|
سریال دنبالهدار«چالش کرونا در سیما»
تماشاگران به قاب برمیگردند؟
عطیه موذن
شروع رسمی «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی، چالش بودن یا نبودن تماشاگران در استودیو برنامههای شاخص سیما در نوروز، خاموش نشدن دوربین سریالها از مهمترین موضوعات این هفته بود.«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
چهره هفته؛ احسان علیخانی
احسان علیخانی را بیش از یک دهه بود که همه با اجرای «ماه عسل» میشناختند هرچند هر از گاهی هم از این برنامه جدا میشد و مجری دیگری اجرایش میکرد و اصلاً شکل گیری این برنامه توسط افراد دیگری بود اما این علیخانی بود که توانست «ماه عسل» را به برندی برای تلویزیون تبدیل کند. برندی که هر سال ماه رمضان همه منتظر آدمهای معمولیای بودند که قرار است به قاب این برنامه بیایند و علیخانی وارد معمای زندگی عجیب و غریب و تلخ شان شود.
این چند سال هم اگرچه این برنامه با انتقاداتی همراه بود اما «ماه عسل» آنقدر برند و حتی برگ برنده برنامههای رمضانی شده بود که یکی یکی برنامههای مشابهی در شبکههای مختلف تلویزیونی پیدا میکرد. مردم با همه انتقادات و شوخیهایی که با «ماه عسل» داشتند، آن را میدیدند، گاهی مهمانانش حاشیهساز میشدند و گاه جریان اصلی اتفاقات رسانهای و تبلیغاتی کشور را به خود اختصاص میداد.
علیخانی سال گذشته «عصر جدید» را شروع کرد؛ برنامه استعدادیابی با کپی برداری از گات تلنت آمریکایی که از همان ابتدا با حاشیهها و انتقادهای تند و تیزی هم همراه شد. تیغ تیز این انتقادات اما باعث نشد علیخانی از کار خود دست بکشد و البته به باور خیلیها شاید اگر این برنامه در شبکه سه و با مدیریت علی فروغی نبود این جسارت را پیدا نمیکرد که با همه انتقادات جلو برود و میتوانست تحت الشعاع محافظه کاریها قرار بگیرد.
با شروع «عصر جدید» و پخش آن از تلویزیون و ادامه کار، علیخانی وقتی در جشنواره تلویزیون جام جم، تندیس بهترین اجرا را دریافت کرد خبر داد که «عصر جدید» پایانی بر «ماه عسل» است و قرار نیست دیگر این برنامه رمضانی را بسازد و همینطور هم شد و امسال برای اولین بار «ماه عسل» اگرچه مدلهای مشابهی در شبکههای مختلف داشت اما در شبکه سه دیگر روی آنتن نرفت.
او حالا بعد از یک سال فصل دوم «عصر جدید» را شروع کرده است که پخش آن از جمعه آغاز خواهد شد. برنامهای که در دور قبل برای برگزیدگانش بیست و چند میلیون رای به ارمغان آورد و در این سری ۱۲ هزار نفر برای دیده شدن استعدادها و توانمندی هایشان به آن چشم دوختند و ویدئو ارسال کردند.
حاشیه هفته؛ ضبط برنامه باتماشاگر یا بیتماشاگر؟
ویروس کرونا و شیوع آن این روزها مساله و چالش روز جهان شده است از تعطیلی جشنوارههای جهانی تا تعطیلی کنسرت و سینما و رویدادهای ایرانی همه را تحت تاثیر قرار داده است. تعطیلیهای خود خواستهای که بیشتر برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع و کندتر شدن پخش این ویروس است.
صداوسیما این روزها باید میداندار اصلی مقابله با این ویروس باشد چه به لحاظ آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم تا سیستم بدنی شان به دلیل ضعف و استرسهای ناشی از فضای کلی که بر جهان حاکم است تحت تاثیر این ویروس قرار نگیرد و چه به لحاظ ساخت برنامههای سرگرمی و شاد و روحیه بخش. این رویکردها در دو بخش خبری و برنامههای تولیدی پیگیری میشوند و این روزها یک بخش مهم کاری صداوسیما تولید برنامههای شاخص و پرطرفدار است که البته این روزها با چالشهایی اساسی مواجه است.
بخش مهمی از برنامههای تولیدی سازمان که به عنوان برندهای سازمان هم شناخته میشوند این روزها با چالش داشتن یا نداشتن تماشاگر همراه هستند. این برنامهها مثل «خندوانه»، «دورهمی»، «عصر جدید»، «اتفاق»، «کودک شو» و.... مهمترین انرژی خود را از مخاطب میگیرند.
مثلاً «دورهمی» اگرچه برنامهای گفتگومحور است و مهران مدیری با مهمانانش گپ میزند اما بخش عمده آن به واکنش و خندهای است که از مخاطب میگیرد؛ چه در گفتگو با مهمان و چه در استندآپها و مونولوگهایی که خودش اجرا میکند. مدیری اگرچه سالها در برنامههایی مثل «پلاک ۱۴»، «ببخشید شما» یا خیلی از مجموعههای آیتمی خود به صورت تک نفره و برای مخاطب تلویزیون که او را نمیدید پلاتو میگفت اما حالا دنیای رسانه نفس به نفس مخاطب پیش میرود و دیگر نمیتوان به تجربههای پیشین بازگشت.
یا در «عصر جدید» حضور تماشاگران صرفاً برای پر کردن و دست زدنها و تشویقهای تشریفاتی نیست؛ جمعیت داخل استودیو در این برنامه بارها توانستهاند به اجرای شرکت کنندگان هیجان مضاعف ببخشند یا حتی رای داوران را عمومیتر و مردمیتر کنند.
این روزها اگرچه بسیاری از برنامههای تلویزیونی تماشاگر محور شده است اما تماشاگر در همه این برنامهها نقش آکساسوار را ندارد و اتفاقاً یک مولفه اصلی برندهایی مثل «عصر جدید» یا «دورهمی» به شمار میرود برای همین هم هست که بیشترین چالش برنامه سازان این روزها بودجه و فشار کاری و نداشتن وقت و… نیست بلکه محدودیت در حضور تماشاگرانی است که به دلیل مراقبتهای بهداشتی و سلامتی از انتشار ویروس کرونا ضبط برنامهها را متوقف کرده است.
روز گذشته «دورهمی» اولین برنامهای بود که برای ضبط مجدد فراخوان داد و ویدئویی هم از نحوه ضدعفونی کردن استودیوی برنامه به نمایش گذاشت. شب گذشته هم اولین قسمت از این برنامه که با حضور تماشاگران و البته رعایت مسائل بهداشتی مانند حفظ فاصله میان مخاطبان و دست ندادن مجری و مهمان و مواردی از این دست روی آنتن رفت. حالا باید دید این تجربه چقدر میتواند درباره دیگر برنامهها نیز ادامه پیدا کند.
اتفاق ویژه هفته؛ دوربینهایی که خاموش نشدند
در میان تعطیلی رویدادهای مختلف و حتی توقف ضبط برخی برنامههای تلویزیونی، این سازندگان و عوامل سریالها بودند که محکم تر و مقاوم تر از همیشه ایستادگی کردند تا برای مخاطبانی که چشم انتظار تماشای آثار سرگرم کننده و نمایشی از قاب سیما هستند آثاری را آماده کنند. دوربینهایی که خاموش نشدند و هنرمندان و عواملی که ماندن بر سر کار را به نشستن در خانههایشان ترجیح دادند.
بخشی از این سریالها که با یک فشار کاری و به صورت مناسبتی ساخته میشود قرار است به نوروز و ماه رمضان ۹۹ برسند و بخشی دیگر سریالهایی هستند که به صورت روتین جریان عادی کاری خود را طی میکنند.
جز سه سریال نوروزی همچون «پایتخت»، «کامیون» و «دوپینگ» و همچنین «نون.خ» که برای ماه رمضان ۹۹ آماده میشود پروژههای دیگری هم هستند که شاید این روزها کمتر نامی از آنها آورده میشود.سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری از جمله این پروژههاست که پروداکشنی سنگین دارد و عوامل بسیاری این روزها مشغول تولید این کار هستند. این سریال این روزها در قشم در حال تصویربرداری است.«زیرخاکی» مجموعه دیگری به کارگردانی جلیل سامان است که در حال و هوای دوران قبل از انقلاب ساخته میشود و این روزها با حضور بازیگرانی چون پژمان جمشیدی و هادی حجازی فر در حال تصویربرداری است.
«بیگانهای با من است» به کارگردانی احمد امینی، «طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی در فضای معاصر، «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی در فضایی تاریخ، «ایل دا» به کارگردانی راما قویدل با فضایی دفاع مقدسی از دیگر سریالهایی است که این روزها در حال ساخت است.
تمهیدات ویژه معاونت سیما برای همه این پروژهها لحاظ کردن و تدارک مراقبتهای بهداشتی و اعزام پزشک سر صحنه این سریالها بوده است که باعث شد سازندگان با خیال راحت بر سر کار باشند.
«نسیم حیات» به فصل دوم رسید
«محیط زیست» کالای وارداتی نیست
تهیهکننده برنامه «نسیم حیات» که از شبکه پنج پخش میشود خبر داد که در حال پیش تولید فصل دوم برنامه هستند. امیرحسن خواجوی تهیه کننده برنامه تلویزیونی «نسیم حیات» به ویژگی های این فصل از برنامه اشاره کرد و گفت: برنامه «نسیم حیات» مبتنی بر یک نیاز عینی و ذهنی تحت عنوان زندگی متعالی در فلات مرکزی ایران شکل گرفته است. این موضوع علاوه بر انسانها، گونههای زیستی دیگر را نیز در بر میگیرد. باید بدانیم که فلات مرکزی ایران هزاران سال است که محل زندگی پدران ما بوده و به صورت منطقی و طبیعی محل زیست فرزندان ما خواهد بود. وی ادامه داد: در چند دهه اخیر و به دنبال ورود نابجای اندیشه غربی و رشد لجام گسیخته تکنولوژی و توسعه ناپایدار، زیستن در فلات مرکزی ایران با علامت سوالی مواجه شده است که هر روز این علامت سوال بزرگتر و پرداختن به آن دشوارتر میشود. فعالان محیط زیست و دغدغهمندان این عرصه هم به مفهوم محیط زیست همچون یک کالای وارداتی نگاه کردند و دچار نوعی ذوقزدگی و کپیبرداری از مدلهای غربی شده اند و به این ترتیب مساله اصلی فراموش شده است. خواجوی با اشاره به اهداف و نحوه شکلگیری «نسیم حیات» گفت: سعی ما این است تا راه جدیدی به وسیله نخبگان دانشگاهی و کارشناسان این حوزه مورد بحث قرار گیرد. شکلگیری این برنامه با یک تیم پژوهشی ۱۰ الی ۱۵ نفره و با همراهی نویسنده برنامه سیدمهدی میرحاجی انجام شد و خوشبختانه تا به امروز استقبال خوبی نیز توسط اهل فکر و فن داشته است. جوانهای دغدغهمند و کمتر شناخته شده ای در برنامه حضور یافتند که مطالب آگاهی بخشی ارائه کردند.
اخبار
پیشنهاد تعطیلی کنسرتها تا پایان سال
مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری از بررسی اعضای هیات مدیره این مجموعه صنفی پیرامون تعطیلی کنسرتها بعد از شیوع بیماری کرونا در تهران و سایر شهرهای کشور سخن گفت.محسن رجبپور مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: طی روزهای گذشته جلساتی با حضور اعضای هیات مدیره مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری بعد از ماجرای تعطیلی کنسرتها به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا برگزار شد. این در حالی است که طی نظرسنجیهایی که در این جلسات صورت گرفت هم اعضای هیات مدیره و هم اغلب اعضای مجمع که به نوعی درگیر برگزاری کنسرتها در تهران و شهرستانها هستند موافق بودند که به دلیل پیشگیری و حفظ سلامت هممیهنانمان کنسرتی برگزار نشود. وی ادامه داد: بر همین اساس اخیراً نامهای از سوی مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری به مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارسال شده که به منظور پیشگیری از هرگونه اتفاق ناگوار در جهت حفظ سلامتی مخاطبان تمامی کنسرتها و اجراهای زنده در کشور علاوه بر دو هفتهای که دولت دستور توقف اجرای آنها را داده تا پایان سال نیز ادامه پیدا کند. به هر حال این تصمیمی است که همگی روی اجرای آن متفقالقول بودند چرا که اکنون در شرایطی هستیم که برای همه حفظ سلامتی مخاطبان از هر مساله دیگری مهمتر است. این در حالی است که در موضوع بلیت فروشی کنسرتها نیز بنا بر این است که از سوی سامانههای فروش بلیت با وجودی که ضرر مالی هم به دلیل تبادلات بانکی متوجه این سامانهها میشود، پول حاصل از فروش بلیتها به مخاطبان بازگردانده شود.این تهیه کننده موسیقی درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر اینکه تعدادی از خوانندگان و هنرمندان حاضر به بازگرداندن مبلغ قرارداد مالی خود با تهیهکنندگان نیستند، گفت: آنچه مبرهن است و در حوزه حقوقی نیز مورد توجه قرار گرفته، بر این قاعده استوار است که در اغلب قراردادهای مالی یک بیند «فرس ماژور» وجود دارد که موضوع شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کنسرتها مانند برخی دیگر از قراردادهای تجاری در مفاد قرارداد تهیه کننده با خواننده لحاظ شده که هر دو طرف را ملزم به رعایت آن میکند. حالا اینکه شنیده شده تعدادی از خوانندگان حاضر به بازگرداندن برخی از پولها به جهت برگزار نشدن کنسرتها نیستند به موضوعات اخلاقی باز میگردد که امیدوارم واقعیت نداشته باشد. البته در حوزه برنامهگذاری تاکنون هم مدیران تالارهای برگزاری کنسرتها تا آنجا که بنده اطلاع دارم پولهای دریافت شده از کنسرتگذارها را بازگرداندهاند و خوشبختانه در این حوزه مشکلی وجود ندارد.
«چارلی و کارخانه شکلاتسازی» در نتفلیکس انیمیشن میشود
تایکا وایتیتی کارگردان فیلم سینمایی «جوجو خرگوش» قصد دارد داستان «چارلی و کارخانه شکلات سازی» را در قالب سریال انیمیشنی بازسازی کند. تایکا وایتیتی سازنده «جوجو خرگوش» قصد دارد دو سریال انیمیشن یکی بر مبنای جهان «چارلی و کارخانه شکلات سازی» و دیگری بر مبنای شخصیتهای این جهان داستانی بسازد.وایتیتی که جایزه اسکار را برای فیلمنامه اقتباسی «جوجو خرگوش» برده نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی اجرایی هر دو پروژه را نیز انجام میدهد.این دو پروژه برمبنای رمان رولد دال که سال ۱۹۶۴ برای کودکان نوشته شده ساخته میشود و درباره ماجراهای چارلی نوجوان در کارخانه شکلاتسازی ویلی وانکا است.نتفلیکس گفته است: سریالها روح داستانهای رولد دال را ارایه خواهد کرد اما دنیا و شخصیتهای جدیدی را ارایه میکند که فراتر از آن چیزی است که در کتاب رولد دال ارایه شده و البته پر از شوخیهایی در عمل و ترانههای جذاب خواهد بود.این غول استریم در عین حال آشکار کرده که امضای این دو قرارداد به معنی یک همکاری بزرگ و دامنهدار با کمپانی داستان رولد دال است و بسیاری از داستانهای این نویسنده نامدار از جمله «ماتیلدا»، «غول بزرگ مهربان» و دیگر داستانهای وی برای پروژههای بعدی مد نظر است. وایتیتی سازنده «ثور: رگناروک» و «آنچه ما در سایهها انجام میدهیم» پیشتر نامزدی اسکار را برای فیلم کوتاه «دو ماشین، یک شب» کسب کرده بود. او اکنون در حال مراحل پس از تولید فیلم بلند «گل بعدی میبرد» است و در عین حال باید نویسندگی و کارگردانی فیلم بعد ثور را نیز انجام دهد. او کارگردانی فصل اول «ماندالارویان» را برای دیزنی پلاس انجام داده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4237/19226/75196
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4237/19226/75197
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4237/19226/75198
|
عناوین این صفحه
- تماشاگران به قاب برمیگردند؟
- «محیط زیست» کالای وارداتی نیست
- اخبار