|
موسیقی پاپ ایران در دوران پس از انقلاب
هادی شاه مرادی
پاپ مخفف عبارت « Popular» به معنای محبوب است و مولفه عامه پسند بودن موسیقی پاپ علت نامگذاری آن به این عنوان میباشد. نگاهی به پیشینه موسیقی پاپ بیانگر آن است که این سبک موسیقی به عنوان نقطه مقابل موسیقی سنتی و کلاسیک ظهور کرده است. شاید دو تفاوت عمده موسیقی پاپ و کلاسیک را بتوان در عرضه اقتصادی و مخاطبان آنها یافت چرا که همواره سبک کلاسیک موسیقی مدنظر طبقه روشنفکر جوامع بوده و عرضه تجاری نداشته اما موسیقی پاپ به دلیل استقبال بسیار بالای عموم مردم از همان ابتدا جایگاه تجاری خود را حفظ کرده است.
بدون شک ایران خاستگاه موسیقی پاپ فارسی بوده و بعدها این هنر در کشورهای افغانستان و تاجیکستان نیز توجه همه را به خود جلب کرد. قصد داریم در این گزارش نگاهی داشته باشیم به هر آنچه موسیقی پاپ ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی تجربه کرده است؛ از فراز و فرودهایش گرفته تا چالش ها و دستاوردهای آن.
خلاصه ای از تولد موسیقی پاپ در ایران
بنا به اسناد معتبر موجود زادروز موسیقی پاپ فارسی به دوره قاجار برمیگردد. هر چند تا اوایل دهه 30 خورشیدی ستاره های موسیقی سنتی یکه تازی میکردند، اما روی کار آمدن ویگن به عنوان نخستین خواننده پاپ ایرانی که بعدها توانست لقب «سلطان پاپ» را نیز کسب کند، تحولی عظیم در صنعت موسیقی فارسی به همراه داشت. جنس و مفهوم اشعار به همراه سازهای استفاده شده در موسیقی، دو تفاوت جدی ویگن با خواننده های قبل از خودش بود. آنها که تمامشان در قالب موسیقی سنتی و نیمه سنتی فعالیت داشتند، در موسیقی کلاسیک خود فقط شعر و سازهای ایرانی را به کار میگرفتند اما سبک پاپ با اشعاری تقلیدی از موسیقی غربی و همینطور بهره گیری از سازهای فرنگی مثل جاز و گیتار ساخته میشد.
این رنسانس بزرگ در موسیقی ایران در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 خورشیدی به اوج خود رسید.
انقلاب اسلامی و تحول در موسیقی پاپ
ابتدای انقلاب اسلامی نگاه مثبتی نسبت به موسیقی وجود نداشت و همین باعث شد برای مدتی شاهد تولید هیچ اثر هنری در این حوزه نباشیم. این موضوع باعث کوچ برخی خوانندگان آن زمان به خارج از ایران شد. بسیاری از این خواننده ها در کشور آمریکا و شهر لس آنجلس مستقر شدند و به مرور فعالیت خود را با همان سبک قبلی که عموما با اشعار تهی و موسیقی شیش و هشت ساخته میشد، از سر گرفتند.
همزمان در داخل کشور و با پایان یافتن جنگ تحمیلی، موسیقی پاپ با بهره گیری از اشعار حماسی و با هدف تزریق روحیه نشاط به مردم و ارزش گذاشتن به باورهای مذهبی، در یک عصر تازه قدم گذاشت. اگر بخواهیم لیستی از خواننده ها و فعالان آن برهه موسیقی پاپ تهیه کنیم بدون شک افرادی مانند اسفندیار قرهباغی، محمد گلریز، جمشید جم و رضا رویگری در صدر این لیست قرار خواهند داشت.
دهه 70؛ تبیین سیاست های جدید و نگاهی با زاویه تند
نادیده گرفتن نیاز جدی طیف عوام جامعه به موسیقی پاپ و تولید کارهای صرفا حماسی در داخل ایران از یک سو و فعالیت زیاد خواننده های موسوم به لس آنجلسی در اواخر دهه 60 و ابتدای دهه 70 شمسی در سوی دیگر، مدیران وقت حوزه فرهنگ و ارشاد کشور را بر آن داشت تا تبیین سیاست های جدید جهت احیای موسیقی پاپ را در دستور کار قرار دهند. بدین منظور در صدا و سیمای جمهوری اسلامی شورایی جهت نظارت بر پروسه احیای موسیقی تشکیل شد که علی معلم و فریدون شهبازیان موسسان آن بودند.
در همین خصوص باید به این موضوع اشاره کنیم که شادمهر عقیلی، محمد اصفهانی سعید شهروز و خشایار اعتمادی نخستین کسانی بودند که رسماً اجازه فعالیت پیدا کردند و برخی آثارشان نیز از تلویزیون پخش میشد. استقبال گرم مردم از موسیقی پاپ خوانندگان داخل کشور باعث شد تا شاهد درخشش ستاره های بیشتری در این عرصه باشیم که از مهمترین آنها میتوان به محمدرضا عیوضی، علیرضا عصار و محمد زمان اشاره کرد.
کمی پس از شروع فعالیت چند تن از خوانندگان نوین پاپ در داخل کشور، برخی منتقدان بر این باور بودند که جنس کار این خواننده ها، از مفهوم و کلام و موسیقی آوا گرفته تا محتوای مضمون، کم مایه و سطحی است. البته در برخی موارد شدت انتقادات به حدی بود که چنین فعالیتی را مغایر با انگیزه های انقلابی توصیف میکرد. صحیح یا غلط، این زاویه نگاه باعث ایجاد محدودیت های زیادی در این عرصه شده بود و همین کار را برای علاقه مندان به این حرفه سخت میکرد.
ناگفته نماند که در بین این منتقدان علاوه بر افرادی که تبیین ناصحیحی از تعریف موسیقی در انقلاب اسلامی استنباط کرده بودند، افرادی از اهالی موسیقی و تحصیل کرده های این رشته نیز حضور داشتند.
هر چه به انتهای دهه 70 پیش رفتیم، علیرغم اینکه محدودیت های اخذ مجوز تا برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم خوانندگان را عاصی کرده بود، علاقه طیف بزرگی از مردم جامعه به پاپ نوین بیشتر و بیشتر شد تا اینکه در سال 1378 یکی از نقاط عطف موسیقی پاپ ایران در سال های پس از انقلاب رقم خورد و نخستین گروه موسیقی پاپ که از 10 پسر و دختر جوان تشکیل میشد مجوز فعالیت گرفت و با نام «گروه آریان» آغاز به کار نمود. فعالیت این گروه که تا اوایل دهه نود نیز ادامه داشت با یک حاشیه جدی همراه بود. این حاشیه در یکی از کنسرت های خارج کشور گروه آریان رقم خورد و وقتی امیرحسین مستعد یکی از اعضای گروه دیگر به ایران برنگشت باعث شد این گروه تا مدت ها اجازه برپایی کنسرت نداشته باشد.
دهه 80 و ظهور خواننده های زیرزمینی
گسترش فن آوری های نوین و دسترسی راحت مردم به اینترنت باعث شد برخی افراد و گروه ها به فعالیت غیرمجاز این حرفه روی بیاورند. هر چند این نوع فعالیت موسیقی پیشتر نیز وجود داشته اما دهه 80 را میتوان به عنوان زمان آغاز این پدیده مخرب در صنعت هنر و موسیقی ایران دانست. وجه اشتراک آثار ارائه شده از سوی اکثر خوانندههای زیرزمینی را میتوان در دو مولفه عامه پسند و بی محتوا بودن تجمیع کرد. موسیقی زیرزمینی برای چند سال موسیقی پاپ ایران را با چالشی جدی رو به رو کرده بود و برخی فعالان این حوزه از خواننده های قانونی پیشی گرفتند. هر چند برخی از خواننده های زیر زمینی مثل بنیامین بهادری، محسن چاوشی و محسن یگانه پس از انتشار چند ترانه مورد توجه مسئولان قرار گرفتند و برای آنها جواز کار صادر شد اما برخی دیگر هرگز نتوانستند به این مهم دست پیدا کنند و به مرور آتش موسیقی زیرزمینی در ایران فروکش کرد اما خاموش نشد.
تحول عظیم موسیقی پاپ در دهه 90
با ورود به دهه 90 تحول سترگی در بحث صدور مجوز و پرداختن به موسیقی پاپ در ایران به وجود آمد. نه تنها تاسیس آکادمیها و گسترش کلاس های موسیقی به پرورش علاقه مندان و استعدادیابی های زیادی منجر شد بلکه برگزاری کنسرت های متعدد در تهران و سایر شهرستانها نیز باعث افزایش دامنه فعالیت ستاره های موسیقی پاپ گردید.
یکی از نکات بارز موفقیت موسیقی پاپ در دهه 90 چیره گشتن آثار خواننده های رسمی بر موسیقی زیرمینی و ترانه های لس آنجلسی بود.
پرداختن مناسب صدا و سیما به این هنر را نیز که با کمترین ممیزیها انجام شد را نباید نادیده گرفت. از حضور خواننده های مطرح در برنامه های تلویزیونی گرفته تا ایجاد برنامه های استعدادیابی مثل شب کوک گویای این واقعیت است که رسانه ملی نیز در تغییر نگاه صورت گرفته در قبال موسیقی پاپ سهم بسزایی داشته است.
هدفی که محقق شد
همانطور که در ابتدای این گزارش به آن اشاره کردیم، مقابله با موسیقی مخرب لس آنجلسی یکی از اهداف اصلی مسئولان جمهوری اسلامی بود که با کارگروه علی معلم این اقدام آغاز شد و حالا پر بیراه نیست اگر بگوییم امروز این هدف کاملا محقق شده چرا که می بینیم جامعه جوان ایران نه تنها کمترین رغبت به آثار خواننده های خارج کشور را دارد بلکه ایجاد فضای مناسب برای عرضه موسیقی پاپ در کشور نیز به رشد و نمو ستارههایی منجر شده که حالا صدایشان در منزل شخصی خواننده های لس آنجلسی نیز پخش میشود.
در مجموع باید به این نکته اذعان داشت که یکی از جدی ترین خواستههای مسئولان جمهوری اسلامی از موسیقی پاپ پس از حدود چهار دهه کشمکش حالا به نقطه مطلوبی رسیده که هم رضایت فعالان این هنر را در پی داشته و هم رضایت مخاطبان داخلی و خارجی را به دست آورده است.
هر چند عده ای بر این اعتقادند که موسیقی پاپ در سال های پس از انقلاب به دلیل تاثیر گرفتن از رسانههای بیگانه از مسیر اصلی خود خارج شده اما برخی دیگر نیز با استناد به آثار فاخری که در دهه های اخیر تولید شده معتقدند موسیقی پاپ این دوره ملیتر از هر زمان دیگری دنبال میشود. درخشش روز افزون ستاره های پاپ ایران نوید این را می دهد که در صورت توجه لازم و صحیح به مقوله موسیقی پاپ شاهد رشد بیش از قبل آن در ایران باشیم.
لزوم توجه به ردهبندی سنی در ویاودیها
نظارت تربیتی راجدی بگیریم
عبدالرضا سپنجی استاد دانشگاه با اشاره به افزایش مراجعه مخاطبان محصولات فرهنگی به اینترنت بر لزوم توجه به مباحث تربیتی و روانشناختی برای نظارت روی ویاودیها و سامانههای ویدئویی تاکید کرد.
عبدالرضا سپنجی استاد دانشگاه و متخصص حوزه رسانه در گفتگویی درباره ساز و کار فعالیت «وی او دی» ها که این روزها به دلیل تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری حجم استفاده آنها توسط مخاطبان افزایش یافته است، بیان کرد: هر محتوایی که در فضای سایری پخش میشود باید از چارچوبهای لازم برخوردار باشد و محصولات ارائه شده در سامانههای آنلاین و ویاودیها هم از این جمله هستند.
وی ادامه داد: البته یک اصل، نسبت به محتوایی که در اینترنت عرضه میشود، وجود دارد که مبنای اینترنت در همه کشورها بر عدم تمرکز بوده است بنابراین نباید وارد فیلترینگ یا محدودیت شد اما به معنای عدم نظارت و فقدان چارچوبها نیست.
توجه به ردهبندی سنی در ویاودیها
این استاد علوم ارتباطات در واکنش به اعمال نشدن برخی از چارچوبها برای مخاطبان سامانههای آنلاین و سایتهای ویدئویی در ایران اظهار کرد: یکی از این مباحث که باید مورد توجه قرار گیرد ردهبندی سنی است. اینکه محتوای عرضه شده با توجه به سن افراد در نظر گرفته شود و یا محصولات و محتوا به گونهای باشد که مخاطب آن از لحاظ روحی و روانی آمادگی تماشای آن را داشته باشد؛ این خیلی اهمیت دارد چون محتوای مورد نظر روی مخاطبی که آن را میبیند اثرگذار است.
وی با اشاره به لزوم توجه نهادهای مسئول در این باره تصریح کرد: وزارت ارشاد وقتی مجوزی صادر میکند یا شورای عالی فضای مجازی وقتی در حوزهای مسئول است باید نظارت و ساز و کار لازم را نسبت به آن مورد توجه قرار دهند.
سامانههای آنلاین محدود نشود اما سامان یابد
سپنجی با اشاره به اهمیت استفاده از رسانههای آنلاین و مدیومهایی غیر از شبکههای تلویزیونی عنوان کرد: در فضای امروز اینترنت و سامانههای آنلاین باید توسع بیشتری پیدا کنند و دسترسی به آنها نباید محدود شود چراکه کاربری آنها در این دوران بیش از پیش مورد استفاده مخاطب قرار گرفته است. به طور مثال کنسرتهای آنلاین که در ایام نوروز و در این روزهای کرونایی برگزار شد اتفاق خوبی بود اما همین رویدادها هم به صورت جسته و گریخته برگزار میشود و خوب است که به شکل منسجمتری سامان یابد.
وی اضافه کرد: صداوسیما بیشتر از سی یا چهل شبکه دارد اما مخاطب گاهی باز هم نمیتواند محتوا و محصول مورد نظرش را پیدا کند اما این سامانهها فضایی را پدید آوردهاند که مورد توجه مخاطب است بنابراین باید به صورت نظاممندی روی آنها نظارت باشد.
خلأ نظارتهای روانشناختی و تربیتی بر ویاودیها
این استاد دانشگاه بخشی از نظارت در این حوزه را با بحثهای روانشناختی مرتبط دانست و عنوان کرد: یکی از حوزههایی که باید در ساز و کار تدوین و تنظیم این سامانهها مورد توجه قرار گیرد بحثهای روانشناختی و تربیتی است. محتوایی که در این سامانهها قرار میگیرد در آن واحد در دسترس مخاطبانی از سراسر دنیا قرار میگیرد؛ به گونهای که فرزندان ما که در کشور ایران زندگی میکنند همان لحظه به محتوایی دسترسی دارند که فردی در نیویورک دسترسی دارد. گاهی این موارد مشکل ساز شده است هم برای کودکی که بدون آگاهی موبایل پدر و مادرش را استفاده کرده و محتوایی که مناسب سن او نبوده را دیده است و هم برای ما به عنوان پدر و مادر این فرزندان مشکل ساز شده است.
وی تصریح کرد: من همیشه به فیلتریتگ نقد داشتهام اما در عین حال معتقدم باید بدانیم که چه تدابیری بیندیشیم که فرزندان در فضای مجازی گرفتار نشوند.
سپنجی در پایان گفت: باید توجه داشت که مساله این نیست که محتوا را محدود کنیم چون اینترنت و محتوای اینترنتی را نمیتوان محدود کرد و در نهایت برای فرزندان ما قابل دسترسی است، اما باید بتوانیم نسبت به این محتوا آگاهی لازم را ایجاد کنیم.
سلبریتیها دیگر بهتنهایی «مجری» نمیشوند
تقویت برندها
مدیر شبکه پنج سیما تأکید کرد که از این پس در برنامههای تولیدی این شبکه سلبریتیها به تنهایی اجرا را برعهده نخواهند داشت و حضورشان در برنامه با همراهی یکی از مجریان شبکه خواهد بود.
سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به حضور سلبریتیها در برنامههای این شبکه به عنوان مجری و رویکرد این شبکه حوزه استفاده از چهرهها در سال جاری بیان کرد: از این پس رویکرد ما این است که اگر چهره یا سلبریتیای قرار بود در شبکه به اجرا بپردازد، حضور ایشان در کنار مجریان تلویزیون باشد. به این ترتیب هیچ سلبریتیای از این پس به تنهایی برنامهها را اجرا نخواهد کرد.
وی در توضیح نمونههای اجرای این رویکرد توضیح داد: در ویژهبرنامه تحویل سال شبکه هم محمد علیزاده در کنار هیراد حاتمی (از مجریان شبکه پنج) این برنامه را اجرا کرد. اکنون مسابقه «پنج ستاره» تنها برنامهای است که یک بازیگر به تنهایی آن را اجرا میکند که آن هم پیش از این روی آنتن بوده است. اشناب در ادامه با اشاره به رویکرد شبکه در معرفی قهرمانان مردمی هم اظهار کرد: یکی از برنامههای جدی ما در شبکه، معرفی قهرمانان مردمی است که پیش از این هم در سال گذشته و در اسفندماه این طرح را برگزار کردیم. مردم این قهرمانان را دوست دارند و بازخورد خوبی هم در اجرای این طرح داشتیم.
معرفی قهرمانان مردمی و تفاوت با «فرمول یک»
مدیر شبکه پنج در پاسخ به اینکه این طرح چه تفاوتهایی با طرح «معرفی چهرههای مردمی» در برنامه «فرمول یک» از شبکه یک دارد، گفت: در برنامه «نوروز در راه است» افراد به تفکیک سازمانها و نهادهای خدماتی استان تهران در معرض آگاهی و انتخاب مردم قرار میگیرند. درحالی که طرح «معرفی چهرههای مردمی» در شبکه یک، شخص محور است و سراغ اشخاص ویژه در سراسر کشور میرود. حرفهمحور و صنفی بودن وجه تمایز طرح ماست و قرار است این طرح را به صورت یک جشنواره سالانه ادامه دهیم. وی اضافه کرد: ما میخواستیم این حس بخشی از جامعه را که فکر میکنند کسی در کشور به درستی کار نمیکند، تصحیح کنیم. باور اشتباهی که رسانههای وابسته به عربستان و غرب در صدد ایجاد آن هستند. به طور نمونه از سازمانی مثل آتشنشانی که تلاش کیفی و زحمت زیادی متحمل میشوند خواستیم کارکنان نمونه سازمان را معرفی کنند و بعد با ساخت مستند و پخش آن، به رأی مردم گذاشتیم. اشناب تصریح کرد: اتفاق دیگری که اواخر سال گذشته شروع کردیم توجه به وجوه فرهنگی هنری شهرستانهای استان تهران بود که در برنامه «اینجا تهرانه» شهرستانهای استان تهران را یک به یک معرفی میکنیم. این برنامه فضایی استیج گونه با حضور مردم در یکی از سالنهای بزرگ شهرستان دارد تا با شخصیتهای فرهنگی شهرشان بیشتر آشنا شوند. این برنامه که دارای رویکردی مفرح است در دو شهرستان غرب استان تولید شد و انشاءالله با پایان کرونا تولید و پخش آن ادامه پیدا خواهد کرد.
اخبار
شکایت بازیگر «مردگان متحرک» از آزار بازدیدکنندگان
یکی از بازیگران که در پارک موضوعی «مردگان متحرک» در نقش زامبی نقشآفرینی میکرد، از آزاری که بازدیدکنندگان به او و افراد دیگر وارد کرده اند، شکایت کرد.
کورت لوگان شکایتی به دادگاه لسآنجلس ارائه کرده و در آن ادعا کرده است که بارها از سوی بازدیدکنندگان پارک موضوعی «مردگان متحرک» (واکینگ دد) آزار دیده و حتی برخی همکاران زن که در آنجا مشغول کار بودند با آزار جنسی روبرو شدهاند.
این پارک موضوعی برمبنای سریال پرطرفدار «مردگان متحرک» شکل گرفته و مهمانان در فضایی پسا آخرالزمانی با راهروهای تاریک و باریک، با زامبیها روبرو میشدند.
در این دادخواست نوشته شده یونیورسال استودیوز بازدیدکنندگان را تشویق به انجام این کارها میکرد و به بازدیدکنندگان میگفت «آماده شوید تا برای بقا بجنگید.»
سخنگوی یونیورسال از پاسخ به این ادعای خاص خودداری کرد، اما گفت: هدف ما همیشه حفظ امنیت بازدیدکنندگان و کارمندان بوده است.
پارک موضوعی «مردگان متحرک» سال ۲۰۱۶ افتتاح شد و ماه پیش، اندکی پیش از اینکه همه پارکها به دلیل ویروس کرونا تعطیل شوند، تعطیل شد.
در این دادخواست آمده است که در این پارک الکل سرو میشد و بازدیدکنندگان اغلب مست بودند و به همین دلیل شاکی چند بار از سوی بازدیدکنندگان مشت دریافت کرده است.لوگان افزوده است در یک مورد هم ایفاگر زن نقش زامبی با آزار جنسی روبرو شده است. در این شکایت آمده که این بازیگر زن نیز پیشتر شکایت کرده و خواستار ایجاد تغییراتی برای محافظت از کارکنان شده است. «مردگان متحرک» یا «واکینگ دد» مجموعه تلویزیونی درام، ترسناک و پسارستاخیزی آمریکایی، ساخته فرانک دارابونت است. این مجموعه از روی کتاب مصوری با همین نام نوشته رابرت کرکمن، تونی مور و چارلی ادلرد ساخته شدهاست. تاکنون ۱۰ فصل از این مجموعه روی آنتن رفته و نامزد جایزههای متعددی از جمله نامزد جایزه انجمن نویسندگان آمریکا و جایزه گلدن گلاب برای بهترین مجموعه تلویزیونی درام شده است.
شاهرخ خان دفترش را در اختیار قرنطینه بیماران کرونایی گذاشت
بازیگر سرشناس بالیوود برای کمک به کنترل کرونا در هند، دفتر شخصیاش را در اختیار ستاد قرنطینه بمبئی گذاشت.
شاهرخ خان ساختمان دفتر خصوصیاش را که یک ساختمان ۴ طبقه در بمبئی است با رعایت موارد ضروری برای قرنطینه زنان، کودکان و افراد سالمند در اختیار ستاد قرنطینه شهرش گذاشت.
مقامات شهری بمبئی از این اقدام شاهرخ خان و همسرش در رسانههای اجتماعی تشکر کردند.
شاهرخ خان نیز در توییترش نوشت: مفتخر است که میتواند بخشی از تلاش تیم شهری برای مقابله با کووید ۱۹ باشد و هر دوی آنها از اینکه بخشی از این تلاش هستند و میتوانند از اهالی بمبئی حفاظت کنند، تشکر میکنند.
این نخستین بار نیست که بازیگر ۵۴ ساله بالیوودی در این تلاش سهیم میشود. وی اوایل همین ماه قول داد به دولتهای ماهاراشترا، دهلی و بنگال غربی کمک مالی کند. وی کمکهای دیگری هم کرده است از جمله اهدای ۵۰ هزار تجهیزات محافظت شخصی برای افرادی که در خط مقدم این کارزار هستند، تهیه مواد غدایی روزانه برای ۵۵۰۰ خانواده در بمبئی، تهیه بستههای غذا برای ۱۰ هزار نفر در روز و تامین مواد ضروری برای ۲۵۰۰ کارگر روزمزد که بیکار شدهاند.
وی گفت: زمانی که نژاد بشری با یک چنین بحران عظیمی روبرو شده فقط یک پاسخ واقعی میتواند جود داشته باشد؛ اینکه همه در یک تلاش جمعی، مهربانتر، قویتر و شجاعتر تلاش کنیم تا با روزهای آینده روبرو شویم.
اخبار
حسین رضایینیا مطرح کرد؛
آموزش آنلاین موسیقی در روزهای کرونایی
یکی از نوازندگان شناختهشده سازهای کوبهای که پس از شیوع ویروس کرونا جزو اولین مدرسانی بوده که آموزش آنلاین هنرجویانش را آغاز کرده از تجربیات این شیوه آموزشی سخن گفت.
حسین رضایینیا در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به شرایطی که در ماههای اخیر برای حوزه آموزش موسیقی پس از شیوع ویروس کرونا به وجود آمده توضیح داد: قطعا شرایط آموزش موسیقی زمانی با کیفیت بهتری به هنرجویان ارائه خواهد شد که هنرجو به صورت حضوری در کارگاه آموزشی حضور داشته باشد که بتواند در فرآیند بهتر و موثرتری به فراگیری مشغول شود اما متاسفانه در یکی دو ماهه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا که منجر به تعطیلی کامل آموزشگاههای موسیقی شده است تنها گزینه پیش روی مدرسان موسیقی، مساله آموزش انلاین موسیقی است. بنده جزو اولین افرادی بودم که همراه با تعدادی دیگر از دوستان هنرمندم این شرایط را ایجاد کردیم که تاکنون برایم تجربه متفاوتی بوده است.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای خوب آموزش آنلاین موسیقی آشنایی بیشتر من با هنرجویانی بود که عمدتا در شهرستان حضور داشتند و من در زمانی که فعالیت بیشتری در کارگاههای آموزشی داشتم شناخت کمتری از آنها و تواناییشان به دست میآوردم اما با شروع آموزش آنلاین ماجرا به گونهای پیش رفت که آنها را بیشتر بشناسم و بتوانم فرصت زیادتری را در حوزه آموزش با آنها داشته باشم. البته در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی من و بسیاری از همکارانم در این زمینه موضوع سرعت نامطلوب اینترنت است که در برخی موارد به قدری کندی آن ما را دچار مشکل میکند که در وسط یک بحث مهم آموزشی مجبور میشویم ارتباط را قطع کنیم. شرایطی که بهتر است وزارت ارتباطات فکر عاجلی برای آن کند چون اگر چنین روندی ادامه پیدا کند قطعا موضوع آموزش آنلاین نیز با استقبال مواجه نخواهد شد.
این نوازنده مطرح دف گفت: متاسفانه ماجرای اینترنت به قدری برای ما مشکلساز شده که در این روزها به این فکر میکنم که آموزش آنلاین را هم کنسل کنم. این در حالی است که در کشورهای دیگر که با مشکل مشابه ما مواجهند، دیگر مشکل اینترنت وجود ندارد و معلم و هنرجو به راحتی میتوانند در فضای مجازی موارد آموزشی را پیگیری کنند.
به هر حال من هم میدانم این شیوه آموزشی یک تجربه جدید در ایران است که میتواند دربرگیرنده ویژگیهای مثبتی برای موسیقی باشد اما همین موضوع آموزش آنلاین مستلزم فراهم آمدن ابزار سختافزاری و نرمافزاری است که میبایست هرچه زودتر نقصانهای آن مرتفع شود.
رضایینیا در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد: متأسفانه شیوع ویروس کرونا در دنیا صنعت موسیقی را به شدت تحتتاثیر قرار داده و هنوز هم معلوم نیست قرار است چه زمان شر آن از دنیا برداشته شود. در این راه موضوع آموزش موسیقی نیز به طور کامل تعطیل شده است. من فکر میکنم باید به زودی شاهد تعطیلی بیش از ۷۰ درصد اموزشگاههای موسیقی کشور باشیم که قطعاً تبعات منفی این تعطیلیها گریبانگیر کلیت موسیقی کشور خواهد شد.
کما اینکه خیلی از هنرجویان هم آنچنان علاقه ندارند حضور مستمری در آموزشهای آنلاین داشته باشند و ترجیح میدهند که به صورت حضوری هزینههای کارگاههای آموزشی را پرداخت کنند. پس بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر کشور هرچه زودتر به فکر ارائه طرحهای اجرایی موثر در جهت حل مشکلات این چنین باشد.
موسسه فیلم بریتانیا ۴.۶ میلیون پوند به
صنعت سینما کمک میکند
موسسه فیلم بریتانیا بستهای از اقدامات حمایتی را برای کمک به صنعت فیلم بریتانیا در دوران بحران ویروس کرونا آماده کرده است.
بن رابرتز مدیر عامل موسسه فیلم بریتانیا (BFI) اعلام کرد مبلغ ۴.۶ میلیون پوند (۵.۷ میلیون دلار) بودجه برای حمایت از بخشهای مختلف صنعت فیلم بریتانیا تخصیص داده شده است که غرفهداران، تهیهکنندگان و کارکنان آزاد را دربرمیگیرد.
وی با صدور بیانیهای اعلام کرد: بحران ویروس کرونا بسیار ویران کننده و طولانی مدت شده است و ما داریم تلاش میکنیم تا از آنهایی که از این موج آسیب دیدهاند حمایت کنیم و مطمئن شویم که از این بحران عبور می کنیم.
وی اعلام کرد که به همین دلیل یک بسته حمایتی را تهیه دیدهاند که در کنار حمایت مالی دولت، به آسیب دیدگان پرداخته میشود.
از این مبلغ ۲ میلیون پوند (۲.۴۸ میلیون دلار) به صندوق تداوم فیلم اختصاص مییابد تا به تهیهکنندگان مستقل بریتانیا کمک کند.۱.۳ میلیون پوند (۱.۶ میلیون دلار) نیز به صندوق تابآوری در برابر کووید ۱۹ اختصاص مییابد که به غرفهداران و جشنوارههایی که لغو شدهاند تعلق می گیرد و در عین حال بسیاری از مشاغل کوچک و متوسطی را که بسته شدهاند، در برمی گیرد.
نیم میلیون پوند نیز به صندوق امداد اضطراری فیلم و تلویزیون بریتانیا اهدا میشود که به کارگران و کارمندان موقتی و آزاد پروسه تولید، توزیع و برگزاری نمایشگاهها و غرفهها تعلق میگیرد. ۸۰۰ هزار پوند نیز به دست اندرکاران برنامههای معوق مانده موسسه فیلم بریتانیا تعلق میگیرد.
موسسه فیلم بریتانیا سازمانی برای حمایت از فیلمسازی در سینما و تلویزیون بریتانیا است و قدمتی ۸۷ ساله دارد.
اسکار سینمای آلمان برگزار میشود
مراسم اهدای جوایز لولا به جای لغو شدن، به صورت آنلاین برگزار میشود.
آکادمی فیلم آلمان تصمیم گرفته تا به جای لغو اهدای جوایز لولا که معادل اسکار در سینمای آلمان است، این مراسم را بدون جشن معمول در ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) برگزار و به صورت زنده پخش کند.
آلمان اعلام کرده جوایز معادل اسکار خود را از برلین و با وجود قرنطینه کشور به دلیل گسترش ویروس کرونا، در مراسمی زنده برگزار میکند.
جوایز فیلم آلمان که امسال هفتادمین دورهاش را برگزار میکند البته به جای جشن همیشگی خود، بدون مهمانان و شرکت کنندگان و بدون حضور نامزدها و برندگان به معرفی برترین چهرههای سال میپردازد و برندگان از خانههایشان شاهد مراسم خواهند بود.
شرلی هورمان که مدیر امسال این مراسم است در این زمینه گفت: باوجود اینکه همه مرزها دارند بسته میشوند و ما در شرایط اضطراری هستیم و باید از خودمان محافظت کنیم، هنوز میخواهیم راهی برای جشن گرفتن و تجلیل از نامزدها و برندگان پیدا کنیم و برنامهای زنده و البته بینظیری خلق کنیم.
میزبان امسال مراسم جوایز فیلم آلمان ادین هازانوویچ بازیگر است. در این مراسم حدود ۳.۲ میلیون دلار جایزه از سوی وزارت فرهنگ آلمان به نامزدها و برندگان اهدا میشود.
نامزدها و برندگان نیز از خانه به صورت زنده در مراسم حضور خواهند داشت.
امسال فیلم «آلکساندر پلاتز برلین» ساخته برهان قربانی که اقتباسی از اثر کلاسیک سال ۱۹۳۰ در دوران مدرن است، با نامزدی در ۱۱ بخش پیشتاز کسب جایزه است که شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نیز میشود.
درام اجتماعی «خرابکار سیستم» ساخته نورا فینگشایت نیز پشت سر این فیلم قرار دارد. این فیلم در ۱۰ بخش نامزد کسب جایزه شده و در جشنواره بینالمللی فیلم برلین سال پیش با موفقیت زیادی روبه رو شد.
اولریش ماتس رییس آکادمی فیلم آلمان گفت: حتی در چنین موقعیت خاصی، باید از فیلمهای فوق العاده سال به درستی تجلیل شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4252/19350/75752
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4252/19350/75753
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4252/19350/75754
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4252/19350/75755
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4252/19350/75756
|
عناوین این صفحه
- موسیقی پاپ ایران در دوران پس از انقلاب
- نظارت تربیتی راجدی بگیریم
- تقویت برندها
- اخبار
- اخبار