|
نادر ساعیور کارگردان «نامو» در هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین:
آرزو میکنم که فیلم سینمایی «نامو» در سینماهای ایران اکران شود
جعفر پناهی تأثیر زیادی در دیدگاه من نسبت به سینما گذاشت که واقعاً مدیونش هستم
به گزارش امتیاز؛ نادر ساعیور کارگردان فیلم سینمایی «نامو» در هفتادمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم برلین گفت: آرزو میکنم که فیلم سینمایی «نامو» در سینماهای ایران اکران شود.
فیلم سینمایی «نامو» (بیگانه) The Alien به کارگردانی نادر ساعیور در نخستین اکران بینالمللی خود؛ با حضور این فیلمساز ایرانی و به نمایندگی از سینمای ایران، در چندین سانس مختلف از جمله؛ در ساعت 21:30 روز سوم اسفند ماه جاری (22 فوریه 2020) در سالن شماره سه «سینماکس» CinemaxX 1، در ساعت 19:30 روز چهارم اسفند ماه (23 فوریه 2020) در سالن شماره یک سینما «آرسنال» Kino Arsenal 1، در ساعت 19:30 روز هفتم اسفند ماه (26 فوریه 2020) در سالن شماره یک سینما «کولوسئوم» Colosseum 1 و همچنین در ساعت 11:30 قبل از ظهر روز 11 اسفند (یکم مارس 2020) در سینما «دلفی فیلمپلاست» Delphi Filmpalast در بخش رقابتی «فُروم» Forum در هفتادمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم برلین در کشور آلمان روی پرده رفت.
بخش «فُروم» جشنواره بینالمللی فیلم برلیناله Berlinale ویژه آثار سینمایی مستند و تجربی از سراسر جوان با تأکید بر ساختههای فیلمسازان جوان و خلاق است و امسال فیلمهایی از کشورهای ایران، آرژانتین، فرانسه، آمریکا، کانادا، اسپانیا، آلمان، نیجریه، چین چک، لبنان، روسیه، رومانی، برزیل و ... در آن نمایش درآمدند.
همیشه دوست داشتم که آلمان و برلین را ببینم
نادر ساعیور کارگردانی فیلم «نامو» Namo بعد از اکران این اثر سینمایی در هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین گفت: از همه شما ممنونم که تشریف آوردید فیلم را ببینید؛ همیشه دوست داشتم که آلمان و برلین را ببینم، جدا از حضور فیلم «نامو» در جشنواره بینالمللی فیلم برلین؛ شهر زیبا، بافرهنگ و دوست داشتنی شما را هم دیدم و این، لذت نمایش فیلم در اینجا را برای من دوچندان کرد، باز هم از شما ممنونم.
در ایران، زبانهای مختلفی وجود دارد
وی در مورد زبان مشترک بازیگران فیلم «نامو» گفت: امیدوارم که از فیلم، لذت برده باشید؛ در ایران، زبانهای مختلفی وجود دارد؛ و تعدادی از مناطق ایران با زبانهای مختلفی صحبت میکنند. در قسمت شمال غربی ایران، حدود 30 میلیون تُرک زندگی میکنند و در قسمت غرب ایران هم کُردها زندگی میکنند. این فیلم داستان کُردی است که به یک منطقه تُرکنشین ایران منتقل شده است؛ ولی آنها فقط با زبان فارسی میتوانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند.
ایده اصلی «نامو» از داستان «چخوف» و «پرویز صیاد»
کارگردان فیلم سینمایی «نامو» در ادامه سخنانش در مورد ایده فیلم سینمایی «نامو» اظهار داشت: ایده اصلی این فیلم از یک داستان «چخوف» بود؛ در آن داستان، سه خواهر هستند که منتظر برادرشان هستند که غریبهای است و فکر میکنند که خواستگارشان است. البته در ایران این داستان، قبلا در فیلم «بن بست» توسط «پرویز صیاد» یکی از فیلمسازان بزرگ ما اقتباس شده است. ایده اصلی «نامو» برای من از داستان «چخوف» و «پرویز صیاد» بود؛ که در اینجا خوب شد یادی از این سینماگر ایرانی شد.
تمرکز تصویری روی صداهای خارج از قاب
وی در ادامه سخنانش گفت: من دوست داشتم در «نامو» تمرکز بیشتر، روی آدمهایی باشد که محله را تحت نظر قرار دادهاند و برای همین، بیشتر از صداهای خارج از قاب استفاده کردم. که از نظر تصویری تمرکز روی آنها باشد و از نظر معنایی هم خُب برای خودم تحلیلهای دیگری داشتم، که در اینجا دوست ندارم به آن اشاره کنم، چون هر کسی تحلیلهای خودش را دارد و احتمالا این تحلیلها در ذهن آنها خراب شود.
آشنایی با جعفر پناهی
ساعیور در مورد آشنایی با جعفر پناهی کارگردان سرشناس ایران گفت: حدود 5 سال پیش ارتباطمان با آقای پناهی نزدیک شد. آقای پناهی در ایران به شهرهای مختلف، خیلی سفر میکنند و شانس من بود که 5 سال پیش، یک روز از خواب بیدار شد و به فرودگاه رفت. خودش برای من تعریف کرد که بلیت تبریز (شهر من) را خرید و به آنجا آمد. در یکی از کافههای تبریز نشسته بودند که من هم در آنجا بودم، من ایشان را می شناختم و رفتم با ایشان صحبت کردم، دوستی ما شروع شد.
نوشتن فیلمنامه فیلم «سه رُخ» با جعفر پناهی
وی افزود: بعد از یک مدت، طرح داستانی را برای من تعریف کرد و ما حدود 6 ماه روی این فیلمنامه کار کردیم و فیلم «سه رُخ» Three Faces که در سال 2018 در هفتاد و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن بود بر اساس آن فیلمنامه ساخته شد. در آن فیلم من در کنار ایشان بودم و به او کمک کردم، بعداً ارتباط ما نزدیکتر شد و به فیلمنامه «نامو» رسیدیم که با هم آن را بنویسیم و من آن را کارگردانی کنم. به اتفاق همدیگر 4 ماه روی این فیلمنامه کار کردیم و بعد از اینکه فیلمنامه به پایان رسید شروع به ساخت آن کردم.
آرزو میکنم که «نامو» در سینماهای ایران اکران شود
این کارگردان در جواب سوالی یکی از حاضران در سالن در مورد اکران فیلم «نامو» در سینماهای ایران گفت: واقعیت آن است که من تصمیم گیرنده نیستم، ما فیلم را ارائه میدهیم، چون تا این لحظه، فیلم را ارائه ندادهایم؛ آنها در مورد فیلم نظر میدهند و من امیدوارم که فیلم پخش شود و چون تا این لحظه، هیچ اعلامی به ما نشده است، نمیتوانم به صورت دقیق، جواب شما را بدهم ولی آرزو میکنم که مشکلی نباشد و فیلم «نامو» در سینماهای ایران اکران شود.
زمانی سینما درس میدادم
وی در ادامه سخنانش گفت: بعضی از صحنههای فیلم «نامو» در حقیقت تجربه شخصی من است، خودم یک زمانی آموزگار بودم و سینما درس میدادم، برای من مهم بود که آنهایی از من مصاحبه میگیرند چه کسانی هستند و در فیلم هم خیلی واضح است که آنها کی هستند. ولی من هم نمیدانم که اشخاص ناشناس، دنبال چه کسی میگردند؛ چون خیلی با آنها فاصله دارم. همیشه فکر میکنم که دنبال چه کسی میگردند ولی هیچوقت این را متوجه نشدم که دنبال چه چیزی میگردند.
باورپذیری رابطه زن و مرد در «نامو»
کارگردان فیلم سینمایی «نامو» در مورد رابطه زن و شوهر در «نامو» گفت: برای من، طبیعی بودن داستان مهم است که باورپذیر باشد و این رابطه زن و مرد که در فیلم میبینید؛ به باور من، حداقل در ایران، طبیعیترین و منطقیترین رابطهای است که یک مرد شهرستانی میتواند با خانمش داشته باشد. یک عصبیتی در این رابطه وجود دارد و وقتیکه فشار از بیرون باشد؛ این عصبیت بیشتر میشود و در آخر فیلم، درجه تحمل شاید کمتر شده است.
فرار و فاصله گرفتن از وضعیت موجود
وی در مورد پایان فیلم «نامو» گفت: من و آقای پناهی که فیلمنامهنویس «نامو» هستیم در مورد پایان این قصه خیلی فکر کردیم و واقعاً هفت، هشت پایان مختلف برای آن در نظر گرفتیم تنهایی پایانی که به نظرمان رسید، فقط فرار و فاصله گرفتن از این وضعیت بود. بخصوص برای کسی که بیشتر از سه ماه زنده نیست؛ فکر میکنم انگیزهای بهتر از فاصله گرفتن نباشد. چون فرصتی هم برای عملکردن و واکنش نشاندادن دیگر برایش باقی نمانده است.
شخصیت اصلی فیلم «نامو» کُرد انتخاب شد
کارگردان فیلم سینمایی «نامو» در مورد کُردبودن شخصیت اصلی فیلم «نامو» گفت: در ایران دو قوم و دو منطقه وجود دارد که تاریخشان خیلی سیاسی است؛ یکی کُردها و دیگری رشتیها در شمال ایران، که حداقل در یکصد سال اخیر، خیلی به سیاست علاقمند بودند. ما به خاطر منطق داستانی مجبود بودیم که شخصیت اصلی فیلم را از یکی این دو منطقه انتخاب کنیم که باورپذیری آن به گذشته سیاسی برای مخاطب وجود داشته باشد. و یکی از دلایل اصلی که شخصیت اصلی فیلم «نامو» کُرد انتخاب شد به خاطر همین بکراند تاریخی در ناخودآگاه جمعی ما از کلمه کُرد و از حضور کُردها و در زندگی کُردها در ایران است. که باز هم به این برمیگردد که داستانمان باورپذیر باشد.
تشکر ویژه از عباس معروفی و جعفر پناهی
نادر ساعیور در پایان سخنانش در هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین گفت: در جمع ما یک نفر است که در زندگی من خیلی تأثیر داشته است. وقتی که خیلی جوان بودم و 16، 17 سالم بود و تازه کتاب دستم میگرفتم با کتابهای عباس معروفی بزرگ شدم و انگیزه زیادی گرفتم؛ که به نظر من یکی از بزرگترین نویسندگان ایران است، که در این سالن حضور دارند. من در اینجا میخواهم که از ایشان به صورت ویژه تشکر بکنم. و خیلی تشکر ویژه از نفر دوم دارم که این اواخر، تأثیر زیادی در دیدگاه من نسبت به سینما گذاشت و در حقیقت، باعث شد که من یک پوستاندازی بکنم. این آدم، کسی نیست جز جعفر پناهی که من واقعاً همیشه مدیونش هستم.
«آرت هود اینتریمنت» پخش بینالملل فیلم «نامو
پخش بینالملل فیلم «نامو» نخستین تجربه سینمایی نادر ساعیور برعهده شرکت پخش سینمایی «آرت هود اینتریمنت» ArtHood Entertainment در کشور آلمان است که در آن، بختیار پنجهای، سویل شیرگیر، نادر مهدیلو، ناصر هاشمی، هادی افتخارزاده، فیروز عاقلی و تارا آقاجانی به ایفای نقش میپردازند.
عوامل فیلم سینمایی «نامو»
تعدادی دیگر از عوامل فیلم سینمایی «نامو» عبارتند از: کارگردان نادر ساعیور، فیلمنامهنویس: جعفر پناهی و نادر ساعیور، مدیرفیلمبرداری: وحید بیوته، تدوین: جعفر پناهی، طراحی صدا: ، صدابردار: عبدالرضا حیدری، صداگذار: حسین قورچیان، طراح صحنه: سامان ایرانزاده، طراح لباس: رضا آزادگر، بازیگردان: نادر ساعیور، موسیقی: تریفه کریمیان، مدیرتولید: سامان ایرانزاده، دستیار کارگردان: امیر اطمینان، مدیر روابط عمومی: علی پاکزاد، سرمایهگذاران: نوید محمدزاده و پژمان بازغی، تهیهکنندگان: مستانه مهاجر و طهورا ابولقاسمی.
هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین
هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین با مدیریت «ماریت ریسنبک» Mariette Rissenbeek و مدیریت هنری «کارلو چاتریان» Carlo Chatrian در چندین بخش رقابتی از جمله؛ بخش رقابتی «اصلی»، بخش رقابتی «فُروم»، بخش رقابتی «فیلم کوتاه»، بخش رقابتی «مستند» و چندین بخش غیررقابتی از جمله؛ بخش «پانوراما»، بخش «نمایش ویژه»، بخش «نسل برلین ۲۰۲۰»، بخش «نمایش سینمای کلاسیک» و ... در شهر برلین در کشور آلمان برگزار شد.
خواهش میکنیم در خانه بمانید
ایران در انتظار یک پویش ملی
تعدادی از هنرمندان فعال موسیقی طی روزهای گذشته و در ایامی که اغلب خانوادهها بنا به توصیههای پزشکی در خانه قرنطینه هستند، دست به خلق دلنوشتهها، آثار هنری و اجرای زنده در فضای مجازی زدند.
تعدادی از خوانندگان و هنرمندان فعال موسیقی طی روزهای گذشته و در ایامی که اغلب خانوادهها بنا به توصیههای پزشکی در خانه قرنطینه هستند، همراه با تعدادی دیگر از هنرمندان که از هفتههای قبل کارشان را در فضای مجازی آغاز کرده بودند، دست به خلق آثار هنری و اجرای زنده در فضای مجازی زدند. این در حالی است که در اغلب پیامهای این هنرمندان آنچه بیشتر مورد توجه قرار گرفته حضور همه خانوادهها و مردم ایرانی در خانههایشان برای قطع شدن زنجیره بیماری در قالب یک پویش ملی است.
روزبه نعمت اللهی خواننده صاحب سبک موسیقی پاپ با همکاری مدیریت مجموعه برج میلاد تصمیم گرفت تا روز شنبه ۲۴ اسفند ماه کنسرت مجازی را برای مخاطبان خود اجرا کند. این کنسرت با عنوان «صندلیهای خالی» از سامانه آپارات پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
فرزاد فرزین و اشوان دیگر خوانندگان مطرح موسیقی پاپ کشورمان نیز روز جمعه ۲۳ اسفند بر اساس ساعتی که به هواداران خود در فضای مجازی وعده داده بودند اجراهای زندهای را در فضای پیش روی مخاطبان قرار دادند. این در حالی است که فرزاد فرزین روز یکشنبه ۲۵ اسفند ماه تک آهنگ «آتیش» را نیز منتشر کرد.
علی زند وکیلی خواننده موسیقی ایرانی هم که طی سالهای اخیر فعالیتهای موثری را در موسیقی پاپ انجام داده، در صفحه شخصی خود فایل تصویری را از اجرای موسیقی توسط کودکان و نوجوانان منتشر کرده و در توضیح آن گفته است: «تقدیم به کودکان عزیز سرزمینم که در این روزهای سخت در خانه ماندهاند.»
حسام اینانلو نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی نیز که مدتی است در فضای مجازی پروژه «بداهه» را آغاز کرده فایل تصویری جدیدی را منتشر کرد و گفت: «در این روزها بیش از هر موقعی مفهوم «امید» در ذهنم تاب میخورد؛ گاه کمرنگتر و گاه اصلاً ناپدید میشود. تصمیم گرفتم حالات این روزهایم را در این موقعیت خاص به صورت بداههنوازی نشر دهم. گُمانم این بود در این موقعیت بیشترین تصویری که مردم و من هر لحظه با آن مواجهیم اخبار است. حال اندک اخبار خوب و یا به وفور اخبار بد. من تلاشم برای نشر این بداههنوازیها صرفاً این است که برای چند لحظه هم که شده از واقعیت این روزها فاصله بگیرم و برای مخاطبم فاصله ایجاد کنم. باشد که تاثیر حداقلی داشته باشد. آرزوی سلامتی برای تمام مردم دنیا بخصوص هم وطنان عزیزم.»
فریدون آسرایی خواننده موسیقی پاپ نیز با قدردانی از پرسنل بیمارستانهای میزبان بیماران کرونایی نوشت: «خداهمه پرسنل، بیمارستانهارو خودش حفظ کنه، مهربان شمام خیلی مراقب خودتون باشیدالهی این بیماری هم زودتر از کل کره زمین محو بشه الهی آمین.»
حسام الدین سراج هم با انتشار ویدئویی که توسط کیوان مهرگان ساخته شده درباره مبارزه مردم با بحران کرونا گفت: «در درجه اول تشکر میکنیم از جامعه پزشکی ایران که خیلی زحمت کشیدند و فداکاری و ایثارشان زبانزد شد. امروز فضای مساعدی است برای کار کردن، ارتباط با ساز، با کتاب و تمرینهایی که هنرمندان که میتوانند داشته باشند. رعایت آن اصولی که جامعه پزشکی میگوید بکنیم اما دچار استرس و اضطراب نشویم.»
بابک جهانبخش خواننده موسیقی پاپ هم با دلنوشتهای این امیدواری را به مخاطبان داده است که «و ما زمستان دیگری را سپری خواهیم کرد. با عصیان بزرگی که درونمان هست. و تنها چیزی که گرم مان میدارد، آتش مقدس امیدواری است.»
پرواز همای خواننده موسیقی ایرانی هم در تازهترین پستش نوشت: «من به عنوان یک گیلانی خواهش میکنم خواهش میکنم خواهش میکنم در خونههای خود بمونید و خارج نشید. چرا چرا چرا چرا باور نمیکنید که چه خطری همه ما را تهدید میکنه؟ چرا باور ندارید که آمار مبتلایان به کرونا در رشت بیشتر از شهرهای دیگه هست؟؟»
آرون افشار خواننده موسیقی پاپ نیز طی روزهای گذشته نظر به درخواست مخاطبانش کنسرتی را به صورت زنده برای مخاطبان اجرا کرد و در توضیح آن گفت: «اینم از اجرای لایو آهنگ دلشوره که قولش روداده بودم تقدیم به مردم سرزمینم. امیدوارم هرچه زودتر از این اوضاع بد رها بشیم همگی.»
محمد اصفهانی خواننده نیز در یکی از پستهای اینستاگرامی اش اظهار کرد: «وحشت و استرس بیهوده به مهار بیماری کرونا کمک نمیکنه و تازه بازدارنده و منفی هم هست. […] نتیجه نهایی اینکه هرکس با رعایت بهداشت فردی و اصول پیشگیری میتونه خود مراقبتی داشته باشه و امیدواریم مسئولین نیز به وظایف خود در اجتماع جهت قطع زنجیره واگیر عمل کنند و از متخصصین دارای تجربه و خارج از کشوره بهره برده مردم را هرچه زودتر به روال عادی زندگی خودشان از لحاظ پزشکی و بهداشتی بازگردانند.»
بهنام بانی دیگر خواننده موسیقی پاپ با انتشار تصویری از پرستاران یکی از بیمارستانهای تهران که این روزها مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند، توضیح داده است: «لبخند روحیه و انرژی، بدون شرح … دعوت به روحیه و انرژی مثبت، ماشاالله به غیرت و شرفتون، خسته نباشید به همه عزیزانی که به هر نحوی دارن زحمت میکشند برای ریشه کردن این ویروس لعنتی… باید به هم روحیه بدیم. انشالله که هرچه زودتر تموم بشه…»
اشکان کمانگری خواننده موسیقی ایرانی نیز تصریح کرد: «قانون بال پروانه به این موضوع اشاره میکند که اتفاقات کوچک و جزئی زندگی ما گاهی اوقات سرنوشت ما و دیگران را به طور کامل تغییر میدهد. اثبات شده است که گاهی اوقات ارتعاش حاصل از بال زدن یک پروانه کوچک میتواند باعث ایجاد یک طوفان بزرگ و سهمگین در یک جای کره زمین شود. خیلی وقتها ما تصمیماتی میگیریم که اصلاً به آنها توجه نمیکنیم. اما همین تصمیمات کوچک زندگی ما را شکل میدهند و میتوانند مسیر زندگی ما و دیگران را تغییر بدهند. در خانه بمانیم.»
رضا صادقی هم با هشتگ «ما کنار هم در خانه میمانیم» به مخاطبانش گفت: «خیلی خبرها اومد که احتکار ماسک، گرونی و شیادی و خیلی چیزا … اما اینا حداکثری نیستن و خیلی از ما کنار هم داریم با این روزای سخت و برای هم میجنگیم.»
حامد همایون هم در پست تصویری که برای هوادارانش گذاشته؛ گفت: «امروز حال کشورمان اصلاً خوب نیست. استانهایی مثل گیلان، مازندران، تهران و امروز هم باخبر شدیم استان هرمزگان اصلاً شرایط خوبی ندارند و شرایط بحرانی دارند. ترو خدا این دو هفته را به جهت حفظ جان عزیزانتان، پدر و مادرتان و کسانی که دوستشان دارید در منزل بمانید، سفر نکنید مواظب سلامتی تون باشید. تا دست به دست هم این ویروس خطرناک کرونا را شکست بدهیم. خواهش میکنم جدی باشید و این ویروس را جدی بگیرید چون این بیماری بیماری خطرناکی است. به امید لبخند ایران.»
طی روزهای گذشته، سالار عقیلی، حجت اشرفزاده، گروه موسیقی «دال»، بنیامین بهادری، گروه سون و شهاب مظفری از جمله خوانندگانی بودند که پس از اطلاعیههای اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنیبر تعطیلی کنسرتهای اسفند ماه به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری «کرونا» تصمیم گرفتند در فضای مجازی کنسرتهایی را به صورت زنده برگزار کردند. نوع برنامهریزی این گروهها و خوانندگان در روزهای گذشته هم به شکلی بوده که در ابتدا اطلاع رسانی مختصری برای برگزاری یک کنسرت زنده در فضای مجازی صورت گرفته و پس از چند روز در تاریخ و ساعتی که مقرر شده گروه متشکل از تعداد اندکی از نوازندگان به اجرای قطعات خود میپردازند.
امیر عظیمی خواننده موسیقی پاپ هم که طی ماههای گذشته با انتشار تک آهنگهای مختلف طرفداران خوبی پیدا کرده، در روزهای گذشته موزیک ویدئویی را منتشر کرد که در آن از پرستاران و پزشکان بیمارستانها در مواجهه با بیماران کرونایی و فداکاری آنها در این چارچوب قدردانی موسیقایی کرده بود.
این در حالی است که تعدادی دیگر از خوانندگان و هنرمندان فعال عرصه موسیقی از جمله محمد اصفهانی، احسان خواجهامیری، محمد معتمدی، سامان احتشامی، گروه «داماهی»، گروه «چارتار» و تعداددیگری از هنرمندان و خوانندگان نیز تلاش کردهاند تا با همراهی مردم، از آنها برای امید به آینده دعوت کنند.
اخبار
«حبیب ایلبیگی» با حفظ سمت سرپرست «معاونت فرهنگی و پژوهشی» شد
با پایان مأموریت دکتر «مسعود نقاشزاده» در بنیاد سینمایی فارابی، «حبیب ایلبیگی» با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی از مدیرعامل این بنیاد حکم گرفت.
به گزارش امتیاز، «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با پایان یافتن مأموریت دکتر «مسعود نقاشزاده» معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی ضمن قدردانی از مساعیِ گرانسنگ و تلاشهای دلسوزانه این مدیر فرهنگی در طول دوره فعالیت، طی حکمی «حبیب ایلبیگی» قائممقام بنیاد سینمایی فارابی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی منصوب کرد.
تابش از دکتر نقاشزاده به عنوان عضوی از خانواده سینمای ایران یاد کرد که طی سالیان اخیر در حوزههای علمی، آموزشی، صنفی، هنری و مدیریتی در تعامل با جامعه هنری خدمات ارزشمندی را ارائه داده است. بر اساس این خبر، دکتر «مسعود نقاشزاده» از تیر سال ۹۶ در سمت معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شده بود و طی ۳۲ ماه گذشته، مسئولیت این معاونت در بنیاد سینمایی فارابی را عهده دار بود.
سینماها در سراسر اروپا به خاطر کرونا بسته میشوند
برای مقابله با خطر گسترش ویروس کرونا، سینماهای سراسر اروپا با محدویتهایی مواجه شدهاند.
باکس آفیس اروپا این آخر هفته ضربه بزرگی میخورد چون سینماها در سراسر قاره در حال بستن درها یا محدود کردن شدید عملیاتشان در پاسخ به نگرانیها به خاطر کروناویروس هستند.
بسیاری از بزرگترین زنجیرههای سینما اسپانیا از جمله یلمو، گولم، سینسا و کینیهپولیس جمعه درهای خود را بستند چون پدرو سانچز نخستوزیر کشور در پاسخ به گسترش سریع کووید -۱۹ وضعیت اورژانسی اعلام کرد.
در فرانسه، دولت روز جمعه قوانین را سفتوسختتر و اعلام کرد تمام گردهماییهای بالاتر از ۱۰۰ نفر غیرقانونی هستند. این حرکتی است که به شدت بر سالنهای سینما در سراسر کشور اثر گذاشت. با وجود اینکه انجمن سینماهای فرانسه اعلام کرد سالنهای سینما را باز نگه میدارد، محدودیتها به این معنی ست که تعداد تماشاگران باید کمتر از ۱۰۰ نفر باشد و آنها باید فاصلهای امن از یکدیگر را در سالن رعایت کنند.
با این حال با دستور دیروز (شنبه) دولت، سینماها به طور کلی تعطیل شدند.
تدابیر مشابهی هم در ایتالیا اعمال شده بود که باعث شد درآمد باکسآفیس بیش از ۶۰ درصد افت کند. البته با فاصله کمی دولت رم کل کشور را در حالت قرنطینه قرار داد. در آلمان که یک حوزه سینمایی بینالمللی بزرگ دیگر است، شهرداریها به صورت انفرادی مشغول بستن سالنهای سینما بودهاند و شهرهای متوسطی از جمله بن، اشتوتگارت، بیلفیلد و کاسل دستور دادهاند تمام سینماها به خاطر نگرانیهای سلامتی بسته شوند. انتظار میرود شهرهای بیشتری هم از این حرکت پیروی کنند.چند حوزه اروپایی کوچکتر از جمله دانمارک، نروژ، یونان و جمهوری چک هم مانند ایتالیا و لهستان اقدام به بستن تمام سینماها حداقل به مدت دو هفته کردهاند.اثر کروناویروس بر صنعت جهانی فیلم تا همین حالا هم بسیار چشمگیر بوده است. چین که بعد از آمریکای شمالی دومین حوزه بزرگ از نظر فروش فیلم است، از اوایل ژانویه تا به حال تمام سینماهای خود را بسته که منجر به از دست رفتن میلیاردها دلار سود شده است. به این ترتیب بریتانیا تنها منطقه اروپایی است که تا به حال سینماهایش را محدود نکرده است، اما این هم ممکن است به زودی تغییر بکند. لیگ برتر فوتبال این کشور روز جمعه تمامی مسابقات را حداقل تا آخر هفته پنجم آوریل تعطیل کرد.
اخبار
طراحان گرافیک هم مقابل کرونا ایستادند
محسن سلیمانی از راهاندازی کمپین «خانه خوبان» برای مقابله با بحران کرونا و برپایی نمایشگاه مجازی پوستر «دوباره ایران» خبر داد
محسن سلیمانی مجری کمپین «خانه خوبان» که با موضوع آگاهی بخشی و مقابله با ویروس کرونا راهاندازی شده است، درباره این کمپین به خبرگزاری مهر گفت: کمپین «خانه خوبان» از ابتدای سال ۹۸ و همزمان با بحران سیل با هدف کمک به مردم ایران آغاز به کار کرد. در رابطه با سیل در چهار استان لرستان، گرگان، خوزستان و فارس نیز هنرمندان طراح گرافیک دور هم جمع شدیم و آثاری با موضوع سیل طراحی شد. این آثار همچنین در نمایشگاهی به نمایش گذاشته و تمامی مبالغ حاصل از فروش آنها صرف کمک به مردم سیل زده شد.
وی تاکید کرد: پس از آن، به این فکر افتادیم کمپین «خانه خوبان» را حفظ کنیم تا در مقاطع مختلف و همزمان با بحرانهای اجتماعی به کمک مردم بیاییم. بحران حال حاضر کشور که مقابله با کرونا ویروس است نیز از این قاعده مستثنی نیست و ما نیز از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس، دست به کار شدیم. سلیمانی درباره انتشار محدود فراخوان نمایشگاه «دوباره ایران» توضیح داد: نمایشگاه پوستر «دوباره ایران» در ادامه مسیر کمپین «خانه خوبان» است که این بار به بحران کرونا میپردازد. از آنجایی که قصد داشتیم آثاری با کیفیت را جمعآوری کنیم که نیاز به داوری نداشته باشند، فراخوانی محدود برای تعدادی از هنرمندان طراح ارسال کردیم و آنها نیز به دعوت ما پاسخ دادند و آثاری را برای ما فرستادند. قصد ما این است که در بحث کرونا، ایدهپردازیهای مرتبط با این موضوع را مطرح کنیم تا تأثیر مثبت و شگرف در جامعه ایرانی و جهانی با توجه به اینکه برخی پوسترها دوزبانه نیز هستند، ایجاد کند.
وی با اشاره به نمایش مجازی این آثار و استفاده همه جانبه از آنها، بیان کرد: برای به نمایش گذاردن این آثار که اتفاقاً از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند، از گالری آنلاین کمک گرفتیم. نمایشگاه مجازی «دوباره ایران» از ۲۵ اسفندماه آغاز به کار کرده است و هنرمندانی که از این بعد، اثر میفرستند، آثارشان به این نمایشگاه اضافه خواهد شد. این هنرمند طراح در پایان اظهار کرد: امیدوارم برخی سازمانهای هنری از این ایده حمایت کنند تا در آینده اکران شهری نمایشگاه «دوباره ایران» را داشته باشیم. فرزاد ادیبی، حجت مجرد، مهردخت دارابی، وحید حقی، حید بهرامی، اسماعیل برخورداری، الهام خدابنده، فاطمه حیدری، ساره زندوکیلی، زهرا رستمی، محسن سلیمانی، نوید طالبی، حسین عبدی، سما عباسی، داریوش وارث، داریوش مختاری و نسرین وفایی نژاد هنرمندانی هستند که پوسترهای آنها در نمایشگاه «دوباره ایران» به نمایش گذاشته شده است.
روایت کارگردان ایرانی تئاتر از قرنطینه در ایتالیا
وقتی رم خلوت شد
علی شمس نمایشنامهنویس و کارگردان ایرانی تئاتر که برای انجام امور تحصیلی و کاری خود به ایتالیا سفر کرده بود، این روزها در وضعیت قرنطینه شهر رُم گرفتار شده است.
علی شمس نمایشنامه نویس و کارگردان جوان تئاتر ایران که این روزها به همراه همسر خود به دلیل قرنطینه کشور ایتالیا برای جلوگیری از شیوع کرونا در شهر رُم ماندنی شده، درباره وضعیت و شرایط خود گفت: برای انجام امور اداری مربوط به تأیید مدرک تحصیلی و همچنین گفتگو با ۲ کمپانی تئاتر ایتالیا برای یک هفته به این کشور سفر کردم که به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط قرنطینه بیش از ۳ هفته است که در این کشور ماندنی شدهام.
وی تصریح کرد: گرفتار این شرایط شدهام و هیچ چشم اندازی برای برگشت ندارم و دچار یک رخوت بِکِتی شده ام. نخست وزیر ایتالیا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شرایط قرنطینه اعلام کرد زیرا مردم در این کشور عمیقاً شیوع ویروس کرونا را جدی نمیگرفتند و این مدتی که قرنطینه اعلام شده وضعیت کنترل شیوع کرونا بهتر شده است.
شمس در حالی که به همراه همسر خود در یک هتل کوچک به سر میبرد، اظهار کرد: کشورهای مختلف با هواپیما شهروندان خود را از ایتالیا خارج میکنند ولی متأسفانه ایرانیهای حاضر در ایتالیا که تعدادشان هم کم نیست و قصد بازگشت به ایران را داشتند در فرودگاه یا شهرهای مختلف گرفتار این محدودیت شدهاند. من هم مانند بسیاری دیگر از ایرانیهایی که برای انجام امور کاری به ایتالیا سفر کرده بودند، با پول و وسایل محدود برای یک هفته به ایتالیا آمده بودم.
برنده جایزه بهترین نمایشنامه مسابقه بینالملل سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، درباره اقدامات فضاهای فرهنگی و هنری کشور ایتالیا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، یادآور شد: حدود ۲ هفته پیش و قبل از جدی تر شدن شیوع ویروس کرونا، سالنها و گالریها در اروپا تعطیل شدند که تعطیلی از سالن تئاتر پیکولو در میلان ایتالیا شروع شد.
وی افزود: مراکز فرهنگی و هنری مانند اتفاقی که در ایران افتاد خیلی مسئولانهتر از هر نهاد دیگری عمل کردند و با وجود ضرری که متوجه آنها میشد، به سهم خود از انتشار ویروس کرونا ممانعت کردند. با توجه به گسترش ویروس کرونا در اروپا، تئاترهای بزرگی چون اپرای پاریس و تئاتر بارسلون تعطیل شدهاند.
کارگردان نمایشهای «شبی از شبهای تهران مسافری» و «داستانهای میان رودان»، تأکید کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا در دنیا در حال گسترش است، در آینده بسیار نزدیک جهان گرفتار یک رخوت فرهنگی و هنری خواهد شد.
شمس در پایان سخنان خود درباره وضعیت شهر رُم در شرایط قرنطینه، توضیح داد: شهر رُم طی ۷۰ سال گذشته اینقدر خلوت دیده نشده است. شهر رُم بعد از اشغال آن توسط متفقین در جنگ جهانی دوم، حدود ۷۰ سال یکی از شلوغترین شهرهای دنیا به لحاظ توریست و جمعیت بوده است و حالا برای اولین بار بعد از ۷۰ سال این شهر یک خودانزوایی را پیش گرفته و تعطیل شده است، زیرا ساکنان آن پیشتر عمیقاً شیوع ویروس کرونا را جدی نمیگرفتند.
سینماهای نیویورک و لسآنجلس هم تعطیل شد
سینماهای نیویورک و لس آنجلس نیز به دلیل خطر گسترش ویروس کرونا تعطیل شدند.
بیل دیبلاسیو شهردار نیویورک و اریک گارستی شهردار لسآنجلس دستور تعطیلی سینماهای این شهرها را در پاسخ به گسترش ویروس کرونا صادر کردند. این نخستین بار در تاریخ است که سینماها به دلیلی غیر از آب و هوا تعطیل میشوند.نیویورک سیتی یکشنبه مجبور شد یک قدم دیگر هم بردارد و آن بستن همه رستورانها، کلوپهای شبانه و سالنهای کوچک کنسرت بود. این تعطیلی از سه شنبه ۹ صبح آغاز میشود و تا ۲۰ آوریل (یکم اردیبهشت) ادامه خواهد داشت. رستورانها تنها میتوانند غذا برای بردن سرو کنند. در لس آنجلس نیز همه کلوپها، سالنهای ورزشی و مکانهای سرگرمی تا ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) تعطیل شدهاند.البته لسآنجلس شامل شهرکهای کوچک داخل آن مانند سانتا مونیکا، بورلی هیلز و پاسادنا نشده و به نظر میرسد این سیاست به سرعت در این شهرکها اجرایی نشود. دی بلاسیو دیشب در توئیتر نوشت این تصمیمی نبود که به سادگی اتخاذ کرده باشد. وی افزود: اینجاها بخشی از قلب و روح شهرما هستند. آنها بخشی از آنچیزی هستند که به معنی نیویورک بودن است. اما شهر ما با یک خطر غیرقابل پیشبینی روبه رو است و ما باید با یک ذهنیت جنگی به آن پاسخ بدهیم.
دیروز دستوری هم از سوی مرکز مقابله با بیماری منتشر شد که تجمع بیش از ۵۰ نفر را تا ۸ هفته آینده ممنوع کرد. این در حالی بود که این هفته بیشتر مردم تصمیم گرفتند به جای تماشای «روبه جلو» پیکسار یا «شکار» یونیورسال یا «بلادشات» سونی در مکانی تاریک با دیگران، در خانه بمانند. در عین حال بیشتر سینماها هم تعداد بلیت هر سالن را پایین آورده بودند تا مانع تجمع زیاد مردم شوند.
فاصله بین ردیفها و صندلیها، بیشتر شدن اقدامات بهداشتی ازجمله استریل کردن صندلیها و دستگیرهها و جای فنجانها که در تماس با دستها هستند، بیش از هر زمان دیگری انجام شد.
گرچه سینماها هنوز در برخی از مناطق باز هستند اما مجتمعهای چند منظوره از فضاهای عمومی بزرگی بودند که درهایشان را برای جلوگیری از یک بحران سلامتی بستند.
تا یکشنبه بیشتر مؤسسات تفریحی مانند برادوی، پارکهای موضوعی و مکانهای ورزشی برای محافظت مردم در برابر شیوع بیماری تعطیل شده بودند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4244/19280/75433
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4244/19280/75434
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4244/19280/75435
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4244/19280/75436
|
عناوین این صفحه
- آرزو میکنم که فیلم سینمایی «نامو» در سینماهای ایران اکران شود
- ایران در انتظار یک پویش ملی
- اخبار
- اخبار