|
وزیر ارشاد در نمایشگاه «آسمان نگاره ها»:
نگارگری ایرانی بعد از انقلاب از نظر فرم و مفهوم متحول شده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه «آسمان نگاره ها» بیان کرد: در هنر نگارگری جدید ایرانی پس از انقلاب علاوه بر فرم در مضمون هم شاهد تحولاتی هستیم.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر روز پنجشنبه ۱ اسفند در بازدید از نمایشگاه «آسمان نگاره ها؛ مجموعه آثار نگارگری با مضامین انقلاب اسلامی» در جمع خبرنگاران در مورد آثار این نمایشگاه گفت: نگارگری ایرانی یکی از هنرهای کهن و دیرینه در تاریخ ایران زمین است، وقتی به این هنر به ویژه در دوران اسلامی نگاه میکنیم با ویژگیهای مختلفی شناخته میشود.
وی ادامه داد: نگارگری از یک سو یک هنر قدسی است که ریشه در آسمانها دارد و نقشهایی که نگارگر میزند به نحوی خط اتصال با ملکوت است، از سوی دیگر این هنر از لحاط مفاهیم و مضامین تلاش میکند با مفاهیم قدسی ارتباط برقرار کند، از لحاظ فرم شاید کانون حاشیه در تابلوهای هنری این رشته هم وجود داشته باشد اما میزانی که نگارگر در فضای یک تابلو کار میکند برای او کانون حاشیه وجود ندارد، به این معنا که هر اندازه تصویر کانونی برای هنرمند مهم است ویژگیهای حاشیهای هم برای او مدنظر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یک هنرمند نگارگری تلاش میکند در یک فضای پیگیر و پیوسته یک کار متراکم با ظرافتهای ویژه را عرضه کند، این ویژگیها و ویژگیهای مشابه باعث شده است که نگارگری ایرانی را جزء هنرهای اصیل، برجسته و باسابقه ببینیم.
صالحی یادآور شد: نگارگری با بخشهای مختلف هنر ایرانی اتصال پیدا کرده است، به عبارتی دیگر نگارگری ایرانی با خوشنویسی، ادبیات و خیلی از حوزههای فرهنگ و هنر نسبت مفهومی و فرمی پیدا کرده است، به همین منظور وقتی با نگارگری ایرانی ارتباط برقرار میکنیم صرفا با یک شاخه هنر ارتباط نداشته بلکه با یک حجم وسیعی از فرهنگ و هنر ایرانی ارتباط داریم.
وی افزود: در نمایشگاه امروز نیز شاهد بودیم که نگارگری ایران بعد از چهار دهه از انقلاب اسلامی همانند خیلی از حوزههای انقلاب اسلامی دارای پیشرفتهای چشمگیری است، در این دوران توانستهایم بین مفاهیم قدسی و اسطورهای با مضامین روز پیوند ایجاد کنیم، شاید نگارگری ایرانی بیشتر درگیر مفاهیم آسمانی بود که نسبتهای زمینی آن خیلی به تصریح بیان نمیشد اما اینکه نگارگری ایرانی بتواند بین مفاهیم و مضامین قدسی و ملکوتی و مفاهیم زمینی ارتباط برقرار کند یک تجربه جدید در نگارگری ایرانی است که پس از انقلاب شکل گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: اینکه مسائلی چون بیتالمقدس و فلسطین، داعش، جنگ تحمیلی و... را به نحوی در فضای نگارگری ایرانی راه بدهیم بدون اینکه از تاریخ اسطورهای و قدسی فاصله بگیریم یک تجربه جدید است، اینکه در یک ترکیبسازی جدید مفاهیم و مضامین قدسی و ملکوتی را با مفاهیم زمینی پیوند دهیم یک اتفاقی است که به عنوان یک تجربه در هنر نگارگری انقلاب اسلامی در حال رخ دادن است.
صالحی بیان کرد: قدر این تلاش و مسیر جدید را باید دانست، طبیعی است که هنوز تجربههای نخستین را طی میکنیم، نگارگری سنتی که بیشتر با فضای قدسی و اسطورهای کار داشته در طول قرنهای متمادی قوام پیدا کرده و به یک سنت هنری تبدیل شده است، اینکه ما بتوانیم بین این سنت هنری و مضمونهای جدید نسبت برقرار کنیم طبیعتا زمان بر است اما این تجربهها را آغاز کرده و خود این شروع میتواند دارای اهمیت باشد.
وی اضافه کرد: از بعد دیگر در هنر نگارگری از لحاظ حضور استعدادهای متنوع و قابل توجه در گذشته و چهار دهه بعد از انقلاب از لحاظ جنسیت و جغرافیایی شاهد تنوع زیادی هستیم، زنان و جوانانی که در این فضا حضور دارند نشان میدهد که حضور همین استعدادهای متراکم امید زیادی به آینده را به وجود میآورد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در فضای نگارگری چهار دهه انقلاب اسلامی شاهد ترکیبسازیهای فرمی هستیم، برای نمونه ارتباط بین حوزه نگارگری و هنر کارتونی پارهای از ارتباطها برقرار شده است، گاهی پارهای از مبالغهها و اغراقها سمبلیک بود به این معنا که در قالب نگارگریهای سنتی شاهد بودیم سمبلهایی یک اغراق را ترسیم میکردند اما امروز اغراقهایی را داریم که میتواند با سنت جدید تعریف شود.
صالحی ادامه داد: در حقیقت امروز ترکیبسازی نگارگری را با حفظ همان بخش قدسی و ملکوتی و در عین حال نزدیک کردن آن به فرمهای جدید داریم و این میتواند انرژی جدیدی را در غناسازی نگارگری تازه به وجود بیاورد.
وی در مورد تبلیغات بیشتر در مورد هنر نگارگری به ویژه در خارج از کشور و تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا، گفت: در حال حاضر ما به دنبال خلق تجربههای جدید هستیم، تجربههایی که به نقطههای بلوغ میرسد، خود این نقطههای بلوغ سبب میشود که با برنامهریزیهای دقیق امکان حضور در داخل و خارج پدید بیاید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزود: در گذشته در نگارگری سنتی در یک حوزه بیشتر حرکت نمیکردیم که برای جهان هم شناخته شده بود اما در نگارگری بعد از انقلاب طبیعتا نیاز به زمان بیشتری داشتیم تا این هنر با ویژگیهای جدید خود را تعریف کند و این بلوغ به برنامهریزی بهتر برای حضور در فضای داخلی و خارجی کمک خواهد کرد.
ناگفتهها از حواشی داوری «فجر۳۸»
سعید راد سیمرغ عزتی را وتو کرد؟
نیوشا روزبان
عباس بلوندی یکی از اعضای هیات داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره سکوت داوران در برابر اعتراض سعید ملکان و نیز شایعه حذف سیمرغ جواد عزتی با نظر سعید راد، توضیحاتی ارائه کرد.
جشنواره فیلم فجر در سیوهشتمین دوره برگزاری یکی از پرحاشیهترین دورههای خود را پشت سر گذاشت، حاشیههایی که در آیین اختتامیه به اوج خود رسید و پس از آن نیز در رسانهها ادامه پیدا کرد. از زمان رونمایی از فهرست فیلمهای حاضر در دو بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» یکی از مهمترین چالشها برای جشنواره از منظر رسانهها، داوری این آثار بود. فیلمهای راه یافته به جشنواره از استانداردهای قابل قبولی برخوردار بودند و به نظر میرسید این شرایط کار را برای قبول داوری جشنواره دشوار خواهد کرد. همزمانی این شرایط با جریان مجازی «تحریم فجر» حساسیت بر روی این بخش را بیشتر هم کرد. ابراهیم داروغهزاده اما آن طور که خود بعدها اعتراف کرد، تصمیم گرفت در واکنش به این فشارها، به جای ۷ نفر، ۹ نفر را بهعنوان داور معرفی کند تا پاسخی غیرمستقیم به مدعیان تحریم و عدم همراهی سینماگران با این رویداد ملی هم داده باشد. اینگونه بود که نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما، تورج اصلانی کارگردان و مدیر فیلمبرداری، عباس بلوندی طراح صحنه و لباس، رضا پورحسین مدیر فرهنگی، فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان، سعید راد بازیگر، محمدمهدی عسگرپور کارگردان و تهیهکننده، طهماسب صلحجو منتقد و مازیار میری کارگردان بهعنوان ۹ عضو هیأت داوران بخش «سودای سیمرغ» معرفی شدند.آیین اختتامیه و زمان معرفی آرای این هیأت ۹ نفره اما فصل تازهای از حاشیهها را به دنبال داشت، از عدم حضور عوامل یکی از فیلمهای رکورددار در شکار سیمرغ در مراسم گرفته تا حرف و حدیثهایی که پس از پایان اختتامیه درباره جابهجایی سیمرغها در محافل رسانهای مطرح شد. با گذشت ۱۰ روز از برگزاری آیین اختتامیه و فروکش کردن موج واکنشهای مجازی به متن و حاشیه این رویداد، با عباس بلوندی یکی از اعضای این هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر به گفتگو نشستیم.
* افزایش تعداد داوران از ۷ نفر به ۹ نفر یکی از ویژگیهای جشنواره سیوهشتم فیلم فجر نسبت به دورههای قبل بود، فکر میکنید این افزایش کمی تعداد داوران تا چه اندازه در داوریها تاثیرگذار بود؟
زمانی که نظرات بیشتر میشود، تعداد آرا نیز افزایش پیدا میکند و رأیگیری در چنین شرایطی دقیقتر انجام میشود. در واقع حضور داوران با سلایق و تخصصهای مختلف کمک میکند که با دقت بیشتری انتخابها صورت گیرد و نظرهای بیشتری برای رأیگیری وجود داشته باشد.
خوشبختانه در داوری این دوره از جشنواره چنین شرایطی فراهم بود و حتی معتقد بودم که داوران دیگری از رشتههای مختلف سینما باید در این هیات قرار میگرفتند.
* هیات داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، متشکل از هنرمندان مختلفی از جمله هنرمندان رشتههای فنی بود، حضور داوران فعال در رشتههای فنی تا چه اندازه به انتخاب و داوری حرفهایتر کمک کرد؟
حضور داورانی که در رشتههای مختلف فنی فعال بودهاند تاثیر قابلتوجهی بر داوری بخشهای فنی داشت، چرا که هنرمندی که هم داور است و هم تخصصی در حرفههای مختلف سینما دارد، میتواند داوری دقیقتر و کاملتری داشته باشد.
به عنوان مثال من بهعنوان طراح صحنه و لباس هر چند در هیات داوری یک رای داشتم اما توانستم درباره بخش طراحی صحنه و لباس تخصصیتر صحبت کنم تا داوران دیگر با آگاهی بیشتری نظرات خود را بیان کنند. اگر در هر بخشی به رشتههای فنی و هنری تخصصی نگاه شود بیشک داوریها نیز به درستی انجام میشود و نگاه سلیقهای کم میشود.
* براساس کیفیت فیلمهایی که در سودای سیمرغ حضور داشتند، داوریها تا چه اندازه سخت بود؟
با توجه به فیلمهای حاضر در جشنواره امسال داوری فیلمها در رشتههای مختلف بسیار سخت بود. بهخصوص که خوشبختانه در بخشهای فنی سینما پیشرفتهای خوبی داشتهایم که همین مساله داوری را سختتر میکرد. از جمله رشتههایی که بسیار خوب پیشرفت کرده، بخش فیلمبرداری است، ما در شرایطی قرار داشتیم که باید فیلمبرداری ۲۳ فیلم سینمایی را که هر کدام به نوعی از کیفیت خوبی برخوردار بودند، داوری میکردیم این کار دشواری بود.
خوشبختانه تورج اصلانی که خودش از جمله فیلمبرداران حرفهای سینمای ایران است، در این دوره بهعنوان داور در کنار ما حضور داشت و به خوبی توانست بهصورت دقیق و کارشناسانه درباره فیلمبرداری فیلمها اظهارنظر کند. در چنین شرایطی که کیفیت آثار در رشتههای مختلف نزدیک به هم بودند، انتخابها سختتر بود.
تاکید میکنم که دفاع از آرای جشنواره برعهده ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره فیلم فجر است و درست نیست که هیات داوران در این زمینه ورود پیدا کنند و بیانیهای صادر کنندمعتقدم که باید در هیات داوران از هنرمندان فنی سینمای ایران بهعنوان داور استفاده شود، چرا که با وجود این افراد میتوانیم انتخابات خوبی داشته باشیم. البته به عنوان یک داور دوست داشتم که بخش صدا و صداگذاری از هم جدا باشند و هر کدام سیمرغ خود را داشته باشند نه اینکه برای دو بخش صدابرداری و صداگذاری تنها به یک فیلم جایزه اهدا شود. چرا که ممکن است صداگذاری خوب یک فیلم فدای صدابرداری نامناسب آن فیلم شود که البته نتیجه عکس این امر نیز پیش میآید.
* با وجود این دشواری که به آن اشاره میکنید، نتایج آرا نشان میدهد که در این دوره به جوانها توجه بیشتری داشتهاید و خیلی از برگزیدگان بهنوعی سیمرغاولی بودند.
اهدای جوایز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر براساس لیاقت و کاری که هنرمندان انجام داده بودند صورت گرفت و میتوان گفت جوانهایی که در این دوره از جشنواره در رشتههای مختلف جایزه گرفتند کاملا لیاقت این جوایز را داشتند.
با توجه به حضور هنرمندان جوان انتخاب بهترینها سخت میشد، چرا که در چنین شرایطی اگر انتخاب غلطی صورت میگرفت میتوانست آینده این جوانها را تحتتاثیر قرار دهد. هنرمندان جوان سرمایههای سینمای ایران به شمار میروند و آنها هستند که در آینده نزدیک سینما را در دست میگیرند و آن را پیش برند.
* یکی از شایعههایی که اتفاقاً در برنامه تلویزیونی «هفت» هم یکی از کارشناسان به آن استناد کرد، این بود که از بین ۹ داور این دوره از جشنواره، تصمیم نهایی برای اعلام نامزدها و منتخبان را تنها دو نفر گرفتهاند، این تا چه اندازه صحت دارد؟
این مساله را کاملا تکذیب میکنم و چنین جوی در میان هیات داوران وجود نداشت. از همان ابتدا نیز قرار نبود که تنها ۲ نفر از اعضای هیات داوران درباره لیست نهایی تصمیمگیری کنند. معمولا هر کس که در خارج از گود قرار دارد فکر میکند که شرایط خاصی حاکم بر داوری وجود دارد و انتخابها درست انجام نشده است. این نوع از تفکر البته کاملا هم طبیعی است. اما در این دوره از جشنواره که بنده به عنوان داور حضور داشتم، میتوانم با جرات بگویم که انتخابها به هیچ عنوان سفارشی نبوده و هیچ نهادی یا فردی ما را مجبور به انتخاب یک فیلم یا یک هنرمند خاص نکرده است.
رایها در این دوره از جشنواره کاملا مستقل اعلام شد. داوران برای همه رشتهها و بخشهای مختلف بحثها و گفتگوهای زیادی با هم داشتند تا همه به یک نتیجه نهایی برای نامزدها دست پیدا کنند. البته نظرها با هم متفاوت بود و طبیعتاً این تفاوتهای جزو ذات داوری به شمار میرود.
بازهم تاکید میکنم که تحت هیچ شرایطی انتخابهای نهایی تنها توسط ۲ نفر از داوران انجام نشده و فرد یا گروهی داوریها را به هیچ سمت و سویی هدایت نکردهاند.
* غیبت اعتراضی سعید ملکان و عوامل فیلم «روز صفر» در آیین اختتامیه حواشی بسیاری به همراه داشت و برخی حتی این انتظار را مطرح کردند که باید در همان مراسم و با توجه به حضور همه داوران بر روی سن، جوابی به این اقدام که به نوعی توهین به هیأت داوران هم بود، داده میشد؛ چرا هیات داوران نسبت به این اعتراض هیچ واکنشی نشان نداد؟
در روز اول داوری صحبتهایی با دبیر جشنواره فیلم فجر داشتیم و به ما اعلام شد که باید داوریها جدا از هرگونه مسائل و حاشیههایی مانند تحریم کردن جشنواره توسط هنرمندان انجام شود. هیات داوران قرار بود داوری تخصصی فیلمها را برعهده بگیرد و بحث ممیزی و یا هرگونه تغییری در فیلمها وظیفه ما نبود. ما نیز همین کار را کردیم.
تاکید میکنم که وظیفه ما داوری بود و فیلم «روز صفر» سعید ملکان هم از این امر مستثنی نبود، داوری این فیلم در رشتههای مختلف انجام شد و جوایزی هم دریافت کرد و اینکه سعید ملکان در اختتامیه حضور نداشت و یا هر مشکلی که با آرا داشت به هیأت داوران مربوط نبود. این مساله برعهده دبیرخانه جشنواره فیلم فجر بود. معتقدم وظیفه هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر، این نبود که جوابیه یا واکنشی نسبت به این برخورد و اعتراض این کارگردان داشته باشد.
تاکید میکنم که ما یک هیات داوری تخصصی بودیم و واکنش نشان دادن نسبت به چنین برخوردهایی، باید توسط شخص دبیر جشنواره صورت گیرد. سعید ملکان هم در بیانیه خود اعلام کرد که مشکلی با داوران نداشته و تنها با مسئولان فرهنگی و هنری کشور مساله دارد.
کنار گذاشتن جواد عزتی به خاطر نظر سعید راد نبود بلکه در این زمینه بحثهای زیادی شد که در نهایت نتیجه آن در شب اختتامیه مشخص شد. البته یکی از گزینههای اصلی ما در نقش مکمل مرد جواد عزتی بود و باید بگویم که بازی این هنرمند در فیلم «آتابای» بسیار خوب است اما راگیری نهایی به نفع این بازیگر تمام نشدبرخی از دوستان بعد از داوری به ما میگویند که مثلاً فیلمبردار فیلم ایکس باید چه کاری میکرد که شما به آن جایزه دهید و من میگویم که شما تنها یک فیلم را میبینید در صورتی که انتخاب هیات داوران براساس تماشای ۲۳ فیلم صورت گرفته است. یک جمع ۹ نفره هیات داوران، با نظرهای مختلف فیلمها را داوری کردند و فیلم سعید ملکان نیز جدا از این امر نبود.
درست است که معمولا بسیاری از دوستان در سینما از داوران انتظار دارند که به فیلم و یا رشتههایی که در آن حضور دارند بیشتر توجه شود، خود من ۴۸ ساعت مانده به پایان داوری تلفن خود را خاموش کردم تا مجبور به جواب دادن به کسی نباشم که بعد نتوانم خواسته آنها را عملی کنم.
تاکید میکنم که داوریها و نتیجه آن براساس یک خرد جمعی صورت گرفت و داوری هیچ رشتهای از این امر مستثی نبود. در این میان ۲ مورد در رشتههای مختلف داشتیم که به ۲ بار رأیگیری رسید چرا که هیات ۹ نفره داوران سه رای به سه فیلم داده بودند که این خود مشکلساز میشد به همین دلیل دوباره رای گیری میکردیم تا بتوانیم به یک نتیجه نهایی برسیم.
میخواهم بگویم که برای انتخاب برگزیدگان نهایی همه موارد مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت لیست نهایی اعلام شد. در چنین شرایطی اعتراض از سوی یک هنرمند نسبت به داوری یا هر چیز دیگر را درک نمیکنم. البته این را هم باید بگویم معمولا داوریهای جشنواره فیلم فجر در دورههای مختلف همواره با حاشیه همراه بوده است چرا که سلیقهها و نگرشها در سینمای ایران مختلف است.
در نهایت تاکید میکنم که دفاع از آرای جشنواره برعهده ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره فیلم فجر است و درست نیست که هیات داوران در این زمینه ورود پیدا کنند و بیانیهای صادر کنند.
* یکی دیگر از حاشیهها درباره برگزیدگان این دوره، این بود که برخی رسانهها اعلام کردند جواد عزتی با نظر هیأت داوران بهعنوان برگزیده بخش بهترین بازیگر مکمل برای فیلم «آتابای» انتخاب شده بود اما به دلیل مخالفت سعید راد سیمرغ این بخش به امیر آقایی اهدا شده است. این نکته همزمان با عدم نامزدی عزتی برای نقش اول فیلم «شنای پروانه» شائبهها در این زمینه را بیشتر هم کرد. چه پاسخی به این روایتها دارید؟
واقعیت این است که ماجرای سیمرغ جواد عزتی به این داغی که در فضای مجازی و اخبار آمده است، نبود. آقای راد یکی از پیشکسوتان سینمای ایران در حوزه بازیگری است و نظرات وی نیز میتواند برای همه مهم باشد. اختلاف نظری در زمینه انتخاب جواد عزتی به عنوان بازیگر نقش مکمل بود اما به این شدت که در رسانهها منتشر شد نبود.
البته تاکید میکنم که اختلافنظرها میتواند طبیعی باشد و ممکن است یک داور از بازی آقای ایکس خوشش بیاید و یک داور از بازی این بازیگر خوشش نیاید. اما درباره این بخش بعد از بحثهای بسیار در نهایت هیات داوران به یک نتیجه واحد رسیدند که اعلام هم شد.
کنار گذاشتن جواد عزتی به خاطر نظر سعید راد نبود بلکه در این زمینه بحثهای زیادی شد که در نهایت نتیجه آن در شب اختتامیه مشخص شد. البته یکی از گزینههای اصلی ما در نقش مکمل مرد جواد عزتی بود و باید بگویم که بازی این هنرمند در فیلم «آتابای» بسیار خوب است اما راگیری نهایی به نفع این بازیگر تمام نشد.
اخبار
در نیمه شب«جم» چه گذشت؟
جزییات تازه از روند درمانی محمدرضا شجریان
همایون شجریان بامداد روز شنبه سوم اسفندماه با حضور در محل بیمارستان جم، در واکنش به شایعات و خبرهای غیررسمی در فضای مجازی گزارشی از جزییات روند درمانی محمدرضا شجریان ارائه کرد.شب گذشته انتشار شایعه درگذشت محمدرضا شجریان هنرمند باسابقه موسیقی ایرانی، با موجی از واکنشها در فضای مجازی همراه شد. شایعهای که ابتدا حسن عباسی سرتیم پزشکی محمدرضا شجریان در گفتگو با خبرگزاری مهر آن را تکذیب کرد و همایون شجریان هم در صفحه رسمی خود در اینستاگرام به آن واکنش نشان داد و تأکید کرد رسانهها خبرهای قطعی درباره شرایط پدرش را تنها از طریق او پیگیری و مخابره کنند.شایعه هر چند خیلی زود تکذیب شد اما از حوالی نیمه شب، تعدادی از علاقمندان محمدرضا شجریان خود را به مقابل بیمارستان «جم» محل بستری این استاد آواز رساندند تا بیواسطه در جریان وضعیت او قرار بگیرند.همین شرایط سبب شد، همایون شجریان نیز ساعتی پس از نیمه شب، خود را به بیمارستان برساند و رودررو با علاقمندان محمدرضا شجریان، شایعات را تکذیب کرده و به تشریح جزییاتی از روند درمانی این هنرمند بپردازد.
پزشکان در آمریکا پدرم را جواب کردند
همایون شجریان در آغاز در تشریح روند طی شده درمانی پدرش گفت: از سه چهار سال قبل که پدر در آمریکا مجبور به رادیوتراپی شدند، این رادیوتراپی عوارض سویی به همراه داشت که شرح آن را بعدها در رسانهها هم مطرح خواهم کرد. همان زمان بنده را خواستند که به آمریکا بروم. با مشکلاتی همچون اخذ ویزا و داستانهای دیگر، خود را به آنجا رساندم. شرایط ایشان آن روز به گونهای بود که دکترها او را جواب کردند و حتی گفتند تا یک هفته دیگر بیشتر زنده نخواهند بود چرا که حدود یک هفته بود که پدرم نه آب خورده بود و نه غذا.وی ادامه داد: به دلایل عوارض همان رادیوتراپی و تورم مغز، مراحل پیچیدهای طی شده بود و سرانجام هم پزشکان پدر را جواب کردند اما بنده اصرار کردم در صورتی که ایشان عذاب و دردی نداشته باشد، حتی شده برای یک روز هم بیشتر او را برای ما نگه دارند، این کار را بکنند. برای تغذیه در معدهشان لولهای کارگذاری شد تا بتوانند غذا به او بدهند و همین تغذیه مجدد باعث احیا شد.همایون شجریان افزود: پس از آن شرایطی را فراهم آوردیم تا به رغم برخی مشکلات پدر را به ایران منتقل کنیم و شکر خدا از آن روز تا امروز سه سال میشود که سایه پدر بالای سر ما همچنان هست.
نمیخواستیم با انتشار جزییات ایجاد نگرانی کنیم
این خواننده موسیقی ایرانی افزود: شایعات زیادی در این مسیر رقم میخورد و مطرح میشد که صحت نداشت. اگر گاهی هم پیش میآمد که شرایط ایشان نامساعد میشد، نمیخواستیم جزییات آن را منتشر کنیم که باعث نگرانی دیگران شود چون واقعاً هم چیز مهمی نبود. مثلًا برای تعویض همین لوله تغذیه گاهی مجبور میشدیم پدر را به بیمارستان منتقل کنیم و نیاز بود تحت نظارت باشند. در مراحلی هم ایشان در روند فیزیوتراپی همراهی بسیار خوب و هوشیاری بالایی داشتند. در واقع تنها از نظر جسمانی و حرکتی مشکلاتی وجود داشت و از نظر ذهنی مثل همیشه هوشیاری خودشان را داشتند. البته به دلیل نارضایتی از شرایط، مقداری افسردگی هم سراغشان آمده بود. وی ادامه داد: امروز که پدر در بیمارستان هستند هم به دلیل همان مسائلی است که به آن اشاره کردم. در این مدت به دلیل برخی مشکلات در سیستم بلع و دفع اخلاط، ریهشان هم دچار مشکلاتی شد و عفونتی ایجاد شده بود که شکر خدا هفته گذشته برطرف شد و ایشان را به خانه منتقل کردیم. چند روزی در خانه بودند، مجدد این مشکل پیش آمد و به دلیل همین مشکل ریوی، مجبور شدیم امروز به بیمارستان منتقلشان کنیم. خدا را شکر امروز حالشان از پریشب بهتر شده است. امیدواریم از این مرحله درمانی هم عبور کنند. شجریان درباره آخرین وضعیت درمانی پدر و شایعات منتشر شده درباره وابستگی حیاتی محمدرضا شجریان به دستگاههای بیمارستانی هم گفت: در مقطعی شرایط فشار ایشان به صورتی بود که مجبور شدند از طریق دستگاه آن را کنترل کنند. از نظر تنفس هم امروز هرچند از دستگاه کمک میگیرند اما همچنان خودشان تنفس دارند.
اخبار
با پیام غلامحسین امیرخانی آغاز شد؛
نمایشگاه خوشنویسی که همه آثارش در افتتاحیه به فروش رسید
نمایشگاه گروهی خوشنویسی محمود رهبران، احمد احمدی و یادگار خیام جمعه دوم اسفندماه گشایش یافت و همه آثار نمایشگاه نیز طی چند ساعت به فروش رفت.
نمایشگاه گروهی خوشنویسی محمود رهبران، احمد احمدی و یادگار خیام عصر جمعه دوم اسفندماه در گالری گویا افتتاح شد.
در مراسم افتتاح این نمایشگاه که به مدت ۵ روز در گالری گویا برپاست، یدالله کابلی خوانساری، محمد حیدری، محمد شهبازی، علی اشرف صندوق آبادی، علی شیرازی، رسول مرادی، غلامرضا سپهری، رضا رینهای، حسین نوروزی، خسرو قربانی فرج زاد، مریم احدی، سهیل محمودی، داوود حیدری و هنرمندان جوانی چون شایان شعبان حضور داشتند.
در این نمایشگاه گروهی، ۳۳ تابلوی خوشنویسی از سه هنرمند به نمایش گذاشته شده بود که همگی آنها در افتتاحیه به فروش رسید. این تابلوها از ۶ تا ۱۸ میلیون تومان قیمتگذاری شده بودند.
در بخشی از مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، پیام غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران قرائت شد که متن آن به شرح زیر است: «برگزاری نمایشگاههای هنری در کشور ما در این چند دهه به ترتیبی بوده که سیر استقبال مخاطبان، رشد کمی و کیفی مثال زدنی داشته است. در کشورهای مختلف نیز به مناسبتهای مختلف، نمایشگاههای مشابه برگزار میشود که البته برخی از آنها دورهای بوده و جدول تاریخی و زمانبندی دارند. این نمایشگاهها هر کدام در جای خود امتیازات ویژهای دارند اما نمایشگاههایی هستند که به همت و تلاش دوستان هنرمند ما در شرایطی برگزار میشوند که خارج از آن موقعیتهای رسمی برپا میشود. این نمایشگاههای هنری برخاسته از ذوق و قریحه و همت هنرمندان خلاق است.
نمایشگاههای ذکر شده در زمینه خوشنویسی هر کدام امتیازی دارد که برای جوانان علاقمند به عالم هنر به گونهای الهامبخش بوده و به مثابه یک کلاس درس است و هنرجویان میتوانند از دیدن نمایشگاهی که از طرف هنرمند برجسته برگزار میشود، بسیار بیاموزند. نمایشگاههای گروهی در ذات خود معانی دیگری هم دارند: اول اینکه به یکدیگر احترام میگذارند. دوم در موقعیت هم اندیشی، همراهی و همدلی نسبت به یکدیگر قرار میگیرند. سوم قبول خاطری و همدیگر را دوست دارند و میخواهند از یکدیگر بیاموزند و به طور کلی کار جمعی در کشور ما چون کم سابقه است، این ارزش به صورت فوق العاده ای در نمایشگاهی که چندین نفر با هم شرکت میکنند، قابل بیان و ارزش است.
استادان محمود رهبران، احمد احمدی و یادگار خیام ضمن اینکه از لحاظ سن هنری، جوانند اما از نخبگان و برجستگان هنر خوشنویسی به حساب می آیند و در بسیاری از جشنوارههای داخلی وخ ارجی برنده جوایز متعددی شدهاند. شأن و منزلت این دوستان به گونهای است که خیلی از هنرجویان و هنرمندان، مشتاق دیدن نمایشگاههای آنها هستند. به هر حال از این بابت کار ارزندهای صورت میگیرد که امیدواریم موفقیتهای بیشتری داشته باشند. این پیام بیانگر ارادت و احترام خود نسبت به مقام هنری و شخصیت متعالی این دوستان است که هر کدام در موقعیت ویژه خود دارای شاگردان برجسته ای هستند. این دوستان جز ذخایر هنری و فرهنگی کشور هستند و امیدوارم خداوند روز به روز به توفیقشان بیافزاید.»
نمایشگاه گروهی خوشنویسی محمود رهبران، احمد احمدی و یادگار خیام تا چهارشنبه ۷ اسفندماه در گالری گویا واقع در خیابان کریمخان زند برپاست.
اعلام شرایط و مقررات عمومی بازار بینالمللی فیلم ایران ۲۰۲۰
شرایط و مقررات عمومی بیست و سومین دوره بازار بین المللی فیلم ایران ۲۰۲۰ اعلام شد.
شرایط و مقررات عمومی بیست و سومین دوره بازار بین المللی فیلم ایران ۲۰۲۰ که از ۲۸ فروردین تا اول اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مطابق با ۱۶ تا ۲۰ آوریل سال ۲۰۲۰ بهعنوان یکی از بخشهای سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار میشود، اعلام شد.
بیست و سومین دوره بازار بینالمللی فیلم و برنامههای تلویزیونی ایران، به عنوان یکی از بخشهای مهم سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از تاریخ ۲۸ فروردین لغایت اول اردیبهشت ۹۹ مطابق با ۱۶ تا ۲۰ آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی در تهران برگزار میشود.
شرکتهایی که تمایل دارند در بازار حضور پیدا کنند، باید نهایتا تا تاریخ ۱۰ اسفند ۹۸ از طریق پایگاه الکترونیکی www.fajriff.com ثبت نام و ضمن حصول اطمینان از اطلاعات ارائه شده، تمامی مشخصات و مدارک مربوطه را تا قبل از تاریخ ۲۰ اسفند ۹۸ برای انتشار در کتاب راهنما و پایگاه الکترونیکی www.fajriff.com ارسال کنند. همچنین شرکت کنندگانی که مایلند شرکت و محصولاتشان را در کتاب راهنما و پایگاه الکترونیکی www.fajriff.com تبلیغ کنند لازم است که درخواستهای خود را کتبا ارائه دهند. برای ثبت نام در بازار فیلم، ارائه مجوز فعالیت شرکت و محصولات مورد نظر الزامی است. هدف اصلی این بازار فیلم ایجاد محیطی برای معرفی، تبلیغ و توزیع فیلمهای خانوادگی ایرانی و فیلمهای خارجی انسان دوستانه و اخلاقی با تاکید بر پرهیز از فیلمهای غیراخلاقی است به علاوه، بازار فیلم ایران نگاهی ویژه به آثاری دارد که گسترش پیام عدالتطلبی و دفاع از ستمدیدگان و همینطور با تاکید بر ارزشهای اخلاقی و انسانی در دنیایی متعصب و غیر انسانی موثر باشند و در همین راستا، بازار بر فیلمهایی از خاورمیانه، آسیای مرکزی، قفقاز و آناتولی و آثاری پیام آور صلح و دوستی در مقام آموزههای راستین پیامبران الهی تمرکزی خاص دارد. همچنین این رویداد فضای مناسبی برای آشنایی و تبادل نظر و ایجاد فرصتهای همکاری میان تهیهکنندگان، پخشکنندگان، غرفه داران و فروشندگان فیلم و برنامههای تلویزیونی ایران و کشورهای خارجی را فراهم میکند.
ثبت نام برای شرکت در بازار تنها برای افراد متخصص و حرفهای از جمله تهیهکنندگان، توزیع کنندگان، شرکت ها و پخش کنندگان، سرمایهگذاران، سینماداران، خریداران، فروشندگان و نمایندههای شبکه تلویزیونی، سینمای خانگی، فیلمهای ویدئویی و رسانههای جدید است. بدیهی است موسسات و محصولات قابل عرضه آنها بایستی به لحاظ حقوقی دارای مجوز رسمی از مراجع ذیصلاح باشند.
پخش کنندگان بین المللی که نسبت به اخذ مجوز اقدام کرده باشند، امکان حضور در این رویداد بین المللی را خواهند داشت.
فیلم هایی که با مقررات و قوانین داخلی و حقوق بینالمللی مغایرت داشته باشد به صورت خودکار از حضور در بازار حذف خواهند شد و همچنین برگزارکننده از نمایش فیلمها و برنامههای تلویزیونی بدون مجوز خودداری میکند. فیلمهای برگزیده ایرانی نیز در سالنهای مخصوص با زیرنویس انگلیسی برای شرکت کنندگان بین المللی نمایش داده میشوند.
بازار فیلم ایران از تاریخ ۲۸ فرورودین تا اول اردبیهشت ۹۹ در تهران برگزار میشود و شرکتکنندگان باید برای طراحی و دکوراسیون غرفه خود یک روز قبل از شروع بازار اقدام کنند. همچنین حضور حداقل یک نماینده شرکت مسلط به زبان انگلیسی در ساعت کاری بازار در غرفه الزامی است.
سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۲۸ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۹۹ به دبیری محمدمهدی عسگرپور در تهران برگزار میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4228/19140/74841
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4228/19140/74842
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4228/19140/74843
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4228/19140/74844
|
عناوین این صفحه
- نگارگری ایرانی بعد از انقلاب از نظر فرم و مفهوم متحول شده است
- سعید راد سیمرغ عزتی را وتو کرد؟
- اخبار
- اخبار