|
دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ اهْدِنى فیهِ لِصالِحِ الاَْعْمالِ، وَاقْضِ لى فیهِ الْحَوآئِجَ وَالاْمالَ، یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَى التَّفْسیرِ وَالسُّؤالِ، یا عالِماً بِما فى صُدُورِ الْعالَمینَ، [صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ الطّاهِرینِ].(1)
خدایا راهنماییم کن در آن به کارهاى شایسته و برآور در آن حاجات و آرزوهاى مرا اى کسى که نیازى به شرح حال و درخواست ندارى اى دانا و آگاه بدانچه در دل مردم جهانیان است درود فرست بر محمّد و آل پاکش
«شهربانو» یک فیلم اجتماعی و مادرانه است
حمایت بنیاد سینمایی فارابی از دومین فیلم «مریم بحرالعلومی»
«مریم بحرالعلومی» گفت: «شهربانو» یک مادرانه است که در حوزه سینمای اجتماعی با نگاهی منتقدانه اما منصفانه ساخته شده است.
به گزارش امتیاز، این کارگردان درباره آخرین وضعیت «شهربانو» گفت: متاسفانه شیوع کرونا مراحل فنی فیلم را دچار وقفه کرد. ما تدوین را به مرحله نهایی رساندیم اما تصمیم گرفتیم دو ماهی را دست نگه داریم، چرا که سلامتی همکاران در اولویت بود. با توجه به بهبود نسبی اوضاع، در ادامه صداگذاری، آهنگسازی و انجام امور فنی را پیش رو خواهیم داشت.
او درباره روند تولید این فیلم گفت: اگر در «پاسیو» زنانگی مطرح بود، این فیلم مادرانگی را به چالش میکشد و همین موضوع جسورانه، هر سرمایهگذار یا حامی مالی را دچار تردید و در واقع نوعی احتیاط میکرد که در نهایت، بنیاد سینمایی فارابی این جسارت را داشت تا کنار فیلم و ما بایستد.
او گفت: از آنجا که فیلم اولم «پاسیو» را به شکلی کاملا شخصی و در شرایطی آرام ساختم، تصور میکردم با اتفاقاتی هم که برای آن رخ داد (از جمله کسب سیمرغ در جشنواره جهانی فیلم فجر) راحتتر بتوانم بودجه ساخت فیلم دوم را فراهم کنم، اما این کار آنچنان نبود و نشد. خوشبختانه درصد عمدهای از همکاران پشت دوربینم در «شهربانو» با «پاسیو» مشترک بودند و اصطلاحا با یک تیم تمرینشده در میدان بودم که طاقت را در مسیر سخت رسیدن به هدف، برایم سهل مینمود.
بحرالعلومی درباره چگونگی به سرانجام رسیدن فیلم اظهار داشت: از پاییز ۹۷ با فیلمنامهنویس روی متن کار کردیم و از تابستان ۹۸ به اتفاق «پگاه احمدی» تهیهکننده، پیگیر جذب سرمایه و مهیا نمودن شرایط تولیدی شدیم.
مشارکت بنیاد سینمایی فارابی را به نحوی گرهگشایی در پروسه تامین مالی «شهربانو» میدانم که به عنوان کارگردان، سرمایهگذار و مجری طرح فیلم، بابتش از مسئولان بنیاد سینمایی فارابی بسیار ممنونم.
او گفت: «شهربانو» با هنر و همراهی تکتک دوستانم به مقصد رسید. بهویژه «فرشته صدرعرفایی» که جدا از توان بالای بازیگری به زعم من، از نظر اخلاق و تعهد حرفهای هم یک الگوی کامل برای اهالی سینما است و با وجود حجم بالای حضور از پیش تولید تا پایان کار، حتی یک جلسه هم استراحت نداشت اما پر انرژی و صبور پای کار بود.
بر اساس این خبر، قصه فیلم سینمایی «شهربانو» به قلم «پژمان تیمورتاش» با مضمونی اجتماعی و مبتنی بر چالشی در یک خانواده روایت میشود.
فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولیزادگان، علی کیان ارثی و بهرنگ علوی، با حضور یوسف تیموری بازیگران «شهربانو» هستند.
در گفتگوی مشروح اعلام شد
ناگفتههای صدا و سیما از دعوای فرکانسی
معصومه بخشی پور
مدیرکل طیف فرکانس سازمان صداوسیما با تشریح ناگفتههایی از دعوای فرکانسی میان این سازمان و وزارت ارتباطات گفت:وزارت ارتباطات فرکانس را بهانه کرده تا به وسیله آن پاسخگوی اینترنت بیکیفیت باشد.
اختلاف بر سر مالکیت و بهرهبرداری از فرکانس رادیویی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز میان وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما سابقهای چندین ساله دارد که این روزها حل این چالش با توجه به مشکلات کندی سرعت اینترنت، به عنوان راهکاری از سوی وزارت ارتباطات مطرح شده است.
گفته میشود که تا حدود ۱۰ سال پیش از باند فرکانسی «۸۶۲-۷۹۰ مگاهرتز» که با عنوان باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ شناخته میشود برای پخش آنالوگ برنامههای رادیویی و تلویزیونی استفاده میشد اما در کنفرانس جهانی رادیویی WRC۱۲ این باند فرکانسی به صورت اشتراکی در کل دنیا به موبایل (IMT) و رسانههای همگانی (Broadcasting) اختصاص داده شد.
پس از آن بود که مالکیت بر سر این سرمایه ملی محل مناقشه میان سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات شد و هم اکنون در شرایط بحران کرونا و مشکلات ناشی از افت کیفیت اینترنت، وزیر ارتباطات معتقد است که میتواند با در اختیار داشتن باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز، از این فضا برای توسعه ظرفیت موبایل و رفع کندی سرعت اینترنت استفاده کند.
محمدجواد آذری جهرمی حتی با ارسال نامهای به رئیس جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا، از دولت خواسته تا برای حل این اختلاف قدیمی پا پیش بگذارند تا بتواند با دراختیار گرفتن باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ برای ظرفیت سازی توسعه شبکه موبایل در شرایط کنونی استفاده کند.
اما کارشناسان معتقدند که استفاده از این باند فرکانسی برای توسعه ظرفیت شبکه موبایل، زمان بر بوده و نیازمند سرمایه گذاری است و به همین دلیل هدف آذری جهرمی را از رسانهای کردن این موضوع در شرایط فعلی، مورد انتقاد قرار میدهند.
کارشناسان میگویند که مشکل توسعه پهنای باند و اینترنت کشور تنها فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ نیست و وزارت ارتباطات به جای آنکه تمرکز خود را روی توسعه شبکه اینترنت ثابت بگذارد، با طرح موضوع اختلاف در خصوص باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰، قصد فرافکنی دارد.
امیرحسن نافذ مدیرکل نظارت و طیف فرکانس سازمان صدا و سیما و رئیس گروه مطالعاتی تلویزیون دیجیتال (WP۶A) اتحادیه جهانی ارتباطات راه دور (ITU ) در گفتگو با خبرنگار مهر با ارائه توضیحات فنی به ابهامات مربوط به باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که محل مناقشه میان وزارت ارتباطات و صدا و سیما است، پاسخ داد.
مشروح این گفتگو به شرح زیر است:
* به عنوان نخستین سوال، سابقه باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ چگونه بوده و پاسخ صدا و سیما در رابطه با اینکه «گفته میشود این باند فرکانسی برای تلویزیونهای آنالوگ بوده و باید خاموش شود و در اختیار توسعه موبایل قرار گیرد»، چیست؟
استفاده از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برای تلویزیون، مربوط به قدیمالایام است و از قبل از انقلاب این تکه باندها در اختیار سازمان صدا و سیما بوده است؛ در آن زمان با وجود اینکه فقط دو شبکه تلویزیونی وجود داشت، کل این باند در اختیار صدا و سیما بود.
اینکه گفته میشود این باند فرکانسی برای تلویزیونهای آنالوگ بوده و باید خاموش شود و در اختیار توسعه موبایل قرار گیرد کاملاً سخن اشتباهی است. باندهای فوق در توافقنامه بینالمللی ژنو ۲۰۰۶ برای تلویزیون دیجیتال بازطراحی و ثبت بینالمللی شد. یعنی این باندها فقط مخصوص دوران تلویزیون آنالوگ نبوده و الزامی هم برای تخلیه آنها وجود ندارد.
* هم اکنون چند درصد باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ برای پخش برودکست (پخش رادیو و تلویزیون) استفاده میشود و آیا این ادعای رگولاتوری را که گفته است «صدا و سیما فقط از ۲ درصد این فرکانسها استفاده می کند» قبول دارید؟
درصدهایی که در مورد خالی بودن باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ از سوی وزارت ارتباطات مطرح میشود درصدهای صحیحی نیست و ما نحوه اندازهگیری و محاسباتشان را قبول نداریم و میزان استفاده ما از این باندهای فرکانسی بیش از این ارقامی است که آقایان اعلام میکنند. ما این موضوع را نیز در جلسات کارشناسی مطرح کردیم.
نکتهای که وزارت ارتباطات در محاسبات خود لحاظ نمیکند مربوط به تفاوت میان «سیستم برودکست» و «سیستم موبایل» میشود. به این معنی که سیستم برودکست (پخش صدا و تصویر) مبتنی بر تکنولوژی HPHT یا همان High Power High Tower است که نقاط مرتفع با توان زیاد و پرقدرت را پوشش میدهد.
نکتهای که وزارت ارتباطات در محاسبات خود لحاظ نمیکند مربوط به تفاوت میان «سیستم برودکست» و «سیستم موبایل» میشود. به این معنی که سیستم برودکست (پخش صدا و تصویر) مبتنی بر تکنولوژی HPHT یا همان High Power High Tower استمثلاً اگر از یک فرکانس برای پوشش تلویزیونی تهران استفاده کنیم، در مناطق اطراف مانند کرج، قم، اراک، ورامین و شهرهایی از این دست، امکان تکرار کردن این فرکانس وجود ندارد. به بیان دیگر به دلیل ماهیت این تکنولوژی، یک ایستگاه با ایستگاههای مجاور خود (حتی با فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر) نمیتواند هم فرکانس باشد و ما مجبور هستیم برای پوشش شهرهای فوق، از فرکانسهای دیگری در ایستگاههای رادیویی استفاده کنیم.
درحالیکه در شبکه موبایل، تکنولوژی «Low Power Low Tower» به کار رفته و آنجا میتوانند یک بسته فرکانسی (مثلاً ۱۰ مگاهرتزی) را در تمامی سایتهای BTS شأن استفاده کنند. اما در شبکه برودکست، نوع تکنولوژی متفاوت است و آقایان این نکته را مدنظر قرار ندادهاند.
ما به خاطر نوع این تکنولوژی که بر مبنای ایستگاههای پرقدرت و مرتفع رادیویی است، مجبور هستیم یک فرکانسی را در یک نقطه استفاده کنیم و در فاصله نسبتاً زیادی از آن، دیگر همان فرکانس را استفاده نکنیم. این به معنای آن نیست که آن فرکانس قابل استفاده بوده باشد و ما از آن استفاده نکردهایم. بلکه نمیشد که در این تکنولوژی از آن استفاده کنیم. لذا چنانچه این نکته مد نظر قرار گیرد، درصد اشغال باند ما حدود ۷۵ درصد برای کل باند و حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد برای بالای باند است.
* پس برخلاف اظهاراتی که وزارت ارتباطات دارد، شما میگوئید که سازمان صدا و سیما در حال استفاده از این باندها است و آنطور نیست که این باندها خالی و بلا استفاده باشد؟
ما هم اکنون در حال استفاده از این باندهای فرکانسی هستیم و البته معاونت توسعه و فناوری رسان، برنامه جامع و مدونی برای توسعه و افزایش کیفیت شبکهها دارد که از اواخر سال گذشته آغاز شده است. به زودی تمام شبکههای دیجیتال SD (با کیفیت استاندارد) به HD تبدیل خواهند شد. هم اکنون چندین شبکه کاملاً آماده است و در اولین فرصت تبدیل به HD میشوند و چند شبکه دیگر نیز در دست انجام است.
به زودی تمام شبکههای دیجیتال SD (با کیفیت استاندارد) به HD تبدیل خواهد شد. ما حتی برای ارائه پخش ۴K آماده میشویم و به تازگی ۴K را به صورت آزمایشی روی یک شبکه راهاندازی کردهایمتبدیل شدن شبکهها به تکنولوژی HD نیازمند ۴ برابر پهنای باند فعلی است و طبیعتاً ما به پهنای باند فرکانسی بیشتری نیاز خواهیم داشت. این برنامه در دستور کار جدی است و به سرعت انجام میشود. چون نیاز مردم است. چرا که دیگر مردمی که در ماهواره و سایر مدیاها (رسانه)، کیفیت HD دریافت میکنند، پخش SD را از صداوسیما نمیپذیرند. ما حتی برای ارائه پخش ۴K آماده میشویم و به تازگی ۴K را به صورت آزمایشی روی یک شبکه راهاندازی کردهایم.
تکنولوژی ۴K نیز ۴ برابر بیشتر از HD و ۱۶ برابر بیشتر از SD به پهنای باند فرکانسی نیاز دارد. لذا سازمان صداوسیما نمیتواند باندها را تخلیه کند زیرا که در این صورت خدمات مورد درخواست مردم را نمیتواند ارائه دهد و اگر چنین شود مردم ما را نخواهند بخشید.
* آیا قبول دارید که وزارت ارتباطات برای شبکه موبایل در تنگنای فرکانسی قرار دارد و نیازمند باندهای صداوسیما است؟
نقدی که ما به آقایان داریم این است که در باندهای فرکانسی اختصاصی برای موبایل که شامل باندهای ۹۰۰، ۱۸۰۰، ۲۱۰۰، ۲۳۰۰، ۲۶۰۰ و ۳۵۰۰ میشود و میتوانند آنها را تخصیص دهند بیش از ۳۰۰ مگاهرتز را به اپراتورها تخصیص ندادهاند و این فضا خالی مانده است و بی دلیل به باندهای فرکانسی صدا و سیما هجوم آوردهاند.
بررسیهای ما نشان میدهد که هم اکنون کل فضای فرکانسی که به دو اپراتور عمده موبایل تخصیص دادهاند به ۳۰۰ مگاهرتز نیز نمیرسد در حالی که بیش از ۳۰۰ مگاهرتز فضای خالی دارند و با این فضا میتوانند حتی دو اپراتور دیگر با همین حجم، راه اندازی کنند.
* اما رگولاتوری معتقد است که ظرفیتهای فرکانسی اش به اتمام رسیده و برای توسعه موبایل نیاز به ظرفیتهای خالی دارد که در اختیار صدا و سیما است!
اینطور نیست و ۳۰۰ مگاهرتز از باندهای اختصاصی موبایل که مربوط به فضای بالای یک گیگاهرتز تا ۳.۶ گیگاهرتز میشود هم اکنون خالی است و به راحتی میتوانند روی این پهنای باند، خدمات LTE ارائه کنند.
در همین حال در کنفرانس ۲۰۱۹ اتحادیه جهانی مخابرات نیز ۱۷.۵ گیگاهرتز (۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاهرتز ) باند جدید را برای نسلهای جدید موبایل IMT تخصیص دادهاند که باندهای فرکانس بالا محسوب میشود.
* وزارت ارتباطات معتقد است که فرکانسهای ۷۰۰ و ۸۰۰ باندهای ارزان قیمتی هستند که میتوانند برای توسعه موبایل در شرایط فعلی به کار گرفته شوند، آیا این موضوع را قبول دارید
اولاً قیمت هر سایت BTS در باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ در حال حاضر بیش از قیمت آن در باندهای بالاتر است. دوماً فضای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ دارای پهنای باند و در نتیجه چگالی اطلاعات (throughput) و نرخ بیت کمی است و عملاً این باند برای حل مشکل سرعت و ظرفیت اینترنت که خصوصاً در این ایام مردم را آزار میدهد کارساز نیست.
فضای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ دارای پهنای باند و در نتیجه چگالی اطلاعات (throughput) و نرخ بیت کمی است و عملاً این باند، برای حل مشکل سرعت و ظرفیت اینترنت که خصوصاً در این ایام مردم را آزار میدهد کارساز نیستچنانچه بخواهند این کمبود را با راه اندازی تعداد بیشتر سایت BTS جبران کنند باز هزینه چند برابر میشود و از لحاظ فنی هم به علت تداخل بیش از حد امواج در هم، عملاً مشکل را حل نمیکند.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که مردم میخواهند اینترنت خانگی داشته باشند تا بتوانند از خدمات آموزش مجازی و سایر خدمات آنلاین استفاده کنند. هم اکنون مشکل اینترنت مربوط به اینترنت ثابت خانگی است که ربطی به فرکانس ندارد. آقایان باید سیستم اینترنت خانگی را تقویت کنند.
زیرساختهای اینترنت خانگی قدیمی و فرسوده است و خودشان بارها اذعان داشتهاند که زیرساختها کشش ندارد اما آن را تقویت نکردهاند. همانطور که باید شبکه ملی اطلاعات را که مورد تاکید رهبری است، تکمیل کنند.
* اما به نظر میرسد مردم تمایل بیشتری به استفاده از اینترنت موبایل دارند؟
خوب است بپرسیم علت آن چیست. چون اینترنت ثابت خانگی پاسخگوی نیاز مردم نیست، آنها به سمت موبایل می آیند. وزیر ارتباطات در مصاحبه خود در سال ۹۶ بیان داشت تا پایان برنامه ششم باید ۸۰ درصد خانوارها به اینترنت ثابت خانگی با سرعت بالای ۲۰ MHz متصل شوند. اما اکنون در سال پایانی این برنامه چقدر به این هدف نزدیک شدهایم
در کشورهای پیشرو در دنیا، ۵۰ درصد سهم اینترنت ثابت مبتنی بر FTTx (شبکه دسترسی فیبرنوری) است و همه کشورها برای توسعه آن استراتژی دارند. استراتژی کشور ما چیست و منطبق بر کدام الگوی جهانی است؟ وقتی ما برنامهای برای ایجاد و توسعه FTTx نداریم نتیجه این است که مردم سرویس خوبی در بخش اینترنت خانگی دریافت نمیکنند و لذا به اینترنت همراه رجوع میکنند.
* از سوی دیگر گفته میشود که از باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ میتوان برای راه اندازی ۵G هم استفاده کرد؟
برای تکنولوژی ۵G از ترکیب همان فضای فرکانسی ۱۷ هزارمگاهرتز جدید که در کنفرانس ۲۰۱۹ اتحادیه جهانی مخابرات (ITU ) تعیین شده، به همراه باندهای بین یک تا چهار گیگاهرتز استفاده میشود.
موضوع این است که باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ به دلیل پایین بودن توان عملیاتی، تنها به پوشش موبایل در یک منطقه میتواند کمک کند. اما هم اکنون مشکل فعلی موبایل در کشور مربوط به پوشش نیست. بلکه مشکل به سرعت پایین آن ربط دارد و فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ از نظر فنی نمیتواند مشکل سرعت موبایل را حل کند.
* برخی کارشناسان معتقدند که استاندارد دنیا در مورد پخش تلویزیون تغییر کرده و دیگر کشورها از باند ۷۰۰ برای برودکست استفاده نمیکنند. بلکه این باندها به توسعه موبایل اختصاص یافته است. آیا اطلاع دارید که چه کشورهایی از این باند همچنان برای پخش تلویزیون استفاده میکنند؟
در این سوال دو بحث مطرح است، نخست اینکه از لحاظ بینالمللی، قانون و مقرراتی برای تخلیه باند وضع نشده است. حتی ادعای برخی مقامات سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در مورد کنفرانس ۲۰۰۶ اتحادیه جهانی مخابرات مطرح کردند که معاون سازمان صدا و سیما تعهد داده تا باند ۷۰۰ و ۸۰۰ را خالی کند و آن را امضا کرده، به هیچ وجه صحیح نیست. بنده در آن کنفرانس حضور داشتم و مطلقاً در آن کنفرانس موضوع تخلیه باند مطرح نبود.
بلکه در سال ۲۰۰۶ در کنفرانس ITU بحث پلن دیجیتال و طراحی کل باند، شامل باند ۷۰۰ و ۸۰۰ برای تلویزیون دیجیتال مطرح شد و در آن کنفرانس فرکانسهای این ۲ باند برای تلویزیون دیجیتال به ثبت رسید
پس از آن در سال ۲۰۱۲ و در کنفرانسهای بعدی تصمیم بر این شد که این باندها را با اولویت یکسان (CO PRIMERY) با برودکست به موبایل هم اختصاص بدهند. یعنی مقرر نشد که برودکست حذف شود و یا اولویت آن پایین بیاید. بلکه در استفاده از این باندهای فرکانسی بر اساس سیاست هر کشوری میتوان تصمیم گرفت که برای توسعه شبکه موبایل و یا برودکست استفاده شود.
بله؛ شاید برخی کشورها باند ۸۰۰ را به توسعه موبایل اختصاص داده باشند. اما تفاوت عمده کشور ما با آنها این است که کشورهای دیگر چندین پلتفرم برای ارائه خدمات فراگیر و برودکست به مردم در اختیار دارند. آنها از بستر کابل، ماهواره، ترستریال (تلویزیون زمینی) و فضای مجازی به صورت همزمان استفاده میکنند. اما در کشور ما این امکانات فراهم نیست. ماهواره ممنوع است و بستر کابل هم فراهم و جوابگو نیست. پس تنها گزینه ما تلویزیونهای زمینی است.
ممکن است در برخی کشورها سیاستگذاری به این شکل باشد که پخش تعدادی از برنامههای تلویزیونی در بستر زمینی و پخش سایر برنامهها در بستر ماهواره و کابل انجام شود. در این صورت ممکن است آنها بتوانند این باند را خالی کنند.
اما اگر سیاست کشور ما این است که صدا و سیما در گستره پهناور کشورمان پوشش کامل ایجاد کند و همه برنامهها را از طریق همین شبکه تلویزیون دیجیتال زمینی به دست مردم برساند، تنها راه استفاده حداکثری از فضای فرکانسی است و ما موظفیم همه محتواها و شبکههایمان را با ارتقای کیفیتی که انتظار میرود، روی همین بستر زمینی به مردم ارائه دهیم.
این موضوع بحث امنیت ملی است و این باندهای فرکانسی ابزار اقتدار صداوسیما در این عرصه است.
با تجلیل از برگزیدگان؛
اسکار ایتالیا بهصورت مجازی برگزار شد
جوایز «دیوید دی دوناتلو» ایتالیا که معادل اسکار خوانده میشود،شب پیش به صورت مجازی برگزار شد تا از سال پرباری که سینمای این کشور پیش از شیوع کرونا تجربه کرده بود، تجلیل کند.
سینمای ایتالیا که پیش از شیوع کرونا شرایط موفقی داشت پس از دوره تعطیلات کرونایی با برگزاری مراسم آنلاین اهدای جوایز دیوید دی دوناتلو که از بزرگترین جوایز فیلم کشور است، جان دوبارهای گرفت.
مراسم امسال که شصتوپنجمین سالگرد اهدای این جوایز بود، عصر دیروز بدون فرش قرمز و در حالی برگزار شد که ستارهها به صورت آنلاین در آن حضور داشتند و مراسم از شبکه «رأی» به نمایش درآمد. مراسم تنها چند روز پس از ورود ایتالیا به فاز دوم قرنطینه و در حالی برگزار شد که تهیهکنندگان محلی مشغول سازماندهی پروتکلهای ایمنی و برنامهریزی آغاز دوباره فیلمبرداری پروژهها در ماه ژوئن هستند.
فیلم درام جنایی «خائن» ساخته مارکو بلوچیو که داستان نخستین عضو بالارتبه مافیا را تعریف میکند که سوگند سکوت مافیای سیسیلی را شکست، برنده بزرگ شصتوپنجمین جوایز داوید دی دوناتلو ایتالیا، معادل اسکار این کشور بود.
این فیلم برنده شش جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و همچنین چند جایزه برای بازیگران شد. این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را نیز برای بلوچیو٬ لودوویکا رامپولدی و وایلا سانتلا برد و به عنوان برنده جایزه بهترین تدوین هم معرفی شد.
بلوچیو که یکی از کارگردانهای کارکشته سینمای ایتالیا است، از خانهاش در این مراسم آنلاین شرکت کرد و گفت: آرزوی من این است که جامعه فیلم ایتالیا دوباره بتواند شروع به کار کند. من ۸۰ سال دارم و امیدوارم بتوانم چند فیلم دیگر بسازم.
یاسمین ترینکا برای «الهه ثروت» بهترین بازیگر زن شد و پییر فرانچسکو فاویانو برای «خائن» بهترین بازیگر مرد خوانده شد.
بهترین بازیگران مکمل هم والریا گالینو برای «۵ بهترین عدد است» و لویجی لو کاسیو برای «خائن» انتخاب شدند.
در واقع بخش بازیگر مکمل بزرگترین سورپرایز جوایز را در بر داشت و در حالی که انتظار میرفت روبرتو بنینی بتواند برای ایفای نقش ژپتو در «پینوکیو» ساخته ماتئو گارونه برنده جایزه شود، این بازیگر به لویجی لو کاسیو که در «خائن» نقش یکی از رییسهای مافیا یعنی سالواتوره کونتورنو را ایفا میکرد باخت.
جایزه بهترین کارگردان اول به رحیم بهویان برای «بنگلا» رسید و «مارتین ادن» نوشته موریتسیو بروچی و پیترو مارسلو جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد.«پینوکیو» هم ۵ جایزه برد که شامل بهترین طراحی تولید، طراحی لباس٬ چهرهپردازی٬ آرایش مو و جلوههای ویژه بود. جوایز دیوید ۱۶۰۰ رایدهنده دارد و مارکو بلوچیو کارگردان کارکشته با درام جنایی «خائن» که توسط سونی در ژانویه در ایالات متحده منتشر شد، در صدر نامزدهای این مراسم قرار داشت. متئو گارونه با لایو اکشن «پینوکیو» از دیگر نامزدهای اصلی بود و در کنار آن عناوین متفاوتی از جمله «رومولوس و ریموس: نخستین شاه» ساخته متئو رووره به عنوان یک کارگردان تازهکار و «مارتین ایدن» ساخته پیترو مارسلو قرار داشتند. فیلم «پیراناها» که داستانش در ناپل به وقوع میپیوندد هم در بخش بهترین فیلم از نامزدها بود.فیلم جنایی دیگر که داستانش در ناپل اتفاق میافتد «۵ بهترین عدد است» با نقشآفرینی تونی سرویلو بود که توانست ۹ نامزدی دریافت جایزه دیوید را کسب کند. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی ایگور تووری تصویرگر است.
اخبار
کارگردان ایرانی داور جشنواره کلمبیا شد
کسری تیرسحر، کارگردان ایرانی به عنوان یکی از اعضای هیات داوران اصلی جشنواره جهانی فیلم کوتاه و مستقل «SFTF Film Festival» برگزیده شد. جشنواره فیلم کوتاه و مستقل «SFTF Film Festival»، یک رویداد فیلم سالانه در کشور کلمبیا است که امسال سومین دوره آن برگزار خواهد شد. این جشنواره مخصوص فیلمهایی در ژانرهای ترسناک و علمی-تخیلی است. کسری تیرسحر، کارگردان سینما پیش از این نیز به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش بینالملل جشنواره جهانی فیلم کوتاه و مستقل «Hollywood week film festival» آمریکا انتخاب شده بود.او تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم کوتاه« اتاق شماره ۱۳» را بر عهده داشته که در ۱۲ جشنواره جهانی منتخب شده و موفق به کسب ۳ جایزه بین المللی و ۳ کاندیدی برای جوایز جهانی شده است.جشنواره فیلم کوتاه و مستقل «SFTF Film Festival» در تاریخ ۱۳ آوریل سال ۲۰۲۱ (۲۴ فروردین ۱۴۰۰) در پایتخت کشور کلمبیا شهر بوگوتا برگزار میشود.
خطکشی غلط میان مجریان دینی وغیردینی
مگر رامبد جوان گریه نمیکند؟
کاظم احمدزاده با تأکید بر اینکه خطکشی میان مجریان معارفی و غیرمعارفی در صداوسیما را قبول ندارد از تصورات غلطی که با پذیرش این خطکشیها حاصل شده است، انتقاد کرد. کاظم احمدزاده مجری باسابقه برنامههای مذهبی سیما که در ایام ماه مبارک رمضان امسال با برنامه «الهیه» رادیو تهران، برای اولینبار اجرای یک برنامه رادیویی را تجربه میکند، درباره فضای رادیو به مهر گفت: من اجرای این برنامه را پذیرفتم چراکه میخواستم تجربه کار در رادیو را از نزدیک حس کنم. همیشه از همکارانم شنیده بودم که رادیو دنیای شیرین و جذابی دارد. به نظرم رادیو محیطی بی غل و غش و در عین حال واقعی است، ما در تلویزیون با دکور، ظاهر، تیپ، لباس و ابزار به کار شکل و شمایل میبخشیم اما در رادیو همه آنچه که دارند با صدا انعکاس مییابد و این کار شاید سخت تر هم باشد.
احمدزاده با اشاره به اینکه پیش از این به عنوان مهمان در برنامههای رادیویی حضور داشته، درباره اینکه چرا زودتر وارد اجرا در رادیو نشده است، گفت: در این سالها پیشنهاد جدی برای اجرای رادیویی نداشتهام و به همین دلیل به محض اینکه این پیشنهاد صورت گرفت استقبال کردم و پذیرفتم. با اینکه خیلیها هم میگویند چطور این برنامه را پذیرفتم چون از ساعت سه و نیم تا ۶ صبح باید اجرا کنم و به نظرم دوستان رادیو غریب گیر آوردهاند.(میخندد)
دستمزدی متفاوت با تلویزیون را پذیرفتم و راضیام
این مجری درباره اجرای خود در رادیو با دستمزدی متفاوت از تلویزیون اظهار کرد: محیط رادیو بسیار مقدس است و همین دلیل است که میخواهید در این رسانه کار کنید. بهطور مثال من برای اجرای این برنامه دستمزدی متفاوت با تلویزیون پذیرفتم تا شبی سه ساعت برنامه روی آنتن ببرم و البته راضی هم هستم.وی اضافه کرد: رادیوییها ملاکهایشان مادی نیست و به نظرم باید بیشتر هوای رادیوییها را داشت. آنها اهل فروتنی هستند. به طور مثال ما در تلویزیون شناخته میشویم و خیلیها احترام میگذارند اما رادیوییها را کسی به چهره نمیشناسد و این غربت نوعی تقدس میآورد. احمدزاده درباره برخی از مجریان رادیو که به تلویزیون آمدهاند، گفت: طی این سالها مجریان زیادی از رادیو به تلویزیون آمدند که البته همه آنها هم موفق نبودهاند. با این حال بسیاری از آنها که در این فضا میمانند عشق دارند مثل زنده یاد مهران دوستی که عاشق کارش بود و ما با هم دوستی دیرینهای داشتیم. خود من در همین چند شبی که اجرای این برنامه سحرگاهی را بر عهده داشتهام نگرانم که به رادیو اعتیاد پیدا کنم و برای اینکه این اعتیاد برطرف شود باید خواهش کنم برنامهای آن گوشه کنارها داشته باشم (میخندد.)
حساسیتهای اجرا در مقابل دوربین
این مجری رادیو درباره آرامش رادیو گفت: یکی از ویژگیهای رادیو این است که استرس آن از اجرای تلویزیونی بسیار کمتر است. وقتی ما جلوی دوربین هستیم از طرز قرار گرفتن روی صندلی تا عینک و نگاه، عطسه و... همه تحت نظارت و حساسیت است اما این استرسها طبیعتاً در اجرای رادیویی وجود ندارد و حتی من تصمیم گرفتهام از آنجا که برنامه چندین ساعت هم هست برای ادامه همین آرامش با خودم لباس منزل هم بیاورم(میخندد)!
خط کشیها باعث شده است که مخاطب تصور کند مجری اجتماعی و طنز نباید حرف عمیق و درست بزند و فقط باید سرگرمی ایجاد کند و مجری معارفی نباید حتی لبخند بزند، حتما باید یقهاش بسته باشد، اتوکشیده حرف بزند و کلمات غلیظ بگوید و این خط کشیها مجریها را به اینجا رسانده استاین مجری تلویزیون درباره اجرای برنامههایی در حال و هوای رمضانی و مناسبتی و ویژگیهای چنین مجریانی اظهار کرد: بخشی از این ویژگیها به علایق و بافت فکری فرد برمیگردد. دنیای هر کسی مشخص میکند که چه علایقی دارد البته من این برنامه را صرفاً معارفی نمیدانم بلکه به نظرم ترکیبی از برنامه معارفی اجتماعی است چون به موضوعات جامعه میپردازیم و به طور مثال درباره «گذشت» یا اخلاق حرف زدهایم که امری اجتماعی هم هست و اصلا دین ما اجتماعی است.
وی تاکید کرد: من خط کشی درباره برنامههای معارفی را قبول ندارم چون این برنامهها اجتماعی هم هستند و حتی میتوانند وارد فضاهای دیگر نیز بشوند. اصلا وقتی میگوییم یک برنامه معارفی است این ذهنیت را تداعی میکند که دیگر برنامهها معارفی نیست و این اشتباه است.
خطکشیهای مجری معارفی
احمدزاده با اشاره به اینکه مذهبی و دینی نامیدن برخی برنامهها نوعی خط کشی بوجود خواهد آورد، اظهار کرد: این خط کشیها باعث شده است که مخاطب تصور کند مجری اجتماعی و طنز نباید حرف عمیق و درست بزند و فقط باید سرگرمی ایجاد کند و مجری معارفی نباید حتی لبخند بزند، حتما باید یقهاش بسته باشد، اتوکشیده حرف بزند و کلمات غلیظ بگوید و این خط کشیها مجریها را به اینجا رسانده است. در حالیکه دین ما اجتماعی است چون برای همه ابعاد زندگی ما حرف دارد از تولد فرزند تا احترام به سالمند و حتی اقتصاد اما ما این اجتماع را از دین جدا میکنیم.
وی اضافه کرد: من خودم تا به حال برنامه غیردینی و غیراجتماعی در این ۲۵ سال اجرا نکردهام و حتی این برنامه سحرگاهیام هم چنین فضایی دارد. اصلا روزه میگیریم که ساعاتی روزه گوش و زبان داشته باشیم و عدهای را اذیت نکنیم که باز هم اجتماعی است.
مگر رامبد جوان نمیگرید؟ یا نجمالدین شریعتی نمیخندد؟
مجری «الهیه» با اشاره به اینکه خطکشیها مطالبهای را ایجاد میکند که مجریان فقط در یک ژانر خود را نشان دهند، اظهار کرد: آیا رامبد جوان تا حالا گریه نکرده است یا نجم الدین شریعتی در زندگی نمیخندد و شوخی نمیکند؟ اما مخاطب عادت ندارد روی دیگر این افراد را ببیند و نمیتواند بپذیرد اگر مثلا خنده شریعتی را ببیند انگار یک سطل آب یخ روی او ریختهاند. دیدگاهی که من دارم باعث شده است در برنامههایم دوگانهسوز باشم یعنی هم بخندانم و هم بگریانم یعنی زندگی میکنم همانطور که همه اینگونه هستند. احمدزاده که سالها اجرای «جشن رمضان» را بر عهده داشته است در پایان این گفتگو درباره تکرار فضاهای گفتگومحور در برنامهها نیز عنوان کرد: تقریبا همه برنامهها شبیه به هم شده است و این نشان میدهد در برنامه سازی سه عنصر مهم درایت، نظارت و مدیریت به چشم نمیخورد. حتی فضای برنامهها اگر ابتکار یا خلاقیتی هم دارد اشتباه است مثلا یکی از شبکهها خیرین را آورده بود تا با آنها گفتگو کند و پشت سرش یک نفر آب و جارو میکرد. در علم رسانه گفته میشود نباید چیزی سوژه را تحتالشعاع قرار دهد و حتی زیرنویس را غلط میدانند به دلیل بر هم زدن تمرکز مخاطب و آن وقت شما در بک گراند یک نفر را قرار میدهید تا آب و جارو کند که اینها ابتکارات اشتباهی است.
وی در پایان این گفتگو درباره حس خوب خود از رادیو و فضای آن بیان کرد: ایکاش زودتر از این تجربه رادیو را پیدا میکردم معتقدم هرکسی در تلویزیون کار میکند خوب است که تجربه اجرای رادیویی هم داشته باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4273/19528/76536
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4273/19528/76537
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4273/19528/76538
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4273/19528/76539
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4273/19528/76540
|
عناوین این صفحه
- دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان
- حمایت بنیاد سینمایی فارابی از دومین فیلم «مریم بحرالعلومی»
- ناگفتههای صدا و سیما از دعوای فرکانسی
- اسکار ایتالیا بهصورت مجازی برگزار شد
- اخبار