|
از چهره دیده نشده رضا مافی تا «ب»میرعماد الحسنی
خلق موزه هفت روزه رضا مافی در دل دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر توجهات بسیاری به خود جلب کرده است. ابتکاری از گالری ترانه باران که با هدف نزدیک کردن مردم به متن زندگی نخبگان هنری انجام شد و با نمایش آثاری درخشان و اغلب دیده نشده نیز همراه است از جمله نقاشی های خیره کننده مافی که مخاطبان را حیرت زده می کند زیرا بسیاری او را خوشنویس می شناختند.
رضا مافی، در جامعه هنری ایران چهره خاص است، غیر از مهارت شگرف او در خوشنویسی و جلوداری اش در آفرینش نقاشیخط که به گفته خودش آن را با هدف زنده نگه داشتن خط زیبای نستعلیق انجام می داد، او در ۳۹ سالگی رخت هجرت به دیار باقی بست و همین اتفاق شوک آور نام او را در جایگاهی ویژه قرار داد.
مافی تمرین خوشنویسی و نقاشی را در کنار هم پی میگرفت و چند سالی در کلاس درس سیدحسین میرخانی حضور یافت. پس از آن به تمرین از خطوط میرزا غلامرضا اصفهانی، خوشنویس صاحبنام عهد ناصرالدینشاه پرداخت و شیوهاش به سمت کار قدما تمایل یافت. او هنرمند پرکاری بود و به رغم فرصت اندک حیاتش آثار بسیار زیادی در زمینه خوشنویسی، نقاشیخط و نقاشی به جای گذاشت.
آنچه گالری ترانه باران در جشنواره فجر به نمایش گذاشته است شامل آثار گوناگون، لوازم کار و اسناد جالبی از رضا مافی است که در کنار یکدیگر موزهای جالب را به وجود آوردهاند. این مجموعه که متعلق به خانواده رضا مافی است برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است تا مخاطبان جشنواره را بیشتر با این هنرمند نامدار آشنا کند.
در این غرفه آثار خوشنویسی کلاسیک و همچنین نمونههایی از آثار نقاشیخط که در دهه ۴۰ و ۵۰ توسط مافی خلق شدهاند به نمایش درآمده است. تابلوی شکستهنستعلیق که با مرکب قهوهای بسیار رقیق بر روی زمینه کرمرنگ نوشته شده است تاریخ سال ۱۳۵۴ را بر خود دارد. قطعه نستعلیق به تاریخ مهرماه ۴۷ با مطلع «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است» در این مجموعه دیده میشود و اثر دیگری که به خط نستعلیق با مرکب سبز بر روی کاغذ ابر و باد نوشته شده است تاریخ سال ۶۱ را دارد و اندکی پیش از درگذشت این هنرمند خلق شده است.
اثر دیگری از او صفحهای از ورق طلا است که بر روی آن سیاهمشق نستعلیق دیده میشود اما این سیاهمشق با قلم بر روی کاغذ طلا نوشته نشده است بلکه تنها خطوط محیطی حروف با ظرافت روی صفحه کشیده شده و فرم حروف نستعلیق را تداعی میکند. تابلوی نقاشیخطی که در سال ۵۴ خلق شده است سیاهمشقی از حروف نستعلیق را در حالی نشان میدهد که زمینه اثر برجسته شده و کلمات بر روی این زمینه به شکل مقعر ایجاد شدهاند. اثر دیگری به تاریخ ۱۳۵۲ نشاندهنده نوع دیگری از برخوردهای متفاوت این خوشنویس با خط کلاسیک است. در این اثر زمینه سفید کاغذ با تکرار منظم چند حرف فارسی پر شده است و با استفاده از قلمهای ریز و درشت، تکرار حروف کوچک و بزرگ ریتم منظمی ایجاد کرده است.
در این موزه علاوه بر آثار خوشنویسی و نقاشیخط، تعدادی از نقاشیهای مافی هم در معرض دید علاقهمندان قرار گرفته است. تابلوی منظره که در سال ۵۹ با ماژیکهای رنگی کشیده شده است نشاندهنده تعدادی ساختمان روستایی در میان یک فضای جنگلی است. تابلوی دیگر باز هم به منظره اختصاص دارد اما این بار فضای مبهم و بسیار محوی دیده میشود که بر روی زمینه خاکستری آن دورنمایی از درختان زمستانی به چشم میآید. علاقه مافی به نقاشی منظره در آثار مختلف او دیده میشود و در تابلویی دیگر منظره نگاری را به حد کمال رسانده و اثری رئال را نمایش داده است. علاوه بر اینها تسلط او بر نقاشی پرتره نیز در تابلویی که از چهره پدرش در دوران جوانی با تونالیته رنگ قهوهای نقاشی کرده است به چشم میآید.
اما آنچه این موزه موقت را تکمیل میکند نمایش اسناد و مدارک مربوط به رضا مافی است. چند قلمتراش قدیمی، دوات، قلمدان، قلم نی و... ابزار کار مافی هستند که دیدن آنها خالی از لطف نیست. علاوه بر این بریده روزنامهها یا مجلات قدیمی و زرد شدهای مانند کیهان، اطلاعات، رستاخیز و سروش دیده میشود که در آنها مصاحبههایی از رضا مافی یا نقدها و یادداشتهایی درباره نمایشگاهها و آثار او به قلم هنرمندانی مانند آیدین آغداشلو به چشم میآید. کارت دعوت نمایشگاه آثار مافی در گالری سیحون از دیگر اسناد جالبتوجه در این مجموعه است. اما یکی دیگر از عناصر موجود در این نمایشگاه که توجه بیننده را به خود جلب میکند، نقش برجستهای برنزی از صورت و دست رضا مافی است که در آخرین ساعات زندگی او توسط یک هنرمند قالبگیری و ساخته شده است.
در مجاورت موزه رضا مافی، گالری ترانهباران غرفه ای را به نمایش آثاری شاخص از بزرگان خوشنویسی معاصر اختصاص داده و نمونههایی ارزشمند از تحولات خوشنویسی اصیل ایران در آن به نمایش است: قطعهای سیاهمشق نستعلیق از سید حسین میرخانی به تاریخ ۱۳۵۰، خوشنویسی نستعلیق از علیاشرف صندوق آبادی، چلیپای نستعلیق از محمد سلحشور ، قطعه شکستهنستعلیق به خط یدالله کابلی، قطعه صلوات به خط نستعلیق غلامحسین امیرخانی و... از نمونه آثار خوشنویسی کلاسیک هستند که در این مجموعه به نمایش درآمده است. اثری از سید محمد احصایی به خط نستعلیق که با رنگ قرمز بر روی ورق طلا نوشته شده است و نقاشیخطی از مجموعه «الفبای ازلی» این هنرمند که سال ۵۴ خلق شده است از دیگر نمونههای خوشنویسی معاصر هستند و مجسمه برنزی «ب» برگرفته از خط میرعماد الحسنی اثر حمید رحیمی بافرانی نیز نگاه متفاوتی به خوشنویسی را نشان میدهد.
علاقهمندان برای بازدید از این آثار تا پنجم اسفندماه میتوانند به طبقه سوم موسسه صبا، بخش «چارسوی هنر» دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مراجعه کنند.
عکاسی معاصر هنجارشکن و تحولخواه است
تغییر ماهیت عکس
یک منتقد هنری معتقد است بیراه نیست اگر عکاسی معاصر را در مقابل گذشته کلاسیک آن، حائز شخصیتی سریع، توسعهطلب، محدودیت گریز، جسور، هنجارشکن و تحولخواه توصیف کنیم.
سعید فلاحفر هنرمند عکاس و منتقد هنری یادداشتی درباره عکاسی، تحولات آن در دوران معاصر و گونههای مختلفش در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است که مشروح آن را در زیر میخوانید.
در اولین نگاه به نظر میرسد «فناوری عکاسی» در چند سال گذشته پیشرفت سریعی داشته و حکایت از یک دگرگونی بنیادی دارد. از دوربینهای عکاسی و انواع تجهیزات عکاسی گرفته تا شیوههای ارائه. اما باید پذیرفت که سرعت تحولات و تطورات «تعریف عکاسی» به مراتب از سرعت بالاتر و عمق بیشتری برخوردار است. اگرچه بخشی از همین سرعت و تحول مدیون امکانات تازه فنی باشد. در حالی که قدیمیترین شیوههای عکاسی با استفاده از ابزارهای اولیه همچنان در خانواده عکاسی جای دارند اما در حوزه تعریف؛ بسیاری از تعاریف و مصادیق گذشته جز در مباحث تاریخی در دسته بندیهای امروزی عکس، جایی ندارند. البته با توجه به عدم تطابق جنس و ماهیت سه وجه قابل تشخیص فن، رسانه و هنر در عکاسی، این قیاس نمیتواند گویای همه تغییرات و منبع سنجش تام باشد.
آنچه در این انبوهی، به وضوح دیده میشود، تغییر ماهیت عکس است؛ تغییری که از ورود به معادلات رسانهای تا هنر صنعت، سرگرمی و جنبشهای مدرن هنری را شامل میشودبه نظر میرسد ورود ابزارهای قابل حمل و فناوری دیجیتال در عکاسی و جایگزینی آن با دوره شیمی عکاسی، همزمان شده است با عصر انفجار رسانهای. همانطور که ابزارهای تازه عکاسی ابداع شده و در تیراژهای انبوه در اختیار کاربران بیشتری قرار میگیرد، رسانهها هم نقش مهمتری در شکل گیری جامعه بازی میکنند. همانطور که به کار گیری ابزار فنی عکاسی برای کاربران غیرحرفهای سادهتر و سهلالوصولتر میشود، رسانهها هم بیشتر در بین اقشار متنوع جامعه نفوذ میکنند. تا جایی که در یکی از مهمترین نقاط تلاقی تحولات فنی و اجتماعی؛ «عکاسی» جایگاهی پیدا میکند که تقریباً هیچ شباهتی به جایگاه اولیه و تاریخی آن ندارد. کیفیت ظاهری عکس به شکل باورنکردنی ارتقا پیدا کرده و در عکاسی عکاسان غیرحرفه ای هم غیرقابل انکار است. تولید ساده عکس و شیوههای قابل دسترس و ارزان تکثیر و نمایش عکس به لحاظ کمیت به اعدادی دست پیدا میکند که تا همین چند سال پیش هرگز قابل تصور نبود اما این همه ماجرا نیست.
باید پذیرفت آنچه در این انبوهی به وضوح دیده میشود، تغییر ماهیت عکس است؛ تغییری که از ورود به معادلات رسانهای تا هنر صنعت، سرگرمی و جنبشهای مدرن هنری را شامل میشود. چیستی و چرایی و چگونگی عکس به سرعت زوایای تازهای از زندگی را فتح میکنند و عناصر مهمی از عوامل زیستی را به دنبال خود حرکت میدهند.
ابداع عکاسی همزمان شد با تحولات بزرگی که به تدریج در نقاشی و هنر در حال وقوع بود. هنرمندان در این دوره بیش از همه دوران تاریخ هنر و همه هنرمندان پیش از خود به توسعه معانی و مبانی هنر کمک کردند و در بازههای زمانی کوتاهتری، شیوهها و سبکهای تازهای را به جهان هنر افزودند. نظریات علمی و علوم انسانی در کنار گرایشات سیاسی و طبقات اجتماعی و اقتصادی بر مفاهیم هنر تأثیر میگذاشتند و گروهها و گعدههای تازه تأسیس هنری را با پرسشها و پاسخهای جدیدی روبرو میکردند. جنبشهای هنری یک به یک اعلام حضور میکردند. کار به جایی رسیده بود که گروهی از هنرمندان عملاً دیگرانی را آشکار و پنهان، از اساس غیرهنرمند و آثارشان را خارج از حوزه تعاریف هنر میپنداشتند. گروهی وظایف و رسالتهایی برای هنر قائل میشدند که اصولاً از نظر گروه دیگر مربوط به هنر فرض نمیشد. جنگ و رقابتی که بیش از فرسایش هنر، موجب عضلانیتر شدن پیکر تنومند هنر میشد.
عکاسی در بخشی از این دوره تنها مشغول آزمایشات فیزیکی و شیمیایی اولیه است و هنوز نمیتواند به عنوان رقیب جدی در خلق یک تصویر ماندگار و واضح با ابعاد مناسب باشد. طبیعی است که این پدیده نوظهور و ناقص با این شرایط و بدون تجارب کافی، امکان ورود مستقیم به این فرایندهای فکری و اجرایی هنر را هم ندارد. عکاسی به تدریج اما تأثیرات فنی محسوسی برای نقاشان ایجاد میکند ولی برای ارائه نظریات اختصاصی و تولید یک فضای منحصر به فرد و عکاسانه، به قدر کافی ورزیده نشده بود. از این منظر عکاسی راه طولانی و دشواری را برای رسیدن به دیوار نگارخانهها و نمایش در رویدادهای هنری طی کرده است که شاید از دید اولین تکنسینهای عکاسی و مخترعین نمونههای اولیه دوربین عکاسی کاملاً دور از ذهن و دور از باور بود.
عکس و عکاسی امروزی حائز داشته و دارای ویژگیهای ماهوی مهمی است که شاید به نظر کاربر و مخاطب امروزی کاملاً بدیهی به نظر برسد، در حالی که جزئیترین این خصوصیات روزگاری نه چندان دورتر وجود نداشته و زاییده تجارب و خلاقیتهای پیچیدهای است. در واقع نیاز، شرایط فنی، اجتماعی، هنری و… و خلاقیتها و کنجکاویهای فردی زیادی دست در دست هم منجر به ایجاد و پذیرش این داشتههای عکاسی بودهاند. همچنان که بسیاری از موضوعات و ژانرهای پرطرفدار عکاسی اصلاً نمونه مشابهی در صد سال اول تاریخ عکاسی ندارند.
ورود مفاهیم تأویلپذیر در مستندهای اجتماعی، گویشها و خوانشهای افزوده در عکسهای معماری و طبیعت، تکیه بر مبانی زیبایی شناختی بصری، سوژهها و ابژههای جدید و بیسابقه، غلبه اندیشه بر تواناییهای فنی و… همه و همه قدم به قدم جای خود را در عکاسی باز کردهاندروند تحول موضوعی از پرترههای خشک درباریان قاجار تا تصاویری از شکلکهای زنان حرمسرای ناصری، از عکسهای دسته جمعه اهالی کاخ گلستان تا عکس دلاکها و سقاها و گاری چی های خیابان، از عکس شاه فاتح در کنار قوچ شکار شده تا عکس باغات و کاخهای سلطنتی، در دوره خود، مسیر ساده و بدیهی محسوب نمیشود. میان عکس شهروندانی که در میدان بزرگ شهر چمباتمه زدهاند و هر کدام به سمتی غیر از لنز دوربین نگاه میکنند تا عکسهای مدلینگ و سلف پرترههای هیجانانگیز و بدیع امروزی فاصلههای درازی طی شده است. بین نمایشگاههای عکس چند دهه پیش که محدود به عکسهای تزئینی گل و بلبل و درخت و سبزه یا مستندنگاری های کلیشهای بودند با نمایشگاههای امروزی که محتوا و مطالبات عمیق اجتماعی و فلسفی دارند، اختلافات بنیادی و عمیقی وجود دارد.
ورود مفاهیم تأویل پذیر در مستندهای اجتماعی، گویشها و خوانشهای افزوده در عکسهای معماری و طبیعت، تکیه بر مبانی زیبایی شناختی بصری، سوژهها و ابژههای جدید و بی سابقه، غلبه اندیشه بر تواناییهای فنی و… همه و همه قدم به قدم جای خود را در عکاسی باز کردهاند. چشم انداز عکاسان چند دهه پیش که حداکثر منتهی به عکاسی خبری میشد، با چشماندازهای نامحدود امروزی و تنوع گونهها و گرایشات برای عکاسان امروزی قابل قیاس نیست. خصوصاً حضور رقابت عکاسی با جریانات روز هنر و حتی گاهی پیشتازی عکاسی در جنبشهای نوین هنر از یک سو و آمیزش عکاسی با دیگر شاخههای هنری، بستر تازهای است که به شکل فعلی هرگز در روزگار پیشین عکاسی امکان حضور نداشت. علاوه بر نمایشگاهها، صفحات مصور نشریات، فضاهای رنگارنگ مجازی، تبلیغات غول آسای شهری و حتی آلبومهای دیجیتال خانوادگی؛ نگاهی به سرفصلهای آموزشی در عکاسی و درجه اهمیت هر کدام، به قدر کافی گویای این مهم خواهد بود. بیراه نیست اگر عکاسی معاصر را در مقابل گذشته کلاسیک آن؛ حائز شخصیتی سریع، توسعه طلب، محدودیت گریز، جسور، هنجارشکن و تحول خواه توصیف کرد.
به این ترتیب عکاسی همچنان که در حیطه فنی و ابزارآلات اصلی و جانبی و کاربردهای تخصصی و فنی و علمی و پزشکی و… دچار تحولات بزرگی شده است، در حوزه تعاریف و نسبتی که با رسانه، خلاقیت، هنر، جایگاه اجتماعی، علوم انسانی و… دارد، در دورههای مختلف بی تردید بیش از هر مورد مشابهی، مستوجب استفاده از تعبیر «استحاله» شده است.
تلاش برای کاهش ضرر «کرونا» به تئاتریها
اجراها تمدید میشود؟
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعطیلی پیش آمده برای فعالیتهای هنری به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام کرد تلاش میشود تا گروههای تئاتری متضرر نشوند.
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره متضرر شدن گروههای تئاتری در پی تعطیل شدن فعالیتهای هنری به مدت یک هفته به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تمهیدات ادارهکل هنرهای نمایشی برای کاهش این ضرر، به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه این بحرانی است که تمام جامعه گرفتارش شده و ویروس کرونا در کل جامعه شایع شده است. امیدوارم شرایط به گونهای پیش برود که هر چه زودتر از ویروس کرونا خلاص شویم.
وی یادآور شد: با توجه به هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مراجع تخصصی و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کلیه فعالیتهای هنری اعم از سینما، تئاتر و موسیقی حتی فعالیتهای جشنوارهای تعطیل و به زمان دیگری موکول شده است. نکتهای که در ابتدا به ذهن خطور میکند این است که گروههای تئاتری که فعالیتی گروهی دارند و چندین ماه تلاش برای تمرین و اجرای یک اثر نمایشی کردهاند، لطمه میخورند. زیرا فعالیتهای این گروهها متکی به گیشه است و طبیعی است که در این شرایط امکان فروش بلیت نیست و تأمین هزینهها برای گروههای تئاتری بسیار دشوار میشود.
کرمی درباره راهکار ادارهکل هنرهای نمایشی در این خصوص، اظهار کرد: در حال برنامهریزی هستیم تا با مدیران سالنها اعم از دولتی و خصوصی وارد گفتگو شویم تا در صورت امکان و میسر بودن در جدول اجراهایشان، فرصت تمدید یک هفتهای گروههای نمایشی را فراهم کنند تا گروهها لطمه کمتری ببینند. تلاش میکنیم مدت تعطیلی پیش آمده به تعداد اجراهای گروههای افزوده و گروهها کمتر متضرر شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنان خود درباره احتمال بیشتر شدن مدت زمان تعطیلی فعالیتهای هنری به ویژه تئاتر به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: امیدوارم این تعطیلی بیشتر نشود و خیلی زود به پایان برسد چون تداومش میتواند لطمات جبرانناپذیری به تئاتر و فعالیت گروههای تئاتری بزند. امیدوارم هفته آینده فعالیتهای هنری از سر گرفته شوند.
وی درباره امکان حمایت مالی وزارت ارشاد از گروههای تئاتری که با تعطیلی یک هفته اجراهای خود مواجه شدهاند، تأکید کرد: ما باید به شکل یکسان از همه گروههایی که در این شرایط پیش آمده قرار گرفتهاند، چه آنهایی که در سالنهای دولتی آثارشان را به صحنه بردهاند و چه آنهایی که در سالنهای خصوصی اجرا میکنند، حمایت و به آنها کمک کنیم. باید بررسیهای لازم را داشته باشیم تا به میزان بضاعتمان به گروهها کمک کنیم. بیشترین تلاش ما این است که شرایط تمدید اجرای گروههای نمایشی قرار گرفته در این شرایط را فراهم کنیم که این امر نیازمند هماهنگی با مدیران سالنهای دولتی و خصوصی است که امیدواریم آنها نیز در این زمینه با گروههای تئاتری همراهی کنند.
کرمی در بخش پایانی سخنان خود درباره اقداماتی که در جهت حفظ شرایط بهداشتی سالنهای نمایشی در دستور کار قرار بگیرد، توضیح داد: از طرف مراجع تخصصی اعلام شده که اماکن عمومی باید به صورت روزمره ضدعفونی و نکات بهداشتی رعایت شوند. ما به همه سالنهای تئاتری این موضوع را ابلاغ میکنیم که حتماً با از سرگیری اجراها، این نکات مدنظر قرار بگیرند. البته خیلی از سالنهای دولتی و خصوصی تئاتر از هفته گذشته موارد و نکات بهداشتی را مدنظر قرار داده بودند.
اخبار
رییس جشنواره کن پا درهواست
اعمال فشار دولتی برای انتخاب رییس زن
در حالی که جشنواره فیلم کن با اولین نمایش فیلم «انگل» در جهان و انتخاب آن به عنوان برنده نخل طلای خود نشان داد که تا چه حد پیشروست اما وضعیت ریاست آن برای دوره بعدی روشن نیست.
پییر لسکور که از سال ۲۰۱۵ جایگزین ژیل ژاکوب به عنوان رییس جشنواره فیلم کن شد، با آهنگی محکم در راس این جشنواره، کار خود را پیش برد و در کنار تیری فرمو مدیر هنری، اجازه نداد تا خللی وارد کار این جشنواره شود.
اما اکنون شایعات در فرانسه حاکی از این است که یک کاندیدای دیگر برای ریاست این جشنواره وجود دارد و مرسدس اِرا نامزد دیگری است که از دنیای تبلیغات مورد توجه قرار گرفته و دولت فرانسه تاکید دارد تا جایگزین لسکور شود.
این خبر که نخستین بار در مجله «پاریس مچ» منتشرشده، بر این باور است که دولت فرانسه دوست دارد تا یک زن را به ریاست جشنواره کن بنشاند تا از تنوع جنسیتی دفاع کرده باشد.
اِرا مدیر یک آژانس تبلغاتی است و با جهان سینما هیچ قرابتی ندارد. در هر حال او چهرهای است که ممکن است جایگزین لسکور شود زیرا وزیر فرهنگ فرانسه به عنوان یک مدافع برجسته در زمینه تنوع و برابری جنسیتی از وی دفاع میکند.
با این حال چند تن از مدیران بلندپایه سینمایی فرانسه نسبت به این شایعه به شدت واکنش نشان دادهاند و تاکید کردهاند که دولت فرانسه در این انتخابات نباید حرفی برای گفتن داشته باشد و طبق انتظار این انتخابات توسط هیات کارگردانهای فرانسوی برگزار می شود.
این نخستین باری است که دولت فرانسه سعی کرده است تا کاندیدایی را در مقام ریاست کن تحمیل کند.ژیل ژاکوب رییس پیشین کن سال ۲۰۰۱ در این مقام قرار گرفت و ۱۴ سال در این جایگاه باقی ماند.
لسکور نیز نشان داده است که جایگزین مناسبی برای ژاکوب بوده است. او از کهنهکاران رسانههای فرانسه بوده و از بنیانگذاران کانال پلوس در دهه ۱۹۸۰ و از مجریان مجله تلویزیونی روزانه فرانسه است که طرفداران زیادی هم دارد. وی در ۶ سال اخیر همراه فرمو به خوبی از آزادی لازم برای پیشبرد این جشنواره دفاع کرده است.
نشست هیات مدیره کارگردانهای فرانسه برای انتخابات ریاست کن در چند ماه آینده برگزار میشود. دومین دوره ریاست لسکور ۷ جولای پس از برگزاری هفتادو سومین دوره جشنواره کن به پایان میرسد.
ستارگان سالخورده در یک کمدی همبازی می شوند
با برنامهریزی برای ساخت ۴ تا ۶ فیلم با بازی ستارههای قدیمی و بازگرداندن آنها به سینما، گلدی هاون، دایان کیتون و بت میدلر در یک فیلم همبازی میشوند.
گلدی هاون، دایان کیتون و بت میدلر همتیم شدهاند تا در یک فیلم کمدی خانوادگی جدید با عنوان «جواهرات خانوادگی» محصول نیو ریپابلیک پیکچرز نقشآفرینی کنند.
این سه نفر ۲۴ سال پیش در فیلم کمدی «کلوپ بانوهای اول» محصول پارامونت نقشآفرینی کرده بودند. نیو ریپابلیک قصد دارد مراحل تولید فیلم جدید خود را از ۲۰۲۰ آغاز کند. برایان الیور و بردلی فیشر از این شرکت تهیهکنندگان فیلم هستند و تریسی نایبرگ مسئولیت تهیهکنندگی اجرایی را بر عهده دارد و پیتر هوار را به عنوان فیلمنامهنویس انتخاب کرده است. داستان «جواهرات خانوادگی» حول محور شخصیتهای هان، میدلر و کیتون شکل میگیرد که مجبور میشوند تعطیلات کریسمس را با هم و در کنار کودکان و نوههایشان بگذرانند چون مردی که زمانی تمام آنها با او ازدواج کرده بودند در یک مغازه در نیویورک از دنیا میرود. فیشر گفت: حس همراهی دایان، بت و گلدی بینظیر و غیرقابل مقاومت است و من بسیار هیجانزده هستم که به دوباره همراه کردن آنها روی پرده بزرگ به چند نسل از هواداران کمک میکنم.او اضافه کرد: این فیلم کاملاً با برنامه ما برای تامین مالی و تهیه چهار تا شش فیلم استودیویی بزرگ در سال و بازگرداندن تعدادی از ستارههای سینما به پردههای بزرگ همخوانی دارد. پیتر هوار سال پیش یک فیلمنامه اوریجینال را برای فیلم «زیر پوشش» به شرکت پارامونت فروخت و کریس همسورث و تیفانی هدیش قرار است در آن فیلم نقشآفرینی کنند. او همچنین نویسنده فیلم «ایستادن، افتادن» بیلی کریستال است که قرار است از روز جمعه در قالب ویدیویی و روی پردههای سینما اکران شود.گلدی هاون، دایان کیتون و بت میدلر هر سه ۷۴ ساله هستند و سالهاست در سینما نقشآفرینی میکنند.
جورج کلونی تولید فیلم جدیدش را تمام کرد
کلونی با اقتباس از کتابی علمی تخیلی وارد دنیای پسا آخرالزمانی شد.
جورج کلونی فیلمبرداری فیلم جدیدش را که اقتباسی از رمان «صبح بخیر، نیمه شب» است به پایان برد. خبر پایان این فیلم که برای نتفلیکس ساخته شده، در توییتر این رسانه منتشر شد.
البته عنوان این فیلم تغییر کرد و به «آسمان نیمه شب» تبدیل شده است زیرا ربطی به رمان «صبح بخیر، نیمه شب» نوشته جین ریس در دهه ۱۹۳۰ ندارد که درباره یک فرد الکلیک است که روزهایش را در پاریس سر میکند. بلکه این داستان علمی تخیلی از کتاب لیلی بروکس-دالتون که سال ۲۰۱۷ نوشته شده و درباره یک دانشمند تنها در قطب جنوب است، اقتباس شده است. نقش این دانشمند را خود کلونی ایفا کرده و فلیسیتی جونز در نقش سالی دانشمند دیگری ظاهر شده که شخصیت کلونی با وی همعقیده نیست.
دیوید اویلو، کیل چندلر، دمیان بیچیر و تیفانی بون دیگر بازیگران این فیلم هستند.
نتفلیکس قرار است «آسمان نیمه شب» را اواخر سال ۲۰۲۰ در دسترس عموم بگذارد.
فیلمنامه این فیلم توسط مارک ال اسمیت از نویسندگان فیلمنامه «بازگشته از گور» نوشته شده است.
کلونی پس از ساخت فیلم «سابربیکن» در سال ۲۰۱۷ با بازی مت دیمون و جولین مور که موفقیت تجاری نیافت به سراغ این فیلم رفته است. البته وی در این فاصله سریال کوتاه «تبصره ۲۲» را با اقتباس از رمان جوزف هلر ساخت و خودش هم در آن نقشآفرینی کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4229/19149/74882
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4229/19149/74883
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4229/19149/74884
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4229/19149/74885
|
عناوین این صفحه
- از چهره دیده نشده رضا مافی تا «ب»میرعماد الحسنی
- تغییر ماهیت عکس
- اجراها تمدید میشود؟
- اخبار