|
دعاى روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ زَیِّنّى فیهِ بِالسَّتْرِ وَالْعَفافِ، وَاسْتُرْنى فیهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْکَفافِ، وَاحْمِلْنى فیهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالاِْنْصافِ، وَ امِنّى فیهِ مِنْ کُلِّ ما اَخافُ، بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الْخآئِفینَ
خدایا در این ماه مرا به زیور پوشش از گناه و پاکدامنى بیاراى و جامه قناعت و اکتفاى به مقدار حاجت را به برم کن و وادارم کن در این روز به عدالت و انصاف و ایمنیم بخش در آن از هر چه که از آن مى ترسم به نگهدارى خودت اى نگهدارنده ترسندگان
مسیر خلاقیت در جشنواره شعر و داستان انقلاب برای نویسندگان باز است
جعفری: آغاز تحقیق برای نگارش رمانی جدید
دبیر بخش داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب با اعلام خبر آغاز پژوهش رمانی با موضوع پیاده روی اربعین بیان کرد: راه نوشتن و به کارگیری خلاقیت در فرم برای نویسندگان جوان به هیچ وجه بسته نیست و جشنواره شعر و داستان انقلاب این فرصت را فراهم می کند.
به گزارش امتیاز، حسینعلی جعفری دبیر بخش داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب درباره روند پیشبرد این رویداد بیان کرد: به دلیل درگیری با ویروس کرونا زمان دریافت آثار تا 31 اردیبهشت تمدید شده است و بعد از آن جلسات انتخاب و داوری برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به ادغام جشنواره شعر و داستان انقلاب از دوره گذشته تاکنون و نتایج آن افزود: این ادغام از نظر اقتصادی با توجه به شرایط و بودجه موجود مناسب تر است اما اساسا جشنواره ها هرچه تخصصی تر برگزار شوند، خروجی بهتری خواهند داشت. حتی در خود بخش داستان هم می توان داستان کوتاه و رمان را به طور جداگانه در قالب جشنواره یا مسابقه ادبی در نظر گرفت. در این صورت احتمال این که یک رشته تحت الشعاع دیگری قرار بگیرد، از بین می رود.
جعفری با اشاره به سابقه حضورش در جشنواره شعر و داستان انقلاب عنوان کرد: پیش از این یک دوره در این جشنواره شرکت کردم و رتبه سوم داستان کوتاه را به دست آوردم. داستانی که اتفاقا به سرعت آن را نوشته بودم و ایده اش به یکباره به ذهنم رسید. در سال های بعد با انتشارات سوره مهر و حوزه هنری همکاری داشتم.
وی ادامه داد: به نظر می رسد جشنواره ها باید ارتباط خود را با برگزیدگان و شرکت کنندگان بااستعداد به طور مستمر حفظ کنند تا آن ها به مرور خود به جامعه ادبی معرفی شوند. می توان فراخوان ها و اطلاعیه ها را برای آنان به طور جداگانه ارسال کرد و به این نویسندگان بها داد. همچنین از سویی دیگر باید با نویسندگان پیشکسوت تعامل خوب و مستمری داشت و از تجربه آنان بهره برد.
این نویسنده درباره وضعیت داستان نویسی با توجه به نمونه های تاریخ معاصر کشورمان گفت: ایران از گنجینه هایی ادبی همچون «شاهنامه فردوسی» و «هزار و یک شب» برخوردار است. فردوسی جدا از این که یک شاعر بزرگ است در داستان پردازی همتا ندارد. اگرچه در حال حاضر فرم ها تغییر کرده اند اما می توان از این پیشینه ادبی بهره برد. نویسندگان جوان در خلاقیت برای رسیدن به فرم به هیچ وجه راه شان بسته نیست. نه تقلید صرف از آثار غربی مطلوب است و نه بی توجهی کامل به آثار شاخص بین المللی. بلکه می توان از ویژگی های مثبت داستان ها و رمان های خارجی وام گرفته و سنت و فرهنگ خود را به آن افزود. از این جهت من هم به رمان های کلاسیک علاقه دارم هم آثار ساختارشکنانه.
وی با تاکید بر لزوم انتقال رویدادهای ادبی به سایر استان ها خاطر نشان کرد: پایتخت زدگی اصطلاح درستی است که توسط مرحوم زنوزی جلالی به کار برده شد. بردن جشنواره های فرهنگی و هنری به استان هایی غیر از تهران برای کشف استعدادها و برقراری عدالت موثر است. انقلاب اسلامی ایران یک موضوع فراگیر بوده است و منحصر به تهران نیست بنابراین رویدادهای مربوط به آن نیز می تواند با برگزاری در شهرهای دیگر به شناخت بیشتر تاریخ آن کمک کند.
وی در پایان از آغاز مرحله تحقیق رمانی درباره «پیاده روی اربعین» و طرح مسائل خاورمیانه در آن خبر داد و گفت: در ایام قرنطینه بخشی از رمان «یثرب» را درباره زندگی حضرت رسول اکرم(ص) پیش بردم. البته جریان نگارش این کتاب از سال 96 آغاز شده است و همچنان ادامه دار است. زیرا حوادث و شخصیت های بسیاری دارد و باید برای آن زمان زیادی صرف کرد. آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب 31 اردیبهشت اعلام شده است.این رویداد به همت مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و موسسه سپهر سوره هنر برگزار می شود. دبیری بخش شعر این جشنواره را علی محمد مودب برعهده دارد.
محمد الهیاری پاسخ داد؛
مجوز برگزاری کنسرتهای مجازی را چه کسی صادر میکند؟
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فراگیر شدن اجرای کنسرتهای مجازی در پی شیوع ویروس کرونا جزییات نحوه دریافت مجوز برای این شیوه از اجراهای اینترنتی را اعلام کرد.
محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش مهر پیرامون نحوه برپایی اجراهای زنده موسیقی در صفحات مجازی که طی این روزها فراگیری بیشتری پیدا کرده است، توضیح داد: ما بعد از تجربه شیوع ویروس کرونا، از سوی هنرمندان با اظهار تمایل زیادی مواجه شدیم که دوست داشتند با اجرا و ارائه آثار هنری بهصورت اینترنتی در کنار مردم باشند و با خلق آثار هنری در حوزههایی چون ترانه و موسیقی در ارتقای شرایط روحی و تداوم پویش «در خانه بمانیم» کمکهایی را انجام دهند.
وی افزود: یکی از پروژههایی که از همان ابتدا به نوعی آغازگر این جریان هنری بود، برگزاری کنسرتهای مجازی در قالب پروژه «نوروزخانه» برج میلاد، از سوی نهادهای وابسته به شهرداری تهران بود که در این حوزه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط نسبت به محتوای شعر و قطعات در نظر گرفته برای برگزاری کنسرتها اعمال نظر کرده و برای این آثار مجوز صادر میکرد.
الهیاری ادامه داد: اما آنچه در قالب مجوز از سوی ما صادر میشد مجوز «اجرای در فضای مجازی» نبود. چرا که برگزارکنندگان کنسرتهای آنلاین و آفلاین، باید مجوزهای این حوزه را از «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویرفراگیر در فضای مجازی» از نهادهای وابسته به سازمان صدا و سیما دریافت کنند. پس در این زمینه دفتر موسیقی وزارت ارشاد نقشی نداشته و ندارد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرد: این مجوزهای صادر شده نیز تنها شامل عرضه در شبکههای پیام رسان و سامانههای مجازی دارای مجوزی میشود که در داخل کشور فعالیت دارند و به هیچ عنوان مشمول شبکههای خارجی پیام رسان نیست. این مجوزها همانگونه که توضیح دادم برای پخش سراسری از «ویاودی» هایی است که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مجوز فعالیت دارند.
وی افزود: اگر برخی از دوستان هنرمند تمایل داشته باشند که ماجرای کنسرتهای مجازی را در صفحات شخصی خود ادمه دهند، طبیعتاً با منع صدور مجوز همراه خواهد بود. من مجدداً تاکید میکنم که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه محتوا، شعر و موسیقی آن هم با توجه به حاملهای پخش مجاز اینترنتی، نسبت به صدور مجوز اقدام میکند و نقش دیگری در این چارچوب ندارد.
الهیاری تصریح کرد: برخی از هنرمندان شاید بخواهند در شبکههای پیامرسانی که زیر مجموعه «ساترا» نیست برای برگزاری کنسرت آنلاین یا آفلاین اقدام کنند که مسئولیت این اقدام متوجه خود هنرمندان است. زیرا در این زمینه باید حتماً مجوزهای لازم از سوی مراجع ذیصلاح صادر شود و بهتر است همه هنرمندان عزیزی که تمایل دارند در فضای مجازی کنسرت آنلاین و یا حتی آفلاین برگزار کنند، نسبت به ماجرای صدور مجوزهای برگزاری کنسرت در فضای مجازی (که ارتباطی به صدور مجوز در حوزه شعر و موسیقی از سوی ارشاد ندارد)، آگاهی بیشتری کسب کرده و بعد برای برپایی اجرای زنده اقدام کنند.
هادی آزرم مطرح کرد؛
گروه «اهل بیت» در ۲۸ سالگی رونمایی شد
نوازنده و آهنگساز نواهای مذهبی کشورمان با اشاره به برخی تولیدات سیما در عرصه نماهنگهای مناسبتی رمضان، از خاطرات خود برای تولید قطعه ۲۸ ساله «ربنا» توسط گروه همخوانی «اهل بیت» گفت.
هادی آزرم نوازنده و آهنگساز که طی سالهای اخیر حضور فعالی در ارکسترها و مجموعههای مختلف موسیقایی بهعنوان آهنگساز، نوازنده و رهبر ارکستر داشته است در گفتگو با مهر با اشاره به تازهترین فعالیتهای خود در عرصه تولید آثار موسیقایی مرتبط با ماه مبارک رمضان و تولید نماهنگ همخوانی «ربنا» برای پخش در شبکههای تلویزیونی توضیح داد: داستان تولید قطعه همخوانی «ربنا» به سال ۱۳۷۳ باز میگردد. زمانی که شخصی به نام هادی پروین از برنامهسازان سیما برای پخش در ویژهبرنامه افطار شبکه اول سیما سفارش داده شد. این قطعه در آن زمان با همراهی قاریان قرآن گروه همخوانی «اهل بیت» و تکخوانی حاج محمد عباسی ضبط شد و بنده نیز افتخار داشتم تا در این اثر حضور داشته باشم.
این آهنگساز نواهای مذهبی افزود: بعد از اینکه کار را ضبط کردیم و سرانجام به مرحله پخش رسید خوشبختانه فضا به گونهای شد که مردم هم از کار استقبال کردند و کار تا آنجا ادامه پیدا کرد که از همان سال تاکنون در ایام ماه مبارک رمضان ما شاهد پخش مکرر این قطعه ماندگار مذهبی از شبکههای مختلف رادیو و تلویزیون هستیم. اما برای من در همان سالها این موضوع مطرح بود که ایکاش برای این زحمتی که توسط گروه «اهل بیت» صورت گرفته یک نماهنگ هم ساخته شود. چرا که مهم بود تا این همه زحمت و تلاش هنرمندانهای که توسط اعضای بیادعای گروه اهل بیت که جملگی از قاریان و هنرمندان خوب این کشور هستند کشیده شده، فقط با صوت و بدون تصویر آنها پیش روی مخاطبان قرار نگیرد.
وی گفت: خوشبختانه امسال شبکه قرآن سیما همت کرد و به لطف تلاشهای هادی ربیعی شرایط به گونهای برنامهریزی شد که ۱۰ روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان، تعدادی از اعضای گروه پرسابقه «اهل بیت» در مسجد حضرت سجاد (ع) جمع شدند و نماهنگ خوبی تولید شد که در لحظات افطار برای مردم و روزهداران عزیز پخش میشود. البته غیر از قطعه همخوانی «ربنا» نماهنگهای دیگری از جمله فرازهایی از دعای جوشن کبیر، فرازهایی از دعای کمیل و اسماءالحسنی نیز ضبط شده که در روزهای مختلف ماه رمضان به ملت شریف ایران تقدیم میشود. به هر حال برای من باعث خوشحالی است که امسال فضایی فراهم شده که چهره اعضای پرسابقه گروه «اهل بیت» که در سالهای آغازین فعالیت، هنرمندان زیادی را در خود پرورش داده، برای مردم معرفی میشود.
آزرم در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به پیشینه گروه «اهل بیت» در تولید نواها و نغمههای آیینی گفت: گروه «اهل بیت» از جمله گروههای باسابقه تواشیح و همخوانی است که از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را بهصورت جدی دنبال کرد و بنده نیز افتخار داشتم که در این گروه حضور داشته باشم. جالب است بدانید در این گروه هنرمندانی چون محمد اصفهانی و برخی دیگری از قاریان و ذاکران اهل بیت از جمله عباس سلیمی، مرتضی رهنما، بهروز یاری گل، اسماعیل شادالویی، احمد کیایی و بسیاری دیگر از هنرمندان هم به هنرنمایی مشغول بودند که بنده از تکتک آنها خاطرات ماندگاری دارم. یکی از این خاطرات به تولید قطعه «اسماءالحسنی» باز میگردد که در آن سالها توسط گروههای تواشیح مصری تولید و در ایام ماه مبارک رمضان پخش میشد، که کیفیت صوتی خوبی نداشت و ما آمدیم با اندکی تغییرات موسیقایی نسخه با کیفیتتری را تولید کردیم. به هر ترتیب در این سالها گروهایی چون «محمد رسولالله» و «اهل بیت» آمدند و نسخههای با کیفیتی از این اثر ماندگار را تولید کردند که هم اکنون در رسانه ملی هم قابل مشاهده است.
این آهنگساز و نوازنده تصریح کرد: جالب است بدانید وقتی این نسخههای باکیفیت و بسیاری دیگری از آثار با صدای هنرمندان ایرانی ما تولید شده پخش میشود، حتی گروههای تواشیح کشورهای صاحب نامی چون مصر نیز از کارهای ما استفاده میکنند. یعنی میتوان گفت این وسعت کیفیت و ارزش کار هنری به قدری ارزشمند است که توانسته از گستره مرزی ایران عبور کند و به دنیا صادر شود. چرا که اینها فارغ از ارزشهای معنوی بسیاری که برای همه دارند، دارای ارزشهای هنری هستند که میتوانیم روی آنها تمرکز بیشتری داشته باشیم و فضای مناسبت تری را برای معرفیشان فراهم کنیم. همین که رسانه ملی آمده و بعد از ۲۸ سال از این هنرمندان تصویر گرفته و صدای ماندگارشان را با تصویر به مخاطب نشان میدهد یکی از گامهای موثری است که به آن اشاره کردم.
برگزاری آنلاین بهجای لغو جشنواره فیلم «سیدنی» تغییر موضع داد
جشنواره فیلم سیدنی ۲۰۲۰ نیز تصمیم گرفت تا در ابعادی کوچکتر به صورت کاملا دیجیتالی در ماه آینده برگزار شود.
٬ سازماندهندگان جشنواره سیدنی امروز دوشنبه اعلام کردند این دوره جشنواره را به صورت آنلاین برگزار میکنند.
آنها پیشتر اعلام کرده بودند که برگزاری این جشنواره به دلیل گسترش ویروس کرونا امسال لغو میشود و دوره بعدی سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد.
فستیوال مجازی سیدنی از ۱۰ تا ۲۱ ژوئن (۲۱ خرداد تا یکم تیر) برگزار میشود و برنامه آن شامل اکران اول جهانی فیلمهایی از داستانهای واقعی از فیلمسازان مستند استرالیا٬ برنامهای برای فیلمهای کوتاه از ستارگان نوظهور سینمای استرالیا و فیلمهایی از کارگردانهای زن اروپا است.
این جشنواره همچنین چندین رویداد برای اهدای جایزه هم دارد که شامل جایزه بنیاد مستند استرالیا برای بهترین مستند استرالیایی٬ جوایز دندی برای فیلمهای کوتاه استرالیایی و جایزه «اروپا! صداهای زنان در سینما» است.ناشن مودلی مدیر این جشنواره با صدور بیانیهای گفت: امسال شصت و هفتمین دوره برگزاری جشنواره فیلم سیدنی است و به صورت مجازی برگزار میشود تا در این دوران کرونایی مخاطبان و فیلمسازان را از سراسر کشور دور هم آورد و به تجلیل صنعت فیلم استرالیا بپردازد.برگزارکنندگان این جشنواره از این دوره مجازی به عنوان رویدادی ملی یاد کردهاند. درباره خریدن بلیت و یا مبلغی که باید پرداخته شود چیزی گفته نشده است و هنوز معلوم نیست این رویداد خارج از کشور هم در دسترس است یا خیر.
اطلاعات در این باره ۲۷ ماه می ارائه میشود.
این جشنواره سینمایی قرار بود از ۳ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۴ تا ۲۵ خرداد) برگزار شود اما پس از آنکه ایالت نیو ساوت ولز اعلام کرد تا نیمه ژوئن گردهماییهای بزرگ ممنوع است، تصمیم لغو آن اتخاذ شد.
در استرالیا ۶۸۰۱ نفر به کرونا مبتلا شده و ۹۵ تن جان باختهاند. این کشور از اواخر ماه مارس شرایط قرنطینه را اجرا کرده و مقامات معتقدند اکنون این بیماری در کنترل کامل است.
اخبار
مرتضی شایسته مطرح کرد؛
مأموریت «سمفا» در تقسیم سهم از گیشه
مرتضی شایسته پخشکننده سینما ضمن اشاره به مأموریت سامانه «سمفا» برای تقسیم سهم سینمادار و پخشکننده از گیشه، از پایان انحصار «سینماتیکت» در زمینه فروش بلیت سینما خبر داد.
مرتضی شایسته پخشکننده سینما درباره نتایج جلسهای که روز گذشته ۱۵ اردیبهشت ماه پخشکنندگان سینما با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی داشتند، گفت: روز گذشته با نظر کارشناسان قرار شد بعد از بازگشایی سینماها، مرجع بلیتی به نام «سمفا» راهاندازی شود. یعنی با این سامانه به محض اینکه تماشاگری بلیتی بخرد، پول بلیت را بین سینماداران و پخشکنندگان تقسیم میشود.
وی افزود: ضمن اینکه عنوان شد علاوه بر «سینما تیکت» سه سامانه فروش اینترنتی دیگر به میدان بیایند که اپلیکیشن «آپ» هم یکی از آنهاست.
این تهیهکننده سینما ادامه داد: تهیهکنندگان همیشه اعتراض به این موضوع داشتند که سینماداران پول آنها را از اکران نمیدهند به همین دلیل تصمیم بر این شد که سامانه سمفا راهاندازی شود البته همه سینماداران پولها را دیر نمیدادند برخی از آنها این کار را میکردند این باعث شد آقای انتظامی این کار خوب را انجام دهد.
شایسته بیان کرد: من با این طرح بسیار موافق هستم چون در صورتی که مثلاً یک فیلم ۱۰۰ میلیون تومان بفروشد بلافاصله ۵۰ میلیون تومان به حساب پخشکننده میرود پس چرا نباید از این طرح استقبال کنیم. از همین رو بابت راهاندازی چنین سامانهای ممنونم.
وی در پایان گفت: البته در این جلسه به طور قطعی عید فطر زمان بازگشایی سینماها اعلام نشد، چون این موضوع بستگی به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دارد.
مراسم یادبود فریدون صدیقی بعد از کرونا برگزار میشود
رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمهساز بیان کرد در آیندهای نزدیک و پس از پایان کرونا، این انجمن، مراسم یادبود ویژهای برای فریدون صدیقی هنرمند پیشکسوت مجسمهساز برگزار خواهد کرد.
فریدون صدیقی هنرمند پیشکسوت مجسمهساز و فرزند ابوالحسن صدیقی که ملقب به پدر مجسمهسازی معاصر ایران است، یکشنبه ۱۴ اردیبهشت بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.
عباس مجیدی رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران نیز ضمن عرض تسلیت درگذشت این هنرمند گفت: به روال معمول برنامههای انجمن، زمانی که یک هنرمند و به ویژه وقتی یکی از هنرمندان پیشکسوت فوت میکند، ما مراسمی به عنوان یادبود و گرامیداشت برگزار میکنیم اما در شرایط اجتماعی حاکم به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، متأسفانه در حال حاضر نمیتوانیم برنامهای برای فریدون صدیقی هنرمند مجسمهساز فقید برگزار کنیم و نتوانستیم حق مطلب را درباره ایشان بجا آوریم.
وی اظهار امیدواری کرد در آیندهای نزدیک مراسم یادبود ویژهای برای این هنرمند برگزار شود.
فریدون صدیقی متولد ۱۳۱۵ بود و تحصیلات آکادمیک مجسمهسازی و مرمت مجسمه را در آکادمی هنر اتریش فراگرفت و سپس در گارگاه پدرش در رم، به عنوان دستیار او به کار پرداخت. وی، مسئولیت نصب مجسمه فردوسی در میدان فردوسی را سال ۱۳۳۸ از طرف پدرش به انجام رسانده بود. از آثار مهم صدیقی میتوان به ساخت نماد میدان انقلاب اشاره کرد که توسط ایرج اسکندری طراحی شده بود.
اخبار
مستندی که بهدنبال سوژههایش میگردد
روزگاری که ما جور دیگر بودیم
امیرحسین نوروزی کارگردان مجموعه مستند «روزگاری ما» عنوان کرد که این مستند از دل مستندهای روایت فتح تولید شده است.
امیرحسین نوروزی کارگردان مجموعه مستند «روزگاری ما» که در ۲۷ قسمت تولید شده است، درباره انگیزه ساخت این مستند به مهر گفت: یکی دو سالی است که در روایت فتح منابع تصویری جنگ چه آنهایی که توسط گروه روایت فتح تولید شده چه آنهایی که به این مرکز انتقال داده شده است، در حال تبدیل شدن از فرمت SD به نسخههای باکیفیتتر هستند، چراکه آنها دچار ریختگی، کهنگی و افت کیفیت بودند. بنابراین روایت فتح با امکاناتی نسخ پوزیتیو را اسکن و اصلاح رنگ کرد تا نسخههای باکیفیتی داشته باشیم. در این روند تبدیل، به دلیل رفت و آمدهایی که به روایت فتح داشتم و ارتباطهای کاری که از قبل با این مجموعه داشتم، تماشای برخی از نسخ تبدیل شده، برایم جذاب شد. از همین رو این ایده به ذهنمان رسید که بخشی از لحظات این راشها را انتخاب کنیم چرا که برخی از این راشها شخصیت محور، اتفاق محور و برخی قصهدار بودند به همین ترتیب حدود ۸ ماه صرف تماشای آنها شد که ما لحظات ۵ دقیقهای را از میان آنها انتخاب کردیم.
وی افزود: ما برای ساخت این مستند ضمن استفاده از این تصاویر آرشیوی، یک مجری انتخاب کردیم که در ابتدا و انتهای فیلم توضیح میدهد که قرار است چه چیزی و چرا نشان داده شود؛ در انتها هم توضیحات تکمیلی درباره آن بخش از جنگ میدهد. این مجری در ادامه از آدمهایی که در آن تصاویر جنگی حضور دارند، میخواهد که با روایات فتح تماس بگیرند. همین موضوع سوژه فاز دوم این مستند است یعنی آنها وقتی بهعنوان یک برنامه تعاملی به ما زنگ میزنند، در ادامه یک گفتگوی مفصل درباره آن لحظه جذاب با آنها شکل میگیرد و تولید میشود که فاز دوم پروژه است.
نوروزی با بیان اینکه تولید و تدوین این مجموعه مستند به پایان رسیده است گفت: قرار بود «روزگاری ما» در ماه رمضان پخش شود ولی کمی دیر آماده شد و به همین دلیل بعد از عید فطر پخش آن از یکی از شبکههای سراسری شروع خواهد شد.
این مستندساز، ادامه داد: اساساً حوزه تخصصی من ساخت آثار دفاع مقدسی است و علاقه شخصی و حرفهای به این مقوله دارم. ضمن اینکه در حال حاضر ما در دورانی هستیم که آثاری با تایم کوتاه مخاطبان بیشتری دارد و افراد میتوانند با موبایل هم این آثار را بینید. بنابراین این سبک از کار مخاطبان جدی دارد. از سوی دیگر در تصاویر جنگی ما، لحظاتی وجود دارد که میشود آنها را از درون آثار بیرون کشید و دوباره درباره آنها صحبت کرد. درست است که در حال حاضر این تصاویر به لحاظ کیفی و تصویری رنگ و لعاب بیشتری پیدا کرده و اتفاقاً جذابتر هم شده است اما در همین تصاویر آدمهای دوست داشتنی را میبینیم که دوست داریم بیشتر درباره آنها بدانیم.
وی در پایان بیان کرد: بخش اعظم از «روزگاری ما» آرشیوی است، اما فضاهای استدیویی هم داریم که مجری درباره لحظات جنگ صحبت میکند. هر قسمت از این مجموعه هم بین ۵ تا ۹ دقیقه است. در واقع «روزگاری ما» یادگار دورانی است که ما به گونهای دیگر میزیستیم.
مدیر گروه «سیما فیلم» مطرح کرد:
«زیرخاکی» چرا به شبکه یک رسید؟
بهرنگ ملکمحمدی مدیر گروه فیلم و سریال مرکز «سیما فیلم» ضمن ارائه توضیح درباره دلایل قرار گرفتن مجموعه «زیرخاکی» در کنداکتور شبکه یک، تأکید کرد نحوه پخش سریالها یک تصمیم کلان سازمانی است.
بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم درباره استقبال مخاطب از مجموعه «زیر خاکی» گفت: خدا را شکر سریال توانسته نظر مخاطب را جلب کند و فضای خوبی دارد. مشاهدات ما حاکی از آن است که مردم سریال را دنبال می کنند و بازخوردهای مثبتی از کار داشتیم. «زیرخاکی» جزو کارهای مهمی است که در مرکز سیما فیلم تولید شده و سریال با مضمون انقلابی و با لحنی مفرح روایتگر فضای انقلاب در سال ۵۷ است. این سریال به حضور مستشاران و نظامیهای آمریکایی در ایران نیز می پردازد اما به ساواک به طور ویژه پرداخته است.
وی افزود: با توجه به تخصص آقای جلیل سامان که در کارنامه کاری خود آثار تاریخ معاصر از جمله «نفس»، «پروانه» و «ارمغان تاریکی» را دارد در «زیرخاکی» هم تلاش شده تا با لحنی متفاوت وقایع انقلاب ۵۷ روایت شود. زحمات بسیار گروه سازنده مجموعه و تهیهکننده آقای رضا نصیرینیا برای تولید سریال بسیار قابل توجه است، به طور مثال در این کار هیچ صحنه و قسمتی را شاهد نیستیم که نیاز به بازسازی تاریخی نداشته باشد.
ملک محمدی درباره چگونگی ارائه آثار تولید شده در مرکز سیما فیلم به شبکه ها و نحوه ارائه سریال «زیرخاکی» به شبکه یک سیما گفت: قرارداد نگارش سریال «زیرخاکی» در سال ۹۷ با مرکز سیما فیلم منعقد و در ابتدای سال ۹۸ کار وارد تولید شد و از میانههای سال ۹۸ شبکه یک سیما تقاضا داشت سریال در کنداکتور پخش این شبکه قرار بگیرد و ریاست محترم شبکه هم نامه رسمی برای مرکز سیما فیلم ارسال داشت، به همین جهت «زیرخاکی» در کنداکتور شبکه یک قرار گرفت.
واگذاری تولید «نیوجرسی» به شبکه سه
وی ادامه داد: در سال گذشته ۲ کار طنز گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم برای تولید در برنامه قرار داشت که «زیرخاکی» و «نیوجرسی» بودند. طبق تقاضای شبکه سه تولید «نیوجرسی» به این شبکه واگذار شد. در این بین اما «زیرخاکی» به طور کامل در سیما فیلم تولید شد و بعد از پایان قسمت عمده ای از کار و انجام مراحل فنی و بر اساس تقاضای شبکه یک برای پخش در اختیار این شبکه قرار گرفت.
ملک محمدی درباره پخش آثار تولید شده در مرکز سیما فیلم توسط شبکه های مختلف سیما توضیح داد: زمان پخش مجموعه و شبکه مورد نظر، یک تصمیم کلان سازمانی است؛ اینکه یک سریال متناسب با مقتضیات آنتن و فضایی که دارد از کدام شبکه پخش شود اهمیت دارد و مسایل حاشیهای که این روزها در برخی رسانه ها به آن اشاره شده است در تصمیمات کلان هیچ جایی ندارد.
«تحلیل شخصی» یک آهنگساز آلبوم شد
آلبوم «تحلیل شخصی» عنوان تازهترین اثر موسیقایی امیر شهابی نوازنده پیانو و مدرس دانشگاه است که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.امیر شهابی مدرس دانشگاه، نوازنده و آهنگساز موسیقی در تازهترین فعالیت موسیقایی خود آلبوم «تحلیل شخصی» را در قالب ۱۱ قطعه بیکلام تک نوازی پیانو منتشر کرد. عمده قطعات این پروژه نیز مبتنی بر قطعات ملایم در حال و هوایی آرامشبخش هستند. «اندیشه پدری»، «مرور»، «آمیخته»، «دست باز»، «آینه ها»، «تراکنش»، «احتمال»، «دو دقیقه»، «اسرار»، «مرز»، «عبور» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده است. وی درباره این آلبوم توضیح داده است: «آلبوم تحلیل شخصی همان گونه که از نامش پیداشت نگاه من به موسیقی است که تمامی قطعات آن با پیانو اجرا شده. زمان تولید تا حد ممکن از بداهه بهره جستم که شاید بارز ترین فصل مشترک قطعات بداهه وار بودن اغلب آنهاست. امیدوارم تحلیل شخصی من با نگرش ما همپوشانی داشته باشد.» امیر شهابی از جمله هنرمندانی است که موسیقی را از کودکی با گرایش موسیقی کلاسیک اروپا آغاز کرد و پس از چندین سال تلاش در این شاخه و نیز گذراندن دوره های مختلف، آموختههای خود را تا مقطع کارشناسی ارشد موسیقی با تخصص نوازندگی پیانو ادامه داد. وی با گرایش به بداههنوازی، تغییرات هارمونی و پیگیری حرکت موسیقی اوایل قرن بیستم در ایالات متحده، علاقهمند به سبک جز شد و بسیاری از بداههنوازیهای آثار استاندارد موسیقی جز را نت نویسی کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4270/19503/76416
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4270/19503/76417
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4270/19503/76418
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4270/19503/76419
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4270/19503/76420
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4270/19503/76421
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4270/19503/76422
|
عناوین این صفحه
- دعاى روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
- جعفری: آغاز تحقیق برای نگارش رمانی جدید
- مجوز برگزاری کنسرتهای مجازی را چه کسی صادر میکند؟
- گروه «اهل بیت» در ۲۸ سالگی رونمایی شد
- برگزاری آنلاین بهجای لغو جشنواره فیلم «سیدنی» تغییر موضع داد
- اخبار
- اخبار