|
کارگردان «پایتخت ۶»: عجله نکنید سریال ادامه دارد؛
ساخت فینال «پایتخت» به بعد از کرونا موکول شد
سیروس مقدم کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون که هم اینک سریال «پایتخت»۶ به کارگردانی او از شبکه یک سیما در حال پخش است، درخصوص برخی انتقادات اخیر، گفت: بهتر است اول درباره واژه طنز صحبت کنم. آنچه ما از بزرگان این عرصه یاد گرفتیم این است که طنز نشان دادن واقعیت تلخ و دردناک به زبان شیرین و گزنده اما امیدبخش است؛ با این تعریف از طنز متوجه تفاوت طنز و هجو و هزل و... خواهیم شد.
وی افزود: طنز، واقعیت اجتماعی است که شامل مسائل اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و... است. در واقع طنز واقعیات دردناک و گاهی بسیار تلخ را با لحن شیرین و مفرح به مخاطب نشان می دهد و امیدبخش است. سریال پایتخت هم از بدو خلقت آن که به ده سال گذشته می رسد، شاکله اش بنیاد خانواده و حول محور این جامعه کوچک (خانواده) شکل گرفت و مسائل اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و... حول این خانواده به مسائل جامعه ارتباط دارد؛ در واقع خانواده یک نمونه کوچک کل جامعه است.
وی ادامه داد: سریالی که پس از ده سال در شش فصل تولید شده و مورد توجه مخاطب و اهل فن قرار گرفته حائز اهمیت است. دیروز نظر آقای جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره سریال را خواندم؛ ایشان هم سریال را مورد توجه مخاطب دانسته اند. علت علاقه و توجه مخاطب تنها این مهم است که پایتخت آینه تمام قد جامعه است. بهتر است عزیزان به این مهم توجه کنند که «خودشکن آینه شکستن خطاست». سوال این است که پرخاشگری، دروغ و بی احترامی در جامعه امروز دیده نمی شود؟ عصبیت و زودرنجی وجود ندارد؟ وظیفه ما سازندگان سریال به تصویر کشیدن این حقایق و در نهایت به نقد کشیدن و تقبیح آن است .
کارگردان «پایتخت» درباره شوخی با سیاسیون در «پایتخت ۶» گفت: تصور این بوده و هست که آستانه تحمل و صبر در جامعه باید بالا برود. باید سعه صدر وجود داشته باشد؛ در همه اقشار جامعه از جمله سیاسیون و طیف همکاران. باید به شوخی ها و طنز «پایتخت» تنها از نگاه و زوایه شوخی نگاه کرد و از آن برداشت سیاسی نشود.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل علاقمندی مخاطب به سریال، ناشی از این است که توانسته با شخصیت ها همذات پنداری کند. این شوخی ها در جامعه امروز دیده می شود؛ بسیار گسترده تر از آنچه در «پایتخت» به آن اشاره می شود. شاید یک صدهزارم این شوخی ها در پایتخت استفاده شده است. جالب است که خود سیاسیون این موضوع را کاملا درک کرده و به آن به عنوان شوخی و مزاح می نگرند.
وی درباره استفاده از این شوخی ها در سریال توضیح داد: این شوخی ها باعث می شود فضای تفاهم، علاقه و صمیمیت در میان سیاسیون بیشتر شده و مرزها و دیوارهای بتنی که بین مردم و مسئولین کشیده می شود را برداریم. سیاسیون خود را از مردم بدانند. به عقیده من سیاسیون خوشحال می شوند این دیوارها برداشته شده و فضای صمیمیت بیشتری میان خود و مردم شکل گیرد.
مقدم درباره برخی انتقادات به سریال گفت: بالاخره وقتی سریال می سازی که در این حجم مورد توجه قرار می گیرد اقلیت ناچیزی که درصد کمی از جامعه را تشکیل می دهند، سوءبرداشت دارند و سریال را برنمی تابند. آمار و ارقام نشان از اقبال بیش از ۸۰ درصد مخاطبین از مجموعه دارد. شبکه های خارجی و دنیا آرزو دارند که به نصف این درصد از مخاطب دست یابند. این میزان مخاطب، آمارها در تلویزیون ایران و دنیا را جابجا می کند. باید به منتقدین یادآور شوم که صبر کنند و زود قضاوت نکنند.
وی افزود: در فصل ۵ سریال تا قسمت ۱۲ ما را متهم به بسیاری از موارد از جمله تبلیغ سفر به ترکیه را می کردند اما بالاخره متوجه شدند که این گونه نیست. در این فصل هم کمی حوصله کنند، باید بی ادبی را نشان دهیم تا ادب رخ بنماید.
کارگردان سریال پرمخاطب «پایتخت» ادامه داد: ۱۰ سال از عمر پایتخت سپری می شود. در این ۱۰ سال دچار تحول در اجتماع بودیم؛ تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... همه این احوالات بر روی انسان تاثیر می گذارد. ما نمی توانیم بگوییم انسان ده سال قبل هستیم که اگر بگوییم فاقد احساس و روح هستیم. خانواده نقی معمولی هم از آدم های این جامعه هستند، همراه با اتفاقات جامعه دچار تغییر و تحول شدند؛ به دلیل همین تحولات و تغییر رفتارها برای مردم قابل باور و دوست داشتنی هستند.
سیروس مقدم در ادامه درباره روند سریال توضیح داد: در مجموعه پایتخت شاهد خانواده و روابط آن هستیم. در خانواده بحران، تنش و بی اخلاقی دیده می شود همچنین افراد ممکن است به جان هم بیافتند اما خانواده پتانسیل حل مشکلات و فائق آمدن بر آن را دارد و خوب و خوشحال کنار هم قرار می گیرند. ذات «پایتخت» این گونه طراحی شده است. برای بهتاش و ارسطو چالش هایی را در این بخش شاهد هستیم اما این خصوصیت پایتخت است که از بحران ها عبور کنند و سرفراز بیرون می آیند. بهتاش در فصل گذشته در شرایط حمله داعش سیگاری استفاده کرد اما وقتی پای دفاع از ناموس به میان آمد اسلحه برداشت و به سمت داعش نشانه رفت، مخاطبان را به تحمل و صبر تا پایان سریال دعوت می کنم.
مقدم درباره این که گفته می شود سریال «پایتخت» از خطوط قرمز سازمان عبور کرده است گفت: من از جمله افراد باسابقه و با تجربه در میان گروه سازنده پایتخت هستم که با سابقه ۴۱ سال در عرصه ساخت سریال و همکاری با سازمان صدا و سیما به خوبی به خطوط قرمز و محذورات آن اشراف دارم. اگر بازنشسته شوم سازمان می تواند مرا به عنوان ناظر پخش استخدام کند. تیم سازنده پایتخت از جمله بنده و خانم غفوری و دیگر دوستان، پایتخت را به مانند فرزند خود می دانیم و از آن مواظبت می کنیم تا به جاهای بد نرود و الفاظ بد به کار نبرد.
این کارگردان پیشکسوت تلویزیون به حذفیات مجموعه اشاره کرد و گفت: من و همکارانم از پایتخت محافظت می کنیم تا شسته و رفته روی آنتن برود. برخی از موارد در هنگام فیلمبرداری ضبط می شود که ممکن است در شرایط فعلی جامعه ایجاد حساسیت کند و آن را تعدیل می کنیم. این موارد عنوان سانسور به خود نمی گیرد. ممکن است بعضی از کلمات یا دیالوگ ها را برای اکثریت مخاطب مناسب نبینیم؛ بنابراین ملاحظات را رعایت می کنیم تا سریال به سلامت روی آنتن برود و دچار سوء برداشت و سوءتعبیر نشویم؛ این به معنی سانسور نیست. این نوع اصلاحات را که به محتوای اثر لطمه نمی زند سانسور نمی دانم.
سیروس مقدم در ادامه گفت و گو خاطرنشان کرد: «پایتخت» با ملاحظات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه آماده می شود و مانند فرزندمان مراقبش هستیم. با سازمان تعامل خوبی داشته و داریم. تمام فیلمنامه توسط دوستان سازمان خوانده شد و آقای مهدی فرجی به عنوان مشاور و نماینده سازمان با گروه همکاری دارند و همچنان هم کنار ما هستند و با هم جلو می رویم. ایشان مورد قبول ما و سازمان هستند و با این روش کار را مدیریت می کنیم و به آنتن می رسانیم. من خواهشم از همه دوستان این است که به این کوتاه کردن و کم و زیاد شدن ها با این زاویه نگاه کنند. تنها موردی که باعث دلخوری من شد قسمت ۸ سریال بود.
وی ادامه داد: تیم پایتخت از جمله خودم، خانم غفوری، آقایان نابنده، مهرانفر، احمدی، افشار و... همه می دانیم مدیران سازمان از همه جهت تحت فشار هستند و محذوراتی دارند. می دانیم چه فشاری بر معاونت سیما و دیگر دوستان وارد می شود تا پایتخت به سلامت روانه آنتن شود برای ما قابل درک است و از حمایت شان تشکر می کنم.
سونی، بزرگترین تغییرات برنامه نمایش فیلمها در هالیوود
برنامه نمایش فیلمهای سونی پیکچزر، یک سال به تعویق افتاد و این امر بزرگترین تغییرات برنامه نمایش فیلمها در هالیوود را رقم زد.
به گزارش ورایتی، استودیو سونیپیکچرز، اعلام کرد تاریخ اکران بسیاری از تولیدات مهم این کمپانی همچون موربیو س (Morbius)، شکارچیان روح: افترلایف (Ghostbusters: Afterlife)، آنچارتد (Uncharted) و پیتر خرگوشه ۲: فراری (Peter Rabbit ۲) را تا سال ۲۰۲۱ به عقب انداخت.
بنابراین نمایش شکارچیان روح: افترلایف، اثر جیسون رایتمن از ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰ به پنجم مارچ ۲۰۲۱، موربیوس، با بازی جرد لتو از ۳۱ ژوئن ۲۰۲۰ به ۱۹ مارچ ۲۰۲۱، اقتباس سینمایی از بازی ویدیویی آنچارتد با حضور تام هالند از ۵ مارس ۲۰۲۱ به ۸ اکتبر ۲۰۲۱ و کمدی ماجراجویانه پیتر خرگوشه ۲: فراری از ۷ آگوست ۲۰۲۰ به ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۱ منتقل شده است. نمایش پروژه همچنان بینام سونی/مارول نیز که قرار بود ۸ اکتبر ۲۰۲۱ روی پردههای سینما باشد هم به زمان نامعلومی موکول شد. تقریباً هیچیکاز پروژههای اصلی سونی در سال ۲۰۲۰ روی پرده نخواهد رفت به جز فیلم دراماتیک پدرانگی با بازی کوین هارت که برنامه نمایش آن به جای ۲۳ ژانویه ۲۰۲۱ در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ انجام خواهد شد. فیلم تام هنکس با عنوان سگ تازی (Greyhound) هم تا اطلاع بعدی از برنامه نمایش سونی کنار گذاشته شد.
تغییراتی که در جدول نمایش آثار سونیپیکچرز انجام شده، بیشترین جابهجایی در برنامهریزیهای یک استودیوی فیلمسازی بزرگ از زمان آغاز همهگیری ویروس کرونا به حساب میآید.از سوی دیگر برنامه سونیپیکچرز نشان میدهد کمپانیهای فیلمسازی تا میانه تابستان امسال امیدی به باز شدن سالنهای سینما ندارند. پیش از این هم استودیوی برادرانوارنر اکران زن شگفتانگیز ۱۹۸۴ (Wonder Woman ۱۹۸۴)، را تا ۱۴ آگوست عقب انداخته بود و درام موزیکال در ارتفاعات و اسکوب (Scoob)، انیمیشنی که بر اساس کاراکترهای اسکوبی-دو ساخته شده است را تا زمان نامعلومی معلق کرده است
از دیگر آثار مهمی که برنامه نمایش عمومی آنها به هم خورده است میتوان به بیوه سیاه (Black Widow) از مارول و انیمیشن مولان (Mulan) از دیزنی، قسمت نهم از مجموعه سریع و خشن (Fast & Furious) از یونیورسال و بیست و پنجمین قسمت از سری فیلمهای جیمز باند با نام زمانی برای مردن نیست (No Time to Die) استودیوی متروگلدوینمایر و دنباله درام ترسناک یک مکان ساکت پارامونت، اشاره کرد. ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همهگیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابیهای این سازمان ویروس کرونا را «همهگیر جهانی» شناسایی و اعلام میکند.تعدادمبتلایان به کرونا در آمریکا بیش از ۱۶۴ هزارنفر اعلام شده است و تاکنون سههزار و ۱۷۳ نفر جان خود را در این کشور از دست داهاند.
ماجرای ازدواج یکتا ناصر و منوچهر هادی در دورهمی
ویژه برنامه دورهمی هر شب در ایام نوروز میزبان مهمانان مختلفی است، در یکی از قسمت ها مهران مدیری با یکتا ناصر بازیگر سینما و تلویزیون گفتگو داشت.
در بخشی از گفتگو مدیری از یکتا ناصر سوال کرد که برای کلاسهای بازیگری همسرش همکاری میکند، او پاسخ داد:همکاری با همسرم ندارم، به عنوان مهمان چندباری به کلاسها رفتم، بیشتر شنونده بودم وکاری انجام ندادم چراکه اعتماد به نفس ندارم که در جمع صحبت کنم.
مدیری گفت:چه عجیب بازیگری و خجالتی بودن با هم منافات دارد!
اصر توضیح داد: تصور عمومی در جامعه به این صورت است که بازیگرها فرای آدمهای دیگر به قول معروف رو داشته باشند، اما اینگونه نیست و بین همکاران هم، چنین افرادی وجود دارد.
بازیگر «رحمان ۱۴۰۰ »درباره دریافت سیمرغ در جشنواره فیلم فجر گفت: سال ۹۰ سیمرغ مکمل زن را برای فیلم «یکی میخواهد باهات حرف بزند» دریافت کردم. من در این فیلم نقشی را بازی کردم که با سبک و سیاق کارهای قبلی ام متفاوت بود.
در ادامه گفتگو مدیری سراغ رژیم همیشگی این بازیگر رفت و ناصر دلیل جالبی برای این کار عنوان کرد: بله درسته، اما در دوران بارداری ام واقعا از لذت خوردن بهرهمند شدم، بعد دوباره رژیم را ادامه دادم. شاید خیلی خوب نباشد، این حرف را بزنم، اما من لباس هایم را دوست دارم ومیخواهم اندازه ام باشند.
مدیری گفت: عجیبترین دلیل برای رژیم تا حالا شنیدم این بود که به خاطر اینکه لباس هایم را دوست دارم رژیم میگیرم.
بازیگر سریال دل درباره ازدواجش با منوچهر هادی توضیح داد: فرآیند پیچیدهای داشت، آشنایی ما با دعوا آغاز شد. قرار بود برای کاری همکاری داشته باشیم، اما به خاطر بدقولی که چند نفر دیر به جلسه آمدند من از آن دفتر قهر کردم، حتی بعدها شنیدم که به تهیه کننده گفته بودکه اگر این خانم باشد من کار نمیکنم و من هم این را گفته بودم. به هر حال این فیلم انجام شد و همکاری ادامه داشت.
وی ادامه داد: منوچهر خیلی با صداقت موضوع ازدواج را مطرح کرد، برای من عجیب وغریب بود که آدمهایی در دنیا باشند که اینقدر با صداقت صحبت کنند.
سوال بعدی مدیری این بود که مادر بودن سختتر است یا بازیگری، ناصر پاسخ داد: مادر بودن سختتر است، من فکر نمیکردم بتوانم چنین حسی راتجربه کنم. بازیگر پرکاری نبودم، اما بعد از به دنیا آمدن دخترم کارهایی که دوست داشتم را قبول نکردم، خوشحال هستم که بزرگ شدن بچه ام را دیدم.
دربخشی از گفتگو مدیری سوالهای چالشی از یکتا ناصر پرسید.
درباره وضعیت فعلی سینما گفت: توقعی ندارم یک زمانی خیلی شاکی بودم، الان اینگونه نیستم به نظر مهمترین چیز در هر فضایی آدم حال خودش را خوب نگه دارد، بعضی اوقات فکر میکنم بعضی رفتارهای غیر حرفهای اگر انجام میدادم شاید به نتیجه مطلوبی میرسیدم، اما خوشحال هستم طوری زندگی کردم که خودم خودم را دوست داشته باشم.
چرا «نون.خ۲» زودتر از رمضان پخش میشود؟
مهدی فرجی تهیهکننده فصل دوم سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پخش زودهنگام این سریال که قرار بود ماه رمضان ۹۹ روی آنتن شبکه یک سیما برود اما شب گذشته اعلام شد که از روز ۲۰ فروردینماه در کنداکتور پخش این شبکه قرار میگیرد توضیح داد: رسانه ملی همواره سعی میکند با جابهجا کردن سریالهایی که برای پخش آمادهتر هستند کنداکتور را به گونهای تدارک ببیند که شبکهها از جذابیت خالی نشوند
وی درباره تصویربرداری «نون.خ» و پایان زودهنگام آن نیز عنوان کرد: ما تصویربرداری این سریال را در ۲۳ اسفند و در اوج شیوع کرونا به پایان رساندیم و با یک پایانبندی آن را در ۱۷ قسمت به خاتمه رساندیم و این سریال از ۲۰ فروردین تا ۶ اردیبهشت یعنی ابتدای ماه مبارک رمضان روی آنتن میرود.
این تهیهکننده درباره چالش کرونا که این روزها تولید پروژهها را تحتالشعاع قرار داده است، تصریح کرد: شیوع کرونا کار پروژهها را بسیار سخت کرد و واقعیتی جدی در همه کشورهاست. توصیههای وزیر بهداشت و ستاد کرونا هم این بوده است که آدمها دور هم جمع نشوند به ویژه که برخی شهرها مثل تهران و شمال در مقطعی مرکز شیوع کرونا بودند.وی اضافه کرد: به این ترتیب نباید اجتماعات صورت میگرفت چراکه در یک سریال حداقل ۷۰ تا ۸۰ نفر دور هم جمع میشوند و در چنین تجمعی حتماً بیماری شیوع پیدا میکند درحالیکه باید به افکار عمومی و سلامت جامعه احترام گذاشت.
فرجی در پایان با اشاره به تمهید صداوسیما در جا به جایی سریالها برای پخش هم عنوان کرد: این اقدام در دستور کار صداوسیما قرار گرفته است که رویکرد درستی است و امیدوارم با فروکش کردن کرونا تولید همه سریالها مجدد به جریان بیفتند.
اخبار
نون خ جایگزین پایتخت می شود
با پایان سریال پایتخت پخش مجموعه تلویزیونی نون خ 2 از بیستم فروردین ماه همزمان با شب میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی علیه السلام، از شبکه یک سیما آغاز می شود. این سریال به کارگردانی سعید آقاخانی از بیستم فروردین و همزمان با شب نیمه شعبان پخش خواهد شد و تا ۵ اردیبهشت هر شب حوالی ساعت 22:15 پخش میشود. پیش از این قرار بود سریال نون خ در شب های ماه مبارک رمضان روی آنتن برود که بنا بر تصمیم جدید شبکه یک، این مجموعه در ۱۷ قسمت و تا شب اول ماه مبارک رمضان روی آنتن پخش خواهد رفت. سریال ماه رمضانی شبکه یک نیز به زودی اعلام خواهد شد. در سریال نون خ ۲ بازیگرانی چون سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، صبا ایزدپناه و هدیه بازوند ایفای نقش کردهاند. مجموعه تلویزیونی نون خ 2 به تهیه کنندگی مهدی فرجی، کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که از چهارشنبه ۲۰ فروردین روی آنتن خواهد رفت.
کیومرث درمبخش درگذشت
کامبیز درمبخش هنرمند کارتونیست از درگذشت برادرش کیومرث درمبخش نویسنده و فیلمساز ایرانی در پاریس خبر داد. کامبیز درمبخش هنرمند کاریکاتوریست با تایید خبر درگذشت کیومرث درمبخش عکاس و مستندساز گفت: برادرم کیومرث درمبخش صبح امروز سه شنبه ۱۲ فروردین ماه ساعت ۵ به علت بیماری کرونا در پاریس درگذشت و با توجه به شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود دارد، ما هم از چگونگی و زمان مراسم تدفین بی اطلاع هستیم. این هنرمند کارتونیست درباره احتمال بازگرداندن پیکر این هنرمند به ایران بیان کرد: با توجه به این که برادرم سالهاست در پاریس زندگی و کار می کند، فکر می کنم به احتمال زیاد پیکرشان در پاریس دفن خواهد شد.کیومرث درمبخش که از چند روز قبل به دلیل بیماری به بیمارستان مراجعه کرده بود گویا در بیمارستان به کرونا مبتلا می شود و در سن ۷۴ سالگی از دنیا می رود.این هنرمند که متولد ۱۳۲۴، تهران بود ، فیلم «بوف کور+زندگی و مرگ صادق هدایت» و مجموعه مستندهای درباره طبیعت از جمله آثار هنری اش بود.
اجرای آثاری از شریف، لطفی و علیزاده در یک آلبوم
در آلبوم «خوشهچینِ بوستانِ عشق» قطعاتی از میرزاحسینقلی، علینقی وزیری، مرتضی نیداوود، جلیل شهناز، غلامحسین بیگجهخانی، فرهنگ شریف، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده اجرا شده است.در بروشور آلبوم به قلم مازیار شاهی آمده است: «در آلبوم «خوشهچین بوستان عشق» درک و دریافتم از تأثیرگذارترین تارنوازان زندگیام را اجرا کردهام؛ دریافتی بر اساس بضاعت اندک هنریام طی سالها زندگی با ساز این بزرگان. خواستم با انتشار این آلبوم ابراز ارادتی به ایشان داشته باشم. آیا هدفم کپی کاری صرف بوده؟ بیتردید خیر. هر آهنگی که در این آلبوم اجرا شده، با نگاه به شیوه کلی نوازندگی استادی بوده که آهنگ را اجرا کرده؛ نه کپی نعل به نعل حالات اجرایی همان آهنگِ خاص.» با توجه به شیوع ویروس کرونا، آلبوم «خوشهچین بوستان عشق» در حال حاضر فقط به صورت فروشِ دیجیتال ارائه شده است و نسخۀ فیزیکی آن پس از بهبودِ شرایط عرضه خواهد شد. مازیار شاهی متولد ۱۳۶۰ مشهد، آهنگساز و نوازنده تار و سهتار است. او در دو گروه «عارف» به سرپرستی زندهیاد پرویز مشکاتیان و گروه «شیدا» به سرپرستی زندهیاد محمدرضا لطفی به عنوان نوازنده تار حضور داشته و جزو نوازندگانِ جوانی است که با هر دوی این اساتید موسیقی ایرانی همکاری داشته است. آلبومهای «مشق عشق»، «در مکتب عشق»، و «قافلهسالار عشق» از جمله آثار شخصی او، و نوازندگی در آلبومهای «وطنم ایران»، «یادوارهی عارف»، «سایهی جان»، و «هنر گام زمان» در گروه «شیدا»ی استاد محمدرضا لطفی بخشی از فعالیتهای هنری او هستند.
اخبار
پایان غیرمعمولی «پایتخت ۶» با تمام حاشیهها
قسمت پانزدهم از ششمین فصل سریال «پایتخت» امشب ۱۵ فروردین ماه روی آنتن شبکه یک میرود.
ششمین فصل از مجموعه تلویزیونی «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری در نوروز ۹۹ هرشب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه یک رفت، امشب با پخش قسمت پانزدهم، این سریال موقتا به پایان میرسد.
سیروس مقدم چند روز پیش در مصاحبهای اعلام کرد: پایتخت در ۱۵ قسمت طبق قرار و تعهدش در تعطیلات نوروز پخش خواهد شد و تنها قسمتهای آخر و فینال آن، طلب مخاطبان از ما است که ان شاءالله در اولین روزی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وضعیت عادی نمودند، تیم پایتخت گِرد هم جمع شده و فینال را ساخته و در یکی از اعیاد مثل عید فطر و یا ... به محضر مردم عزیز تقدیم میکنند.
در این سریال محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبداللهی، مهران احمدی، بهرام افشاری و سارا و نیکا فرقانی اصل بازی میکنند.
گفتنی است مجموعه تلویزیونی «پایتخت» تا به امروز در شش فصل، قصه خانوادهای را تعریف میکند که علیرغم تمام مشغلههای معیشتی و اجتماعی، در کنار یکدیگر ایستادهاند و این اثر توانسته رتبه اول آمار رضایت مردم را از آن خود کند.
پرتال کانون و پخش آنلاین انیمیشن «این هم پول ماهی»
«این هم پول ماهی» ۱۱ دقیقه و ۲۰ ثانیهای با اقتباس از کتابی با همین نام به نویسندگی ابراهیم زاهدیمطلق و تصویرگری بهرام خائف از انتشارات کانون پرورش فکری، ساخته شده است.
انیمیشن «این هم پول ماهی» که تولید سال ۱۳۹۰ امور سینمایی کانون است، داستان دخترکی به نام «شکوفه» است که در کنار یک مغازهی ماهیفروشی، چشمش به ماهی کوچک قرمزی در تنگ کوچک میافتد و میخواهد آن را بخرد. اما پولش کم است و قول میدهد که بعد از بردن ماهی، بقیه پول را برای مغازهدار بیاورد. مغازهدار هم ماهی را به او میدهد و میگوید اگر بقیه پول تا قبل از روز عید به دستش نرسد، ماهی از تنگ بیرون میپرد و میمیرد ... .
انیمیشن کوتاه «این هم پول ماهی»، تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی هشتمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران را دریافت کرده است
این اثر تاکنون در چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم رشد به نمایش در آمده و در چند بازار بینالمللی فیلم همچون بوسان کرهجنوبی، چک و کلرمون فراند فرانسه معرفی شده است.
این انیمیشن روز چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ از ساعت ۹ صبح به مدت ۲۴ ساعت روی خروجی این پرتال اینترنتی به نشانی omid.kpf.ir بهصورت رایگان قابل دسترسی است.
فیلمها و تئاترهای کانون تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ به صورت آنلاین برای کودکان، نوجوانان و خانوادهها نمایش داده خواهد شد.
در این روزها که شاهد گسترش بیماری کرونا در کشور هستیم، آثار مربیان و تولیدات کانون در قالب طرح «پیک امید مجازی» از مسیر صفحه پیک امید در پرتال کانون به نشانی omid.kpf.ir قابل دسترسی است.
علاقهمندان میتوانند با استفاده از هشتگهای «#در_دل_دارم_امید، #کانون_امید، #پیک_امید و #برای_حال_خوب» به این آثار و فیلمها در شبکههای اجتماعی دسترسی پیدا کنند.
تکههایی از «زندگی»
کارگردانی که «رنج و افتخار» خود را فیلم کرد
خبرگزاری مهر- سیدسعید هاشمزاده/ شاید این علت بسیار جسارتبرانگیز باشد اما «رنج و افتخار» ساخته پدرو آلمودوار یکی از بهترین آثار اوست. یک دهه، بعد از «وولور» حالا شاهد فیلمی منسجم و دارای ارزشهای زیبایی شناختی از او هستیم.
سینمای آلمودوار شاید سینمای مورد توجه عموم مخاطبان نباشد اما موضوعاتی که او در قالب آثارش برای ما نمایش میدهد، تکهای از زندگی است که شاید کمتر مورد توجه مردم عادی باشد. تکهای عاشقانه و در عین حال ساده از زندگی همانطور که کارگردان مولفی چون تورناتوره در سینمای ایتالیا چنین موضوعاتی را مورد تأکید خود قرار میدهد؛ ساده، عمیق و بیآلایش.
اما تفاوتهای زیادی میان آلموودوار و تورناتوره وجود دارد. آلموودوار لهجه و نگاهی اسپانیایی دارد، چون خودش اسپانیایی است، اتمسفر معاصر این کشور و حتی شکل ارتباطات را به نمایش میگذارد و به خوبی میداند که تجربه زیستیاش در این زمینه او را منحصر به فرد کرده است. تجربه زیستی در اسپانیای معاصر که البته آن را نمیتوان با اسپانیای دهههای گذشته پیوند نداد.
به هرحال «رنج و افتخار» فیلم تازه آلمودوار است، کارگردانی که اهالی جشنواره کن دوستش دارند، جوایز زیادی به او دادهاند و آنتونیو باندراس هم برای همین اثر، یعنی «رنج و افتخار»، جایزه بهترین بازیگر این فستیوال را در سالی که گذراندیم از آن خود کرد.
چرا خوب - چرا بد؟
«رنج و افتخار» را میتوان یک داستانگویی بیآلایش و بدون خرده داستانهای اضافه دانست. داستانی که میان گذشته و امروز یک کارگردان، که آن را میتوان خود آلمودوار دانست، پیوندی درست و بجا برقرار میکند و دقیقاً نام اثر را در اتمسفر فیلم گسترش میدهد؛ رنج کشیدن کارگردانی که در حال مرگ است.
او دوره پایانی زندگیاش را میگذراند و میداند که دیگر تمام است. اما افتخارش همین زندگی است که نصیبش شده، زندگی که داشته و به همین خاطر فیلم به گذشته سرک میکشد، گذشتهای که در واقع خود یک فیلم و اثر هنری است؛ چنانچه در پایان نیز متوجه ساختگی بودن آن میشویم.
بازی باندراس در بهترین کیفیت خود قرار دارد. یک شخصیتپردازی درست و یک بازی بجا بدون کلیشههای پیشین و خارج از عادت. باندراس هرگز اینچنین درونگرایانه بازی را ارائه نداده بود و باید اعتراف کرد که همین ویژگی جایزه کن را برای او به ارمغان آورده است.
در این میان شاید رکگویی و جسارت آلمودوار در عواطف و ارتباطات، برخی را آزرده خاطر کند، اما باید گفت پیوند فرهنگ معاصر و گذشته اسپانیا چنین برانگیختگیای را میطلبد، چنانچه این فرهنگ در قرار پیشین با لورکا و شخصیتها و اعمال افسار گسیختهشان شناخته میشود. شخصیتها، رنگها، اتمسفر و رفتار آنها در اثر آلموودوار نیز اینچنین است و این یک خصیصه فرهنگی / رفتاری است که وارد فیلم شده است.
«رنج و افتخار» را البته با فاصله میتوان یکی از عادیترین داستانگوییهای آلموودوار در سینما به حساب آورد، به خصوص هنگامی که آن را با «پوستی که درون آن زندگی میکنیم» به مقایسه در آوریم.
بهترین سکانس؛ یک فاصلهگذاری هوشمندانه
سکانس پایانی شاید بهترین باشد. سکانسی که چند بار در فیلم تکرار میشود بدون اینکه بدانیم نوستالژی سالوادور از زندگی زاغهنشینی با پدر و مادرش، یک خاطره نیست، بلکه صحنهای ست از فیلمی که خود او دارد میسازد. مادرش با بازی پنه لوپه کروز از جایش بر میخیزد و پسرش را نگاه میکند، میخندد، دوربین عقب میکشد و در لانگ شات بوم من (نگه دارنده بوم صدابرداری) دیده میشود و متوجه میشویم که تمامی فصول گذشته فیلمی بوده که سالوادور از زندگی خود ساخته است.
این فاصلهگذاری هوشمندانه، معمای آن چیزی که در ذهن سالوادور میگذشته را نشانمان میدهد و افشا میکند؛ سالوادور در واقع فیلم خودش را میسازد. همانند آلمودوار که گویی تجربه زیستیاش را جلوی دوربین آورده است.
اگر از این فیلم خوشتان آمد...
حتما فیلمهای قبلی آلمودوار همانند «وولور» و یا «با او سخن بگو» پیشنهاد میشود و در کنار این فیلمها از این فیلمساز میتوان به فیلمهای تورناتوره چون «باریا» و «سینما پارادیزو» نیز اشاره کرد که میتوانید از نگاه بگذرانید.
نگرشهای نقادانهای که میتوانید دنبالش کنید...
بیش از هر نگرش دیگری تمرکز «رنج و افتخار» بر روی فرهنگ زیستی اسپانیا در طول قرن پرحادثهای که گذرانده و در واقع تمرکز بیشتر روی رفتارشناسی مردم آن میتواند مورد مطالعه قرار بگیرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4245/19293/75491
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4245/19293/75492
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4245/19293/75493
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4245/19293/75494
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4245/19293/75495
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4245/19293/75496
|
عناوین این صفحه
- ساخت فینال «پایتخت» به بعد از کرونا موکول شد
- سونی، بزرگترین تغییرات برنامه نمایش فیلمها در هالیوود
- ماجرای ازدواج یکتا ناصر و منوچهر هادی در دورهمی
- چرا «نون.خ۲» زودتر از رمضان پخش میشود؟
- اخبار
- اخبار