|
جشنوارهای برای مسئولان
مد و لباس فجر همچنان بیکارکرد
چه کسی راست میگوید؛طراح تعامل میان او و تولیدکننده در جشنواره مدولباس فجر رافقط در حد حرف میداند امامسئول برگزاری میگوید بیشتر طرحهای موجود درجشنواره ازسوی تولیدکنندهها خریداری شده است.
برخی از کارشناسان و منتقدان فرهنگی و هنری معتقد هستند که اتمسفر فرهنگ و هنر به گونهای است که قائل به هیچگونه خطمش دستوری و بخش نامهای نیست و همانند درختی است که هزاران شاخه دارد و از هر یک بهرهای میبرند و با توجه به اینکه در دوران انفجار رسانههای اجتماعی به سر میبریم که بیوقفه پیشنهادهای هنری و بستههای فرهنگی برای مخاطبانش دارد نمیتوان در تقابل و یا به زور فعالیتهایی انجام داد که تأثیر بسزایی در جامعه ندارد. اگر به حوزه مُد و لباس توجه کنیم، در جامعه خواهیم دید که جوانان ما در یک طرف هستند که گویی در دایره سرگردانی افتادهاند و در دوراهی «این را بپوش» و «آن را نپوش» گیر کردهاند!
طراحان و تولیدکنندگان در این میان بیشتر در دایره سرگردانی هستند. ارتباط و تعامل دوسویه میان تولیدکننده و طراح به خوبی شکل نگرفته و هر کدام آن یکی را مانع پیشرفت این حوزه میداند. از این لحاظ که میان تولیدکننده و طراح تقابل وجود دارد و راهشان از هم جدا است. از سوی دیگر جوانان به سمت جریان جهانی مد هستند و دیدگاههای نهادها و سازمانهای متولی با آنان کاملاً فرق میکند. جوانان در جریانات ترند جهانی هستند و گویی نهادها، سازمانها، طراحان و پژوهشگران در راهی دیگر، از همین رو، در این دو راهیها هیچکس نمیتواند آن یکی را راضی کند که کدام راه درستتر، صحیحتر و قابل باورتر است! پس در این دایره سرگردانی چه باید کرد؟ با توجه به اینکه مسئولان مربوطه شهامت به چالش کشیده شدن را ندارند و راهی که در پیش گرفتند خلاف جهتی است که مردم میروند. به نوعی در تقابل این نهادها و سازمانهای متولی با مردم میبینیم که آنها در سویی در حال برگزاری برنامهها، نمایشگاهها و جشنوارههایی هستند که هممرزی، همفکری و یکدستی با اندیشهها و افکار مردم در سطح شهر ندارد و از طرفی مردم جامعه در حال انتخاب فرهنگ و الگوی متفاوت دیگری هستند که با الگوهای ترویجی نهادها در تضاد است.
این مسئله در خصوص نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر هم مشهود است و همچنان این نوع نقدها بر او وارد است. خبرنگار خبرگزاری مهر طی گزارشی با عنوان «جشنوارهای که سازوکارش برای مردم جامعه بی کارکرد است» به این موضوعات اشاره کرده است، در این گزارش درباره بی کارکرد بودن جشنواره با طراحان و فعال حوزه مد و لباس و دبیر کارگروه مد و لباس کشور به بحث و گفتوگو پرداختهایم که در ادامه میآید:
سید محمود لاجوردی تولیدکننده و فعال حوزه مد و لباس درباره بی کارکرد بودن جشنواره به خبرنگار مهر میگوید: البته اگر منتقد و کارشناس در زمینه مد و لباس به صراحت عنوان میکند که جشنواره بی کارکرد است باید نقد او را از مبنا و اساس بررسی کنیم که چرا به این نکته اشاره کرده است، ببینید جشنواره حرکتی است که آغاز شده و قطعاً ضعفهایی هم دارد و کسی هم منکر این ضعفها و کمبودها و کاستیها نیست اما باید ببینیم که چگونه میتوان این کم و کاستیها را برطرف کرد. شاید تولیدکنندهای که در زمینه لباس اجتماع کار میکند با طرحهایی که در جشنواره ارائه میشود موافق نباشد و از آنها برای تولید انبوه در اجتماع استفاده نکند. ما باید به ریشه این موضوع یعنی اینکه طراح در دانشگاهها چه میآموزد، برگردیم.
او ادامه میدهد: بالاخره طراح کسی است که در این زمینه مطالعه داشته و با تحقیق و پژوهش به طراحی میپردازد اگر طراح از دل بازار آمده باشد، طرحهایی را براساس سلیقه مردم به تولیدکننده ارائه میدهد که قطعاً مورد تأیید آنها خواهد بود اما اگر از دانشگاهها یا مؤسسات طراحی مد ولباس فارغالتحصیل شده باشند شاید طرحهایی آنان خیلی بر مذاق تولیدکنندگان خوش نیاید. این گسست جدی میان صنعت و دانشگاهها است که در همه حوزهها وجود دارد. اما اگر جشنواره را از این منظر نگاه کنیم که طراحان آثارشان را به جشنواره ارائه میدهند تا تولیدکنندگان با طرح آنها آشنا شوند قطعاً این ارتباط و تعامل منجر به اتفاقات خوبی در زمینه مد و لباس میشود تا در سالهای آینده شاهد طراحیهای خوبی در سطح جامعه باشیم و از این جهت به اعتقاد من جشنواره مد و لباس فجر «کارآمد» است. زیرا طراح به دنبال این خواهد بود که نظرات و اعتماد تولیدکننده را جلب کند و تولیدکننده هم طراحان حرفهای را انتخاب کند و بداند که طراح چارچوب اصلی طراحی را یاد گرفته است اما سلیقه بازار را نمیداند و باید در این زمینه او را توجیه کند و مسائلی را به او آموزش دهد.
جشنواره مد و لباس فجر جشنواره تخصصی است که افراد متخصص در جشنواره حضور پیدا میکنند تا کارکرد تخصصی داشته باشند و فضای حرفهای ایجاد کند. هرچند میوه همکاری و تعامل میان تولیدکننده و طراح برای مردم جامعه خواهد بود، وصلتی که اینجا اتفاق میافتد در نهایت برای مردم جامعه مفید خواهد بود.
جشنواره مد و لباس فجر، رویدادی تخصصی است و برای عموم مردم کارکرد ندارد
لاجوردی در ادامه به جواب این سوال که با توجه به تمام این توضیحات که جشنواره کارکرد دارد این بحث ایجاد میشود که این کارآمدی برای چه قشری است تولیدکننده؟ طراح یا مردمی که به دنبال مُد مناسب ایرانی هستند؟ اظهار میکند: قطعاً جشنواره برای طراح کارکرد دارد زیرا آثار همکارانش را میبیند و این امر باعث رشد و خلاقیت ذهن او در طراحی میشود و با مشاهده طرحهای بیشتر ایدههایی در این زمینه در ذهناش شکل میگیرد همچنین تعامل و ارتباط خوبی میان طراح و تولیدکننده ایجاد میشود. قطعاً برای تولیدکننده هم جشنواره متفاوت خواهد بود زیرا با متدهای روز آشنا میشود و با طراحان بیشماری ارتباط برقرار میکند در نتیجه جشنواره مد و لباس فجر چندان برای مردم کوچه و بازار و عموم نیست، جشنواره مد و لباس فجر جشنواره تخصصی است که افراد متخصص در جشنواره حضور پیدا میکنند تا جشنواره برای آنان کارکرد تخصصی داشته باشد و فضای حرفهای ایجاد کند. هرچند میوه همکاری و تعامل میان تولیدکننده و طراح برای مردم جامعه خواهد بود، یعنی وصلتی که اینجا اتفاق میافتد در نهایت برای مردم جامعه مفید خواهد بود.
این فعال مد و لباس میگوید: این جشنواره برای کسی که میخواهد در حوزه مد و لباس یاد بگیرد یا با همکاران و همصنفیهایش ارتباط برقرار کند بسیار مفید خواهد بود. بالاخره پیدا کردن علم و ارتباطات از اصول بیزنس است که طراح و تولیدکننده با حضور در این جشنواره میتواند از این موارد بهرهمند شود. هر فردی به دنبال این موضوعات باشد جشنواره برایش کارکرد دارد اگر هم به دنبال این موضوعات نباشد قطعاً میگوید که جشنواره کارکرد و اهمیتی برای تولیدکنندگان و طراحان نخواهد داشت.
لاجوردی درباره اینکه آیا جشنواره به صورت صددرصدی به اهدافاش رسیده است؟ ادامه میدهد: قطعاً خیر، جشنواره هنوز به اهدافاش نرسیده است. اینجا باید منتقدان، کارشناسان، تولیدکنندگان و طراحان کمک کنند تا جشنواره به مقاصدش دست پیدا کند و یک قدم صنعت مد و لباس را به جلو حرکت دهد اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً جشنواره بُرده است.
او درباره اینکه امسال جشنواره قدمی رو به جلو برداشته است یا نه؟ میگوید: شاید امسال نسبت به پارسال ضعف بیشتری وجود داشته باشد اما باید این امر را هم بسنجیم که آیا حال مردم در جامعه بهتر است یا پارسال شرایط روحی بهتری داشتند؟ اگر حال مردم بهتر است قطعاً حال طراح هم در در طراحی بهتر است، در نتیجه باید بدانیم که طراحان هم حال خوبی برای طراحی ندارند. اما باز هم میبینیم که در بخشهایی از جشنواره طراحان واقعاً طرحهایی خوبی ارائه دادند مثلاً در بخش شال و روسری طرحهای فوقالعاده خوبی را شاهد هستیم. البته آثار خیلی بدی هم وجود داشت اما به جشنواره راه پیدا نکردند و این دو قطبی بودن طراحان جالب بود. به اعتقاد من همه در تلاش هستند و امیدواریم که ایرادها و اشکالات پیدا شود و درصدد برطرف کردن آن باشیم.
جشنوارهای که برای طراحان هم فاقد کارکرد است
در نهمین جشنواره مد و لباس فجر در کنار نمایش دادن آثار طراحان، بخشی مسابقهای از ایده تا اجرا برگزار میشود که طراحان از استانهای مختلف در این بخش مشغول طراحی هستند، عدهای از طراحان استان اراک درباره اینکه این جشنواره برای آنان به عنوان طراح کارکرد دارد یا خیر! به خبرنگار مهر میگویند: جشنواره برای ما به عنوان طراح هیچگونه کارکردی ندارد فقط به خاطر علاقهای که به این حوزه طراحی داریم در مسابقه و جشنواره شرکت میکنیم. شاید برای کسانی که به عنوان طراح برتر انتخاب میشوند این جشنواره فوایدی داشته باشد اما آن فایدهها هم بسیار جزئی و محدود هستند.
همخوان نبودن سلایق متولیان مد و لباس با مردم
آنها درباره ایجاد تعامل و ارتباط میان طراح و تولیدکننده اذعان داشتند: هیچ تعاملی ایجاد نمیشود و تمام اینها حرف است و در عمل ما شاهد آن نیستیم. ما حتی شاهد این نوع طرحها در سطح جامعه نیستیم زیرا هم تولیدکننده این نوع طرحهایی که در جشنواره به اجرا درمیآیند نمیپسندند و هم مردم. طرحهایی که در جشنواره مورد تأیید متولیان این امر است هیچگونه همخوانی با سلایق مردم جامعه ندارد. مانتوهایی که به عنوان نمایش در جشنواره دکمهدار هستند، استفاده میشود در بازار بدون دکمه و به عنوان مانتوهای جلوباز به فروش میرسند یا مانتوهای با قد بلند در جشنواره ارائه میشود که در بازار به دلیل گرانی پارچه یا سلیقه مردم از مانتوهای با قد کوتاه استفاده میشود یا مواردی از این دست که شاهد آن هستیم و تولیدکننده همیشه به دنبال سلیقه بازار بوده و خواهد بود.
ذائقهسازی در زمینه مُد ایرانی اسلامی
سیده مرضیه شفاپور، رئیس نهمین جشنواره مد و لباس فجر و دبیر کارگروه مد و لباس کشور در گفتوگو با خبرنگار مهر، درباره گسست موجود میان متولیان مد و لباس و مردم جامعه و بی کارکرد بودن جشنواره برای عموم مردم میگوید: ما تمام تلاش و سعیمان را میکنیم که کارکرد جشنواره عمومی شود و مردم جامعه استفاده تمام و کمال از مد و محصول ارائه شده در جشنواره داشته باشند. زمانیکه به طراحان بها دهیم و طراحانی که در چارچوب قانون حرکت میکنند را دریابیم قطعاً حوزه مد و لباس ارتقا پیدا میکند و انصافاً طراحانی که طرحها را ارائه میدهند متناسب با مد ایرانی اسلامی است و ما باید حمایت مادی و معنوی از آنان داشته باشیم تا در این راه پر فراز و نشیب به ما کمک کنند و ما در این زمینه موفق عمل کنیم، تا طراحان زیرزمینی بساطشان را جمع میکنند.
هیچ تعاملی میان طراح و تولیدکننده ایجاد نمیشود و تمام اینها حرف است و در عمل ما شاهد آن نیستیم. ما حتی شاهد این نوع طرحها در سطح جامعه نیستیم زیرا هم تولیدکننده این نوع طرحهایی که در جشنواره به اجرا درمیآیند نمیپسندند و هم مردم.
او ادامه میدهد: هدف ما این است که به عنوان کارگروه مد و لباس کشور فرهنگسازی درست و دقیقی را ایجاد کنیم و با همکاری و تعامل ارگانهایی همچون وزارت صمت، اتحادیه پوشاک و صنوف دیگر این امر را جلو ببریم، ارگان دولتی باید کنار ما قرار بگیرند. ببینید کارگروه مد و لباس متشکل از چند نهاد و سازمان است که متأسفانه کارکرد کنار هم بودن را نداریم و من وظیفه خودم میدانم که این موضوع را سروسامان دهم.
شفاپور با اشاره به کارکرد رسانهای در این حوزه، میگوید: صداوسیما نقش مؤثری در ترویج و فرهنگسازی مد ایرانی اسلامی دارد که متأسفانه در این بخش بسیار ضعیف عمل کردهاند یکی از دلایل راه نیافتن طرحها و مُد جشنواره فجر در سطح جامعه این است که کارکرد رسانهای ندارد. اگر رسانه به عنوان بازوی کمکی در کنار ما قرار گیرد قطعاً اینگونه طرحها وارد بازار میشود و مردم با آن ارتباط برقرار میکنند و سلایقشان به این سمت خواهد بود. وزارت صمت باید از طراحان ما حمایت مالی داشته باشد و امکانات اولیه را در اختیار آنان قرار دهد. با همکاری و تعامل این سازمانها و نهادها قطعاً به افق درستی که مدنظرمان است، خواهم رسید.
به زعم دبیر کارگروه مد و لباس کشور طرحهای ارائه شده در جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر از سوی تولیدکنندگان این حوزه خریداری شدهاند. او با اشاره به اینکه در تلاش است راههای ناهموار در حوزه مد و لباس را هموار کند، اظهار میکند: سعی کردم در نهمین جشنواره مد و لباس فجر تمامی فعالان این حوزه از جمله اتحادیه خیاطان، اتحادیه پوشاک و… کنار هم جمع کنم در حالیکه سالگذشته آنها شرکت نکرده بودند و تمام تلاشم این است ارتباط میان تولیدکننده و طراح را ایجاد کنم تا حلقه مفقوده را پیدا کنیم و همدلی میان آنها ایجاد شود. حتی میبینیم که امسال بسیاری از طرحهای طراحان حاضر در جشنواره از سوی تولیدکننده خریداری شده است.
او میگوید: بسیاری از طراحان جوان ما علاقه دارند در طرحهایشان از المانهای ایرانی اسلامی استفاده کنند اما شرایط برایشان محیا نیست و ما در تلاش هستیم شرایط را برای آنان ایجاد کنیم. ما باید از کودکی به فرزندانمان یاد بدهیم که از مُد ایرانی اسلامی در پوشش خود استفاده کنند و حتی با المانهای آن آشنا شوند به نوعی در جامعه باید ذائقهسازی مُد ایرانی اسلامی داشته باشیم. حق هر انسانی در کشورمان است لباسی زیبنده با المانهای مُد ایرانی اسلامی بر تن کند.
شفاپور همچنین به نقش رسانههای ملی و مکتوب اشاره کرد و معتقد است، رسانه نقش مهمی در این حوزه دارد و اگر بخواهیم به سمت مد و لباس ایدهآل در کشور حرکت کنیم رسانه باید در کنار ما قرار گیرد تا بتوانیم به هدف متعالی برسیم.
این شهر قلعه و گنج ندارد
قلعه گنج استان کرمان قلعه و گنج ندارد ولی کویر، مردم مهمان نواز ، محصولات کشاورزی، خرما، حصیر و صنایع دستی و هتلی به شکل کپر دارد و برای سلیقه هر گردشگری یک محصول ارائه می کند.
شهرستان قلعه گنج در جنوب استان کرمان قلعه ندارد گنج هم به معنای طلا و یا اشیای با ارزش ندارد ولی ذخیره گاهی از مردمی مهمان نواز و خونگرم است. هنرمند و بی آلایش و ساده. قانع با هر آنچه که خشکسالی و فقر بر سرشان آورد. مردم این شهرستان دور افتاده از مرکز استان کرمان، سالها در منطقهای زندگی کردند که تالاب جازموریانش به کویر جازموریان تبدیل شد. نخلهایشان را تیغ آفتاب شهید کرد. زمینهای خشک ماندند با دملهایی پر از فقر که نامش کپر بود.
کلات گنج یا کله گنج که به قلعه گنج معروف شده قلعه نیست. کلاتی بوده که تغییر حرف داده. گنجی که به آن اضافه شده شاید به خاطر زمینهای مرغوب حاشیه جازموریان است. گنجی بوده برای خودش در سالهای پر آبی، پر از پرنده و چرنده. کلات گنج یعنی سرزمین پر از قنات و حاصلخیز.
حالا که خشکسالی زندگی را بر اهالی قلعه گنج تیره و تار کرده گنج آنها خودشان شده اند بی آنکه از داشتههایشان خبر داشته باشند. خشکسالی به آنها یاد داده فقط فکر کنند هیچ ندارند. کپر نشین هستند. کپر نشینی برای آنها نشان دهنده فقر مطلق شأن بوده است.
سال ۹۵ وقتی با همان شکل و شمایل و مصالح، کپرهایی که قرنها در آن زندگی میکردند به دست دختری معمار، تبدیل به هتلی ۴ ستاره شد، دیگر نگاهها به کپر فرق کرد. مردم قلعه گنج دیدند همانند کپرهایی که خودشان دارند، اتاقهایی ساخته شده که وزیر و رئیس و مدیر با کلی مسافر شهری دلشان میخواهد آنجا اقامت کنند درست در همان کپرهایی که باعث نفرت جوانانشان شده بود. مسافران از شهرهای دیگر به این کپرها میآمدند و حصیرهایی میخریدند که آنها هیچ وقت توجهی به آن نمیکردند. لباسهایی که آنها میدوختند مورد پسند مسافران شد و از اینکه مردم روستاها میتوانند با سوزن و نخ صنایع دستی تولید کنند حیرت زده میشدند.
حالا خیلی از آنها که در شهر قلعه گنج زندگی میکنند و دیده اند که چه اتفاقاتی درپی ساخت هتل و رفت و آمد مسافر و فروش صنایع دستی و غذاهای محلی میافتد، به اینکه در شهرشان اولین هتل کپری جهان ساخته شده افتخار میکنند. خبر ساخت اولین هتل کپری در قلعه گنج مثل توپی بود که صدا کرد و این شهرستان را با آن معروف کرد. حالا یک قلعه گنجی هم میتواند بگوید میزبان گردشگر میشویم چون هتل داریم.
مردم روستاهایی در مناطقی مانند رمشک و روستاهای اطراف به ابتکار مدیر داخلی همین هتل کپری یاد گرفتند که حصیرها را تمیزتر ببافند و آن را به خارج از استان بفروشند. به سوزن دوزی هایشان ابتکار و خلاقیت اضافه کنند. غذایشان را در اختیار مسافر قرار دهند. اهالی جایی مانند روستای کشیت یاد گرفتند که خانههای کپری شأن را برای پذیرش مهمان و مسافر آماده کنند. برایش رختخواب تمیز بگذارند و غذای خوب بپزند و در ازای آن پول بگیرند. چون کشیت یکی از روستاهایی است که آب و هوا و مناظر زیبایی به واسطه وجود رودخانه و نخل دارد.
آنها از همین نخل خرما هم استفادههای جالبی کردند مانند تهیه محصولی مانند «مستوک». این محصول در واقع خرمای کوبیده شده با ادویه است که داخل برگهای درختچههای داز نگهداری میشود. همان درختچههای وحشی که محصول اصلی ساخت سبد و ظرف و طناب برای آنها شده است.
برای دیدن زیباییهای قلعه گنج باید مسافتهایی را طی کرد. گاهی جاذبهای در میان همین روستاها نهفته که پنهان از همه است. مانند تلاقی کویر و جنگل در جادهای که از صولان به رمشک میرود. جایی که نخلها توسط یک رود احاطه شده اند و اطرافش تا چشم کار میکند کویر بیابان است و در گوشهای از این بیابان کویر رمل
یا در «چشمه گارو» مردم در کنار کویر رملی خانه ساخته اند. هر چند که برای یک بازدیدکننده بسیار زیباست ولی مردم آنجا از بس که خاکهای بلند شده این کویر آنها را آزار داده دیگر زیباییهای کویر گارو به چشم شأن نمیآید همان مردمی که در کنار کپرشان خانهای سیمانی ساخته اند ولی هنوز لباس سوزن دوزی به تن دارند.
مردم روستاهای قلعه گنج یا بندری هستند و یا بلوچی. برخی از آنها هنر بندری را دارند و برخی دیگر هنر مردم بلوچ را. اما در مرکز قلعه گنج در میان آنها کرمانی کمتر دیده میشود و قلعه گنجی بسیار. این هم نشینی هم باعث شده در جایی مانند شهر مرکزی قلعه گنج وقتی در خیابانهای اصلی آن قدم میگذاری از همه رنگ لباس و پوشش و اقوام ببینی.
سالها بود که رفت و آمد به قلعه گنج زیاد نبود. کسی نمیدانست اگر به آنجا رفت کجا اقامت کند. بیمارستانی نداشت. غذاخوری نبود. مردم در فقر مطلق بودند هنوز هم هستند آنهایی که در روستاهای دورتر از شهر قلعه گنج زندگی میکنند. آنها که تا پایشان به بیمارستان تازه ساز برسد، جانشان را در جادههای پر پیچ و خم و کوه و کمر از دست میدهند یا کودکانشان تلف میشوند. روستاهای قلعه گنج کم نیست. اینجا از معدود شهرستانهایی است که تعداد روستا نشینانش از شهر نشین ها بیشتر است.
در میان همین فقر و نداری. طرحهایی اجرا شد که باید برای آنها ساعتها و روزها مدیران از تهران به این منطقه محروم رفت و آمد میکردند. مثل راه اندازی کارگاهها، تجهیز کارخانهها، ایجاد شغل برای مردم، طرحهای تحقیقاتی و مطالعاتی و واردات بز مورسیای اسپانیایی برای تولید محصولات لبنی…. دستور خارج شدن این محدوده از محرومیت دستور مقام معظم رهبری بود. دستوری که اجرای آن به بنیاد مستضعفان داده شد تا به عنوان پایلوت در نظر گرفته شود. مناطقی که در حال حاضر ۱۲ منطقه آن شناسایی شده است. مثل سروآباد، زهک، قصرقند، مراوه تپه و.....
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛
مردم شبه قاره با زبان فارسی پیوندی ناگسستنی دارند
قربانعلی پورمرجان در دیدار بانوان فرهیخته بنگلادش گفت: مردم شبه قاره در ذات خود با زبان فارسی پیوندی ناگسستنی دارند.
به گفته روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هیأتی از بانوان فرهیخته بنگلادش که با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در داکا و ادارهکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور به کشورمان سفر کردهاند، دیروز ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با قربانعلی پورمرجان، معاون توسعه روابط فرهنگی بینالمللی این سازمان دیدار کردند.
پورمرجان در ابتدای سخنان خود، به تشریح فعالیتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی رسمی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالملل پرداخت و گفت: این سازمان در تلاش است تا با بهرهگیری از دانش سازمانی و توان فرهیختگان و کارشناسان، مخاطبان خود را در اقصی نقاط جهان با گوشههایی از تمدن کهن هفت هزار ساله این مرز و بوم و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و چهره رحمانی اسلام آشنا کند.
معاون توسعه روابط فرهنگی بینالمللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه به پیوندهای عمیق فرهنگی بین ایران و شبه قاره، اشاره کرد: ایران و شبه قاره دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند و برخی از این ریشهها به ۸۰۰ سال قبل برمیگردد، کما اینکه زبان فارسی سالهای سال زبان رسمی و متداول در شبه قاره بود ولی پس از آنکه انگلیس بر شبه قاره تسلط پیدا کرد از اعتبار زبان فارسی در این منطقه کاسته شد.
وی ادامه داد: مردم شبه قاره در ذات خود با زبان فارسی پیوندی ناگسستنی دارند. در حال حاضر اقشار مختلف از محققان و اهل علم و شعر و ادب شبه قاره، زبان فارسی را فرا میگیرند و در انجمنهای علمی، دانشکدهها و دانشگاههای مختلف نیز این زبان تدریس میشود.
پورمرجان با تأکید بر اینکه زبان فارسی از فرهنگ دینی و اسلامی جدایی ناپذیر است، گفت: فرهنگ ایرانی به تأسی از فرهنگ اسلامی است و زمانیکه مردم کشورهای دیگر اهل بیت (ع) را به خوبی بشناسند، قطعاً فرهنگ زبان فارسی را پذیرا خواهند شد.
وی با اشاره به تاریخ فرهنگ ایران و ریشههای محبت اهل بیت (ع) در میان ایرانیان، بر ضرورت معرفی اسلام ناب محمدی (ص) در جامعه بنگلادش به ویژه میان بانوان به عنوان محور اصلی خانواده تأکید کرد.
سبک زندگی حضرت زهرا (س)؛ بهترین الگوی جامعه
پورمرجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) بهترین الگوی جامعه است، گفت: حضرت زهرا (س) و خاندانشان متعلق به همه عالمند و وجود آنها باعث مسرت و امیدواری جامعه انسانی است و ما در زندگی خود میتوانیم از آنها سرمشق بگیریم.
معاون توسعه روابط فرهنگی بینالمللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: باید جامعه بنگلادش به خصوص بانوان و نسل جوان به سمت الگوگیری از آن حضرت با استفاده از مسیرهای فرهنگی و هنری شامل سینما، عکس، نشست و کارگاههای تخصصی سوق پیدا کنند.
وی در ادامه سخنانش، مشارکت بانوان ایرانی پس از انقلاب اسلامی در عرصه اجتماعی را یادآور شد و گفت: انقلاب اسلامی ثابت کرد با حفظ حجاب و عفاف و در عین حال حضور در جامعه میتوان زن آزادهای بود که بر اساس آزادگی و منش انسانی به وی نگاه میشود که این همان الگوبرداری از حضرت زهرا (س) است.
پورمرجان در پایان سخنانش، پیشنهاد استفاده بهینه از فضای مجازی برای معرفی دین مبین اسلام و آموزش سبک زندگی دینی و اسلامی در جامعه بنگلادش را داد.
سعیده باقریفرد، رئیس اداره توسعه ارتباطات فرهنگی بینالمللی زنان ادارهکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این نشست برای حاضران سخنرانی کرد. وی در سخنان خود، با اشاره به تحولات جامعه زنان ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی با ارائه دیدگاه اسلام ناب محمدی و معرفی الگو و سیره حضرت زهرا (س) توانست تحول مهمی در جامعه زنان ایجاد کند و بانوان مسلمان با حفظ ارزشهای اسلامی در فعالیتهای اجتماعی حضور جدی داشته و در مسیر پیشرفت گامهای مهمی برداشتهاند.
باقریفرد اشاره کرد: اداره توسعه ارتباطات فرهنگی بینالمللی زنان، با حمایت ادارهکل همکاریهای فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای افزایش تعاملات فرهنگی بینالمللی و فراهم کردن زمینههای این تعاملات در حوزه زنان و خانواده، اعلام آمادگی میکند.
بنابر اعلام این خبر، دیدار با زنان فعال و مراکز توانمندسازی زنان و کارآفرینان، حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره)، بازدید از نهمین جشنواره مد و لباس فجر، ملاقات با مسئولان این جشنواره، سفر به شهرهای قم، مشهد و تهران و بازدید از مراکز فرهنگی و زیارتی از جمله برنامههای سفر بانوان فرهیخته بنگلادش به کشورمان است.
اخبار
رونمایی از جدیدترین کتاب «سواد رسانهای» در فرهنگسرای سرو
کتاب «سواد رسانهای، از الف تا ی» تالیف محمدصادق افراسیابی، با حضور اهالی فرهنگ و رسانه، چهارشنبه ۳۰ بهمن در فرهنگسرای سرو رونمایی میشود.
به گزارش امتیاز، کتاب «سواد رسانهای، از الف تا ی» با حضور شخصیتهای علمی و فرهنگی در فرهنگسرای سرو رونمایی میشود.
این مرکز فرهنگی که چندی پیش نشست «جنگهای رسانهای و روشهای مقابله با آن» را برگزار کرده بود، این بار جدیدترین اثر تولید شده در موضوع سواد رسانهای را رونمایی و بررسی خواهد کرد.
کتاب «سواد رسانهای، از الف تا ی» نوشته محمدصادق افراسیابی است و به بررسی بسیاری از مفاهیم مهم و ارزشمند رسانهای به زبان ساده و شیوا پرداخته است؛ این کتاب با هدف آموزش سواد رسانهای به مردم و فرهنگسازی استفاده ار رسانههای جمعی به ویژه شبکههای اجتماعی به رشته تحریر درآمده است.
در این مراسم رونمایی بسیاری از شخصیتهای علمی، فرهنگی و رسانهای حضور خواهند داشت که از آن جمله میتوان به مسعود بصیری رئیس سازمان بسیج رسانه کشور، محمدرضا بهمنی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدصادق افراسیابی معاون مرکز فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران، اساتید دانشگاه و تعدادی از اهالی رسانه اشاره کرد.
این مراسم رونمایی روز چهارشنبه ۳۰ بهمن از ساعت ۱۶ در فرهنگسرای سرو واقع در خیابان ولیعصر، جنب پارک ساعی، کوچه ساعی یکم برگزار میشود. حضور برای عموم آزاد است.
کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» چاپ شد
کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» نوشته علی موسوی همزمان با سالگرد قیام ۲۹ بهمن، توسط انتشارات بهنشر منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» نوشته علی موسوی در قالب «یک روایت معتبر» بهتازگی توسط انتشارات بهنشر منتشر و راهی بازار نشر شده است.
قیام مردم تبریز مقدمهای برای روشنشدن زمینههای قیام در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک ایران شد و در تاریخ انقلاب بهعنوان یکی از مهمترین عوامل شتابدهنده به انقلاب اسلامی محسوب میشود. پس از ماجرای ۲۹ بهمن در تبریز، رژیم پهلوی تلاش زیادی برای آرامکردن اوضاع کرد. در مجلس سنا و شورای ملی هم نمایندگان همسو با محمدرضا پهلوی تمام تلاش خود را برای پاک نشان دادن چهره رژیم انجام دادند تا اینکه در ۸ اسفند، امام خمینی (ره) اعلامیهای صادر کرد و تمام تلاش رژیم پهلوی را برای سرکوب قیام مردم بینتیجه کرد.
کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» با بررسی سابقه و نحوه شکلگیری این قیام، به بازخوانی برگی دیگر از تاریخ انقلاب اسلامی میپردازد. شهادت آقا سیدمصطفی خمینی، یکی از ایناتفاقات و مکمل مرگ دکتر علی شریعتی در ایجاد یک خیز بلند برای انقلابیها بود. اگرچه بهخاطر ناآشنایی مردم عادی تبریز با دکتر شریعتی، اقدام دانشجویان در دانشگاه ها تاثیر چندانی در فضای شهر نداشت؛ در مقابل شهادت حاج آقا مصطفی خمینی در ۳۰ مهر، شک عجیبی بر عموم مردم مذهبی و انقلابی تبریز وارد کرده و میشد از دو فرصت به دست آمده؛ برای آگاهی مردم کوچه و خیابان تبریز استفاده کرد و آرام آرام آتش انقلاب را در تبریز دوباره شعلهور کرد.
در اینکتاب همچنین حوادث قیام ۱۹ دی مردم قم و برگزاری چهلم شهادت طلاب حوزه علمیه قم بهعنوان عامل تاثیرگذار قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز مطرح شده است. رژیم پهلوی از پیوستگی و به هم تنیدگی بافت انقلاب و مردم انقلابی سراسر کشور با خبر بود و میدانست خیلی زود دیگر شهرها نسبت به کشتاری که در قم انجام شده، عکسالعمل نشان میدهند. تبریز یکی از مهمترین و حساسترین شهرها بود و رژیم بهشدت از گرمشدن دیگ سنگی تبریز هراسان بود. دانشجویان و انقلابیهای تبریز که نتوانسته بودند بعد از شهادت آقا مصطفی خمینی، مجلس ختم مناسبی برای او بگیرند، دنبال بهانهای برای شعلهور کردن دوباره انقلاب در تبریز بودند.
«یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز»، با تصاویری از تبریز دهه ۵۰ ، راهپیمایی پزشکان و کارکنان بیمارستان امام خمینی و دانشجویان دانشگاههای اینشهر در اعتراض به حمله مسلحانه به آن بیمارستان، تصاویر شهدای قیام خونین ۲۹ بهمن تبریز، تظاهرات ۲۹ بهمن و ... همراه است. کتاب مذکور با اشاره به برگزاری مراسم چهلمین روز حادثه خونین و شهادت عدهای از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در روز ۲۹ بهمن سال ۵۶ و سخنرانی حضرت امام (ره) در روز ۲۹ بهمن در مسجد شیخ انصاری نجف اشرف به مناسبت چهلم شهدای قم، نحوه شکل گیری حوادث و قیام ۲۹ بهمن در تبریز را روایت میکند.
اینکتاب با ۸۱ صفحه و شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4226/19117/74759
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4226/19117/74760
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4226/19117/74761
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4226/19117/74762
|
عناوین این صفحه
- مد و لباس فجر همچنان بیکارکرد
- این شهر قلعه و گنج ندارد
- مردم شبه قاره با زبان فارسی پیوندی ناگسستنی دارند
- اخبار