|
دعاى روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ طاعَةَ الْخاشِعینَ، وَاشْرَحْ فیهِ صَدْرى بِاِنابَةِ الْمُخْبِتینَ، بِاَمانِکَ یا اَمانَ الْخآئِفینَ
خدایا فرمانبردارى فروتنان را در این ماه روزى من گردان و بگشا سینه ام را براى بازگشتن بسویت همانند بازگشتن خاشعان به امان بخشیت اى امان بخش ترسناکان
استقبال از مسابقه نقاشی قرنطینه چهار رقمی میشود
گلایه لیلی گلستان از برخی خانوادهها
لیلی گلستان از انتشار کتاب آثار برگزیده مسابقه «قرنطینه» توسط شهرداری تهران و ارسال آن به شهرداران شهرهای دیگر دنیا خبر داد.
به گزارش امتیاز؛ گالری گلستان در ایام قرنطینه خانگی که به دلیل شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است مسابقه نقاشی برای کودکان زیر ۱۰ سال برگزار کرده است که تا بیستم اردیبهشت علاقمندان فرصت دارند آثار خود را به ایمیل گالری گلستان ارسال کنند و در این مسابقه حضور یابند.
لیلی گلستان درگفتوگویی با اشاره به این که از این مسابقه استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است، گفت: تا امروز که حدود یک ماه از فراخوان میگذرد، ۸۸۵ اثر به دست ما رسیده است که تا شنبه بیستم اردیبهشت ماه این روند ادامه خواهد داشت. بطور متوسط روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ اثر به دستم میرسد که اتفاق خوبی را رقم زده است. نکته قابل توجه در ایمیلهای رسیده آثاری است که از ایرانیان مقیم کشورهای دیگر مانند آمریکا، فرانسه، انگلیس، قطر و عمان داشتیم.
او در ادامه بیان کرد: بیشتر اثار متعلق به کودکان بین هفت تا ۹ سال است، اما در این میان ما آثاری از کودکان زیر شش سال نیز داشتیم که بر همین اساس و برای راحتی کار داوران و رعایت عدالت، آثار را به دو بخش زیر شش سال و بالای شش سال تقسیم کردیم که جوایز هر کدام نیز در هر بخش جدا خواهد بود.
گلستان همچنین با ابراز نارضایتی از بخشی از آثار ارسال شده که توسط والدین انجام شده بود، گفت: بسیار متاسفم که حدود ۴۰ درصد از آثار ارسال شده یا توسط والدین کشیده شده بود و یا به کودکانشان کمک کرده بودند و این کاملا در آثار نمایان بود. بنابراین ما همه این آثار را از دور رقابتی خارج کردیم و به داوران نیز اعلام شده است که آثار را با دقت رصد کنند تا اگر موردی جامانده بود، حتما از این رقابت خارج شود. متاسفم که برخی از والدین با این کارشان در مرحله اول تقلب کردن را به فرزندانشان آموزش میدهند و در مرحله دوم شانس رقابت را از کودک خود گرفتند.
مدیر گالری گلستان در ادامه درباره کیفیت آثار رسیده و موضوعاتی که بیشتر در این آثار دیده میشود نیز توضیح داد: من سالهاست که با کودکان در ارتباط نیستم و برایم این حجم از تخیل بسیار جالب بود. در این آثار تخیل ناب و صمیمیت بسیاری دیده میشود و با نگاه به این آثار حالم بسیار خوب است و ناخودآگاه لبخند برلب دارم. اغلب موضوعات نیز به دوبخش درون خانه و کارهایی که اهالی خانه انجام می دهند و بیرون از خانه ونارضایتی کرونا ها از این که مردم بیرون نمی آیند تعریف شده است . نکته جالب توجه در این آثار بیان تمامی حالات و اتفاقاتی است که درخانه رخ میدهد و خیلی خوب بیان شده است. در اغلب این آثار ذکر جمله «ما کرونا را شکست میدهیم» وجود دارد و این نشان از امیدوار بودن و شکست دادن کرونا میدهد که حال نقاشیها را بسیار خوب کرده است.
او همچنین به شورای داوری و چرایی انتخاب آنها اشاره کرد و افزود: فرشید مثقالی سالها برای کودکان نقاشی و تصویرگری کرده است و آثارش بسیار دوست داشتنی است، کامبیز درم بخش نیز به دلیل این که کاریکاتور کار کرده به راحتی میتواند طنز آثار را درک کند و تارا بهبهانی که خود سالهاست به کودکان نقاشی میآموزد و روحیه آنها را به خوبی میشناسد باعث شد تا این شورا شکل بگیرد.
گلستان درباره ورود شهرداری به این مسابقه نیز گفت: چند روزی از فراخوان گذشته بود که از سوی مدیر زیباسازی شهرداری منطقه پنج تهران ایمیلی به دست ما رسید که از ما خواسته بودند تا نقاشیهای برگزیده را در اختیارشان قرار دهیم تا روی یکی از دیوارهای منطقه پنج ارائه کنند. من از این اتفاق بسیار خوشحال شدم و متوجه شدم که ایشان یک خانم هستند، در این حین که ارتباطم با او ادامه داشت از دفتر معاون آقای حناچی شهردار تهران نیز تماس گرفتند و ابراز تمایل کردند تا به این مسابقه ورود داشته باشند و
یک کتاب از گزیده آثار چاپ و منتشر کنند و برای شهرداران شهرهای دیگر دنیا بفرستند و به ۱۰ نفر اول این مسابقه جایزه نقدی و به ۱۰ نفر بعدی نیز لوح افتخاری از سوی شهرداری اهدا شود و البته گزیده ای از آثار هم روی یک دیوار در منطقه پنج خواهد رفت که ما هم از این پیشنهاد استقبال کردیم و قرار شد تا آثار برگزیده در اختیارشان قرار بگیرد.
گلستان خاطر نشان کرد:هنوز نحوه برگزاری مراسم و اهدای جوایز به دلیل ویروس کرونا مشخص نیست. اما اسامی برگزیدگان اوایل خرداد ماه اعلام خواهد شد و نحوه اهدای جوایز نیز به این شکل است که به سه نفر اول این مسابقه از سوی گالری گلستان جوایز نقدی اهدا خواهد شد و به ۲۰ نفر بعدی نیز جوایزی از سوی شهرداری تهران تعلق خواهد گرفت که همانطور که پیشتر نیز گفتم جوایز به دو رده سنی زیر شش سال و بالای شش سال تعلق میگیرد.
همه بچه های زیر ۱۰ سال تا شنبه بیستم اردیبهشت فرصت دارند آثار خود با موضوع قرنطینه را به نشانی اینترنتی گالری گلستان info@golestangallery.comارسال کنند.
معمای پروندهسازی درونسازمانی در سیما!
شبکهای که دوباره «یک» شد
عطیه مؤذن
احیای شبکه یک سیما با چند برنامه پرمخاطب، انتشار نامهای عجیب و طرح یک ادعای قابل پیگیری از طرف مجری «ثریا» و از سرگیری پروژههای تلویزیونی زیر سایه کرونا از جمله رویدادهای هفته گذشته بود.
چهره هفته؛ مجید زینالعابدین و احیای شبکه یک
حدود یکی دو سال بود پرمخاطبترین برنامههای تلویزیونی به شبکه سه و نسیم تعلق داشت و شبکه یک از انتخاب اول مخاطبان خارج شده بود، اما از ابتدای امسال پربینندهترین برنامهها و سریالهای تلویزیون به شبکه یک اختصاص داشته و باعث شده است این شبکه در نظرسنجیها نیز ارتقا یابد.
سریال «پایتخت ۶» علی رغم همه حاشیهها و نقاط ضعفی که داشت پربینندهترین سریال تلویزیونی در ایام نوروز بود بعد از آن پخش سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی امتیاز ویژهای برای این شبکه محسوب شد که توانست مخاطب راضی را با خود همراه کند. ویژگیهای مختلف این سریال از کارگردانی و بازی آقاخانی تا پرداختن به یک قومیت و دیگر پارامترها باعث شد حتی پایان بندی یک باره و درواقع بدون پایان سریال هم از رضایت مخاطب نکاهد و جزو پربینندهها باشد.
با این حال موفقیت شبکه یک در ماه رمضان امسال نوعی رکورد برایش محسوب میشود که در همه بخشهای نظرسنجیای که روز ۱۶ اردیبهشت از طرف صداوسیما منتشر شد توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد
از جمله اینکه «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان که این شبها روی آنتن میرود توانست با حدود ۴۵ درصد مخاطب پربینندهترین سریال این شبها باشد. همچنین «دعوت» ویژه برنامه قبل افطار و «ماه خدا» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه نیز در مقایسه با دیگر ویژه برنامهها بیشتر دیده شدند.
مجموع این اتفاقات به نوعی نشان میدهد شبکه یک با مدیریت مجید زین العابدین این روزها در حال احیای دوباره است.
مجید زینالعابدین حدود ۲ سال پیش در تیرماه ۹۷ از مدیریت شبکه پنج به شبکه یک منتقل و به عنوان مدیر این شبکه منصوب شد. در این مدت هر از گاهی برخی برنامهها یا سریالهای شبکه مورد اقبال قرار میگرفتند با این حال شبکه یک این روزها با چند برنامه پرمخاطب یک بار دیگر در میان شبکههای تلویزیونی ارتقا پیدا کرده است که حتی اگر در جانمایی سریال «زیرخاکی» که از طرف سیمافیلم و نهادی بالاتر به شبکه ارائه شده تجدید نظر کنیم، به نظر میرسد باقی تولیدات شبکه یک انسجام و برنامه ریزی هدفمند را در خود شبکه نشان میدهد.
حاشیه هفته؛ روایت مقصودی از یک پروندهسازی درونسازمانی!
محسن مقصودی تهیهکننده و مجری برنامه «ثریا» که جزو برنامههایی بود که سال گذشته با رویکرد جدید سازمان ضبطی شد این هفته در برنامه «مثبت مکث» نادر طالب زاده حضور یافت و از معضلات این برنامه که به تعطیلی رسید، سخن گفت.
مقصودی ابتدا از فشار دولت به برنامه گفت و بیان کرد که برنامه در مدت پخش هر هفته یا دو هفته یک بار نامههایی از طرف دولت داشت که باید به آنها پاسخگو میداد و انتقادهای معمولی هم برتابیده نمیشد.
این مجری با اشاره به اینکه کمکها و حمایتهای مدیران بوده که باعث شده است برنامه هشت سال دوام بیاورد باردیگر از ضبطی شدن برنامه گله و بیان کرد که وقتی تبلیغ مؤسسات کنکوری یا فروشگاههای زنجیرهای زنده روی آنتن میرود اما برنامههای انقلابی مثل «ثریا» باید ضبطی شود جای گلگی دارد.
او در این برنامه از رویکرد سریالسازی و برنامههای تلویزیونی هم گفت که با فضای انقلابی نمیخواند و یا سلبریتیها بر آنها غالب هستند.
مقصودی اما چند روز بعد از حضورش در برنامه طالبزاده نامهای در فضای مجازی منتشر کرد که طبق آن به برخی خبرسازیهای جعلی علیه برنامههای انقلابی از جمله «ثریا» و رمزگشایی از آنها اشاره و نکات قابل تأملی را هم طرح کرد.
او در این نامه عجیب به مستنداتی اشاره کرد که طبق آنها کسی که علیه او و برنامهاش خبرسازی کرده بود، از خود سازمان صداوسیما بوده است!
پیش از این ادعا شده بود که عوامل برنامه «جهان آرا» و «ثریا» دویست میلیون تومان در فضای مجازی برای فشار به صداوسیما جهت پخش زنده این برنامهها هزینه کردهاند. حالا مقصودی در این نامه خبر میداد که یکی از مجریان خود سازمان صداوسیما پشت این خبرسازی بوده است که با واسطه نخواسته نامش فاش شود.
وی در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه فردی در این زمینه دستگیر و به پلیس فتا ارجاع شده، آورده است: «خانم ۲۲ سالهای که عامل اوامر دیگران است و برای بخشی از سازمان و همچنین دو تا از برنامههای سیما، (به صورت پاره وقت و یا پروژهای) کار رسانهای میکرده و با تعداد زیادی از صفحات اینستاگرام و کانالهای تلگرام در ارتباط است. اینها تأسف ما را بیشتر کرد! عجیبتر آنکه پس از احضار ایشان، یکی از مجریهای مشهور شبکه یک که سابقه دوستی هم با هم داریم و یکی از همان دو برنامه ایست که این خانم برایش کار میکرده، تماس گرفت و خواست پادرمیانی کند. میگفت یکی از عوامل ما اشتباهی کرده شما گذشت کنید. گفتم اگر آن خانم، شخصی که به او پول داده و خبر جعلی ساخته و ارسال کرده را معرفی کند با ایشان کاری نداریم. گفت شما فرض کن آن فرد من بوده ام. من گردن میگیرم!»
مقصودی در این نامه از حراست صداوسیما برای ورود به ماجرا درخواست کرد. پیگیری این ادعا در آینده میتواند وجه تازهای به بخش عمدهای از حاشیههای اخیر رسانه ملی ببخشد، آیا واقعاً با حاشیهسازیهای تعمدی از درون سازمان مواجه بودهایم؟!
اتفاق ویژه هفته؛ تولید دوباره پروژههای تلویزیون و نمایش خانگی
سریال «آقازاده» به تهیهکنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی قرار است دوباره تولید خود را در شبکه نمایش خانگی از سر بگیرد. در این حوزه گفته شده بود که قرار است با یک پیشنویس بهداشتی تکلیف برخی از پروژههای در حال کار مشخص شود.
حالا شنیده شده است سریال «آقازاده» از جمله این پروژههاست که تا چندی دیگر تولید خود را شروع میکند. با این حال خبری از پیش نویس مذکور نیست و حتی اطلاعیه و پروتکلی هم بابت چگونگی این کار و شرایط لحاظ شده منتشر نشد.
در صداوسیما نیز خبر بازگشت مجدد برنامههای تلویزیونی و از سرگرفتن تولید با چند پروژه تلویزیونی مطرح شده است. برنامه «اتفاق» مجدداً تولید خود را آغاز کرد و با ساختاری جدید و بدون تماشاگر با اجرای رضا رشیدپور به صورت شبانه در ماه رمضان روی آنتن میرود.
همچنین قرار است برنامه «عصر جدید» که نوروز امسال در مرحله مقدماتی نیمه کاره ماند دوباره وارد تولید شود.
«عصر جدید» که برای شروع مجدد تولید و ضبط، مجوز بهداشت را هم دریافت کرده است مثل چند برنامه آخر نوروز بدون تماشاگر ضبط خواهد شد.
تولید مجدد برنامههای تلویزیونی هم در شرایطی است که هنوز مشخص نیست پروتکل اصلی در چنین شرایطی چیست و آیا همه برنامهها و پروژهها میتوانند مثل قبل به کار خود ادامه دهند یا خیر. به ویژه که برخی از برنامهها مثل «دورهمی» هنوز در شرایط نامعلومی به تولید میرسند. «دورهمی» این شبها استودیویی پر از تماشاگران را نشان میدهد و حتی از میان آنها شرکت کنندههایی روی استیج میآیند و این درحالی است که اعلام نشده که ضبط برنامه در شرایط حاضر بر چه اساسی بوده است.
حتی پیش از این یک در میان افراد روی صندلیهای حضار مینشستند اما در تصاویری که در قسمتهای اخیر نمایش داده شده است جمعیت سالن پر است و فقط عدهای دستکش بر دست دارند. از طرفی دیگر اطلاع رسانی ای درباره آرشیوی بودن تصاویر برنامه نیز زیرنویس نمیشود و همه اینها به ابهامات را درباره ضبط برنامه دامن میزند.
در شرایط فعلی که برخی از پروژههای سریالی در شبکه نمایش خانگی کار خود را آغاز میکنند هنوز تکلیف سریالهای سیما مشخص نیست بخصوص سریالهایی چون «پایتخت ۶» و «نون.خ ۲» که بدون پایان بندی هم ساخته شدند و احتمالاً تولیدشان باید در اولویت باشد.
همه این موارد نشان میدهد همچنان پروژههای مختلف تلویزیون و شبکه نمایش خانگی وضعیتی بلاتکلیف در مواجهه با کرونا دارند و هیچ دستورالعمل واحد و پروتکل مشخصی در این زمینه تدوین و ابلاغ نشده است.
سینما در سیما؛ «شهر فرنگ» از سینما تا هنرهای دیگر
چندین بار در همین گزارشها اشاره کردیم که چطور در دوران مجادلات مهم سینمایی بر سر ساختارهای جدید دو برنامه اصلی سینمایی تلویزیون یعنی «هفت» و «نقد سینما» متوقف مانده اند.
در این فضا اگرچه سینماها تعطیل شدهاند اما فضای عمده فرهنگ با عرضه سریالها در شبکه نمایش خانگی و اخیراً اضافه شدن اکران اینترنتی و سینما آنلاین هنوز فعال است و در چنین فضایی لزوم برنامههای جدی و تخصصی سینمایی برای طرح مباحث مرتبط و گفتگو درباره چالشهای موجود بسیار راهگشاست.
یکی از برنامههای سینمایی که در هفتههای اخیر تلاش کرده است قدری از خلأ موجود در فضای کنونی بکاهد «شهر فرنگ» است که با سوژههای روز و برگزاری میزگردهای مختلف سعی داشته است کمبودها را جبران کند.
حمیدرضا مدقق مجری «شهر فرنگ» است که چندین سال است این برنامه را به صورت هفتگی روی آنتن میبرد و بارها گفتگوها و مناظرههای آن به دلیل طرح مباحث مهم و چالشی در فضای مجازی به اشتراک هم گذاشته شده است.
این برنامه در چند هفته اخیر با موضوعاتی چون «فرهنگ و هنر در ایام کرونا» و «اکران اینترنتی؛ آری یا نه» روی آنتن رفت و برنامه اخیر آن نیز به بحث بازگشایی سینماها با توجه به خبرهایی که احتمال میرفت سینماها به تدریج و با رعایت چارچوبهایی به فعالیت بپردازند، پرداخت. مدقق در این گفتگو از غلامرضا موسوی به عنوان موافق بحث بازگشایی سالنهای سینمایی دعوت کرد و همچنین طی ارتباط تصویری با محمدرضا لطفی کارگردان به عنوان مخالف این بحث گفتگو کرد.
برنامه مدقق البته منحصر به سینما نیست و وارد حوزههای دیگر هنر هم میشود به طور مثال امشب هم قرار است قادر آشنا مهمان این برنامه شود و درباره تئاتر در روزهای کرونایی گفتگو کند.
پیشنهاد هفته؛ تماشای زندگی پس از زندگی
از جمله ویژه برنامههای افطار که این شبها روی آنتن میرود «زندگی پس از زندگی» است که همزمان با دیگر برنامهها ساعت ۱۹ هر شب از شبکه چهار سیما پخش میشود. این برنامه سوژه متفاوتی دارد و همین باعث شد در طول مدت پخش طرفدارانی را هم پیدا کند. سوژه برنامه دعوت از کسانی است که تا به حال تجاربی نزدیک به مرگ داشته اند و در برنامه از تجربهای که با آن مواجه شده اند سخن میگویند.
«زندگی پس از زندگی» که به شکل برنامهای گفتگو محور پخش میشود با افرادی که این تجربه را از سر گذرانده اند گفتگو میکند و علاوه بر آنها با کارشناسان ایرانی و خارجی نیز گفتگوهایی دارد و سوالات و چالشهای مطرح را در هم جلسه به بحث میگذارد.
این سوژه اگرچه چندان بدیع نیست و پیش از این هم درباره آن مستندسازی شده است با این حال یکی از شنیدنیترین و عجیبترین اتفاقاتی است که برخی در زندگی تجربه اش میکنند و میتواند در فضای معنوی ماه رمضان جذاب و کنجکاوبرانگیز هم باشد.
رامبد جوان مطرح کرد؛
«خندوانه» را نمیتوان به راحتی کنار گذاشت
رامبد جوان در یک گفتگوی اینترنتی با ارائه توضیحاتی در خصوص موضوعات مختلف از جمله سرنوشت برنامه «خندوانه» و حواشی سفرش به خارج از کشور، تأکید کرد تصمیمی برای ترک ایران ندارد.
رامبد جوان که در ارتباط زنده اینترنتی مهمان برنامه «باغ رمضان» بود در ابتدا گفت: واقعیت این است که علیه یک سری از عملکردها جوهایی ساخته میشود. مثلا برنامههایی ساخته میشود و جذابیت و محبوبیت ایجاد میکند. هر قدمی که قرار باشد با خودش موفقیت و جلب توجه و حمایتی از جانب مخاطب داشته باشد، اشکالاتی را به وجود میآورد از حسادت بگیرید تا موارد کاری. مجموعه اینها جریانهایی میشود که آدمها را به حاشیه و گوشه هل بدهد. همیشه بوده، از قبلتر هم بوده است. حتی قبل تر از اینکه این سفر کانادا را برویم. این جوسازیها کاملا هدایت شده بود. مدیران تلویزیون اتفاقاً بیخبر نبودند و ماجرای سفر ما را میدانستند. شرایطی که حکم میکرد ما برویم و فرزندمان را در کانادا به دنیا بیاوریم یک چیز خودخواسته و خانوادگی بود.
وی افزود: یادم نمیآید در برنامهای تماشاچیها پرچم ایران را تکان داده باشند. روزهای اول در فصل دوم «خندوانه» به دست مردم پرچم میدادیم و همه معذب بودند و خجالت میکشیدند و بعد به یک رفتار همراه با علاقه و میل تبدیل شد. چون حکم که نمیکردیم و اجباری هم نبود. این مسیر با سرودهایی که برای ایران ساختیم شکل گرفت؛ با دعوت از اقوامی که میتوانستیم به استودیو بیاوریم، اینکه از همه جای ایران به برنامه میآمدند. خیلی جذاب بود.
جوان در ادامه با بیان اینکه نیمی از تماشاچیان استودیوی «خندوانه» از شهرهای مختلف میآمدند و این خیلی جذاب بود، اظهار کرد: وقتی یک جریانی شکل میگیرد و همه علاقمند هستیم ما نمیتوانیم ادایش را در بیاوریم. اینکه من مجبور هستم و دلم میخواهد برای بخشی از زندگیام تصمیمی بگیرم معنایش این نیست که ایران را دوست ندارم و میخواهم از ایران خداحافظی کنم. ۴۸ سال سن دارم و ۳۰ سال است در ایران کار میکنم.
وی بیان اینکه سعی کردهام در این سالها فرهنگ را یاد بگیرم، یادآور شد: یاد گرفتهام برای مخاطب ایرانی چطور حرف بزنم و چه بسازم. به چه چیزهایی بیشتر توجه کنم که او احساس کند به نیازهایش پرداخته میشود. اینها چیز کمی نیست و یک چیز فردی است. نمیشود ادایش را در آورد. ما نمیتوانیم در طول ۷۶۰ قسمت ادا دربیاوریم. این همه کارهای مهم و با رکورد انجام دادیم. از جمعآوری پول برای بیماریها و موضوعات دیگر تا آدمهایی که در حرفههای مختلف معرفی کردیم.
کارگردان «ورود آقایان ممنوع» تاکید کرد: واقعا «خندوانه» برای همه ما که از تولد تا رشدش نقش و سهم داشتیم، چیزی نیست که بتوانیم به راحتی کنارش بگذاریم و قطعاً روزی دوباره دور هم جمع خواهیم شد و شکلش میدهیم.
ویهمچنین درباره تجربه آیتم سازی در اینستاگرام گفت: تجربه جذابی بود. ۱۵ شب بعد از شکل گیری قرنطینه تا شب عید از پیج من استفاده کردیم. لایو برگزار نمی کردیم. همه چیز را می چیدیم و می ساختیم و در لایو پلی بک میکردیم. مخاطب زیادی برای بخشهای آموزشی حوصله نداشت. دلش می خواست بخندد و موسیقی گوش کند و چیزهای مفرح گوش کند. هربار بخش های آموزشی شروع میشد بینندهها کم میشدند و بعد که کمدی و موسیقی شروع می شد تعداد بیننده ها بالا می رفت.
«باغ رمضان» با اجرای حجت الاسلام زائری، محمدرضا حسینیان و مبینا نصیری هر شب ساعت ۲۴ تا ۱:۳۰ به صورت اینترنتی پخش می شود.
اخبار
دبیر رویداد مطرح کرد؛
احتمال حضور «کروناروایت» در «سینماحقیقت»
محمد کیاسالار دبیر رویداد ادبی و هنری «کروناروایت» بیان کرد این احتمال وجود دارد که بخش ویژهای برای آثار مستند راهیافته به این رویداد در جشنواره «سینماحقیقت» ایجاد شود. محمد کیاسالار، دبیر رویداد «کرونا روایت» در گفتگو با مهر با اشاره به شکلگیری این رویداد هنری گفت: پیش از هر چیز باید تاکید کنم که «کروناروایت» یک جشنواره نیست، بلکه یک رویداد هنری به شمار میرود. چگونگی شکلگیری این رویداد هم این گونه بود که در تاریخ ۲۵ فروردین ماه دکتر ظفرقندی رییس سازمان نظام پزشکی، حکمی مبنیبر دبیری پروژه ثبت لحظههای ماندگار کادر درمانی در مقابله با ویروس کرونا به من ابلاغ کرد.وی بیان کرد: با توجه به اینکه دکتر ظفرقندی در دوران جنگ بهعنوان جراح در جبهه حضور داشت، بسیاری از صحنههای طب رزم را دیده و شاهد رشادتهای کادر پزشکی در آن دوران بوده است، رشادتهایی که هیچگاه به ثبت نرسیده و مستند نشده بودند.
ایده اولیه؛ ثبت رشادت کادر درمان
دبیر رویداد «کرونا روایت» با بیان این که اثر مستندی از بخش عمدهای از رشادتهای پزشکان در دوران جنگ در دست نیست، تاکید کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور تصمیم گرفته شد تا صحنههای مربوط به رشادتهای کادر درمانی در مقابله با ویروس کرونا و صبوری و خویشتنداری مردم در برابر شرایطی که کشور دچار آن است، ثبت و مستند شود.
وی ادامه داد: هدف از این رویداد این بود که اگر کسی سالها بعد بخواهد درباره شیوع کرونا در ایران بداند، اسناد ثبت شدهای را در اختیار داشته باشد تا از کم و کیف اتفاق و شیوع این بیماری آگاه شود.
قصد داریم آثاری که در این زمینه چه از سوی کادر درمانی و چه از سوی هنرمندان تولید میشود را جمع آوری کرده، مستند کنیم و در نهایت یک بانک اطلاعاتی از این اتفاق تشکیل دهیمکیاسالار تاکید کرد: همه این موارد سبب شد تا پروژه «ثبت لحظههای ماندگار در مقابله با کرونا» به یک طرح اجرایی با نام «کرونا روایت» تبدیل شود. در فراخوان عنوان شد که این رویداد در هفت بخش ۱- کرونا به روایت سینما (فیلم موبایلی، فیلم مستند، فیلم کوتاه، ویدیوکلیپ، نماهنگ، پویانمایی، برنامهٔ تلویزیونی و فیلم داستانی)، ۲- کرونا به روایت ادبیات (داستان کوتاه، داستانک، روایت و شعر)، ۳- کرونا به روایت تصویر (عکس، طرح، کارتون، پوستر، خط و نقاشی)، ۴- کرونا به روایت رسانه (یادداشت و گزارش)، ۵- کرونا به روایت علوم انسانی سلامت (اخلاق پزشکی، فلسفه پزشکی، آموزش پزشکی و جامعهشناسی پزشکی)، ۶- کرونا به روایت پژوهش (مقالهٔ علمی) و ۷- کرونا به روایت ایثار (درباره شهدای سلامت) برگزار میشود.
وی ادامه داد: با انتشار فراخوان این رویداد هنری، شاهد استقبال از سوی نهادهای ملی در کشور بودیم و با پیشنهادهایی که این نهادها به ما دادند، قرار شد ۳ بخش دیگر نیز به این رویداد اضافه میشود که در روزهای آتی آنها را نیز اعلام میکنیم.
دبیر «کرونا روایت» گفت: دبیرخانه این رویداد در سازمان نظام پزشکی تشکیل شد و در حال حاضر متقاضیان میتوانند با استفاده از سایت سازمان irimc.org برای حضور در این رویداد ثبت نام کنند.
وی توضیح داد: تا امروز نیز استقبال خوبی از این رویداد شده است و با توجه به مرجعیتی که سازمان نظام پزشکی در جامعه بهداشت و درمان کشور دارد، استقبال خیلی خوبی هم از سوی نهادهای مرتبط با سازمان نظام پزشکی شده است؛ هم از سوی پزشکان و پرستاران که مواجهات دست اول با ویروس کرونا دارند، هم از سوی مستندسازان و فیلمسازانی که برای ثبت این اتفاق همانند پزشکان و پرستاران جان خود را به خطر انداختند، آثار مختلفی به دبیرخانه ارائه شده است.
کیاسالار تاکید کرد: قصد داریم آثاری که در این زمینه چه از سوی کادر درمانی و چه از سوی هنرمندان تولید میشود را جمع آوری کرده، مستند کنیم و در نهایت یک بانک اطلاعاتی از این اتفاق تشکیل دهیم.
کارگردان برنده اسکار اعلام کرد؛
فیلم جدید اسپایک لی بهزودی دیده میشود
در حالی که اسپایک لی اعلام کرد تابستان امسال فیلم جدیدش به صورت استریم از نتفلیکس پخش میشود، یک فیلم کوتاه از مقابله شهروندان نیویورک با کرونا را نیز رونمایی کرد.
اسپایک لی کارگردان فیلم «کوکلاکس کلان سیاه» یا «بلککلنزمن» فیلم جدیدش «دا ۵ خون» را از نتفلیکس پخش میکند.
این کارگردان در شبکههای اجتماعی اعلام کرد جدیدترین فیلمش که انتظار میرفت پاییز اکران شود، از ۱۲ ژوئن (۲۴ خرداد) در نتفلیکس در دسترس خواهد بود.
انتظار میرفت این فیلم با اکران در فصل پاییز از مدعیان فصل جوایز سینمایی باشد.
البته «بلککلنزمن» نیز دو سال پیش ابتدا در جشنواره فیلم کن دیده شد و بعد در آگوست روی پردههای سینماها رفت و موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی اسکار هم شد.
در «دا ۵ خون» چادویک بوزمن، جاناتان میجرز، پل والتر هاوزر، دلروی لیندو و کلارک پیترز لی را همراهی کردهاند. در خلاصه فیلم گفته شده چهار کهنهسرباز آفریقایی آمریکایی جنگ ویتنام به ویتنام باز میگردند. آنها در جستجوی بقایای رهبر درگذشته جوخه خود هستند و دنبال گنجی دفنشده میگردند. این قهرمانان با نیروهای بشر و طبیعت میجنگند و با ویرانگریهای پایدار تا ابد جنگ ویتنام مواجه میشوند.
نتفلیکس امسال فیلمهای «منک» ساخته دیوید فینچر را هم منتشر میکند تا موفقیتی را که با «ایرلندی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی کسب کرد و ۱۰ نامزدی اسکار را به دست آورد، بتواند تکرار کند.
همزمان با اعلام این خبر پوستر رسمی «دا ۵ خون» نیز رونمایی شد.
در همین حال اسپایک لی فیلمی کوتاه درباره عشقش به نیویورک را نیز منتشر کرد.
وی این فیلم کوتاه را نامهای عاشقانه به نیویورک و شهروندانش خواند. این فیلم کوتاه سه دقیقهای که در اینستاگرام منتشر شد با عنوان «نیویورک، نیویورک» با نماهای متعددی از خیابانهای ساکت و بیجمعیت نیویورک در روزهای کرونایی شروع میشود و بعد به صحنههای آمبولانسها و کارگران خط مقدم میرسد که دارند در روزهای شیوع بیماری تلاش میکنند. به دنبال آن تصاویری از مردم نیویورک پخش میشود که دارند از این کارگران حمایت میکنند و برای آنها هورا میکشند. در نهایت نوری از دل تاریکی بیرون میآید.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4271/19513/76458
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4271/19513/76459
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4271/19513/76460
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4271/19513/76461
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4271/19513/76462
|
عناوین این صفحه
- دعاى روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
- گلایه لیلی گلستان از برخی خانوادهها
- شبکهای که دوباره «یک» شد
- «خندوانه» را نمیتوان به راحتی کنار گذاشت
- اخبار