|
۲ حکایت جدید از «مثنوی معنوی» تولید میشود
عماد توحیدی آهنگساز آلبوم «شمس جان» از تولید ۲ اثر دیگر به نام های «ضیاء الحق» و «صلاح الحق» با محوریت حکایات مثنوی معنوی خبر داد.
عماد توحیدی آهنگساز آلبوم «شمس جان» با اشاره به تولید ۲ اثر دیگر به نام های «ضیاء الحق» و «صلاح الحق» با محوریت حکایات مثنوی معنوی توضیح داد: سرودن مثنوی معنوی به عنوان یک شاهکار جاوید معرفتی در ادبیات جهان مرهون وجود سه شخصیت مهم و تاثیرگذار در زندگانی مولانا جلال الدین بوده است و اینان شمس تبریزی، حسام الدین چلبی و صلاح الدین زرکوب بوده اند. ضمن اینکه در «مناقب العارفین» از مولانا جلال الدین محمد بلخی نقل است: «شمس الدین به مثابت آفتاب است و شیخ صلاح الدین درمرتبهٔ ماه است و حسام الدین چلبی میانشان ستاره ای است روشن و رهنما.»
وی ادامه داد: در آلبوم اول، حکایت «پادشاه و کنیزک» به مناسبت مضمون و اشارات داستان، «شمس جان» نام گرفت و این آغازی بر سه گانه ای است که متکی بر روایت سه حکایت نغز و پرمغز مثنوی معنوی است. اثر دوم «ضیاء الحق» نام دارد که لقب حسام الدین چلبی اُرموی بوده است و مولانا در دفتر اول در مورد او و شمس چنین سروده: «رو ز سایه آفتابی را بیاب / دامن شه شمس تبریزی بتاب ... ره ندانی جانب این سور و عرس/ از ضیاء الحق حسام الدین بپرس». اثر پایانی این سه گانه نیز «صلاح الحق» نام دارد که اشارت به صلاح الدین زرکوب است.
این آهنگساز که در دهه هشتاد با تهیه کنندگی مرکز موسیقی حوزه هنری سازنده آلبوم های سه گانه موفق «کولی کوبی»، «ذوالجناح» و «قلندروار» با بهره گیری از هشتاد ساز کوبه ای بوده است در مورد همکاران خود در ۲ اثر باقیمانده تاکید کرد: حضور مغتنم عبدالجبار کاکایی و داوود آزاد نه فقط بلحاظ مرتبت رفیع هنری ایشان بلکه به دلیل معرفت و انس جانانه این دو با سلوک و شعر مولاناست. در کنار این بزرگان از محضر هنرمندان شاخص دیگری نیز بهره مند خواهیم شد که بعد از توافقات نهایی اخبار آن منتشر خواهد شد. همچنین حضور موثر آرش صفدری و وحید اختری بعنوان مشاوران هنری، صدابردار و ناظر ضبط در پروژه قطعی است.
توحیدی که رساله دکتری او در دانشکده فیلولوژی دانشگاه مسکو با موضوع مولانا بوده است اضافه کرد: «انجام این پروژه جدای از دغدغه های همیشگی من در حوزه ادبیات، سوق دادن مخاطب به سوی معنویت ناب و اصیل نهفته در این اشعار است. یادم هست که پرفسور «اولریش مارزلف» که یکی از صاحبنظران برجسته جهان در حوزه افسانه است در کارگاه طبقه بندی قصه های ایرانی، مثنوی را گنجینه منحصر به فرد و پایان ناپذیر حکمت ایرانی در تاریخ بشریت می نامید. به هر حال در روزگاری که شوربختانه دستاوردهای عرفان ایرانی_اسلامی و مولانا تبدیل به دستاویزی برای دکانداری و سوداگری عده ای متظاهر فرومایه در پوشش عرفان های کاذب و ریاورزانه شده، نیاز به روایت و ارائه صحیح و بی غل و غش آثار ارجمند زبان فارسی و تفسیر صحیح آنها بیشتر احساس می شود.
این پژوهشگر و مدرس موسیقی در پایان تصریح کرد: از سویی نباید از تاثیر و نقش بسزای تعلیمی و اخلاقی مثنوی که با بهره گیری از مضامین قرآنی و شرح و بسط روایات به وجود آمده غفلت کرد. ابیات ارجمندی از حمد حضرت حق تعالی، نعت پیامبر عظیم الشان اسلام و همچنین مدح و منقبت بزرگان دین و عرفان از جمله امیرالمومنین علی (ع) در جای جای مثنوی دیده می شود و به سنت آثار ادبیات حکمی و تعلیمی فارسی که متکی بر داستان پردازی است مولانا نیز در خلال روایت حکایات خود، سلوک بندگی را با مثالهایی از گفتار و کردار اولیاءالله آموزش می دهد. همانطور که از آثار به جامانده از شمس تبریزی استاد معنوی مولانا نیز در می یابید که او نیز دانش گسترده ای در ادبیات، لغت، تفسیر قرآن و عرفان داشته است و بی تردید مولانا جلال الدین را از این خزائن شریف بهره مند ساخته است. مثنوی اثری بی همتا و بی رقیب است و می توان از مشی مصلحانه و منش مومنانه معارف آن در جهت رشد معنوی جامعه بهره برد.
سرانجام مبهم عیدی «خانه سینما»
همصنفانی که چوب گمنامی رامیخورند
عضو هیات مدیره انجمن برنامهریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما نسبت به عملکرد این نهاد صنفی در حوزه تخصیص عیدیها به صنوف سینمایی اعتراض کرد.
علیرضا نجفزاده عضو هیات مدیره انجمن برنامهریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما در یادداشتی نسبت به عملکرد خانه سینما در زمینه اهدای عیدی سال ۹۹ به صنوف سینمایی اعتراض کرد.
در متن این نامه که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، آمده است:
«بهعنوان کسی که سالها در سینما و تلویزیون بهعنوان برنامهریز فعالیت کردهام یادآوری میکنم که واقعی بودن و اجرایی بودن برنامه شرط مهم برای اجرای آن برنامه است و با پشتوانه یک برنامه جامع و درست میتوان سختترین پروژهها را با همت همه عوامل تصمیمگیر و اجرایی به سرانجام رساند.
بدنه و صنوف سینمایی به نسبت مدیران تصمیمگیر همانند یک پروژه شکست خورده است که با نسخههای ناکارآمد و غیرواقعی و گاهی تخیلی مسئولان امر برای اعضا میخواهند کمک حال باشند و مسائل معیشتی را حل و فصل کنند. این چرخه معیوب و نسخههای ناکارآمد شفابخش که نیستند، بعضاً کور میکنند و متاسفانه هرسال دریغ از پارسال.
بعد از پیگیریهای چند باره از پاییز سال گذشته و طرح در جلسات مشترک هیات مدیره انجمن برنامهریزان و دستیاران کارگردان با هیات مدیره خانه سینما، هیات مدیره کانون کارگردانان، هیات مدیره انجمن بازیگران مباحث معیشتی، رفاهی و عیدی اعضا و نواقص بیمه پایه تامین اجتماعی هنرمندان و نویسندگان صنوف، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که امیدوار بودیم و هستیم با رفع موانع شرایط رو به بهبود برود.
القصه، خانه سینما روز ۲۸ اسفند ماه از صنوف درخواست میکند که مشخصات اعضا را برای پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزار تومان عیدی بر اساس سهمیه اختصاص یافته برای هر صنف، تهیه و تحویل دهند.
طبیعی است با توجه به تعداد اعضای خانه که بیش از پنج هزار عضو دارد و سهمیه درنظر گرفته شده که حدود نصف اعضا است، صدای اعتراض بلند شود. ما نیز بر حسب حمایت از حقوق اعضا، همان دقایق اولیه طی نامهای مکتوب اعتراض خود را اعلام کردیم و بهموازات مشغول جمعآوری اطلاعات خواسته شده (شماره حساب شبا بانکی، کد ملی و نام کامل هر فرد) شدیم و حدوداً ۱۰ روز اول نوروز درگیر اطلاعرسانی و تهیه لیست بودیم.
از آن طرف هم مسئولان امر در سایت سازمان سینمایی و سایت خانه سینما فریاد کمک رسانی به اعضا سردادند و حسابی در باد تیترهای مختلف خوابیدند.
امروز که هفته آخر فروردینماه را سپری میکنیم اگر شما ریالی از این مبلغ عیدی دیدید، ما هم دیدیم. نمیدانم این عیدی برای کدام خانه سینما و برای کدام صنوف منظور شده بود؟ اسم عیدی کاملاً شفاف و مشخص است برای عید است. چرا بدنه گرفتار را امیدوار میکنید و بعد اینطور عمل میکنید!؟
متأسفانه تا اسم سینما و صنوف سینمایی مطرح میشود، فقط چند اسم تیتر شده که خداروشکر به لحاظ مالی شرایط خوبی دارند مطرح میشود. نه اینطور نیست! صنوف کارگری قشر زحمتکش با متوسط درآمد پایین هستند که حتی در شرایط کاری نرمال هم با این تورم، اوضاع اقتصادی خوبی ندارند که حدوداً بیش از هشتاد، نود درصد اعضا به همین شکل هستند.
نجابت دارند و صورت با سیلی سرخ نگه میدارند.
برای عزت و نجابت اعضا احترام قائل شوید.
میدانید که چه تعداد منتظر و پیگیر همان پانصد هزار تومان ناچیز هستند؟
پرداخت عیدی به همه پنج هزار نفر رقمی معادل دو و نیم میلیارد تومان میشود که کف هزینه ساخت یک پروژه سینمایی هم نیست!
حال بحث شرایط سخت و بیکاری کرونا؛ مگر عوامل تولید و تهیه فیلمها در این مملکت زندگی نمیکنند؟ اهل همین آب و خاک نیستند؟
البته از تعداد پنج هزار نفر شاید حدود ۱۰ تا بیست درصد شرایط مالی بهتری داشته باشند که همیشه سیبل میشوند، ولی آیا میدانید که مابقی اعضا چوب نداری و گمنامی خود را میخورند؟
چرا باید از بیمه بیکاری یا کمک در این شرایط ویژه کرونا محروم باشند.
با صدای بلند اعلام میکنم که هنوز از مصاحبهها و مصوبات احتمالی، یک تکه نان سر سفره هیچ یک از اعضا خانه سینما و صنوف کارگری سینمایی نیامده. پس کی دیگر!؟ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
در خبرها آمده که صد میلیارد تومان برای کمک به روزنامهنگاران، چندهزار میلیارد برای صنعت گردشگری و… نمیدانم اینها هم تیتر است یا انجام شده که امیدوارم سریعتر انجام شود. در حالی که با رقم خیلی کمتر میشود به همه اعضا خانه سینما، برای سه ماه، ماهانه ۲ میلیون و پانصد هزارتومان پرداخت کرد و کمک حال پنج هزار خانواده شد. خدا رو شکر این مبالغ برای کشور بزرگ ایران مبالغ ناچیزی است.
به جد یادآوری میکنم، لازم است تدابیری اندیشیده شود تا وضعیت بیمه پایه اعضا و بیمه تکمیلی آنان در حد و شأن سربازان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی بهبود یابد.
کسر مالیات از تئاتر پذیرفتنی نیست
پشت چشم نازک کردن مسئولان!
هادی مرزبان از هنرمندان باسابقه تئاتر معتقد است کسر مالیات از تئاتر ناشی از نبود شناخت مسئولان تصمیم گیرنده در دولت و مجلس از تئاتر بهعنوان یک فعالیت فرهنگی و هنری است.
هادی مرزبان از جمله کارگردانهای باسابقه تئاتر ایران، قصد داشت در سال جاری نمایش «دکتر نون» را با حضور رضا کیانیان در تالار وحدت روی صحنه ببرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالنهای تئاتر، تولید و اجرای این اثر به زمانی دیگر موکول شد.
وی که در کارنامه کارگردانی خود آثار متعددی را از جمله «لبخند با شکوه آقای گیل»، «شب روی سنگفرش خیس»، «باغ شبنمای ما یا قبله عالم» و «پایین گذرسقاخانه» را روی صحنه برده، همچون اکثر اعضای خانواده تئاتر ایران، نسبت به کسر مالیات بر ارزش افزوده از تئاتر منتقد است.
مرزبان درباره اینکه باید در شرایط پساکرونا موضوع کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری لغو شود، به خبرنگار مهر گفت: تئاتر در کشور ما چه در گذشته و چه در حال حاضر، همیشه مهجور و غریب بوده است. متأسفانه دوستان و مسئولان تصمیمگیرنده همیشه برای تئاتر پشت چشم نازک میکنند!
بسیاری از تئاتریها خط فقر را زیر و رو کردهاند ولی به خاطر اینکه صورت خود را با سیلی سرخ میکنند، کسی متوجه این موضوع نمیشود. هر چه فکر میکنم کسر مالیات بر ارزش افزوده با هیچ معیاری قابل مقایسه و درک نیستوی متذکر شد: بسیاری از مسئولان تصمیمگیرنده هنوز به تئاتر بهعنوان مطربی نگاه میکنند و این هنر را بهعنوان یک اقدام فرهنگی تأثیرگذار نمیبینند، البته تقصیری هم ندارند زیرا از تئاتر شناخت ندارند و نمیدانند مادر همه هنرها، همین بدبخت غریب است.
این هنرمند شناخته شده تئاتر با اشاره به روند چند ماهه تمرین و اجرای یک اثر نمایشی، یادآور شد: مگر فروش یک اثر نمایشی بعد از چند ماه تمرین و اجرا و با توجه به هزینههای تمرین و تولید یک نمایش چقدر است که از آن مالیات بر ارزش افزوده هم کسر میکنند؟ گویا مسئولان تصمیم گیرنده فقط تعداد انگشت شماری از تئاترهای تجاری را دیدهاند که هر چند سال یک بار تولید میشوند و بر اساس این آثار انگشت شمار برای کل تئاتر تصمیمگیری کردهاند.
مرزبان با بیان اینکه میزان درآمد در تئاتر بسیار پایین است، تصریح کرد: بسیاری از تئاتریها خط فقر را زیر و رو کردهاند ولی به خاطر اینکه صورت خود را با سیلی سرخ میکنند، کسی متوجه این موضوع نمیشود. هر چه فکر میکنم کسر مالیات بر ارزش افزوده با هیچ معیاری قابل مقایسه و درک نیست.
وی از مدیران و مسئولان تصمیمگیرنده در دولت و مجلس شورای اسلامی خواست تا با روی خوش و مهربانی به تئاتر بهعنوان فعالیتی صد در صد فرهنگی نگاه کنند و کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از اجراهای تئاتری که در دوران پساکرونا با مشکلات متعددی از جمله جذب مخاطب مواجه هستند، لغو کنند.
کارگردان نمایش «دکتر نون» در پایان سخنان خود با اشاره به ۳ ماه تمرین این اثر نمایشی در سال ۹۸، اظهار کرد: من شرمنده تکتک بازیگران و عوامل این نمایش شدم که بعد از ۳ ماه تمرین مستمر، به دلیل تعطیلیها کار متوقف شد. البته موضوع شیوع ویروس کرونا یک موضوع جهانی است ولی با توجه به این موضوع باز هم نگران معاش بازیگران و عوامل کار هستم.
روایتی از بازماندگان قوم قزاق در مستند مردم نگارانه «وت باسی»
فیلم مستند مردم نگارانه «وت باسی» به کارگردانی مهسا طاهری با موضوع روایتی از بازماندگان قوم قزاق در ایران آماده نمایش شد.
به گفته روابط عمومی خانه مستند، مهاجرت قزاقها از سرزمین خود به ایران در سالهای ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۵ به دلیل فشار استالین آغاز شد. در آن سالها تعداد بسیاری از قزاقها از منطقه سیاهکوه (منقشلاق) در جنوب غربی قزاقستان در حاشیه دریای خزر از مرزهای شمالی ایران و با گذشتن از ترکمنستان و مواجهه با عشایر ترکمن که گاه منجر به درگیری می شد، وارد خاک ایران شدند. آنها بیشتر در سه شهر گرگان، گنبد و بندرترکمن ساکن شدند و در هر سه شهر محل اصلی اقامت آنها «قزاقمحله» نام دارد و هماکنون بیش از ۱۵٫۰۰۰ نفر قزاق در ایران زندگیمیکنند.
«وت باسی» در زبان قزاقی به معنای بزرگ خاندان است و در این مستند از زاویه دید ۲ نفر از بزرگان قوم قزاق در ایران به آداب و رسوم و سنن مختلف این قوم پرداخته شده است. قزاق محله را همه در گرگان میشناسند. محلهای که در مرکز شهر قرار گرفته و اهالیاش زردپوستند و چشمانی بادامی دارند و با گذشت ۹۰ سال سکونت در شهرهای بندرترکمن، گنبد کاووس و گرگان همچنان از لباسهای بومی قزاقی استفاده میکنند.
مردان سن و سالدار هنوز هم «ژیده» و «شاپان» به تن میکنند و کلاه «تاقیا» به سر میگذارند. زنان هم «کولیک» میپوشند با روسریهای بلندی که متفاوت از روسریهای زنان ترکمن است. شناخت قزاقها از ترکمنها به دلیل شباهت ظاهریشان برای ما کمی دشوار است، بهتر است بگویم غیرقابل تشخیص. اما نوع پوشش آنها نسبت به یکدیگر کمی متفاوت است.
مثلا زنان قزاق روسری بلند ساده سر میکنند و آنها را زیر چانه گره میزنند درحالی که ترکمنها روسریهای گلدار و رنگی به سر دارند و مستند «وت باسی» با روایتی از انجام آداب و سنن آنها به خوبی میتواند مارا با تاریخچه و نحوه زندگی قزاقها در ایران آشنا کند.
مستند مردم نگارانه «وت باسی» در قالب یک مستند نیمه بلند به نویسندگی و کارگردانی مهسا طاهری و تهیه کنندگی عطا پناهی تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانهای اوج است
رحمت امینی مطرح کرد:
پدیده «تئاتر آنلاین» را نمیتوان نادیده گرفت
رحمت امینی نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه اجرای تئاتر آنلاین باید منوط به کیفیت بالا و در جهت جذب مخاطبان باشد درباره برنامه هایش در سال جدید توضیحاتی ارائه داد.
رحمت امینی نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر درباره اجرای تئاتر به صورت آنلاین که به دلیل تعطیلی تماشاخانهها این روزها در پردیس تئاتر تهران در حال انجام است به خبرگزاری مهر گفت: بسیاری معتقدند که ویژگی اصلی تئاتر زنده بودن آن و ارتباط مستقیم با مخاطب است اما در موقعیتی که با شرایط جدیدی در جهان روبرو میشویم پدیدهها هم شکلهای متنوعی پیدا میکنند به عنوان نمونه ما تئاتر تلویزیونی یا تله تئاتر را داریم که آن هم زنده نیست و یا پدیدهای به نام نمایش رادیویی وجود دارد که آن هم به صورت ضبط شده پخش میشود و یا اگر هم زنده باشد بصری نیست و شنیده میشود.
وی ادامه داد: در برههای از تاریخ نمایش جهان نیز بعد از آنکه سینما به وجود آمد فیلم تئاترها را ضبط میکردند و سپس در سالنها به نمایش میگذاشتند بنابراین چه ما بخواهیم و چه نخواهیم این پدیدهها به وجود میآیند و راه خودشان را میروند و بعداً در معرض دید و قضاوت قرار میگیرند و آینده تعیین میکند که این حرکت چقدر میتوانسته مفید باشد یا خیر.
امینی درباره کیفیت تولید نمایشها به این شیوه نیز بیان کرد: نکته مهم در این طرح کیفیت و چگونگی تولید این آثار است چون ممکن است به جای جلب مخاطب به ضدخودش تبدیل شود. این روزها مردم بیشتر وقت خود را در منازل سپری میکنند و دسترسی راحتی به اینترنت و دیدن برنامههای مختلف دارند از همین رو برای مخاطبی که تا به حال به دیدن تئاتر نرفته و آشنایی چندانی با این حوزه ندارد دیدن یک نمایش بی کیفیت او را به کل از تئاتر زده میکند.
این مدرس تئاتر یادآور شد: برای تولید چنین نمایشهایی در این روزها ما فرض را بر رعایت کامل اصول بهداشت و فاصله اجتماعی میگذاریم اما کیفیت نهایی کار بسیار مهم است و در نهایت باید دید این اقدام به نفع یا ضرر تئاتر تمام خواهد شد. بهعنوان نمونه فردی که قرار است برای اولینبار یک تئاتر آنلاین را ببیند قرار است با بازیهای تمرین نشده ضعیف، دکور و طراحی صحنه غیرشکیل و دم دستی و مواردی از این دست روبرو شود یا خیر. بنابراین در عملی کردن این پروژه چه جوانترها و چه همکاران حرفهایتر من نباید تن به هر شرایطی برای تولید تئاتر بدهند چون با این شرایط تماشای تلویزیون میتواند برای مردم جذابتر و حتی به صرفهتر باشد.
وی متذکر شد: در حال حاضر کمپانیهای بزرگ جهان امکان دیدن نمایشهای درجه یک دنیا را به صورت رایگان برای مخاطبانشان فراهم کردهاند بنابراین این طرح باید آنقدر باکیفیت و جذاب باشد که مخاطب را به خودش جلب کند. اما در نهایت من بهعنوان یک فعال تئاتری مشکلی با این پدیده ندارم در حالی که معتقدم زمانی که یک سازمان دولتی چنین طرحی را پیشنهاد میدهد باید از صفر تا صد این مسئولیت را بپذیرد تا چیزی که به مخاطب عرضه میشود کیفیت مطلوبی برایش داشته باشد.
امینی درباره فعالیتهایش در سال جدید نیز توضیح داد: تصمیم دارم در سال جدید حرکت روی مدار کمدی را ادامه بدهم و این بار به سراغ متنهای کلاسیک کمدی جهان بروم. بعد از اجرای سهگانه کمدی ایرانی نمایشنامهای از کارلو گلدونی که یکی از شخصیتهای جذاب تئاتر کلاسیک جهان است برای اجرا انتخاب کردم. این نمایشنامه «تیاتر کمدی» نام دارد که یکی از متون مهم تاریخ تئاتر جهان است و در حقیقت مانیفست تئاتر کمدی در زمان خودش است.
اخبار
خاطرهبازی اینترنتی با آثار بهروز غریبپور در روزهای کرونایی
سرپرست گروه تئاتر «آران» اعلام کرد عکسها و فیلمهای مربوط به ۱۵ سال فعالیت و اپراهای عروسکی این گروه روی صفحه اینستاگرام گروه قرار میگیرد. بهروز غریب پور سرپرست گروه تئاتر «آران» درباره فعالیتهای روزهای قرنطینه کرونایی این گروه به خبرگزاری مهر گفت: پیش از شروع بحران ویروس کرونا هیچ فعالیتی در فضای اینستاگرام نداشتم و با شرایط پیش آمده صفحه شخصی خود را در این فضای اینترنتی راهاندازی کردهام زیرا لازم بود از طریق فضای مجازی مروریبر فعالیتهای تئاتری خود و گروه داشته باشم. وی ادامه داد: در صفحه اینستاگرامی گروه تئاتر «آران»، عکس و فیلم ۱۵ سال فعالیت و اپراهای عروسکی گروه را در اختیار مخاطبان و علاقه مندان به تئاتر قرار می دهیم.غریبپور تأکید کرد: تصورم این است که مرور خاطرات هم احساس فعالیت گروهی را در اعضای گروه زنده نگه میدارد و هم مخاطبان و علاقهمندان به تئاتر خاطرات خود با اپراهای عروسکی «آران» را مرور میکنند.این کارگردان تئاتر درباره مرور عکس و فیلم دیگر اجراهای خود، یادآور شد: در صفحه شخصی خودم دیگر اجراهای تئاتری که داشتم را مرور میکنم البته در زمانی که من نمایش به صحنه میبردم وضعیت عکس و فیلمبرداری از آثار اینگونه نبود. خوشبختانه از نمایش «بینوایان» مجموعهای تلویزیونی ساخته شد ولی نمایشهای «ایکارو» و «کلبه عمو تم» چنین امکانی برایشان فراهم نشد و تنها نسخه دیویدی فیلم اجراها را در اختیار دارم که به دنبال تبدیل و بارگذاری آنها در فضای مجازی هستم. این هنرمند شناخته شده تئاتر در پایان سخنان خود تصریح کرد: کوششام بر این است که از فرصت پیش آمده برای شکل دادن و تکمیل آرشیو قدرتمندی از آثار خود و گروه تئاتر «آران» استفاده کنم.
هزینههای فیلم بعدی اسکورسیزی بالا رفت
در حالی که هزینه ساخت فیلم بعدی مارتین اسکورسیزی با عنوان «قاتلان ماه کامل» از ۲۰۰ میلیون دلار بالاتر رفته است، حالا دیگر پارامونت ممکن است حاضر به ساخت آن نباشد.
آیا ممکن است پارامونت را برای اینکه ساخت فیلم جدید اسکورسیزی با اقتباس از کتابی غیرداستانی که سال ۲۰۱۷ منتشر شد، بیشتر از ۲۰۰ میلیون دلار شده سرزنش کرد؟
به گفته گزارشی که وال استریت ژورنال منتشر کرده است، هزینه ساخت «قاتلان ماه کامل» با بازی لئوناردو دیکاپریو و رابرت دنیرو بالا رفته و این میتواند هر استودیویی را وادار به این کند که در برنامههایش تجدید نظر کند؛ آن هم در موقعیتی که اصلاً روشن نیست وقتی آمریکاییها از قرنطینه خارج شوند، چه رویکردی نسبت به سینماها داشته باشند.
این بالا رفتن هزینهها حالا اسکورسیزی را مجبور کرده با استودیوهای دیگری به جز پارامونت وارد مذاکره شود.
در گزارش جدیدی که منتشر شده، آمده است که اسکورسیزی برای تولید و پخش «قاتلان ماه کامل» با نتفلیکس و اپل در حال مذاکره است. البته از کامکست و مترو گلدوین مایر هم اسم برده شده است. این در حالی است که به نظر میرسد زمان در حال تکرار است و ماجرای «ایرلندی» دارد دوباره تکرار میشود؛ فیلمی که پارامونت نتوانست هزینههای آن را بپذیرد و سرانجام توسط نتفلیکس ساخته شد.
در حالی که انتظار میرود این پروژه با بودجه بالای ۲۰۰ میلیون دلار ساخته شود، پارامونت خواسته است حداقل همکار دیگری برای سرمایهگذاری در این پروژه پیدا کند.
گفته شده اسکورسیزی با یونیورسال هم مذاکره کرده است.
با توجه به اینکه «ایرلندی» در اسکار موفقیتی به دست نیاورد و «پارازیت» جوایز اصلی اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد، شاید نتفلیکس حاضر نباشد همان تصمیم را دوباره بگیرد اما نباید فراموش کرد که فیلم ۲۱۰ دقیقهای ایرلندی به جلوههای ویژه و برنامه ویژه کامپیوتری برای جوان کردن چهره رابرت دنیرو نیاز داشت، اما فیلم جدید چنین مشکلاتی ندارد.
فیلم جدید اسکورسیزی درباره قبیله سرخپوستی است که در دهه ۱۹۲۰ به خاطر پیدا شدن نفت در حوزه زندگیشان نابود میشود.
البته اپلتیوی پلاس هم خیلی بدش نمیآید تا یک نبرد جدید را در حوزه استریمینگ به راه بیندازد، آن هم در حالی که دیزنیپلاس بودجهای ۵۰ میلیون دلاری برای ۵ ماه تصویب کرده است. اپل این امکان را دارد که بتواند بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری برای فیلم تامین کند و این بار از نتفلیکس جلو بزند.
اسپایک لی:
داشتیم زمین را می کشتیم
کارگردان سرشناس آمریکایی گفت با قرنطینه شدن مردم، زمین زنده شد.
اسپایک لی کارگردانی که ریاست هیأت داوران جشنواره کن امسال را که فعلاً به تعویق افتاده برعهده دارد، گفت قرنطینه یک مزیت داشت و آن اینکه سیاره زمین خودش را بهبود بخشید.
کارگردان فیلمهایی چون «مالکوم ایکس» و «کار درست را بکن» گفت اینکه کسی اجازه ندارد از خانه بیرون بیاید اجازه داد تا سیاره زمین بهبود یابد.
وی در مصاحبهای اخیراً گفته است: پیش از کرونا، پس از کرونا. همه چیز این وسط تغییر کرده است. اما میدانید چرا؟ مقالهای در این باره خواندهام که آلودگیها از بین میروند. آسمان پاک است. حیوانات دارند بیرون میآیند. میدانید زمین از دست ما عصبانی بود. شاید مردم فکر کنند من دیوانهام، اما باور من از جان و دل این است. اینکه ما خیلی زیادی جلو رفتیم و زمین گفت: وایسا، باید این را عوض کنیم.
وی در ادامه گفت: ما داشتیم این سیاره را میکشتیم و این بار که همه چیز متوقف شده، زمین زنده شده است. آب پاک است… من در نیویورک تایمز خواندم که لسآنجلس پاکترین هوا را در جهان دارد. لسآنجلس! یک روز هفته پیش آنها پاکترین هوای دنیای را داشتند، لس آنجلس! اسپایک لی در اوایل قرنطینه هوادارانش را شگفت زده کرد و فیلمنامه زندگینامه جکی رابینسون را که فعلاً عنوانی ندارد منتشر کرد. او یک فیلم جدید در دست ساخت دارد که درامی با عنوان «دا ۵ خون» برای نتفلیکس است که با توجه به تعطیلی گسترده هالیوود تاریخ اکرانش نامشخص خواهد بود.
تماشای «ارکیده در آتش» از شبکه سحر
مستند «ارکیده در آتش» با کارگردانی شکوفه گودرزی از کانال اردوی شبکه سحر پخش می شود.این مستند خبری تاریخی به انتقاد از سکوت جامعه بین المللی در قبال استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی می پردازد و دارای آیتم های متنوعی همچون تصاویرخبری آرشیوی همراه با نریشن ، مصاحبه با بازماندگان بمباران شیمیایی سردشت و مناطق مرزی که بعد از گذشت چندین سال از این فاجعه از عوارض ناشی از آن رنج می برند و نیز گفت و گو با پزشکانی است که از قربانیان این حادثه بوده و اکنون از چهره های برجسته بین المللی در درمان عوارض شیمیایی هستند .زهرا کیانی پور زبانگردانی و دوبله این مستند 40 دقیقه ای به زبان اردو برای پخش از کانال اردوی شبکه سحر را برعهده دارد.مستند «ارکیده در آتش» یکشنبه 24 فروردین ساعت 19:30 به وقت تهران و محصول شبکه پرس تی وی از کانال اردوی شبکه سحر پخش می شود.
حمید فرخ نژاد و فرهاد قائمیان با «استرداد» در شبکه سحر
فیلم سینمایی «استرداد» به کارگردانی علی غفاری از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود. ماجرای این فیلم به موضوع طلب یازده تن طلای ایران از اتحاد جماهیر شوروی (سابق) می پردازد که قرار بود توسط شوروی بابت بدهی از جنگ جهانی دوم در مقطع زمانی 1332 شمسی به ایران داده شود. این فیلم با رویکردی درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم، چگونگی ورود نیروهای متحدین و متفقین به ایران را نشان می دهد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران هم اشاره می کند. فیلم سینمایی «استرداد» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برنده چهار سیمرغ بلورین در رشته های مختلف شد. دو بازیگر خارجی به نام های آلیسا کاچر ، الکساندر ناوانف در کنار بازیگران مطرحی چون حمید فرخ نژاد ، فرهاد قائمیان ، علیرام نورایی ، بهنام تشکر ، شیرین یزدان بخش ، صالح میرزاآقایی و سیاوش چراغی پور از ایران نقش آفرینی کرده اند. حسین ظریف میرزائیان زبانگردانی و زیرنویس این فیلم به زبان بوسنیایی را برعهده دارد. فیلمبرداری «استرداد» در چهار کشور ایران ، روسیه ، ارمنستان و لهستان انجام شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4253/19356/75793
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4253/19356/75794
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4253/19356/75795
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4253/19356/75796
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4253/19356/75797
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4253/19356/75798
|
عناوین این صفحه
- ۲ حکایت جدید از «مثنوی معنوی» تولید میشود
- همصنفانی که چوب گمنامی رامیخورند
- پشت چشم نازک کردن مسئولان!
- روایتی از بازماندگان قوم قزاق در مستند مردم نگارانه «وت باسی»
- پدیده «تئاتر آنلاین» را نمیتوان نادیده گرفت
- اخبار