|
کسب گواهی تعهد به تعالی برای اولین بار توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
بنا بر اطلاعیه صادرشده از طرف مرکز تعالی سازمانی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران موفق به دریافت گواهینامه تعهد به تعالی سازمانی شده است.
به گزارش امتیاز، فرایند ارزیابی و بررسی دبیرخانه تعالی سازمانی به پایان رسید و بر اساس ارزیابیهای انجامشده از سازمان فرهنگی هنری در هفدهمین دوره اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی که به همت سازمان خدمات مدیریت صنعتی برگزار شده است، این سازمان موفق به دریافت گواهینامه تعهد به تعالی سازمانی برای نخستین بار از زمان تأسیس آن شده است.
بر همین اساس مهدی امینی معاون برنامهریزی، توسعه و امور شورای سازمان فرهنگی هنری ضمن تبریک به حجتالاسلام میثم امرودی رییس سازمان و تشکر از حمایتهای ایشان، در پیامی تشکر و قدردانی خود را از همراهی کارکنان و مدیران سازمان فرهنگی هنری در کسب این موفقیت سازمانی ابراز داشت. وی تعهد به تعالی و بهبود را زمینه ایجاد مشارکت سازنده در بین سطوح مختلف سازمان به منظور حل و فصل مسائل و مشکلات سازمان دانست و اظهار داشت سازمان متعهد شده است که در مسیر تعالی گام بردارد و این ابتدای راه است. امیدواریم ضمن حرکت در این مسیر و اجرای پروژههای بهبود بر اساس ارزیابیهای سالانه بتوانیم سطوح تعالی سازمانی را یکی پس از دیگری طی کنیم.
فرایند جایزه ملی تعالی سازمانی که با حضور سازمانها و شرکتهای برجسته سطح کشور برگزار میشود با تشکیل تیمهای مدیریتی تعالی، آموزش اعضای تیم، بررسی اظهارنامههای تعالی ارائهشده از طرف سازمان متقاضی و اعزام ارزیاب جهت بررسی مجموعه اقدامات انجامشده بر اساس مدل تعالی (EFQM) صورت میپذیرد. به گفته میثم غفاری مدیر تعالی سازمان، در گام نخست با همراهی و حضور مدیران و کارشناسانی از مدیریت راهبردی و بهبود عملکرد، مدیریت منابع انسانی، مدیریت محصولات و مدیریت معماری و سیستمها تیم تعالی تشکیل شد و پس از دریافت آموزشهای لازم از سوی سازمان مدیریت صنعتی، جلسات اعضای تیم تعالی به منظور اجرای فرایند خودارزیابی و شناسایی پروژههای بهبود تدوین شد. بر همین اساس، سه پروژه «استقرار سیستم مدیریت فرایندها»، «اصلاح نظام ارزشیابی منابع انسانی» و «استقرار نظام مدیریت استعداد» سطح سازمان مورد جمعبندی قرار گرفت. در نهایت با حضور ارزیابان جایزه تعالی در ۳۰ بهمن ماه، مجموعه اقدامات و برنامههای تعالی مورد بررسی قرار گرفت و حاصل آن کسب گواهی تعهد برای تعالی سازمانی در هفدهمین دوره برگزاری این جایزه ملی شد.
مراسم اهدای جوایز در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.
درماندگی مسافران ایرانی پشت مرزها
راههای ورود و خروج کشور قفل است
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با اشاره به سرگردانی شهروندان ایرانی در خارج از کشور به دلیل تعلیق پروازهای بینالمللی و بلاتکلیفی ایرانیهایی که در خارج از کشور ساکن و یا شاغل هستند و قصد خروج از ایران را دارند اما با در بسته مرزها مواجه شدهاند، گفت: تقریبا تمام راههای ورودی و خروجی کشور قفل شده و فقط یک پرواز خارجی با قیمتی ناجوانمردانه باقی مانده است.
سرایت ویروس کرونا به ایران تمام مرزهای هوایی، زمینی و دریایی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، عمان، امارات و کویت مرزهای مشترک با ایران را مسدود کردهاند و برنامه پروازی شرکتهای خارجی به ایران نیز تعلیق شده است. شرکتهای هواپیمایی داخلی هم اجازه پرواز به سایر کشورها را ندارند.
گزارشهای تاییدشدهای از سرگردانی شهروندان ایرانی در فرودگاههای کشورهای ترکیه، امارات و هندوستان وجود دارد که وزارت خارجه در روزهای گذشته برای بازگرداندن آنها به کشور اقداماتی انجام داده است. اما تعدادی از شهروندان ایرانی در سایر کشورها هستند که پیش از تایید شیوع کرونا در ایران، از کشور خارج شده و اینک قصد بازگشت دارند و درحالیکه اعتبار ویزا و پولشان رو به پایان است، این روزها را در سالن ترانزیت فرودگاههای بینالمللی سپری میکنند.
مسدود شدن مرزهای هوایی و زمینی، خروج اتباع خارجی و ایرانیهایی را که در خارج از کشور شاغل و ساکن بودهاند هم دچار مشکل کرده است.
حرمتالله رفیعی ـ رییس هیاتمدیره انجمان صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران ـ در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وضع پیشآمده، اظهار کرد: تقریبا همه راههای ورودی و خروجی کشور قفل شده است و پرواز بینالمللی انجام نمیشود. پروازهای محدود هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز به تازگی تعلیق شده و آخرین پرواز آن هفته آینده انجام میشود. فقط هواپیمایی قطر یک پرواز بین تهران و دوحه دارد که قیمت آن در این شرایط وحشتناک و ناجوانمردانه بالا است و جای خالی هم ندارد. ضرورت دارد متولیان در اینباره رایزنی کنند.
او با انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی و برخی سفارتخانهها در شرایط موجود، گفت: این درست نیست که در مواقع بحرانی و چالشی، توپ را به زمین دیگران بیاندازیم و بگوییم کشورهای دیگر با ما همکاری نمیکنند و خود را در حاشیه امن قرار دهیم. پس وظیفه دستگاه دیپلماسی و سازمان هواپیمایی چیست؟ چرا ایرانیها باید در شرایط نامناسب در فرودگاههای کشورهای دیگر سرگردان بمانند و هیچ امکاناتی در اختیارشان قرار داده نشود؟
رفیعی افزود: براساس کنوانسیونهای بینالمللی، ایرلاینی که هنگام رفت به مسافر خدمات داده باید در برگشت سرویس دهد، اما ایرلاینهایی که مسافران ایرانی از آنها بلیت تهیه کردهاند، نه تنها این کار را انجام ندادهاند که مسافر را بدون جا و غذا در فرودگاه رها کردهاند. در این مواقع چنانچه سازمان هواپیمایی به هر دلیل نمیتواند مجوز پرواز بگیرد، سفارتخانهها باید فعالتر عمل و به وضعیت مردم رسیدگی کنند، برای آنها اقامتگاهی درنظر بگیرند و از سرگردانی در فرودگاهها نجاتشان دهند. البته وزارت خارجه اقداماتی برای بازگرداندن برخی مسافران از هند، ترکیه و امارات انجام داد، اما سرنوشت شهروندان مانده در کشورهای دیگر چه میشود؟
«گفتوگو» و «پذیرش دیگری» راهکار سیدجمال برای حل مشکلات مسلمانان
سیدجمالالدین اسدآبادی سودای اتحاد جهان اسلام را داشت، هرچند این تز توفیق چندانی پیدا نکرد، اما تاکید او بر اصل حریت فکر، یک ترم فرهنگی را در تمدن اسلامی باز کرد؛ «گفتوگو».
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ (۹ مارس ۲۰۲۰) برابر است با صدوبیستوسومین سالگرد درگذشت سیدجمال الدین اسدآبادی مصلح برجسته جهان اسلام. درباره شخصیت سیدجمال و وجوه نواندیشی دینی او بسیار نوشتهاند و قاعدتاً در آینده نیز بسیار خواهند نوشت. در این سالها متاسفانه باب تهمتهای جدید به سیدجمال نیز باز شده و جریانهایی مثل طیف جدید فعالان انجمن حجتیه، با نگارش و انتشار کتابهایی باب تخریب شخصیت سیدجمال را باز کردهاند.
در این یادداشت مختصر بنابر معرفی و شرح زندگی و منظومه فکری سیدجمال الدین اسدآبادی نیست، چرا که در این باره بسیار نوشتهاند. همچنین برخی از متون و یادداشتهای خود سیدجمال نیز در کتاب «سید جمال الدین و اندیشههای او» به قلم و کوشش مرتضی مدرسی چهاردهی، توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. همچنین «مجموعه اسناد چاپ نشده درباره سید جمال الدین مشهور به افغانی» به کوشش ایرج افشار و اصغر مهدوی نیز فرصت نشر پیدا کرده است.
در این مختصر قرار است به یک نتیجه مهم از نگاه خاص او در حوزه نواندیشی دینی تاکید دوباره شود. جریان نواندیشی دینی در جهان اسلام و حوزههای علمیه، پس از سیدجمال و در عصر جدید تحولات مهمی را از سر گذرانده است. رشد شاخههای مختلف علوم انسانی در این عصر و ابداع رویکردهای نوین در نحوه مواجهه با متن (بویژه متون مقدس) باعث ارتقا نگاه به دین نیز شد. مساله اسلام سیاسی و جریانهای آزادی خواهانه در این مساله را نیز میتوان حاصل این مواجهههای جدی با متن دانست.
محور اندیشههای سیدجمال علل انحطاط مسلمانان است و او در این میان استدلال میکند که چرا علیرغم مترقی بودن اسلام و قرآن و اندیشه اسلامی، کشورهای مسلمان عقب افتاده و رو به انحطاط هستند؟ او بحث فلسفی درباره علت این انحطاط کرده و باب بحث را باز میکند و محمد عبده و دیگر شاگردانش و همچنین شاگردان با واسطه از جمله عبدالرحمان کواکبی بحث او را ادامه میدهند.
این بحث تاکنون نیز باز مانده و متفکران جدید نیز درباره این انحطاط و عقب ماندگی در خاورمیانه که به قول سیدجمال ابعاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی دارد، بسیار بحث و بررسی کردهاند. پس بحث درباره سیدجمال و اندیشههایش امروز هم موضوعیت دارد. پس از این منظر شاید بتوان گفت که یک جریان مهم نواندیشی دینی در دوران معاصر با تفکرات و طریق سیر و سلوک سیدجمال الدین اسدآبادی آغاز شده است.
محور اندیشههای سیدجمال علل انحطاط مسلمانان است و او در این میان استدلال میکند که چرا علیرغم مترقی بودن اسلام و قرآن و اندیشه اسلامی، کشورهای مسلمان عقب افتاده و رو به انحطاط هستند؟البته شاید نتوان از برنامه و پروژه یک متفکر به «جریان» مراد کرد، اما وقتی این تفکر در کنار اندیشههای یاران، اصحاب و شاگردانش قرار میگیرد میتوان «جریان» بودنش را شاهد بود. به همین دلیل تفکرات سیدجمال الدین اسدآبادی در کنار منظومه فکری کسانی چون شیخ هادی نجم آبادی در ایران و دیگرانی چون محمد عبده و محمد رشیدرضا در مصر، نگاه معرفت شناختی نوینی در حوزه اسلام سیاسی را در تاریخ معاصر موجب شده است.
گفتوگو و اتحاد اسلام / ضرورت بازگشت به قرآن
یکی از برجستهترین نقاط در منظومه فکری سیدجمال الدین اسدآبادی مساله اتحاد جهان اسلام و کشورهای مسلمان است. هرچند که او در عملی کردن این اندیشه توفیقی نیافت اما روش او به ماندگاری یک اندیشه کمک شایانی کرد: بهره گیری از منطق «گفتوگو» یی برای حل مشکلات. مبنای نظریه سیاسی سیدجمال الدین اسدآبادی اصل «حریت فکر» است. این اصل به ضرورت پذیرش «دیگری» در میان مسلمانان میانجامد. تاکید بر این اصل در دورهای که پیروان فرق مختلف اسلام همدیگر را «دیگری» میدانستند، بسیار مترقی بود. بر این اساس خود سید نیز با وجودیکه از فقهای طراز اول به شمار میرفت، اما اصل نواندیشی دینی و پذیرش «دیگری» را در منظومه عملی خویش به کار میبرد. سید چه در جهان اسلام و چه در اروپا مدام به «دیگری» توجه داشت. او در اروپا با اندیشمندان دیدار و گفتوگو میکرد و متون جدید را نیز مدام میخواند.
سید اعتقاد داشت که بدون همیاری و اتحاد میان نواندیشان و طیف سنتی روحانیت، اصلاح اجتماعی غیر ممکن است. به این ترتیب بسیاری از مهمترین اندیشمندان، نواندیشان و فعالان اجتماعی آن دوران از جمله شیخ هادی نجمآبادی، میرزا ملکم خان و… و همچنین طیف فعالان بابی ازلی مانند چهرههایی چون میرزاآقاخان کرمانی، شیخ احمد روحی، میرزا رضا کرمانی با سید همراه شدند و وی با طیب خاطر همه آنها را در راه نیل به مقصود خود شریک کرد.
همچنین عموم شاگردان و پیروان سید در مصر در اصل برای او «دیگری» بودند، هرچند که تاکید بر مذهب برای سید محلی از اعراب نداشت و او بجای پیش کشیدن اختلافات بر اشتراکات تاکید میکرد. در نظریههای گفتوگو در دوران معاصر از سه ضلع برای «مثلث گفتوگو» بحث شده است: «من»، «دیگری» و «موضوع». در گفتوگو هیچکس بر دیگری برتری ندارد و همه باید در یک فضای برابر به حرف بنشینند
برای پیش رفتن گفتوگو نخست تاکید بر اشتراکات لازم است و دوم آگاهی به این نکته که قرار است گفتوگو با حل مشکل و معضلی بی انجامد. یعنی جمود بر اختلافات گفتوگو را پیش نخواهد برد، هرچند که در گفتوگو به هیچ عنوان «من» یا «دیگری» نباید از اصول اعتقادی خود دست بکشند.
روش سیدجمال برای اتحاد مسلمانان نیز چنین روشی بود. سید بر بازگشت به قرآن به عنوان متن مورد قبول همه مسلمانان تاکید کرد. مسلمانان در جزییات اختلاف دارند والا پیامبر، قبله و کتاب یا اسوه متن آنها یکی است. از این منظر سید متفکری قرآنی به حساب میآید. همچنین او با تأسیس انجمنهای مخفی در مصر سعی در ایجاد یک فضای گفتوگویی با هدف کادرسازی برای مقابله با استعمار و در نتیجه اتحاد مسلمانان را داشت. سید در بخشی از سخنرانی خود در انجمن مخفی کوکب الشرق در قاهره چنین میگوید: «نخستین چیزی که مرا تشویق کرد تا در جرگه بنایان آزاد شرکت کنم، همان عنوان بزرگ آزادی، مساوات و برادری است که هدفش بهرهمند شدن جمعیت بشری و جهان آدمیت است که در پشت سر آن برای نابود کردن ستمکاران کوشش مینمایند تا بنیاد عدالت حقیقی را استوار سازند.»
گفتوگو در اندیشه عبده
تاکید سید جمال الدین اسدآبادی به شاگردان خود در آموختن منابع و همچنین اندیشههای پیروان ادیان و مذاهب دیگر را نیز باید در این راستا محسوب کرد. عبده به توصیه سید به مطالعه نهج البلاغه پرداخت و بعدها در مصر یکی از آموزگاران و منادیان این نهج البلاغه شد. شرح او بر نهج البلاغه نیز منتشر شده است.
همچنین عبده تلاش داشت تا با نامهنگاری با شخصیتهای برجسته دنیا به گفتوگوی با آنها بپردازد که نامهنگاریهای و با ادیب و اندیشمند برجستهای چون تولستوی مشهور است. در بخشی از نامه عبده به تولستوی که او در آن بر اشتراکات تاکید کرده آمده است: «خداوند به شما شناخت راز فطرت را آموخته است. فطرتی که مردم بر آن سرشته شدهاند و شما را موفق به شناخت هدفی کرده است که بشر به سوی آن رهنمون است. شما دریافتهاید که انسان به این جهان آمده است تا علم را رشد دهد و دست به کار شده از میوه دست رنج خود برخوردار شود. تلاشی که موجب ارتقای او و هم نژادانش خواهد شد. شما دانستهاید که وقتی انسان از فطرت خود دور شود چه مصیبتهایی به سراغش میآیند. در آن موقع گویی انسان از همه توانش استفاده کرده تا راحتی خود را مکدر و اطمینان خاطرش را متزلزل کند.»
یکی از برجستهترین نقاط در منظومه فکری سیدجمال الدین اسدآبادی مساله اتحاد جهان اسلام است. هرچند که او در عملی کردن این اندیشه توفیقی نیافت اما روش او به ماندگاری یک اندیشه کمک شایانی کرد: بهره گیری از منطق «گفتوگو» یی برای حل مشکلاتپاسخ تولستوی به عبده نیز بسیار جالب است و حاکی از گفتوگویی بودن اندیشه او: «در درجه اول میخواهم به شما تاکید کنم این سعادت بزرگی بود که نصیب من شد تا با مردی روشن ضمیر ارتباط برقرار کنم، حتی اگر منتسب به دینی متفاوت با دینی باشد که من در آن متولد شده و رشد کردهام. زیرا من احساس میکنم ما دین واحدی داریم. به اعتقاد من این اشکال ایمان است که فرق میکند و متعدد میشود. در واقع یک دین واحد وجود دارد که همان دین حقیقی است. من امیدوارم اشتباه نکرده باشم اگر فرض را براین بگذارم – بخصوص به دلیل نامهتان – که من به همان دینی دعوت میکنم که دین شماست. دینی که خدا را قبول کرده و شریعتی را پذیرفته است که به دنبال دوست داشتن است. دینی که از ما میخواهد کسی را به چیزی دعوت کنیم که خود دوست داریم. من به این اصل ایمان دارم و معتقدم همه اصول یک دین واقعی از همین منبع سرچشمه میگیرد. اصلی که هم در یهود بدان دعوت میشود هم در برهما یا بودائیان یا مسیحیان و مسلمانان.»
ضرورت تشکیل امت واحده پیامبر
همانطور که اشاره شد سید جمال الدین اسدآبادی دغدغه اتحاد جهان اسلام و تشکیل امت و حکومتی مانند زمان پیامبر بود. این اتحاد باعث میشد تا مستکبران غربی نتوانند دیگر به سرزمینهای اسلامی دست درازی کنند. در نظر سید جهان اسلام با توجه به این نکته که دین، هویت و منافع مشترک دارند و همچنین تاحدودی زبان دینی و اخلاقیات آنها نیز همسنخ است، بنابراین ظرفیت بالایی برای اتحاد وجود دارد. این اتحاد میتوانست به شکل گیری حکومتی بی انجامد که هماهنگ با معیارهای اسلامی، اختلافات قومی، نژادی، زبانی و فرقهای را اصلاح کند. چنین حکومتی میتواند امت واحده را تشکیل دهد، امتی که رها از هرگونه قید و بندی استعماری به تعالی خود بی اندیشد.
پس از سیدجمال بسیاری از مصلحان اجتماعی جهان اسلام (به عنوان مثال شخصیتهایی چون امام موسی صدر) اندیشه او را برای اتحاد جهان اسلام پی گرفتند، اما متاسفانه توفیق چندانی از تلاشهای آنها حاصل نشد. هرچند که در سطح محلی تلاشهای آنها اثرگذار بود. جهان اسلام اکنون نیز حتی نیاز به اندیشههای سیدجمال دارد.
اخبار
در پی شیوع کرونا در ایران
سفرهای نوروز ۹۹ لغو شد
تنها ۱۰ روز مانده به شروع سال جدید، سفرهای نوروزی داخلی و خارجی در پی شیوع ویروس کرونا در ایران لغو شد.
پس از شیوع جهش وار ویروس کرونا در ایران بسیاری از استانداران و فرمانداران شهرهای گردشگری کشور اعلام کردند که مسافر نمیپذیرند. اولین استان نیز مازندران بود که اعلام کرد در پی تعطیلات نیمه اسفند راههای ورودی به این استان برای افراد غیربومی بسته است. با این وجود برخی از افراد به اجبار تن به سفر دادند و موجب شدند تا آمار ویروس در این استان بالا برود. این محدودیتها همچنان در استان اعمال میشود.
از طرفی در استانهای دیگر نیز همین محدودیتها وجود دارد و بسیاری از استانداران کشور از مردم خواستهاند که سفر نکنند. هشدارها در این باره در سطح ریاست جمهوری نیز به مردم داده شد است و سعید نمکی وزیر بهداشت نیز بارها در سخنرانیهای خود اعلام کرد که متأسفانه مردم با نشنیدن توصیههای ما، هم کار را بر خود و هم بر همکاران ما سخت میکنند و این نخستین گلایه شدید بنده به کسانی است که سفر کردهاند.
وی همچنین از کسانی که علاقه زیادی به سفر در این ایام دارند وعده داده که بگذارید کرونا ریشه کن شود دولت تعطیلات سفر و سهمیه بنزین میدهد.
هر روز بر اخبار تعداد مبتلایان به این ویروس بیشتر میشود و هر بار یکی از شهرها اعلام میکند که پذیرای مسافران نیست مانند زینالعابدین موسوی فرماندار آبادان که اعلام کرده است: میهمانان و گردشگران تحت هیچ شرایطی اجازه ورود به آبادان را ندارند. در آبادان هیچ هتل و مسافرخانهای حق اسکان ندارد و همه باید تعطیل شوند. آموزش و پرورش نیز نباید هیچ مدرسهای را در اختیار میهمانان قرار دهد. فرمانداران در جزایر نیز اعلام کردهاند که گردشگر نمیپذیرند مانند همه پروازهای جزیره کیش که لغو شده و تنها برای جابهجایی کیشوندان برقرار است.
اکنون که بیش از ۲۱ استان در کشور درگیر ویروس هستند، بسیاری از آنها اعلام کردهاند که این محدودیت در پذیرش گردشگر تا عید نوروز برقرار خواهد بود آن طور که عباس رضایی، استاندار اصفهان گفته است: امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاهها، مهمانسراها، مسافرخانهها و امثال آن وجود ندارد، این اقدام برای حفظ سلامت هم استانیها و آحاد مردم ایران و به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا صورت میگیرد.
ارسلان زارع، استاندار گیلان هم که گفته است: در تعطیلات نوروزی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، هیچ مسافری اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی در مراکز اسکان فرهنگیان استان گیلان در مدارس پذیرش نخواهد شد.
از طرفی پروازهای خارجی نیز به کشورهای مختلف لغو شده است و بسیاری از افراد درصدد لغو تورهای گردشگری خود در ایام نوروز هستند. این وضعیت نشان میدهد که در ایام عید همچنان هشدارها برای انجام ندادن سفر ادامه خواهد داشت و شهرهای کشور میزبان گردشگران نخواهند شد.
در این باره فریدون محمدی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به خبرنگار مهر میگوید: ما نمیتوانیم رسماً اعلام کنیم که سفرهای نوروزی تعطیل شده است. ولی همه استانها اعلام کردهاند که مسافر نمیپذیرند به خصوص استانهای مقصد سفر. ولی با این وجود مردم باز هم به سفر میروند. عدهای در ایام عید و یا زمانهای دیگر برای دید و بازدید اقوامشان سفر میکنند یعنی به این معنا نیست که آنها حتماً از تأسیسات گردشگری بهره میبرند. بسیاری از افراد هنوز خطر ویروس و سفر کردن در این شرایط را درک نکردهاند.
وی همچنین درباره فعالیت ستاد خدمات سفر میگوید: ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد سفر در اداره کل میراث فرهنگی استانها تلفیق و با رویکرد پیشگیری از ویروس و نظارت با هدف مبارزه با کرونا و رعایت نکات بهداشتی تشکیل شده است.
جشنواره فیلم صوفیه عقب افتاد/ تعطیلی سینماها و برنامههای فرهنگی
به دستور دولت بلغارستان همه سینماها و تئاترها و نمایشگاههای فرهنگی تعطیل شدند.
در میان رویدادهای متعدد فرهنگی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در بلغارستان متوقف شده، جشنواره بینالمللی فیلم صوفیه نیز اعلام کرد برگزاری این رویداد را به تعویق میاندازد.
بیست و چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم بلغارستان که قرار بود از ۱۲ تا ۲۴ مارس (۲۲ اسفند ۹۸ تا ۵ فروردین ۹۹) برگزار شود به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونای جدید به تعویق افتاد.
این خبر دیروز و یک روز پس از آن اعلام شد که ۴ مورد ابتلا به ویروس کرونای جدید در بلغارستان تایید شد.
به دنبال این خبر کابینه بلغارستان همه رویدادهای فرهنگی در فضای بسته را ممنوع اعلام کرد که شامل حال سینماها، تئاترها، برنامههای موسیقی و نمایشگاههای هنری هم میشود.
آرت فست سازماندهنده جشنواره فیلم صوفیه در بیانیهای اعلام کرد با توجه به خطری که جهان را تهدید می کند، این جشنواره به تعویق میافتد. در عین حال هفدهمین میتینگ صوفیا نیز که از برنامههای جنبی جشنواره بود، به تعویق افتاد.
کرونا هنوز به قرقیزستان نرسیده
شایعات کشنده در شبکههای اجتماعی
دولت قرقیزستان برنامههای زیادی را برای جلوگیری از ورود کرونا به این کشور در پیش گرفته که تاکنون موفق بودهاند، با این اوصاف اما شایعات در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بسیار است.
بخش پژوهشهای فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان
کشور قرقیزستان همچون سایر کشورهای آسیای مرکزی تدابیر و اقدامات بهداشتی را بمنظور پیشگیری از ورود کرونا به این کشور و گسترش آن اتخاذ کرده است. تا این لحظه هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در این جمهوری کوچک آسیای مرکزی تایید و ثبت نشده است.
قرقیزستان با کشور چین مرز مشترک دارد، بنابراین اقدامات مورد نیاز را برای نظارت و معاینه افرادی که از چین برمیگردند، انجام میدهد. همچنین وزارت امور خارجه قرقیزستان از اتباع این کشور خواسته تا از سفر به چین خودداری کنند.
بر اساس آمار رسمی این کشور، ۱۴ دانشجوی قرقیزی در شهر ووهان و ۴ هزار و ۶۰۰ نفر نیز در دیگر شهرهای چین درس میخوانند و در آنجا زندگی میکنند. البته وزارت امور خارجه دانشجوهای قرقیزی شاغل به تحصیل در شهر ووهان چین را با پرواز مخصوص از طریق قزاقستان به قرقیزستان انتقال داده است و همچنین تعدادی از دانشجوهای قرقیزی در سایر شهرهای چین نیز وارد بیشکک شده و در قرنطینه قرار گرفتهاند.
وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که «در حال حاضر ۱۴۳ نفر در شرایط سیار و ۳۹۱ نفر نیز در محل سکونت خود تحت کنترل پزشکی قرار دارند.»
مرز قرقیزستان با چین اواسط ماه ژانویه بسته شده است. بدنبال شیوع ویروس کرونا در منطقه کمیسیون ویژه مبارزه با بیماریهای واگیر قرقیزستان تشکیل شده و موارد کنترلی و بهداشتی در مناطق مرزی و فرودگاهها نیز تشدید شده است.
هر چند قرقیزستان اقدامات لازم بهداشتی را برای جلوگیری از ورود و انتشار ویروس کرونا انجام کرده است ولی گسترش شایعات در فضای مجازی موجب ایجاد نگرانیهای بیش از حد در این کشور شده است.
قرقیزستان چون هیچ تجربهای در زمینه مدیریت بیماریهای ویروسی ندارد و به خاطر شایعاتی که در شبکههای اجتماعی افزایش یافته است مسئولان این جمهوری به طور مداوم بر تدابیر و اقدامات پیشگیرانه خود تاکید و تمام شایعات را تکذیب میکنند. ولی برخی از سایتهای اینترنتی و فعالان اجتماعی و سیاسی ادعا میکنند که ویروس کرونا وارد قرقیزستان شده است.
به عنوان نمونه و مصداق، کیلیچبیک سلطان، سفیر سابق قرقیزستان در چین در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشته است: «شما هنوز هم باور دارید ویروس وارد قرقیزستان نشده است؟ اخیراً بصورت ترانزیتی از طریق آلماتی به بیشکک پرواز داشتم. مسافران برخی از کشورهای جهان را الزاماً برای ۱۴ روز در قرنطینه قرار میدهند. تعداد چنین کشورهایی به ۱۰ میرسد و در میان آنان شهر هنگ کنگ هم هست. در هواپیمایی که در فرودگاه ماناس بیشکک به زمین نشست، مسافری هنگ کنگی وجود داشت. او به طور ترانزیتی از آلماتی پرواز میکرد. تصور میکردم به محض ورود به شهر بیشکک او را در قرنطینه نگه میدارند. ولی وقتی او کنترل مرزی را خیلی زود عبور کرد و به طرف بیشکک حرکت کرد واقعاً شوکه و متعجب شدم.» سفیر سابق در آخر پست خود نوشت که دولت قرقیزستان به وضعیت ویروس کرونا عکس العمل خطرناکی دارد.
جمهوری قرقیزستان همچنین با توجه به خطر شیوع ویروس کرونا محدودیتهای موقتی را برای ورود اتباع برخی کشورها به قرقیزستان اعمال کرده است. این تصمیم توسط دولت قرقیزستان و در جلسه کمیسیون جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گرفته شده است. این محدودیت اتباع کشورهای چین، ایران، ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا (با در نظر گرفتن شرایط اپیدمیولوژیک در جهان اضافه میشود) را دربر میگیرد و از اول مارس سال ۲۰۲۰ به اجرا در میآید.
این محدودیت شامل همه اتباع کشورهای یاد شده است که با هدف کار، گردشگری و کارهای شخصی به قرقیزستان وارد میشوند. آلتینای عمربک اوا معاون نخست وزیر قرقیزستان گفت که این اقدام ضروری به دلیل این واقعیت است که اوضاع در جهان به سرعت در حال تغییر است. وی اشاره کرد که این تصمیم با هدف تامین امنیت و حفاظت از سلامتی مردم قرقیزستان و ممانعت از شیوع ویروس کروناست.
او همچنین توضیح داد که در بیش از ۵۰ کشور جهان ویروس کرونا مشاهده و گزارش شده است اما در کشورهای یاد شده این موارد بیش از ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ مورد است. همه اتباع قرقیزستان که چه بصورت موقت و چه بصورت دائم در کشورهای فوق زندگی میکردند، هنگام ورود به کشور مدت ۱۴ روز در قرنطینه به سر خواهند برد.
وزارت بهداشت تاکید میکند تا تاریخ ۳ مارس سال ۲۰۲۰ هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا از قرقیزستان به ثبت نرسیده است.
تنها یک تبعه قرقیزستان که گویا اعلام میکردند مبتلا به ویروس کرونا شده است در کشور ژاپن و در محل قرنطینه سر میبرد. او در کشتی مسافرتی موسوم به Princess Diamond کار میکرد. به گفته خودش، او علائم عفونتی ندارد و وزارت امور خارجه قرقیزستان نیز این گفته را تایید میکند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4239/19242/75263
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4239/19242/75264
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4239/19242/75265
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4239/19242/75266
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4239/19242/75267
|
عناوین این صفحه
- کسب گواهی تعهد به تعالی برای اولین بار توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
- راههای ورود و خروج کشور قفل است
- «گفتوگو» و «پذیرش دیگری» راهکار سیدجمال برای حل مشکلات مسلمانان
- اخبار
- شایعات کشنده در شبکههای اجتماعی