|
شهردار تهران:
اشخاصی از روی منفعت پروژههای بیتاثیر را اجرا میکنند
شهردار تهران گفت: اشخاصی به دلیل برخی منافع، پروژهای را اجرا میکنند که تاثیرگذاری ندارد و بعد از اجرا هم مشکلات زیادی به وجود میآورد.
پیروز حناچی درباره اجرای برخی پروژههای عمرانی در شهر اظهار داشت: در آغاز کار هزینه پروژه را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام میکنند و در عمل با هفت هزار میلیارد تومان پروژه تمام میشود که منطقی نیست و بهطور قطع ایراد دارد.
شهردار تهران گفت: برخی منافعشان در اجرای پروژههایی به اصطلاح «راه بنداز جابنداز» است که معمولا هزینههای پروژه را پیش از اجرا کم اعلام میکنند، همه این موارد و اعداد و ارقام در حسابرسی سالانه شهرداری مشخص است.
وی با بیان اینکه مدیریت جدید شهری اصراری به فریاد زدن میزان بدهیهای شهرداری ندارد، گفت: شهری که اعلام کند بدهیهایش چند برابر بودجهاش است، درواقع غیر مستقیم اعلام وررشکستگی کرده است در حالی که شهرداری تهران با وجود این میزان بدهی هم میتواند مشکلات شهر را با همکاری همه حل کند.
وی افزود: بدهیهای شهرداری تهران بر اساس برخی اسناد بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که به این رقمها باید رقم ۶ هزار میلیارد تومان دعاوی حقوقی و قضایی هم که رقم درشتی است، اضافه کرد یعنی در صورتی که شهرداری محکوم به پرداخت شود، این مبلغ را هم باید پرداخت کند.
شهردار تهران رقم بدهی شهرداری تهران فقط به یک بانک را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که روزی ۱۷ میلیارد تومان جریمه دیرکرد بازپرداخت به آن اضافه میشود.
حناچی درباره تغییر کاربری برخی پروژههای عمرانی مانند پل صدر گفت: در کشورهای اروپایی معمولا زمانی که عمر مفید پروژه تمام شود، تغییر کاربری میدهند حتی بسیاری از مسیرهای سرپوشیده را به مکانهای مفرح طبیعی تبدیل کردند. این تبدیل به یک تئوری بدل شده است، در واقع معنی و پیام ایجاد خیابانهای جدید، افزایش سفرهای بیشتری درون شهری است. الان هدف اصلی این است که اساسا به سفرهای با وسایل شخصی دامن زده نشود حتی در بسیاری از کشورها در محلات مرکزی برای اینکه کسی با خودرو تردد نکند و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، پارکینگ ایجاد نمی کنند.
وی افزود: عمر مفید پل صدر و بسیاری دیگر از پروژه ها هنوز تمام نشده البته درباره برخی پلها و سازههای قدیمی در شهر مرحله به مرحله ایدههایی داریم که در حال انجام است. یکی از آنها حذف پل حافظ از بخش مرکزی تهران است چراکه مطالعات نشان می دهد امکان حذف برخی از این پلها و ایجاد آنها در برخی جاهای دیگر که شاید لازم است، وجود دارد.
شهردار تهران با اشاره به فاز دو و سه پل گیشا اظهارکرد: ایدههایی درباره پل سبز زندگی مطرح شده و در دست بررسی است. پروژههای دیگری هم از این جنس وجود دارد، مثلا در خیابان لاله زار و میدان امام خمینی (ره) پیادهراه گسترده ایجاد کردیم. گرچه شرایط شهرداری تهران با شیوع کرونا و تحریمهای اقتصادی تغییر کرده اما کار متوقف نشده است.
وی لغو طرح ترافیک را تصمیم وزارت بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت: تلاش بر این است که هم بار حمل و نقل عمومی افزایش پیدا نکند و هم مرکز شهر قفل نشود. حذف طرح ترافیک در مناطق مرکزی شهر هم به افزایش سفرهای درون شهری به سمت مناطق مرکزی دامن زده و هم ترافیک سنگینی ایجاد کرده و حتی سبب شده است تا شبکه حمل و نقل عمومی دچار اختلال شود. به همین دلیل شورای حمل و نقل و ترافیک تهران، طرح جدیدی ارایه کرد که حداقل همپوشانی بر ساعات اداری دارد و تلاش این است بار حمل و نقل عمومی را خیلی سنگین نکند.
شهردار تهران درباره جزییات این طرح پیشنهادی توضیح داد: بر اساس این طرح کارمندان دولت یا کسانی که مشغله دارند می توانند قبل از ساعت هشت وارد طرح و تا قبل از ساعت ۱۶ از این محدوده خارج شوند.حناچی درباره اصلاح چارت سازمانی شهرداری گفت: این یک مساله داخلی است اما تشکیلات شهرداری یک مشکل بزرگ دارد و آن هم فربه بودن سازمان عظیم شهرداری است تنها در سال ۱۳۹۶ ، ۸۰۰۰ نفر به این بدنه تزریق شدند و تا وقتی این حل نشود سرمایه گذار تمایلی به ورود به این حوزهها ندارد.
وی درباره مطالبات شهرداری از وزارت نفت و دولت بابت افزایش صندلیهای ناوگان حمل و نقل عمومی و دریافت ما به ازای مصرف بنزین آن گفت: برای تحقق این مطالبات رایزنیها را شروع کردهایم البته درک میکنیم که شرایط دولت خوب نیست اما این موضوع را دنبال کرده و می کنیم تا جایی که در سال گذشته موفق شدیم ۱۲۰ میلیارد تومان از این منابع را وصول کنیم.
حناچی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری سازمانهای خود را به بورس میآورد یا اوراق مشارکت خواهد فروخت، گفت: از فرصت بورس برای سازمانهایی مثل شهروند، میادین میوه و تره بار و شهر آفتاب استفاده میکنیم ولی فروش اوراق مشارکت، مجوز بودجه سالانه را میخواهد. ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده هم اوراق مشارکت بود که برای جذب اوراق مشارکت بانک های عامل معرفی می شوند و شهرداری نباید به آنها بدهی داشته باشد. آنها وثیقههای مناسبی می خواهند که این کمی دشوار است.
شهردار تهران در پاسخ به پرسشی راجع به اداره پارک پردیسان توسط یک نهاد دیگر گفت: دوستان ما در سازمان محیط زیست دلایلی درباره تنوع گیاهی دارند این در حالیست که بوستانها و مجموعههای رفاهی باید در اختیار شهرداری قرار گیرد چراکه شهر را جذاب می کنند اگر اداره اینها خرد شود پروسههای تصمیمگیری درباره آنها با اختلال مواجه شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا این مشکل را با رییس جمهوری در میان گذاشته است،اظهارکرد: رییس جمهوری در آیین پردهبرداری از لایحه جامع مدیریت شهری نظرات خود را بیان کرد. مشکل در این زمینه مثل همان مشکلی است که اجرای سیاستهای کلان اصل ۴۴ قانون اساسی دارد. در حالی که مشکل در بدنه است توسعه بخش خصوصی و نهادهای عمومی میتواند در حوزه مدیریت شهری راهگشا است.
حناچی درباره خط ۱۰ متروی تهران نیز گفت: مطالعات اولیه برای این خط شروع شده و در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است و الان در حال مذاکره با سرمایه گذاران هستیم. مشکل شهرداری تهران در جذب سرمایه گذار برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، یارانه بسیار کمی است که از سوی دولت تامین می شود که به نظر باید برای این مشکل قیمت بلیت تا حدودی واقعی شود. در خط ۸ و ۹ و ۱۰ به همین شکل مذاکره می کنیم .
شهردار تهران درباره مجتمعهای ایستگاهی نیز گفت: درباره نحوه اداره مترو در حال راه اندازی هلدینگی هستیم که تمام فعالیتها در آن متمرکز شود و لایحه ساخت این هلدینگ در حال تهیه است .
خطر بروز موج دوم کووید-۱۹
شهر تهران در وضعیت قرمز
یک متخصص عفونی با تاکید بر اینکه کرونا هنوز تمام نشده است، نسبت به عادی تلقی کردن شرایط از سوی مردم هشدار داد.
دکتر مسعود مردانی با بیان اینکه برخی از مردم تصور میکنند کرونا تمام شده است، گفت: متاسفانه علیرغم روند کاهشی بیماری در کل کشور، اما در چند استان از جمله استانهای تهران، خوزستان، سمنان و حتی مازندران و گیلان دوباره موارد جدید بیماری رو به افزایش است. مردم باید بدانند کرونا تمام نشده است و در استانی مانند استان خوزستان بیداد میکند.
چرایی طغیان کرونا در خوزستان
وی با اشاره به اینکه این روند میتواند نشانگر آغاز موج دوم بیماری باشد، تصریح کرد: در مناطقی که پیش از این مردم کمتر به کرونا مبتلا شدند و آنتیبادی حفاظت کننده در بدنشان وجود ندارد، این روند مشاهده میشود. استان خوزستان در اسفند و فروردین ماه موارد بیماری فوقالعاده پایینی داشتند، اما اکنون با اینکه یکی از توجیهات در مورد بیماری کرونا این بود که با گرم شدن هوا، از بین میرود ولی موضوعی که اکنون در حال رخ دادن بویژه در استان خوزستان که از گرمترین استانهای کشور است، برخلاف احتمالات قبلی در مورد بیماری است. موارد رو به افزایش بیماری و مرگومیر در این استان عاملی برای خستگی کادر بهداشت و درمان است.
سفر نروید
این متخصص بیماریهای عفونی با تاکید بر اینکه مردم بهتر است جز در موارد خیلی ضروری از رفتن به سفر خودداری کنند، اظهار کرد: علاوه بر مشکلاتی که سفرهای بین شهری میتواند ایجاد کند، نمیتوان از ترافیک درون شهری در شهری مثل تهران غافل بود. ترافیک شهر تهران وحشتناک است، گاهی ممکن است مسیری که حتی پیش از شیوع کرونا ترافیک چندانی نداشت امروز به مسیری پر ترافیک بدل شده باشد.
شهر تهران در وضعیت قرمز
وی افزود: جدی نگرفتن توصیههای بهداشتی و عدم فاصلهگذاری فیزیکی و اجتماعی میتواند منجر به افزایش موارد بیماری، بستری و حتی مرگومیر شود. خویشتن داری که مردم در تعطیلات نوروز و فروردین ماه داشتند باعث کاهش موارد بیماری شد، به محض اینکه بیماری کم اهمیت قلمداد شد، متاسفانه شاهد افزایش موارد بیماری بودیم. امروز شهر تهران در وضعیت قرمز قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه انتظار داشتیم در تهران نیز روند رو به تزاید بیماری کاهش پیدا کند، گفت: اما مشاهدات فعلی خلاف این انتظار است. قسمت عمده این موضوع مربوط به بازگشاییهایی است که صورت گرفته و مردم به خرید، بیرون و... میروند. از سوی دیگر عدهای از افراد اقدام به سفر میکنند تا جایی که ورودی شهرهای شمالی در تعطیلات آخر هفته بالا است.
مردانی ادامه داد: وقتی در شهری موارد بیماری کمتر باشد، افرادی که به بیماری مبتلا شدهاند کمتر هستند؛ یعنی تعداد افرادی که در ابتلا حساسیت بیشتری دارند، افزایش مییابد و اگر فردی از استانهای پر ریسکتر به آن نقاط سفر کند، در صورتی که ناقل یا بیمار باشد میتواند بیماری را به دو تا سه نفر دیگر انتقال دهد.
وی در خاتمه تاکید کرد: اکثر افراد تا آخر سال بعد به بیماری کووید۱۹ مبتلا خواهند شد، اما اگر بیماری به طور ناگهان در نقطهای اپیدمی شود، ممکن است سیستم بهداشت و درمان و ارائه خدمات را دچار مشکل کند؛ این در حالی است که هنوز برای دارو، تجهیزات حفاظتی و تخت ICU دچار اشکال هستیم و نباید خودمان را از چاله به چاه بیندازیم.
نظر رئیس شورای شهر در مورد انتقال پایتخت
کمبود دستگاه لرزهنگار در کشور
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به کمبود دستگاه لرزهنگار در کشور گفت: کارشناسان هنوز به نتیجه جدی برای انتقال پایتخت نرسیدهاند.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درباره وقوع زلزله در پایتخت، اظهار داشت: گسلهای تهران و اطراف آن فعال هستند و از دماوند تا هشتگرد این گسلها دارای گستردگی بوده و حدود 17 میلیون نفر جمعیت در منطقهای با گسلهای فعال حضور دارند.وی افزود: به دلیل اینکه سیاستهای مهاجرتی به درستی اعمال نشده جمعیت همچنان به سمت این منطقه روان است و در سالهای اخیر حدود 4.5 میلیون نفر اطراف تهران ساکن شده که اکثرا مهاجر هستند و از نقاط مختلف در این منطقه حضور یافتهاند.رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در منطقهای که گسلهای فراوان وجود دارد، تراکمپذیری زیاد است پس از زلزله سال 96 صحبتهای زیادی در مورد پیشگیری از این حادثه در میان بخشهای مختلف جامعه مطرح شد ولی متأسفانه با گذشت زمان این موضوع به فراموشی سپرده شد تا اینکه دوباره تهران دچار زمین لرزه شد. هاشمی گفت: از موضوعاتی که ذهن مردم را در این زمینه درگیر میکند این بوده که اگر زلزله بزرگی با شدت 6 تا 7 ریشتری به وقوع بپیوندد تهران چه خواهد شد؟ و همیشه این سؤال مردم از مسؤولین وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: تهران هم سازههای بلند بسیاری دارد و هم تراکم ساختمانی در پایتخت زیاد است از طرفی زیرساختهای آب، برق، تلفن و اتوبانها نیز زیاد بوده البته برای اینکه زمینلرزه قربانی کمتری داشته باشد اولین نکته رعایت موارد خودمراقبتی توسط شهروندان است.
آغاز کمکهای سازمانیافته ۸ ساعت پس از زلزله
رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: معمولا در زلزلههای بزگ نکتهای که وجود دارد این بوده که 8 ساعت طول میکشد که کمکرسانی به صورت سازمانیافته انجام شود لذا در اولین ساعات و حتی تا یکی دو روز پس از زلزله نقش مردم در کاهش تلفات و آسیبها بسیار حائز اهمیت است. خانوادهها باید کیف اضطراری داشته باشند و موارد ضروری را در این کیف لحاظ کنند تا امکانات سازمانی در زمان حادثه به داد آنها برسد.
وی بیان داشت: غذاهای فاسدنشدنی، اسناد هویتی، جعبه کمکهای اولیه، رادیو، آب از جمله مواردی است که باید در کیف اضطراری در نظر گرفته شود و حتی یک چادر اسکان کوچک هم اگر دم دست باشد میتواند در زمان حادثه مؤثر واقع شود.
فراموشی دستورالعملهای مقابله با بحران
هاشمی تأکید کرد: باید دستورالعملهای مقابله با بحران دائما با مردم تمرین شود، در سال 96 که زلزله تهران را لرزاند 7 ماه این مسأله بیشتر مدنظر بود ولی به تدریج از میزان آن کاسته شد. علاوه بر تمرین این دستورالعملها باید مردم به نوعی امدادگر زلزله باشند و این موضوع را آموزش ببینند. تا در 72 ساعت اولیه پس از وقوع زمینلرزه بتوانند اقدامات مؤثر را برای نجات خود و خانوادههایشان انجام دهند.
وی درباره تابآوری شهری گفت: در این زمینه وضعیت پایتخت نسبت به قبل بهتر شده و ساختمانها در حال حاضر با همکاری شهرداری و نظام مهندسی بهتر از گذشته ساخته میشوند و حتی در روستاها نیز این موضوع مدنظر قرار گرفته و با ارائه وامهایی درجهت بهبود وضعیت تابآوری ساختمانها پیش رفتهایم.
رئیس شورای شهر تهران گفت: سه عامل فنی و ساختمانی زیرساختها، نحوه عمل و ساختار ارگانها و تابآوری اجتماعی و اقتصادی از موضوعات مهمی است که جهت مقابله با زلزله باید بیشتر مدنظر باشد و فعال شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: حدود 15 هزار هکتار بافت فرسوده از دماوند تا هشتگرد وجود دارد که حتی برخی معتقدند که این بافت فرسوده حتی به 17 هزار هکتار هم میرسد این در حالی است که سالانه تنها 400 تا 500 هکتار از این بافت فرسوده تغییر وضعیت در آن و به نوعی اصلاح بافت برایش صورت میگیرد که سرعت در این مسأله بستگی به مردم و اختصاص وام به آنها دارد؛ نوسازی بافت فرسوده سبب میشود که تحمل ساختمانها در مقابل زلزله 7 ریشتری بیشتر شود البته این مسأله در برنامه نظام و دولت وجود دارد ولی سرعت آن کم بوده است.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در مبحث زیرساختها وظیفه همه دستگاهها از جمله سازمان آب، برق و گاز، ایجاد شبکه اضطراری ضدزلزله است؛ آب تهران همچنان دچار مشکل است هر محله باید یک مخزن آب قابل استفاده تا 72 ساعت پس از حادثه را داشته باشد لذا ایجاد شبکههای اضطراری در حوزههای مختلف از جمله برق، مخابرات و آب ضروری است البته دستگاهها اقداماتی را در این زمینه انجام دادهاند ولی سرعت عمل آنها بالا نیست و دولت باید مداوم نظارت بر این اقدامات را دنبال کند.
هاشمی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا جایگزین کردن برق به جای گاز مورد توجه قرار گرفته است حادثه پلاسکو به دلیل حریق ایجاد شد و آواربرداری آن بیش از 10 روز به طول انجامید که اگر در سیستم این ساختمان به جای گاز از برق استفاده میشد وضعیت این چنین نبود لذا زیرساختها باید تغییر آن مدنظر باشد.
وی با اشاره به اینکه سازمانها و ارگانهای مختلفی جهت مقابله با زلزله در پایتخت مسؤول هستند، گفت: بحران در تهران اگر بالای 300 کشته داشته باشد مسؤولیت آن در اختیار شهرداری نیست و ستاد بحران کشور و وزارت کشور وارد عمل میشود البته باید توجه داشت روزهای اولیه بحران قطعا دستگاهها نمیتوانند به صورت دقیق وارد عمل شوند و تا به خود آیند زمانی طول میکشد.
وی تصریح کرد:در زمینه ساختار اجتماعی و اقتصادی برای پایتخت هنگام وقوع زمینلرزه اقدام جدی نشده است باید دانشگاهها، مراکز علمی و خیریهها پلان برنامهریزی دقیقی مانند شرایطی که برای کرونا ایجاد شد داشته باشند و تکلیفها در این زمینه به صورت دقیق روشن شود.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید فعالیت جدی برای پیشگیری از زمینلرزه داشته باشیم، گفت: دستگاه لرزهنگاری در تهران کمبود داریم این دستگاهها سبب میشود که با دقت بیشتری زمان و مکان زمینلرزه را شناسایی کرد در مقالهای که اخیرا مربوط به کشور ترکیه بود و من آن را مطالعه کردم تنها اطراف استانبول 300 تا 400 دستگاه لرزهنگاری وجود دارد ولی در کل کشور پیش از این فقط 100 دستگاه لرزهنگار وجود داشت که اکنون به 140 مورد رسیده در حالی که حداقل به 500 مورد از این دستگاهها نیاز داریم.
هاشمی افزود: همچنین در پایتخت تنها 103 سوله مدیریت بحران در 131 ایستگاه آتشنشانی وجود دارد در حالی که برای هر محله حداقل یک سوله و یک ایستگاه آتشنشانی نیاز است. تهران حدود 350 محله دارد و تعداد سولههای بحران ایستگاههای آتشنشانی کافی نیست.
انتقال پایتخت به کجا رسید
وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره انتقال پایتخت جهت پیشگیری از کاهش خسارات و تلفات احتمالی ناشی از زمینلرزه بزرگ در پایتخت چیست، گفت: برخی معتقدند که پایتخت را باید جایی غیر از تهران در نظر گرفت ولی باید توجه داشت که این موضوع میتواند هزینه چندین برابر اعتبار مورد نیاز جهت افزایش تابآوری پایتخت مقابل زمینلرزه و زیرساختهای آن را داشته باشد.
وی گفت: کارشناسان هنوز به نتیجه جدی در مورد انتقال پایتخت به نقطه دیگر در کشور نرسیدهاند.
اخبار
صدور جریمه و کروکی ها در تصادفات، الکترونیکی شد
فرمانده ناجا به موضوع هوشمندسازی در نیروی انتظامی اشاره کرد و اظهار داشت: در گزارشی که خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردیم گفتیم که حداقل 3 سال لازم است تا هوشمندسازی در پلیس صورت گیرد و ایشان هم فرمودند که این کار خوبی است و ادامه دهید که ان شاء الله در پایان 3 سال گزارش مبسوطی را ارائه خواهیم داد .
وی افزود: هم اکنون صدور جریمه و کروکی ها در تصادفات، الکترونیکی شده و کسانی که اتفاقی برایشان رخ می دهد بدون اینکه حضور در مراکز انتظامی داشته باشند می توانند در سامانه «پلیس من» پیام بدهند و با سرعت کار آن ها پیگیری می شود.
سردار اشتری خاطر نشان کرد: لازم می دانم از زحمات خالصانه، مجاهدانه و انقلابی سردار «معصوم بیگی» که انصافاً فرماندهی هوشمند، فکور، با برنامه، مقتدر، اهل تعامل و با فکر بودند و هستند تقدیر کنم. در این مدت 3 سالی که مسئولیت فرماندهی انتظامی استان اصفهان را بر عهده داشتند کارهای بزرگی انجام دادند.
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه برای انتخاب فرماندهان انتظامی فرآیندی داریم که طی می شود گفت: در این زمینه بررسی هایی را انجام دادیم تا فردی را انتخاب کنیم که بتواند این کار را انجام دهد، بنابر این به سردار میر حیدری رسیدیم که فردی شایسته، انقلابی، میدانی و با سوابق درخشان است تا سکاندار فرماندهی انتظامی این استان شود.
براساس گزارش سایت پلیس، سردار اشتری خاطر نشان کرد: حتماً این راهی که سرداران عزیز طی کردند سردار میر حیدری نیز با قوت بیشتر طی خواهند کرد و این جابه جایی ها باعث می شود روحیه و انرژی جدیدی در بدنه ناجا ایجاد شود. امیدوارم ان شاءالله کارهای ما مرضی خداوند و مرضی مقام معظم رهبری باشد چرا که اگر رضایت ایشان را کسب کنیم رضایت امام زمان (عج) را هم کسب خواهیم کرد و امیدوارم سربازی خوب برای ولی فقیه و خادمی مجاهد برای مردم عزیز و بزرگوار باشیم.
هشدار کارشناسان درباره افزایش سریع سطح آب دریاها
مطالعات بیش از ۱۰۰ کارشناس و متخصص نشان میدهد، سطح آب دریاها سریعتر از پیشبینیهای گذشته در حال افزایش بوده و ممکن است از یک متر تا پایان قرن حاضر فراتر رود؛ مگر آنکه انتشار گازها در سراسر جهان کاهش یابد.
به گزارش روزنامه گاردین، کارشناسان برپایه دانش جدید از حساسیت زیست محیطی و آب شدن یخهای قطبی گفتند، شهرهای ساحلی باید برای تاثیر بالا آمدن آب دریاها زودتر از زمان پیشبینی شده از سوی سازمان ملل آماده باشند، به طوری که ممکن است سطح آب دریاها تا سال ۲۳۰۰ به ارتفاع ۵ متر برسد.
«استفان رامستورف» کارشناس موسسه تحقیقات در مورد تاثیرات جوی «پوتسدام» در آلمان گفت: افزایش جهانی سطح آب دریاها به میزان چند متر برای بسیاری از شهرهای ساحلی همچون میامی، نیویورک، اسکندریه، ونیز و بانکوک، آسیب زننده و زیانبار است.
وی افزود: ممکن است برخی از این شهرها به کلی کنار گذاشته شوند، زیرا امکان دفاع از آنها وجود ندارد.
این مطالعه تخمین زد که در بدترین سناریو، سطح آب اقیانوسها در سال ۲۱۰۰ بین ۶ دهم تا ۱.۳ متر بیش از سطح کنونی افزایش مییابد که مناطق محل اسکان صدها میلیون انسان را دربرمیگیرد.
در مقام مقایسه، چنانچه بشریت در کاهش انتشار دی اکسید کربن و حفظ افزایش دمای زمین تا ۲ درجه سانتیگراد موفق باشد، افزایش سطح آب دریاها در سطح قابل کنترلتر، نیم متر خواهد بود.
آمار ارائه شده، بدبینانهتر از آمار و ارقامی پیشبینی شده کمیته بینالمللی بررسی تغییرات جوی سازمان ملل (IPCC) است که میگوید در بدترین حالت، سطح آب دریاها تا سال ۲۱۰۰ به ۱.۱ متر افزایش مییابد.
این شکاف، منعکسکننده پیشرفت در علم جوی و اختلافات رویکردی است.
کمیته بینالمللی بررسی تغییرات جوی سازمان ملل تا حد زیادی از طریق اجماع در میان گروههای علمی فعالیت میکند. اما مطالعه جدید، دیدگاه ۱۰۶ متخصص را بازتاب میدهد که به دلیل انتشار دستکم ۶ مقاله مرتبط با این موضوع در نشریات آکادمیک مهم، انتخاب شدهاند. در نتیجه، پیشبینیها بیشتر نمایانگر طیفی از نقطه نظرات در مورد این مساله است.
این تحقیق با هدایت دانشمندان دانشگاه فناوری «نانیاگ» سنگاپور و کمک موسسههای تحقیقاتی سراسر جهان همچون دانشگاه دورهام انگلیس، دانشگاه تافتس آمریکا و موسسه آلمانی پوتسدام انجام شده است.
براساس این گزارش، شیوع ویروس کرونا به طور موقتی سرعت انتشار دیاکسیدکربن و متان را کند کرده، زیرا خودروهای کمتری در خیابان ها تردد میکنند و فعالیتهای صنعتی کاهش یافته است.
سازمان بینالمللی انرژی پیشبینی کرد که انتشار سوختهای فسیلی در جهان در سال جاری به میزان ۸ درصد کاهش یابد. اما بدون تغییرات ساختاری عمیق، این کاهش به احتمال زیاد موقتی است و در تولید گازهای گلخانهای در جو زمین تفاوت اندکی ایجاد میکند.
اخبار
پیاده راه ضلع جنوب تجریش تعریض میشود
پیاده راه ضلع جنوب تجریش حدفاصل پل عابر پیاده تا کوچه شهید حدادی با حذف پارک حاشیه ای ، تعریض می شود.
به گزارش امتیاز؛ سید حمید موسوی شهردار منطقه یک در بازدید از خیابان شهرداری که به اتفاق سردار محمد رضا مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ ، خردمند معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری این منطقه و ... انجام شد با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در راستای توسعه پیاده راه ها و مناسب سازی آنها برای تردد کم توانان جسمی و حرکتی و همچنین امکان اجرای مسیر دوچرخه سواری و... بخشی از مسیر جنوبی خیابان شهرداری که وسایل نقلیه در حاشیه آن اقدام به توقف می کردند با همکاری پلیس راهور حذف و به پیاده رو ضلع جنوبی اضافه می شود وی گفت: خیابان شهرداری یکی از معابر اصلی و مرکزی منطقه یک است که بدلیل وجود مرقد مطهر صالح ابن موسی الکاظم(ع)، مراکز تجاری، بازار قدیم تجریش و... یکی از نواحی پر تردد شمال تهران محسوب می شود بر همین اساس توسعه پیاده راه در ضلع جنوبی این معبر امکان استفاده بیشتر شهروندان را مهیا می کند محمد خردمند معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری منطقه یک نیز تصریح کرد: اجرای آزمایشی این طرح با انجام عملیات خشکه چینی و خط کشی ها انجام شده و پس از بررسی های لازم ، با همکاری پلیس راهور به اجرا می رسد. وی افزود: با توجه به اختلاف سطح پیاده رو و خیابان شهرداری در برخی از قسمت ها جهت ارتباط دو پیاده راه از شیب مناسب برای تردد معلولین و پله استفاده و چند پهلوگاه نیز برای تخلیه بار و باراندازی در نظر گرفته می شود.
با هدف اسکان موقت شهروندان در شرایط بحران
برگزاری مسابقه طراحی سکونتگاههای ماژولار نانوپلیمری با مشارکت شهرداری منطقه 19
معاون شهرسازی و معماری منطقه 19 از برگزاری مسابقه « طراحی سکونتگاههای ماژولار نانوپلیمری برای اسکان موقت شهروندان» با همکاری شهرداری این منطقه خبر داد.
به گزارش امتیاز، علی داوطلب هدف از برگزاری این مسابقه را رفع چالشهای موجود در مسیر تولید و بکارگیری سکونتگاههای موقت بویژه در شرایط بحرانی اعلام کرد و افزود: شرکت در این مسابقه رایگان است و تیم های اول تا سوم به ترتیب جوایز ۱۲۰، ۸۰ و ۵۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد.
این مسئول با اشاره به صرف هزینه و زمان زیاد برای ساخت و حمل کانکس های فلزی که در مواقع بحرانی برای اسکان های موقت استفاده می شود تصریح کرد: سکونتگاههای ماژولار یکی از گروههای اصلی مسکنهای موقت هستند که با توجه به ساخت قطعات تفکیکی آنها در کارخانه قابلیت نصب و مونتاژ آسان در محل مورد نظر را دارند و سرپناهی مطمئن برای حادثه دیدگان محسوب می شوند.
داوطلب خاطرنشان کرد: این مسابقه در ۲ مرحله برگزار میشود و علاقهمندان تا تاریخ ۳۰ اردیبهشتماه فرصت دارند تا طرح ها و ایده های خود را در چارچوبی که از سوی دبیرخانه مسابقه در سایت ichallenge.ir مشخص شده است ثبت کنند.
عضو کمیته فنی مسابقات تشریح کرد: پس از پایان مهلت ثبت طرحها، ارزیابیها توسط کمیته فنی آغاز میشود و حداکثر ۲۰ طرح به مرحله دوم راه مییابند. در این مرحله، به طرح برتر، مطابق با ملاحظات فنی بیان شده، جایزه ۳۰ میلیون ریالی اهدا میشود. علاوه براین ده طرح برگزیده دیگر جوایزه ۵ میلیون ریالی دریافت می کنند. او ادامه داد: شرکتکنندگان در مرحله دوم از زمان دریافت طرح آزمون سه هفته فرصت دارند تا مستندات درخواستی را برای دبیرخانه مسابقه ارسال کنند که در پایان سه شرکتکننده بهعنوان برگزیدگان نهایی انتخاب و تقدیر می شوند. ضمن اینکه برگزیدگان می توانند برای تجاری سازی طرح خود با حامیان مسابقه وارد مذاکره شوند.
همزمان با شیوع بیماری کووید 19؛
بیش از 880 چشمه سرویس بهداشتی منطقه چهار تهران ضدعفونی شد
معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه چهار تهران از ضدعفونی و سالم سازی سرویس های بهداشتی خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کووید 19 سرویس های بهداشتی بوستان ها و سطح معابر منطقه ضد عفونی و گندزدایی شد.
به گزارش امتیاز، «حمیدرضا فرخی» با اشاره به این مطلب گفت: بر اساس تأکیدات مکرر صورت پذیرفته در خصوص لزوم رعایت کلیه الزامات بهداشتی و پیشگیرانه و تأمین تمامی تجهیزات بر اساس دستورالعمل های ابلاغی به منظور پیشگیری از کرونا، ضدعفونی سرویس های بهداشتی سه نوبت در روز از ابتدای اسفندماه در سطح تمامی بوستان ها در دستور کار قرار گرفت.فرخی افزود: در این طرح 885 چشمه سرویس بهداشتی در بوستان ها و سطح معابر منطقه چهار ضد عفونی و گندزدایی شد. وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در طرح مبارزه با کرونا گفت: در ادامه فعالیت ها منطقه چهار جهت جلوگیری از کووید 19 و با توجه به باز شدن بوستان ها، ضد عفونی المان های بوستانی به همراه وسایل بازی کودکان و وسایل بدنسازی در 250 بوستان منطقه به طور مستمر انجام می شود.معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه چهار در پایان ضمن توصیه به مردم فهیم منطقه درخصوص جلوگیری از ترددهای غیرضروری درخواست کرد تا به منظور از بین بردن سریع تر این بیماری در صورت حضور در بوستان ها فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4272/19515/76474
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4272/19515/76475
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4272/19515/76476
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4272/19515/76477
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4272/19515/76478
|
عناوین این صفحه
- اشخاصی از روی منفعت پروژههای بیتاثیر را اجرا میکنند
- شهر تهران در وضعیت قرمز
- کمبود دستگاه لرزهنگار در کشور
- اخبار
- اخبار