|
در بیانه دو انجمن فرهنگی ناشران مطرح شد
اعتراض به رویه حاکم بر مدیریت نمایشگاه کتاب
مهر: بیانیۀ مشترک انجمن های فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان و ناشران کتاب دانشگاهی دربارۀ سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیانهای مشترک صادر کردند.
انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در اعتراض به رویه حاکم بر مدیریت نمایشگاه کتاب تهران بیانیهای مشترک صادر کردند. متن این بیانیه که نسخهای از آن توسط دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک در اختیار مهر قرار گرفته است به شرح زیر است:
انجمنهای فرهنگی نشر بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس شده و در طول چند دهه گذشته حضور فعالی در عرصه مدیریت نشر کشور داشتهاند. نظارت بر فعالیت انجمنهای فرهنگی نشر و همچنین مؤسسات انتشاراتی از سوی هیئت نظارت بر مراکز فرهنگی صورت میگیرد.
برگزاری نمایشگاههای کتاب توسط انجمنهای نشر برپایۀ اساسنامهای است که به تصویب هیئت نظارت بر مراکز فرهنگی رسیده و تاکنون از جمله در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نمایشگاههای تخصصی نمود داشته است.
در سالهای اخیر به رغم اعلام آمادگی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واسپاری سکان نشر به اهلش، نقش و سوابق مدیریتی انجمنهای فرهنگی نشر به چالش کشیده شده و حضورشان در مدیریت نمایشگاه بینالمللی گذشته به حداقل رسیده است.
اقدامات انجمنهای فرهنگی برای یکپارچگی نهادهای مؤثر حوزه نشر در مدیریت نمایشگاه از جمله تلاش برای حضور دوباره اتحادیه صنفی، پس از هشت سال غیبت این نهاد، با تشکیل شورای تشکلهای نشر در سال ۱۳۹۳ همراه گردید. انجمنهای نشر در موارد اختلافی با سایر نهادها به جهت حفظ اعتبار جامعه نشر و ممانعت از گسترش اختلافات، سکوت و همراهی پیشه کردند، لیکن با دستیاری جریان مخالف انجمنها به مدیریت نهاد صنفی، در وهله نخست به حذف شورای تشکلهای نشر و سپس به مخالفت برای احیای آن انجامید، به نحوی که اداره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، شرکت تعاونی آشنا، محول شد. این در حالی است که برگزاری نمایشگاه در حیطه وظایف (مصرح در ماده ۳۰ ق. ن. ص) اتحادیه صنفی نبوده و شرکتهای تعاونی نیز تشکل نشر به شمار نمیآیند.
مایه تأسف است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جایگزینی این جریانها، موجب خروج تشکلهای فرهنگی نشر از گردونه مدیریت نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گردیده است، به گونهای که نه در شورای سیاستگذاری و نه شورای برنامهریزی و نه حتی در کمیته ناشران داخلی نیازی به حضور نمایندهای از تشکلهای مجری نمایشگاه دیده نشده است!
چگونه میتوان نمایشگاه بینالمللی کتاب برگزار کرد اما از تجربیات انجمنهای فرهنگی (با سابقه ۲۶ دوره) و با حضور بزرگترین و فعالترین ناشران کشور در جهت بهبود وضعیت برگزاری بیبهره ماند؟ اگر نمایندگان تشکلهای نشر با سوابق طولانی در مدیریت بخشهای تخصصی، در شورای سیاستگذاری نمایشگاه عضویت ندارند، نباید توقع داشت که اعضای غیرمتخصص در حوزه نشر وظیفه سیاستگذاری را به نحو مؤثر ایفا نمایند.
متأسفانه نه تنها تاکنون از تشکلهای فرهنگی مجری نمایشگاه برای بهرهمندی از تجربیات و تخصص آنها در شورای سیاستگذاری دعوتی صورت نگرفته بلکه درخواست این تشکلها برای عضویت نیز بیپاسخ مانده است و چنین به نظر میرسد که جایگاه انجمنهای فرهنگی برای سیاستگذاری را مناسب ندیدهاند. اقتضای برنامهریزی برای برگزاری مطلوبتر نمایشگاه، دعوت از تشکلهای فرهنگی مجری نمایشگاه است و سابق بر این، شورای تشکلهای نشر با حضور انجمنهای مجری تشکیل و اداره میشده است.
یادآور میشود که با حذف شورای تشکلهای نشر و ایجاد شورای برنامهریزی صنفی با مشارکت دو عضو از هشت عضو شورای تشکلهای نشر، فرایند حذف انجمنهای نشر تکمیل گردید. جالب آنکه تشکلهای نشر برای حذف شورا اهلیت داشتهاند اما برای احیای آن، خیر!
انجمنها نه تنها در شورای برنامهریزی عضویت ندارند بلکه برای انتخاب مدیران نمایشگاه نیز مشورتی با آنها صورت نگرفته است!
کمیته ناشران داخلی که باید از نمایندگان تشکلهای مجری بخشهای اصلی نمایشگاه اعم از ناشران عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان، آموزشی و نشر الکترونیک تشکیل شود نه تنها مسئولش بدون جلب نظر اعضا توسط شورای برنامهریزی صنفی منصوب شده بلکه این شورا نیازی به تعیین اعضای کمیته و همفکری برای اداره بخشها ندیده است! اما کمیته چه معنایی دارد؟ کمیته به معنای یک فرد است؟! اگر چنین نیست، اعضای کمیته ناشران داخلی باید شامل چه کسانی باشد؟ آیا اعضایی غیر از مدیران بخشهای پنجگانه ناشران میتوانند عضو کمیته ناشران داخلی باشند؟! در این مرحله نیز نه تنها دعوتی از تشکلهای مجری برای عضویت در کمیته ناشران داخلی صورت نگرفته بلکه پاسخی به نامه سه انجمن کودک و نوجوان، دانشگاهی و آموزشی برای عضویت در این کمیته داده نشده است.
در هفتههای اخیر جلسات متعددی با حضور نمایندگان تشکلها و برخی مدیران معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و در همه این جلسات به اتفاق آرا بر این حداقل حق تشکلها تأکید گردید؛ اما نهایتاً این حق بدیهی نادیده انگاشته شد.
در نامه مشترک سه انجمن، مشارکت آنها در برگزاری سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، مشروط بر عضویت در کمیته ناشران داخلی و کمیتههای اجرایی دیگر است و بر لزوم مشارکت در برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه تأکید شده است. مخالفت با این حق بدیهی، هیئت مدیره انجمنها را مصمم نمود تا به اتفاق آرا به انصراف از مدیریت بخشهای ذیربط رأی دهند.
اما گام آخر که حائز اهمیت است، ارسال نامه شورای برنامهریزی صنفی به انجمنها و تأکید بر عدم نیاز به مشارکت و استفاده از ظرفیتهای انجمنها و الزام به معرفی دو نفر به عنوان نامزد مدیریت بخش مربوط و انتخاب مدیر توسط آن شورا بود. محتوا و هدف این نامه، ناظر به القای عدم صلاحیت انتخاب مدیر بخش توسط انجمنهای فرهنگی بود!
درباره این نامه و نحوه مشارکت انجمنها مذاکرات طولانی میان هیئتهای مدیره انجمنها و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و درنهایت انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان و انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به این نتیجه رسیدند که هر کدام مانند نمایشگاه گذشته، یک نماینده برای مدیریت بخش معرفی کنند و گام نهایی را بعد از طی مراحل گذشته برای ایجاد همدلی بیشتر بردارند؛ اما شورای برنامهریزی صنفی بدون پاسخ به نامه انجمنها، گویا عوامل دیگری را برای اداره بخشهای تخصصی گمارده است.
به این ترتیب، ادعای واسپاری امور نشر به اهلش، به حذف انجمنهای فرهنگی نشر در امور مرتبط انجامید و این موضوع در کارنامه نهاد تصمیمگیر ثبت گردید.
با آرزوی موفقیت برای جامعه نشر کشور، این دو انجمن در جهت حمایت از ناشران کتاب کودک و نوجوان و کتاب دانشگاهی وظیفه خود میدانند تا دیدگاهها و مشکلات مربوط به نمایشگاه آتی را از نزدیک پیگیری نمایند.
اسماعیلی مطرح کرد؛
شور موجود در جبههها مبتنی بر شعور و آگاهی بود
نماینده تهران در مجلس خبرگان گفت: بیشتر افرادی که میخواهند از دفاع مقدس یاد کنند، به شور و احساساتی در آن دوران بود توجه میکنند. در حالیکه شور موجود در جبههها مبتنی بر شعور و آگاهی بود.
مراسم رونمایی از مجموعه کتابهای شهید سیدعبدالمحمد تقوی، روز سهشنبه ۲۹ بهمن با حضور محسن اسماعیلی نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن کاویانیراد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و عبدالهادی فقهیزاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای کتاب مؤسسه خانه کتاب برگزار شد.
در ابتدای اینمراسم، حجتالاسلام و المسلمین سیدعلیاصغر تقوی برادر شهید تقوی که مدیریت انتشارات فراهنر را بر عهده دارد، با اشاره به آثار ارائهشده توسط این شهید، گفت: شهید تقوی به عنوان نوجوانی ۱۶ ساله از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ با توجه به مباحثی که در میان جوانان شهر خود از موضع اندیشمند جوان با تحلیل عمیقتر از برخی اندیشمندان آن دوران مطرح میکرد، زبانزد خاص و عام شد، جوانان آگاه و انقلابی حلقهای را گرداگرد او فراهم آورده بودند، هوشیارانه مباحث و اندیشهورزیهایش را با زحمت فراوان روی ورقههای کاغذ مومی چاپ و در بین معلمان، دانشجویان و اساتید پخش میکردند، اگرچه بخشی از این مباحث در همان سالها یعنی سال ۱۳۶۱ به عنوان کتاب خداشناسی چاپ و نشر شد، اما این مباحث هنوز برای نسل جوان تازگی دارد.
وی افزود: پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر در دورهای که سخن از پایان تئولوژی است، با انتشار مجموعه پرسشهای تئولوژیک به قلم جوانی اندیشمند در حقیقت یادآور بازسازی الگوهایی نه چندان دور از دسترس و البته به بیان قرآن زنده و جاوید است. روی سخن عبدالمحمد با دستهای از جوانان است که گاه در گذر زمان تنها مثل یک رهگذر با آن برخورد دارند و دیگر از آن پرسشی ندارند. وی همواره مباحثش را با پرسش شروع میکرد، شاید عنوان این کتاب نیز بتواند گویای همین پرسشها باشد.
حجتالاسلام تقوی در ادامه گفت: سخن عبدالمحمد با جوان امروز بود که وقتی ما با این جهان برخورد میکنیم از این جهان چه میفهمیم؟ در یک بیان بسیار ساده ما وقتی با این جهان برخورد میکنیم، چیزهای زیادی مانند درختها، کوهها، اشیا، ستارهها و نظایر اینها را میبینیم، اما پرسش این است که در پس این چیزها چه میبینیم؟ یک خلاء میبینیم یا یک ملأ؟ یعنی ما هستیم و این جهان هستی اطراف ما و آنچه در این جهان هست؟ یا غیر از اینها چیز دیگری هم هست که از جنس ما و آنها نیست؟ تفکر عبدالمحمد این است که در پس اینها حقیقت دیگری است که وحدتبخش این کثرات است. البته در کتب مقدس دینی از این حقیقت به نور اشاره شده است، دین نیز از همین منظر عبارت است از اندیشیدن به حقیقت روشن و لایزال، حقیقتی که همه چیز در گرو اوست، حقیقتی که آغاز و پایان هرچیزی هست. چه بسا این همان امری است که بیشتر آدمیان حتی اصحاب تئولوژی و مدعیان دینداری از آن به سادگی میگذرند.
مدیر انتشارات فراهنر همچنین گفت: عبدالمحمد تقوی آنچنان که در جلد اول همین کتاب از باب ایمان سخن گفته است، خود نیز مصداقی برای مؤمن است، زیرا از منظر وی مؤمن کسی است که در هر لحظه و در هر کنش و رفتارش آن حقیقت را مورد توجه قرار داده و هیچگاه از آن دور نشود. آری دین، تأمل بر حقیقتی است که از ژرفای هستی ما را به خود دعوت میکند و تنها اوست که بنیان هر گونه شناخت و کنشی است. اما نکته جالب حکایت امروز، عرصه علم و دانش ماست و همه چیز در این سوال نهفته است که وقتی هیچ بنیان و مفهوم ساختاری وجود ندارد و دانشگاه تنها مکانی برای انباشت نوشتههایی است که کاربرد عملی ندارد پس چگونه میتوان ادعای توسعه و پیشرفت علوم انسانی را داشت؟ به هرحال اتفاق خوب زمانی میافتد که دردمند باشیم و دردمندی در پی عشق میآید، همان عشقی که عبدالمحمد را در حصار این نظامهای تئولوژیک نخواست و برای او فرصت دیدار با حقیقتی را فراهم آورد که همواره در پی آن بود.
شور موجود در جبههها مبتنی بر شعور و آگاهی بود
در ادامه، محسن اسماعیلی، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به یکی از جملات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره دفاع مقدس که فرمودند: «جنگ ما یک گنج بود»، گفت: جنگ به ظاهر برای ملت خاطره خوشی ندارد، همه ما هم که توفیق داشتیم در آن ایام حضور داشته باشیم، بخاطر ظواهر این حادثه خشن نبود، اینکه ایشان جنگ را به گنج تشبیه کردند این بود که گنج هم در ظاهر امر شناخته شده نیست، وقتی به صحرای بی انتهایی نگاه میکنید، قطعههایی که در آن گنج وجود دارد از نظر ظاهر با بقیه جاها تفاوتی ندارد، اما متخصصان میتوانند بفهمند که در کدام قسمتها این اشیا نفیس وجود دارد تا استحصال کنند و از آنچه دیگران عادی میپندارند برای خود سرمایه زندگی درست کنند. جنگ ما هم به این معنا گنج است، یعنی در گوشه و کنار جبهههای دفاع مقدس کسانی بودند که همین حالت را دارند، همه کسانی که توفیق جهاد پیدا کردند، بالقوه گنج هستند، اما بعضی از این گنجها از بالقوه به بالفعل تبدیل شده بودند و کسانی را میدیدم که با توجه به سن کم خود به درجات بالایی رسیده بودند. یک بعد دیگر که کمتر به آن پرداخته شده، این است که کثیری از افراد وقتی میخواهند از آن دوران یاد کنند، بیشتر به شور و احساسات و عواطفی که در آن دوران مواج بود توجه میکنند، البته همینطور بود، ولی مهمتر از آن، شور موجود در جبههها مبتنی بر شعور و آگاهی بود.
وی افزود: وقتی با خاطرات شهید تقوی آشنا شدم، متحیر شدم که چگونه ممکن است یک جوان ۲۲ ساله از یک منطقه محروم در دهدشت این راه را برود، غیر از تبلیغی که در روستاها و شهرها انجام داده در عین حال که تحصیل و کار هم میکرده است، این جوان به کجا رسیده که ما بعد از بیش از ۳۰ سال از کتابهای وی رونمایی میکنیم و این برای ملت ایران افتخار است. باید این گنجها را استحصال کرده و به دنیا معرفی کنیم. شناسایی و معرفی این الگوها واقعاً یک نیاز و ضرورت است، امروز که همه توان استکبار جهانی مصروف این شده که نسل جوان را بیانگیزه کند، چه چیزی برای انگیزهبخشی به نسل جوان اثربخشتر از ارائه الگوهایی مثل شهید تقوی است؟ اگر این الگو معرفی شود، هیچ جوانی نمیتواند ادعا کند که من امکاناتی ندارم برای اینکه پیشرفت کنم.
نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: امروز دشمنان میخواهند جوانان را ناامید یا مغرور کنند، اگر امام (ره) در نامه آخر نوشتند که «ما باید تفکر بسیج را زنده نگه داریم و تا این تفکر در کشور طنینانداز باشد هیچ آسیبی به کشور نمیرسد»، منظور فکر بسیج است، نه فرد و امروز تجلیل از این شهید تجلیل از این فرد نیست تجلیل از این نوع نگاه است، باید به این طرز تفکر ادای احترام کنیم، چرا نباید این الگوها به نسل جوان معرفی شوند؟ چرا صدا و سیما و رسانهها باید اینقدر کوتاهی کرده باشند که بعد از سی سال در یک چنین جلسهای با این شهید آشنا شویم؟
اسماعیلی در پایان گفت: خصوصیت دیگر این کتاب و امثال این کتابها این است که شاید مواردی که ایشان گفته، خیلیهای دیگر هم گفته باشند، ولی توصیه این است که این حرفهایی که ممکن است دیگران هم گفته باشند از زبان ایشان بشنویم، چون شهادت یک خصوصیتی دارد که نفوذ و اعتبار به کلام انسان میبخشد. این کتابها یا نوشتههای سایر شهدا گنج هستند و باید در برنامه مطالعاتی ما باشد، زیرا شهدا عملاً نشان دادند به آنچه گفتند، پایبند هستند به همین دلیل نوشته آنها حلاوت دارد.
آخرین سخنران برنامه هم حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن کاویانیراد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران بود که با اشاره به بیانیهای که امام خمینی (ره) در آخرین روزهای حیات خود با عنوان «منشور روحانیت» خطاب به روحانیت صادر کردند، گفت: امام (ره) در فرازهایی از این بیانیه فرمودهاند که «ما حتی برای یک لحظه از عملکرد خودمان در دوران جنگ پشیمان نیستیم»، بعضیها این فرمایش امام (ره) برایشان عجیب بود که از چه چیز پشیمان نیستیم، شاید الان با رونمایی از این اثر عجیب و جالب توجه از یکی از نمونههای تربیتی مکتب جنگ که در رکاب شخصیتی مثل امام (ره) شکل گرفته است، انسان باور میکند که اگر از همه جنگ، یک چنین نمونهای تربیت شده باشد، کافیست.
وی افزود: امروز اگرچه دیر، ولی تصور بر این است که حتی تأخیر در ارائه این مطالب هم به عنایتی انفاق افتاده، یعنی در موقعیتی که شاید از هر زمان دیگری جامعه ما به دو عنصر اعتقادات و اخلاق نیازمندتر است، بیان این شهید در قالب پنج کتاب که دو کتاب درباره ایمان و توحید است و سه کتاب به بحث اخلاق به صورت فنی و عملیاتی پرداخته باید رونمایی شود و در اختیار جماعتی قرار گیرد که بعضی از آنها باور دارند که دیگر دوران اخلاق و اعتقادات گذشته است و این جای افتخار است که از مجموعه این شهدا چند نمونهای از این دست فقط ابراز شده و بقیه معلوم نیست چه زمانی آن بعد خود را به انسانها عرضه کنند.
حجتالاسلام والمسلمین کاویانیراد گفت: داشتههای امثال این نوجوان، داشته اکتسابی سر کلاس و مدرسه نیست، اگر امروز شهید سلیمانی برای این جامعه یک مکتب است، دلیلش شاید این است که بسیاری از داشتههای این مرد داشته آموختنی نیست و داشته گرفتنی است و اگر انسان به عقل پیغمبری برسد، مانند پیغمبر به او میدهند و اینجا انسان باور میکند که چگونه نوجوان ۱۶ ساله با معضلاتی که وجود داشته این مجموعه اطلاعات را تنظیم کرده است. یک کار بسیار سختی است که خود ایننیاز به بررسی دارد، اما با این منطق که انسان میتواند دریافتهایی را در اثر پاکی نفس از عالم بگیرد، ممکن است.
پایانبخش این مراسم، رونمایی از مجموعه کتابهای شهید سیدعبدالمحمد تقوی بود که با حضور همراهی اسماعیلی، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن کاویانی راد عبدالهادی فقهیزاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینیپور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب انجام شد.
اخبار
علاقه فریدریش ویلهلم چهارم به معماری اسلامی؛
خانه موتورهای بخار پوتسدام را با الهام از معماری مساجد ساختند
خانه موتورهای بخار پوتسدام که در قرن نوزدهم به دستور فریدریش ویلهلم چهارم، پادشاه پروس ساخته شده، ساختمانی شبیه مساجد باشکوه دارد. این پادشاه به فرهنگی شرقی و اسلامی دلبستگی بسیار داشت.
تماشای گنبد طلایی، مناره باشکوه و تزئینات معماری اسلامی، هر بینندهای را به یاد مساجد باشکوه جهان میاندازد، اما گاهی ممکن است که ظاهر و باطن یک ساختمان یکسان نباشد. فابیان گلدمان، روزنامهنگار آلمانی در گزارشی که برای اسلامیشه تسایتونگ نوشته، از وجود ساختمانی محبوب در پوتسدام خبر داده که ظاهری شبیه مسجد دارد و کاربریاش کاملاً متفاوت است. ساختمانی که محل نگهداری موتورهای بخار پوتسدام است و تنها به دلیل علاقه فریدریش ویلهلم چهارم به جهان اسلام و معماری اسلامی، براساس معماری مساجد ساخته شده است. گزارش گلدمان از این ساختمان را در ادامه بخوانید:
وجود مسجدی زیبا در میان بناهای قدیمی در پوتسدام، هر رهگذری را متعجب میکند. گنبد سبزرنگ با نواری طلایی و مناره ۳۸ متری، از وجود یکی از باشکوهترین مساجد اروپا در دل شهر پوتسدام خبر میدهد. اما وقتی گردشگران به داخل مسجد میروند، به شدت متعجب میشوند. آنها به جای دیدن نمازخانه و شنیدن تلاوت قرآن و اذان، با موتورهای بخار مواجه میشوند. در واقع این ساختمان که براساس معماری اسلامی ساخته شده، خانه موتورهای بخار پوتسدام است.
در حالیکه امروزه مکانهای اندکی برای ساخت مساجد در اختیار مسلمانان آلمان قرار میگیرد و بسیاری از شهروندان و مسئولان آلمانی با ساخت ساختمانها به سبک اسلامی مخالفند، پادشاهان، شاهزادگان و صنعتگران اروپایی از اواخر قرن هجدهم تا اوایل قرن بیستم، برای ساختن ساختمانهای شهرها از معماری اسلامی و شرقی استفاده میکردند. در آن زمان، کارخانههای درسدن و وین، به سبک شرقی ساخته میشدند. یهودیان در بوداپست، پراگ و برلین، کنیسههای خود را به سبک شمال آفریقا میساختند. کافههای ویسبادن و دوسلدورف به سبک عربی و ترکی تزئین میشدند و حاکمان در بایرن، پالاتن و لندن، خانههای خود را به شکل باغ-مسجد بنا میکردند.
اما داستان خانه موتورهای بخار پوتسدام کمی متفاوت است. در حقیقت، فریدریک دوم، ملقب به فریدریک بزرگ در زمان حکمرانی خود بر پروس، به معماران دربار دستور داد تا فوارههای بزرگ آب در محوطه کاخش ساخته شود. برای ساخت این فوارهها مشکلات زیادی وجود داشت و بههمین دلیل، ساخت آنها ۶۰ سال به طول انجامید. بالاخره در زمان فریدریش ویلهلم چهارم به کمک موتورهای بخار، فوارهها به راه افتاد. اما به یکباره مشکل جدیدی نمایان شد. وجود موتورهای بزرگ بخار در باغ کاخ، منظره ناخوشایندی ایجاد کرده بود.
فریدریش ویلهلم چهارم از معماران خواست تا در این مکان، بنایی به سبک معماری مساجد بسازند. بدینترتیب معماران دربار، این بنا را در فاصله سالهای ۱۸۴۱ تا ۱۸۴۳ با الهام از معماری مسجد کوردوبا، مسجد الحمراء و همچنین مساجدی از مصر ساختند. شاید در ذهن برخی این سوال مطرح شود که فریدریش ویلهلم چهارم چرا به معماری مساجد علاقه داشت؟ پاسخ روشن است. او در عصری رشد کرد که خبری از تهدیدات حکومت عثمانی نبود. در زمان او، شبهای شعر عربی و دیوان غربی-شرقی گوته شهرت زیادی داشت. اروپاییان مشتاقانه خبر سفر ناپلئون به مصر را دنبال میکردند. مشرقزمین مقصد بسیاری از گردشگران غربی بود و آثاری مانند ناتان خردمند، اثر گوتهولد افراهیم لسینگ در میان غربیها محبوبیت زیادی پیدا کرده بود.
به همین دلیل علاقه فریدریش ویلهلم چهارم به جهان اسلام، تنها در ساخت بنایی براساس معماری اسلامی خلاصه نشد. او در نامههایی که برای خواهرش مینوشت، بارها به زیبایی بناها و آثار خواندنی جهان اسلام اشاره کرد. فریدریش همچنین برای اینکه بتواند آثار هندی را به زبان اصلی بخواند، از هومبولت زبان سانسکریت آموخت. حتی نسخههای عربی در کتابخانه برلین نیز در زمان او جمعآوری شده است. او پادشاهی بود که به جهان اسلام علاقه زیادی داشت. حالا از زمان ساخت خانه موتور پوتسدام ۱۵۰ سال میگذرد. حتی از سال ۱۹۷۶، دو پمپ برقی جایگزین موتورهای بخار شدهاند و این موتورها دیگر کارکردی ندارند. با این وجود خانه موتورهای پوتسدام به دلیل معماری بینظیرش، هنوز هم یکی از محبوبترین مقاصد گردشگران در پوتسدام است.
مرضیه شفاپور مطرح کرد
در حوزه مد و لباس با برندهای دنیا فاصلهای نداریم
دبیر کارگروه مد و لباس کشور گفت: حمایت کارگروه از دانشگاهها بیشتر از سال قبل خواهد بود.
شفاپور با بیان اینکه نهمین جشنواره مد و لباس فجر ۲۹ بهمن ماه به انتهای کار خود رسید عنوان کرد: اختتامیه این جشنواره هم فردا چهارم اسفند ماه در تالار وحدت ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد و از برگزیدگان شرکت کننده در این رویداد ملی نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.
وی افزود: امسال تعداد ورک شاپ ها در سطح جشنواره بسیار زیاد بود، روزانه نزدیک به ۱۰ ورک شاپ داشتیم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در آن شرکت میکردند.
رئیس نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس یادآور شد: علاوه بر این بخش مسابقه زنده «از ایده تا اجرا» نیز به مدت ۲۰ روز برگزار شد که پربازدید ترین بخش جشنواره محسوب میشد.
شفاپور در رابطه با خروجی و نتیجه گرایی از جشنواره مد و لباس فجر گفت: امسال اولین سالی بود که اتحادیه پوشاک، اتحادیه خیاطان و انجمنهای طراحان را کنار هم جمع کردیم تا طرح طراحان مستقیماً وارد عرصه فروش شود.
وی ادامه داد: این اتفاق باعث شد که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بازدیدکننده از قشر تولیدکنندگان را داشته باشیم که بی واسطه با طراحان ارتباط برقرار میکردند.
رئیس نهمین جشنواره بین المللی مد و لباس همچنین ضرورت به کارگیری از المانها و حمایت از فرهنگ ایرانی اسلامی در لباسهای تولیدی را یادآور شد و گفت: محور مسابقه ما «طرح گلستان» بود که دو استان خراسان شمالی و گلستان را محور قرار دادیم. طراحان از فضای قومیتهای مختلف در دو استان الهام گرفتند، طرحهای ناب و ایرانی پسند با پوشش ایرانی تهیه و توسط اتحادیه پوشاک نیز مستقیماً وارد عرصه فروش شد.
دبیر کارگروه مد و لباس کشور، هدف اصلی از برگزاری اینگونه جشنوارهها را حضور پررنگ طراحان در مالها و مراکز بزرگ خرید عنوان کرد و گفت: ما قبل از برگزاری جشنواره چهار برند درجه یک در بخش حجاب و عفاف و مانتوهای پوشیده را افتتاح کردیم و امیدواریم با همکاری اتحادیه پوشاک و وزارت صمت سه ضلع مثلثی را تشکیل دهیم تا طرحها بدون واسطه به نمایش درآیند.
شفاپور با بیان اینکه ما با برندهای دنیا فاصلهای نداریم افزود: ما برای اولین بار بخش بین الملل را اضافه کردیم که بیش از ۱۱ کشور حاضر شدند و قراردادهای مختلفی با این کشورها منعقد کردیم تا رویدادهای ایرانی در آن کشورها نیز اجرا شوند.
وی در خصوص جایگاه رشته طراحی لباس در دانشگاهها گفت: بخش علمی و دانشگاهی نمایشگاه امسال بسیار پررنگ بود و تعداد پایان نامههای نوشته شده در عرصه مد و لباس نیز نسبت به سالهای قبل رشد کمی و کیفی خیلی خوبی داشت.شفاپور با اشاره به اینکه ما ارتباطات خوبی با دانشگاه الزهرا، شریعتی و علمی و کاربردی داریم اظهار کرد: یکی از ابعاد اصلی مد و لباس بخش علمی و دانشگاهی است و از این رو در بخش داوری دو نفر از داوران را از اساتید دانشگاه انتخاب کردیم.دبیر کارگروه مد و لباس کشور همچنین از برگزاری رویدادهای تخصصی در این حوزه در دانشگاهها خبر داد و گفت: حمایت کارگروه از دانشگاهها بیشتر از سال قبل خواهد بود. وی با اشاره به افتتاح انجمن پوشاک مدارس و حضور پررنگ دانش آموزان در این جشنواره بیان داشت: یکی از رسالتهای اصلی این انجمن هدایت دانش آموزان به سمت بخش مد و لباس است. صدا و سیما نیز به عنوان یکی از اعضای کارگروه مد و لباس کشور در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان میتواند بسیار مؤثر عمل کند.
شفاپور در پایان یادآور شد: طبق تفاهم نامه با سازمان فرهنگ و ارتباطات قرار بر این شد که آثار و تولیدات ایرانی را در برخی کشورها به منصه ظهور بگذاریم و صادرات کنیم.
توسط جمعی از فعالان فرهنگی؛
کتابخانه مجازی آثار فارابی در قزاقستان ایجاد میشود
به گفته کارشناسان قزاقستان ایجاد کتابخانه الکترونیکی جامعه علمی جهانی را متحد میکند. انتقال علوم به نسل جدید و یافتن پاسخ سوالات مهیج علم و فرهنگ استپ بزرگ از این طریق ممکن میشود.
آقای سیریک نورمراداف، معاون رئیس انستیتوی فلسفه، علوم سیاسی و دین شناسی، در قزاقستان در نطقی مطبوعاتی گفت: «از طریق فارابی، کشورهای اروپا با فلسفه یونان، ارسطو و افلاطون آشنا شدند. فارابی توانست فرهنگهای ملل مختلف را کشف و مطالعه کند، ارزشهای آنها را به دیگران برساند. آثار فارابی هنوز کامل مطالعه نشده است و احتیاج به زمان بیشتر دارد. در این راستا میخواهیم کتابخانه الکترونیکی ایجاد کنیم تا در آن تمام آثار فارابی جمع آوری شود.»
همچنین غالیه قرمان علی اوا، رئیس کرسی فلسفه قزاقی انستیتوی فلسفه، علوم سیاسی و دین شناسی نیز در این باره گفته است: «ارتباط بسیار نزدیک بین علم و آموزش وجود دارد. قرن بیست و یکم عصر دانش بشردوستانه خواهد بود. بنابراین علم و فناوری باید سینه به سینه منتقل شود. ما باید یک کتابخانه الکترونیکی ایجاد کنیم، برای اینکه هر خواننده که وارد وب سایت آن بشود، تمام مطالب لازم برای خودآموزی و پیشرفت روند آموزشی را دریافت کند. خواننده باید به آثار فارابی، مقالات، تک نگاریهای علمی پژوهشگران قزاقستان و خارجی در این کتابخانه الکترونیکی دسترسی داشته باشند.
سال روز فارابی در دفتر مرکزی یونسکو در پاریس برگزار خواهد شد
برنامههای برگزاری سال روز فارابی در شهر آلماتی مدتی است که آغاز شده است. مهمانانی از سرتا دنیا برای گفتوگو درباره اهمیت و تأثیر آثار فارابی در فرهنگ و علم گرد هم آمده بودند. مراسم بزرگداشت فارابی در سال جاری در چارچوب قوانین یونسکو برگزار خواهد شد و بزرگداشت فارابی در دفتر مرکزی یونسکو در شهر پاریس نیز انجام میشود. آثار متفکر بزرگ فارابی و پژوهشهای علمی محققان در باره فارابی حاوی اکتشافات شگفت انگیز و حقایق جالبی است. در مرکز فارابی در شهر آلماتی کتابهای بی نظیری جمع آوری شده است. برای مهمانان مدل مدینه فاضله که براساس نظریات فارابی ساخته شده، ارائه شد. هدف اصلی این ایده رواج صداقت و مهربانی است.
مدیر دفتر یونسکو در آسیای مرکزی «گریسا پیکات» گفت: رویکرد فارابی به زندگی بسیار باز و تحمل پذیر بوده است فارابی گفتوگوی بین فرهنگی و ارزشهای انسانی را ترویج میکرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4228/19138/74838
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4228/19138/74839
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4228/19138/74840
|
عناوین این صفحه
- اعتراض به رویه حاکم بر مدیریت نمایشگاه کتاب
- شور موجود در جبههها مبتنی بر شعور و آگاهی بود
- اخبار