|
ریسک «سرباز» و سکوتی که شکست
عذرخواهی مجری بابت سوتی «ملخی»!
عطیه مؤذن
«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه هشتم خرداد میتوانید با سی و نهمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ هادی مقدمدوست
بیشتر از یک ماه از پخش سریال «سرباز» در شبکه سه میگذرد؛ سریالی که در این مدت بازتابهای رسانهای زیادی داشت اما در مقابل این سطح از واکنش و حرف و حدیث، عوامل اصلی آن جز برخی بازیگران سکوت پیشه کرده و تلاشی برای دفاع از سریال و یا لااقل توضیح درباره برخی سوءتفاهمهای بهوجود آمده از خود نشان نمیدادند. اصلیترین چهره «سرباز» اما هادی مقدمدوست است؛ فیلمنامهنویس و کارگردان آرام و بیحاشیه سینما و تلویزیون که به نظر میرسد با ساخت این سریال متفاوت دست به یک ریسک مهم در کارنامه حرفهای خود زده است.
مقدم دوست که نویسندگی و کارگردانی سریال «سرباز» را بر عهده دارد، در کارنامه خود نویسندگی چندین فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی در همکاری با حمید نعمتالله را داشته است. فیلمهای ملودرامی مثل «شعلهور» یا اثری با ساختاری متفاوت مثل «آرایش غلیظ» و یا حتی فیلم طنازانه «بی پولی». مقدمدوست در سریال تحسینشده و محبوب «وضعیت سفید» هم یارغار و همراه نزدیک حمید نعمتالله در خلق فیلمنامه و تولد شخصیتهای متفاوت آن اثر بود.
خودش هم البته پیش از این فیلم مستقلی را به نام «سر به مهر» کارگردانی کرده است. فیلمی درباره تردیدهای یک دختر در خیلی از مسائل رفتاری و فکری و حتی مذهبی که نقش او را لیلا حاتمی بازی کرد و اتفاقاً در زمان رونمایی و اکران، مانند همین سریال «سرباز» جبههبندی میان موافقان و مخالفانش حسابی گرم بود.
«سرباز» هم با اندکی شباهت به «سر به مهر» داستان همین افکار و تردیدهای درونی آدمها در زندگی روزمره و تصمیماتشان را روایت میکند. کاراکترهایی که حتی اگر تصمیمی را نمیگیرند اما بلند بلند دربارهشان فکر میکنند و از این حیث با سریالهای مبتنیبر موقعیتهای پرچالش، اتفاق محور و پر فراز و فرود متفاوت است و قصه درونی آدمها در تعداد قسمتهای بالا و در بازه زمانی طولانی روایت میشود.
برگبرنده مقدمدوست اتفاقاً فاصله گرفتن از شتاب رویدادهای ناگهانی و چرخشهای دراماتیک مرسوم در سریالهای روتین، به نفع روایت همین حالات درونی است که البته از همان مرحله طراحی داستان اولیه هم دور از ذهن نبود که چنین ساختاری نمیتواند در کورس رقابت با سریالهای سیما در جذب مخاطب توفیقی داشته باشد و به تعبیری سریالی مطابق با سلیقه خاصپسند گروهی اندک از مخاطبان بود.
هادی مقدم دوست روز گذشته بعد از حدود ۴۰ روز سکوت نسبت به حواشی و اعتراضات به این سریال متفاوت، بالاخره سکوتش را شکست و در گفتگو با روزنامه «شرق» و در مقابل سوالات آنتونیا شرکا از منتقدان باسابقه سینما، درباره بخشی از ابهامات درباره سریال، شخصیتها، قصه و ساختار توضیح داد و گفت: «یکی از مهمترین مضامین این کار این بود که مخاطب را متوجه کنیم که چقدر همسران به هم توجه میکنند، چقدر درباره هم میدانند و چقدر در عالم خودشان هستند. برخی از زوجهایی که کارشان به جدایی میرسد، به این دلیل است که از حال هم هیچ خبری ندارند. اینکه به چه چیزهایی علاقهمند هستند؟ هرکدام در عالم خودشان هستند؛ یکی از مهمترین مضامین همین است.»
این کارگردان در بخش دیگری از همین گفتگو که بیشتر هم در رسانهها بازتاب یافت درباره اینکه چه دلیلی داشت که سریال را در ۵۱ قسمت بسازند به نمایش روابط درونی افراد اشاره میکند و اینکه این تغییر درونی در زمان سربازی که بازهای ۲ ساله دارد، رخ میدهد و عنوان کرد: «یکی از دستورکارهایی که برای این سریال داشتیم نمایش تغییر و تحولات و ارتقای درونی آدمهای سریال و به خصوص دو شخصیت اصلی بود… ما به عنوان نقشهای اصلی زن و مردی را داشتیم که با هم متفاوت بودند اما طی دوران ماقبل سربازی و در بخشی از دوران سربازی باید یکی میشدند و نقشهای فرعی هم بودند که برای آنها آغاز و انجام طراحی شده بود. جنس این دگرگونیها همان طور که عرض کردم، درونی بود. خب، هم تعداد شخصیتها زیاد بود و هم دوران سربازی دو سال طول میکشد و ما میخواستیم این تغییرات طی دوران اتفاق بیفتد.»
سریال «سرباز» از نظر تعداد قسمتها حالا از نیمه گذشته و آرامآرام به قسمتهای پایانی نزدیک میشود و باید دید سیر صعودی جذب مخاطبان این سریال که به استناد آمارهای رسمی سازمان صداوسیما از نیمه رمضان آغاز شده است، در پایان راه به چه مرحلهای خواهد رسید.
حاشیه هفته؛ عذرخواهی بابت اظهارنظرهای شتابزده
نجمه جودکی مجری جوان و به نسبت همدورهایهایش موفق در تلویزیون است که پیش از این چند برنامه در باکس صبحگاهی یا شبانه روی آنتن شبکهها داشت و میتوان گفت به اقتضائات آنتن زنده هم آشنایی دارد.
او در روزهای ابتدایی هفته گذشته جملهای را روی آنتن زنده بر زبان آورد که یک باره در شبکههای اجتماعی بازتاب پیدا کرد و البته از آنجا که مبنای علمی و خبری نداشت باعث رنجش هموطنان در شهر قم هم شد.
جودکی در برنامه تلویزیونی خود در شبکه دو بدون استناد به هیچ منبعی مدعی شد که «ورود ملخها به ایران از قم شروع شده است و الان رسیده به تهران» و همین ادعا انتقادهای فراوانی علیه او مطرح کرد که بعد از ادعای بیاساس انتصاب کرونا به شهر قم، حالا حمله ملخها را هم به این شهر نسبت دادهاند. این مجری تلویزیون البته به فاصلهای اندک و با ویدئوی دیگری از مردم این استان عذرخواهی و عنوان کرد که به دلیل خبرهای متعدد و شتاب در کار سهواً ورود ملخها را از قم اعلام کرده است.
جودکی در میان مجریان تلویزیون جزو بیحاشیهترین هاست و مناسبات اجرا را چه روی آنتن زنده و چه حتی در صفحه مجازی معمولاً رعایت میکند. با این حال شاید آنتن زنده و اتفاقات و پیشامد این روزهای جامعه و کشور گریبانگیر این مجری تلویزیون هم شده باشد و او را به سمت چنین اظهارنظری آن هم متأثر از فضای مجازی برده است.
جودکی این روزها اجرای برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما را بر عهده دارد و شاید بودن هر روزه روی آنتن و فشار اجرای برنامهای روتین دلیل بخشی از این حواشی بوده باشد. او چندی پیش هم از زنده یاد نجف دریابندری به اشتباه یاد کرد و با اشاره عوامل پشت صحنه، اسم دریابندری را روی آنتن اصلاح کرد.
با این حال فارغ از اظهارنظر و اشتباه این مجری جوان، کم نیستند مجریان تلویزیونی که از تریبون رسانه ملی برای اظهارنظرهای شاذ و واکنشها به اتفاقات حاشیهای استفاده میکنند تا به عمد بخشهای مختلف اجرایشان در شبکههای اجتماعی دیده شود و از این طریق توجه مخاطب را جلب کنند و یا بدون مطالعه و دانش لازم آنتن را به دست گرفته و درباره موضوعات مختلف نظر خود را مطرح میکنند.
اتفاق ویژه هفته؛ قطع شدن یک شبکه دیگر برونمرزی!
رسانهها امروز مهمترین نقش را در میدان جنگهای نرم به ویژه مواجهه با پروژههای سودجویانه همچون ایران هراسی و اسلام هراسی دارند؛ به ویژه رسانههای برون مرزی که برای مخاطب فرامرزی و با هدف برنامهسازی برای آنها فعالیت میکنند. و با این همه در شرایط حاکم بر جهان مهمترین و عجیبترین اتفاق هفته گذشته قطع شدن دو شبکه معاونت برون مرزی صداوسیما، روی ماهوارهها بود و اینکه بخشی از مخاطبانشان را از دست دادند.
شبکه «الکوثر» هفته پیش از ماهواره یوتل ست قطع شد و پیمان جبلی معاون مرزی صداوسیما با سخنانی صریح، متولیان دولتی را به بهانه عدم تأمین اعتبارات ارزی بازخواست کرد. روز گذشته هم اعلام شد که ماهواره پاک ست، پخش شبکه «سحر» را از این ماهواره قطع کرده است.
هر دو این شبکهها به دلیل بدهی انباشته صداوسیما طی چند ماه با این مشکلات مواجه شدهاند و از هفته گذشته تاکنون پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما، مدیر شبکهها و سایر مسئولان مربوطه به اطلاع رسانه و کنایههایی در این باره پرداختهاند.
کنایههایی که بیشتر به دولت وارد شده است و صداوسیما دولت را مسئول اصلی این مشکلات و بدهی انباشته خود به ماهوارهها دانسته است.
از طرف دیگر البته دولتیها اصرار دارند که این مطالبه سازمان صداوسیما فراتر از تعهدات ارزشی دولت به این سازمان است و مشکل بهوجود آمده ارتباطی به تأمین ارزی از سوی دولت ندارد.جبلی روز گذشته و در گفتگویی با خبرگزاری مهر بدهی به ماهواره یوتل ست را ۱۵۰ هزار دلار اعلام و بیان کرد که مشکلات بودجهای باعث شده است عمده فعالیت آنها در بخشهای تولید و حتی تأمین متوقف شود و به اجبار به کارهای کم تأثیر روی بیاورند.
فارغ از جدال ارزی صورت گرفته میان دولت و رسانه ملی، واقعیت اما این است که قطعی این شبکهها روی ماهواره در حالی رقم خورده که اتفاقاً مخاطبان قابل توجهی داشتهاند و حالا باید میدان رسانهای را به رقبای خود واگذار کرده و هنوز مشخص نیست فرصت از دست رفته را کی دوباره بازیابند.
سینما در سیما؛ جنجالهای تلویزیونی منتقد سینما
مسعود فراستی دیگر مدتهاست منتقد بلامنازع سینمایی در قاب تلویزیون است که به صراحت، جنجال و حتی گاه زبان تندش در نقد شناخته میشود. او پایان هفته گذشته در برنامه «دورهمی» مهمان مهران مدیری شد و از زندگی خود، وضعیت سینما و تولید فیلم گفت. فراستی یک بار دیگر از فیلمهایی گفت که در نظر او «آشغال» محسوب میشوند و در سینمای ایران در چنین جایگاهی ساخته میشوند و مخاطب نباید آنها را ببیند.
او حتی از مخاطبان در خواست کرد که یک بار دیگر فیلمهای خوب خارجی را ببینند و همزمان بحث ورود پولهای کثیف به سینما را هم پیش کشید تا اینگونه نتیجهگیری کند که «با پول کثیف نمیتوان انتظار یک سینمای تمیز را داشت.»
سخنان فراستی در «دورهمی» شبانه با مهران مدیری اما مثل دیگر حضورهای تلویزیونی او در سالهای اخیر، باز هم نقل محافل و دستمایه نقدها و یادداشتهای منتقدان سینمایی در محافل رسانهای و فضای مجازی شد. برخی این سخنان را درست دانستند و برخی آنها را سخنان جنجالی منتقدی دانستند که سال هاست همین حرفها را بیان میکند اما نتوانسته است تأثیر یا تغییری در روند تولیدات سینمای ایران ایجاد کند.
با این حال مهمترین محور همه این مواضع و اظهارنظرها، مبحث نقد سینما در مدیوم تلویزیون و در ساختار این رسانه فراگیر و در دسترس برای مخاطبان بود، اینکه این تریبون در اختیار چه کسانی قرار دارد و یا حتی برنامههای نقد سینمایی را زیر ذره بین قرار دادند. بخشی از منتقدان نیز به حضور یک دههای فراستی در تلویزیون و در برنامههای نقد شبکه سه اشاره کردند و به کم و کیف این حضور با نگاهی انتقادی پرداختند.
درنهایت بسیاری از منتقدان به این بهانه تریبون نقد سینما در سیما را مورد کنکاش و واکاوی قرار دادند و این تریبون را در تولید آثار سطحی و سخیف سینمایی بی تأثیر ندانستند.
مهمترین این منتقدان هم هوشنگ گلمکانی بود که به قول خودش چندین بار قرار بوده با فراستی درباره موضوع «نقد فیلم» گفتگو کند و یک بار دیگر او را به مناظره در این باره دعوت کرد.
پیشنهاد هفته؛ فصل جدید اعجوبهها
شب گذشته چهارشنبه هفتم خرداد اولین قسمت از فصل جدید «اعجوبهها» بهصورت ناگهانی و بدون اطلاعرسانی قبلی روی آنتن شبکه سه سیما رفت. «اعجوبهها» سال گذشته به آنتن شبکه رسید و مهران غفوریان مجری این برنامه تلویزیونی بود.
بسیاری انتخاب غفوریان را برای این برنامه که قرار بود فضایی برای دیده شدن بچهها و توانمندیهایشان باشد نادرست دانستند با این حال غفوریان به تدریج توانست با ترکیبی از استندآپ کمدی و اجرا به گفتگو با کودکان بپردازد و برنامه را تماشایی کند.
فصل جدید این برنامه اما با اجرای نادر سلیمانی روی آنتن رفت. سلیمانی بیشتر در سریالهای طنز دیده شده است و هنوز مشخص نیست جز دلایل ظاهری در نزدیکی فیزیکی به استیو هاروی مجری اصلی برنامه مشابه «اعجوبهها» در شبکههای خارجی چه دلیل دیگری برای انتخاب او بوده است.
با این همه «اعجوبهها» از معدود برنامهها با محوریت کودکان است که سعی دارد به خانوادهها آموزش دهد قرار نیست همه فرزندان دکتر و مهندس شوند و میتوان بچهها را در جهت علایق خودشان راهنمایی و هدایت کرد.
باید دید فصل جدید این برنامه تلویزیونی که قسمت اول آن روز آنتن رفت تا چه حد میتواند مخاطب را با خود همراه کند و به یک موفقیت تبدیل شود. این برنامه به صورت هفتگی روی آنتن میرود و هنوز اطلاع رسانی دقیقی درباره روزهای پخش آن اعلام نشده است و حتی سایت شبکه سه هنوز این برنامه را با تصویری از مهران غفوریان اطلاع رسانی میکند!
۲۶ برنده مسابقه قرنطینه گالری گلستان اعلام شد
۲۶ برنده مسابقه نقاشی قرنطینه گالری گلستان ویژه کودکان زیر ۱۰ سال اعلام شد.
به گزارش امتیاز؛ این مسابقه که هشتم فروردین ۱۳۹۹ با انتشار فراخوانی از سوی لیلی گلستان آغاز به کار کرد تا پایان مهلت دریافت آثار، بیستم اردیبهشت ماه نزدیک به ۱۰۰۰ اثر دریافت کرد که در این میان استقبال ایرانیان از آمریکا، فرانسه، انگلیس، قطر و عمان بسیار جالب توجه بود.کار مرحله اولیه داوری آثار را خود خانم گلستان به عهده گرفت و برای داوری نهایی از اساتید فرشید مثقالی و کامبیز درم بخش و نیز خانم تارا بهبهانی دعوت کرد تا بهترین ها را گزینش کنند.اعلام همراهی شهرداری تهران و وعده انتشار کتاب از گزیده آثار و ارسال آن برای شهرداران دیگر شهرهای دنیا به علاوه اهدای ۱۰ جایزه نقدی ، ۱۰ لوح افتخار و البته اکران گزیده ای از آثار روی یک دیوار در منطقه پنج شهرداری تهران به ابعاد این اتفاق هنری افزود. اکنون برندگان این جایزه در دو رده سنی زیر شش سال و شش تا ده سال اعلام شده است:
برندگان گالری گلستان: سیاوش واسعی، آراد اسکندری، رامتین نجمی؛ برندگان شرکت روغن زیتون مینو دشت :
پارتا امامی، پارسا زین الدینی، آنا امکانی و برندگان شهرداری تهران: کارن کاظم توری، نگین شمس الدینی، یونا انصار، هلنا راهدار، نسیم پور فتح، مانی نفری، نیروانا محمدنژاد، ارغوان قادری زاده، دلنیا هاشمی، کیمیا بلالی، مه پاس نجار سالکی، ترانه دانایی، سارا آبای فینی، ایران اسد زاده، فاطمه افضلی، نرگس حسینی نژاد، آرام صیاد، نامی تابعیان، غزل رحمانی نژاد، آیدا احمدی.
علاقمندان می توانند آثار برگزیده را هم اکنون در سایت و اینستاگرام گالری گلستان تماشا کنند.
اخبار
تجربهای تازه از میلاد عرفانپور؛
«پاییز بهاریست که عاشق شده است» با صدای شاعر شنیدنی شد
اولین آلبوم رسمی مؤسسه «شهرستان ادب» که پیش از این در حوزه نشر حضور فعالی داشت، با عنوان «پاییز بهاری ست که عاشق شده است» وارد بازار موسیقی شد.
در توضیح پیشینه فعالیتهای میلاد عرفان پور که هم اکنون مدیریت موسیقی حوزه هنری را نیز به عهده دارد، آمده است: «میلاد عرفانپور شاعر و ترانهسرای ایرانی است که شهرت او به خاطر سرودن در قالبهای سنتی و به خصوص رباعی است. از عرفان پور تاکنون ۱۰ مجموعه شعر از جمله «پاییز بهاری ست که عاشق شده است»، «از آخر مجلس»، «تماشایی»، «پادشهر»، «ناخوانده»، «درباره تو»، «بی خبریها»، «از سرم برادرم»، «راهبندان» و «تماشایی» انتشار یافته است. از عرفان پور در حوزه ترانه نیز دهها ترانه با صدای خوانندگان پاپ و سنتی از جمله علیرضا افتخاری، حجت اشرفزاده، غلامرضا صنعتگر و اشکان کمانگری منتشر شده است. وی همچنین برگزیده کتاب سال «گام اول»، مقام نخست جشنواره خوارزمی، برگزیده کتاب سال قیصر امینپور، نامزد جایزه «قلم زرین» و برگزیده جشنواره شعر فجر بوده است.»
«درباره من»، «زبان مادری»، «بی خبری ها»، «پاییز بهاری ست»، «آن واژه بیحرف»، «ای تنهایی سلام»، «پادشهر»، «راهبندان» و «تگرگ» عنوان قطعاتی هستند که با شعر و صدای میلاد عرفانپور، آهنگسازی علی قادری و خوانندگی نیما ثباتی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
آرمان مهربان ارکستراسیون قطعه «زبان مادری»، امیرحسین سمیعی میکس و مسترینگ، علی قادری نوازنده پیانو، سازهای الکترونیک، گیتار و کلارینت، محمد حسین نعمتی طراحی و عکس روی آلبوم عوامل اجرایی این اثر موسیقایی هستند که ضبط آن در استودیو «آفتاب» انجام گرفته است.
آلبوم «پاییز بهاری ست که عاشق شده است» با مجوز شماره ۱۳۹۷- ۸۷۰ و شماره کتابخانه ملی ۲۵۳۸۸ از سوی مؤسسه فرهنگی هنری شهر ادب معاصر» منتشر شد.
«ویولن زن روی بام» دوباره میآید
یک فیلم سینمایی جدید با اقتباس از نمایش موزیکال مشهور «ویولنزن روی بام» در استودیو امجیام ساخته میشود.
این استودیو از توماس کایل کارگردان نمایش موزیکال «همیلتون» که برنده جایزه تونی شد به عنوان کارگردان فیلم نام برده است. وی کارگردان نمایش «در بلندیها» هم بود.
استیون لونسون که نویسنده نمایشنامه موزیکال «اوان هنسون عزیز» و سازنده مینیسریال «فوسی / وردون» هم بود در حال نوشتن فیلمنامه این فیلم است.
نمایش «ویولنزن روی بام» توسط جری باک بر مبنای اشعار شلدون هارنیک ساخته شد و نخستین بار سال ۱۹۶۴ در برادوی روی صحنه رفت. این نمایش ۹ جایزه تونی برد که شامل بهترین نمایش موزیکال، بهترین متن و بهترین موسیقی نمایش موزیکال، بهترین کارگردانی و بهترین طراحی رقص میشد.
سال ۱۹۷۱ از این نمایش فیلمی اقتباسی به کارگردانی نورمن جِویسون ساخته شد که ۸ نامزدی اسکار کسب کرد که شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نیز میشد و در نهایت ۳ اسکار دریافت کرد.
کایل دیروز با انتشار اطلاعیهای از اینکه برای کارگردانی این فیلم انتخاب شده گفت که این رویای همه دوران زندگیاش بوده است، گرچه همواره فکر میکرد که باید آن را روی صحنه نمایش ببرد.
لونسون نیز تاکید کرد که «ویولن زن روی بام» اولین نمایشی بود که او در تئاتر دید و آن زمان ۵ سال داشت و امروز بیش از ۵۰ سال پس از آن دوران افتخار میکند که بخشی از این گروه است.
توماس کایل ۴۲ ساله کارگردان فیلم و نمایش است و کارگردان موزیکالهای «در بلندیها» و «همیلتون» لین-مانوئل میراندا بوده است.
اخبار
در چارچوب تفاهمنامه بنیاد سینمایی فارابی و صندوق اعتباری هنر انجام میشود
حمایت از فیلمهای خسارتدیده اکران بهار ۹۹ با تخصیص وام ۴ درصدی ۳۰۰ میلیون تومانی
تفاهمنامه حمایت از مالکان فیلمهای زیان دیده از کرونا در اکران بهار ۹۹، بین بنیاد سینمایی فارابی و صندوق اعتباری هنر به امضا رسید.
به گزارش امتیاز، پس از اعلام سیاست سازمان سینمایی مبنی بر حمایت از فیلمهای متقاضی اکران بهار ۱۳۹۹، صاحبان ۲۱ فیلم (غیر از فیلمهای دولتی) که به دلیل شرایط پیشآمده در کشور بابت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سالنهای سینما در اکران عید نوروز و عیدفطر، به آنها ضرر و خسارت وارد شده است، وام ۴درصدی ۳۰۰ میلیونی میگیرند. بر اساس این خبر، تفاهمنامه تأمین اعتبار صدور این تسهیلات ، بین بنیاد سینمایی فارابی و صندوق اعتباری هنر در قالب قرارداد متمم به امضا رسیده است و ۲۱ فیلم از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای دریافت وام معرفی شده اند.
وام درنظر گرفته شده بلافاصله پس از تکمیل پرونده، توسط صندوق کارآفرینی امید به مالک فیلم پرداخت خواهد شد.
نیما جاویدی عنوان کرد:
فیلمنامهنویسی مهمترین و آسیبپذیرترین بخش سینماست
«نیما جاویدی» گفت: فیلمنامهنویسی، مهمترین و در عین حال آسیبپذیرترین بخش سینما در همه جای دنیا است.
به گزارش امتیاز، این فیلمنامهنویس و کارگردان عنوان کرد: به شخصه با هرگونه اقدام، فعالیت، برنامه، سرمایهگذاری و حتی یادداشتی چند سطری که صرفا متمرکز بر حوزه فیلمنامه در جریان سینما باشد بهشدت موافقم، حال چه در قالب یک پادکست معمولی کمشنونده باشد و چه در شکل طرح حمایتی فراگیری از طرف بنیادی که به هر حال رسالتش همین است؛ به این دلیل بسیار ساده که مهمترین بخش سینما و در عین حال آسیبپذیرترین آن، نه اتفاقا در ایران که در همه جای دنیا همین موضوع فیلمنامه است.
کارگردان «ملبورن» و «سرخپوست» در ادامه اظهار داشت: با این مقدمه قدر مسلم توجه ویژه به مسئله فیلمنامه در این طرحها نقطه مثبت و قوت آن است، اما به نظرم چیزی که در این مجموعه سه طرحی بنیاد سینمایی فارابی بهشدت اهمیت پیدا میکند، شیوه اجرا و به سرانجام رساندن آن است. توجه به نکاتی اساسی از این دست که مثلا در مقوله اقتباس - که جایش بسیار در سینمای ایران خالیست و به حق نیاز به توجه جدی دارد-، عدم توجه هوشمندانه به اختلاف بنیادین دو هنر سینما و ادبیات میتواند به انتخابها و به تبع آن، اجراهای ناامیدکنندهای منجر شود. یا پرداختن به مسئله مهم «تنوع ژانر» که با توجه به ویترین تقریبا تکرنگ سینمای ایران قطعا انتخابی هوشمندانه و درست است، اما در صورت عدم توجه به جزییات در آن، می تواند تهیه کنندگان و فیلمسازان و مهم تر از آن مخاطبین سینمای ایران را نسبت به چنین موضوع با اهمیتی بدبین کند. نویسنده فیلمنامه «خورشید» در پایان متذکر شد: در نهایت به نظرم توجه دقیق و موشکافانه به جزئیات در اجرای این طرحها، میتواند به نتایجی قابلقبول منجر شود.
روایت قربانیان دلار در«کشتارگاه»
امید به اکران عمومی فیلمم نداشتم
عباس امینی کارگردان فیلم سینمایی «کشتارگاه» که اکران آنلاین آن از روز چهارشنبه ۷ خردادماه در سامانههای فیلیمو و نماوا آغاز شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فرآیند رسیدن به تصمیم عرضه اینترنتی این فیلم اکراننشده گفت: طی توافقی که با سرمایهگذار این اثر داشتیم، تصمیم گرفتیم «کشتارگاه» را بهصورت آنلاین به نمایش بگذاریم. بهخصوص که با توجه به وضعیت پیش آمده فکر نمیکنم امسال سینماها رونقی داشته باشد. از سوی دیگر حجم فیلمهای انباشتهشده زیاد است و باید در نوبت اکران قرار بگیرند که ماجراهای پیچیدهتری را رقم میزند.
امینی ادامه داد: در سالهای قبل که شرایط نرمالی داشتیم باز هم بحرانها و اتفاقات عجیب و غریبی را در حوزه اکران عمومی داشتیم و حالا این شرایط دوچندان سخت شده است. من هم شانسی برای خودم نمیدیدم که بتوانم در این وضعیت فیلمم را به اکران عمومی برسانم.
مهم دیدن شدن «کشتارگاه» است
وی با بیان اینکه برای من مهم این است که «کشتارگاه» دیده شود، گفت: قشر اصلی که به سینما میرفتند و آن را حفظ میکردند قشر متوسط بودند اما امسال همین قشر به لحاظ اقتصادی، اوضاع خوبی ندارند تا بتوانند به صورت خانوادگی به سینما بروند، از این نظر ما این ریسک را قبول کردیم تا «کشتارگاه» را بهصورت آنلاین به نمایش بگذاریم. میدانیم که خطراتی هم دارد و ممکن است فیلم قاچاق شود ولی باید این فرهنگسازی صورت بگیرد و مردم بدانند فیلمها را از مجرای قانونی تماشا کنند تا سرمایه افراد از بین نرود. اگر این مفهوم در جامعه جا بیفتد که تماشای غیرقانونی مصداق دزدی است، این وضعیت بهبود پیدا میکند.
امینی اظهار کرد: قانون کپیرایت در ایران بسیار ضعیف است و ما این حق را درباره آثار جهانی هم رعایت نمیکنیم. این قانون هم در ایران وجود دارد ولی جدی گرفته نمیشود با این وجود میدانم که سایتهای متخلف در حال شناسایی هستند. مشکل ما بیشتر سایتهای ایرانی است که در خارج از کشور فعالیت دارند. ما هم نگران این اتفاق هستیم ولی تجربه ثابت کرده که آنهایی که به سینما علاقهمندند از مجاری اصلی به تماشای فیلم مینشینند. فکر نمیکنم آن دسته از افرادی که به صورت قاچاق فیلمها را در اختیار میگیرند، اهل فرهنگ باشند. برایشان تفاوتی ندارد که چه فیلمی را تماشا میکنند.
این کارگردان مطرح کرد: ما هر هفته یک بحران داریم اما امیدوارم در این چند وقت اتفاقات عجیب و غریبی رخ ندهد تا بتوانیم یک نمایش سلامت در سینماآنلاین داشته باشیم.
تلویزیون به شرط نفع اقتصادی از اکران آنلاین حمایت میکند!
وی توضیح داد: ما تلاش میکنیم که تبلیغات تلویزیونی هم داشته باشیم ولی تلویزیون کم خطوط قرمز ندارد. از همین رو عملاً تا این لحظه موفق نشدیم با آنها به نتیجه برسیم. ما متوجه این درگیریها نمیشویم، اما میدانم که تلویزیون در صورتی حاضر به پخش تیزرهای تبلیغاتی میشود که فیلمها روی پلتفورم آنها هم به نمایش دربیاید. گویا همه در حال ایجاد سد برای یکدیگر هستند و اتفاق فرهنگی رخ نمیدهد. به نظر میرسد دلایل اقتصادی ارجح است و اگر این موضوعات برایشان نفع اقتصادی داشته باشد به فیلمها کمک میکنند در غیر این صورت اقدام به این امر نمیکنند حتی من متوجه شدهام برخی که دوست ندارند اکران آنلاین رونق پیدا کند یک سری رباتها در تلگرام و سایتها طراحی کردند که به این شیوه اکران ضربه میزند. امینی در پایان با بیان اینکه قیمت بلیت این فیلم ۱۵ هزار تومان در ازای هشت ساعت فرصت تماشاست، بیان کرد: موضوع «کشتارگاه» بهروزترین موضوع ی است که تماشاگر میتواند ببیند و حس کند این اتفاقات در حال رخ دادن در جامعه است؛ دردی است که همه ما با این بازار دلار درگیرش هستیم. «کشتارگاه» سعی کرده لایههای پنهان این ماجرا را در بیان و حواسها به موضوعی خاص معطوف کند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4284/19626/77942
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4284/19626/77943
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4284/19626/77944
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4284/19626/77945
|
عناوین این صفحه
- عذرخواهی مجری بابت سوتی «ملخی»!
- ۲۶ برنده مسابقه قرنطینه گالری گلستان اعلام شد
- اخبار
- اخبار