|
سه مستند درباره فیلمهای کیارستمی روی «هاشور» قرار گرفت
حمیده شریفراد از امکان تماشای رایگان سه مستندش با عناوین «یک گفتگو با عباس کیارستمی»، «نرسیده به درخت» و «آن سوی درختان زیتون» روی شبکه نمایش درخواستی «هاشور» به مدت یک ماه خبر داد.
به گفته روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حمیده شریفراد درباره فراهم شدن امکان تماشای سه مستندش روی وبسایت «هاشور» اظهار کرد: این مستندها درباره سه فیلم مهم عباس کیارستمی و روش فیلمسازی وی است. در ساخت این فیلمها، ایدهام این بود که بدون استفاده از تصویر، حرفهای کیارستمی روی تصاویر فیلمهای وی قرار گیرد.
این فیلمساز ادامه داد: «خانۀ دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» سه فیلم مهم سینمای عباس کیارستمی هستند و همواره دوست داشتم علاقه مندان به این کارگردان، این امکان را داشته باشند که درباره این آثار اطلاعات بیشتری به دست آورند. این بود که این مستندها را روی وبسایت هاشور عرضه کردم. البته طی سه سال گذشته بسیاری از سایتها و حتی تلویزیون قصد پخش مستندهای من را داشتند اما با برخی حذفیات که مورد تایید من نبود.
وی افزود: با توجه به مخاطبان این مستندها که علاقه مندان به سینمای عباس کیارستمی هستند و همزمان با شیوع بیماری کرونا که باعث خانهنشینی مردم شده، احساس کردم زمان مناسبی است که سه فیلم مستندم «یک گفتگو با عباس کیارستمی»، «نرسیده به درخت» و «آن سوی درختان زیتون» به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار داده شوند و این امکان تا روز ۱۷ اردیبهشتماه روی شبکه نمایش درخواستی «هاشور» فراهم شده است.
شریفراد درباره مستند «یک گفتگو با عباس کیارستمی» عنوان کرد: از سال ۸۱ که در کلاسهای انجمن سینمای جوان شرکت داشتم و با آقای کیارستمی آشنا شده بودم، شروع به کار درباره وی کردم. با آقای کیارستمی مصاحبهای درباره تمامی آثارشان انجام دادم و ایدهام این بود که بدون استفاده از تصویر، حرفهایشان روی تصاویر فیلمهایشان قرار گیرد.
وی ادامه داد: در واقع جنبه آموزشی مباحث مطرح شده از سوی این فیلمساز مورد توجه من بود و قصد داشتم فیلمی بسازم تا مخاطبان علاقه مند به سینمای عباس کیارستمی بتوانند با صدای کارگردان روی تصاویر نسبت به روش فیلمسازیاش اشراف پیدا کنند. این ایده مورد استقبال آقای کیارستمی قرار گرفت و صداها روی فیلمهای «خانه دوست کجاست»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» قرار گرفت.
این مستندساز با اشاره به انتشار این مستند در پکیج MK۲ گفت: این کمپانی فرانسوی قرار بود پکیجی از فیلمهای عباس کیارستمی منتشر کند و برای هر فیلم، پشتصحنه یا ویدیویی که معرفی فیلم باشد در این باکس قرار دهد. بهمن کیارستمی تصاویر بسیار خوبی از پشت صحنه «زیر درختان زیتون» و «طعم گیلاس» گرفته بود و در حال ساخت فیلمی با عنوان «طرح» از پشتصحنه فیلم «طعم گیلاس» بود و دوست داشت پشتصحنه فیلم دیگر را هم کار کند اما به پیشنهاد آقای کیارستمی و با اجازه از بهمن، تهیه پشتصحنه فیلم «زیر درختان زیتون» را با عنوان «آنسوی درختان زیتون» من به عهده گرفتم. البته تصاویری که بهمن در آن سن کم از پشتصحنه فیلم ثبت کرده بود، فوقالعاده بودند و این موضوع در ساخت فیلم بسیار به من کمک کرد.
وی در پایان با اشاره به ادامه مصاحبههایش با عباس کیارستمی در سال ۸۶ عنوان کرد: هرجایی که وی برای ساخت فیلم میرفت، من هم با وی همراه شده یا تنها به لوکیشن میرفتم و در این مدت با حدود ۴۰۰ نفر از افرادی که در پروژههای کیارستمی حضور داشتند مصاحبه کردم. در همین راستا سفری به رودبار داشتم و در این سفر به دنبال تکدرخت فیلمهای کیارستمی بودم و همان جا ایده ساخت «نرسیده به درخت» به ذهنم رسید. فیلمی درباره عباس کیارستمی و تک درخت معروف فیلمهای «خانۀ دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیردرختان زیتون» که به سهگانه «کوکر» شهرت دارد.
مستندهای «یک گفتگو با عباس کیارستمی»، «نرسیده به درخت» و «آن سوی درختان زیتون» به کارگردانی حمیده شریفراد تا تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۹۹ به صورت رایگان روی شبکه نمایش درخواستی «هاشور» به نشانی https://hashure.com در دسترس علاقه مندان است.
محمد تنابنده مطرح کرد؛
وسواسهای سعید آقاخانی در «نون.خ»
محمد تنابنده از نویسندگان مجموعه «نون.خ۲» که بخشی از طراحی موقعیتها و سیناپس اولیه فیلمنامه با همکاری او صورت گرفته است، درباره طراحی شوخیهای سریال توضیحاتی ارائه کرد.
محمد تنابنده که در این فصل از مجموعه تلویزیونی «نون.خ» در نگارش سیناپس و طراحی فیلمنامه با امیر وفایی بهعنوان نویسنده اصلی فیلمنامه همکاری داشته است، درباره چگونه پیوستن خود به گروه تولید این سریال به خبرنگار مهر گفت: سعید آقاخانی طرحی کلی برای فصل دوم داشت و از من خواست در پرداخت قصه و سیناپس کمک کنم.
وی درباره نوع این همکاری نیز توضیح داد: من به همراه سعید آقاخانی سیناپس و طراحی اولیه قسمتها را در میآوردیم و امیر وفایی که دیالوگنویس بینظیری است، دیالوگها را مینوشت و به فیلمنامه تبدیل میکرد. اولین چیزی که برای ما شرط بود این بود که در تمام سکانسها در وهله اول قصه را جلو ببریم و جایی وجود نداشته باشد که قصه درجا بزند.
بنایمان این بود در هر سکانس شوخی کنیم
نویسنده «نون.خ ۲» اضافه کرد: من و سعید آقاخانی درباره این قصهها گپ میزدیم و بنای مان بر این بود که در هر سکانس با یک موضوع شوخی کنیم. شوخیها هم به نوعی باشد که با هارمونی و فضای کار همخوانی داشته باشند.
تنابنده با اشاره به سکانسی که پس از پخش موردتوجه مخاطبان هم قرار گرفت، گفت: در جشن انار که قرار بود یک نفر را به عنوان باغبان نمونه انتخاب کنند ما با امیر وفایی فکر کردیم که چه کار کنیم که هم قصه جلو برود هم شوخیهای جالبی داشته باشیم و به این نتیجه رسیدیم که با جشنواره فیلم فجر شوخی کنیم و از طرفی هم سعی داریم در شوخیها حد و اندازه را نگه داریم و خوشبختانه وفایی این اندازه را در دیالوگنویسی به خوبی رعایت میکند.
بیشتر سراغ شوخی با اهالی هنر رفتیم
وی درباره اینکه چقدر نگران بودند که در «نون.خ» شوخیها برخورنده نباشد؟ بیان کرد: خیلی نگرانی بابت چنین مسألهای نداشتیم ولی سعی کردیم اندازه شوخی خیلی نباشد و برخورنده نباشد خوشبختانه امیر وفایی هم اندازه شوخیها را خیلی خوب میدانست.
ذات کمدی این است که در کنار اینکه قصه جلو میرود نقد هم داشته باشد البته ما سعی کردیم در نقد هم اندازه را نگه داریم و یکی از رویکردهایمان این بود که بیشتر با اهالی هنر شوخی کنیم چون حس کردیم ظرفیت اهالی هنر بالاتر است. البته این روزها فضای نقد خیلی بهتر شده است و ظرفیتها بالاتر رفته استاین نویسنده همچنین درباره تلاش نسبت به نقد اجتماعی در قصه نیز اظهار کرد: ذات کمدی این است که در کنار اینکه قصه جلو میرود نقد هم داشته باشد البته ما سعی کردیم در نقد هم اندازه را نگه داریم و یکی از رویکردهایمان این بود که بیشتر با اهالی هنر شوخی کنیم چون حس کردیم ظرفیت اهالی هنر بالاتر است. البته این روزها فضای نقد خیلی بهتر شده است و ظرفیتها بالاتر رفته است.
سعید آقاخانی روی متن وسواس داشت
وی که برادر محسن تنابنده است و پیش از این نگارش فیلمنامه سریالهای «قرعه» و «خونه یکی» را بر عهده داشته است، درباره همکاری در «نون.خ» یادآور شد: تمام قصهها و طراحیهایی که من انجام میدادم در مرحله بعد با امیر وفایی و سعید آقاخانی چک میشد. آقاخانی خودش فیملنامهنویس درجه یکی است و به شکل عجیبی روی متن وسواس دارد. زمانی که که من موقعیتها را طراحی میکردم، اگر لحظهای درنمیآمد همان جا میگفت.
این نویسنده درباره حساسیتهای آقاخانی نیز اظهار کرد: او خودش هم کرد است و به مسائل اشراف داشت و مهمترین چیز برایش این بود که شوخیها برخورنده نباشد و به کردها احترام گذاشته شود.
تنابنده درباره طراحی کاراکترهای متنوع در این سریال نیز توضیح داد: ما فکر کردیم باید یک قصه اجتماعی و انسانی داشته باشیم و میخواستیم شخصیتها واقعی و رئال باشند و آدمهایی باشند که دور و بر خود میبینیم. به طور مثال نوری آدمی است که دوست داریم چنین شخصیتی را ببینیم، او خانوادهدوست است و رابطهاش با دخترانش شیرین است. از طرفی هم مردم روستا در تمام مشکلات سراغ او میآیند.
کاهش اغراق شخصیت مهیار با انگیزه ازدواج
وی در واکنش به اینکه برخی از شخصیتها مثل «مهیار» در فصل قبل اغراقهایی داشتند که موردانتقاد هم قرار گرفت و در این فصل شدت اغراقهای آن کاهش داشته است، گفت: آقاخانی چون خودش بازیگر درجه یکی است، سر صحنه هر بازیگری که کمی بازیهایش غلو شده میشد، جلوی آن را میگرفت. برای مهیار هم انگیزهای مثل ازدواج گذاشتیم و او همانطور که در سریال تکرار میکند، میخواهد روی پای خود بایستد و طبیعتاً باید جدیتر میشد و برای همین بازیهایش هم کمی نسبت به فصل قبل متفاوت شده است.
تنابنده در پایان درباره اینکه چقدر ممکن است نام و کارش با محسن تنابنده برادرش مقایسه شود، گفت: برای من خیلی طبیعی است که این مقایسهها صورت بگیرد و خدا را شکر که او موفق است با این حال من از همان ابتدا شروع کردم که به طور آکادمیک در حوزه هنر فعالیت داشته باشم. پیش از این هم کار تئاتر و نمایشنامهنویسی انجام دادهام.
از میلیاردیها مالیات بگیرید اما از همه تئاتر نه
هفت ماه خسارت!
مسعود دلخواه معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی تئاتر و گروههای تئاتری گرفتن مالیات و کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری، گناه مضاعف است.
مسعود دلخواه مدرس، بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها مشغول تدریس آنلاین واحدهای نظری به دانشجویان خود در دانشگاه تربیت مدرس است، درباره شرایط خود و اتفاقی که ویروس کرونا در دنیا و به طور خاص در جامعه هنری رقم زده، به خبرگزاری مهر گفت: فکر کنم الان زمانی است که هنرمندان باید کمتر حرف بزنند و بنویسند و بیشتر باید بخوانند. نباید فقط جنبه منفی ویروس کرونا را ببینیم. دنیای امروز نیاز به نیرویی داشت که بشر را به یک سه کنج بکشاند و از او بخواهد درباره خود و عملکردش تجدید نظر کند.
وی ادامه داد: روانشناسان اجتماعی و متخصصان در حال بررسی این موضوع هستند که در دوران پساکرونا چه تغییراتی در ساختار فرهنگی اجتماع رخ میدهد. یکی از حوزههای هنر که بیشتر از سایر حوزهها تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت، تئاتر است زیرا تئاتر همه را گردهم جمع میکند تا در یک فضا حضور و تنفس کنند؛ همه اینها بر خلاف دستورالعملهای بهداشتی برای این روزها است از این رو تا این شرایط وجود دارد، تئاتر به شکل اصیل اش برای فعالیت مجدد باید منتظر بماند.
اجرای آنلاین، تئاتر نیست
دلخواه با بیان اینکه فکر میکنم چون تئاتر نیازمند حضور گروه و مخاطبان در فضایی مشترک دیرتر از سایر مشاغل و حوزههای هنر فعالیت خود را از سر بگیرد، اظهار کرد: در این شرایط فعالیتهایی از طریق فضای مجازی انجام میشود که البته هیچکدام این فعالیتها از جمله اجراهای آنلاین، تئاتر نیستند زیرا تئاتر بر اساس رابطه دوطرفه بین هنرمند و تماشاگر شکل میگیرد و در فضای مجازی تماشاگر هیچ تأثیر و ارتباطی بر تئاتر ندارد.
باید از نمایشهای انگشت شمار با فروش میلیاردی مالیات کسر شود ولی از تئاتر نه تنها نباید مالیات کسر شود بلکه باید مالیاتی را که از ثروتمندان و کمپانیهای مختلف میگیرند برای تئاتر هزینه کننداین هنرمند باسابقه تئاتر معتقد است بعد از پایان بحران کرونا، تشنگی برای تئاتری دیدن و حضور در سالنهای تئاتر بیش از پیش خواهد بود.
کارگردان نمایش «شاه لیر» در ادامه سخنان خود درباره کسر مالیات بر ارزش افزوده از تئاتر با توجه به وضعیت اقتصادی گروههای تئاتری به ویژه در دوران پساکرونا، یادآور شد: قطعاً نباید از هنرمندان و اجراهای تئاتری مالیات گرفته شود. بارها خود من با این موضوع در اجراهای مختلف مشکل داشتم؛ مثلاً نمایشی داشتم که ۷۰ میلیون تومان فروش داشته و من این مبلغ را بین اعضای گروه تقسیم کردهام ولی بعداً برای من با این توجیه که ۷۰ میلیون تومان درآمد داشتم مالیات به همراه جریمه آمد.
چرا تصور مسئولان از هنرمند یک آدم پولدار است!؟
دلخواه ادامه داد: تئاتر باید معاف از مالیات باشد. نمیدانم چرا وقتی نام هنرمند میآید برخی مسئولان در ذهن شأن آدمهای پولدار را متصور میشوند. اگر کسی درآمد بالا دارد باید مالیات پرداخت کند ولی دخل و خرج تئاتریها را برابر نیست. مسئولان باید استثناها را کنار بگذارند و برخی نمایشها را که فروش میلیاردی دارند ملاک قرار ندهند.
وی تأکید کرد: باید از نمایشهای انگشت شمار با فروش میلیاردی مالیات کسر شود ولی از تئاتر نه تنها نباید مالیات کسر شود بلکه باید مالیاتی را که از ثروتمندان و کمپانیهای مختلف میگیرند برای تئاتر هزینه کنند. در دنیا کمپانیهای بزرگ برای معافیت از مالیات از تئاتر و فعالیتهای تئاتری حمایت میکنند تا در عین حال برای خود اعتبار و وجهه فرهنگی خوبی کسب کنند.
کارگردان نمایش «هیچ چیز جدی نیست» یادآور شد: از نیمه دوم سال ۹۸ تا کنون تئاتر خیلی خسارت دیده و من خودم یکی از خسارت دیدگان این ماجرا هستم. در آبان ۹۸ به دلیل قطعی اینترنت اجرای ما در تماشاخانه ایرانشهر متضرر شد. تئاترهایی هم که بهمن و اسفند هزینه کردند تا اجرای عمومی داشته باشند، متضرر شدند. گروههایی هم که در حال تمرین برای اجرا در نوبت سال ۹۹ بودند نیز متضرر شده اند.
دلخواه با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر برای احقاق حقوقشان تلاش بیشتری نسبت به گذشته انجام میدهند و این تلاش باعث میشود دولت توجه بیشتری به تئاتر و هنرمندان تئاتر داشته باشد، در پایان سخنان خود تصریح کرد: تئاتر در شرایط بحرانی یکی از شکنندهترین حرفهها است و گرفتن مالیات از تئاتر گناه مضاعف است
محمدجواد جعفرپور:
بعد از هفت سال با «هیولا» دیده شدم
محمدجواد جعفرپور با اشاره به موفقیت سریال «هیولا» در شبکه نمایش خانگی بیان کرد که توانست بعد از آن مجموعه دوباره دیده شود و پیشنهادهای خوبی برای بازیگری داشته باشد.
محمدجواد جعفرپور درباره حضور خود در سریال رمضانی «پدر پسری» و نقشهایی که پیش از این بازی کرده است به خبرگزاری مهر گفت: من پیش از این در سریال «جلال الدین» بازی کردم که مربوط به چند سال پیش بود و در سینما هم چند فیلم داشتهام که از آخرین آنها «نارنجیپوش» ساخته داریوش مهرجویی حدود ۷ سال میگذرد و خوشحالم که بعد از این بازه زمانی سال گذشته توانستم دوباره بازی کنم و با سریال «هیولا» دیده شوم.
وی ادامه داد: البته در این مدت چند فیلم دیگر هم بازی کردم ولی نقشها یا فیلمها خیلی مطرح نبود. من در فیلم «به همین سادگی» به کارگردانی رضا میرکریمی و یا در فیلم «شکارچی شنبه» ساخته پرویز شیخطادی حضور داشتم و باز هم دوست داشتم در فیلمهای مطرحی کار کنم.
جعفرپور که نقش فرزند هوشنگ شرافت را در سریال «هیولا» بازی میکرد درباره تجربه خود از حضور در این سریال گفت: ابتدا قرار بود نقش پسر کامران یعنی مهران مدیری را بازی کنم که نیما شعباننژاد آن را بر عهده گرفت ولی بعد از اینکه به عنوان بازیگر نقش فرزند هوشنگ انتخاب شدم، صحبتهایی با پیمان قاسمخانی داشتیم و این نقش پررنگتر شد.
ریسک تغییر چهره برای بازیگران کودک
بازیگر «هیولا» با اشاره به دیده شدن دوبارهاش در این سریال درباره تجربهای که در چند فیلم و سریال از کودکی داشته است، گفت: من از کودکی بازیگری را با فیلمهایی از رضا میرکریمی و داریوش مهرجویی شروع کردهام. بازیگری از سن کودکی یک ویژگی خوب دارد که رزومه آدم اینگونه مشخص است و دیگر نمیخواهد خود را معرفی کنید اما یک ویژگی دیگر هم دارد که فیزیک و ظاهر کسی که از کودکی کار میکند تا بزرگی خیلی تغییرات دارد و نوعی ریسک هم محسوب میشود به همین دلیل خیلی از بازیگران هالیوود که در کودکی به شهرت هم رسیدهاند و بازیهای خوبی ارائه دادهاند در بزرگی و با تغییر چهره دیگر بازی نکردهاند.
وی که این روزها در یک سریال رمضانی بازی میکند درباره این مجموعه توضیح داد: سریال «پدر پسری» اقتباس از یک کتاب است که در آن، داستان درباره خانوادهای است که با معضل بازنشستگی پدرشان مواجهند. این سریال اما درباره حامد پسر خانواده است که تصمیم دارد پایان نامه اش را بنویسد. حامد را من بازی میکنم که نقش اول این سریال است.
جعفرپور درباره نقشی که ایفا میکند بیان کرد: در جریان نگارش پایان نامه، تصمیمهایی برای حامد گرفته میشود و او که شخصیتی مودب و سر به زیر دارد در جریان این اتفاقات به چالشهایی با خانواده میخورد.
مخاطب میتواند بارها منتظر خندیدن باشد
وی درباره فضای سریال نیز گفت: سریال فضایی شامل کمدی موقعیت دارد و بار طنز آن بیشتر به سمت فانتزی میرود و به گونهای است که مخاطب بارها میتواند منتظر لحظاتی برای خندیدن باشد. به نظرم امسال شبکه پنج با این سریال طنز میتواند بهتر از بقیه عمل کند.
این بازیگر در پایان درباره کار در این روزها بیان کرد: این سریال در ۴۰ قسمت تولید میشود و ما فعلا تا خرداد باید سر ضبط باشیم. با توجه به اینکه این روزها همه در معرض ویروس کرونا قرار داریم کمی شرایط سخت است و باید کمی به فکر مراقبت هم باشیم.
اخبار
کارتونهای کرونایی که در مقیاس جهانی دیده شد
علیرضا پاکدل معتقد است نگاه دقیق به مسائل مربوط به کرونا و توجه ویژه به نوع عملکرد در شرایط سخت کادر درمانی از جمله ویژگیهای آثارش است که مورد توجه جهانی واقع شده است.
علیرضا پاکدل هنرمند طراح و کاریکاتوریست از ابتدای شیوع بیماری کرونا، اقدام به طراحی کارتون با موضوعاتی چون «مبارزه کادر درمانی با کرونا» و «در خانه بمانیم» کرده و آثار وی در نشریات و سایتهای معتبر جهانی بازنشر شده است.
علیرضا پاکدل درباره تعدد کارتونها و طرحهایی که طراحی کرده و ایده شکلگیری آنها به خبرنگار مهر گفت: در این مدت پنجاه و چهار اثر خلق کردهام. ایده اولیه این آثار با توجه به شرایط خاصی که در کل کشور نسبت به شیوع ویروس کرونا و همچنین اطلاعات و اخبار فداکاریهای کادر درمان و از دست دادن جان برخی از این عزیزان، من را مجاب کرد که به عنوان یک هنرمند بتوانم کار مؤثری در حد توان انجام بدهم.
به گفته وی، کار روی آثارش را از قبل راهاندازی و اعلام فراخوان مسابقه بینالمللی کارتون «ما کرونا را شکست میدهیم» آغاز کرده بود و البته با ۵ اثر در این مسابقه حضور خواهد داشت.
پاکدل درباره دیده شدن جهانی آثارش نیز بیان کرد: تا امروز همه آثارم در رسانهها، نشریات، سایتها و فضای مجازی بیشتر کشورها بازتاب داشته است.
وی در مورد ویژگیهای طرحهایش که سبب دیده شدن آنها در مقیاس وسیع جهانی شده است، به مهر گفت: نگاه دقیق به مسائل مربوط به این بیماری و توجه ویژه به نوع عملکرد در شرایط سخت کادر درمان و همه نیروهای درگیر اعم از آتش نشانی، پاکبانها و نیروی هلال احمر و… و همچنین استفاده از نظرات مردم و مخاطبان کشور و سایر کشورهای جهان در قالب کارتون را میتوانم به عنوان دلایل دیده شدن آثارم نزد مخاطب جهانی برشمرم.
این هنرمند کاریکاتوریست تاکید کرد: «کارتون» یکی از مؤثرترین شاخههای هنری است که با کمترین هزینه بیشترین تأثیرات را بر روی مخاطبان خود در فضای داخلی و بین المللی دارد که متأسفانه در کشور ما خیلی جدی گرفته نشده است.
وی درباره انتشار برخی کارتونهایش در سایتها و فضای مجازی بدون ذکر نام هنرمند، نیز اظهار کرد: متأسفانه این اتفاق خیلی زیاد صورت گرفته است که خوشایند نیست و متأسفانه باعث سو استفاده برخی شده است که با تذکر و پیگیری حتیالامکان جلوی این کار گرفته شده اما مهم این است فرهنگ این نوع رفتار و احترام به صاحب اثر در کشور به وجود آید و قوانین در حمایت از صاحبان آثار هنری در مراکز قانونگذاری تصویب شود.
پاکدل در پایان با انتقاد از بیتوجهی مدیران و عملکرد رسانههای داخلی در بازتاب کارتونهای مرتبط با موضوع کرونا، گفت: این آثار از طرف افراد مشهور، کادر درمان و همین طور مردم کشورهای مختلف جهان و کادر درمانی آنها مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت اما از سوی رسانهها، خبرگزاریها و نشریات و روزنامههای داخلی و به ویژه رسانه ملی و مسئولان و مدیران و متولیان فرهنگی کشور مورد بی مهری و بیتوجهی واقع شد. تنها از سازمان نظام پزشکی کشور با من تماس گرفتند و تشکر کردند. امیدوارم هنرمندانی که به ترویج هنر فاخر این مملکت در بعد جهانی کمک میکنند اینقدر تنها و رنجوده خاطر نباشند. در پایان برای همه مردم سرزمینم و برای کادر درمان و نیروهای داوطلب در این روزها آرزوی سلامتی دارم.
حذف مالیات تئاتر نه تنها درست که ضروری است
بررسی مفهوم «خماری»
امین بهروزی کارگردان تئاتر با اشاره به اجرای نمایش «خماری» در سال جدید عنوان کرد بحث کسر مالیات از هنرمندان و اجراها اقدامی ضروری است و دولت باید در این زمینه از کارشناسان متخصص کمک بگیرد.
امین بهروزی نویسنده و کارگردان تئاتر، درباره عدم لغو ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از اجراهای تئاتری در روزهای پساکرونایی به خبرنگار مهر گفت: مشکلی اساسی که به نظر میرسد در این زمینه وجود دارد این است که تصمیم گیرندگان درباره چنین مسائلی شناخت درستی ندارند و همه هنرمندان را در یک سطح میبینند وقتی فعالیت امثال کسانی که ۲ سال یکبار میتوانند اثری را به صحنه ببرند با هنرمندان پرکاری که در طول سال مدام مشغول فعالیت هستند و دستمزدهای کلان میگیرند که البته من هیچ مخالفتی با فعالیت این دوستان ندارم، یکی قلمداد میشود و این مشکل به وجود میآید.
وی ادامه داد: چه در مساله کسر مالیات از فعالیت هنرمندان تئاتر و سینما و چه کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری عدهای مخالف و عدهای موافق وجود دارند پس بهترین راه این است که توسط کارشناسان هر حوزه هنرمندان را از یکدیگر تفکیک کنیم تا عدهای کمتر متضرر شوند. در نهایت حذف مالیات برای هنری به لحاظ مالی نحیف مانند تئاتر نه تنها اقدامی درست که ضروری است.
کارگردان «روزهای بی باران» یادآور شد: مساله دیگر نگاه غلطی است که از طرف دولت در مورد تئاتر خصوصی وجود دارد به این مفهوم که دولت نباید از تئاتر حمایت کند در صورتی که در همه کشورهای پیشرفته دولتها از هنرمندان تئاتر و نمایشها حمایت مالی میکنند چون اگر این اتفاق نیفتد هیچ گروه تئاتری نمیتواند به فعالیتش به عنوان یک حرفه مستقل ادامه دهد. با حمایت دولت است که تئاترها به عنوان یک کالای فرهنگی امکان بقا پیدا میکند. بعد از به پایان رسیدن بحران کرونا اگر حمایتی از هنرمندان تئاتر و نمایشها در کار نباشد، شرایط تلخ و نا بهسامان اهالی تئاتر، تلختر هم میشود و عملاً بحران باقی خواهد ماند.
بهروزی عنوان کرد: در چند سال گذشته شاهد بودیم که هنرمندان تئاتر برای اینکه بتوانند روی پای خود بایستند و فروش بیشتری داشته باشند به چهرهها و متنهای ضعیف و کمدیهای سخیف روی آوردند که البته باید به آنها حق داد چون برای بقا مجبور هستند به هر طریقی مخاطبان را به سالن جذب کنند.
جشنواره فیلم «ونیز» در فکر برگزاری است
در میانه بیم و امید
برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز که باید چهار ماه و نیم دیگر برگزار شود امیدوارند بتوانند طبق روال معمول کار خود را انجام دهند.
جشنواره فیلم ونیز که قرار است از ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور) برگزار شود، بزرگترین رویداد بعدی پس از جشنواره فیلم کن در تقویم سینمایی سال محسوب میشود.
با وجود اینکه چهارماه و نیم تا زمان برگزاری جشنواره فیلم ونیز باقی مانده اما هنوز درباره اینکه میتوان این رویداد را برگزار کرد یا نه، عدم قطعیت وجود دارد.
از ۱۷ آوریل ایتالیا بدترین کشور اروپایی مواجه با ویروس کرونا بوده و بیش از ۲۲ هزار نفر کشته و ۱۶۹ هزار نفر به این بیمار مبتلا شدهاند. با این حال امید میرود که روند بهبود این اوضاع شروع شده باشد.
قرنطینه کامل ایتالیا تا ۳ ماه می (۱۴ اردیبهشت) ادامه یافته اما برخی بر این باورند که سینماها و دیگر مراکز اجتماعی مانند کنسرتها همان زمان یا پیش از شروع تابستان کار خود را از سر میگیرند.
برخی از افراد از جمله فرانچسکو روتلی رئیس انجمن ملی تهیه کنندگان و توزیع کنندگان ایتالیا نیز پیشنهاد داده است که کشور به مقیاس وسیع به سینماهای درایو-این (با اتومبیل) توجه کند اما این گزینهای برای ونیز نیست.
گفته شده تیم بررسی جشنواره فیلم ونیز در حال بررسی فیلمهایی هستند که تا پیش از قرنطینه تکمیل شده بودند تا بتوانند حاضران جشنواره امسال را انتخاب کنند. این بررسیها از طریق ویدئو کنفرانسها با سازندگان فیلمها در سراسر جهان صورت میگیرد.
آلبرتو باربرا مدیر جشنواره پیشتر امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم ونیز را رد کرده بود. وی با تیری فرمو مدیر جشنواره کن رابطه نزدیکی دارد و این دو در این روزها بیش از هر زمان دیگری در ارتباط هستند.
انتظار میرود تصمیم نهایی درباره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز توسط یک هیأت مدیره جدید به ریاست رئیس جدید آن روبرتو سیکوتو در فاصله اواخر ماه می و اوایل ژوئن اتخاذ شود. از وقتی کن اعلام کرد نمیتواند در ماه جولای برگزار شود، احتمال برگزار نشدن ونیز نیز قوت گرفته است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4260/19419/76067
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4260/19419/76068
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4260/19419/76069
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4260/19419/76070
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4260/19419/76071
|
عناوین این صفحه
- سه مستند درباره فیلمهای کیارستمی روی «هاشور» قرار گرفت
- وسواسهای سعید آقاخانی در «نون.خ»
- هفت ماه خسارت!
- بعد از هفت سال با «هیولا» دیده شدم
- اخبار