|
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری و جمعی از فعالان مقاومت
کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی افتتاح شد
در آستانه روز جهانی قدس، کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی روز سهشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از فعالان مقاومت در فرهنگسرای انقلاب اسلامی افتتاح شد.
به گزارش امتیاز؛ ، در آستانه روز جهانی قدس، آیین افتتاح کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی روز سهشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه با حضور حجتالاسلام میثم امرودی رییس و تعدادی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شماری از فعالان حوزه مقاومت و فلسطین و جمعی از اعضای شورای اندیشهورز بینالملل این سازمان در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این برنامه که با رعایت پروتکلهای بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شد، یوسف بالو رییس فرهنگسرای انقلاب اسلامی با خوشامدگویی به حاضران گفت: مدت زمان طولانیای طی شد تا کتابهای تخصصی این مجموعه جمعآوری شود و از آقای صفاتاج سپاسگزاریم که کتابهای کتابخانه شخصی خود را برای استفاده عموم به کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی اهدا کردند.
وی افزود: همچنین به زودی میز پژوهش انقلاب و مقاومت اسلامی را خواهیم داشت تا گامهای استواری در جهت گسترش فرهنگ مقاومت اسلامی برداریم.
باقری: باید به سال ۵۷ برگردیم
محمدرضا باقری از اعضای شورای اندیشهورز بینالملل سازمان فرهنگی هنری سخنران بعدی بود که عنوان کرد: از آقای امرودی تشکر میکنم که تلاش میکنند فضای فرهنگی هنری شهر تهران را با فرهنگ مقاومت همراه کنند. یاد شهید سلیمانی سردار مقاومت و آقای شیخالاسلام سردار دیپلماسی مقاومت را نیز گرامی میداریم.
وی ادامه داد: ما چارهای جز بازگشت به خویشتن خویش نداریم. باید به سال ۵۷ برگردیم تا بتوانیم گام دوم انقلاب اسلامی را هر چه محکمتر برداریم. راه رسیدن به تمدن اسلامی بازگشت به خویشتن در مسائل علمی، فرهنگی، هنری و... است و امروز جای خوشحالی است که کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی افتتاح میشود.
باقری تصریح کرد: برای اجرای منویات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری باید چنین کارهایی انجام داد تا بتوانیم نسل جوان را با حقیقت انقلاب اسلامی بیشتر آشنا کنیم. بعد از ۲۴ سال که به عنوان سخنران روز قدس در ترکیه حضور داشتم و اخراج شدم، جا دارد از اینجا روز جهانی قدس را گرامی بدارم و از سازمان فرهنگی هنری برای برگزاری این برنامههای ارزشمند تشکر کنم.
اکبری: اشغال فلسطین اشغال اسلام است
در ادامه حسین اکبری رییس مرکز مطالعات مجمع جهانی بیداری اسلامی به ریشهیابی نقش استکبار جهانی در اشغال فلسطین پرداخت و گفت: بعد از فروپاشی نظم دوقطبی جهان، نیروی واحدی که ادعا میکرد نظم جهانی و تکقطبی است، نیروی مقاومت اسلامی را در برابر خود دید. همیشه این باور را داشتهایم که اشغال فلسطین تنها اشغال یک سرزمین نیست و اشغال اسلام است.
وی افزود: اگر مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار شکل نمیگرفت، معلوم نبود چه اتفاقاتی در جهان اسلام رخ میداد. اراده خداوند و همت مقاومت باعث شد اهداف نظم جهانی که میخواست لیبرال دموکراسی را بر جهان حاکم کند، شکست بخورد. امیدواریم به زودی با افول آمریکا و فروپاشی رژیم صهیونیستی، چندجانبه گرایی در جهان ایجاد شود.
اکبری ادامه داد: همه چیز از زمانی آغاز شد که ما از فلسطین حمایت کردیم و این حمایت در واقع دفاع از حیثیت اسلام بود. اگر در مقابل نظام سلطه نمیایستادیم، شاید جنگی هم علیه کشورمان آغاز نمیشد. به تعبیری، همه شهدای ما در واقع شهدای قدس نیز هستند.
وی در پایان گفت: هر چه در حوزه مقاومت کار شود، میتواند خدمتی به همه مسلمانان باشد و افتتاح این کتابخانه اقدام ارزشمندی است که شهروندان را به سمت آگاهی از ارزشهای مقاومت سوق خواهد داد.
خالد قدومی: آسانترین نسخه برای حل مسئله فلسطین وحدت است
خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران نیز با بیان اینکه امروز در موضوع فلسطین با دو چالش درونی و بیرونی مواجه هستیم، گفت: همه افراد محور مقاومت در کنار مقام معظم رهبری وحدت دارند و رقابت بین جنبشهای گوناگون مقاومت، رقابت سالمی است، اما چالش درونی ما بروز احتمالی تفرقه در میان این جنبشهاست که باعث ایجاد مشکلات فراوانی میشود. امیدوارم در آستانه روز جهانی قدس که ابتکار بینظیری از حضرت امام(ره) بود، به وحدت کامل بین نیروهای مختلف مسلمان برسیم. آسانترین نسخه برای حل مسئله فلسطین وحدت است.
وی اضافه کرد: چالش بیرونی هم معامله قرن است که برای سلطه اسرائیل بر منطقه طراحی شده و هدف دیگر آن، به پایان رساندن مسئله فلسطین و منطقه به شکل دلخواه مستکبران است. دنیا در حال حاضر از وضعیت نگرانکننده فلسطین غافل است و تمرکز همه بر بیماری کرونا واقع شده است.
نماینده جنبش حماس در تهران در پایان گفت: از سازمان فرهنگی هنری برای افتتاح این کتابخانه سپاسگزارم و امیدوارم همه کسانی که قلبشان برای آزادی فلسطین میتپد، به هم نزدیکتر شوند.
ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی و سعید صادقی مشاور شهردار تهران از دیگر حاضران در این مراسم بودند.
در پایان این مراسم، کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی افتتاح شد. این کتابخانه در فضایی به وسعت ۲۵۰ مترمربع راهاندازی شده و شامل بخشهایی همچون؛ مخزن، سالن مطالعه و نشریات است. این کتابخانه از شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۸ و پنجشنبهها ۸ تا ۱۶ فعال است. علاقهمندان برای عضویت در کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی با ارائه یک قطعه عکس و اعلام کد ملی و پرداخت حق عضویت میتوانند به مدت یک سال از خدمات آن بهرهمند شوند.
سفر با دستکش و ماسک آغاز شد!
سفرهای عید فطر از امروز آغاز شده است و تا هفته دیگر که دو روز تعطیل است ادامه دارد. بخشی از افراد قبل از شروع تعطیلات عید سفر میکنند و برخی دیگر نیز پس از آن سفر کرده و تا آخر هفته در سفر میمانند.
وزارت میراث فرهنگی سفرهای تفریحی را مجاز شمرده اما آن را محدود به طبیعتگردی کرده است چرا که هنوز موزهها و بسیاری از مراکز گردشگری باز نشدهاند تا بتوان انواع مختلف سفر را تجربه کرد.
روز گذشته علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی خبر داد: مراکز تفریحی روباز برای طبیعتگردی و کوهنوردی باز است و هیچگونه محدودیتی از نظر این وزارتخانه برای استفاده مردم با رعایت پروتکلهای بهداشتی وجود ندارد.
این وزارتخانه همچنان تاکید دارد که مردم نباید از چادر مسافرتی استفاده کنند چرا که به دلیل تجمع بیش از حد گردشگران و برای رعایت مسائل بهداشتی بهتر است از مراکز اقامتی رسمی دارای مجوز استفاده شود.
هر چند که این موضوع باید توسط فرمانداران و استانداران مدیریت شود و به مسافران اجازه برپایی چادر مسافرتی و اقامت در کمپها داده نشود، اما همچنان باید فکری به حال هتلها و مراکز اقامتی بود که در این ایام نتوانستهاند دوباره شروع به کار کنند. با این وجود باید مسافران قبل از حرکت و آغاز سفر از فعالیت مراکز اقامتی مطمئن شوند و رزرو خود را انجام دهند.
سفر با ماسک و دستکش!
همانطور که همیشه متولیان و کارشناسان سفر میگویند این بار بیشتر از همیشه باید قبل از سفر برنامهریزی کرد هم به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی و هم برای رزرو بلیت و مرکز اقامتی.
سفرهای عید فطر تفاوت دیگری با سفرهای دیگر سال نیز دارد همزمان با شیوع کرونا نه تنها باید مسائل بهداشتی بیش از هر زمانی رعایت شود بلکه در چمدان همه مسافران لوازمی که شاید هیچ وقت و یا کمتر از آن استفاده میکردند نیز اضافه شده است مانند ضدعفونیکنندهها و یا دستکش و ماسک.
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در برنامه تلویزیونی شبکه خبر گفت: همه مراکز تفریحی روباز، طبیعتگردی و همه مکانهایی که همکاران ما در وزارت بهداشت اعلام کردند که احتمال شیوع بیماری کرونا وجود ندارد، باز و آماده خدمترسانی است و پروتکلهای وزارت بهداشت در این مکانها بهطور کامل رعایت میشود.
او همچنین تاکید کرد که همکاران ما در بخش خصوصی و نیمهخصوصی صنعت گردشگری حدود سه ماه است که همگام با توصیههای بهداشتی ستاد ملی مدیریت کرونا به شکل داوطلبانه مراکز تفریحی، گردشگری حتی اقامتی و پذیرایی خودشان را تعطیل کردند، به دنبال این بودیم کمک کنیم تا از این بحران هر چه زودتر عبور کنیم. این مرحله بحرانی با کمک همکاران ما در وزارت بهداشت مدیریت شده و اکنون با توجه به شرایط جدید و گشایشهایی که در تردد بین شهرها، استانها و مراکز معنوی، مذهبی و زیارتیمان اتفاق افتاده است، پیشبینیهایمان با رصدهای میدانی که داریم، این است که مردم بعد از دوران سختی که در قرنطینه خانگی بودند، نیاز دارند به شکلی از این استرس و فشار بیرون بیایند، بنابراین آمادگیها ایجاد شده بهطوری که در طول این مدت همه پروتکلهای بهداشتی و توصیههایی که در ابعاد جهانی مطرح شد و ستاد ملی کرونا آن را نیز توصیه کرده است در داخل کشورمان به همه تأسیسات گردشگری ابلاغ کردیم.
تاکید بر سفرهای غیر ضرور از سوی وزارت بهداشت
با وجود اینکه در همین برنامه تلویزیونی، محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید داشت همچنان نظر ستاد کرونا بر عدم انجام سفرهای غیر ضرور است، اما در ادامه هم گفت: این ویروس با طبیعتی که دارد از طریق تماس منتقل میشود این تماس از طریق فردبهفرد یا تماس فرد با سطوح است. ما باید این دو موضوع مهم را تحت کنترل قرار بدهیم و در دستور کار وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قرار بگیرد و معاونت گردشگری نیز به تمام واحدها تأکید کند که مراقب این دو موضوع مهم باشند، یعنی ضدعفونی دستها، گندزدایی سطوح و حفظ فاصله مطمئنه که تمام مراکز ملزم به رعایت آن هستند.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هزینهها و خساراتی که کرونا به گردشگری وارد کرد را به شکل مستقیم بالای ۴ هزار میلیارد تومان برای سه ماه دانست که به گفته او اگر اثرهای غیرمستقیم را در نظر بگیریم این عدد چهار برابر خواهد شد. این نشان میدهد که بیش از این نمیتوان منتظر خسارت به بخشهای مهم گردشگری شد بنابراین باید چارهای اندیشید.
پروتکل سفر هوشمند را بخوانید
حالا هتلداران و آژانسهای مسافرتی به این فکر افتادهاند تا بتوانند هم مسافر داشته باشند و هم مسائل بهداشتی را رعایت کنند. جمشید حمزهزاده رئیس جامعه هتلداران کشور به خبرنگار مهر گفته است که ما جدا از پروتکل ستاد مبارزه با کرونا، پروتکل دیگری را نیز خودمان تهیه کردهایم به این منظور که بیشتر به رعایت مسائل بهداشتی بپردازیم به عنوان مثال هتلها میتوانند ۲۴ ساعت بین پذیرش مسافر در یک اتاق فاصله بیندازند و ضمن ضدعفونی کردن آن اتاق، فضا را برای از بین رفتن ویروس کنترل کنند.
از سوی دیگر آژانسهای مسافرتی نیز باید ضمن رعایت مسائل بهداشتی تعهد جدیدی را برای مسافران ایجاد نکنند و مسافران را درباره نحوه سفرهایشان آگاه کنند.
در روزهای اخیر نیز وزارت میراث فرهنگی پروتکل سفر هوشمند یعنی سفر همراه با رعایت ایمنی و مسائل بهداشتی را تهیه کرده و در اختیار مردم و متولیان گردشگری قرار داده است. این مسائل در حوزه راه آهن، هواپیما، رستورانها و مراکز اقامتی و … است که بایستی هر مسافر قبل از سفر خود یک بار آن را بخواند. تا با رعایت همه مسائل چه از سوی مسافران و چه از سوی متولیان مرتبط با سفر، از جولان بیشتر ویروس کرونا در اثر این جابهجایی و سفرها جلوگیری شود.
گفتگو با مجید قیصری به بهانه بازچاپ رمان «باغ تلو»
بغض من برای «باغ تلو» هنوز نترکیده است
سیزده سال پس از انتشار رمان «باغ تلو» اثر مهم و جنجالی مجید قیصری که در زمان انتشارش با اظهارنظرهای متفاوتی میان منتقدان روبرو شد، این کتاب بار دیگر و از سوی ناشری تازه تجدید چاپ شده است. قیصری در باغ تلو یکی از صریحترین رمانهای انتقادی خود را مینویسد. رمانی با قهرمان زن که از قضای روزگار رزمنده نیز بوده و پس از پایان جنگ و بازگشت به خانه طرد میشود. این رمان که یکی از داستانهای تأثیرگذار در ادبیات داستانی دفاع مقدس است این روزها بار دیگر در دسترس مخاطبان ادبیات در ایران قرار گرفتهاست. به بهانه باز چاپ این رمان با مجید قیصری نویسنده این اثر به گفتگو نشستیم.
وی درباره علت افتادن این فاصله بلند میان انتشار چاپ اول و دوم این رمان گفت: «باغ تلو» برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ منتشر شد. من برای انتشار این رمان دردسرهای زیادی کشیدم. ناشر من از آن زمان نشر افق بود و البته هنوز هم هست. آن سالها آقای احمد غلامی مسئول تأیید اثر برای انتشار در این مؤسسه بود. یادم هست تازه جنجالهای پس از انتشار رمان «من قاتل پسرتان هستم» احمد دهقان داشت کمی فروکش میکرد که این کتاب را دادم به نشر افق. آقای غلامی گفتند که امکان انتشارش را ندارند و کتاب حاشیه ساز میشود. این شد که رفتم سراغ چند ناشر خصوصی و دولتی دیگر و هیچکسی زیر بار نرفت تا اینکه آقای علمی که مدتی بود در انتظار دریافت کتابی از من بود این کار را گرفت. البته من به ایشان نگفتم که داستانش چیست. ایشان خیلی سریع توانست مجوزش را بگیرد و منتشر کند. آنقدر هم سریع بود که حتی من نسخه پایانی کار را قبل از انتشار ندیدم. کمی بعد آقای علمی به من زنگ زد و گفت که با او تماس گرفتهاند که دیگر دنبال تجدید چاپ کتاب نرود. همین هم شد که ایشان حتی برای توزیع کتاب هم دلسرد شد و در نهایت کتاب در همان چاپ اول ماند. با این همه کتاب جایزه مهرگان ادب را گرفت و خیلی رویش تبلیغ شد. این ماجراها گذشت و دوره آقای احمدینژاد هم تمام شد. من در این فاصله چندباری مصاحبه کردم و به این رمان اشاره کردم تا اینکه از وزارت ارشاد اعلام کردند که انتشار دوباره کتاب مانعی ندارد اما باز هم نشر افق تمایلی برای بازنشر اثری که چاپ اولش با خودش نباشد نشان نداد. در نهایت سال قبل که این کار و کتاب ضیافت به صرف گلوله را که سالها قبل نشر صریر را منتشر کرده برای بازنشر به انتشارات کوچه سپردم.
وی درباره انتشار این نسخه تازه از رمانش گفت: من برای این بازنشر مجبور شدم کار را دوباره بخوانم. حسم این بود که داستان هنوز خیلی سرپاست. دیدم که واقعاً نمیتوانم هنوز چیزی به آن اضافه کنم. البته اگر امروز میخواستم بنویسمش، طور دیگری این کار را میکردم. اما هنوز هم این داستان سرپاست. راوی برههای از تاریخ ماست که خیلی خوب دیده نشده است. من هنوز هم ندیدم که در ادبیات این سالهای ما داستانی نوشته شود که قهرمانش زنی باشد که میرود جبهه و وقتی بازمیگردد با او برخوردهای تلخی شود؛ به همان شکلی که در این رمان آمده است.
قیصری در بخشی دیگری از این گفتگو افزود: من برای انتشار این کتاب و همچنین پس از آن بسیار سرخورده شدم. وقتی قرار است دو سه سال وقت بگذاری برای نوشتن و بعد برای انتشار به تو هجمه شود که چرا چنین نوشتهای سرخورده هم میشوی. تو داستاننویسی اما وقتی مینویسی و قدم به نقد اجتماع پیرامونت میگذاری از همه طرف به تو فشار میآورند. این باعث میشود در ادامه کارت راهت را تغییر بدهی و من هم ناچار از این شدم چون کارم نوشتن است. زمانی هم که در سال ۹۲ رمان «گور سفید» را نوشتم هنوز همین حس را داشتم اما دیگر نمیتوانستم خودم را سانسور کنم، آنجا هم قصهای را روایت کردم که سالها بود با من بود و تازه آن موقع شد که بنویسمش. خودم حالا اعتراف میکنم که باغ تلو و گور سفید دو اثری بود که من نتوانستم در آنها حق مطلب را ادا کنم. نشد آن چیزی را که میخواستم بنویسم. هنوز بغضی در این دو رمان برای من باقیمانده که نترکیده است.
این نویسنده افزود: این دو رمان البته برای انتشار با ممیزی مواجه نشد اما در نوشتن این دو اثر من خودم را سانسور کردم و همه آن چیزی که میخواستم را نشد که بگویم. وقت نوشتن «باغ تلو» دائم دنبال راهی بودم که بتوانم حرفم را بزنم و ناچار تن به خودسانسوری دادم. وقتی به نگارش گور سفید رسیدم این خودسانسوری جایش را داد به نوعی زبان استعاری و در لفافه که همان کارکرد را داشت. ایکاش فضا طوری بود که نویسنده بتواند حرفش را بزند اما عملاً این امکان مهیا نیست و تو ناچاری که بروی به سمت دیگری. من در «باغ تلو» خیلی شفاف حرف زدم اما خیلی حرفها را هم نزدم که هنوز هم نمیتوانم بزنم.
این نویسنده ادامه داد: سیزده سال است در جغرافیای نگارش داستان من با خودم همین کار را کردهام. میپرسید حرفم چیست؟ من نویسنده وقتی چنین چیزی میگویم در میان همین جامعه ادبی تکفیر میشوم. این در حالی است که من خیلی در رمانهایم با مصداقهای عینی صحبت نکردهام. همیشه به نقد رفتارها و پدیدههای اجتماعی پرداختهام و نه نقد شخص. تا ادبیات این حرفها را نزند و مردم نخوانندش که نمیشود امیدی به اصلاح جامعه داشت. حالا هی به ادبیات بگویید به جای اینکه از مار بگوید تنها شکل مار را بکشد. اینها راه به جایی نمیبرد و خاصیتی به ادبیات نمیافزاید.
اخبار
ششمین چاپ «نوشتن با دوربین» منتشر شد
ابراهیم گلستان و نقدهایش
نشر اختران ششمین چاپ کتاب «نوشتن با دوربین؛ رو در رو با ابراهیم گلستان» اثر پرویز جاهد را با شمارگان ۵۵۰ نسخه، ۳۱۴ صفحه و بهای ۴۲ هزار تومان منتشر کرد. چاپ پنجم این کتاب سال ۱۳۸۴ با شمارگان دو هزار نسخه و بهای ۲۰ هزار تومان منتشر شده بود. چاپ نخست این کتاب نیز سال ۱۳۸۴ با شمارگان سه هزار نسخه و بهای سه هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
«نوشتن با دوربین؛ رو در رو با ابراهیم گلستان» نخستین کتاب در حوزه تاریخ شفاهی سینمای ایران است که پرویز جاهد، مترجم، منتقد سینما و مستندساز، در سفر تحصیلی خود به انگلستان به جهت اخذ مدرک دکترای سینما، برای مخاطبان فارسیزبان به همراه آورد. سوالات پرویز جاهد و پاسخهای گلستان توانسته تصویر خوبی از زندگی، عقاید و ویژگیهای ادبی و هنر گلستان را برای مخاطبان ترسیم کند. این کتاب جنجالی که در آن نقد بسیاری از چهرههای روشنفکری، ادبیات و سینمای دوران پهلوی صورت گرفته شامل چهار فصل است که هرکدام محتوای یکی از جلسات گفتوگوی جاهد با گلستان را تشکیل میدهد.
مباحث مطرح شده در هر فصل به این شرح است؛ فصل اول: «شکلگیری موج نو»، «فرخ غفاری، شب قوزی، رئالیسم»، «سنت و مدرنیسم»، «فیلمفارسی، سینمای روشنفکری و مخاطبان ایرانی» و «رئالیسم، استعاره، نماد». فصل دوم: «زکریا هاشمی و «طوطی»، «حزب توده و خلیل ملکی».
فصل سوم: «فاکنر، همینگوی، سعدی»، «استودیو گلستان، فیلم مستند و نفت»، «موج و مرجان و خارا»، «کانون فیلم و فرخ غفاری»، «نقد فیلم، دکتر کاووسی و قیصر»، «فروغ فرخزاد و خانه سیاه است»، «گنجینههای گوهر»، «تپههای مارلیک»، «خشت و آینه»، «آنتونیونی، آب و گرما و صحرای سرخ»، «تاجی احمدی، یک فرشته»، «اسرار گنج دره گنجی» و «کیارستمی، کوروساوا و کاپولا». فصل چهارم: «فیلم مستند، سیراکیوز و نیوزویل»، «صادق چوبک، تنگسیر و امیر نادری»، «پهلبد و دستگاه سانسور»، «کایه دو سینما، گدار و دیگران» و «هیچکاک و آغاباجی».
از چاپ پنجم این کتاب بخشهایی به کتاب اضافه شد که سرفصلهای آن از این قرار است: «من نمیتوانم مماشات کنم» شامل نظر خود گلستان درباره کتاب، «دوباره نگاه کن» گفتوگوی مطبوعاتی پرویز جاهد با نشریه «نگاه نو» به مناسبت انتشار «نوشتن با دوربین»، «نوشتن با دوربین؛ تصویر دوران سپری شده» شامل نظر بهروز تورانی درباره این کتاب، «حقیقت تلخ است» شامل نظر احمدرضا احمدی درباره کتاب، «باید دوباره بیندیشم» نظر موحد درباره سخنان ابراهیم گلستان، «حق با ابراهیم گلستان است» نظر آیدین آغداشلو درباره حرفهای گلستان و «از روزگار رفته حکایت» گزارشی درباره جنجالهای ایجاد شده پس از انتشار کتاب.
ابراهیم گلستان از معدود نویسندگان و هنرمندان ایرانی است که در زمان کار حرفهای خود به عنوان یکی از قطبهای اصلی عموم جریانهای روشنفکری در کشور به شمار میرفت. بر این اساس دیدگاهها و طرز تحلیل او از جریانهای ادبی و هنری در کشور، برای مخاطبان و بویژه مورخان میتوان اهمیت ویژهای داشته باشد. حضور گلستان در اکثر جریانها باعث شده بود تا شناخت خوبی از آنها پیدا کند و همه اینها به مخاطبان نیز منتقل شده است. به عنوان مثال در فصل «حزب توده و خلیل ملکی» گلستان در پاسخ به این سوالی مبنی بر گرایش عموم قشرهای فرهنگی، ادبی و تحصیل کرده دوران پهلوی به چپ و مارکسیسم، میگوید که «هیچکدامشان مارکسیسم را نمیشناختند… مد بود. دوست من جلال آل احمد تا آخر عمر یک کلمه از مارکسیسم نمیدونست. اصلاً نخونده بود، نمیخوند. همه این جوری بودند. کسانی که مارکسیسم را میشناختند، فقط چند نفر بودند، تمدن بود، شرمینی بود، قندهاریان بود، حسین ملک بود. آنهایی که مطالعه مارکسیسم میکردند، مطالعه فکری میکردند. کس دیگری نبود. این همه آدم که توی خیابانهای تهران راهپیمایی و تظاهرات میکردند، هیچکدامشان اصلاً نمیفهمید که مارکسیسم چی هست. میگفتند، شلوغ میکردند، قربان سبیل استالین هم میرفتند، اما کجا مارکسیست بودند؟»
«من و خواب جنگل» افسانه شعباننژاد به بهار رسید
«من و خواب جنگل» که با تصویرگریهای اکبر نیکانپور همراه شده است قابی از فصل بهار برای کودکان بالای ۷ سال است تا در قالب شعر و تصویر به فضای رویایی جنگل سفر کنند و عناصر طبیعی آن را بهتر و بیشتر بشناسند.
افسانه شعباننژاد در شعری بلند داستان دختری کوچک را روایت میکند که یک روز در خواب به دل جنگل نزدیک خانهاش سفر میکند؛ این دختر کوچک راوی زیباییهای این جنگل برای مخاطبان است: «یک روز خواب دیدم / جنگل مرا صدا زد / تقتق به شیشهها زد / همراه آن پرنده / رفتم میان جنگل / خورشید میدرخشید / در آسمان جنگل / یک گوشه برکهای بود / آبی و صاف و کوچک / پر بود آب برکه / از آسمان و پولک / یک دسته ماهی سرخ / آنجا در آب بودند / در آب صاف برکه / در پیچ و تاب بودند…» همچنین نیکانپور به عنوان تصویرگر آثاری مفهومی و شاد را در اختیار مخاطبان قرار داده است تا با بافت بومی، حیوانی و گیاهی ایران آشنا شوند.
این کتاب ۲۴ صفحهای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ از سوی کانون پرورش فکری منتشر شد و در سومین انتشار خود به قیمت ۸هزار تومان قابل خریداری است.
اخبار
طرح حمایت از تولید فیلمنامه منتشر شد
طرح حمایت از تولید فیلمنامه مختص اعضای رسمی انجمن صنفی فیلمنامهنویسان منتشر شد.
به گزارش امتیاز، سازمان سینمایی برای حمایت از تولید فیلمنامه برای سینمای ایران، از همه اعضای انجمن صنفی فیلمنامه نویسان، با شرایط زیر دعوت به نگارش فیلمنامه میکند:
۱- این طرح مختص اعضای رسمی انجمن صنفی فیلمنامهنویسان (مندرج در سایت انجمن) است و بنیاد سینمایی فارابی اجرای آن را به عهده خواهد داشت.
۲- به هر فیلمنامه نویسی که در این طرح ثبت نام کند، مبلغ سی میلیون ریال فوراً پرداخت خواهد شد. (ثبت نام فقط از طریق انجمن صنفی فیلمنامه نویسان انجام خواهد شد)
۳- فارغ از ژانر و ویژگیها با هر طرح ۵ صفحهای که مورد پذیرش شورای موضوع ماده ۹ قرار گیرد، قرارداد نگارش به مبلغ سیصد میلیون ریال منعقد خواهد شد. (طرحهای ارایه شده افراد داوطلب تنها از طریق سامانه فیلمنامه فارابی به نشانی https://fcfscriptdepartment.i دریافت میشود)
۴- در هر مرحلهای از نگارش اعم از طرح و فیلمنامه، اگرتهیهکننده خصوصی، دولتی و یا عمومی علاقمند به تولید فیلمنامه مذکور باشد قرارداد موجود به صورت مستقل به تهیهکننده و فیلمنامه نویس منتقل میشود.
۵- چنانچه در هر زمانی فیلمنامه به تولید برسد، براساس برآوردی که در مرحله تولید فیلم برای فیلمنامه در نظر گرفته میشود مبالغ پرداختی بنیاد سینمایی فارابی، کسر و مابقی از سوی تهیه کننده به فیلمنامه نویس پرداخت خواهد شد.
۶- به هر پروژهای که براساس فیلمنامههای این طرح به تولید برسد وام کم بهره ۴% تعلق خواهد گرفت.
۷- هرطرحی از این مجموعه که واجد ویژگی طرح حمایتی اقتباس و یا طرح حمایتی تنوع ژانر باشد به خواست نویسنده یا تهیه کننده در چارچوب آن حمایت های ویژه قرار خواهد گرفت.
۸- نویسندگان طرحها، ظرف ۱۵ روز از ارسال هر طرح فیلمنامه، صرفا سه جواب شفاف (الف-پذیرفته شد، ب-پذیرفته نشد، ج-در صورت توجه به نکات اعلام شده مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت) را از اعضای شورای بررسی دریافت خواهند کرد.
۹- اعضای شورای بررسی عبارتند از معاون فرهنگی بنیاد (دبیر و عضو)، یک کارشناس با معرفی اجماعی شورای مرکزی انجمن صنفی فیلمنامه نویسان و یک کارشناس به انتخاب رئیس سازمان سینمایی.
تبصره: پذیرفته شدن طرح یا فیلمنامه در هر سازمان تولیدی دولتی (نظیر سازمان صدا و سیما، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان اوج و ...) نیز مشمول این طرح قرار خواهد گرفت.
۱۰ - در هر مرحله از این روند، امکان تسویه و در اختیار گرفتن طرح بهدرخواست فیلمنامهنویس وجود دارد.
۱۱- برخی ازمضامین دارای اولویت عبارتند از: مردم دوستی، بخشش، ایثار، احقاق حق، راستگویی، درستی، مبارزه با فساد، مقاومت، عدالتطلبی، وطندوستی، اقتدار ملی، امنیت کشور، راه حل مشکلات، خانواده، تعاون اجتماعی، کرونا، امید با رویکرد جذابیت برای مخاطب.
۱۲- این طرح تا پایال سال ۹۹ اجرا می شود و درصورت ضرروت، تمدید خواهد شد.
۱۳- مبالغ پرداختی به فیلمنامه نویسانی که تا پایان بهمن نتوانند طرح خود رابه تصویب برسانند به عنوان علی الحساب دریافتی فرد در حسابهای فیمابین با انجمن منظور میشود.
۱۴- مشخصات طرحهای پذیرفته شده، در وبگاه بنیاد سینمایی فارابی اطلاع رسانی خواهد شد.
ترجمه سومین جلد از مجموعه «کافه چرا» منتشر شد
کتاب «آنتراکت در کافه چرا» نوشته جان استرلسکی بهتازگی با ترجمه مهوش خرمیپور توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب سومین عنوان از مجموعه «کافه چرا» است. یا «بازگشت به کافه چرا» است که اینناشر چاپ میکند.
«کافه چرا» و «بازگشت به کافه چرا» دوعنوان اول اینمجموعه هستند که پیشتر چاپ شدهاند. در جلد اول، شخصیت اصلی اینمجموعه روانشناختی، وارد کافهای به اسم چرا میشود و در جلد دوم دوباره به همان مکان برمیگردد. جلد سوم هم بهنوعی بازگشت دوباره شخصیت اصلی اینکتاب به کافه چرا است. کافه چرا، محلی برای پرسشهای معرفتی و انسانشناختی است که مسیر زندگی شخصیت اصلی اینمجموعه را تغییر داده است.
جان پی استرلسکی نویسندهناشر ۵۰ ساله آمریکایی است که کتاب کافه چرا بهعنوان اولین کتاب مجموعه مذکور را در سال ۲۰۰۳ به چاپ رساند. از آثار او تا به حال، بیش از ۳ میلیون نسخه به فروش رفته و به ۳۳ زبان ترجمه شدهاند.
ابتدای سومین جلد مجموعه کافه چرا آمده است:
«گاهی اوقات ما کمترین انتظار و بیشترین نیاز را داریم خودمان را در مکانی غریب و میان افرادی غریبه پیدا میکنیم و آنجا به مسائل و موضوعهای جدیدی دست مییابیم و آنها را تجربه میکنیم
حال اگر کسی شانس داشته باشد زمانی که بیشترین نیاز را دارد دوباره به آن مکان باز میگردد. بهاینترتیب کتاب «آنتراکت در کافه چرا» سومین حضور قهرمان اینمجموعه در محل مورد اشاره است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4281/19600/77812
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4281/19600/77813
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4281/19600/77814
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4281/19600/77815
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4281/19600/77816
|
عناوین این صفحه
- کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی افتتاح شد
- سفر با دستکش و ماسک آغاز شد!
- بغض من برای «باغ تلو» هنوز نترکیده است
- اخبار
- اخبار