|
چکناواریان عاشق موسیقی زورخانه ای است
ماجرای قهر کیارستمی
لوریس چکناوریان در یک گفتگوی اینترنتی از خاطرات مختلف خود از جمله ساخت موسیقی اپرای عروسکی «رستم و سهراب»، زلزله بم و دیدارش با عباس کیارستمی سخن گفت.
به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو_ ایران، هفتمین شب از نتگپهای یونسکویی شب گذشته ۷ اردیبهشتماه با حضور لوریس چکناوریان آهنگساز و با اجرای آرش امینی استاد موسیقی و رهبر ارکستر در صفحه اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو_ ایران به صورت زنده برگزار شد.
در ابتدای این برنامه چکناوریان گفت: من عاشق موسیقی زورخانهای بودم به همین جهت به زورخانههای مختلف رفتم و در جریان این بازدیدها عاشق این سنت و این ورزش شدم ضمن اینکه در همان حین با فردوسی و داستان رستم و سهراب آشنا شدم. در همان هنگام به خودم قول دادم یک روز اپرای «رستم و سهراب» را بنویسم اما نمیدانستم یک سنگ بزرگ است.
وی افزود: در دوران جوانیام مخالف هایی هم داشتم که دوست نداشتند این اپرا را بنویسم با این وجود ارکستر سمفونیک را تشکیل دادم یادم است برای ادامه تحصیلات به اتریش رفتم. در آنجا با یکی از موزیسین های بزرگ آشنا شدم میخواستم با او دیدار کنم که چندبار این اتفاق نیفتاد اما بالاخره او را دیدم و در همان دیدار او به من گفت بنشین و پیانو بزن وقتی بخشی از «رستم و سهراب» را اجرا کردم بسیار پسندید و از من خواست در اتریش بمانم اما به او گفتم من از ایران آمدم و باید به کشورم برگردم. یک بار دیگر وقتی او را دیدم به من گفت برای تو اتاقی اجاره میکنم تا بمانی و اپرای «رستم و سهراب» را کامل بنویسی، بغضم گرفت چون در وطن خودم به من میگفتند نت های آن را ننویس ولی در اتریش به من میگویند این اپرا را کامل کن. با همه این اوصاف ۲۵ سال طول کشید تا این اپرا را کامل کنم سپس به شکل معجزهآسایی از من دعوت کردند تا آن را در تهران اجرا کنم.
این رهبر ارکستر بیان کرد: وقتی قرار شد این اپرا را اجرا کنم دستاندرکاران وقت از من پرسیدند این اپرا چقدر زمان میبرد که گفتم دو ساعت و بیست دقیقه. آنها تعجب کردند و به من گفتند با این زمان طولانی کسی در سالن نمی ماند به ویژه اینکه نمیخواهی در میانش آنتراک بدهی. من قبول نکردم که آن را کوتاه کنم. شب اجرا فرا رسید و سالن پر شده بود. مشغول رهبری اپرای «رستم و سهراب دیدم» شدم اما در میانه های اجرا دیگر صدایی نمیشنیدم، احساس میکردم جمعیت به خانههایشان رفتهاند با این وجود به کارم ادامه دادم، وقتی تمام شد دستم را پایین آوردم همچنان سکوت مطلق حاکم بود اما به یکباره دیدم سالن منفجر شد. آنگاه متوجه شدم که کسی نرفته و همه تا آخرین لحظه اجرا را دنبال کردهاند، این بزرگترین هدیهای بود که دریافت کردم. البته همان شب وقتی اجرا تمام شد میخواستم به هتل برگردم اما دیدم بیرون ۳۰۰ نفر منتظر ماندهاند که امضا بگیرند. این استقبال به گونهای بود که فکر کردم خدا میخواهد به من بگوید «خسته نباشید»
چکناوریان در بخش دیگر از صحبتهایش با اشاره به زلزله بم عنوان کرد: من پیش از این در ارمنستان از ایروان یک مسیر طولانی را برای کمک پیاده روی کرده و برای آنجا پول جمع کرده بودم وقتی زلزله بم پیش آمد خواستم دوباره این کار را تکرار کنم و با پیادهروی برای بازسازی فرهنگ پول جمع کنم که کسی با من همراه نشد و نتوانستم این کار را بکنم اما بعدها در پاریس کنسرتی برای کمک برگزار کردیم. وقتی میگویم میخواستم برای بازسازی فرهنگ پیادهروی و کمک جمع کنم به این دلیل است که فرهنگ مهمترین مقوله در یک کشور است به هر حال بچه هایی که از آن زلزله جان سالم به در برده بودند باید با فرهنگ بزرگ میشدند.
یک بار عباس کیارستمی آمد و گفت برای فیلمم موسیقی بساز، فیلم او را دو بار دیدم اما در نهایت به او گفتم که فیلمت نیازی به موسیقی ندارد چون خودش یک موسیقی است. کیارستمی در آن هنگام خیلی ناراحت شد و اتاق را ترک کرد.این آهنگساز در پاسخ به پرسشی درباره اجرای آهنگ با سازهای ایرانی گفت: وقتی از اتریش بازگشتم آن زمان مسئولیتی گرفتم و علاقه زیادی به سازهای ایرانی داشتم به همین دلیل رفتم و این سازها را یاد گرفتم چون دوست داشتم آهنگی بسازم که چند صدا داشته باشد. این موضوع را با دوستان در میان گذاشتم که استقبال کردند و به من گفتند نت هایش را بنویس. نت های این آهنگ را نوشتم و با سازهای ایرانی اجرا کردیم، بعدها همین قطعه در انگلیس، هنگ کنگ و چند کشور دیگر اجرا شد.بعد از اتریش، به آمریکا دعوت شدم و آنجا حدود ۵، ۶ سال استاد دانشگاه بودم اما بعدها به ایران دعوت شدم. به طور کلی من ایران را دوست دارم، اینجا کشور من است که هر چند از نظر قوانین موسیقی عقبمانده است اما به لحاظ فرهنگ و ادبیات بسیار غنی است.
وی با اشاره به اپرای «عاشورا» مطرح کرد: من از کودکی به موسیقی محرم علاقهمند بودم و آنها را جمعآوری میکردم به همین دلیل توانستم داستان عاشورا را پیگیری و این قطعه را بسازم البته گویا تلویزیون قصد دارد این اپرا را اجرا کند و باید ببینیم سرانجام کار چه میشود. همانطور که گفتم ایران فرهنگ غنی دارد و برای من الهام بخش است.
چکناوریان در ادامه این برنامه در پاسخ به صحبت مجری که گفت هنرمندان اصولاً معتقدند در هفت آسمان یک ستاره هم ندارند، اظهار کرد: یک بار در شصتمین سالگرد تولدم در ارمنستان مشغول اجرای یک قطعه بودم که به ناگاه یک آمریکایی برخاست و به صحنه آمد، همه ما تعجب کرده بودیم که چرا او به صحنه آمده است اما او گفت از سوی موسسه ستارهشناسی آمریکا یک ستاره در همان جایی که همه هنرمندان، کارگردان و... ستاره دارند، به نام من کردهاند. از این نظر من یک ستاره دارم.
وی با بیان اینکه هفت اپرا دارد، مطرح کرد: من هفت اپرا نوشتهام که به جز «پردیس و پریسا» هیچکدام به صحنه نرفتهاند چون ما اپرا نداریم البته شاید وقتی من از دنیا رفتم این اتفاق بیفتد با این وجود من یکی از آهنگسازان خوشبخت هستم که برخی از قطعاتم اجرا شدهاند چون بسیاری از آهنگسازان این اقبال را ندارند. البته بعضی از آثار من ضبط شدهاند اما ای کاش اسپانسری داشتم تا دیگر آثارم هم ضبط میشدند. برای مثال قطعهای برای غلامرضا تختی نوشتهام اما به دلیل نداشتن اسپانسر ضبط نشده که اگر اسپانسر داشتم اجرا میشد اما امیدوارم یک روز اسپانسری به میدان بیاید تا بتوانم این قطعه را در اروپا اجرا کنم. من علاقه زیادی به تختی دارم. یادم است در دوران جوانی وقتی زلزلهای آمد من و تختی رفتیم تا برای کمک به مردم پول جمع کنیم.
این آهنگساز بیان کرد: برخی از قطعات در طول زندگی یک آهنگساز هیچوقت اجرا نمیشوند اما ممکن است این امر بعد از مرگشان صورت بگیرد. من حالا ۸۳ سال دارم امیدوارم شرایطی پیش بیاید که در طول این زمان باقی مانده از زندگی ام، بتوانم چند کار دیگر را ضبط کنم. امیدوارم بتوانم اسپانسر پیدا کنم. این نکته را هم باید بیان کنم که یک کشور بدون فرهنگ، ارزشی ندارد و اگر از مقوله فرهنگ حمایت کنیم کشور گلستان میشود. ما آدمهای پولدار زیادی در کشورمان داریم باید بتوانیم آنها را متقاعد کنیم که وارد این حوزه ها شوند و پا به میدان بگذارند چون این چنین به مملکت خود خدمت کردهاند.
چکناوریان با اشاره به ماجرای دیدارش با عباس کیارستمی گفت: در دوران جوانی من برای خیلی از فیلم ها موسیقی میساختم. یک بار عباس کیارستمی آمد و گفت برای فیلمم موسیقی بساز، فیلم او را دو بار دیدم اما در نهایت به او گفتم که فیلمت نیازی به موسیقی ندارد چون خودش یک موسیقی است. کیارستمی در آن هنگام خیلی ناراحت شد و اتاق را ترک کرد. واقعیت این است که من دنبال پول نبودم و واقعا به نظرم فیلمش نیازی به موسیقی نداشت. کیارستمی خودش بعد از چهل سال در جایی این داستان را تعریف کرد و فهمیدم که او متوجه شده واقعا فیلمش نیاز به موسیقی نداشته است.
این آهنگساز و رهبر ارکستر در پایان گفت و گو تاکید کرد: برای من بسیار الهام بخش است که می بینم امروز و در این شرایط دشوار مردم همراه ما هستند و از این طریق هم ما را می بینند. حرف آخر من این است که بیایید دست به دست هم دهیم و با هر آنچه که داریم از هنر و ثروت و زمان، فرهنگ این مرز و بوم را زنده نگه داریم؛ چون اولین و مهم ترین موضوع در بازسازی یک کشور، فرهنگ آن کشور است که تضمین کننده و سازنده آینده درخشان آن کشور خواهد بود.
فوتبال و سینما فراتر از یک اتفاق ساده هستند
روابط پنهانی یک ورزش
تهیهکننده مجموعه مستند «دریبل» بیان کرد در مجموعه مستند «دریبل» نگاه عمیقتری به فوتبال، حواشی و روابط پنهانی آن داریم.
مجموعه مستند «دریبل» به تهیهکنندگی عطا پناهی و کارگردانی پدرام بهرامی در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقهای به قلم مهدی اسدزاده تولید شده است و تلاش میکند با نگاه جدید و از دریچهای متفاوت، تحلیل دیگری از فوتبال و حواشی آن ارائه دهد. این مستند که جمعهها ساعت ۱۹ از شبکه مستند پخش میشود، نگاهی دارد به روابط پنهان و دستهای پشت پردهای که در حوزه فوتبال نقش دارند و به ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به موضوع فوتبال میپردازد. به همین دلیل با عطا پناهی تهیهکننده این مجموعه مستند که پیش از این هم سابقه ساخت مستند با موضوع فوتبال را در کارنامه دارد، به گفتگو پرداختهایم.
این مستند ساز و تهیهکننده سینمای مستند درباره چگونگی شکل گیری ایده و نحوه ساخت مجموعه مستند «دریبل» با محوریت فوتبال گفت: پیش از این ۲ مستند به نامهای «رؤیای مسی» و «بازگشتهای بزرگ» که هر ۲ موضوعی فوتبالی داشتند در کارنامهام بود و خوشبختانه استقبال خوبی از این مستندها شد و شبکههای مختلف آنها را پخش کردند. اما حتی این مستندها هم آن چیزی نبودند که من دوست داشتم درباره فوتبال ساخته شود و به دنبال موضوعات جذاب دیگری بودم.
قدرت شگفتانگیز فوتبال و سینما
وی بیان کرد: بنظرم فوتبال و سینما فراتر از یک اتفاق ساده هستند و قدرت شگفتانگیزی دارند و حرفهای بیشتری پشت ظاهرشان نهفته است. به عنوان یک مستندساز دوست داشتم عمیقتر به این ماجرا نگاه کنم به همین علت تصمیم گرفتم مجموعه مستند «دریبل» را بسازم. در این مستند از زوایای مختلف به دنیای فوتبال نگاه شده و این همان چیزی است که برایم جذابیت داشت.
پناهی ادامه داد: وقتی تصمیم به ساخت «دریبل» گرفتم با مهدی زارعی که پژوهشگر در حوزه ورزش است صحبت کردم و وی تحقیقات و پژوهش را در زمینه فوتبال و حواشی آن آغاز کرد. در این مستند به مضامینی مانند میهنپرستی، اقتصاد، سیاست، اسطوره در کنار فوتبال پرداخته شده است. وقتی مراحل تحقیق به اتمام رسید از مهدی اسدزاده که نویسنده توانایی است و به فوتبال هم علاقه دارد خواستم تا متن مستند را با توجه به نتیجه تحقیقات بنویسد و او هم به خوبی از پس این کار برآمد و نریشنهای جذابی برای «دریبل» نوشتند در نهایت با توجه به شناختی که از پدرام پناهی داشتم مسئولیت کارگردانی و تدوین را به وی سپردم که نتیجه نهایی به نظرم خیلی مطلوب شده و عاشقان فوتبال از دیدن «دریبل» لذت خواهند برد.
تهیهکننده مجموعه مستند «دریبل» همچنین درباره نحوه دستیابی به تصاویر آرشیوی استفاده در این کار اظهار داشت: رسیدن به یک ساختار تصویری ناب، خلاقانه و هوشمندانه برایمان بسیار مهم بود چون اصولاً فوتبال مقوله بسیار مهمی است و به همین دلیل ابتدا تصاویر آرشیوی را با دقت و وسواس بسیار زیادی تهیه کردیم و وقتی ریتم تدوین شکل گرفت و درباره آن با پدرام بهرامی کارگردان مجموعه به توافق رسیدیم، در جهت همان ریتم شروع کردیم به تهیه تصاویر تولیدی مبتنی بر قاب بندیها و مدلی که مد نظرمان بود. در واقع برایمان مهم بود تصاویر تولیدی با تصاویر آرشیوی و نوع تدوینمان کاملاً همخوانی داشته باشد.
فوتبال هم مانند سینما زبانی مشترک و جهانی است
پناهی در پاسخ به این پرسش که فکر میکند مخاطبین «دریبل» بیشتر علاقهمندان سینما باشند یا تماشاگران فوتبال تاکید کرد: فوتبال محور اصلی این مستند است و ما با استفاده از ظرفیت و جذابیت مدیوم سینما نگاهی تخصصی به آن داشتیم. برای مثال در قسمتی که به اقتصاد و فوتبال پرداختیم منظورمان اقتصاد و رابطهاش با فوتبال در تمامی کشورها بود. در این زمینه مثالهایی در فیلم مطرح میشوند و گاهی در این مثالها به ایران هم اشاره میشود و تصاویری آرشیوی و تولیدی از فوتبال ایران پخش میشود. فوتبال هم مانند سینما زبانی مشترک و جهانی است که نیاز به ترجمه ندارد. به همین علت من فکر میکنم «دریبل» مخاطبی جهانی دارد و هر شخصی که یکبار فوتبال تماشا کرده باشد میتواند مخاطب «دریبل» باشد.
کودک با «لپتاپ» رشد میکند اما تربیت نمیشود
نقش نظارتی والدین
مصطفی اقلیما ضمن اشاره به نبود نظارت و ضابطه در فرآینده استفاده کودکان و نوجوانان از محتوای بارگذاریشده در ویاودیها و فضای مجازی، بر اهمیت نقش تربیتی والدین در این زمینه تأکید کرد.
مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به نبود نظارت خانوادهها روی فرزندانشان در استفاده از سرویسهای اینترنتی و ویاودیها بیان کرد: ما زمانی به شدت استفاده از ماهواره را ممنوع کرده بودیم و البته هنوز هم استفاده از آن را مضر میدانیم، اما از طرفی فضای اینترنت کاملاً باز و آزاد است. در برخی از این فضاها هر محتوا و خوراک و فیلم و سریالی وجود دارد که شاید برای بزرگسالان مناسب باشد اما برای کودک و نوجوان قطعاً مناسب نیست.
وی درباره اینکه این شرایط چه پیامدها و آسیبهایی میتواند داشته باشد، گفت: تماشای برخی برنامهها که متناسب با فرهنگ ما نیست به صورت ناخودآگاه افراد را به سمت اتفاقات ناخواستهای میکشاند. ما حتی در کشور خودمان هم گاهی خبری منتشر شده یا فیلم و سریالی به نمایش درآمده است که چون متناسب با فرهنگ بخش دیگری از جامعه نبوده است، آنها را به سوءتفاهم و خشم رسانده است.
مردم حق انتخاب دارند اما...
این کارشناس مددکاری اجتماعی در توضیح این مسئله گفت: زمانی در برخی شهرها دخترهایی بودند که وقتی نمیتوانستند درباره ازدواج حرفشان را راحت بزنند و یا مجبورشان میکردند با شخصی که تمایل نداشتند ازدواج کنند، خودسوزی میکردند در حالی که برخی از آنها پیشتر در یک فیلم یا سریال دیده بودند که چطور این اتفاق رخ داده است.
اقلیما با تاکید بر اینکه نباید فضای دسترسی به اینترنت محدود شود، گفت: قطعاً مردم حق انتخاب و اختیار دارند که چه ببینند و چه محتوایی را تماشا نکنند، ولی باید ضوابطی هم وجود داشته باشد. ضوابطی که بیشتر از درون خود خانوادهها باید رعایت شود. من سالهایی از زندگیام را در پاریس زندگی کردم و میدیدم که چطور برخی از مادران فرزندشان را تربیت میکردند که ساعت هشت شب بخوابد و اجازه نمیدادند از فیلم و سریالهای آخر شب شبکههای تلویزیونی استفاده کند. اینجا اما پدر و مادرها به این مسائل توجهی ندارند کودک همراه با پدر به تماشای فیلمی مینشیند که خشن است و یا صحنههای جنگ و خونریزی دارد و بعد همان پدر و مادر میگویند که نمیدانیم چرا فرزندمان خشن شده است.
کودکانی که «خشن بودن» را یاد میگیرند
وی اضافه کرد: در خیلی از موارد تربیتی با قوانین نمیتوان چیزی را عوض کرد آدمها هستند که برنامهها و محتوای مورد نظرشان را انتخاب میکنند. پدر و مادرها خیلی وقتها خبر ندارند کودکشان چه فیلم و سریالی را میبیند. کودک که از ابتدا خشونت طلبی را بلد نیست اما فیلمی میبیند و تیکه تیکه کردن را یاد میگیرد، خشن بودن را یاد میگیرد.
رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به فرزندان بزهکاری که پدر و مادر کمترین نقش را در تربیت آنها داشتهاند، گفت: بسیاری از مادران امروز هیچ نقشی در بزرگ شدن فرزندانشان ندارند. آنها اگرچه سعی میکنند فرزندشان از رفاهی که خودشان از آن برخوردار نبودهاند بهره مند باشند اما روی او نظارت ندارند. تلاش میکنند، کار کنند و به او پول میدهند تا به انواع کلاسهای ورزشی و آموزش موسیقی برود یا برای او لبتاپ و تبلت بخرد و بعد افتخار میکند که بچه در اتاق است و سرش هم گرم است.
اخبار
فراخوان همایش «هنر/کرونا» منتشر شد
پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، فراخوان همایش «هنر/کرونا: هنر و بیماریهای فراگیر» را منتشر کرد
به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، فراخوان همایش «هنر/کرونا: هنر و بیماریهای فراگیر» را منتشر کرد.
در متن فراخوان آمده است:
شیوع و گسترش جهانی ویروس کرونا، تمام مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری را دستخوش تغییرات و دگرگونیهای عدیدهای ساخته و به نوعی همگان را به تأمل و بازنگری تمام عرصهها فراخوانده است. در این میان، انواع هنر و به تبع آن هنرمندان نیز از تأثیر این ویروس فراگیر برکنار نماندهاند و تعریفی جدید در عرصههایی گوناگون چون آفرینش، تولید، عرضه، رسالت و کارکرد هنر را شاهدیم.
پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد بهمنظور تحلیل و بررسی تأثیر این همهگیری جهانی در هنر و جامعه هنری، همایش «هنر و بیماریهای فراگیر: هنر/کرونا» را با همکاری دیگر سازمانهای فرهنگی و هنری برگزار کند.
پژوهشگران علاقهمند میتوانند یافتههای پژوهشی خود را حول محورهای مطالعاتی زیر به دبیرخانه این همایش ارسال کنند:
۱. تحولات در آفرینشهای هنری: کرونا و آفرینشهای فردی و جمعی، آفرینشهای تعاملی، معماری آپارتمانی و زندگی قرنطینهای، تجربیات تازه در خلق آثار هنری، شکلگیری گونههای تازه در هنر همچون هنرهای خانگی، هنر بالکنی، نمایشهای آپارتمانی، اجراهای آنلاین، دگرگونیهای سبکی و مضمونی، وضعیت هنرهای محیطی مانند سینمای فضای باز و...؛
۲. فناوری و نوآوریهای هنری: نقش برنامههای اینترنتی در شکلگیری صورتهای تازه هنری، توسعه هنرهای چندرسانهای، فضای مجازی و هنر، مخاطبشناسی مجازی و ... .
۳. نقد هنری: کارایی و نحوه مواجهه نقدها با بیمارهای واگیردار بهخصوص کرونا، تصویرشناسی، اسطورهشناسی کرونا، نقدهای نوین برای وضعیت نوین و ... .
۴. زیباییشناسی و فلسفه هنری: هستیشناسی آثار قرنطینهای، تغییرات زیباییشناختی دوره کرونایی، زیباییشناسی هنر پس از کرونا و ... .
۵. اقتصاد و هنر: وضعیت کسبوکار در دوره قرنطینهای، چگونگی حمایت از هنرمندان آسیبدیده و ... .
۶. آموزش هنری: آسیبشناسی آموزشهای از راه دور، معرفی الگوهای مناسب آموزش مجازی هنر، در جستوجوی شیوههای تازه آموزش و ... .
۷. هنر و بحرانهای اجتماعیـروانی: هنردرمانی و نقش آن در ایجاد آرامش روانی، نقش هنر در همبستگی خانوادگی و اجتماعی، نقش قرنطینه در عمومیکردن هنر، هنر و اوقات فراغت قرنطینهای، ذائقهشناسی مخاطب قرنطینهای و ... .
۸. سیاستگذاری و مدیریت هنری: آسیبشناسی قوانین هنری برای دوره قرنطینه، حق مؤلف در فضای مجازی، الگوهای مدیریت رویدادهای هنری در دوران قرنطینهای و ... .
۹. بیمارهای فراگیر و روابط بینافرهنگی هنری: همآفرینیهای بینافرهنگی، برگرفتگیهای بینافرهنگی، همبستگی و همکاری هنرمندان برای مقابله با آسیبهای مشترک، دیپلماسی هنری در دوره قرنطینهای و ... .
۱۰. مطالعات تاریخی تطبیقی: آثار دوره کرونایی و مقایسه آنها با آثار دورههای مربوط به طاعون و آنفولانزای اسپانیایی و...، استفاده از تجربیات تاریخیـهنری در گذشته و ... .
علاقهمندان برای شرکت در این همایش میتوانند چکیدهمقالات خود را تا ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ به نشانی رایانامه art.corona@aria.ac.ir ارسال کنند. پس از داوری اولیه، چکیدهمقالاتِ منتخب اعلام خواهد شد. مهلت ارسال اصل مقالات منتخب ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ خواهد بود. همچنین پس از داوری نهایی، عناوین مقالات برگزیده تا ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ اعلام خواهد شد. این همایش در روزهای ۲۹ و ۳۰ مهر ۱۳۹۹ به کار خود پایان خواهد داد.
مخاطبان میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به دبیرخانه همایش به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان امام خمینی، نبش کوچه شهید حسن سخنور، شماره ۲۹، مراجعه کنند و یا با شمارههای ۲ـ۶۶۹۵۶۱۹۰ تماس بگیرند.
همه چیز درباره موفقیت مالی «جوکر»
کارگردان ۷۰ میلیون دلار می گیرد
در حالی که در زمان اکران از فیلم «جوکر» به عنوان پولسازترین فیلم اقتباسی از کتابهای کمیک یاد شد، اکنون اعلام شد که تنها درآمد کارگردان این فیلم از ساخت فیلم ۷۰ میلیون دلار بوده است.
تاد فیلیپس که هم نویسنده و هم کارگردان فیلم تحسین شده «جوکر» است، با نمایش این فیلم موفق به کسب درآمدی ۷۰ میلیون دلاری شد. این فیلم نام خود را به عنوان پرفروشترین فیلم بادرجه R در تاریخ سینما ثبت کرده و به فروشی ۱.۰۷ میلیارد دلاری دست یافته، با بودجهای متوسط از سوی کمپانی برادران ورانر ساخته شد. این کمپانی که بودجه ۷۰ میلیون دلاری برای ساخت فیلم اختصاص داد با بیمیلی به سراغ ساخت فیلم تاریکی از دنیای کمیک رفت و در همین حال استودیوهای «بران استودیوز» و «ویلج رودشاو» نیز هر یک ۲۵ درصد از بودجه ساخت فیلم را متقبل شدند.این در حالی است که به تازگی گزارش شد با توجه به فروش ۱.۰۷ میلیارد دلاری «جوکر» این فیلم در مجموع سودی ۸۳۰ میلیون دلاری را از فروش جهانی خود کسب کرده است. گفته شده با همه هزینههایی که در بازار بینالمللی از مرحله ساخت تا تبلیغات و توزیع برای فیلم شده در مجموع برای «جوکر» ۳۹۳ میلیون دلار هزینه شده که شامل ۷۰ میلیون بودجه تولید، ۱۲۰ میلیون بودجه تبلیغات و بازاریابی جهانی فیلم، ۵۴ میلیون دلار هزینههای ویدئو، ۱۰۵ میلیون دلار مشارکتها، ۳۳ میلیون دلار هزینههای متفرقه و ۱۱ میلیون دلار مالیاتها و بهره بوده است. در نهایت سود خالص برادران وارنر ۴۳۷ میلیون دلار بوده است که ۵۰ درصد از آن را باید به «ویلج رودشو» و «بران» بدهد. درآمد فیلیپس به عنوان کارگردان نیز برآورد شده که به بیش از ۷۰ میلیون دلار میرسد. این در حالی است که او قراردادی کوچک بست و سود بیشتر را به دریافت سهمی از سود موکول کرد. خواکین فینیکس که بازیگر نقش جوکر یا آرتور فلک به عنوان یک استندآپ کمدین است، قراردادی استانداردتر بست و با دریافت دستمزد بیشتر، سودی کمتر و تنها یک درصد از سود فیلم را دریافت میکند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4264/19451/76220
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4264/19451/76221
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4264/19451/76222
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4264/19451/76223
|
عناوین این صفحه
- ماجرای قهر کیارستمی
- روابط پنهانی یک ورزش
- نقش نظارتی والدین
- اخبار