|
بررسی روند ترانهسرایی در تاریخ موسیقی ایران
تجربه یک سفر فرهنگی در «موسیقی فجر»
ششمین از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی میزبان هنرمندان شرکتکننده بود که برخی از گروههای شرکتکننده اجرای آثارشان را به یاد جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی نواختند.
ششمین از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه در حالی میزبان هنرمندان شرکت کننده بود که برخی از گروههای شرکتکننده برخی از آثارشان را به یاد جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی نواختند.
گروه کوبه ای«ودا» و سفر فرهنگی در جغرافیای ایران
گروه کوبهای و آوازی «ودا» به سرپرستی سودابه سالم، اولین کنسرت ششمین روز جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت را تشکیل میداد.
در این کنسرت که به نوعی اولین اجرای رسمی مجموعه ارکستر کوبهای و آوازی کودکان و نوجوانان «ودا» محسوب میشد قطعاتی از آثار برگزیده موسیقی اقوام ایران از جمله «ساری گلین-آذری» ، «سه گدار- خراسان»، «کراس چرمی- کردی»، «کراس چرمی-کردی»، «آی دیلبر- ترکی»، «کراوه-کردی»، «ایار ایار- هرمزگان»، «ای سوزه سوزه-لرستان»، «گل پامچال-گیلان»، «لبخند-بندرعباس»، «دست به دستمالم-بختیاری»، «درنه جان، عزیز جون-مازندران»، «دی بلال-بختیاری»، «ای سرکتل»، «شیری بگو- لری»، «دختر بویراحمدی»، «شکار آهو»، «آرمون پنچ تیر پرون-لرستان»پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
سودابه سالم سرپرست و رهبر ارکستر کوبهای و آوازی کودکان و نوجوانان ایران «ودا» پس از برگزاری این کنسرت گفت: به اعتقاد من این اجرا یک نوع سفرر فرهنگی در جغرافیای ایران بود. من براین باورم امروز حق همه کودکان کشورم است که روی این صحنه باشند. آنها علاوه بر بهداشت و امنیت، دانش باید با فرهنگهای مختلف دیگر کشورها نیز آشنا شوند که متاسفانه هم آموزش و پروش و هم رسانه ملی در این زمینه کوتاهی میکنند.
وی افزود: تالار وحدت تنها سهم کودکان پایتخت نیست و سایر کودکان ایرانی هم باید بتوانند در این تالار بزرگ هنر نمایی کنند. از سوی دیگر من میدوارم به زودی شرایطی پیش بیاید که بتوانم با کودکان کار جنوب شهر نیز کنسرتی را برگزار کنم.
آرزوی یک رهبر ارکستر برای جشنواره موسیقی فجر
ارکستر «چکاوک» از مجموعههای فعال حوزه موسیقی ایرانی نیز که طی سالهای اخیر سعی در اجرای رپرتوارهای پرطرفدار موسیقی در سالهای اخیر را داشته طی ششمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر کنسرتی را در تالار وحدت اجرا کرد.
این ارکستر غیردولتی در کنسرت پیش روز به اجرای قطعاتی از جمله «دل بی قرار»، «مخلوق»، «آی دنیا»، «شب پرستاره»، «شانه»، «می گذرم تنها»، «تک درخت» و تعدادی دیگر از آثار را برای تماشاگران ارائه کرد.
رضا شایسته سرپرست ارکستر «چکاوک» در بخشهایی از این کنسرت با اشاره به حضور این مجموعه در جریان برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: متاسفانه جشنواره موسیقی فجر امسال مورد بیمهری قرار گرفته بهطوری که تعدادی از دوستان هنرمندمان ما امسال در جشنواره حضور ندارند. به هر حال امیدوارم که دیگر شاهد این اتفاقات ناگوار نباشیم و جشنواره موسیقی فجر در سالهای بعد بتواند همچون گذشته پررونق برگزار شود.
وی در بخش دیگری از برنامه تصریح کرد: ارکستر چکاوک از جمله مجموعههای فعال موسیقی ایرانی است که بدون هیچ حمایتی از جانب دولت آثار خود را روی صحنه میبرد و باید بگویم تنها انگیزه ما حمایت شما عزیزان است که برای ما بسیار مهم است.
بررسی روند ترانهسرایی در تاریخ موسیقی ایران
سومین نشست پژوهشی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز روز دوشنبه بیست و هشتم بهمن ماهf با حضور عبدالجبار کاکایی و محمد مفتاحی در تالار باربد فرهنگستان هنر برگزار شد.
عبدالجبار کاکائی به عنوان نخستین سخنران در این نشست ضمن قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اضافه کردن بخش پژوهشی در حوزه موسیقی بیان کرد: ای کاش در کنار بخش نظارت، بخش پژوهش هم باشد و این نشستها به جشنوارههای فجر معطوف نباشد و ادامه پیدا کند. متاسفانه منابع مکتوب در حوزه آثار کلامی که با موسیقی تلفیق شده، بسیار کم هستند. برای مثال در منطقه ایلام وقتی کسی از دنیا میرود افراد دور هم جمع میشوند و مور و مویه میکنند اما تذکره نویسان سراغ افرادی که این شعرها را میخواندند، نمیرفتند.
کاربرد ترانه در تلفیق با موسیقی، روایت دوران شکوفایی ترانه در موسیقی، انتقاد از برخی موزیسین به دلیل عدم مطالعه کافی در خلق ترانه و موسیقی، توجه به موضوعات جنسیتی در خلق ترانه و نقش ترانه در تولید آثار موسیقایی در مناسبت به اوضاع جامعه از دیگر نکاتی بود که عبداالجبار کاکایی در این نشست به آن اشاره کرد.
محمد مفتاحی شاعر و پژوهشگر ادبی نیز که به عنوان یکی دیگر از سخنرانان در این نشست حضور داشت با ارائه توضیحاتی در روند تاریخی ترانه سرایی در موسیقی ایران به برنامه موسیقی «گلها» اشاره کرد و گفت: من با برنامه «گلها» مخالف نیستم، اما این برنامه موجب شد موسیقی از حالت کوچه بازاری خارج و به رادیو راه پیدا کند.
تشخیص بین ترانه خوب با بد، کاهش دانش ادبی برخی ترانه سرایان آثار موسیقایی نیز از دیگر نکاتی بود که محمد مفتاحی در این نشست به آن اشاره کرد.
گروه «هوران» به سرپرستی بهروز قهاری و خوانندگی بامداد فلاحتی در تالار رودکی، کوراتت «خلیج فارس» به سرپرستی امین غفاری د رتالار رودکی، گروه «نغمه گردان» به سرپرستی احسان عبایی، گروه «همنوازات وداد» به سرپرستی کیارش داوودی و «همنوازان فاخته» به سرپرستی خشایار پارسا در بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، گروه «ایشم» به سرپرستی ژاله احمدی، «کادوس» به سرپرستی آرمین فریدی و برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در تالار سوره، گروه «شیمشک» به سرپرستی محمد حسین درابلو در برج آزادی و آرون افشار در سالن میلاد نمایشگاه گروهها و هنرمندانی بودند که در ششمین روز جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی میزبان مخاطبان است.
۸۲ گروه موسیقی در بخشهای موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بینالملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه میپردازند.
تماشای عشق و امید و زندگی
نقاشیهایی که تلفیق با دنیای امروز است
علی سعادتمند معتقد است آنچه که نقاشیهای ایرج شافعی را لذتبخش میکند، ویژگی خاص آنها یعنی تلفیق هنرمندانه با دنیای امروز است.
نمایشگاه انفرادی نقاشیهای ایرج شافعی این روزها در گالری طراحی هنر برپاست.
این نمایشگاه، نوزدهمین نمایشگاه انفرادی ایرج شافعی، دهمین و آخرین فرزند خانوادهای از خطه کردستان، جوان مستعدی است که زمستان ۱۳۶۲ آموزش نقاشی را نزد آیدین آغداشلو آغاز کرد و یادگیری تکنیکهای مختلف را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت.
هنرمندی که تا امروز با برگزاری بیش از صد نمایشگاه گروهی در ایران و انگلستان، اسپانیا، چین، فرانسه، کانادا، آلمان، قطر، امارات و… با دستمایه قرار دادن طرحهایی از گل مرغ و پرنده تا خط، سفالینهها، ظروف، جامها جواهرات و نشانههایی از دوران تاریخی ایران و فرهنگ ایرانی توانسته نهتنها بر همنسلان و همکاران بلکه بر همه اقشار عاشق ایران در جهان اثر بگذارد.
اکنون شافعی در نمایشگاهی که تا ۶ اسفند در گالری طراحی هنر برپاست، عصارهای از ۳۵ سال فعالیت هنریاش را بهصورت انفرادی به نمایش گذاشته است. نمایشگاهی که با حضور اقشار مختلفی از هنرمندان و هنردوستان مانند سامان مقدم (کارگردان)، مسعود فراستی (منتقد سینما)، ناهید طباطبایی (نویسنده) و… افتتاح شد و همین تنوع، گواهی بر این حقیقت است که او با بیش از سه دهه فعالیت هنری و تدریس همچنان بر هدف خود که ارتباط با اقشار مختلف است، استوار مانده است.
تابلوهای آویخته بر دیوار، دری با کلون، کوبه و نشانهای از میراث و فرهنگ ایرانی جزئیاتی است که از نگاه کارگردان «نهنگ عنبر» نیز دور نمانده است. سامان مقدم برای تماشای آثار هنرمندی به گالری آمده است که به گفته خودش سال هاست آثارش را دنبال میکند و این شانس را داشته که هر بار توسط هنرمند از نمایشگاه جدیدش مطلع شود.
مقدم درباره حضورش در این نمایشگاه به مهر گفت: کارهای ایرج شافعی را بسیار دوست دارم، این هنرمند معاصر در زمانهای که بحرانیترین، ملتهبترین و تلخترین دورهای است که حداقل من تجربه کردهام، هنوز امید و زندگی و عشق به گذشته و ایران را در نقاشیهایش نشان میدهد و از این بابت بسیار خوشحالم.
علی سعادتمند عکاس و منتقد سینما نیز اعتقاد دارد که سبک و نگاه منحصربهفرد شافعی دارای امضایی مخصوص و شناختهشده در میان اهل هنر است.
وی درباره این نمایشگاه بیان کرد: شافعی مثل دورههای گذشته، همان سبک طبیعت بیجان را در این نمایشگاه نیز به نمایش میگذارد اما آثار این دوره بسیار قویتر و باشکوهتر از نمایشگاههای گذشته او است. نقاشیهای او همیشه یک ویژگی خاص دارد که آن قجری بودن کارها و تلفیق هنرمندانه آن با دنیای امروز است، این تلفیق برای من بسیار لذت بخش است.
حسن عباسی دکتر هماهنگکننده تیم پزشکی استاد شجریان نیز درباره آثار نمایشگاه گفت: آثار ایرج شافعی پدیده و ژانر خاصی از نقاشی است که من مشابه آن را ندیدهام، مخلوطی از مدرنیسم و سنت و همنشینی هنرمندانه دو عصر در یک قاب، موضوعی که بسیار جالب است. نقاشیهای او نوستالژیک است و هرکدام حس و حال خاصی را در بیننده برمیانگیزد.
استواری در تلفیق هنر قدیم و سنتی ایران، از معماری و زیورآلات کهن تا آثار مدرن را در تابلوها نمایان استلیلا نقلی مدیر هنری گالری «طراحی هنر» درباره نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: این نمایشگاه نوزدهمین نمایشگاه انفرادی استاد ایرج شافعی است، هنرمندی که آثارش عموماً بسیار پرمخاطب است و همه آن را دوست دارند. کارهای ایشان دکوراتیو است و سبک خاصی را دنبال میکنند که از سالها پیش عوض نشده و برای مخاطب آشناست، این استواری در تلفیق هنر قدیم و سنتی ایران، از معماری و زیورآلات کهن تا آثار مدرن را در تابلوها نمایان است. خوشحالیم که در گالری طراحی هنر میزبان این هنرمند هستیم و آنچه پیداست مخاطبان هم این آثار را دوست داشته و دارند و تاکنون نیز استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفته است.
ایرج شافعی نیز درباره نوزدهمین نمایشگاه انفرادیاش به مهر گفت: این نمایشگاه عصاره ۳۵ سال کار من است، موضوع اکثر نقاشیها، نمادهای سنتی و قدیمی ایران مثل مینیاتور، ظروف دوره صفوی، خطهای نفیس، کاشیکاری و.. و رابطه آنها با امروز است. اینکه داشتههای قدیمی ایران چه رابطهای با دنیای امروز ما دارد، مثل زندگی امروز ما که وابسته به گذشته است.
وی در مورد تکنیک آثار بیان کرد: تکنیک اکثر آثار اکریلیک و رنگ روغن است. همچنین بیشتر کارها پتینه و کهنه شده و قسمتهایی خیلی زیاد «پرداز» خورده است.
این هنرمند پیشکسوت در پاسخ به اینکه جوانهای علاقمند چگونه میتوانند راهشان را در هنر پیدا کنند، گفت: به نظر من اولین کاری که جوانها باید انجام بدهند این است که ازنظر فرهنگی غنی شوند و علاوه بر هنر نقاشی مقداری هم از هنرهای دیگر آگاه باشند. یکی از مهمترین اصول، پیدا کردن فردیت خودشان است، اینکه چیزهایی که خود به آن رسیدهاند طراحی کنند، نه اینکه کپی بقیه باشند، آن موقع است که میتوانند نقاشی موفق و هنرمند خوبی باشند.
او درباره اینکه آثارش را در نمایشگاههای دیگر هم به تماشا خواهد گذشت، اظهار کرد: چندین بار در خارج از کشور نمایشگاه گذاشتهام، در داخل ایران هم با گالریهای مختلفی کارکردم و حتماً بعد از این هم کار خواهم کرد، اما درباره این نمایشگاه گالری طراحی هنر را به دلیل فضا و آمبیانسی که دارد، مکان مناسبی برای نمایش آثارم دیدم و این همکاری اتفاق افتاد.
نمایشگاه نقاشیهای ایرج شافعی تا ۶ اسفندماه در گالری طراحی هنر به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به زعفرانیه پلاک ۲۸۸۰، برقرار است. این گالری روزهای چهارشنبه تعطیل است.
جشنواره فیلم کن کمیته انتخاب خود برای سال ۲۰۲۰ را معرفی کرد
جشنواره فیلم کن چهرههایی را که در کمیته انتخاب این رویداد برای سال ۲۰۲۰ حضور دارند، معرفی کرد.
هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن اعضای کمیته انتخاب خود را که از ۱۲ تا ۲۳ می (۲۳ اردیبهشت تا ۳خرداد) برگزار میشود، شناخت.
این کمیته توسط تیری فرمو دبیر جشنواره، کریستین ژون مدیر دپارتمان فیلم و استفانی لامومه مشاور هنری جشنواره که خود ۱۰ سال است از اعضای کمیته انتخاب بوده، تعیین شدند.
امسال این جشنواره ۹ عضو دارد که در مقایسه با سال پیش، یک نفر بیشتر است. هفت تن از اعضای کمیته همان چهرههای سال پیش هستند و جوآنا ناهون فیلمنامهنویس و تهیهکننده و کارولین ووناک روزنامهنگار چهرههایی هستند که امسال به این فهرست افزوده شدهاند. در این میان اسم ماری ساویون از کمیته سال پیش خط خورده است.
جشنواره تاکید کرده است که در کنار اعضای کمیته، این انتخاب از سوی شبکه مطبوعاتیها شامل دیدیه آلوش، جوئل شاپرون، ایزابل گلاشانت، انیس پوریه، ژوزه مارییا ریبا، یوکا ساکانو و ایدا سانتیاگو حمایت میشود.
اعضای کمیته انتخاب عبارتند از:
ویرجین آپیو؛ تحصیل کرده در رشته ادبیات مدرن؛ خبرنگار و مستنساز تلویزیونی در زمینه سینما
پل گرندسارد؛ فیلمساز فرانسوی-آمریکایی که مترجم و سازنده ۶ فیلم کوتاه در فاصله ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶ بوده است. وی برنامهریز جشنواره «پرمیرز پلنز» بوده و از سال ۲۰۱۰ به عنوان عکاس حرفهای کار میکند
لورن جیکوب؛ دستیار دوم چهرههایی چون کلود للوش، کلود ساته، نادین ترینتیان، لورن هاینهمن و ژان ژاک آنود که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ در بخش سینه فونداسیون جشنواره کن حضور داشته است.
استفانی لامومه؛ خبرنگار، گزارشگر منتقد و رییس دپارتمان و نایب سردبیر مجله «پرمیر». از مسئولان رادیوی رسمی جشنواره فیلم کن و مشاور هنری دپارتمان فیلم در کنار تیری فرمو و کریستین ژون.
اریک لیبو؛ مجری رادیو و تلویزیون و گزارشگر و نایب سردبیر مجله «پرمیر» و چند مجله هنری و سینمایی دیگر
لوسین لوگه؛ دکتر ادبیات تطبیقی دارد و برنده جایزه برنارد شاردر در سال ۲۰۱۸
اخبار
رونمایی از ویدئوکلیپ عاشقانه «دیوونه» با صدای مازیار فلاحی
ویدئوکلیپ قطعه «دیوونه» با صدای مازیار فلاحی همراه با بخشهایی از فیلم سینمایی «یادم تو رو فراموش» ساخته علی عطشانی رونمایی شد.
به گزارش امتیاز، فیلم سینمایی «یادم تو رو فراموش» ساخته علی عطشانی از روز چهارشنه ٢٣ بهمن ماه اکران شده و نسبت به آثار دیگر روی پرده با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است.
پس از گذشت یک هفته از شروع اکران ویدئوکلیپ قطعه عاشقانه «دیوونه» با صدای مازیار فلاحی که برای فیلم «یادم تو رو فراموش» ساخته شده رونمایی شد. این دومین ویدئو کلیپ این فیلم با صدای مازیار فلاحی است، پیش از این قطعه «یادم تو رو فراموش» با صدای این خواننده پاپ پرطرفدار منتشر شده بود.
حسین عبدالهی شاعر، رامین عبدالهی آهنگساز، نوید اسکندر تنظیمکننده و خشایار فلاحی تهیهکننده ویدئوکلیپ «دیوونه» هستند. کارگردانی این ویدیو کلیپ را محمود عطشانی و ساخت آن را محمد تیموری بر عهده داشتهاند.
فیلم سینمایی «یادم تو رو فراموش» تا کنون در جشنوارههای مختلفی در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، هند و ... به نمایش در آمده و دو جایزه بهترین کارگردانی و سه جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده است. همچنین میترا حجار جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره سانفرانسیسکو و مازیار فلاحی جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره ویند آمریکا را برای بازی در این فیلم از آن خود کردهاند.
در خلاصه داستان «یادم تو رو فراموش» آمده است: دامون مربی بر کنار شده یکی از باشگاههای پرطرفدار با دختری که سالها پیش با او ارتباط داشته روبهرو میشود.
«ملکاوان» پر از علامت سوال بود
تجربه ایفای نقش یک خدمتکار
صفا آقاجانی بازیگر سریال «ملکاوان» از تجربه ایفای نقش یک خدمتکار در این مجموعه و ویژگیهای داستانی متفاوت آن گفت.
صفا آقاجانی بازیگر سریال «ملکاوان» درباره نقش خود در این مجموعه که سهشنبه ۲۹ بهمنماه آخرین قسمت آن از شبکه آیفیلم پخش میشود به خبرنگار مهر بیان کرد: من نقش عادله خدمتکار پریدخت را در این سریال دارم و شاید نقش خدمتکار نمیتواند در نگاه اول چندان چالش و جذابیت خاصی با خود داشته باشد، با این حال با کمک آقای معظمی کارگردان سریال توانستیم یک کاراکتر خاص را برای این شخصیت تدارک ببینیم و طراحی کنیم که برایم جذاب بود. وی افزود: گاهی با شخصیتپردازی و پردازش درست، حتی یک کاراکتر ساده و تخت هم میتواند برای مخاطب جذاب به نظر برسد. فکر میکنم سریال «ملکاوان» به لحاظ شخصیت پردازی کم و کسری نداشت و اغلب کاراکترهای آن چند بعدی و پیچیده بودند. آقاجانی درباره شخصیت عادله نیز گفت: عادله با وجودی که خدمتکار است اما چندان هم در حاشیه نیست. از سوی دیگر، او در عین حال که به نوعی امور خانه را اداره میکند باید رفتارهای پریدخت را هم تحمل کند. همه تلاشم را به خرج دادم تا این خدمتکار علی رغم همه سخت گیریهایی که پری نسبت به او روا میدارد با شوخ طبعی، فضا را قابل تحمل و گوشت تلخیهای پری را بی اثر کند. از این منظر، به نظرم داشتم کار جدیدی را ارائه میدادم و همین برایم بسیار دلنشین بودوی درباره همکاری با نابازیگران و بازیگران جوان مجموعه نیز اظهار کرد: این بچهها با وجود جوانی و تجربه کم، هم اخلاق و هم کارشان خیلی حرفه ای بود. من که در کنارشان خیلی راحت بودم و از همکاری با آنها لذت بردم. روزهای خوب و خوشی را در «ملکاوان» با هم سپری کردیم.
ملاقات با اکبر زنجانپور در بستر بیماری
«عروس مرگ» را به چشم دیدم
فریبرز دارایی
اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران این روزها در بستر بیماری است؛ هنرمندی که در تمام لحظات و حتی زمانی که درد میکشد، به فکر تئاتر است و از تئاتر میگوید. اکبر زنجانپور هنرمندی است که وقتی نامش شنیده میشود؛ تصویر مردی با اقتدار در ذهن شکل میگیرد که ۵۰ سال از عمر و زندگی خود را در تئاتر سپری کرده است. هنرمندی که نقشآفرینیهای او بر صحنه تئاتر هرگز فراموش نمیشوند و آثاری که به صحنه برده در تاریخ تئاتر ایران ثبت شدهاند. تمام کسانی که از نزدیک با این هنرمند با سابقه تئاتر آشنا هستند، میدانند که زنجانپور طی ۵۰ سال عمری که در هنر سپری کرده دغدغه تئاتر دارد و قلبش برای تئاتر میتپد. اما این روزهای این هنرمند تأثیرگذار تئاتر، روزهایی است که در بستر بیماری سپری میشود.
ملاقات در منزل پس از یک عمل جراحی
خبر بستری شدن اکبر زنجانپور شوکهکننده بود. وقتی فرشاد هاشمی که در چند اثر اخیر کارگردانی شده توسط زنجانپور همراه وی بوده، درباره ماجرای بیماری، عمل جراحی و بستری شدن این هنرمند اطلاع داد، لحظه خوشایندی نبود. با همراهی هاشمی به منزل اکبر زنجانپور رفتیم که بعد از چند روز بستری شدن در بیمارستان، در خانه بستری شده است. برای حفظ حرمت این هنرمند شناخته شده، تمایلی به ثبت تصاویر از لحظات بستری بودن او نداشتیم و به همین خاطر بدون عکاس به ملاقاتش رفتیم. اعضای خانواده با گرمی و صمیمت استقبالمان کردند. در بخشهای مختلف خانه عکسهای اکبر زنجانپور به دیوار بود؛ عکسهایی که با نگاه به آنها میتوان به نوعی سیر زندگی هنری این هنرمند تئاتر را در گذر زمان دید. به اتاقی که کارگردان نمایشهای «گوریل پشمالو»، «دشمن مردم» و «سیر طولانی روز در شب» در آن بستری است، رفتیم.دیدن اکبر زنجانپور در بستر بیماری لحظه خوشایندی نیست اما اینکه لحظات خطرناکی را پشت سر گذاشته و با عشق به زندگی و تئاتر مراحل درمان را سپری میکند، خوشحالمان میکند.
روایت هنرمند از تجربه یک بیماری سخت
با همان صدای گیرا و تأثیرگذار همیشگی پذیرایمان میشود و از لحظاتی میگوید که بر اثر بیماری تجربه کرده است. ماجرا از روز مراسم تشییع پیکر استاد ولی الله شیراندامی شروع شده است؛ مراسمی که اکبر زنجانپور برای وداع با یکی از دوستان و هنرمندان قدیمی و شریف تئاتر حضور پیدا کرده بود. وقتی به منزل رسیده شرایط جسمانی خوبی نداشته و وقتی در آینه به خود نگاه میکند با چهرهای متورم مواجه میشود و درد سراسر وجودش را فرا میگیرد؛ درد به حدی است که تحمل کردنش فراتر از توان است و لحظاتی را تجربه میکند که وقتی از آنها یاد میکند این جمله را به زبان میآورد: «عروس مرگ را به چشم دیدم.» اورژانس مقابل منزل زنجانپور میرسد و او که درد سراسر وجودش را فرا گرفته تنها چیزی که میشنود این است که خواهرزادهاش میگوید؛ «باید دایی را به بیمارستان نیکان ببریم». در تمام لحظاتی که ماجرای بیماری و رسیدن به بیمارستان را تعریف میکند، در نگاهش میتوان درد و شرایطی که تجربه کرده دید. در بیمارستان از او و خانواده اش میخواهند که رضایت دهند تا تحت عمل جراحی قرار گیرد زیرا ماجرای مرگ و زندگی در میان است و زنجانپور به عشق خانواده و تئاتر رضایتنامه را امضا میکند و خود را به تیغ جراحی میسپارد. عمل جراحی سخت است ولی خوشبختانه با موفقیت انجام میشود.لحظات بستری بودن در بیمارستان برای زنجانپور تجربهای دیگر را به همراه دارد، آشنایی با مردی که به عنوان یکی از پرستاران بیمارستان رفتار و منشی فرشتهوار دارد؛ مردی که حتی در زمانی که این هنرمند در منزل بستری است نیز مسئولیت انسانی خود را رها نکرده و مدام پیگیر است تا زنجانپور دوران درمان و بهبودی را به بهترین شکل ممکن طی کند. «وحید بیدی» نام این پرستار است که اکبر زنجانپور در بخشی از سخنان خود با تأکید از او نام میبرد و دربارهاش میگوید: «محبتی که از این مرد دیدم طی سالهای حضور خود در تئاتر، ندیدم.»
مردی که قلبش برای «تئاتر» میتپد
نکته قابل توجه و تحسینبرانگیز در این دیدار، توجه و تفکر زنجانپور نسبت به تئاتر حتی در بستر بیماری است. در تمام لحظات و حتی در میان روایت خود از اتفاقاتی که برایش طی چند روز گذشته رخ داده، گریزی به تئاتر میزند و از تئاتر میگوید. فکر و ذکرش کار کردن در تئاتر است و نمایش به صحنه بردن.
وی از سختیهایی میگوید که طی ۵۰ سال در تئاتر ایران کشیده است؛ از نقد مثبتی میگوید که احمد شاملو بعد از دیدن اولین بازیاش نوشته و گفته بود: «آقایان سنگلج نشین، مواظب باشید، یک برلیان پا بر صحنه تئاتر گذشته است.» و این «برلیان» حالا خاطرات تلخی از بیتوجهی «مدیران تئاتر» در حافظهاش دارد.
در میان مرور شرایطی سختی که در تئاتر متحمل شده، البته از شهرام کرمی مدیرکل این روزهای «هنرهای نمایشی ارشاد»، به عنوان مدیری مثبت یاد میکند. گفتگو با اکبر زنجانپور همیشه لذتبخش است اما این بار وقتی میبینیم که در میان سخن گفتن، درد را هم تحمل میکند، ترجیح میدهیم که کمتر مزاحمش باشیم.
کمی در کنار بستر زنجانپور مینشینیم و با وجود اینکه میل به ماندنمان بیشتر است، از او خداحافظی میکنیم تا استراحت کند.
بعد از خداحافظی از خانواده زنجانپور به سمت خروجی منزل میرویم و در حالی که آن جام را ترک میکنیم، دیالوگ دکتر استوکمان از نمایش «دشمن مردم» در ذهن نقش میبندد، آنجا که زنجانپور در نقش این شخصیت از اثر درخشان هنریک ایبسن میگوید: «قویترین فرد عالم کسی است که از همه تنهاتر است.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4226/19118/74763
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4226/19118/74764
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4226/19118/74765
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4226/19118/74766
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4226/19118/74767
|
عناوین این صفحه
- تجربه یک سفر فرهنگی در «موسیقی فجر»
- نقاشیهایی که تلفیق با دنیای امروز است
- جشنواره فیلم کن کمیته انتخاب خود برای سال ۲۰۲۰ را معرفی کرد
- اخبار
- «عروس مرگ» را به چشم دیدم