|
مروریبر ویژهبرنامههای رمضانی
روزه نوآوری در سیما افطار نشد!
عطیه مؤذن
ویژهبرنامههای رمضانی شبکههای مختلف سیما در حالی روز گذشته و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان روانه آنتن شدند که به سختی میشد رد و نشانی از نوآوری و خلاقیت در طراحی و اجرای آنها رصد کرد!
همه ماه رمضان به لحظههای معنوی و روح بخش سحرگاهی و افطارش است که حال دل آدمها را دگرگون میسازد و درست در همین لحظات سحرانگیز است که تلویزیون میتواند خود را شریک احیای لحظهای ناب آدمها کند.
شاید به همین دلیل هم هست که مخاطب قاب جادو در این ایام به گونهای دیگر تشنه تماشای هر آن چیزی است که لحظهای او را از دنیاهای قبلی جدا کند و با عوالمی دیگر پیوند بزند. دنیاهایی که قرار نیست غیرزمینی باشد و شاید تنها کافیست یک قدم رو به جلوتر یا فراتر از خویشتن باشد.
تلویزیون هم معمولاً در تلاش است تا هر سال رمضان با تدارک برنامههای مختلف چه به صورت سرگرمی و چه برنامههایی فراتر از یک سرگرمی صرف مخاطب را در این ماه همراهی کند. معمولاً هم بخش اعظم کنداکتور تلویزیون با این برنامههای ویژه قبل افطار و بعد افطار تا سریالهای رمضانی و همچنین تدارک برنامههایی برای باکس سحرگاهی دگرگون میشود. این اما کمیت ماجراست اینکه چقدر این برنامهها به صورت محتوایی تازه میشوند و ایدهها و محتواهای جدیدی را متولد میکنند چالشی است که تلویزیون طی سالهای اخیر با آن رو به رو بوده است.
وارد دومین روز رمضان شدیم و با مروری بر آنچه در روز اول گذشت، نگاهی کلی به برنامههای رمضانی در سحرگاه و افطار در اولین روز خواهیم داشت.
شبکههای سیما سحرگاه را چطور آغاز کردند؟
شبکه یک برنامه سحرگاهی خود را با «ماه خدا» آغاز کرد که حسن سلطانی مجری اصلی آن است و در بخشی از برنامه هم در آیتمهای مختلفی از دعاها و مداحیها بهره میگیرد یا بهروز رضوی مجری رادیو، آیتمی را با عنوان دریافتی از دعای ابوحمزه ثمالی اجرا میکند. این برنامه، فضای گفتگویی را بین سلطانی و مجری دیگری یعنی هادی صلحجو تقسیم کرده است که از ۲ استودیو متفاوت برنامه را روی آنتن میبرند. در برنامه اول هم مهمترین مهمانان برنامه حجتالاسلام رفیعی و یک ذاکر اهل بیت بودند.
شبکه دو نیز برنامهای گفتگومحور را از ساعت ۲ پخش میکند که کمال میرهاشم زاده اجرای آن را بر عهده دارد. این برنامه «پگاه عاشقی» نام دارد که اولین روز پخش را به گفتگو با یک مداح اختصاص داد.
شبکه سه نیز با «ماه من» سحرهای خود را آغاز کرد که اجرای آن را نجم الدین شریعتی بر عهده داشت و این دومین سالی است که با این برنامه سحری میآید. این برنامه هم غیر از بخشهای گفتگومحوری که در نظر گرفته است و بخش آیتمی هم دارد که متنهایش را امیرعلی نبویان مجری «رادیو هفت» مینویسد و بهروز شعیبی میخواند.
شبکه چهار که سال گذشته ساعد باقری روایتها، اشعار و حکایتهایی اخلاقی را در سحر روایت میکرد امسال جای خود را به امیرمهرداد خسروی داده است که آن هم با فضایی گفتگومحور پیش رفت و امیری اسفندقه شاعر از جمله مهمانانش بود.
شبکه پنج امسال تلاش دارد سحرگاه را با فضای متنوعتری تجربه کند و صابر خراسانی شاعر اجرای این برنامه را بر عهده دارد که در فاصلهای کوتاهتر از دیگر برنامههای سحرگاهی اولین برنامه اش را روی آنتن برد.
با نگاهی کلی به اولین قسمت از برنامههای سحرگاهی میتوان گفت این برنامهها در شکل و شمایل اولیهای که ظاهر شدند آورده چندانی نداشتند و طراحی جدید و تازهای را به برنامهها اضافه نکرده اند.
مروریبر برنامههای افطار شبکههای سیما
شبکه یک؛ شروع کار از روز دوم
شبکه یک سیما سال گذشته با برنامه «دعوت» و با اجرای حجتالاسلام برمایی روی آنتن رفت که امسال هم این برنامه دوباره پخش خواهد شد و قسمت اول این برنامه امروز یکشنبه و در دومین روز از ماه رمضان روی آنتن خواهد رفت.
«دعوت» چندین سال است که از شبکه یک روی آنتن میرود اما سال گذشته با تغییر در مجری، ساختار این برنامه نیز با «ماه عسل» علیخانی قیاس شد.
برای اولین بار حجت الاسلام برمایی اجرا را بر عهده گرفت که به عنوان مجری در مقابل مهمانانش مینشست و از داستان زندگی آنها میپرسید. مهمانانی که اغلب شأن زوجهای جوان بودند و از سختیهای رسیدن به هم میگفتند. خود برمایی هم البته بعد از این قیاسها عنوان کرد نه مجری است و نه برنامه اش با برنامه علیخانی شباهت دارد.
شبکه دو؛ «مکث» یا همان «هزار داستان»
شبکه دو سیما سال گذشته «هزار راه نرفته» را به عنوان برنامه ویژه افطار انتخاب کرد. برنامهای که پیش از این جزو برندهای خوش سابقه شبکه دو بود و سال گذشته با حاشیهای که مربوط به مهمانان اینستاگرامی برنامه بود شروع به کار کرد.
این شبکه امسال با برنامهای با نام «مکث» ساعات خود را به افطار نزدیک میکند که مریم نوابینژاد کارگردانیاش را بر عهده دارد و پیش از این در توضیحاتی درباره این برنامه که محور اصلی سوژههای آن کروناست، بیان کرده بود که «موضوع کرونا شاید سوژه یک قسمت از برخی برنامههای تلویزیونی باشد اما در مکث تماماً به این موضوع پرداخته ایم و سوژههایمان اصلاً تکراری نیستند و قرار نیست مثلاً صرفاً به کادر درمان پرداخته شود»
اولین قسمت از «مکث» البته بیشترین شباهت ساختاری را با «هزار داستان» داشت که باز هم خود نوابینژاد کارگردانیاش را بر عهده داشته است و طی چند فصل در شبکه نسیم روی آنتن رفت. «مکث» در قسمت اول همان فضا را تداعی کرد به گونهای که در این برنامه هم مهمانانی در حوزههای مختلف به قصه زندگی خود میپردازند و مجری برنامه هنرمندانی هستند که قرار است میزبان باشند و عمده تفاوت آن به استودیو، دکور و همچنین تغییر نام برنامه برمی گردد. در اولین قسمت از این برنامه نیز گیتی خامنه میزبانی را بر عهده داشت و قرار است هنرمندان دیگری در شبهای بعد میزبان باشند.
شبکه سه؛ قرعهای که به نام بوذری خورد
اولین قسمت از برنامه افطار شبکه سه را اما رسالت بوذری با فضایی شبیه به «ماه عسل» و درواقع برای ادای دین به این برنامه آغاز کرد. «ماه عسل» حدود ۱۲ سال روی آنتن شبکه سه سیما رفت و احسان علیخانی بعد از دریافت تندیس برای این برنامه از جشنواره تلویزیونی جام جم و درحالیکه همزمان در تدارک تولید «عصر جدید» بود اعلام کرد که دیگر پرونده این برنامه بسته شده است.
با این سخن علیخانی سال گذشته قرار بود برنامه جدیدی جایگزین «ماه عسل» شود. برنامهای که میرفت تا بنیامین بهادری را بر مسند اجرا بنشاند تا مردم پس از احسان علیخانی و «ماه عسل» حالا به تماشای اجرای او بنشینند. این برنامه اما هیچ گاه به آنتن نرسید و درست ساعاتی قبل از پخش نه تنها عنوان برنامه از کنداکتور حذف شد بلکه نه بنیامین و نه هیچ مجری دیگری نتوانستند ویژه برنامه را به آنتن برسانند و شبکه سه بعد از یک دهه رمضان سال گذشته را بدون برنامهای ویژه افطار سپری کرد.
امسال اما قرعه اجرا در تایم «ماه عسل» به نام رسالت بوذری خورد و او با اجرای «مثل ماه» در این ساعت روی آنتن میرود. در قسمت اول از این برنامه بوذری با یادی از تیم احسان علیخانی و «ماه عسل» تیتراژ یکی از برنامههای وی را با صدای مرتضی پاشایی نیز پخش کرد تا به قول خودش عرض ادبی به این تیم باشد.
بوذری هم که با شیوه مرسوم روایت قصههای اجتماعی سراغ مهمانانش رفت دو نفر را دعوت کرده بود که یکی در کار تجهیز اموات و دیگر جراحی زنان و زایمان را بر عهده داشت و در فضای این روزها که تحتتأثیر کروناست به زندگی و ماجراهایی که صاحبان این مشاغل با آنها رو به رو هستند به گفتگو پرداخت.
اولین برنامه از «مثل ماه» در حالی روی آنتن رفت که بوذری نسبت به برنامههای مذهبی قبلی خود در تلویزیون با تفاوت در اجرا و حتی پوشش رویآنتن ظاهر شد.
پرداختن به قصه زندگی آدمها، سوال و کنکاش درباره ماجراهایی که داشتهاند، تصوراتشان و موقعیتهایی که درآن قرار گرفتهاند از جمله اتفاقات این برنامه بود که میتوانست آن را تبدیل به تجربهای مشابه با «ماه عسل» کند به خصوص که در اجرا، در پایان برنامه هم تندیسی به مهمانان برنامه اهدا شد.
یکی از وجوه متمایز این برنامه اما این بود که دو مهمان را در دو موضوع نزدیک به هم دعوت کرده بود. هرچند هنوز قسمت اول این برنامه روی آنتن رفته است اما امید میرود ویژگیهای منحصر به فرد برنامه پررنگتر شود.
شبکه چهار؛ روایتی از قصههای نزدیک به مرگ
حالا چند سالی هست که اکثر شبکههای سیما سراغ برنامههایی قصه محور رفته اند قصههایی با مردمان عادی و در فضایی اجتماعی. اما شاید متفاوتترین قصههای امسال به شبکه چهار تعلق داشته باشد.
شبکه چهار سیما سال گذشته برنامه گفتگومحوری با عنوان «معنای زندگی» را ترتیب داد که طی آن محمدتقی ابطحی استاد دانشگاه به گفتگو با اساتید و علما در باب مباحث معرفت شناسی پیرامون معنای زندگی میپرداخت.
این شبکه امسال هم با رویکردی تقریباً مشابه و با برنامه «زندگی پس از زندگی» به گفتگو با افرادی میپردازد که یک بار مرگ را تجربه کردهاند و قصههایش را با این افراد ترتیب داده است.
برنامه با این توضیح که «تجربه نزدیک به مرگ حالتی است که فرد برای مدتی کوتاه از کالبد خود بیرون میشود و دوباره بازمیگردد…» آغاز میشود و مهمانی که به برنامه دعوت میشود به ذکر حادثهای میپردازد که او را به چنین تجربهای رسانده است.
این برنامه البته از گفتگوی صرف فراتر میرود و در یک تماس تصویری ویدئویی که پیش از این ضبط شده است با کارشناسان خارجی هم به پرسش و پاسخ در این باب میپردازد.
در اولین قسمت از برنامه نیز در آیتم «از نگاه کارشنان» با پروفسور یواخیم نیکلای رئیس انجمن تحقیقات تجارب نزدیک به مرگ صحبت و پرسشهایی در این باب پاسخ داده میشود.
شبکه پنج؛ «عقیق» از آنتن بازماند
شبکه پنج سال گذشته با اجرای مرتضی فاطمی و برنامه «اختیاریه» روی آنتن رفت برنامهای که حاشیهها و چالشهایی را هم در پی داشت و در نبود «ماه عسل» و جایگزین آن مخاطبانی جدی هم پیدا کرد.
این شبکه امسال یکی از برنامههای جدی قصه محور در این رقابت بود که قرار بود با «عقیق» میزبان مخاطبانش باشد حتی از دکور آن هم رونمایی شد و قرار بود هر شب با دو سوژه متناقض و متفاوت سراغ مهمانانش برود.
اما اولین قسمت از این برنامه روی آنتن نرفت و در زمان قبل از افطار اولین قسمت از سریال «پدر پسری» به پخش رسید.
محمد قنبری تهیه کننده این برنامه که تهیه کنندگی «پنج ستاره» را نیز بر عهده دارد درباره دلیل پخش نشدن آن به مهر گفت: برنامه «عقیق» فقط با اسپانسر میتوانست روی آنتن برود و درست در آخرین ساعات اسپانسر اعلام کرد که نمیتواند پای این برنامه باشد.
وی اعلام کرد که نمیتوانند در حال حاضر اسپانسر دیگری جایگزین کنند و برنامه تا پایان ماه رمضان روی آنتن نخواهد رفت.
به این ترتیب در اولین روز از ماه رمضان سه برنامه در شبکههای دو، سه و چهار سیما گزینههای پیش از افطار خود را رونمایی کردند که هنوز بر همان مدار قصه گویی میچرخد.
شرایط برگزاری کنسرتها پس از بازگشایی سالنها مشخص میشود
نشست هماندیشی تمهید مقدمات و شرایط ضروری برای برگزاری کنسرت، پس از بازگشایی سالنها، ظهر شنبه ۶ اردیبهشتماه در دفتر موسیقی برگزار شد.
در این نشست با حضور محمد الهیاری؛ مدیر کل دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش؛ مدیر عامل خانه موسیقی، محسن رجبپور؛ رئیس مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری و نمایندگان سالنهای برگزارکننده کنسرت، درباره ضرورتهای بهداشتی، اجتماعی برای برگزاری کنسرت پس از بازگشایی سالنها، بحث و تبادل نظر شد.
در این جلسه، نمایندگان تالار کشور، سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران، برج میلاد، تالار وحدت، سالن اسپیناس پالاس، فرهنگسرای نیاوران و سالن برج آزادی حضور داشتند.
محمد الهیاری؛ مدیر کل دفتر موسیقی در این نشست گفت: این نشست به منظور همفکری و گفتوگو برای برگزاری کنسرتها پس از بازگشایی سالنها و در نظر گرفتن همه جوانب و شرایط سالنها، گروههای هنری، مخاطبان و مؤسسات موسیقی است. نتایجی که پس از گفتوگو به دست میآید و شرایطی که تعیین میشود؛ به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد خواهدشد.
محسن رجبپور؛ مدیر عامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری در این نشست گفت: مؤسسات و شرکتهای فعال موسیقی، آمادگی برگزاری کنسرت را دارند و در این شرایط، ضرورت دارد همه بخشهای مرتبط مانند هنرمندان، شرکتها، سالنها و دولت همکاری و تعامل کنند. و شرکتها، سالنها و هنرمندان از بخشی از درآمد خود بگذرند و ستاد ملی مبارزه با کرونا هم در این زمینه حمایت کند.
حمیدرضا نوربخش؛ مدیر عامل خانه موسیقی در این نشست گفت: تعداد سالنهای برگزاری کنسرت، معدود است و رقابت مناسبی در این زمینه وجود ندارد. به همین دلیل قیمت اجاره سالنها هرسال افزایش مییابد و این موضوع بر هزینه کنسرتها تأثیر میگذارد و بخش زیادی از افراد جامعه که توان اقتصادی ندارند؛ امکان برخورداری از کنسرتهای موسیقی را ندارند.
۶ گروه مشمول معرفی شدند
تمدید مهلت پرداخت مالیات فعالان سینمایی
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی ضمن اشاره به تمدید مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فعالان سینمایی، ۶ گروه مشمول این تسهیلات را معرفی کرد.
رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی به تازگی در قالب نامهای به رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران، فهرست فعالیتهای سینمایی مشمول بهرهمندی از تسهیلات مالیاتی مصوب شورایعالی هماهنگی اقتصادی در بهمنماه سال ۹۸ را معرفی کرده است.
بر اساس این نامه که جهت اطلاع به صنوف مرتبط سینمایی نیز ارسال شده است، این فعالیتها شامل ۶ بخش میشود؛
۱- سالنهای سینما
۲- مراکز خدمات پشتیبانی فنی سینما (لابراتوارها، استودیوهای صدا، تدوین، دوبله، تجهیز ابزاری، انیمیشن، جلوههای ویژه بصری)
۳- مؤسسات سینمایی (تهیه و تولید، توزیع و پخش، ویدئو رسانه، عرضه بینالمللی فیلم، تحقیق و پژوهش و نگارش فیلمنامه)
۴- مراکز عرضه نمایش درخواستی (VOD)
۵- آموزشگاههای آزاد سینمایی
۶- تهیهکنندگان حقیقی و حقوقی.
رمضانعلی حیدری خلیلی در تشریح تسهیلات مصوب مورد اشاره در این نامه به خبرنگار مهر گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور و به وجود آمدن شرایط خاص از جمله تعطیلی فعالیتهای فرهنگی و هنری و نیز اجرای فاصلهگذاری اجتماعی و دیگر پروتکلهای بهداشتی اعلام شده، شرایطی به وجود آمد که بخشهای مختلف در حوزه فرهنگوهنر نتوانند مالیات بر ارزش افزوده فعالیت خود را در موعد مقرر پرداخت کنند.
وی بیان کرد: در همین راستا و پیش از این قرار بود مالیات بر ارزش افزوده اواخر اسفندماه سال ۹۸ اخذ شود، اما طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در بهمنماه ۹۸ زمان این پرداخت تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹ تمدید شد. پیش از این جزئیات اینکه این مصوبه چه گروههایی را شامل میشود مشخص نشده بود.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی تاکید کرد: به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد تا گروههایی که مشمول این مصوبه هستند، به سازمان امور مالیاتی اعلام شوند و سازمان سینمایی نیز به عنوان یکی از بخشهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مودیان شامل این مصوبه را شناسایی و طی این نامه اعلام کرد.وی توضیح داد: در واقع بخشهای اعلام شده همه با مجوز سازمان سینمایی در کل کشور مشغول به کار هستند و نام این بخشها اعلام شده است. این مدیر سینمایی تاکید کرد: تمدید مجدد زمان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بستگی به مصوبات بعدی شورای عالی هماهنگی اقتصادی دارد که در صورت تمدید به مودیان اعلام خواهد شد.
دعاى روز سوم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبیهَ، وَباعِدْنى فیهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَالتَّمْویهِ، وَاجْعَلْ لى نَصیباً مِنْ کُلِّ خَیْر تُنْزِلُ فیهِ، بِجُودِکَ یا اَجْوَدَ الاَْجْوَدینَ
خدایا روزیم کن در این ماه تیزهوشى و بیدارى و دورم گردان در آن از بى خردى و اشتباه کارى و مقرّر فرما برایم بهره اى از هر خیرى که در آن نازل گردانى بجود و کرمت اى باجودترین جودمندان
اخبار
برد پیت مهمان تلویزیون شد
دست انداختن حرفهای کرونایی ترامپ
در برنامه «ساتردی نایت لایو» که با حضور برد پیت از خانه انجام شد، این بازیگر در نقش یک پزشک دستورالعملهای غلط ترامپ درباره کرونا را دست انداخت.
شوی شبانه مشهور «ساتردی نایت لایو» یا «شب شنبه زنده» که از برنامههای شبانه مشهور آمریکاست، برای دومین بار در دوره قرنطینه از خانه برگزار شد و برد پیت از مهمانان آن بود که از خانه به اجرای برنامه پرداخت.
پیت در نقش شخصیت دکتر آنتونی فاوچی درباره ویروس کرونا صحبت کرد و در سخنانش گفت که اطلاعات نادرست زیادی درباره این ویروس داده میشود و میخواهد روشن کند که رییس جمهوری سعی داشت در این باره چه بگوید.
در این بخش به جای تمرکز بر شوخی، این برنامه کمدی به دنیای واقعی برگشت و بخشهایی از سخنان ترامپ درباره ویروس کرونا را پخش کرد و درباره هر بخش توضیح داد.
در بخش اول ترامپ می گفت نشستهای متعددی داشته و نسبتاً زود واکسن آن درست میشود.
در اینجا پیت در نقش فاوچی توضیح داد که «نسبتا زود» که ترامپ گفته یک عبارت جالب است. این نسبتاً زود به نسبت چه سنجیده میشود؟ به نسبت کل تاریخ زمین؟ اگر این طور باشد، مطمئناً ساخت واکسن سریع انجام میشود اما اگر شما بخواهید به یک دوست بگویید که نسبتاً زود آنجا خواهم بود و آن وقت یک سال و نیم دیگر پیشش بروید ممکن است تا آن موقع دوست شما از دست رفته باشد.
وی بعد به گفته ترامپ «مثل یک معجزه، ناپدید میشود» پرداخت و یادآوری کرد که معجزه میتواند عالی باشد اما تکیه به معجزه نمیتواند پلن A و برنامه اصلی باشد، حتی اگر کاپیتان سالی سعی کند که اول در فرودگاه بنشیند. [اشاره به دادگاهی کردن خلبان سالی برای اینکه هدف اصلی او نشستن در فرودگاه نبود و رودخانه را برای فرود انتخاب کرد.]
وی عبارت ترامپ درباره تست کرونا به عنوان یک چیز زیبا اشاره کرد که همه آن را خواهند داشت و گفت نمیفهمد چطور میتوان تست را زیبا توصیف کرد مگر اینکه تعبیر آدم از زیبا یک گوشپاک کن باشد که بخواهد مغزش را ترو تمیز کند و به این ترتیب شاید معنی واقعی این باشد که دست کسی به تست نمیرسد.
پیت در نقش دکتر فاوچی پاسخ کلامی به اظهارات ترامپ درباره تزریق مواد ضدعفونی کننده برای از بین بردن ویروس نکرد و تنها از چهرهاش و نگاهی کاملاً گنگ استفاده کرد تا نشان دهد این حرف چقدر بیمعنی بوده است و درباره روشهای از بین بردن آن با ضربه، تنها صورتش را در دست گرفت و گفت با وجود اینکه میداند دست زدن به صورت چقدر نادرست است، این کار را کرده است.
وی در انتها گفت: میدانم اخراجم میکنند اما تا آن زمان هستم تا حقایق را برای هر کسی که گوش میدهد روشن کنم تا این کارها را نکنند. به حرفهایی که میزنند و می گویند اگر مواد شستشو را بخورید ویروس را از بین میبرید، گوش نکنید.
برد پیت در انتها کلاهگیس را از سرش برداشت و با صدای واقعی خودش از دکتر فاوچی واقعی برای آرامش و شفافیت وی در این مدت بینظیر، تشکر کرد. وی همچنین از بخش پزشکی که نخستین پاسخ دهندگان به ویروس کرونا هستند و خانوادههای آنها تشکر کرد.
روایت یک «تولد» در سایه کرونا
محمد حسنی کارگردان سینمای مستند که این روزها مشغول ساخت مستندی با نام «تولد» با محوریت کروناست، به ارایه توضیحاتی درباره این مستند پرداخت.
محمد حسنی کارگردان سینمای مستند که این روزها مشغول ساخت مستندی با نام «تولد» با محوریت کروناست، در گفتگو با خبرکزاری مهر درباره این مستند گفت: دوازده اسفند بود که مشغول انجام کارهای پس تولید فیلم داستانیام بودم که موضوع کرونا پیش آمد و به این فکر کردم که ممکن است دیگر تا قرنها چنین اتفاقی رخ ندهد و باید این اتفاقات ثبت و در تاریخ ماندگار شود. به همین دلیل برای ساخت «تولد» به بیمارستانهای مختلفی رفتم و اخبار را پیگیری کردم.
وی ادامه داد: در آن زمان به خانم پرستار بارداری برخوردم که در یک آزمایشگاه کار میکرد و اواخر دوره بارداریاش بود، اما نیروی جایگزینی برای او در آزمایشگاه وجود نداشت چراکه برخی به دلیل بیماری کرونا قبول نمیکردند در این آزمایشگاه کار کنند. این پرستار مجبور بود به دلیل تعهدش کار کند و همکارانش را در آن شرایط تنها نگذارد. من با این خانم همراه شدم و مشکلات و اتفاقاتی را که برای او رخ میدهد، به تصویر کشیدم. در حال حاضر نیز مشغول ضبط برخی پلانهای دیگر هستیم و برای آن به بیمارستانهای مختلف که تکمیل کننده سوژهام هستند، میروم.
حسنی عنوان کرد: در این فیلم میبینیم که همه پرستاران تلاش میکنند تا بیماران بهبود پیدا کنند و این خانم پرستار هم با وجود شرایط فیزیکی خود و اینکه مرخصی دارد و میتواند به مرخصی برود اما همچنان میماند و کار میکند تا به هموطنان خود کمک کند. در کنار این موضوع، ما امیدی هم برای آینده داریم یعنی فرزندی که قرار است به دنیا بیاید؛ ساخت این مستند از این منظر برایم جذابیت داشت.
وی افزود: ما در حین ساخت «تولد» با بیماران مختلفی صحبت میکردیم برای مثال به معلمی برخوردیم که کرونا گرفته بود، او قبل از این اتفاق به دانشآموزان خود به طریق مجازی درس میداد و با وجود اینکه در بستر بیماری بود اما در بیمارستان هم تلاش میکرد به آموزش آنلاین ادامه بدهد. در بخشی دیگر پیرزنی را دیدیم که همسرش به دلیل ابتلاء به کرونا فوت کرده و خودش هم کرونا گرفته بود اما او بهبود یافت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4263/19443/76181
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4263/19443/76182
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4263/19443/76183
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4263/19443/76184
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4263/19443/76185
|
عناوین این صفحه
- روزه نوآوری در سیما افطار نشد!
- شرایط برگزاری کنسرتها پس از بازگشایی سالنها مشخص میشود
- تمدید مهلت پرداخت مالیات فعالان سینمایی
- دعاى روز سوم ماه مبارک رمضان
- اخبار