|
دعاى روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ اجْعَلْ سَعْیى فیهِ مَشْکُوراً، وَذَنْبى فیهِ مَغْفُوراً، وَعَمَلى فیهِ مَقْبُولاً، وَعَیْبى فیهِ مَسْتُوراً، یا اَسْمَعَ السّامِعینَ
خدایا قرار ده کوششم را در این ماه مورد سپاس و تقدیر و گناهم را در آن آمرزیده و عملم را در آن پذیرفته و عیبم را در آن پوشید اى شنواترین شنوایان
«انجمن فیلارمونیک ایران» و یک مقاومت ناتمام در برابر موسیقی سطحی!
علیرضا سعیدی
سرگذشت پرفراز و نشیب فعالیتهای موسیقابی در کشورمان همواره تحتتأثیر خط مشی سیاسی و فرهنگی دولتهای مختلف دچار تغییرات زیادی بوده و هست که در چارچوب گزارشها، مقالات و نوشتارهای مختلف پژوهشی-رسانهای مورد واکاوی قرار گرفتهاند.
در مقاطعی اما برخی از رویدادها و اتفاقات در تقویم تحولات موسیقی ایران به ثبت رسیدهاند که بانیان و طراحانشان با اطمینان خاطر و انرژی فراوان درباره آنها سخن میگفتند، گویی در مدت زمانی کوتاه قرار است تمامی اتفاقات و رویدادها مرتبط با حوزه موسیقی، تحت تاثیر آن فعالیت قرار بگیرد اما چنین نشد.
«گمشدههای موسیقی ایران» عنوان سلسله گزارشهایی است که گروه هنر خبرگزاری مهر در قالب آن به مرور همین رویدادها، تحولات و وعدههای فراموششده میپردازد. عمده تمرکز و هدف تدوین این مجموعه گزارش البته ضمن بازخوانی تحولات، ترویج «تمرکز» و «تفکر دوباره» در مدیران و سیاستسازان حوزه موسیقی کشور برای تامل روی موضوعاتی است که بهتر میبود پیش از رسانهای شدن یا برگزاری مراسم افتتاحیه و ماجراهایی از این دست، برنامهریزی واقع بینانهتری درباره دامنه اثرگذاری آنها صورت میگرت تا در نیمه راه نمانند.
در اولین گام از سلسله گزارشهای «گمشدههای موسیقی ایران» سراغ پروژه ناتمام شکلگیری «انجمن فیلارمونیک ایران» رفتهایم.
دورخیز برای مقاومت دربرابر هجمه موسیقیهای سطحی
«انجمن فیلارمونیک ایران» یکی از نهادهای غیرانتفاعی موسیقی در کشورمان است که پس از ثبت رسمی خود در آبان ماه سال ۹۷ و برگزاری یک نشست خبری در اردیبهشت ماه سال گذشته، تاکنون غیر از برگزاری چند کارگاه پژوهشی و کنسرت محدود هیچگونه فعالیتی نداشته است. البته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز انجمنی با نام «انجمن فیلارمونیک تهران» به فعالیت مشغول بود که این مجموعه نیز به دلیل فراز و نشیبهای فراوانی که چه در قبل و چه پس از پیروزی انفلاب داشت سرنوشت مشخصی را پیدا نکرد.
به هر ترتیب در توضیحات «انجمن فیلارمونیک ایران» که بزرگانی چون احمد پژمان، شریف لطفی، حسین علیزاده، بتول قنبری مهر، شهرداد میرزایی بهعنوان هیأت مؤسس و شهرداد میرزایی مدیرعامل، بهرام جمالی قائم مقام، فواد قهرمانی خزانه دار، فریده ثمربخش و امیرحسین نجفی بازرسان اعضای آن را تشکیل میدهند، آمده است: «انجمن فیلارمونیک ایران، نهادی غیرانتفاعی و مردمی است که حیات آن مستلزم حمایتهای مادی و معنوی افراد و یا نهادهایی است که خواهان و پشتیبان موسیقیاند. حمایت از انجمن، راهی مطمئن برای کمک به رشد و فراگیر شدن موسیقی فاخر، در برابر هجمهٔ موسیقیهای سطحی و عامهپسند است. این انجمن میتواند بستری سالم، جهت کار آفرینی موسیقیدانان جوان، درکشور ما باشد. انجمن فیلارمونیک ایران از تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۷ با شماره ۴۵۸۳۰ به ثبت رسیده و به فعالیت خود ادامه میدهد»
اگرچه خط مشی فعالیتهای انجمن فیلارمونیک ایران (دوستداران موسیقی) با حضور افراد شناخته شده و صاحب نظر موسیقی کشورمان میرفت تا در تحقق شعار خود یعنی مبارزه با هجمه موسیقیهای سطحی و عامهپسند کارهای مهمی را انجام دهند، اما گویا برخی از شرایط نامعلوم باعث شده که غیر از برگزاری یک نشست خبری که اردیبهشت ماه سال گذشته در فرهنگسرای ارسباران با روایت حرفهای زیبا و قشنگ همراه بود، هنوز مخاطبان و هنرمندان موسیقی شاهد خروجی مناسبی از این مجموعه غیر دولتی نباشند. شرایطی که اگر به سامانه اینترنتی این انجن مراجعه کنیم متوجه ساختاری میشویم که مدتهاست در فعالیتهای خود متوقف شده است.
انجمن فیلارمونیک ایران به دنبال چه بود؟
شهرداد میرزایی مدیر اداری انجمن فیلارمونیک ایران روز هشتم اردیبهشت ماه سال ۹۸ بود که در نشست خبری این مجموعه غیردولتی گفته بود: از این انجمن انتظار میرود که در اجرای موسیقی فاخر تلاش کند. این انجمنها در تمام دنیا چارچوبهای مشخص خود را دارند و با حمایتهای مردمی برنامههایشان انجام میشود. این انجمنها تلاش میکنند تا اجراهای موردنظر مردم را با تکیه بر مبانی موسیقی فاخر اجرا کنند ما هم تلاش کردیم تا در این فضا بتوانیم به اهداف و برنامههای موردنظر خود دست پیدا کنیم.
شریف لطفی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت کشورمان نیز در این برنامه گفت: شاید مردم ما با واژه فیلارمونیک چندان مأنوس نباشند. این واژه یک عملکرد و شناخت جهانی دارد که ما باید تلاش کنیم که این واژه را با مردم کشورمان آشنا کنیم. [...] واژه فیلارمونیک یا دوستداران موسیقی موضوع مهمی است که کارکرد آن فقط اجرای صحنهای در کنسرتها نیست. این انجمنها در تمام دنیا سعی میکنند تحتنظر واژه فیلارمونیک یا دوستداران موسیقی به دولت متکی نبوده و کارهای فرهنگی را انجام دهند که فعالیتهای آن بر اساس آموزش شکل میگیرد. این همان اتفاقی است که در تمامی انجمنهای فیلارمونیک دنیا انجام میپذیرد. ما هم امیدواریم که در آینده بتوانیم در ایران چنین فعالیتهایی را ادامه داده و مردم را هرچه بهتر با موسیقی آشنا کنیم. این انجمن پایگاه مستحکمی است که تشکیل آن اتفاقاً یکبارهای نیست. این انجمن اعضای معتبری دارد که تجربههای خوبی را در عرصه موسیقی انجام دادهاند. ما نگران اتفاقات خوب و بد مجموعههای گذشته نیستیم. ما اهدافی را مدنظر قرار دادهایم که نگرش اصولی به موسیقی با تکیه بر حمایتهای مردم دارد. این انجمن به هر صورت حرکت خود را آغاز کرده است. در این راه قطعاً در مقام حذف یا رویارویی با مجموعههایی که با اسم فیلارمونیک مشغول به فعالیت هستند نیستیم و به آنها بگوییم شما چرا این نام دارید؟ اتفاقاً این مجموعه پایگاهی برای جذب ارکسترها و مجموعهها با همین نام است تا تشکل منسجمتری در این راستا شکل گیرد که امیدوارم این اتفاق صورت پذیرد.
حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی که همواره در بزنگاههای مختلف رویدادهای موسیقی کشورمان حضور موثری داشته و از فعالیت انجمنها و رویدادهایی که در جهت حفظ و اشاعه موسیقی خوب حمایتهای خوبی انجام داده در این جلسه بود که وفتی با پرسشهای از سر واقعیت اهالی رسانه مبنی بر ضمانتهای استمرار فعالیتهای این انجمن از هنرمندان حاضر در نشست مواجه شد، خاطر نشان کرد: انجمن فیلارمونیک در جهان تبدیل به یک سنت شده و میتوان گفت پدیدهای است که از دل مردم الهام میگیرد. پس یکی از مسائل مهم در این میان حمایت مردم از چنین مجموعههایی است که میتوانند منبع الهام برای خلاقیت باشند. این موضوع در کشورهای پیشرفته مشخص شده و ارگانهای دولتی با این مجموعههای همکاریهایی دارند که اصلاً ضد هنر نیست. آنها با شناختی که توسط همین انجمنها با موسیقی پیدا میکنند، کارهایی را انجام میدهند که موضوع بودجه نیز در آن اهمیت پیدا میکند. تز ما این است که هرکسی کار خودش را انجام دهد قطعاً بخش زیادی از کارها انجام میپذیرد. ما انسانهای تنبلی شدهایم که دیگر تمایلی برای ادامه کار نداریم. قطعاً راههای دشوار به راحتی به دست نمیآید قطعاً در این زمینه اتفاقات سیاسی ممکن است تأثیرگذار باشد. اما باید این موضوع را هم بدانیم که ما کشور نمونهای در تمام دنیا هستیم. شما اگر فقط درباره موسیقی این کشور را جستجو کنید خواهید دید که چه گنجینهای در این راستا هست.ما سربازان موسیقی هستیم و با تأسیس انجمن فیلارمونیک ایران تصمیم داریم تا با استفاده از گنجینههای موسیقی ایران فعالیتهای ثمربخشی را در عرصه موسیقی انجام دهیم. البته من از شما خبرنگاران هم میخواهم که آنقدر ناامید به موضوع نگاه نکرده و ما را در این راه کمک کنید.
وی در پایان صحبتهای خود تاکید میکرد: «ما تسلیم موضوع نمیشویم. ما قطعاً تلاشمان را انجام میدهیم ضمن اینکه به نظر من پشتیبانی مردمی شاید در ظاهر شعار باشد اما قطعاً درک مردم از این موضوع میتواند موجب بروز حمایتهایی از سوی آنها شود. البته که من نمیتوانم به شما تضمین بدهم که کارهای آنچنانی صورت میگیرد. ما به جهت ایمانی که به کارمان داریم سعی میکنی تا نیروی بزرگی بشویم تا به پشتوانه مردم و هنرمندان موسیقی هنری را به جامعه بهتر معرفی کنیم. این روزها گرچه شرایط اقتصادی مناسبی در بدنه جامعه وجود ندارد اما چیزی که چاشنی عملکرد ما در انجمن فیلارمونیک ایران وجود دارد موضوع امید است و تا آنجایی که ایمان داریم و صداقت در کار است به فعالیتهای خود ادامه میدهیم. تجربه هم نشان داده ممکن است دولت در برخی موارد مانع برخی کارها شود اما تلاش ما این است که چنین شرایطی وجود نداشته نباشد.
با تمام این آرزوها و آرمانها اما گویا ماجرا به گونه دیگری رقم خورده و اگر چه اعضای مجموعه انجمن فیلارمونیک ایران تلاش کردهاند در مواجهه با هجوم سهمگین موسیقیهای بیهویت کارهای مهمی را انجام داده و اتفاقاً در این چارچوب کارگاهها و برنامههای محدودی را هم در تهران و شهرستانها تدارک دیده بودند اما گویا بازهم ماجرا به گونهای دیگر رقم خورده و انجمن فیلارمونیک ایران از همان بدو تولد مشخص بود که به مرگ تدریجی خود نزدیک شده است.
شهرداد میرزایی مدیرعامل انجمن فیلارمونیک ایران که چندان تمایلی به نامگذاری این سمت نداشت در گفتگوی کوتاه خود با خبرنگار مهر روی آن صحه گذاشت و گفت: متاسفانه تامین بودجه انجمن در بدترین شکل ممکن قرار گرفته و با این شرایط مالی که میتوانست با برخی حمایتهای دولتی صورت گیرد، در حال حاضر امکان ادامه کار وجود ندارد.
«طپانچه خانم» بهصورت محدود پخش میشود
پژوهشی در باب تئاتر آنلاین
شهاب الدین حسین پور با اشاره به پخش محدود فیلمتئاتر «طپانچه خانم» از سوم خردادماه از انتشار فیلمتئاتر آثارش به صورت دیویدی خبر داد و عنوان کرد در حال پژوهش روی پدیده تئاتر آنلاین است.
شهابالدین حسین پور کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «زندگی گالیله» که قرار بود بهار سال جاری به صحنه برود به خبرنگار مهر گفت: قرار بر این بود که نمایش «زندگی گالیله» نوشته برتولت برشت با دراماتورژی محمد امیریاراحمدی را نیمه اول خرداد ۹۹ در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه ببرم و تا هفته اول اسفند ۹۸ هم تمرینها و مراحل آمادهسازی نمایش برقرار بود اما به دلیل بحران پیش آمده ناشی از بیماری کرونا بعد از ۴۰ جلسه مجبور به تعطیلی تمرینات شدیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز در حال مذاکره و کسب تکلیف از اداره کل هنرهای نمایشی و مدیریت مجموعه تئاتر شهر برای زمان اجرای نمایش هستم اما متاسفانه در این دوران نه نسبت به جبران خسارتی که گروه متحمل شده و نه زمان از سرگیری اجرا صحبتی با ما نشده است. قطعاً بدون حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه تنها گروه نمایش ما بلکه هیچ اثر نمایشی دیگری نمیتواند دوباره روی پای خود بایستد.
حسینپور درباره انتشار فیلمتئاتر آثارش بیان کرد: از مدتی قبل تصمیم داشتم نمایشهای اخیرم را به صورت فیلمتئاتر منتشر کنم که شرایط به وجود آمده به دلیل بحران کرونا باعث شد بیشتر از قبل به این کار ترغیب شوم البته مشکلات اقتصادی باعث تاخیر در کار شد اما در نهایت نمایشهای «طپانچه خانم»، «بیوههای غمگین سالار جنگ»، «یک زندگی بهتر» و «سرآشپز پیشنهاد میکند» قرار است تا کمتر از یک ماه دیگر به صورت DVD وارد بازار شوند.
این کارگردان تئاتر درباره پخش محدود فیلمتئاتر «طپانچه خانم» در اینترنت نیز عنوان کرد: همچنین قرار بر این است که پخش فیلم اجرای دوم نمایش «طپانچه خانم» که سال ۹۶ در تماشاخانه پالیز به صحنه رفت از سوم خرداد ماه به صورت محدود در سامانه عرضه اینترنتی محصولات نمایشی آغاز شود. همه مجوزهای لازم برای پخش فیلم تئاترهای تهیه شده از نمایشهایی که به صحنه بردهام چه بهصورت DVD و VOD اخذ شده و مشکلی از بابت پخش و نمایش این آثار وجود ندارد.
وی درباره برنامههایش در دوران پساکرونا گفت: تلاشمان این است که در صورت فراهم شدن شرایط یکی از نمایشهای قدیمی گروه را بازتولید کنیم که در این شرایط هزینههای بازتولید مناسبتر از تولید دوباره یک نمایش خواهد بود. البته این به معنی انصرافم از اجرای نمایش «زندگی گالیله» نخواهد بود چون ۴ سال است که در نوبت اجرای این نمایش هستم اما باید این مساله را در نظر گرفت که در صورت باز شدن تماشاخانهها چه زمانی را برای اجرا به ما اعلام میکنند و در این وضعیت ممکن است تغییراتی در گروه بازیگران به وجود بیاید که به معنی این است که تمرینات را باید از ابتدا آغاز کنیم.
کارگردان «یک زندگی بهتر» یادآور شد: همچنین با همراهی اعضای گروه پارکینگ در حال تاسیس یک مجموعه فرهنگی هنری هستم. در همین حین نیز در حال پژوهش درباره اجرای تئاتر آنلاین و چگونگی آموزش تئاتر به صورت آنلاین هستیم و اینکه چه راهکارهایی از لحاظ محتوایی و فنی و با چه فهرست مطالب تدریسی برای کاربردی شدن این شیوه از تئاتر مورد نیاز است.
اخبار
رایزنی برای ساخت دنباله «دنیای شیرین دریا»
فرهاد بشارتی بازیگر حوزه کودک در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه یکی از بهترین کارهایش در زندگی حرفهای «دنیای شیرین دریا» بوده است بیان کرد که قرار است خودش فصل دوم این سریال را بسازد و گفت: صحبتهایی انجام شده و اگر بودجه این سریال تامین شود فصل جدیدی از آن را خودم خواهم ساخت.وی اضافه کرد: پیش از این چند بار با بهروز بقایی حرف زده بودیم و چندی پیش هم با بیژن بیرنگ صحبت کردم تا این مجموعه را مطابق فضای روز بازسازی و به نوعی شخصیتها را دوباره طراحی کنیم تا در ادامه همان سریال باشد، هرچند پوپک گلدره دیگر در میان ما نیست. ممکن است خودم کارگردانی این مجموعه را بر عهده بگیرم و بهروز بقایی مشاور این کار باشد.بشارتی درباره این سریال بیان کرد: «دنیای شیرین دریا» کاری بود که من با آن شناخته شدم و البته پیش از آن هم کار کرده بودم اما این کار تاثیر زیادی در شهرت من گذاشت. عوامل سازنده این سریال بسیار باتجربه بودند و به همین دلیل در زمان خودش بسیار موفق شد و حتی خاطرم هست در همان سالها 99 درصد مخاطب داشت و از کودک هفت ساله تا پیرمرد و پیرزن آن را میدیدند. البته آن زمان چند شبکه بیشتر نبود و طبیعتا کارها خیلی دیده میشد.وی در پایان درباره شهرتی که از آن کار به دست آورد گفت: خاطرم هست آن زمان بهروز بقایی برای نقش من بهعنوان «عمو حسن» در این مجموعه میگفت باید این نقش را آنقدر شیرین بازی کنی که همه بچههای ایران بگویند ای کاش او عموی من بود. فکر میکنم همین اتفاق هم رخ داد و بچهها من را تا مدتها بعد از سریال به نام عمو حسن میشناختند. به ویژه که من خودم برادر ندارم و نتوانستم عمو باشم و از طریق این مجموعه توانستم عموی همه بچهها شوم.
بازچاپ آثاری از اگزوپری و اقبال لاهوری
کتاب «شازده کوچولو» اثر آنتوان دوسنت اگزوپری به ترجمه محمد قاضی که از سال ۱۳۴۷ توسط انتشارات امیرکبیر چاپ میشود امسال چاپ شصت و نهم خود را میبیند.این کتاب نخستین ترجمه محمد قاضی برای رده سنی کودک و نوجوان است که در باور برخی از کارشناسان بهترین ترجمه هم شناخته میشود. با این باور، این کتاب در سال ۱۹۸۷ توسط شورای کتاب کودک برگزیده شد تا به فهرست افتخار آی.بی.بی.وای معرفی شود. شازده کوچولو اثری خیالانگیز و زیباست که در خلال آن عواطف بشری به سادهترین شکل تجزیه و تحلیل شده است. در این داستان سنت اگزوپری به شیوهای سوررئالیستی به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی میپردازد.
این اثر از آثار کلاسیک و ماندگار ادبیات کودکان است که تاکنون به بیش از ۱۰۲ زبان ترجمه شده است و از پر فروش ترین آثار دنیاست. سنت اگزوپری این اثر را در سال هایی که جهان درگیر جنگ جهانی دوم بود، نوشته است.در چاپ جدید از کاغذ بالک یا سبکبال استفاده شده است. این نوع کاغذها به دلیل وزن سبک و رنگ چوبی که دارند مطالعه و جابجایی کتاب را آسان میکنند. چاپ شصتونهم شازده کوچولو در ۱۱۴ صفحه و قیمت ۱۹ هزار تومان روانه بازار نشر شده است. کتاب «سیر فلسفه در ایران» هم در قالب چاپ هشتم راهی بازار شده است. این کتاب در اصل محتوای پایاننامه اقبال لاهوری است که برای دریافت درجه دکتری به دانشگاه آلمانی لودویگ ماکسیمیلیان ارائه شده است. اقبال در این رساله کوشیده است به قصد کشف نظامهای فلسفی و تسلسل فکری ایران، جریان عمومی فلسفه ایرانی را عرضه کرده و جای جای اندیشههای ایرانی و اسلامی را با اندیشههای هندی، چینی و غربی سنجیده است.
چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۵۷ منتشر شده است. حالا بعد از ۴۲ سال چاپ هشتم آن در ۲۴۴ صفحه و قیمت ۳۷ هزار تومان توسط انتشارات امیرکبیر روانه پیشخان کتابفروشیها شده است.
اخبار
سیروس مشفقی در بیمارستان
سیروس مشفقی به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری است. عبدالرحمان فرقانیفر، دوست این شاعر پیشکسوت گفت: آقای مشفقی از حدود سه هفته پیش بهعلت تنگی نفس شدید در بیمارستان فیروزگر و در بخش مراقبتهای ویژه بستری است. که با پسرش، حمیدرضا مشفقی، صحبت میکردم اطلاع داد خوشبختانه دستگاه اکسیژن را از او جدا کردهاند و باید چند روزی در بخش مراقبتهای ویژه بماند تا ریهاش حالت عادیاش را پیدا کند. حال مشفقی تقریبا رو به بهبود است.
به گفته فرقانیفر، از سیروس مشفقی تست کرونا گرفته شده که منفی بوده، با این حال به گفته فرزندانش در بخش کرونایی بیمارستان بستری شده است. سیروس مشفقی مشهور به شاعر روستا، زاده یکم فروردین ۱۳۲۲ در پل سفید (سوادکوه) مازندران است.
از آثار او میتوان به «پشت چپرهای زمستانی» (۱۳۴۶)، «پائیز شعرهای تازه» (۱۳۴۸)، «نعره جوان» (۱۳۴۹)، «شبیخون» (۱۳۵۷) و «عشق معنی میکند حرف مرا» (۱۳۸۱) اشاره کرد.
انتشار اجرای بینالمللی ارکستر سمفونیک تهران
اجرای خانگی ارکستر سمفونیک تهران با حضور نوازندگان و خوانندگان بیش از ۱۵ کشور است که بردیا کیارس، نوازنده و رهبر ارکستر کار مدیریت هنری پروژه را به عهده داشته است.
به گزارش تماشاگران امروز و به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد رودکی، در این اجرای خانگی که بیشتر از ۱۷۰ نوازنده و خواننده حضور دارند، موومان چهارم سمفونی ۹ بتهوون اجرا میشود؛ این قطعه محوریت صلح، شادی و برادری دارد.
در توضیحات ابتدایی این قطعه آمده است: «ما معتقدیم پیام این اجرا برابری و دوستی است؛ در این شرایط که جهان درگیر مسالهای مشترک است (ویروس کرونا)، راهی جز همبستگی برای عبور از این بحران وجود ندارد. همانطور که سعدی شاعر بزرگ ایران گفت: بنیآدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند».
پیشتر توسط بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دو اجرای خانگی «سبکبال» و «شور عاشقانه» توسط ارکستر ملی ایران اجرا و منتشر شده است.
بازگشایی سینماها در عیدفطر منتفی شد
طبق اعلام معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا، بازگشایی سینماها که پیشتر اعلام شده بود همزمان با عید فطر خواهد بود، منتفی شد.
محمدمهدی طباطبایینژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره آخرین تصمیمات درباره زمان بازگشایی سینماها گفت: سینماها در عید فطر بازگشایی نمیشوند ستاد کرونا هم هنوز به ما اجازه بازگشایی را نداده است و باید ببینیم موقعیت بعدی چه زمانی فراهم میشود. وی ادامه داد: البته در میان شهرهایی که وضعیتشان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا سفید اعلام شده است، آنهایی که سینما دارند یا امکان سینما سیار را دارند، میتوانند به این امر اقدام کنند ولی ما پیگیر بودیم بتوانیم در عید فطر بازگشایی کامل سینماها را با رعایت پروتکل داشته باشیم که این امر فعلاً امکانپذیر نیست و سینماها همچنان بسته خواهند بود.
وی افزود: در حال حاضر ما با احتمالات مختلفی روبهرو هستیم و تلاشمان را میکنیم در این زمینه به جمعبندی برسیم. دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پیشنهادات خود را که همان ضوابط ۱۵ گانه کارگروه آسیبهای سینما بود، به ستاد مقابله با کرونا دادند و آن دوستان هم بررسی کردند البته آنطور که من اطلاع دارم مجموعه ستاد مقابله با کرونا خودشان هم مطالعات بیشتری انجام دادهاند اما اینکه فعلاً در عید فطر بازگشایی نخواهیم داشت، قطعی است. در مرحله بعد اولین احتمالات بازگشایی بعد از نیمه خرداد و یا پایان خرداد خواهد بود.
طباطبایینژاد بیان کرد: اگر نگاهی به بازگشایی سینماها در کشورهای دیگر هم بیندازیم متوجه میشویم که تقریباً همه شرایط ما را دارند. برای مثال در فرانسه ماه سپتامبر به این منظور اعلام شده یا استرالیا با شرایط محدودی بازگشایی را داشته است یعنی همه کشورها شرایط مشابهی دارند.
وی در پایان گفت: به تازگی ۲ تست تجمعی انجام شده که ستاد مقابله با کرونا باید جوابش را دریافت کند. در این صورت احتمال اینکه سینماها با قید رعایت پروتکل و محدودیت ظرفیت، بازگشایی شوند، برای نیمه خرداد به بعد وجود دارد. در حال حاضر هیچکدام از ما نمیتوانیم خبر قطعی درباره پایان تعطیلی سینماها بدهیم چون هیچ کس اطلاعی ندارد حتی خود ستاد هم به ما خبر قطعی نمیدهد. باید بازخوردهای بیرونی گرفته شود. برای مثال باید تعداد مبتلایان مشخص شود چون به تازگی تجمعات آزادتر شده و مساجد به طور محدود بازگشایی شدهاند بنابراین باید بازخورد این اتفاقات گرفته شود، اگر دیدند شرایط پرمخاطره نیست یک گام به جلو میروند و ممکن است در این مرحله سینما در اولویت قرار بگیرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4280/19592/77778
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4280/19592/77779
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4280/19592/77780
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4280/19592/77781
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4280/19592/77782
|
عناوین این صفحه
- دعاى روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
- «انجمن فیلارمونیک ایران» و یک مقاومت ناتمام در برابر موسیقی سطحی!
- پژوهشی در باب تئاتر آنلاین
- اخبار
- اخبار