|
مدیر اجرایی سابق نمایشگاه گردشگری؛
شکایتی از نمایشگاه گردشگری در ۱۲ دوره قبل نداشتیم
مدیراجرایی نمایشگاه گردشگری در دوره های قبل گفت: نمایشگاه بین المللی گردشگری در دوازده دوره هیچ شکایتی مبنی بر دریافت سود مازاد توسط مجری نداشته است.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی همزمان با سومین نمایشگاه خدمات و تجهیزات هتلداری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه برگزار شد. تفاوت اصلی این برنامه نسبت به سالهای گذشته در انتخاب مجری جدید آن بود. مجری که بعد از ۱۲ سال تغییر کرد.
در واقع این نمایشگاه که تا کنون توسط بخش خصوصی برپا میشد، این بار به شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی سپرده شد و این شرکت هم آن را به شرکت دیگر برای اجرا واگذار کرد.
طراح اولیه برپایی نمایشگاهی برای صنعت گردشگری از اولین تا ۱۲ مین دوره فرهاد امینیان مدیر اجرایی نمایشگاه بین المللی گردشگری بود. در دوره هشتم این نمایشگاه، سازمان میراث فرهنگی وقت به عنوان شورای سیاست گذاری وارد این موضوع شد.
پس از آن و با برگزاری چهار دوره با همکاری سازمان میراث فرهنگی امسال سازمان توسعه و تجارت اعلام کرد که نمایشگاه گردشگری متولی دولتی دارد و چون متولی آن وزارت میراث فرهنگی است مجوز برگزاری نمایشگاه را به شرکتی میدهد که این وزارتخانه آن را معرفی کرده باشد.
علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی این بار برخلاف ۱۲ دوره قبل نمایشگاه را به شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی واگذار کرد. مونسان دلیل خود را از این واگذاری بهمن ماه امسال در نشست هم اندیشی با تورگردانان کشور این طو بیان کرد: «در حوزه نمایشگاهها شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی وارد شده است و نقش کمک کننده دارد چه در نمایشگاههای خارجی و چه در نمایشگاه تهران. برخی میگفتند که فردی چندین سال هست که نمایشگاه گردشگری تهران را برگزار میکند و سود زیادی میگیرد ما جلوی آن را گرفتیم و به شرکت خودمان دادیم که منافع شخصی نیز پشت آن نباشد و اگر سودی حاصل میشود نیز به حوزه گردشگری برگردد.»
این موضوع موجب بحثهای زیادی در میان فعالان گردشگری شد. برخی از عملکرد آن شرکت راضی بودند و برخی دیگر دچار تردید شدند که شاید در سالهای قبل اتفاقاتی افتاده که از آن بی خبرند. بعضیها نگران شرکت زیرمجموعه وزارت یعنی همان شرکت ایرانگردی و جهانگردی بودند چرا که بعد از سالها به تازگی مسئولیتهای مهمی به آن سپرده و پس از مدتها منفعل بودن، شروع به کار کرده است.
با این وجود نمایشگاهی که همیشه به امینیان داده میشد تا آن را برپا کند، این بار به شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی سپرده شد، این شرکت نیز آن را به شرکت دیگری سپرد که سابقه برگزاری نمایشگاه گردشگری در حوزه سلامت کشورهای عراق و باکو را داشته است.
موضوعی که پشت این ماجرا بود، بحثهای تأمل برانگیز مونسان درباره منافع شخصی و شرکت برگزار کننده بود که فرهاد امینیان درباره آن با خبرنگار مهر گفتگو کرد و بر این موضوع تاکید داشت که اگر در طول سالیان متمادی برگزاری نمایشگاه، برگزارکننده تخلفی کرده باشد، اول از سوی سازمان توسعه تجارت مورد بازخواست قرار میگرفت.
او گفت: سود نمایشگاهها براساس تعرفههای مصوب وزارت صمت است و هیچ سود مازادی دریافت نمیشد. در این ۱۲ دوره اگر خارج از تعرفهها مبلغی گرفته شده بود، حتماً اعتراض یا شکایتی مطرح میشد ولی در این سالها حتی یک مورد شکایت نه به سازمان توسعه تجارت، نه شرکت سهامی نمایشگاهها و نه وزارت میراث فرهنگی در خصوص این نمایشگاه واصل نشده است که اگر بود من آن میپذیرم.
وی درباره هزینههای مشارکت در نمایشگاهها گفت: بخش عمده درآمد نمایشگاهها متعلق به شرکت سهامی نمایشگاهها است و درصد جزئی آن هم سهم برگزار کننده هاست.
امینیان در این مورد که آیا وزارت میراث فرهنگی بودجهای برای نمایشگاه پرداخت میکرده گفت: خیر، تنها مبلغی که از سوی وزارتخانه به ما پرداخت میشد بابت هزینه دکوراسیون ویژه سالن اختصاصی بود که در اختیار وزارت میراث فرهنگی بوده. چون وزارتخانه با شرکتهای غرفه ساز طرف حساب نبود با شرکت ما قراردادی منعقد میکرد و این مبلغ را به ما پرداخت میکرد و ما هم عیناً به شرکتهای غرفه ساز مجری طرح سالن وزارتخانه پرداخت میکردیم. ما از سازمان میراث فرهنگی وقت هیچ بودجه یا کمک مالی برای این نمایشگاه دریافت نکردیم.
امینیان ادامه داد: هر شرکت برگزار کننده نمایشگاه چه خصوصی و یا دولتی، منافع مشخص شدهای دارد. درصد و محدوده این منافع هم از سوی وزارت صمت مشخص شده و ما هم صرفاً طبق تعرفهای که دولت تعیین کرده آن هزینه را نه بیشتر و نه کمتر میگرفتیم. سود تعریف شده برای برگزار کننده هم کاملاً مشخص است و توسط وزارت صمت به شرکت سهامی نمایشگاهها ابلاغ شده است. در شرکت نمایشگاهها واحدهای نظارتی مثل سازمان بازرسی مستقر هستند و اگر تخلفی اتفاق افتاده بود این موضوع را ثبت میکردند.
وی همچنین درباره نحوه برگزاری نمایشگاه و تغییر آن از نمایشگاه تخصصی به نمایشگاه فروش کالای گردشگری گفت: تا قبل از ورود وزارت میراث فرهنگی به سیاستگذاری این نمایشگاه، هدف خود ما از برپایی این نمایشگاه تقویت جنبههای اقتصادی در حوزه صنعت گردشگری بود تا فعالان گردشگری از نظر اقتصادی بنیه خود را تقویت کنند. بعد از دوره هشتم نمایشگاه و ورود وزارت میراث فرهنگی به آن، سیاستگذاریها توسط وزارتخانه انجام میشد و ما هم از آن تبعیت میکردیم. فروش مواد غذایی و خوراکهای محلی توسط عشایر مورد نظر ما نبود ولی چون مد نظر وزارت میراث فرهنگی بود ما هم تابع بودیم.
کاشفی خوانساری؛
خانه کتاب دیگر بودجه ندارد،اما پای نقد کتاب کودکونوجوان میمانیم
سردبیر فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» گفت خانه کتاب اعلام کرد که دیگر توانایی پرداخت حقالزحمه سردبیر و نویسندگان مقالات این نشریه را ندارد و صرفا میتواند نسخه نهایی را منتشر کند.
یکی از فعالیتهای رسمی موسسه خانه کتاب از بدو تاسیس، نقد کتاب بوده است. به همین منظور این موسسه تا سالها نشریات متنوعی در حوزههای مختلف را تحت عنوان «کتاب ماه» منتشر میکرد. در دولت نخست حسن روحانی با تغییر مدیرعامل این موسسه نشریات کتاب ماه بدل به فصلنامههای نقد کتاب شدند.
با نامناسب شدن اوضاع اقتصادی کشور و به تبع آن اقتصاد حوزه فرهنگ، فصلنامههای نقد کتاب از حدود ۱۲ عنوان به پنج عنوان تقلیل پیدا کردند. با این اوصاف اما روند انتشار همین تعداد عنوان نیز نامنظم بوده است و مهمترین دلیل این روند، عدم تحقق بودجههای مصوب برای موسسه خانه کتاب است.
فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» نیز یکی از نشریات خانه کتاب است که سرنوشت مبهمی از نظر انتشار پیدا کرده، اما این نشریه یک ویژگی مهم دارد که باعث میشود عدم انتشارش بخشی از حوزه فرهنگ را با اشکال مواجه کند: این فصلنامه تنها نشریه تخصصی نقد در آشفته بازار کتاب کودک و نوجوان است.
در حوزههای دیگر بجز فصلنامههای تخصصی خانه کتاب، نشریات دیگری نیز به نقد و بررسی اوضاع حاکم بر بازار نشر مشغولند، اما چراغ نقد کتاب کودک در این سالها را تنها فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» روشن نگه داشته است. درباره روند انتشار این فصلنامه با سیدعلی کاشفی خوانساری، سردبیر آن و از مهمترین چهرههای ادبیات کودک و نوجوان در این دههها به گفتوگو، نشستیم.
کاشفی خوانساری گفت: فصلنامههای نقد کتابِ خانه کتاب هیچگاه رسماً تعطیل نشدند، اما روند انتشار آنها به دلیل مشکلات مالی با وقفههایی روبهرو بود. در این یکی دو سال نیز چند ماهی کار متوقف بود تا اینکه مدیرعامل خانه کتاب تغییر پیدا کرد. پس از اینکه قرار شد دوباره کار شروع شود، تعداد نشریات از ۱۲ عنوان به پنج نشریه کاهش پیدا کرد و مطالبات معوق پس از دو سال پرداخت شد.
وی افزود: انتشار این نشریات در سال ۹۸ هم وقفههایی داشت. اما با این اوصاف شمارههای بهار و تابستان فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان منتشر شد و باقی فصلنامهها نیز یک یا دو شماره را درآوردند. این میان راه حل پیشنهادی موسسه خانه کتاب این بود که برای ادامه انتشار فصلنامهها اگر سردبیران و نویسندگان مقالات حق الزحمه و حق التالیف دریافت نکنند، ما آمادگی ویرایش، صفحه آرایی و انتشار این نشریات را داریم.
کاشفی خوانساری ادامه داد: هرچند که واقعاً این شرایط در نگاه اول منطقی نیست، اما ما آن را قبول کرده و پای نقد کتاب کودک میمانیم. به هر حال کشور ما از نظر اقتصادی تحت فشار است و این فشار روی حوزه فرهنگ بیشتر حس میشود. برای اینکه چراغ نقد روشن بماند، سردبیر و هیات تحریریه فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان پذیرفتند که به کار ادامه دهند. به همین دلیل نیز شمارههای پاییز و زمستان را که آماده کرده بودیم، به زودی به خانه کتاب تحویل میدهیم.
این نویسنده و منتقد شناخته شده حوزه ادبیات کودک و نوجوان همچنین با اشاره به این نکته که وضعیت نقد کتاب کودک در وضعیت امروز فرهنگ ایران چندان مناسب نیست، گفت: اکنون نشریات متنوعی در حال انتشارند که کتابهای سایر حوزهها را بررسی و نقد میکنند، اما در زمینه نقد کتاب کودک هیچ نشریهای وجود ندارد. پیشتر کانون پرورش فکری نشریه روشنان را منتشر میکرد، اما نزدیک به دو سال است که تعطیل شده. همچنین پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان نیز چند سالی است که رنگ انتشار به خود ندیده است.
کاشفی خوانساری اضافه کرد: نشریه نارنج به سردبیری افسون امینی نیز از انتشار شمارههای جدید خود بازمانده است. تنها یک دو فصلنامه میماند که دانشگاه شیراز آن را منتشر میکند و البته این نشریه مخاطب عموم ندارد. بنابراین ما ناچاریم شرایط موسسه خانه کتاب برای ادامه همکاری را درک کنیم تا چراغ تنها نشریه نقد کتاب کودک و نوجوان روشن بماند.
سردبیر فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» نقش این نشریه در ایجاد گفتوگو میان نویسندگان و مخاطبان ادبیات کودک و نوجوان را موثر خواند و گفت: این نشریه میان نویسندگان کتابهای کودکان و ناشران مخاطب زیادی داشته و دارد. سایت نشریه نیز پربازدید است و مطالبش در این سالها بارها مورد استناد پژوهشگران و دانشجویان در نگارش پایاننامههای خود قرار گرفته است. البته تیراژ نسخههای چاپی این نشریه پایین است و فقط به تعداد کمی بیشتر از مشترکینش منتشر میشود. همچنین نسخه pdf آن نیز در خبرگزاری کتاب بارگذاری میشود. مقالاتش نیز در سایتهای معتبر موجود است و عموم مخاطبان میتوانند از آنها استفاده کنند. این موارد نشان میدهد که این نشریه در جریانهای ادبی کشور معتبر است.
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛
مردم شبه قاره با زبان فارسی پیوندی ناگسستنی دارند
قربانعلی پورمرجان در دیدار بانوان فرهیخته بنگلادش گفت: مردم شبه قاره در ذات خود با زبان فارسی پیوندی ناگسستنی دارند.
به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هیأتی از بانوان فرهیخته بنگلادش که با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در داکا و ادارهکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور به کشورمان سفر کردهاند، دیروز ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با قربانعلی پورمرجان، معاون توسعه روابط فرهنگی بینالمللی این سازمان دیدار کردند.
پورمرجان در ابتدای سخنان خود، به تشریح فعالیتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی رسمی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالملل پرداخت و گفت: این سازمان در تلاش است تا با بهرهگیری از دانش سازمانی و توان فرهیختگان و کارشناسان، مخاطبان خود را در اقصی نقاط جهان با گوشههایی از تمدن کهن هفت هزار ساله این مرز و بوم و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و چهره رحمانی اسلام آشنا کند.
معاون توسعه روابط فرهنگی بینالمللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه به پیوندهای عمیق فرهنگی بین ایران و شبه قاره، اشاره کرد: ایران و شبه قاره دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند و برخی از این ریشهها به ۸۰۰ سال قبل برمیگردد، کما اینکه زبان فارسی سالهای سال زبان رسمی و متداول در شبه قاره بود ولی پس از آنکه انگلیس بر شبه قاره تسلط پیدا کرد از اعتبار زبان فارسی در این منطقه کاسته شد.
وی ادامه داد: مردم شبه قاره در ذات خود با زبان فارسی پیوندی ناگسستنی دارند. در حال حاضر اقشار مختلف از محققان و اهل علم و شعر و ادب شبه قاره، زبان فارسی را فرا میگیرند و در انجمنهای علمی، دانشکدهها و دانشگاههای مختلف نیز این زبان تدریس میشود.
پورمرجان با تأکید بر اینکه زبان فارسی از فرهنگ دینی و اسلامی جدایی ناپذیر است، گفت: فرهنگ ایرانی به تأسی از فرهنگ اسلامی است و زمانیکه مردم کشورهای دیگر اهل بیت (ع) را به خوبی بشناسند، قطعاً فرهنگ زبان فارسی را پذیرا خواهند شد.
وی با اشاره به تاریخ فرهنگ ایران و ریشههای محبت اهل بیت (ع) در میان ایرانیان، بر ضرورت معرفی اسلام ناب محمدی (ص) در جامعه بنگلادش به ویژه میان بانوان به عنوان محور اصلی خانواده تأکید کرد.
سبک زندگی حضرت زهرا (س)؛ بهترین الگوی جامعه
پورمرجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) بهترین الگوی جامعه است، گفت: حضرت زهرا (س) و خاندانشان متعلق به همه عالمند و وجود آنها باعث مسرت و امیدواری جامعه انسانی است و ما در زندگی خود میتوانیم از آنها سرمشق بگیریم.
معاون توسعه روابط فرهنگی بینالمللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: باید جامعه بنگلادش به خصوص بانوان و نسل جوان به سمت الگوگیری از آن حضرت با استفاده از مسیرهای فرهنگی و هنری شامل سینما، عکس، نشست و کارگاههای تخصصی سوق پیدا کنند.
وی در ادامه سخنانش، مشارکت بانوان ایرانی پس از انقلاب اسلامی در عرصه اجتماعی را یادآور شد و گفت: انقلاب اسلامی ثابت کرد با حفظ حجاب و عفاف و در عین حال حضور در جامعه میتوان زن آزادهای بود که بر اساس آزادگی و مش انسانی به وی نگاه میشود که این همان الگوبرداری از حضرت زهرا (س) است.
پورمرجان در پایان سخنان، پیشنهاد استفاده بهینه از فضای مجازی برای معرفی دین مبین اسلام و آموزش سبک زندگی دینی و اسلامی در جامعه بنگلادش را داد.
سعیده باقریفرد، رییس اداره توسعه ارتباطات فرهنگی بینالمللی زنان ادارهکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این نشست برای حاضران سخنرانی کرد. وی در سخنان خود، با اشاره به تحولات جامعه زنان ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی با ارائه دیدگاه اسلام ناب محمدی و معرفی الگو و سیره حضرت زهرا (س) توانست تحول مهمی در جامعه زنان ایجاد کند و بانوان مسلمان با حفظ ارزشهای اسلامی در فعالیتهای اجتماعی حضور جدی داشته و در مسیر پیشرفت گامهای مهمی برداشتهاند.
باقریفرد اشاره کرد: اداره توسعه ارتباطات فرهنگی بینالمللی زنان، با حمایت ادارهکل همکاریهای فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای افزایش تعاملات فرهنگی بینالمللی و فراهم کردن زمینههای این تعاملات در حوزه زنان و خانواده، اعلام آمادگی میکند.
بنابر اعلام این خبر، دیدار با زنان فعال و مراکز توانمندسازی زنان و کارآفرینان، حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره)، بازدید از نهمین جشنواره مد و لباس فجر، ملاقات با مسئولان این جشنواره، سفر به شهرهای قم، مشهد و تهران و بازدید از مراکز فرهنگی و زیارتی از جمله برنامههای سفر بانوان فرهیخته بنگلادش به کشورمان است.
اخبار
نشستی دیگر از کانون فرهنگ و اندیشه تالش در فرهنگسرای رازی برگزار میشود
فرهنگسرای رازی در ادامه برنامه های ادبی خود در روز سه شنبه 29 بهمن ماه میزبان نشستی دیگر از سلسله نشستهای کانون فرهنگ و اندیشه تالشان است.
به گزارش امتیاز، این نشست با حضور مهرداد برزگر دوست به عنوان مجری و حسین اصدق پور هروی - حسین صفری سید آبادی - مینو اردجانی به عنوان کارشناس و با حضور شاعران جوان تالشی برگزار می شود.
شعر خوانی شاعران به زبان تالشی و فارسی و نقد و بررسی اشعار عمده برنامه های این نشست است.
لازم بذکر است کانون فرهنگ و اندیشه تالشان یکی از کانونهای فعال فرهنگسرای رازی است که با حضور چهره های شاخصی چون دکتر نظامی ،از سه سال پیش فعالیت خود را در زمینه فرهنگ ، اندیشه و ادب تالش آغاز کرده است و تاکنون بطور منظم سلسله نشستهایی را در فرهنگسرای رازی برگزار کرده است.
علاقه مندان می توانند برای حضوردر برنامه به فرهنگسرای رازی واقع در میدان قزوین،خیابان قزوین،خیابان شهید مرادی ،بوستان رازی فرهنگسرای رازی مراجعه و یابرای کسب اطلاعات با تلفن 55420585 تماس بگیرند.
تقدیر از مادران ایثارگر جانبازان و معلولین در فرهنگسرای سرو
مادران کودکان اوتیسمی مصداقی از ایثار اجتماعی هستند
رضا جلالی گفت: مادرانی که در اوج غربت به همراهی فرزندان اوتیسمی خود میپردازند نمونه عینی ایثار اجتماعی هستند. مرتبه ایثارگری شما از من جانباز دفاع مقدس هم بالاتر است.
همزمان با تولد حضرت زهرا سلامالله علیها و روز مادر، مراسم تقدیر از مادران ایثارگر جانبازان و معلولان جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ در فرهنگسرای سرو برگزار شد. در این مراسم که اکثر حاضران آن بچههای مبتلا به اوتیسم و والدین آنان بودند، برنامههای متنوعی درنظر گرفته شده بود.
در ابتدای این جلسه، نیرهالسادات عبدالهیمقدم مدیر طیف مهر اوتیسم صحبت کرد. او سخنان خود را با دکلمهای در وصف مقام مادران آغاز کرد و ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: این روز متعلق به مادران بیزره و گرفتار در معلولیت است و میخواهیم در این جلسه از آنان تقدیر کنیم.
صحبتهای مادر یک کودک اوتیسمی از تلاش شبانهروزی برای پیشرفت فرزندش
سخنران بعدی این جلسه مادر یکی از کودکان مبتلا به اوتیسم بود. فرزند او، یاشار که علیرغم بیماری اوتیسم دقایقی قبل یک قطعه کوتاه موسیقی را به صورت زنده نواخته بود، مورد تشویق حاضران قرار گرفت. مادر یاشار درباره نوع مواجهه خانواده خود با این بیماری گفت: من و پدر یاشار با تلاشهای شبانهروزی توانستیم تا او را به این نقطه برسانیم و همیشه تلاش کردیم تا بارقه امید را در دل مادرانی که فرزندشان اوتیسم دارد زنده نگه داریم. زندگی کردن در کنار بچه کمتوان به دلیل مسائلی که دارد بسیار سخت است. یاشار دو ساله بود که فهمیدیم اوتیسم دارد. دکتر معالج او خیلی رک و صریح به من گفت که بچهات ویژه است و چیزی از او در نمیآید و رشدی نخواهد داشت. او به من گفت که فضایی را برای این بچه فراهم کن و فقط به فکر خودت باش. او احتمالاً نمیدانست که برای یک مادر، عزیزتر از خودش فرزندش است.
وی ادامه داد: آن شب فقط گریه کردم اما باید بگویم که فقط یک شب عزای اوتیسم فرزندم را گرفتم. کلی با خدا درد و دل کردم و روز بعد را قویتر از روزهای قبل آغاز کردم. با خود گفتم که خداوند میفرماید «ان مع العسر یسری» و قطعاً زیر وعدهاش نمیزند. توجه داشته باشید که یاشار هیچگاه ترمز زندگی ما نشد. متأسفانه خیلی از مادرها بعد از اینکه میبینند فرزندشان مبتلا به اوتیسم است کار و درس را رها میکنند اما بیماری پسرم یک نقطه عطف برایم بود. من معلم انگلیسی در یک مدرسه بودم اما بعد از این جریان رشتهام را تغییر دادم و به سمت روانشناسی رفتم تا بتوانم ارتباط بهتری با یاشار برقرار کنم. همین که او امشب توانست یک قطعه موسیقی را بنوازد برای من و پدرش بسیار ارزشمند است. خاطرم هست وقتی که او اولین نمایشگاه خود را برگزار کرد، اولین پوستر را برای همان خانم دکتری فرستادم که به من گفت پسرت هیچ چیز نمیشود. به او نوشتم که یاشار حالا ۱۳ ساله است اما در حال رشد کردن است. باورش نمیشد اما ما با تلاش به این نقطه رسیدیم.
جلالی در بخش پایانی صحبتهای خود اشاره کرد: در جریان هشت سال دفاع مقدس، عملیاتهای مهمی داشتیم که با رمز یا زهرا و با اقتدا به نام ایشان انجام شد. ۳ عملیات مهم فتحالمبین، والفجر ۸ و کربلای ۵ از عملیاتهای مهم و موفقیت آمیز هشت سال دفاع مقدس بودند که با رمز یا زهرا انجام شدند.
سخنران پایانی این مراسم، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری بود. او ضمن تقدیر از مقام مادران گفت: در چنین مناسبتهایی باید از مادران قدردانی ویژه داشته باشیم و احترامشان را حفظ کنیم. نباید اینگونه باشد که زمانی که پیر و یا بیمار شدند آنان را به خانه سالمندان ببریم بلکه باید تکریمشان کنیم. خداوند در قرآن آیه «و بالوالدین احسانا» را به کار برده است؛ این آیه چیزی بیشتر از احترام یعنی «احسان» را به ما یادآوری میکند.در پایان این مراسم با حضور مصطفی کواکبیان، رضا جلالی و نیرهالسادات عبدالهی مقدم از مادران حاضر در این جلسه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
اخبار
رونمایی از جدیدترین کتاب «سواد رسانه ای» در فرهنگسرای سرو
کتاب «سواد رسانه ای، از الف تا ی» تالیف محمد صادق افراسیابی ، با حضور اهالی فرهنگ و رسانه در فرهنگسرای سرو رونمایی می شود.
به گزارش امتیاز، کتاب «سواد رسانه ای، از الف تا ی» با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی در فرهنگسرای سرو رونمایی خواهد شد.
این مرکز فرهنگی که چندی پیش نشست «جنگ های رسانه ای و روش های مقابله با آن» را برگزار کرده بود، این بار جدیدترین اثر تولیدشده در موضوع سواد رسانه ای را رونمایی و بررسی خواهد کرد.
کتاب «سواد رسانه ای، از الف تا ی» نوشته محمد صادق افراسیابی است و به بررسی بسیاری از مفاهیم مهم و ارزشمند رسانه ای به زبان ساده و شیوا پرداخته است؛ این کتاب با هدف آموزش سواد رسانه ای به مردم و فرهنگسازی استفاده ار رسانه های جمعی به ویژه شبکه های اجتماعی به رشته تحریر درآمده است.
در این مراسم رونمایی بسیاری از شخصیت های علمی، فرهنگی و رسانه ای حضور خواهند داشت که از آن جمله میتوان به مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه کشور، محمدرضا بهمنی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد صادق افراسیابی معاون مرکز فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران، اساتید دانشگاه و تعدادی از اهالی رسانه اشاره کرد.
این مراسم رونمایی روز چهارشنبه 30 بهمن از ساعت 16 در فرهنگسرای سرو واقع در خیابان ولیعصر، جنب پارک ساعی، کوچه ساعی یکم برگزار میشود. حضور برای عموم آزاد است.
عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب جشنواره فجر:
آثار این دوره از جشنواره سطح کیفی و مفهومی معقولی دارند
عطیه نوریان گفت: به نظر من در این دوره و بخش کالکشنها، آثار بسیار قوی و خوبی را، به خصوص در بخش فر گلستان داریم که بسیار خوب و جذاب هستند.
عطیه نوریان، عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب در نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر، سطح آثار این دوره را قابل توجه خواند و در اینباره گفت: انصافاً برخی آثار موجود در این دوره از جشنواره دارای کیفیت و سطح بسیار قوی و بالایی بودند و میتوان گفت که حرفی برای گفتن داشتند البته بدیهی است که برخی از آثار نیز ضعیف بودند، به همین خاطر امیدوارم که در دورههای بعدی یک داوری اولیه را نیز در بدو دریافت آثار شاهد باشیم تا چنین آثار خوبی در کنار نمونههای ضعیف، در داوری اصلی دیده نشوند.
او افزود: از آنجایی که در گروه داوری تمامی بخشها حضور داشتند و نکات مختلفی نظیر مباحث فنی لباس، نکات تولید، حجاب و عفاف و … به صورت شورایی مورد نقد و بررسی قرار میگرفت و در نهایت پس از شنیدن نظرات جمع تصمیم گیری انجام میشد.
عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب در نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر ادامه داد: برای انتخاب هر اثر تمام موارد مورد نظر به شکل جمع بندی، مد نظر قرار میگرفت، یعنی من به عنوان کارشناس فنی، درباره دوخت و تزئینات نظر میدادم و سپس سایر اعضای هیئت داوران درباره بخشهای مختلف دیگر به مباحثه و طرح نظرات خود میپرداختند. بنابراین صرفاً لباسها از بعد اسلامی مورد بررسی قرار نمیگرفت زیرا پس از پوشیدن لباسها توسط مد یارهای محترم، از ابعاد مختلف از جمله وجوه هنری، مفهومی و … کار مورد بررسی قرار میگرفت و داوری صرفاً مبنای سلیقهای و شعاری نداشت.
نوریان درباره تأثیر موضوع جشنواره این دوره یعنی «فر گلستان»، بیان کرد: به لحاظ مفهومی و ظاهری در بسیاری از آثار به خصوص در بخش کالکشنهای جشنواره، مفهوم فر گلستان را شاهد بودیم و این مسئله در ابعاد مختلف آثار مشهود بود.
او از حضور آثار بسیار با کیفیت در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: به نظر من در این دوره و بخش کالکشنها، آثار بسیار قوی و خوبی را، به خصوص در بخش «فر گلستان» داریم که بسیار خوب و جذاب هستند.
عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب در نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر، اظهار کرد: به نظر من جشنواره مد و لباس فجر، به صورت جدی توانسته در عرصه مد و لباس و تولیدات این بخش موثر عمل کند اما قطعاً نیاز است که ما بیشتر به سمت رنگ حرکت کنیم زیرا شادی نیاز امروز جامعه است.
نوریان ادامه داد: باید در عرصه مد و لباس نیاز مخاطب جامعه امروز را کاملاً بشناسیم و درک کنیم که هر اثری دارای چه مخاطبی است. با توجه به اینکه کشور ما امروز به سمت افزایش سن حرکت میکند باید این مسئله در آثار مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم کارهایی نزدیک به مفاهیم و خواسته مردم ارائه دهیم. او خاطرنشان کرد: ما در جشنواره مد و لباس فجر به دنبال یک اثر ایرانی- اسلامی هستیم بنابراین اگر جشنواره بتواند، تولیدات جامعه را دقیقتر بررسی کند، این امر امکانپذیر میشود.عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب در نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر تاکید کرد: انتخاب موضوع «فر گلستان» کمک میکند که جوانان ما بتوانند آثار اصیل ایرانی و مفاهیم مربوط به این بخش را ببینند و بشناسند زیرا به نظر من، کسی که این بعد را بشناسد، اساساً به سمت مدگرایی غربی سوق پیدا نخواهد کرد چرا که ما خود گنجینه عظیمی از مد اصیل را در تاریخ و فرهنگ کشورمان داریم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4225/19110/74720
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4225/19110/74721
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4225/19110/74722
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4225/19110/74723
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4225/19110/74724
|
عناوین این صفحه
- شکایتی از نمایشگاه گردشگری در ۱۲ دوره قبل نداشتیم
- خانه کتاب دیگر بودجه ندارد،اما پای نقد کتاب کودکونوجوان میمانیم
- مردم شبه قاره با زبان فارسی پیوندی ناگسستنی دارند
- اخبار
- اخبار