|
شهرام کرمی مطرح کرد؛
نگاهمان به «مجلس» صرفاً سیاسی نباشد
مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه انتخابات مجلس یازدهم بر اهمیت حضور نمایندگان متخصص و آشنا به عرصههای فرهنگی و هنری در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد.
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره رویکردی که باید در دوره جدید مجلس و نمایندگان آن نسبت به حوزه فرهنگ و هنر، به ویژه هنرهای نمایشی داشته باشند، به خبرگزاری مهر گفت: مجلس شورای اسلامی برای حمایت از فعالیتهای فرهنگی و هنری، تسهیل در فعالیت و برنامهریزی کوتاه مدت و دراز مدت خیلی حائز اهمیت است. نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس میتوانند نقش بسزایی در رشد و اعتلای فرهنگ بخصوص تئاتر داشته باشند.
وی متذکر شد: متأسفانه کمیسیون فرهنگی مجلس در تمام سالهای گذشته آن نقش جدی که باید داشته باشد را ایفا نکرده است. معمولاً برخی از کسانی که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس میشوند شناختی از حوزههای مختلف هنری ندارند یا رابطهای با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر ندارند، به همین دلیل حمایتی که از کمیسیون فرهنگی مجلس در جهت انعکاس فضای فرهنگ و هنر به نمایندگان مجلس و دفاع از این حوزهها انتظار داریم، بسیار کمرنگ بوده است.
غیبت غریب اعضای کمیسیون فرهنگی در سینما و تئاتر
کرمی یادآور شد: این طبیعی است که نمایندگانی که در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور پیدا میکنند از حوزههای مختلف هنر شناخت داشته و با اهالی هنر در ارتباط باشند. متأسفانه غریبانه است که برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در طول سال حتی یکبار در سالن سینما، تئاتر و فضاهای فرهنگی و هنری حضور پیدا نمیکنند. البته برخی حضور پررنگ داشتهاند که از آنها تشکر میکنیم. ما شاهدیم که اعضای کمیسیونهای تخصصی دیگر مجلس حضور فعال در حوزههای تخصصی خود دارند.
این دیدگاه وجود دارد که هنرمندان اساساً از ورود به حوزه سیاسی پرهیز میکنند ولی ما نباید مجلس شورای اسلامی را حوزه سیاسی بدانیم، زیرا مجلس یک نهاد قانونگذار است و میتواند نقش جدی و اساسی در همه حوزهها داشته باشدمدیرکل هنرهای نمایشی اظهار امیدواری کرد در دوره جدید مجلس شورای اسلامی چهرههایی که حوزه فرهنگ و هنر را میشناسند یا میتوانند مدافع حوزه فرهنگ و هنر باشد، به مجلس راه پیدا کنند.
وی در ادامه سخنان خود یکی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر را اعتبارات این بخش دانست و گفت: شاهدیم که به شکل کاملاً عادی هر سال یک درصدی بودجه فرهنگ و هنر افزایش پیدا میکند و معمولاً کسی از نمایندگان مجلس از دولت پیگیری نمیکند که چرا بودجه فرهنگ و هنر افزایش پیدا نمیکند و یا حتی از جهت اجرایی پیگیر بودجههای مصوبی که تعلق نمیگیرند یا بودجههای اختصاص پیدا کرده، نمیشود.
کرمی تأکید کرد: شخصاً مجلس شورای اسلامی را به عنوان یکی از حامیان جدی و مؤثر و سازنده در حوزه فرهنگ و هنر میشناسم. با توجه به اینکه حوزه فرهنگ و هنر ما بسیار گسترش پیدا کرده ما به نمایندگان مجلسی نیاز داریم که آگاهانه در حوزه فرهنگ و هنر ورود کنند، از مدیران پاسخگویی بخواهند و در زمانی که بحرانهایی در عرصه فرهنگ و هنر پیش میآید اظهارنظرهایی سازنده داشته و بتوانند حامیان هنرمندان باشند. از این جهت واقعاً بیشتر از هر زمان دیگری نقش نمایندگان مجلس را در این حوزه، جدی و پررنگ میدانم.
نقش هنرمندان در عرصه انتخابات مجلس
وی درباره اینکه هنرمندان تا چه حد میتوانند در انتخاب و ورود افراد دغدغهمند نسبت به فرهنگ و هنر در مجلس شورای اسلامی تأثیرگذار باشند، بیان کرد: انتظاری که داریم این است چهرههایی که در حوزه فرهنگ و هنر صاحب نظر هستند و دیدگاه و برنامه دارند، وارد مجلس شوند زیرا در این حوزه خلاء داریم. در شاخههای مختلف افراد متخصصی وارد مجلس میشوند نظیر افرادی که با حوزههای شهری، بین الملل و انرژی آشنا هستند و در این زمینهها تحصیلات دارند.
مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: این دیدگاه وجود دارد که هنرمندان اساساً از ورود به حوزه سیاسی پرهیز میکنند ولی ما نباید مجلس شورای اسلامی را حوزه سیاسی بدانیم، زیرا مجلس یک نهاد قانونگذار است و میتواند نقش جدی و اساسی در همه حوزهها داشته باشد. شاید نیاز است ما روی کسانی که با دیدگاههای فرهنگی و هنری کاندیدا میشوند، تأکید داشته باشیم زیرا حضور این چهرهها میتواند تأثیرگذار باشد.
کرمی در پایان سخنان خود یادآور شد: اگر در هر عرصهای توسط مجلس شورای اسلامی تحولی اتفاق افتاده است، به دلیل حضور نمایندگان شجاع، کاربلد و متخصص بوده است. ما واقعاً در عرصههای فرهنگی و هنری به اینگونه نمایندگان نیاز داریم. امیدوارم رأی دهندگان بخصوص اصحاب فرهنگ و رسانه و هنرمندان با رصد این موضوع و بررسی برنامههای فرهنگی و هنری و شعارهای انتخاباتی کاندیداها، برای شرکت در انتخابات اقدام کنند.
علی دارابی مطرح کرد؛
انعکاس شور انتخابات در «سیمای استانها»
معاون امور استانهای سازمان صداوسیما ضمن اشاره به سیاستگذاریهای کلان صداوسیما، برنامههای مراکز استانی رسانه ملی برای پوشش انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.
در آستانه دوم اسفندماه روز برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندورهای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روزهای اخیر شبکههای مختلف صداوسیما با تغییراتی در کنداکتور تلاش کردند با شوروحال این روزهای مردم همراه شوند؛ از ساخت ویژه برنامهها و تغییر سریالها گرفته تا راهاندازی رادیو انتخابات و لغو بزرگترین جشنواره تلویزیونی یعنی «جام جم».
انتخابات مجلس اما با توجه به ماهیت منطقهای و استانی، تبدیل به کارویژهای برای معاونت استانهای سازمان صداوسیما هم شده است.
در همین راستا معاونت امور استانهای رسانه ملی نیز با هدایت شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی استانی، بخشی از این کار را بر عهده گرفته و از سال گذشته «ستاد انتخابات» را راهاندازی کرد.
به همین منظور درباره این ستاد و فعالیتهای صورت گرفته توسط بخشهای مختلف معاونت و مراکز استانی، با علی دارابی معاون امور استانهای صداوسیما گفتگویی داشتیم که در زیر میخوانید؛
* مسئله انتخابات چه جایگاهی در معاونت امور استانهای صداوسیما دارد و اصولاً چه برنامهای برای پرداختن به این موضوع در دستور کار داشته و دارید؟
نقش شبکههای استانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی نقشی متفاوت و تعیینکننده است، چرا که انتخابات مجلس به دلیل گستردگی آن در سراسر کشور و حضور چهرههای مختلف از نظر قومی و فرهنگی به عنوان نامزد انتخابات شرایط ویژه و متفاوتی را برای عملیات رسانهای این انتخابات ایجاد میکند. شبکههای استانی صداوسیما به دلیل قرابت و همزیستی با مردم هر یک از استانهای کشور پهناور ایران دستاوردها و نتایج چشمگیری را در همراهی و مشارکت مردم آن استان در بسیاری از برنامههای سیاسی و فرهنگی کشور رقم زده اند.
دوم اسفند شاهد برگزاری سی و هفتمین انتخابات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین انتخابات بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اولین انتخابات بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب خواهیم بود به همین دلیل نیاز است تا مجلسی کارآمد، انقلابی و مردمی شکل بگیرد و صداوسیما در این بین، نقشی اساسی در آگاهیبخشی به جامعه برای انتخاب اصلح داردمعاونت امور استان با درک حساسیتهای انتخابات پیشرو رویکرد و مدیریت رسانهای خود را بهسوی تعامل، همکاری و همافزایی ملی معطوف ساخته و فعالیت خود را در زمینه تولید برنامههای روشنگرانه و بصیرتافزا در قالبهای گوناگون رادیویی و تلویزیونی افزایش داده است.
معاونت امور استانها با تشکیل جلسات و نشستهای گوناگون و همافزایی حوزههای مختلف در تهران و استانهای مختلف کشور، بر اساس خط مشی کلان سازمان صداوسیما و بهرهگیری از ظرفیتهای محلی و منطقهای هر استان، تلاش خود را در جهت آگاهیبخشی سیاسی و همچنین خنثیسازی عملیات روانی رسانههای دشمن با جدیت آغاز کرده که تا وز انتخابات، همچنان بر میزان این اقدامات و فعالیتهای رسانهای افزوده میشود.
برنامههای متنوعی در این معاونت و همچنین مراکز استانی رسانه ملی تدارک دیده شده و تمهیدات گستردهای برای حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی از طریق برنامههای تهییجی رادیویی و تلویزیونی و همچنین پوشش جامع اخبار و اطلاعات مربوط به روز انتخابات اندیشیده شده است.
* با توجه به نقش ویژهای که به آن اشاره کردید چه کارکردی برای شبکههای استانی در راستای برگزاری انتخابات قائل هستید؟
دوم اسفند شاهد برگزاری سی و هفتمین انتخابات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین انتخابات بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اولین انتخابات بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب خواهیم بود به همین دلیل نیاز است تا مجلسی کارآمد، انقلابی و مردمی شکل بگیرد و صداوسیما در این بین، نقشی اساسی در آگاهیبخشی به جامعه برای انتخاب اصلح دارد.
شبکههای استانی با ۸۱ شبکه رادیویی و تلویزیونی استانی، محلی، برونمرزی و سراسری یعنی شبکه شما و رادیو زیارت، نقش مهمی در ایجاد وحدت ملی و افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات دارند که البته در این بین رجوع به نتایج نظرسنجیهای اخیر نشان میدهد این شبکهها انتخاب نخست در بسیاری از زمانها و مناطق هستند.
مراکز صداوسیما با اشراف بر شرایط و موقعیت هر استان و آگاهی از خواستهها و نیازهای مردم و همچنین با آگاهی از تاریخچه فرهنگی و قومیتی هر منطقه، بهترین مرجع خبری و رسانهای برای مردم آن منطقه بهشمار میآیند و بهعنوان رسانهای آگاه و مطلع از اطلس فرهنگی، جغرافیایی، اقتصادی و… مورد استناد گستره قابل توجهی از مخاطبان استانی قرار میگیرند.
* سیاستگذاری کلان صداوسیما در ایام انتخابات هم همین است؟
رسانه ملی با توجه به رسالت سنگین خود، سیاستها و راهبردهایی در هر حوزه دارد که با توجه به مسئله انتخابات، این سیاستها از مدتها پیش تدوین شده و برای اجرا به معاونتهای مختلف ابلاغ شدهاند؛ سیاستهایی همچون تلاش برای حضور گسترده مردم در انتخابات، یاریرسانی به دستگاههای نظارتی، اجرایی و امنیتی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، تلاش برای تبدیل فضای کلی کشور در انتخابات به فضای شور و نشاط و جشن ملی سیاسی و اهتمام در راستای تحکیم وحدت وانسجام ملیِ اقوام، مذاهب، قشرها و گروههای مختلف مردم که مورد اخیر از اهمیت بالایی برخوردار است.
البته باید گفت تبیین جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی و وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس بر اساس وظایف مندرج در قانون اساسی و بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هم جزو اولویتهای صداوسیما به شمار میرود و در کنار اینها، تولید و پخش برنامههای تبلیغاتی ویژه نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در چهار استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم، نمایش وجهه و اقتدار جمهوری اسلامی در صحنه بینالمللی و تبیین و تحلیل آرمانهای سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به مثابه مکتب و تبیین دستاوردهای مجاهدتهای مخلصانه و شجاعانه او و سایر شهیدان جزو این سیاستها محسوب میشوند.
* مشخصاً شبکههای استانی و معاونت امور استانها چه عملکردی تا به امروز داشته و چه راهبردی را در این مدت دنبال کرده است؟
در مجموع باید گفت از ابتدای شروع برنامههای انتخاباتی در شبکههای استانی، شاهد پخش ۲۹۸۴ ساعت برنامه رادیویی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۲۵۵ ساعت برنامه رادیویی درباره انتخابات مجلس خبرگان بودهایم که این رقم در مورد برنامههای تلویزیونی، ۲۰۷۷ ساعت ویژه انتخابات مجلس و ۱۴۳ ساعت برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بوده است.
* یکی از رویکردهای نوین فعالیت رسانهای بهرهگیری از ظرفیت فضای مجازی است. برای بهرهمندی از این ظرفیت چه تمهیداتی در ایام انتخابات توسط معاونت استانها دنبال میشود و چه اقداماتی داشتهاید؟
تولید ۲۵۰ موشنگرافیک با موضوع انتخابات در مراکز استانی صداوسیما و استفاده از رادیونما بهعنوان رسانهای مؤثر در جذب هنر مردمی و انعکاس خلاقیتهای شنوندگان با محوریت انتخابات، از جمله اقدامات معاونت امور استانها و مراکز صداوسیما محسوب میشود.
پوشش لحظهبهلحظه حماسه حضور مردمی در این رویداد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار مراکز قرار دارد به طوری که قرار است با ایجاد ۱۵۰۰ ارتباط زنده رادیویی و تلویزیونی با شبکههای سراسری و استانی حماسه حضور مردم اطلاعرسانی میشودتولید و توزیع ۲۴۷۵ قطعه پوستر، عکس نوشت، اینفوگرافیک، کاریکاتور و ۳۹۶۰ دقیقه در قالبهای موشن گرافیک، فتو و ویدئوکلیپ، انیمیشن، پادکست، ویدئو، ویدئوکامنت، ویدئوگرافی، ۷۴۲۵ قطعه و ۱۱۸۸۰ دقیقه محتوا ازبستر فضای مجازی، در راستای جریانسازی و ایفای نقش مکملی با استفاده از راهاندازی پویشهای اجتماعی هم جزو این اقدامات هستند.
* موسیقی هم یکی از نقاط قوت شبکههای استانی است، آیا در این حوزه هم اقداماتی متناسب با برگزاری انتخابات صورت گرفته است؟
همانطور که اشاره کردید تولیدات موسیقایی مراکز استانی صداوسیما همیشه جزو آثار برتر بودهاند و استقبال از آنها هم چشمگیر است بر این اساس ۱۴ عنوان موسیقی تصویر و نماهنگ جدید هم که مجوزهای کامل پخش را دریافت کردهاند توسط مراکز استانها آماده شده و با توجه به کیفیت بالای تولید، از همه شبکههای سراسری در حال پخش است.
این تولیدات شامل نماهنگهای «پیمان وحدت» تولید مرکز همدان، «حماسهای دیگر» تولید مرکز کرمانشاه، «روز سرنوشت» ساخته شده در مرکز کهگیلویه و بویراحمد، «رود خروشان» از تولیدات مرکز خراسان شمالی، «انتخاب اول» کاری از مرکز چهارمحال و بختیاری، «صبح حضور» تولید مرکز زنجان، «من ایرانیم» ساخته شده در مرکز خوزستان و «آهنگ پیروزی» تولید مرکز آبادان است. علاوه بر این موسیقی تصویرهای «روز انتخاب» تولید مرکز آذربایجان شرقی، «پرچم ایرانی» از مرکز خراسان رضوی، «حماسه انتخاب» ساخته شده در مرکز لرستان، «ایران عاشق» تولید مرکز اصفهان، «حماسه انتخاب» کاری از مرکز گیلان و «ایران عاشق» تولید صداوسیمای استان مرکزی هم جزو این تولیدات هستند.
* برنامههای معاونت و شبکههای استانی سیما برای روز انتخابات و پوشش سراسری حال و هوای حوزههای مختلفی انتخاباتی چیست؟
تمام اقدامات صورت گرفته برای دوم اسفندماه هستند، روزی که مردم در پای صندوقهای رأی حاضر میشوند تا در تعیین شیوه قانونگذاری و نظارت در کشور سهیم باشند، به همین دلیل برنامههای شبکههای استانی هم در این روز به اوج خود میرسد.
پوشش لحظهبهلحظه حماسه حضور مردمی در این رویداد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار مراکز قرار دارد به طوری که قرار است با ایجاد ۱۵۰۰ ارتباط زنده رادیویی و تلویزیونی با شبکههای سراسری و استانی حماسه حضور مردم اطلاعرسانی میشود. همچنین تیمهای برنامهساز هم به تولید برنامههای ضبطی برای پخش در ساعات و روزهای دیگر میپردازند.
گروههای فنی، گزارشگران و تصویربرداران هم از ساعاتی پیش از شروع زمان رأیگیری در حوزههای انتخابیه حضور مییابند تا از همان ابتدا تصویری جامع و روشن از این حماسه باشکوه به سراسر کشور و جهان مخابره کنند. و این حضور و پوشش رسانهای تا زمان اعلام نتایج انتخابات ادامه خواهد داشت.پخش نماهنگ و موسیقی تصویرهای حماسی و گفتوگو با کارشناسان و مردم حاضر در صفوف اخذ رأی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار شبکههای استانی صداوسیما همزمان با دوم اسفندماه قرار دارد.
اخبار
بنیاد سینمایی فارابی زندگینامه «آلفرد هیچکاک» را منتشر کرد
کتاب «نیمه تاریک نابغه»، زندگینامه «آلفرد هیچکاک» کارگردان شهیر تاریخ سینمای جهان توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد.
به گزارش امتیاز، «نیمه تاریک نابغه» (زندگینامه آلفرد هیچکاک) نوشته «دونالد اسپوتو» و ترجمه «محسن امیری» است که چاپ اول آن شامل شانزده فصل و در ۸۰۸ صفحه با قیمت ۷۵ هزارتومان توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است.
بر اساس این خبر، کتاب نیمه تاریک نابغه (زندگینامه آلفرد هیچکاک) ترجمه فارسی کتاب The Dark Side of Genius (The Life of Alfred Hitchcock) است که در آن با نگرشی خاص به زندگی و شخصیت آلفرد هیچکاک پرداخته شده است. این کتاب جوایز متعددی را به دست آورده است. نیویورک تایمز مطالعه این کتاب را برای اهالی سینما و علاقهمندان به هنر هفتم، واجب دانسته و ورایتی آن را شگفتانگیز عنوان کرده است.
مصطفی سعیدی سید نقالی ایران دار فانی را وداع گفت
سید مصطفی سعیدی از استادان و هنرمندان عرصه نقالی، شاهنامه خوانی و مناقب خوانی که طی دهههای گذشته حضور فعالی در این حوزه ها داشته دار فانی را وداع گفت.
سید مصطفی سعیدی از استادان و هنرمندان عرصه نقالی، شاهنامه خوانی و مناقب خوانی که طی دهههای گذشته حضور فعالی در این حوزهها داشته دارفانی را وداع گفت.
هوشنگ جاوید پژوهشگر و مؤلف موسیقی اقوام ایران در یادداشتی پیرامون فوت این هنرمند نوشت:
«سید مصطفی سعیدی، پیر سخنوران و نقالان و مناقب خوانان براساس خبری که سید قاسم هاشمی به من داد، دنیارا به سوی جهانی دیگر ترک کرد و خدایش بیامرزد.
او از ۹ سالگی نزد سید مهدی صفریپور درهمدان مداحی وذاکری را فراگرفته بود، بعد در دوازده سالگی با مرشد کرم اصفهانی آشنا شده بود و نقل وسخنوری را از اوآموخته بود، از هفده سالگی به طور جدی درقهوه خانه حاج عباس شاخه نبات، دربروجرد به نقل پرداخته بود، سپس به ملایر رفته ودر قهوه خانه مشهدی ولی زرگران کارش را ادامه داده بود، بعد به اراک رفت ودر آنجا ازدواج کرد.
پس از سربازی به خرم آباد رفته و ۹ سال در قهوه خانههای حاج علی فرهمندو حاج سید رحم خداو مشهدی قربانی و قهوه خانه درشکه چی هانقالی ومنقبت خوانی وذاکری کرد، بعد به درود رفته و درقهوه خانه فرخ فال و دادامراد به نقالی پرداخت، سپس به بروجرد بازگشت که نزدیک موطن اصلی اش یکه دانگ بود و سی سال در قهوه خانه شکری غدیری و سید نورالدین پرچمدار به کارنقالی ومناقب خوانی ادامه داد.
در سال ۱۳۸۰ بعنوان استاد برتر داستان گزاری ایران در جشنواره موسیقی آئینی مورد تجلیل ملی واقع شد و در برنامههای تلویزیونی و جشنوارهای بسیاری شرکت داشت، او کتاب ارزشمندی بنام تومار نقالی را در دوجلد به چاپ رساند که اینک نایاب است وحاصل تمام داشتههای ذهنیاش از نقلهای متفاوت است.
در نخستین دیداری که بااو در یکه دانگ داشتم به من گفت: بیایید واقعیتها را از سایه بیرون آورده و انچه که نهان از ذهن جامعه مانده را یک بار دیگر همچنان ارادتمندانه ارائه کنیم
خدایش بیامرزد و به بازماندگانش صبر دهد، یکی از شاگردان او خانم پریسا سیمین مهراست که یازده سال نزد استاد مشق نقل انجام داده است.»
اخبار
۲۶ هنرمند در زمستانه گالری مژده
نمایشگاه نقاشی خط «زمستانه» با ارائه حدود ۲۶ اثر از ۲۶ هنرمند به کیوریتوری کیارش یعقوبی دوم اسفندماه در گالری مژده افتتاح می شود.
به گزارش امتیاز؛ کیارش یعقوبی درباره این نمایشگاه گفت: گالری مژده نمایشگاه آخر سالش را به نقاشی خط اختصاص داده و قرار است از روز جمعه نمایشگاه «زمستانه» به کیورتوری بنده در این گالری برپا شود. ما در این نمایشگاه از هنرمندانی کار گرفتهایم که تقریباً خوبها و بهترینها هستند و من سعی کردهام در جمعآوری آثار بیشترین دقت را داشته باشم.
یعقوبی درباره تعداد آثاری که قرار است در نمایشگاه ارائه شود، بیان کرد: بناست ۲۶ اثر از ۲۶ هنرمند در نمایشگاه «زمستانه» به نمایش در بیاید. از این میان دو هنرمند اثر مجسمه ارائه دادهاند؛ یعنی اثرشان، خطی است که به حجم درآمده است. بقیه آثار هم تابلوهای روی بوم است. ما کارهای کلاسیک در نمایشگاه نگذاشتهایم، یعنی کارها شیشهخور نیستند و همه روی بوم خلق شده اند.
این هنرمند با اعلام این نکته که در نمایشگاه «زمستانه» موضوع آزاد است گفت:» اکثر هنرمندان این نمایشگاه دهه پنجاهی هستند. سه، چهار نفر از هنرمندان از دهه چهل، دو نفر از دهه شصت و مابقی از متولدین دهه پنجاه هستند. جالب اینجاست که چند نفر از این هنرمندان از رشته گرافیک، چند نفر از نقاشی و بقیه از خوشنویسی وارد نقاشی خط شدهاند.
علیرضا آستانه، ساناز البرزی، ابراهیم الفت، علیرضا بابایی، محمد بزرگی، بهمن پناهی، پیمان پیروی، امید خاکباز، الهیار خوشبختی، افسانه درویش، بابک رشوند، هادی روشن ضمیر، بهروز زیندشتی، علیرضا سعادتمند، محیا طلوع کیان، عذرا عقیقی بخشایش، رضا عمادی، محمدرضا عموزاد، علی قاسمی، محسن کرمی، احمد مازادی، فریبا نصیریان، سعید نقاشیان، حسین نوروزی، امین هنامی و کیارش یعقوبی هنرمندانی هستند که آثارشان در نمایشگاه «زمستانه» به نمایش درمیآید.
نمایشگاه «زمستانه» دوم اسفند در گالری مژده افتتاح گردید و تا هشتم اسفند در این گالری به نشانی سعادتآباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷، واحد یک میزبان علاقهمندان است.
چرا از برگزاری یک جشنواره هنری بدون هیاهوی سیاسی عاجز شدهایم؟
بهجایی رسیدهایم که از برگزاری ساده یک جشنواره فیلم، تئاتر، شعر، موسیقی، و... بدون هیاهوی سیاسی و تهمت و افترا و پردهدری عاجز ماندهایم؛ چرا «فرهنگ» را به حال خود رها کردهایم؟
مجتبی فرآورده تهیهکننده سینمای ایران که این روزها فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری را بر پرده سینماها دارد در یادداشتی به آسیبشناسی و نقد شرایط امروز جامعه ایرانی پرداخت و نسبت به عواقب برخی رویکردهای نهادهای مسئول فرهنگی هشدار داد.
متن این یادداشت که با عنوان «به داد فرهنگ برسید» برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته به شرح زیر است؛
با نگاهی به چهل سال گذشته پس از انقلاب اسلامی، این واقعیت جلوه میکند که تمام ارکان نظام مدیریتی کشور در حوزههای سیاسی، اجرایی، قضایی، مقننه و نظامی بارها مورد بازنگری قرار گرفته و تلاش شده تا ناکارآمدیها اصلاح، و نظام مدیریتی ارکان گوناگون کشور مبتنی بر نیازها، کارآمد و بهروز شده است. تنها حوزهای که از این امر مستثنی بوده و بهحال خود رها شده، حوزه فرهنگی است که با گذشت این سالها، به دلیل عدم بازنگری و اصلاح در رویکردها و ساختار مدیریتی، عدم تعریف و تبیین اهداف فرهنگی، بیتوجهی به جهتگیری و شیوههای اجرایی، نتیجهای در بر نداشته جز ناکارآمدی در تمام سطوح فرهنگی، و این غفلت مزید بر علت شد تا انقلابی که با ماهیت فرهنگی متولد شده بود، چنان از هویت و ماهیت فرهنگی خود تهی شود که سیاست و سیاستبازی و دستهبندیهای سیاسی جایگزین آن گردد، و نتیجه آن شرایط فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی رقتباری شود که بر کشور سایه افکنده است.
تلاطمات گوناگون سالهای دور و نزدیک، و سیطره فضای مجازی بر شئون فرهنگی جامعه بهویژه در چند سال اخیر، سهم ویژهای در فرهنگ و رسانه ناکارآمد این سرزمین دارد که در تنشهای سیاسی، اقتصادی و اخیراً نظامی آن را نادیده میگیریم. به جهت بیمهریها و عدم درک صحیح نیازهای حقیقی فرهنگی و رسانهای مبتنی بر اقتضائات زمانی و مکانی، و همسو با اهداف انقلاب اسلامی، فرهنگ و رسانه به بیماریهای مزمنی مبتلا گشته که اگر به فکر اصلاح آن برنیاییم، سقوط دردناکی در انتظارمان خواهد بود
نبود تفکر و آزاداندیشی، فقدان نقشه راه در حوزه فرهنگ، ساختار بدوی و ناهمگون، عدم مدیریت یکپارچه و هماهنگ، نبود قوانین و پروتکلهای اجرایی، متولیان پُرتعداد تصمیمگیر و تصمیمساز بیمسئولیت و تئوریپردازیها و نظریهپردازیهای بیهویت و مندرآوردی باعث شده تا با بیاعتناعی به دین حنیف و عدم جهتگیری در تثبیت اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی به جایی برسیم که مقام معظم رهبری از رشد در همه جنبههای کشور بگوید اما درباره فرهنگ و هنر هشدار دهد.
به جای فرهنگ و اخلاق دینی، چه به خورد جامعه دادهایم که تعداد قابل توجهی از سیاسیون پنجه بر چهره هم میکشند و صبح و شام در ستیز با هم به سر میبرند و با ادبیات عاری از اخلاق و عاری از متانت و ادب، و با بیاخلاقی و بیتقوایی، درشتگویی و پرخاشگری را در جامعه پمپاژ میکنند، و به پاسخگویی به افکار عمومی وقعی نمینهند، تو گویی افکار عمومی را به هیچ میانگارندعلما، بزرگان، اندیشمندان، متولیان فرهنگ و رسانه، چرا این هشدار رهبری خواب راحت را از چشم شما نگرفت و بار مسئولیت را بر شانههای خود احساس نکردید؟ چرا از این کلام رهبری درد نکشیدید و در آن اندیشه نکردید و به فکر چاره برنیامدید؟ و چرا به مطالبات اساسی در حوزه فرهنگ و رسانه و اقناع افکار عمومی پاسخ نمیدهید که برای اعتلای فرهنگ و اخلاق از دست رفته جامعه ایرانی تا کنون چه کردهاید؟ آیا میتوانید به این پرسش پاسخ دهید که مسیر حرکت ما در این زمانه به کدام سو است؟ روش حرکت چگونه است؟ و محصول آن چه خواهد بود؟ چرا متولیان تصمیمگیر و تصمیمساز فرهنگی، نه راهبرد فرهنگی برای کشور دارند و نه در راستای ترسیم آن همت میکنند، و نه تنها از ارائه راه و روش واماندهاند، بلکه فریادها و چارهاندیشیهای دلسوزان فرهنگی این سرزمین را به هیچ میانگارند؟ گمان میبرید با حلال و حرام اعلام کردن پدیدههای نوظهور، نیازهای فرهنگی جامعه تامین میشود؟ نگاهی به وضعیت فرهنگی و اخلاقی جامعه بیانگر آن است که در چه شرایط اسفباری بسر میبریم. به جای فرهنگ و اخلاق دینی، چه به خورد جامعه دادهایم که تعداد قابل توجهی از سیاسیون پنجه بر چهره هم میکشند و صبح و شام در ستیز با هم به سر میبرند و با ادبیات عاری از اخلاق و عاری از متانت و ادب، و با بیاخلاقی و بیتقوایی، درشتگویی و پرخاشگری را در جامعه پمپاژ میکنند، و به پاسخگویی به افکار عمومی وقعی نمینهند، تو گویی افکار عمومی را به هیچ میانگارند. و مردمان در کوچه و خیابان یقه میدرند و حقی برای کسی، جز خود، به رسمیت نمیشناسند و قانونگریزی در تمام ارکان حاکمیتی و مردمان جامعه حاکم شده و رسانههای کشور و در راس آن صداوسیمایی که قرار بود دانشگاه باشد، بذر تفرقه میکارد و دوگانگی را فریاد میکند؛ و در شرایط حصر وحشیانه اقتصادی، تبلیغ مصرف و مصرفگرایی میکنند و صاحبان ثروت و ثروت اندوزی را ارج مینهند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4227/19131/74802
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4227/19131/74803
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4227/19131/74804
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4227/19131/74805
|
عناوین این صفحه
- نگاهمان به «مجلس» صرفاً سیاسی نباشد
- انعکاس شور انتخابات در «سیمای استانها»
- اخبار
- اخبار