|
ترانه باران در جشنواره تجسمی فجر»موزه رضا مافی» برپا میکند
ارائه آثار بزرگان خوشنویسی معاصر
گالری ترانه باران با هدف حمایت از هنر ، گرامی داشت هنرمند و تقویت فضای هنر فاخر خوشنویسی در دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر موزه رضا مافی بر پا میکند و همچنین آثار جمعی از بزرگان خوشنویسی معاصر را به نمایش میگذارد.
به گزارش امتیاز؛ محبوبه کاظمی دولابی، مدیر گالری ترانه باران با اعلام خبر فوق گفت:» ما نیز همچون جامعه فرهیخته ایران، سوگوار اتفاقات اخیر هستیم و با دلی اندوهگین تلاش داریم از دریچه آرامشبخش هنر به فضای همدلی و همراهی نائل آییم، ما اعتقاد داریم هنر را در هیچ زمانهای نمیتوان تعطیل کرد و اتفاقا در بزنگاههای تاریخی هنر مرهم ، محل گفتگو و تفاهم جامعه است.
او گفت:» با هدف آشنایی مردم با بزرگان خوشنویسی ایران و شناخت افزونتر از سبک زندگی و جهانبینی این هنرمندان بیبدیل، گالری ترانه باران قصد دارد در دورههای زمانی مختلف بخشی از وسایل کار، زندگی و نیز سندهایی مهم از دورهای مختلف کاری این اساتید مبرز را به نمایش بگذارد که در نخستین قدم در این راه» موزه رضا مافی» را در پاویون گالری ترانه باران در دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر برپا میکنیم.»
او افزود:» در مجاورت این موزه قصد داریم آثاری شاخص از بزرگان خوشنویسی معاصر به نمایش بگذاریم که نمونههایی ارزشمند از تحولات خوشنویسی اصیل ایران است.»
کاظمی خاطرنشان کرد:» خوشنویسی هنر آبا و اجدادی ایرانیان است، این همان اکسیر نایابی است که فقط در ایران یافت و هیچ جایی در دنیا این گوهر نایاب را ندارد.
اگر اروپا مهد هنر مدرن و آمریکا مهد هنر پسا مدرن و معاصر است، دنیا در ایران خوشنویسی اصیل را جستجو میکند، چه آنها که بر اجسام کاربردی نقش بستهاند و چه در کتابتها و کاغذها جلوه گری میکنند؛ از این رو است که معظمترین موزههای هنری دنیا مفتخر به دارا بودن خط نوشتههای کهن فارسی هستند و از این رهگذر با محوریت گردشگری هنری درآمدهای چشمگیر دارند اما ما روی گنجی خوابیدهایم و ارزشهای راستین آن را درک نکردهایم.
شاید وقت آن رسیده در آوردگاههایی که همه هنرها زیر یک سقف گرد هم میآیند، بارقههایی درخشان از اصالتهای این هنر تمدنی را به مردم عرضه کنیم شاید زمینه بازگشت آب به مسیر درست جوی اتفاق افتد.»
دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۲۹ بهمن تا پنجم اسفند در موسسه صبا فرهنگستان هنر برپا خواهد شد.
درددلهای سینماگران در شب «خسرو معصومی»
سینما باید گاهی سیلی بزند
آیین بزرگداشت خسرو معصومی در حالی با حضور کارگردانان مطرح سینمای ایران در موزه سینما برگزار شد که بخشی از این مراسم به طرح درددلهایی درباره مصائب فیلمسازی اختصاص پیدا کرد.
مراسم «شب خسرو معصومی» به همت کانون کارگردانان سینمای ایران و با میزبانی موزه سینما، شامگاه یکشنبه ۲۷ بهمن ماه با حضور چهرههای مطرح سینمای ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که فرصتی پیش آمد تا در شب یک کارگردان دیگر در خدمت شما باشم؛ کارگردان عزیزی که به نظرم قدر ندیده است. از سوی دیگر خوشحالم که ما توانستهایم اجازه نمایش این فیلم را بعد از سالها بگیریم. بهعنوان کارگردانی که طعم توقیف را چشیده، از این اتفاق خوشحالم ولی باید بگویم این شتر دم خانه همه مینشیند.
امیریوسفی افزود: امیدوارم این نمایش آغازی برای اکران «خرس» باشد، چراکه این فیلم در سال رونمایی در جشنواره فجر، ۲ سیمرغ هم گرفت. باید بگویم که نمیدانم چه شد که جشنواره فیلم فجر به جای آنکه محلی برای نمایش فیلمها باشد، به قتلگاه برخی فیلمها تبدیل شده است. به ویژه اینکه در هفته گذشته شاهد اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بودیم که عملاً یک مراسم ختم بود! از همین رو کانون کارگردانان سینمای ایران برنامهریزی کرده تا جلسات مستمر برای آسیبشناسی «فجر» داشته باشد.
معصومی از استعدادهای امیدبخش دهه ۷۰ بود
در ادامه مسعود جعفریجوزانی کارگردان سینما عنوان کرد: خسرو معصومی بهعنوان یکی از استعدادهای امیدبخش در دهه هفتاد سینما جلوهای ویژه داشت اما برخی زمان را از او گرفتند.
وی افزود: وقتی فیلمسازی مانند کیانوش عیاری فیلم میسازد و اثرش متوقف میشود، یک تکه از جان او گرفته میشود. خسرو معصومی هم باید سالها بدود تا فیلم بسازد اما آن را توقیف میکنند این در حالی است که این فیلم هیچ نکتهای برای توقیف ندارد.
جوزانی اظهار کرد: این فیلم با استفاده از ترفندها، کاتها و حرکات، احساسی را در بیننده ایجاد میکند که زیباست. بنابراین باید افراد به صورت جمعی شاهد این فیلم باشند. جهان مدرن بدون پدیده جمعی مثل سینما نمیتواند ادامه پیدا کند چراکه در غیر این صورت خفقان ایجاد میشود وقتی جلوی نمایشهای جمعی سینما، تئاتر و… را میگیریم خفقان ایجاد میشود.
این کارگردان با اشاره به فیلم «خرس» ادامه داد: این فیلم تکهای از زندگی یک انسان است، به درک که فکر نمیکنید فیلم مهمی است، اما چرا این حق را از مردم میگیرید تا فیلم را نبینند؟ چه کسی به شما اجازه داده که به جای مردم تصمیم بگیرید که چه چیزی برای آنها خوب یا چه چیزی بد است؟ ما اکثر شما را میشناسیم؛ نه خلاقیت دارید و نه آگاهی. چرا سعی نمیکنید زیر بال بچههای مردم را بگیرید تا هر کس در هر زمینهای قدمی جلو برود؟
معصومی به بهانه معیشت فیلم بد نساخت
در ادامه کیانوش عیاری پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: چند روز پیش که خسرو تماس گرفت فکر کردم باید درباره این سانسور لعنتی حرف بزنم! اما با خودم گفتم ممکن است برخی بگویند تو اگر بیلزن بودی باغچه خودت را بیل میزدی تا «خانه پدری» دچار آن اتفاق و نمایش مسخره نشود!
وی افزود: خسرو را از دوران سینمای آزاد میشناسم. او همیشه افکار زلالی داشته و به بهانه معیشت فیلمهای بد نساخته است.
عیاری عنوان کرد: تمام فیلمهای من را قلع و قمع کردهاند، از همینرو فکر کردم به ناچار باید سریال بسازم؛ چیزی که علاقهای به آن ندارم ولی حتی در ساخت سریال هم، همه هموغم خودم را میگذارم.
این کارگردان بیان کرد: باید بگویم «خرس» فیلم تلخی است اما هر بهانهای برای توقیف و سانسور آن تلخترش میکند.
وی افزود: به یاد دارم سال ۷۳ به جشنواره وین رفته بودم، آنجا یک فیلمساز خارجی دیدم که فیلمش نمایش داده شد و مشغول صحبت بود. او در میان صحبتهایش کاملاً به سیستم سینمای کشور خود توهین میکرد؛ توهینهایی که ما حتی در خلوت خود به آن فکر نمیکنیم. من باورم نمیشد او توهین کند و فردا به آب و خاک خود برگردد و به فیلمبرداری اثرش ادامه بدهد، از همین رو وقتی به ایران آمدم به مسئولان گفتم ما را عقدهای بار آوردهاید!
عیاری عنوان کرد: من درکی از دلیل توقف هشت ساله «خرس» و قلع و قمع فیلمهای خودم ندارم. «خرس» فیلم تلخی است اما این موضوع هیچ ایرادی ندارد چراکه قرار نیست سینما صرفاً محملی برای نوازش تماشاگر باشد، گاهی به تماشاگر سیلی هم میزند گاهی با خودم میگویم اینها خل هستند که این فیلم را توقیف کردهاند؟ امیدوارم فیلم «خرس» به نمایش عمومی دربیاید.
معصومی برای رسیدن به قله از تلهکابین استفاده نکرد!
علیرضا زریندست فیلمبردار پیشکسوت سینما در ادامه گفت: میدانم که وقتی فرزندی به دنیا میآید و پدر انگشتان او را در دست میگیرد، عشقی به وجود میآید که این عشق باعث میشود پدر یک پدر فوقالعاده باشد و فرزند میخواهد کاری کند که پدر به او افتخار میکند. فیلم ساختن هم همین است.
وی افزود: خسرو معصومی برای رسیدن به قله از تلهکابین استفاده نکرده، او حقیقتاً به قله صعود کرده، به ویژه با «خرس» این کار را کرده است. این فیلم از جهات زیادی از فیلمهای خوب سینما و فیلمهای برتر خسرو معصومی است به نظرم خسرو نتوانسته به جایگاه واقعی خود در سینما برسد بنابراین آرزو میکنم به این جایگاه برسد و این فیلم به نمایش عمومی دربیاید تا همه بدانند «خرس» چه فیلم با ارزشی است.
فیلمساز ارزشمندی که نادیده گرفته شده است
سپس حسن حسندوست تدوینگر سینما اظهار کرد: اتاق تدوین مکانی مثل مطب دکتر است؛ جایی برای نگه داشتن راز است که قرار نیست این اسرار باز شود. سالهای زیادی که با خسرو کار کردهام برای من تجربه بسیار خوبی بود و امیدوارم تأثیر مثبتی روی فیلمهای او گذاشته باشم. میتوانم بگویم «رسم عاشقکشی» و «خرس» جزو بهترین فیلمهای اوست. نمیدانم چرا «خرس»؛ این فیلم تأثیرگذار توقیف شد در حالی که شمار زیادی از فیلمهای تاریخ سینما تلخ هستند. تلخی دلیل نمیشود آن را سانسور کنیم. این فیلم به نظرم ماندگار است.
این تدوینگر اظهار کرد: ما درباره یک فیلمساز ارزشمند صحبت میکنیم که نادیده گرفته شده و این تأسف بار است وقتی یک فیلمسازی را نادیده میگیرند درواقع میخواهند او را از مردم بگیرند ولی ما میدانیم که این کار شدنی نیست اگر اینطور بود شهید ثالث و بیضایی را از مردم گرفته بودند اما اینطور نشد، خسرو هم برای من در همین تراز قرار دارد. میدانم برخی فیلمهای خسرو در تاریخ سینمای ما ماندگار خواهد شد.
خسرو معصومی شاعر سینما است
در ادامه دکتر مختاباد از دوستان خسرو معصومی روی صحنه آمد و توضیح داد: آقای عیاری از تلخی فیلمهای معصومی گفت ولی شعرهای نیما یوشیج هم همینطور بود. خسرو مانند نیما یک شاعر است؛ شاعر سینمایی که یک زیست بوم را تصویر میکند. خسرو به نظرم نیمایی دیگر در سینمای ایران است اگرچه او در این سالها در غربتی تلخ قرار گرفته است اما به نظرم لازم نیست هنرمندی در طول سال دهها فیلم بسازد.
وی گفت: ما در دانشگاه هنرهای دراماتیک با هم بودیم در همان جا میدیدم که او نگاه آتشین برای بیان دردها داشته است. او اگر حتی یک فیلم هم میساخت، وجدان مخاطبان او را درک میکردند. من او را شاعر سینمای ایران میدانم.
برخی خودیها دوست ندارند دیگران از پله بالا بروند
در ادامه محمدرضا دلپاک صداگذار سینما عنوان کرد: اصولاً کار ما رکورد کردن است از همین رو برای ما صحبت کردن کار سختی است. باید بگویم ما همیشه به دنبال آدمهایی میگردیم که این فیلمها را سانسور میکنند. من فکر میکردم در زاویه ۳۶۰ درجه باید دنبال کسانی بگردیم که اجازه نمایش نمیدهند. برای مثال امسال برای «مجبوریم» همین اتفاق افتاد. اما باید بگویم در این فیلمها پلانی نیست که حذف شود بلکه برخی یک شخص را سانسور میکنند. به نظرم این خودیها هستند که دوست ندارند کسی از پلهها بالا برود.
این صداگذار عنوان کرد: به یاد دارم که وقتی «حاج واشنگتن» در سینما صحرا اکران شد، برخی شعار مرگ بر حاتمی سر دادند! من صدای برخی از آنها را شناختم، یکی از این صداها محسن مخملباف بود. میخواهم بگویم از همان موقع افرادی بودند که از نمایش فیلمها جلوگیری میکردند و نمیخواستند علی حاتمی و بهرام بیضایی فیلم بسازند. ما در جایی هستیم که نمیدانیم خودی، بیخودی، ناخودی و.. هستیم یا نه! در واقع بیشتر افکار ما سانسور میشوند. در آن دوره سینماگرانی داشتیم که در نطفه خفه شدند که علی ژکان و خسرو معصومی از این دسته بودند.
سانسورچیهای دیروز سینما امروز مخالف سانسور شدهاند!
دلپاک با بیان اینکه در آن دوران آدمهایی که خودشان سانسور میکردند حالا مخالف این امر هستند و دفتر تهیه فیلم زدهاند، اظهار کرد: خسرو، معصوم است او هیچوقت الکی سر و صدا نکرده است باید عنوان کنم وقتی فیلمی توقیف میشود عوامل آن هم توقیف میشوند. ما پشت شعور خودمان قائم میشویم و پشت نهادی قائم نمیشویم. همین موضوع باعث میشود تنها شویم ولی در عین حال کسانی که میخواهند فیلم شما را ببینند، موفق به این امر میشوند.
این صداگذار با اشاره به اینکه خسرو نگاه صوتی زیبایی به فیلمها دارد، توضیح داد: من هشت سال پیش کار صداگذاری فیلم «خرس» را انجام دادم و باید بگویم فیلم سختی بود چراکه ما باید حال و هوای برفی به آن میدادیم.
وی گفت: من سی سال در سینمای ایران و با بزرگان این سینما کار کردهام و میدانم خسرو کارگردانی جهانی است ولی در ایران زندگی میکند.
سپس خسرو معصومی گفت: من صحبتی ندارم اما دست تکتک شما را میبوسم. به نظرم امیریوسفی بهترین رئیس کانون کارگردانان در این سالها بوده است. در این سالها هروقت به کانون رفتم به او گفتم؛ «سلام رئیس»!
پس از معصومی، پوران درخشنده کارگردان سینما بیان کرد: خسرو معصومی یک فرد بینظیر و از دوستان خوب و فیلمسازان خالص است. من با «رسم عاشق کشی» با او آشنا شدم و افتخار میکنم از اینکه همکار او هستم چراکه با انسانی رو به رو هستیم که «خسرو معصومی» نام دارد.
در ادامه جمال اجلالی، محمد متوسلانی و لوریس چکناواریان هم سخنان کوتاهی درباره خسرو معصومی مطرح کردند.
در ادامه با حضور پوران درخشنده، حسن حسندوست، محمدرضا دلپاک، حسین زندباف، علیرضا زرین دست، حبیب اسماعیلی، علی محمد قاسمی، سعید خانی، سیامک اطلسی و… از سوی موزه سینما از خسرو معصومی قدردانی شد.
سپس با حضور محسن امیریوسفی، وحید موساییان، محمد متوسلانی، لوریس چکناواریان، قدرت الله صلح میرزایی، رضا درمیشیان، مجید قاری زاده و… از سوی کانون کارگردانان سینمای ایران از این کارگردان تجلیل شد.
نمایش فیلم «خرس» پایان بخش این مراسم بود.
بردلی کوپر در نقش یکی از برادران گروه «بیجیز» ظاهر میشود
بردلی کوپر در حال مذاکره است تا در نقش «بری گیب» یکی از اعضای گروه موسیقی «بی جیز» بازی کند.
بردلی کوپر که سال ۲۰۱۸ با فیلم موزیکال «ستارهای متولد شده است» در نقش جکسون مین خواننده کانتری و راک ظاهر شد، قرار است در نقش یک خواننده مشهور جهانی ظاهر شود.
این بار او برای ایفای نقش بری گیب در فیلم زندگینامهای از گروه مشهور «بیجیز» انتخاب شده است.
نویسندگی این فیلم را آنتونی مککارتن برعهده دارد که پیشتر فیلمنامه فیلمهای زندگینامهای دیگری چون «نظریه همه چیز» و «راپسودی بوهمی» بر مبنای زندگینامه گروه کویین را نوشته است.
کارگردان فیلم بیوگرافیکال «بی جیز» هنوز معرفی نشده است.
سر بری گیب تنها بازمانده گروه «بیجیز» اکنون ۷۳ ساله است. وی سال ۱۹۵۸ همراه دو برادر دوقلویش یعنی رابین و موریس گروه «بی جیز» را تشکیل داد. آنها بیش از ۱۲۰ میلیون آلبوم در سراسر جهان فروختند و از مشهورترین گروههای موسیقی جهان در دهه ۷۰ میلادی بودند. موریس و رابین در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ از دنیا رفتند.
بردلی کوپر اکنون دارد آماده میشود تا هم بازیگری و هم کارگردانی فیلم زندگینامهای زندگی آهنگساز مشهور جهان لئونارد برنشتاین را انجام دهد. کمپانی اسپیلبرگ از تهیه کنندگان این فیلم او خواهد بود.
کوپر چندین نامزدی اسکار برای اولین تجربه کارگردانیاش در فیلم «ستارهای متولد شدهاست» کسب کرد و ترانه این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار شد.
اخبار
سیلوستر استالونه در شرف جابهجا کردن رکورد جایزه بدترین بازیگر
بازیگر سرشناس هالیوودی که امسال نیز نامزد دریافت جایزه تمشک طلایی شده، رکورددار کسب جوایز بدترین بازیگر سال است.
سیلوستر استالونه یک بار دیگر با فیلم «رمبو: آخرین خون» وارد لیست جوایز تمشک طلایی یا بدترینهای سال قرار گرفته و ممکن است دوباره بتواند رکورد این جوایز که متعلق به خودش است را جابهجا کند.
او به خاطر این فیلم نامزد دریافت جایزه بدترین بازیگر و بدترین فیلمنامه شده است.
تا امروز استالونه چهار بار برنده جایزه بدترین بازیگر شده که بیش از هر کس دیگری است. او این جوایز را به خاطر فیلمهای «رایناستون» محصول ۱۹۸۴، «رمبو: خون اول قسمت دوم» و «راکی ۴» محصول ۱۹۸۵، «رمبو ۳» محصول ۱۹۸۸ و «بایست! یا مامانم به تو شلیک میکند» محصول سال ۱۹۹۲ دریافت کرده است. این بازیگر همچنین به عنوان بدترین بازیگر دهه نود میلادی و بدترین بازیگر قرن بیستم شناخته شد و تا به حال ۱۵ بار نامزد دریافت جایزه بدترین بازیگری شده که بیشترین تعداد نامزدی است.
او توانست راکی بالبوا را با فیلم «کرید» که نقدهای خوبی دریافت کرد نجات دهد اما نتوانست همین کار را با «رمبو» انجام بدهد. این فیلم سپتامبر ۲۰۱۹، یعنی ۱۱ سال بعد از فیلم قبلی و ۳۷ سال بعد از آغاز فرنچایز در سال ۱۹۸۲ اکران شد اما نقدهای به شدت منفی گرفت و سر از تمشک طلایی هم درآورد.
مجموعه «رمبو» عملاً رکورددار این جوایز است. از پنج فیلم این مجموعه، سه فیلم نامزد دریافت جوایز تمشک طلایی بودهاند. جدیدترین قسمت «رمبو» هم نامزد دریافت جایزه بدترین فیلم سال شده و روی هم رفته هشت نامزدی دارد که بیشتر تمام فیلمهای قبلی این مجموعه است. تنها فیلم «گربهها» با ۹ نامزدی از آن جلوتر قرار دارد.
البته امسال جان تراولتا هم شانس خیلی خوبی برای دریافت جایزه تمشک طلایی دارد و برای ۲ فیلم «متعصب» و «رنگ عوض کردن» نامزد شده است.
«کرونا» چه تأثیری بر فعالیت هالیوود گذاشته است؟
گسترش ویروس کرونا اثر خود را بر کمپانیهای هالیوودی هم گذاشته و شماری از مهمترین آنها که علایقی با این بخش آسیا داشتهاند، تمهیداتی برای کنترل ویروس اندیشدهاند.
در حالیکه به خاطر گسترش ویروس کرونا ترس در چین و در سراسر جهان رو به افزایش است، استودیوها و شرکتهایی که برای هالیوود تولید محتوا میکنند، تلاشهای خود را برای پاسخ دادن به اثر اقتصادی و انسانی این ویروس که به صورت بالقوه امکان شیوع همگانی دارد، افزایش میدهند.
مثلاً هفته گذشته، بلافاصله بعد از اینکه جشن سونی پیکچرز انترتینمنت به خاطر پیروزی فیلمهای «روزی روزگاری در هالیوود»، «زنان کوچک» و «عشق مو» در جوایز اسکار به پایان رسید، یادداشتی از بخش منابع انسانی به کارکنان این استودیو که تحت مالکیت ژاپن است، فرستاده شد. در این یادداشت درباره جدیدترین محدودیتهای سفر و بهترین رویههای مورد پیشنهاد سازمان سلامت جهانی اطلاعرسانی شده بود.
در این یادداشت آمده: «شیوع کروناویروس به اثرگذاری خود بر جمعیتهای سراسر دنیا ادامه میدهد و اخبار هر روز دارد به سرعت تغییر میکند.»
در یادداشت آمده که سفر از و به منطقه آسیا اقیانوسیه باید به تعویق بیفتد و کارکنان باید تا اطلاع بعدی از ویدیو کنفرانس یا راههای جایگزین استفاده کنند. سفر بینالمللی قابل قبول است اما کارکنانی که «در این زمان با سفر کردن راحت نیستند» باید با مدیران خود صحبت کنند.
ز صندلیهای خالی بخش «پژوهش» تا یک رهبر ارکستر عصبانی!
چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که عدم استقبال پژوهشگران از نشستهای تخصصی و رفتارهای جالب توجه رهبر ارکستر سمفونیک جزو نکات جالب توجه بود.
شنبه بیست و ششم بهمن ماه و در چارچوب چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که هنوز برای اضافه کردن پسوند «بینالمللی» به آن اما و اگرهایی وجود دارد و فعلاً سلیقهها حرف اول و آخر را میزند، گروههای مختلف داخلی و خارجی به اجرای برنامههای مختلف خود در تالارهای میزبان جشنواره پرداختند که برخی از آنها خالی از حاشیه نبود.
ارکستر سمفونیک تهران و رهبر ارکستری که خیلی عصبانی بود!
تازهترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران نیز شنبهشب بیست و هفتم بهمن ماه با رهبری مهمان نصیر حیدریان روی صحنه رفت. این کنسرت بعد از ماجرای پرحاشیه کنسرت قبلی ارکستر سمفونیک تازهترین اجرای زندهای بود که این بار هم در غیاب شهرداد روحانی مدیر هنری و رهبر ثابت این مجموعه دولتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
در این کنسرت که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر جشنواره، محمد الهیاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری، سید محمد طباطبایی رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان کشور روی صحنه رفت «اوورتور کوریولان» در «دومینور و سمفونی شماره ۸» در سولما ژور و در چهار «موومان» اثر «بتهوون» آهنگساز شهیر آلمانی به رهبری نصیر حیدریان برای مخاطبان ارائه شد.
یکی ازنکات جالب توجه کنسرت ارکستر سمفونیک مربوط به اجرای قطعهای با عنوان ۱۷۶ از ساختههای بهزاد عبدی بود که در قالب یادبود شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی در انتهای برنامه برای مخاطبان اجرا شد.
از دیگر نکات حاشیهای که میتوان درباره کنسرت ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد واکنشهای عجیب نصیر حیدریان در طول رهبری ارکستر بود که برخی از رفتارها و حرکاتی که او روی صحنه انجام میداد به نسبت دیگر کنسرتهایی که وی رهبری آن را به عهده داشت از تفاوتهای فاحشی برخوردار بود و باعث میشد که برخی از مخاطبان در مقاطعی از کنسرت متوجه این واکنشهای عصبی که مشخص نبود از کجا نشأت گرفته، باشند.
تریوی ایتالیایی و یک بداهه نوازی که به مذاق مخاطبان خوش آمد
تریوی جز لوکا آکینو از نوازندگان شناخته شده ترومپت در کشور ایتالیا نیز کنسرت دوم تالار وحدت در چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر را تشکیل میداد که وی با همراهی فابیو گیاچینو نوازنده پیانو و داومیراندا نوازنده کنترباس قطعاتی را به صورت بداهه و کارهایی که پیش از تولید شده بود را پیش روی مخاطبان قرار دادند.
آکینو در این کنسرت ضمن ابراز شگفتی از اینکه جشنواره موسیقی فجر ۳۵ دوره سابقه برگزاری دارد، از علاقه خود و گروهش به موسیقی شرق و منطقه خاورمیانه سخن گفت و بیان کرد: زادگاه موسیقی گروه ما از موسیقی سنتی کشور ایتالیاست که با ترکیب موسیقی جز که از نگاه من یک هنر بداهه نوازی است سعی دارد اجرای متفاوتی را برای علاقهمندان اجرا کند.
آوای کر گروه «کمیتاس» در تالار رودکی و اجرایی که لغو شده بود
گروه کر «کمیتاس» به رهبری آربی بابومیان نیز در چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به روی صحنه رفت. البته قرار بر این بود پلوان حمیداف دوتار نواز و آوازخوان اهل ترکمنستان نیز در بخش بینالملل جشنواره طی نوبت اول به اجرای برنامه بپردازد که این اجرا به دلیل عدم حضور حمیداف که دلیل آن از سوی ستاد خبری جشنواره، لغو ویزای این هنرمند به دلیل ماجرای شیوع بیماری کرونا عنوان شده بود، لغو شد.
مارینه مخیتاریان، ریما موسی خانیان، طاطاوس الهوردیان، تلما غریبیان، الیسا موسیخان، سارمن اراکلیان، رازمیک الکساندریان، ارمن الکساندریان، ارمن الکساندریان، ولگا قریبیان، اناهید بیدروسیان، رافی الکساندریان، ارتور باقرامیان، تاده بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، کارینه ارمن خاچکیان، روبینا قریبیان، ایلین گورگیان، ارایک سیمونیان، مارینه آسادوریان، ناربه گریگوریان، آیلین کشیشیان، آناهید سیمونیان، نارینه هوسپیان، النوش طروسیان، روبرت قراخانیان، ملأ غریبیان، تاده مگردیچیان اعضای گروه کُر مجموعه «کمیتاس» را تشکیل میدادند.
«gloria/vivaldi», «hopina/altoonian»، «ampela/komitas»، «ای سرکتل محلی»، «بارون بارونه / محلی»، «لیلامه / محلی»، «مستم مستم / محلی» قطعات اجرا شده توسط گروه «کمیتاس» بودند.
گروه کر «کمیتاس» یک گروه کر ارمنی است که فعالیت خود را طی چند دهه گذشته ادامه داده است. این گروه کر به احترام اهنگساز شهیر ارمنستان نامگذاری شده است.
بخش پژوهش، رادیو گفتگو، خبرنگاران، مدیران و چند نفر دیگر
اولین نشست بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز روز شنبه بیست و ششم بهمن ماه در تالار باربد فرهنگستان هنر با موضوع «بررسی مرز حرمت در موسیقی از نگاه اسلام» به کارشناسی و سخنرانی حجت الاسلام سید فرید سید جوادی و حجت الاسلام مهدی همازاده ابیانه و اجرای علی جعفری برگزار شد.
در این نشست که در قالب یک پروژه مشارکتی شبکه رادیویی «گفت و گو» و ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، کارشناسان حاضر در جلسه با ارائه مقدمهای از دو کلید واژه «موسیقی» و «غنا» به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
در حالیکه موضوعات مطرح شده در این نشست یکی از چالشها و دغدغههای اهالی موسیقی و حوزه محسوب میشود پیشبینی میشد که پژوهشگران بیشتری در این برنامه حضور داشته باشند، اما در این نشست دو خبرنگار، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و هیأت همراه، عوامل اجرایی تولید برنامه و تعداد بسیار اندکی مخاطب به عنوان مخاطبان در برنامه حضور پیدا کرده بودند.
اجرای موسیقی نواحی که برخی از آنها نواحی نیست!
بخش موسیقی نواحی یکی از پرچالش ترین بخشهای مرتبط با برگزاری جشنواره موسیقی فجر در ادوار گذشته است که طی سالهای اخیر به دلیل عدم ثبات مدیریتی جشنواره و ارائه سیاستهای متفاوت در هر دوره با چالشها و مباحث زیادی در حوزههای پژوهشی و نوع اجرای آن با مخاطب رو به رو بوده است. همین آسیب موجب شده که از میزان اعتبار این بخش طی ادوار گذشته به غیر از موارد استثنایی کاسته و تماشاگران کمتری که دغدغه جدی در این حوزه دارند، از آثار به صحنه رفته دیدن کنند.
در روزهای اخیری که تالار سوره حوزه هنری میزبان بخشی از آثار به صحنه رفته جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی بوده اجراهایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که برخی از آنها خارج از اصول و قواعد اجرای زنده آثاری موسیقایی مرتبط با موسیقی اقوام ایران بوده به طوری که در تعدادی از اجراها گروه با آوردن سازهای الکترونیک و کیبورد به معرفی موسیقی منطقه مورد نظر خود پرداخته که همین امر شگفتی برخی از تماشاگران و علاقهمندان موسیقی نواحی حین اجرای این آثار را به همراه داشت.
اجراهایی که در روز چهارم پیش روی مخاطبان قرار گرفت
گروه «آرام جان» به سرپرستی علی صحفی و خوانندگی مهدی محمدی، گروه «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغر پور و «دوئت زهی آونر» از اتریش در بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، گروه «سرو خراسان» با هنرمندی عزیز تنها، محمد قیوم امینی و امین قیومی، گروه «ژیار» به هنرمندی مجید کلابی و ارشک زعفرانی، «تای و دئوتای» علیرضا برنجیان در تالار سوره، گروه «وحید اسداللهی» در برج آزادی و محسن ابراهیم زاده در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی مجموعههایی بودند که طی روز چهارم جشنواره روی صحنه رفتند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی میزبان مخاطبان است.
این در حالی است که ۸۲ گروه موسیقی در بخشهای موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بینالملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه میپردازند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4225/19111/74725
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4225/19111/74726
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4225/19111/74727
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4225/19111/74728
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4225/19111/74729
|
عناوین این صفحه
- ارائه آثار بزرگان خوشنویسی معاصر
- سینما باید گاهی سیلی بزند
- بردلی کوپر در نقش یکی از برادران گروه «بیجیز» ظاهر میشود
- اخبار
- ز صندلیهای خالی بخش «پژوهش» تا یک رهبر ارکستر عصبانی!