|
یادبود مجازی سینماگران برای «سیامک شایقی»
«سینما» او را کشت!
آیین یادبود مجازی زندهیاد سیامک شایقی کارگردان فقید سینمای ایران به همت کانون کارگردانان و با همراهی جمعی از سینماگران برگزار شد.
کارگردانان سینمای ایران که به دلیل رعایت ملاحظات بهداشتی امکان برگزاری مراسم تشییع و بدرقه پیکر زندهیاد سیامک شایقی کارگردان فقید سینمای ایران به خانه ابدی را نداشتند، ساعتی در فضای مجازی گردهم آمدند تا یاد این فیلمساز را گرامی بدارند.
آئین یادبود سیامک شایقی به همت کانون کارگردانان سینمای ایران و بهصورت زنده در صفحه رسمی اینستاگرام این صنف، رأس ساعت ۲۰ شنبه ۳۰ فروردین با اجرای رضا کیانیان آغاز شد.
کیانیان در آغاز این برنامه گفت: تیرماه پارسال مراسمی برای «سیامک شایقی» برگزار شد که اولین مراسم بزرگداشت برای ایشان بود. آنجا ما درباره سیامک شایقی صحبت کردیم و حالا کمتر از یک سال بعد درباره «مرحوم سیامک شایقی» صحبت میکنیم و این اسفانگیز است.
سام شایقی فرزند زندهیاد سیامک شایقی در ادامه در گفتگو با رضا کیانیان درباره روابط خود و پدرش گفت: پدرم به معنای واقعی عاشق بود. یک معلم صبور. صمیمیترین رفیق من بود. راحت درباره تمام مسائل شخصی پدرم شنونده حرفهای من بود. نکته ویژه و پررنگی از دوران کودکی در ذهنم هست که دوست دارم با شما به اشتراک بگذارم. در دوران کودکی، پدرم به واسطه علاقهمندی به فیلمهای سینمای جهان من را نیز به سینما علاقمند کرد.
فیلمساز و منتقدی که ادعا نداشت
سیروس الوند کارگردان سینمای ایران در ادامه با اشاره به شرایط برگزاری آنلاین این مراسم گفت: فضای غریبانهای را تجربه میکنیم و امیدوارم همینطور غریبانه هم ادامه پیدا کند و طوری نشود که بگوییم به آن عادت کردهایم.
وی سپس ادامه داد: سیامک شایقی را از ابتدای دهه ۶۰ میشناختم که هم منتقد بود و هم فیلمساز اما در هیچ یک از این زمینه ادعایی نداشت، هرچند چهره مؤثری بود. من هیچگاه ندیدم سیامک علیه کسی سخن بگوید. او سینما را به معنای واقعی دوست داشت.
سیروس الوند: سیامک شایقی همواره به دنبال تجربه تازه بود و کمتر سراغ کلیشهها و سوپراستارها میرفت. همواره فیلمهایش متکی به قصه و نگاه شخص خودش بود. خودش در کنار ما نیست اما همواره یادش در سینمای ایران زنده خواهد بوداین فیلمساز افزود: صداقت را همواره در نگاه سیامک شایقی تحسین میکردم، نگاهی که در نقدها و فیلمهایش مشهود بود. البته اینگونه نیست که بگویم همه فیلمهای او خوب بود، چه اینکه همه ما فیلمهای خوب و بد در کارنامهمان داریم؛ اما نکته مهم این است که سیامک شایقی همواره به دنبال تجربه تازه بود و کمتر سراغ کلیشهها و سوپراستارها میرفت. همواره فیلمهایش متکی به قصه و نگاه شخص خودش بود. خودش در کنار ما نیست اما همواره یادش در سینمای ایران زنده خواهد بود.
حکایت آن لبخندهای آرام
رخشان بنیاعتماد دیگر سینماگری بود که در این برنامه آنلاین از سیامک شایقی سخن گفت. وی در ابتدا گفت: سیامک شایقی از همکاران فیلمساز من از دهه شصت تا امروز در سینما و تلویزیون بود و مشخصه اصلی سیامک شایقی محترم و آرام بودن بود و این مراسم مجازی را هم بهنوعی همگن با این آرامش او میدانم. او تا آخرین فیلمش شوق بسیاری برای فیلمسازی داشت. خودش هم فکر میکرد موضوعی که به آن علاقه داشته است را در قالب یک فیلم دلی روایت کرده است. به او گفتم آنچه تو انجام دادهای پاسخی به تمام ارگانهایی است که مدعی هستند باید در زمینه محیط زیست کار فرهنگی کرد. به او گفتم حمایت از فیلم تو وظیفه این دستگاهها است اما سیامک با همان آرامشش لبخند زد.مدتی بعد که سراغ از سرانجام حمایتها و این فیلم گرفتم بازهم همان لبخند را تحویلم داد که هزار معنا در آن بود. روحش شاد و یادش گرامی باد.
خاطرات خوب «باغ فردوس»
حامد بهداد بازیگر سینما در ادامه ضمن تسلیت به همکاران و دوستان سیامک شایقی گفت: بابت همکاری با سیامک شایقی در فیلم «باغ فردوس ۵ بعدازظهر» خاطره خوبی از این فیلمساز در ذهن دارم.
وی افزود: اگر بخواهم اشارهای به علاقه سینمایی سیامک شایقی داشته باشم باید بگویم او علاقه بسیاری به سینمای هاوارد هاکس داشت و درباره او بسیار با هم صحبت میکردیم. به خانواده این فیلمساز و جامعه سینمای ایران درگذشت او را تسلیت میگویم.
در ادامه به بهانه اشاره حامد بهداد، رضا کیانیان هم مروری بر خاطرات حضور خود در فیلم سینمایی «باغ فردوس، ۵ بعد از ظهر» از ساختههای سیامک شایقی داشت.
یک فیلمساز مستقل و آرام
لاله اسکندری دیگر بازیگر سینمای ایران بود که در این یادبود مجازی حاضر شد و گفت: کاربلدی و حرفهای بودن از نکاتی است که میتوانم درباره ایشان مطرح کنم. این از شانسهای بزرگ زندگی من بود که در سال اول فعالیت حرفهای در کاری از سیامک شایقی حضور داشتم. چند نسل از بازیگران این شانس را داشتند.
حبیب اسماعیلی: همواره ما میگفتیم سیامک خونسرد بود، اما این به معنای بیخیالی نبود. او جنجالی و شومن نبود اما به آنچه میخواست میرسیدوی افزود: سیامک شایقی واقعاً یک فیلمساز مستقل اجتماعی بود و واقعاً آن چیزی را میساخت که به آن باور داشت و شاید به همین دلیل هم مانند خیلی از همنسلانش در دهه ۹۰ کم کار شد. در پس چهره آرامی که داشتند، فراموش کردیم که یک روح لطیف است که متأسفانه این شرایط را تاب نیاورد و زود از میان ما رفت.این بازیگر در پایان گفت: آرزو میکنم روح این فیلمساز غرق در آرامش باشد و خوشحالم فرصتی فراهم شد تا در کنار هم جمع شویم و به خانواده شایقی تسلیت بگوییم.
خونسرد بود، اما بیخیال نه
حبیب اسماعیلی تهیهکننده و بازیگر سینمای ایران در ادامه درباره سیامک شایقی گفت: افتخار این را داشتهام که در اولین فیلم سیامک شایقی بهعنوان تهیهکننده و مدیر تولید در کنارش باشم. از کار کردن با ایشان بسیار لذت بردم. خاطرات بسیار خوبی هم امروز از او در حافظه خود داریم.اسماعیلی در پاسخ به سوال کیانیان که پرسید «ما همه میگوئیم سیامک فیلمساز آرام و خوبی بود اما دلیل ظلمی که به او شد، چه بود؟» گفت: فیلمسازان زیادی بودهاند که در زمان حیاتشان مورد غفلت قرار گرفتند. باید تلاش کنیم که این هنرمندان کمتر قربانی غفلت شوند مانند کاری که کانون کارگردانان در سال گذشته برای بزرگداشت سیامک شایقی انجام داد. همواره ما میگفتیم سیامک خونسرد بود، اما این به معنای بیخیالی نبود. او جنجالی و شومن نبود اما به آنچه میخواست میرسید.
در ادامه سعید شهرام آهنگساز برخی آثار سیامک شایقی که ساکن خارج از کشور است، در ارتباط مجازی خود قطعهای را که به گفته خودش مورد علاقه شدید زندهیاد شایقی بود را اجرا کرد.
فیلم آخر شایقی روایتی از «سینمای ایران» است
فاطمه معتمدآریا بازیگر سینمای ایران گفت: همه حرفهایی که آدمها را ناامید میکند هم میتوان زد اما دلم میخواهد از خصوصیات مثبت و انسانی سیامک بگویم. همه چیز برای او معنا داشت و هیچ چیز نبود که با او دربارهاش صحبت کنی و او نسبت به آن بیتفاوت باشد.معتمدآریا: سیامک طرحی داده بود برای روایت شکلگیری خانه سینما. من و احمد حامد را دعوت کرد که در این فیلم بازی کنیم و ما هم پذیرفتیم. این کار کلید خورد و امروز در مرحله مونتاژ متوقف مانده است. فیلمی که درباره سینمای ایران استوی افزود: شایقی بسیار انسان حساس و نکتهبینی بود، این اخلاق سیامک از تربیت یک نسل آمده بود. اینکه هم در حرفهات ایدهآل باشی و هم در رفتارهای انسانی، از ویژگیهای مهم سیامک بود. به خصوص برای من که در اولین کار سیامک شایقی در فیلم «جهزیهای برای رباب» بودم که برای خودم بسیار آن تجربه ارزشمند بود. این فیلم برای سیامک شایقی شبیه یک معجزه بود چرا که تمام دانشاش در سینما را داشت تبدیل به فیلم میکرد.
معتمدآریا که به گفته کیانیان هم در اولین و هم در آخرین فیلم شایقی ایفای نقش کرده بود، درباره تجربه نیمهتمام این فیلمساز گفت: کار آخر سیامک شایقی به پایان رسیده و تنها تدوین آن باقی مانده است. سیامک طرحی داده بود برای روایت شکلگیری خانه سینما. من عضو هیأت مدیره بودم و این طرح مصوب شد. من و احمد حامد را دعوت کرد که در این فیلم بازی کنیم و ما هم پذیرفتیم. این کار کلید خورد و امروز در مرحله مونتاژ متوقف مانده است. فیلمی که درباره سینمای ایران است.نیما شایقی برادرزاده سیامک شایقی در ادامه به مرور برخی از خاطرات خود از این فیلمساز فقید پرداخت. خسرو دهقان منتقد پیشکسوت سینمای ایران از دیگر سینماگران حاضر در این برنامه بود که به طرح خاطراتی از زندهیاد سیامک شایقی پرداخت و درباره دوران نوجوانی و تحصیل این سینماگران و علاقهاش به «سینما» توضیحاتی ارائه کرد.
سینما سیامک را کشت!
ابوالحسن داوودی دیگر فیلمسازی بود که در این یادبود گفت: اگر سیامک کمی بیشتر تحمل میکرد و من هم زنده میماندم، سه سال دیگر سابقه رفاقت ما ۵۰ ساله میشد. تمام سابقه سینمایی ما با هم بود هرچند شاید کمی دیر با هم اخت شدیم. کار نوشتن را هم با هم آغاز کردیم، او در مجله فیلم و من در مجله سروش. سیامک زودتر سراغ سینما رفت. نمیدانم امروز چه باید بگویم، زمانی که فضای غریبانه مراسم تشییع سیامک را دیدم، دلم گرفت.
وی افزود: در یادداشتی که برای مجله فیلم نوشتم، اشاره کردم که فکر میکنم سینما سیامک را کشت! شاید برخی از این حرف خوششان نیاید اما معتقدم شرایط سینمای ایران بود که این بلا را سر او آورد.
«کرونا» و داستان دنبالهدار «فداکاری»
ما مستندسازیم نه دردسرساز!
مرتضی آتشزمزم کارگردان سینما که این روزها مشغول ساخت مستندی درباره کروناست از نگاه برخی مدیران و مسئولان نسبت به دردسرسازی مستندسازان گلایه کرد.
مرتضی آتشزمزم کارگردان سینما که این روزها مشغول ساخت مستندی درباره کروناست در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره این مستند گفت: برای ساخت این مستند که هنوز نامی برای آن انتخاب نکردهام، به سراغ بیمارستانها رفتم و بیشترین کار من مربوط به بخش آیسییو یکی از مراکز اصلی درمان در اصفهان بود که ما به سراغ کادر درمان و نیروهای خدمات و مشکلاتی که برای آنها وجود دارد، رفتیم.
کارگردان فیلم سینمایی «مالیخولیا» عنوان کرد: ما فاز اول این مستند را فیلمبرداری کردیم و در نظر داریم دو، سه ماه بعد دوباره به سراغ افرادی که با آنها گفتگو کردیم و تلاشهایشان را به تصویر کشیدیم برویم تا ببینیم در چه وضعیتی هستند. در فاز اول با کادر درمان و بیماران، نیروهای خدمات و تمام کسانی که در این بحران فداکارانه تلاش میکنند به گفتگو پرداختیم و درباره سختیهایشان، ارتباطشان با خانواده و… صحبت کردیم
تجربه مواجهه با دو گروه در روزهای کرونایی
وی با بیان اینکه هدفش از ساخت این مستند، ثبت این واقعه بود که در حال حاضر به یک مشکل جهانی تبدیل شده است، درباره موارد ویژه این مستند گفت: من ۲ مورد ویژه در حین ساخت این مستند دیدم؛ یکی اینکه گروهی کاملاً فداکارانه در میدان هستند و دیگر اینکه گروهی کم لطفی میکنند، خطر را نادیده میگیرند و به خود و جامعه آسیب میرسانند. این ۲ مورد برای من بسیار ویژه بود. البته همیشه مردم مقصر نیستند چراکه در حال حاضر آنها بلاتکلیف هستند. به نظرم اگر مردم درست توجیه شوند، به توصیهها عمل میکنند یعنی در خانهها میمانند ولی دولت خودش برنامه مشخصی ندارد و قضیه را جدی نمیگیرد یا برنامه دیگری در سر دارد.
بدترین تصویر که ثبت کردهام غربت خانواده فوت شدگان است که حتی نمیتوانند برای عزیزشان درست مراسم خاکستری و… برگزار کنند و این بسیار دردآور است. شاید بزرگترین مشکل در دوران پساکرونا همین موارد باشد چون در آن هنگام با موجی از افراد افسرده مواجه میشویمآتشزمزم بیان کرد: در مجموع مردم در این موضوع همراهی خوبی داشتهاند آنهایی هم که رعایت نمیکنند سه دسته هستند؛ کسانی که زندگی روزمرهشان به شغلشان بستگی دارد و مجبورند سرکار بروند، آنهایی که مشاغل آزاد دارند مثل رانندگان تاکسی، دست فروشان و… که این افراد مشکل معیشت دارند، گروه دیگر مشاغلی دارند که دولت اقدام به تعطیلی آنها نکرده و به اجبار سرکار میروند. بنابراین دولت باید تدبیری برای اینها در نظر بگیرد که ایشان آسیبپذیرترین قشر جامعه هستند.
وی ادامه داد: گروه سوم اما افراد بیخیالی هستند که بیتوجه به توصیهها تردد غیرضروری دارند. به گروه اول و دوم خرده نمیتوان گرفت اما گروه سوم کسانی هستند که بدون داشتن تعهد اجتماعی، بیماری را به دیگران منتقل میکنند وگرنه کسانی که به اجبار سرکار میروند حواسشان به همه چیز هست، به خود و خانوادهشان فکر میکنند و جانب احتیاط را نگه میدارند.
این کارگردان با اشاره به فوت شدگان کرونا هم اظهار کرد: بدترین تصویر که ثبت کردهام غربت خانواده فوت شدگان است که حتی نمیتوانند برای عزیزشان درست مراسم خاکستری و… برگزار کنند و این بسیار دردآور است. شاید بزرگترین مشکل در دوران پساکرونا همین موارد باشد چون در آن هنگام با موجی از افراد افسرده مواجه میشویم. خوشبختانه ما مردم با فرهنگی داریم آنها میدانند که در چنین شرایط سختی باید جویای احوال یکدیگر شوند و نباید افرادی را که دچار آسیبهای این چنینی میشوند، رها کنند. این در حالی است که طبق پیشبینیها، جهان حداقل یک سال با این بیماری درگیر است.
به مستندساز به چشم «دردسر» نگاه میکنند!
آتشزمزم با بیان اینکه در ابتدا قصد داشت این مستند را در قم بسازد اما نتوانست مجوزهای لازم را اخذ کند، اظهار کرد: اوایل خیلی امنیتی به قضیه کرونا نگاه میشد. متأسفانه در کشور ما برخی مسئولان دوربین را یک سلاح میدانند و حتی یک مستندساز و فیلمساز رسمی کشور به چشم دردسر نگاه میکنند که شاید عیوب را منتشر کنند! در حالی که او فقط قصد ثبت فداکاریها را دارد و اگر هم برای رفع کمبود و عیبی اطلاع رسانی درست شود حتماً به حل مشکل کمک خواهد کرد.
وی افزود: این نگاه به دوربین یک معضل است به همین دلیل کار مستندساز و فیلمساز در ایران سخت است. من به دست اندرکاران وزارت بهداشت و سازمان مدیریت بحران هم گفتم که قصد من ثبت فداکاریهای همکاران شماست اما متأسفانه با ما همکاری نشد. در نهایت من از طریق یکی از دوستانم در شبکه اصفهان، مجوز ساخت مستند در بیمارستانهای اصلی این استان را گرفتم.
آتشزمزم در پایان بیان کرد: ما در دل این مستند فراخوانی به ۱۰ زبان دنیا منتشر کردهایم و از مردم خواستیم درباره این درد مشترک صحبت کنند چون در حال حاضر این بیماری باعث نزدیکی همه کشورها درباره یک موضوع واحد شده است. برای مثال همان مشکلی که در بیمارستان خورشید اصفهان هست در بیمارستان میلان ایتالیا هم وجود دارد. بنابراین میتوانیم این درد مشترک را با زبان مشترک بیان کنیم. ما این ویدئوها را در این مستند میگنجانیم. این را هم باید عنوان کنم که ویدئوهای زیادی در این حوزه به دست ما رسیده از هند گرفته تا چین، انگلیس و ایتالیا که درباره این موضوع با ما احساساتشان را به اشتراک گذاشته اند.
مسابقه عکاسی «در خانه بمانیم از نگاه دوربین» برگزار میشود
مسابقه عکاسی «در خانه بمانیم از نگاه دوربین» با هدف ادامه حفظ ماندن در خانه، استفاده از ابزار هنر برای فرهنگسازی و هدفمندسازی هنر عکاسی در تعامل انسانی ازسوی انتشارات سیب سرخ برگزار میشود.
به گفته روابط عمومی انتشارات سیب سرخ، مسابقه عکاسی با موبایل با عنوان «در خانه بمانیم از نگاه دوربین» با هدف فرهنگسازی رعایت فاصلهگذاری هوشمند در ارتباطات اجتماعی با خرد و آگاهی در روزهای قرنطینه، ادامه حفظ ماندن در خانه، استفاده از ابزار هنر برای فرهنگسازی، هدفمندسازی هنر عکاسی برای تعامل انسانی، حفظ اهداف فرهنگی، معرفی و آگاهسازی در رابطه با حوادث و شرایط غیرمنتظره و غیر پیشبینی در هر زمان از سوی انتشارات سیب سرخ از ۲۶ فروردین تا ۲۶ اردیبهشت برگزار میشود.
بر اساس این فراخوان، همه افراد میتوانند با گوشی تلفن همراه خود عکس بگیرند و در این مسابقه شرکت کنند. رعایت برخی برخی نکات مهم در خصوص فوکوس، نوردهی، ترکیببندی و ویرایش عکس در عکاسی الزامی است و مهمتر آنکه باید به خاطر داشته باشیم که به عکاسی ادامه دهیم و از آن لذت ببریم و مراقب روابط انسانی خویش در ایام قرنطینه باشیم.
مسابقه عکاسی با موبایل با عنوان «در خانه بمانیم از نگاه دوربین» در سه بخش با محورهای «عکس با رعایت آئینها و رسوم نوروز در روزهای قرنطینه با ماندن در خانه»، «در خانه بمانیم و محیط خانه را برای خود و اطرافیان مان زیبا کنیم» و «از پشت پنجره و روی بالکن عکاسی کنید» آثار میپذیرد. این شیوههای عکاسی ۱۰۰ در صد غیر تماسی هستند برای دیدن این که مردم در دوران قرنطینه چگونهاند.
شرکت در این مسابقه برای تمامی هنرمندان و علاقهمندان به عکاسی آزاد است و هر شرکتکننده میتواند حداکثر ۵ عکس (حداکثر تا یک مگابایت) با موضوع «در خانه بمانیم از نگاه دوربین» به ایمیل انتشارات سیب سرخ به نشانی Sibesorkhpub@gmail.com ارسال کند. شرکتکنندگان همچنین موظفاند نام استان، شهر، نام و یا شهرت سوژه عکاسی شده را ذکر کنند.
لازم به ذکر است که عکسها باید صرفاً توسط موبایل گرفته و ارسال شود و اصلاح عکسها تا جایی که به اصالت تصویر خدشهای وارد نکند فقط در حد رنگ، نور و برش مجاز است.
پس از پذیرش اثر برای چاپ عکسهای منتخب در کتاب، با شرکتکننده تماس گرفته خواهد شد تا اصل فایل عکس بدون ویرایش را بهمنظور شناسایی بیشتر ارسال کند. آثار پذیرفته شده، با نام و نامخانوادگی صاحب اثر در کتاب به چاپ خواهند رسید و به نمایش درخواهند آمد.
شرکتکنندگانی که آثار آنها انتخاب و برگزیده شوند بین ۲ تا ۵ آثار آنها چاپ میشود و میتوانند کتابهای انتشارات سیب سرخ را با ۵۰ درصد تخفیف خریداری کنند.
بر اساس این فرخوان، نشر سیب سرخ مجاز است اثر پذیرش شده را در سایت و صفحه رسمی خود در اینستاگرام و یا کتاب و جراید با ذکر نام صاحب اثر انتشار دهد.
ارسال عکس توسط شرکتکنندگان به منزله اعلام مالکیت عکس است و در صورت اثبات عدم صحت این موضوع، شرکتکننده موردنظر از مراحل مسابقه حذف میشود. ارسال عکسها توسط شرکتکنندگان بهمنزله قبول مقررات است.
اسامی هیأت داوران مسابقه عکاسی «در خانه بمانیم از نگاه دوربین» و جوایز برگزیدگان از سوی انتشارات سیب سرخ معرفی خواهند شد.
اخبار
کنسرتهای خانگی تکنفره در تهران
طی هفتههای گذشته نهضتی جهانی راه افتاده و بالکنها و پشتبامهای خانهها در شهرهای بزرگ و کوچک سراسر دنیا تبدیل به مکانهایی برای شادی و شاد کردن دل همسایهها و خانوادهها و ابراز همبستگی با کادر درمان شده است.
همراه با مردم بسیاری دیگر از کشورهای دنیا مردم ایران هم طی هفتههای گذشته در خانههای خود نشستند تا غول کرونا را شکست دهند.
خانه نشستن مداوم برای بسیاری ملالآور و خسته کننده است اما هنرمندان میکوشند این خانهنشینی را قابل تحمل کنند.
طی هفتههای گذشته نهضتی جهانی راه افتاده و بالکنها و پشتبامهای خانهها در شهرهای بزرگ و کوچک سراسر دنیا تبدیل به مکانهایی برای شادی و شاد کردن دل همسایهها و خانوادهها و ابراز همبستگی با کادر درمانی و اعلام همبستگی مردم در نبرد با ویروس کرونا شده است.
پشت بام های شهر تهران هم طی هفتههای گذشته از این صحنهها خالی نبوده است و تبدیل به مکانهایی برای ورزش، پیک نیک (سیزده بدر) و برگزاری کنسرت و نوازندگی هنرمندان شده است.
عکس از «ابراهیم نوروزی» عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس در ایران است.
مطالبات «خانه موسیقی» از ارشاد
از برکات مدیریت دلسوز بیبهرهایم!
خانه موسیقی ایران به دلیل شیوع بحران کرونا و بحران پیش آمده در بیانیهای عنوان کرد اگر همدلی و مساعدت مسئولان نباشد کسی را یارای مقاومت در این موج سهمگین رنج و نابسامانی نیست.
بیانیه این نهاد صنفی با تاکید بر مطالبات صنفی هنرمندان در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا و دغدغه معیشتی جدی اهالی موسیقی منتشر شد.
در این بیانیه آمده است:
روزگار سخت و طاقتفرسایی را شاهدیم و بحران فزاینده ناشی از شیوع بیماری و تبعات آن، چنان صعب و سنگین است که اگر همدلی و مساعدت همگان و تدبیر و مدیریت مسئولان نباشد کسی را یارای مقاومت و پیروزی در مقابل این موج سهمگین رنج و نابسامانی نیست.
شرایط اجتماعی و اقتصادی و فشارهای موجود اگر چه همگانی و در سطح بینالمللی است اما در یک نگاه کلی و منصفانه در مییابیم که شرایط هنرمندان به ویژه اهالی موسیقی بسیار اسفناکتر و شکنندهتر از دیگر صنوف است. اهل موسیقی و فرهنگ به نیکی آگاهند که شرایط کنونی حاصل سوء مدیریت و مسایل مختلف و متعدد دیگری همچون تحریمهای ظالمانه و مسایل فراملی و منطقهای حادث شده است و تبعا انتظارات خود را در حد معقول و میسور مطرح میکنند و مهمتر از رسیدن و اخذ مطالبات به حق خود خواهان تحرک و واکنش مثبت و مناسب مسئولان مرتبط با امور هنری وزارت ارشاد هستند؛ امری که متاسفانه در دولت دوم تدبیر و امید به کلی مغفول بوده و اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان از برکات یک مدیریت دلسوز و آگاه در این زمینه محروم و غالباً بیبهره ماندهاند.
اینک که شرایط ویژه فعلی که بیکاری و تبعات سنگین اقتصادی را نیز به فعالان فرهنگی تحمیل کرده است این خلا بیش از پیش احساس میشود. خانه موسیقی به نمایندگی از قاطبه فعالان حوزه موسیقی کشور ضمن سپاسگزاری از وزیر محترم ارشاد به دلیل موافقت با پرداخت حق بیمه سه ماهه هنرمندان و برآورد خسارات و درخواست مطالبات هنرمندان از هیات دولت، اعلام میدارد که این اقدام بهعنوان اولین قدم در حمایت از هنرمندان کشور قابل تقدیر است اما کافی نیست و ضرورت دارد تا در ادامه همراهی و حمایت از هنرمندان عزیز و موسیقیدانان فعال و هنرمندان ارزشمندی که به علل اشاره شده در شرایط فعلی بیکار شده و در مضایق شدید مالی و اقتصادی گرفتارند اقدامات بعدی و پیگیری مطالبات از هیات دولت را در دستور کار قرار دهد.
خانه موسیقی با تاکید و تایید مطالبات دیگر صنوف در خانه های هنر از جمله خانه تئاتر و خانه سینما شامل سه مورد مشخص ذکر شده:
۱- تامین نیاز معیشتی همکاران در ایام بیکاری
۲- توجه به زیان و عدم النفع تولیدکنندگان و فعالان هنری
۳- تامین و پرداخت ۶ ماهه سرانه درمان و حق بیمه تامین اجتماعی
مطالبات صنف موسیقی را پیگیری خواهد کرد.
در پایان خانه موسیقی به نمایندگی از صنف و اعضای خود ضمن اعلام آمادگی در همکاری و همیاری برای تدوین برنامهریزی درست و اصولی جهت رسیدگی به مشکلات موسیقیدانان شریف کشور اعم از آموزشگاهها، ناشران، گروههای موسیقی و بهویژه قشر محرومتر و آسیبپذیرترین این صنف نظیر فعالان موسیقی نواحی و مدرسان زحمتکش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار پیگیری و رسیدگی جدیتر به امور اشاره شده است.
جشنوارههای سینمایی۹۹ آنلاین میشود؟
ترافیک رویداد درنیمه دوم سال
مدیرکل دفتر جشنوارههای سازمان سینمایی ضمن اشاره به تراکم بالای رویدادهای سینمایی در نیمه دوم سال جاری از احتمال برگزاری برخی از جشنوارههای فیلم به صورت آنلاین خبر داد.
شیوع ویروس کرونا طی نزدیک به سه ماه اخیر، تأثیر مستقیم بر رویدادهای هنری در ایران و جهان داشته است. بسیاری از رویدادها ناگزیر تصمیم به تعطیلی گرفتهاند و برخی صورت برگزاری آنلاین را برای ارتباط از راه دور هنرمندان برگزیدهاند.
جشنوارههای سینمایی بسیاری هم در سطح الف رویدادهای جهانی در سایه تهدید کرونا یا گزینه «تعویق» را انتخاب کردند یا تن به «لغو» دادهاند. در ایران اما به دلیل خلوتی تقویم رویدادهای سینمایی در دو ماهه اسفند و فروردین هنوز شاهد تغییر جدی در فرآیند برگزاری رویدادهای مهم سینمایی نبودهایم و تا کنون جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است که به دلایل فراهم نبودن شرایط میزبانی از مهمانان خارجی فعلاً زمان برگزاریاش به خردادماه موکول شده است.
سید روح الله حسینی مدیرکل دفتر جشنوارههای سازمان سینمایی و رئیس شورای جشنوارهها بهعنوان متولی رسمی ساماندهی تقویم رویدادهای سینمایی در طول سال، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره احتمال به تعویق افتادن جشنوارههای فیلم در سال جاری و چگونگی برگزاری این رویدادها گفت: در شورای جشنوارههای سازمان سینمایی در رابطه با چگونه برگزاری جشنوارههای پیش رو بحثهایی شده است تا بتوانیم راهکار مناسب را پیدا کنیم.
وی ادامه داد: البته طی گفتگوهایی که در این زمینه داشتیم تاکنون به این نتیجه رسیدهایم که پیش از هر چیز باید دید به تعویق افتادن جشنوارهها چه شرایطی را برای هر رویداد بهوجود خواهد آورد. بهخصوص که در حال حاضر شاهدیم برگزاری جشنوارهها دارد به سمت نیمه دوم سال سوق پیدا میکند و این امر سبب میشود تا با یک ترافیک در برگزاری رویدادهای سینمایی در ۶ ماهه دوم سال مواجه شویم؛ به همین دلیل نیاز به برنامهریزی مناسب در این حوزه داریم.
مدیرکل دفتر امور جشنوارهها تاکید کرد: به دنبال راههای جایگزین برای برگزاری برخی از جشنوارهها از جمله برگزاری آن به شکل اینترنتی و در فضای مجازی هم هستیم.
وی توضیح داد: البته باید مطالعه بیشتری داشته باشیم تا تجربههای جهانی را در این مورد بررسی کنیم. پیشبینی میکنم احتمال دارد تا ۱۵ اردیبهشت ماه به یک جمعبندی نهایی درباره چگونگی برگزاری جشنوارهها سینمایی در سال جاری برسیم.
حسینی در پایان در پاسخ به این پرسش که فشرده برگزار شدن جشنواره ممکن است باعث شود برخی از این رویدادها از اهداف اصلی خود فاصله بگیرند، گفت: در سالهای پیش جشنوارههای سینمایی در کشور با فاصله زمانی مناسب برگزار میشدند و این به آن معنا است که برای برگزاری هر رویداد کارکرد اجتماعی و فرهنگی هم پیشبینی کرده بودیم، همزمان برگزاری یک جشنواره باید نسبتی با تولید فیلم در یک حوزه مشخص هم داشته باشد. زمانی که همه جشنواره بخواهند پشت سرهم برگزار شوند، طبیعتاً دیگر به کارکردها توجهی نمیشود، به همین دلیل معتقدم اگر در چنین شرایطی رویدادها کارکرد اساسی خود را از دست بدهند، برگزاری آنها فایدهای نخواهد داشت و بهتر است که تصمیم به تعطیلی گرفته شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4258/19402/75994
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4258/19402/75995
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4258/19402/75996
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4258/19402/75997
|
عناوین این صفحه
- «سینما» او را کشت!
- ما مستندسازیم نه دردسرساز!
- مسابقه عکاسی «در خانه بمانیم از نگاه دوربین» برگزار میشود
- اخبار