|
مکمل تلویزیون هستیم نه رقیب
«حاشیه» جزو ذات فضای مجازی است
تولید برنامههای ترکیبی مشابه برنامههای گفتگومحور تلویزیونی تازهترین دستورکار فعالان فضای مجازی در کنار عرضه محصولات نمایشی، است. حوزهای که همزمان با ماه مبارک رمضان، تولیدات شاخصی در بستر آن به سرانجام رسید که بازتابها و حواشی آن منجر به گفتگوی صریح خبرگزاری مهر با مدیر مدیرکل نظارت و تطبیق در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یا همان «ساترا» شد تا شاید پاسخی به این پرسش داده شود؛ مرجع صدور مجوز رقبای مجازی سیما کجاست؟
در ادامه همین پیگیری این بار سراغ ضلع دیگر این جریان نوظهور رفتهایم؛ گفتگویی که در زیر میخوانید با یکی از متولیان تولید و برنامهسازی در بستر اینترنت است که پیش از این برنامههایشان از طریق تلویزیون و شبکههای سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش میشد و امسال «باغ رمضان» را بهعنوان یکی از خبرسازترین تولیدات اینترنتی به تولید رساند. برنامهای که در برخی موارد حاشیههای گفتگوهای مجریان و مهمانانش باعث شد بخشهایی از آن در شبکههای اجتماعی بازتاب داشته باشد.
ویژهبرنامه «باغ رمضان» تجربه جدید در حوزه برنامه سازی بود که ماه رمضان امسال با حمایت منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد در بستر فضای مجازی تولید و پخش شد. در این برنامه که از نخستین شب ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۴ تا ۱:۳۰ بامداد برای کاربران فضای مجازی منتشر میشد، حجتالاسلام محمدرضا زائری بهعنوان مجری کارشناس و مجریان دیگری همچون محمدرضا حسینیان، مبینا نصیری، مریم جلالی، زهره سادات هاشمی، منصور ضابطیان، سیاوش صفاریان پور و… میزبان مهمان در حوزههای مختلفی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بودند.
در کنار این گفتگوهای چالشی، خوانش ترجمه قرآن، دعا و مناجات، آواز و موسیقی، قصهخوانی و پخش ویدئوهای کوتاه با محوریت نیایش و ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان از دیگر بخشهای «باغ رمضان» بود که آن را از برنامههای مناسبتی و گفتگومحور صداوسیما متمایز میکرد.
درباره تجربه ایدهپردازی و نظارت بر محتوای این جنس از تولیدات مجازی، گفتگویی با محمدحسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد داشتهایم که در ادامه میخوانید؛
* از اینجا شروع کنیم که اساساً ایده «باغ رمضان» چگونه شکل گرفت؟
«باغ رمضان» جشنواره منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد در ماه مبارک رمضان سالهای گذشته بود. این برنامه امسال هم طبق روال سالهای گذشته برگزار شد، منتها امسال بنا به شرایط حاضر کشور و براساس پروتکلهای بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بدون حضور مخاطبان و شهروندان برگزار شد. در واقع امسال ششمین جشنواره باغ رمضان بود که برگزار شد.
* «باغ رمضان» امسال تفاوتهایی را هم در ساختار نسبت به فصلهای قبل در تلویزیون داشت و از محدودیتهایی که میدانستید پیش از این در تلویزیون وجود دارد فراتر رفته بودید.
اگر به طور خلاصه بگویم، در چارچوبهای اجرایی، نوع مخاطب و تنوع متفاوت بود. برای اجرای برنامه چون میدانستیم برای مخاطب جوان قرار است برنامه ساخته شود پس از اول به فکر تنوع آیتمها بودیم. تلاش شد آیتمها نهایتاً از ۷ دقیقه بیشتر نشود تا مخاطبی که قرار هست هزینه (اینترنت) پرداخت کند و از برنامه استفاده کند خسته نشود برای همین برنامه یک ساعت و نیم هر شب ما پر از بخشهای مختلف بود تا همراهی مخاطب را به دنبال داشته باشد.
حدود ۷۰ درصد برنامه ساختار تیپگونه داشت و مختصات مخصوص به خود را داشت اما ۳۰ درصد متناسب با هر شب در سر صحنه و ضبط تغییر میکرد تا مخاطب خسته نشود. از طرفی چون بستر ما فضای مجازی بود طبیعتاً محدودیتهای تلویزیون در پخش را نداشتیم و دستمان باز تر بود.
نهایتاً از آنجایی که نوع مخاطب که چون جوانان مخاطب هدف ما بودند و تمرکز ما روی این قشر از جامعه بود بنابراین چارچوب اصلی مشخص بود و میدانستیم به دنبال چه هستیم.
* با توجه به برخی از مباحثی که در برنامهها شکل گرفت برخی این برداشت را داشتند که «باغ رمضان» در مقابل تلویزیون قرار گرفته تا انحصار آن را بشکند؛ خودتان چنین نگاهی به برنامه نداشتید؟
نه تلقی ما چنین چیزی نیست؛ باغ رمضان مکمل تلویزیون بود نه در مقابل آن. جالب است بدانید هر شب ناظر پخش صداوسیما در کنار ما و همراه ما بودند. البته قرار بود از شب اول برنامه به صورت زنده پخش شود اما بنا به نکاتی از حالت زنده به تولیدی تبدیل شد و امیدواریم در ادامه مسیر برنامههای اراضی عباس آباد و اعتمادی که تلویزیون و ساترا پیدا کرده امکان پخش زنده فراهم شود.
* قبول دارید که برخی مهمانها و صحبتهای حاشیهبرانگیز آنها در باغ رمضان سهم زیادی از دیده شدن و بازنشر ویدئوهای این برنامه در فضای مجازی داشتند؟
بله طبیعتاً برنامهای که برای جوانان ساخته شود بخشی از آن «حاشیه» خواهد بود، ذات فضای مجازی متاسفانه بر اساس همین حاشیهها شکل میگیرد و پررنگ میشود. البته تلاش ما این بود که وارد حاشیه نشویم اما خب گاهی اظهارنظرهای برخی از مهمانان و حاشیههای دیالوگ آنان در فضای مجازی بیشتر دیده شد.
نکته مهمی که باید بگویم این است که اصل «باغ رمضان» از ابتدا برمحور چهار ویژگی مومنانه، صمیمی، شاد و شیک شکل گرفت. اکثر مهمانان با این رویکرد دعوت شدند البته تلاش شده بود مهمانان برجستهای به برنامه بیایند که بنا به دلایلی امکان حضور نداشتند از عادل فردوسیپور تا احسان علیخانی و علی دایی و علی پروین و… که البته آقای علیخانی در گفتگوی اینستاگرامی حاضر شد.
درباره برخی حواشی که گاهی در فضای مجازی پررنگ شد باید بگویم که هنرمندان و بازیگران حاضر در برنامه از وجوه مختلف آن، صرفاً وجه صمیمیت را در نظر گرفتند که حرفهایی زدند که از جنس همین بستر بود. قرار هم این بود که راحت باشند و با مخاطب ارتباط بگیرند البته ما به عنوان مجری برنامه هیچ مسئولیتی در قبال حرفهای برخی از مهمانان نداریم.
* یعنی موافق همه حرفهایشان نیستید؟
طبیعی است در دیالوگ و گفتگوی دو سویه و بنا به فراخور شرایط روز حرفهایی زده شود که هنرمندان در رسانه رسمی امکان بازگو کردن آنها را نداشته باشند و رسانه غیررسمی صمیمی میتواند بهترین رسانه برای حرفهای دل باشد اما ما در مقام تایید یا تکذیب آن گفتگوها نیستیم و مخاطب خود صحت و سقم آنها را تجزیه و تحلیل میکند.
* خود شما بیشتر سخنان کدام یک از مهمانان را پسندیدید؟
از بین همه حرفهایی که در بخش گفتگو زده شد بحثهای آقای ضرغامی بسیار خوب بود، از موضوعات حوزه موسیقی و نظر رهبر انقلاب تا موضوع دعوای با رییس جمهور تا صبحانه کاری و خاطرات خاصی که برای اولینبار طرح شد. همینطور برخی از مباحث دکتر آصفی و ذکر خاطرات خاص سیاسی و مزاحهای دنیای دیپلماتها و چند نکته از گفتگوی آقای پرستویی در مورد سردار سلیمانی و حاج کاظم آژانس شیشهای بیشتر به دل من نشست. البته نکتهای که خانم عبدالرزاقی در مورد معلولیتش پردهبرداری کردند جالب بود چون ماه رمضان ماه صداقت و راستی است و اینکه ایشان جرات بیان داشتند برایم گوارا بود.
* تعدد مجریان در برنامه علت خاصی داشت؟
نه صرفاً برای تنوع و خسته نشدن مخاطب بود.
* شما گفتید برنامه با محوریت ۴ ویژگی شکل گرفت؛ سهم هر یک از این بخشها را در خروجی نهایی چقدر میدانید؟
با توجه به مخاطب برنامه، باید بخش شیک، صمیمی و شاد بیشتر میشد و ما تلاش کردیم بخش مومنانه را که مهمترین بخش برنامه بود را لابهلای آیتمها و در دل کار بگنجانیم. آن چیزی که ما به دنبال آن بودیم تاثیر غیرمستقیم بر مخاطب بود. مخاطب باید پس از دیدن برنامه خودش به نتیجه موردنظر ما میرسید. تقریباً معنویت روح حاکم بر کار بود برای همین حجتالاسلام زائری که متخصص حوزه دین و رسانه هستند در کنار مجریان به جایگاهسازی معنویت در برنامه کمک کردند. همه بخشها ساخته شد که این بخش پررنگ شود.
یکی از بخشهای برنامه خوانش فارسی قرآن کریم توسط سلبریتیهای برجسته بود یا حدیث خوانی و موضوعاتی از این دست که روح برنامه بودند. بنابراین سایر آیتمها برای بیشتر دیده شدن این آیتمهای معنوی ساخته شد.
* آماری از میزان استقبال مخاطبانتان دارید؟
بله بر اساس آمار شبانه ما از دو بستر پخشمان یعنی روبیکا و تیوا مجموع ۳۰ شب پخش برنامه حدود ۲۰ میلیون بازدید و مجموع بازدید آیتمهای مختلف در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها و اینستاگرام حدود ۲۵ میلیون بازدید بوده است که حاصل جمع آن عدد ۴۵ میلیون را نشان میدهد. بسیاری از آیتمهای برنامه توسط مردم در پیامرسانها وایرال و پخش شده و این نشان از استقبال خوب مخاطب از برنامه دارد.
علیاکبر قربانی مطرح کرد؛
احوالات «ارکستر سازهای ملی» در سایه کرونا
مدیرهنری و رهبر «ارکستر سازهای ملی» پس از انتشار چند اجرای خانگی از آثار استادان موسیقی ایران و کشورهای دیگر از برنامههای پیش روی این مجموعه خصوصی در روزهای آینده سخن گفت.
علی اکبر قربانی مدرس، آهنگساز و رهبر ارکستر سازهای ملی که طی سالهای گذشته فعالیتهایی متعددی را با استادان موسیقی کشورمان انجام داده، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شرایط این روزهای ارکستر سازهای ملی بیان کرد: ارکستر سازهای ملی چندی پیش با حضور در کشور قزاقستان و اجرای یک کنسرت بهطور رسمی فعالیتهای خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون نیز تلاش کردیم که در فعالیتها و اجراهای زنده برنامهریزی مستمری داشته باشیم. در همین راستا ما مجموعه کنسرتهایی را در بوستان «آب و آتش» تهران به خوانندگی محمد معتمدی برگزار کردیم که خوشبختانه از این کنسرتها نیز استقبال خوبی شد و ما را بر آن داشت تا در چارچوب فعالیتهایی که برای خود ترسیم کردیم جدیت بیشتری داشته باشیم.
وی ادامه داد: آنچه تاکنون در ارکستر سازهای ملی انجام گرفته تلاش برای اجرای آثاری در حوزه موسیقی ملی است که رهبری این برنامهها عمدتاً به عهده من بوده است. البته گاهی نیز از دوستان هنرمندم تقاضا میکردم تا در زمینه نگارش ملودیهای جدید و مواردی از این دست به کمک ما بیایند اما با توجه به اینکه ترکیب ارکسترال مجموعه ما تقریباً ترکیب ناآشنایی است به همین جهت بنده ترجیح دادم تا فعلاً خودم به عنوان رهبر ارکستر و تنظیمکننده حضور داشته باشم. ما بعد از برگزاری کنسرت بوستان آب و آتش اجراهای دیگری را نیز در شیراز و تبریز به خوانندگی سالار عقیلی برگزار کردیم که خوشبختانه این کنسرتها نیز با استقبال مخاطبان روبهرو شد.
قربانی افزود: قرار بود طی ماههای گذشته کنسرتهایی را در ایام عید نوروز برگزار کنیم که متأسفانه شیوع ویروس کرونا اجازه این کار را نداد و ما هم مجبور شدیم مانند تمامی هنرمندان و گروههای دنیا این کنسرتها را به تاریخ دیگری موکول کنیم. از این جهت تمام تمرکزمان روی اجراهای آنلاینی گذاشتیم که خوشبختانه شرایط خوبی را برای ما ایجاد کرده و آثاری که در قالب اجراهای خانگی در فضای مجازی منتشر کردیم با استقبال مواجه شد. ما در اولین گام موفق به اجرای خانگی بخشی از سوئیت ابنسینا اثر استاد فرهاد فخرالدینی شدیم که به دلیل اینکه ابنسینا پزشک بود و این روزها هم بهانه خوبی برای قدردانی از پزشکان است، این قطعه را انتخاب کردیم.
رهبر ارکستر سازهای ملی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: در ادامه اجراهای خانگی ارکستر سازهای ملی بر اساس دوستی که بنده با رامیز قلیاف استاد موسیقی کشور آذربایجان داشتیم مکاتباتی انجام گرفت که این هنرمند در تازهترین اجرای خانگی ما به عنوان سولیست حضور داشته باشد که خوشبختانه از این دعوت ما استقبال کرد و ما طی روزهای گذشته موفق به تولید و انتشار قطعه «لالایی» شدیم. در همین راستا قرار است قطعه دیگری هم تولید شود که در صورت فراهم شدن امکانات اجرای خانگی که آن هم برای خود دردسرهای زیادی دارد، در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.
این آهنگساز و رهبر ارکستر اظهار کرد: ارکستر سازهای ملی برای یک اجرای خانگی دیگر هم برنامهریزی کرده که این بار با همراهی یک خواننده خواهد بود. ما مقدمات این اجرا را نیز فراهم کردیم و به زودی با مشخص شدن خواننده کار تولید اثر را نیز آغاز میکنیم. البته مذاکراتی نیز برای اجرای آنلاین با ما انجام گرفته که هنوز جزئیات آن مشخص نشده؛ اما فعلاً آنچه برای ما مقدور است و فکر میکنیم یکی از راههایی است که میتواند در این شرایط تعطیلی کنسرتها به کمک مردم بیاید همین زنده نگه داشتن موسیقی است که ما نیز به سهم خود سعی میکنیم آثاری را در این زمینه تولید کنیم.
کرونا «بدن دیوانه» را متوقف نکرد
«سودو» بعد از ۱۰ سال متولد شد
یاسر خاسب کارگردان و بازیگر تئاتر و سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که سالهاست پیگیر برگزاری فستیوالی بینالمللی در زمینه تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر است، درباره به سرانجام رسیدن این حرکت به خبرنگار مهر گفت: سالها به دنبال برگزاری فستیوال گروه «بدن دیوانه» بودیم ولی هر بار به دلیل مشکلات مالی و حمایت نکردن مدیران و مسئولان و پاسخ شفافی که نمیدادند، این حرکت به سرانجام نمیرسید. حدود ۱۰ سال پیگیر این ماجرا بودیم ولی هیچ مدیر و مسئولی برای اجرایی شدن این اتفاق پا پیش نگذاشت و ما سعی کردیم مانند همیشه، خودمان برای خودمان کاری انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در جشنوارههای بینالمللی تئاتر فجر و دانشگاهی ایران توجه ناچیزی به تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر میشود، افزود: در دانشگاهها هم فضا برای چنین اتفاقاتی بسیار کم است. تنها رویدادی که طی حدود ۲ دهه گذشته به موضوع حرکت توجه کرده بود جشنواره سراسری پانتومیم در بوشهر بود که سال ۸۴ بعد از ۳ دوره برگزاری متوقف شد.
خاسب یادآور شد: طی سالهای متمادی که در عرصه تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر در داخل و خارج از کشور فعالیت میکردم به فکر این بودم با تیمی که داریم فستیوال «سودو» را راه اندازی کنیم که متشکل از اجراهای سولو و دوئت است. وقتی برنامهریزیها برای برگزاری فستیوال بینالمللی «سودو» به سرانجام رسید، مشکل ویروس کرونا به وجود آمد. بازیگران متعددی در داخل و خارج از ایران در زمینه تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر فعالیت میکنند ولی شرایط کرونایی باعث شده تا فعالیت آنها نیز تحت تأثیر قرار گیرد.
سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» در ادامه سخنان خود تأکید کرد: با توجه به شرایط فعلی تصمیم گرفتیم که فستیوال «سودو» را در شرایط خود قرنطینگی مردم برگزار کنیم. علاقهمندان به شرکت در این فستیوال میتوانند تا مردادماه استعداد و توانایی خود را در زمینه تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر در قابل ویدئوهای ۱ تا ۳ دقیقهای برای ما ضبط و ارسال کنند. در شهریورماه این آثار مورد بازبینی قرار میگیرند و در صورت فراهم شدن شرایط مناسب اجتماعی به لحاظ برطرف شدن مشکل ویروس کرونا، منتخبان در مرحله نهایی که مهرماه در جزیره کیش برگزار خواهد شد، شرکت میکنند.
وی اظهار کرد: رایزنیها انجام شده تا برگزیدگان فستیوال «سودو» از امکان اجرای عمومی در تهران برخوردار باشند. خاسب در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: فستیوال «سودو» محفلی تخصصی برای افرادی است که در زمینه تئاتر فیزیکال، حرکت معاصر و هنرهای اجرایی و حرکتی دنیای معاصر فعالیت میکنند.
خاطرهبازی سینمایی اسکورسیزی در قرنطینه
فیلم کوتاه مارتین اسکورسیزی پایان بخش مجموعه «فرهنگ قرنطینه با مری بِرد» در شبکه بیبیسی ۲ شد.
اسکورسیزی در این مجموعه با یک فیلم کوتاه شخصی که توسط گوشی همراهش در ایام قرنطینه ساخته است، ظاهر شد. وی در این فیلم گاهی به صورت عمودی و گاهی درحالی که گوشی را به صورت یک چهارم چرخانده تا به شکلی حرفهای تر چشمانداز مورد نظرش را نشان دهد، درباره مسایل مختلف صحبت کرد.
در این فیلم مختصر میتوان نشاط وی در زندگیاش را در آپارتمانش در نیویورک در روزهای قرنطینه دید. ما میبینیم که اسکورسیزی در حالی که در خانه است در بعضی از لحظات با چهرهای بسیار درخشان دیده میشود. گویی با آنچه دارد اتفاق میافتد هیچ ارتباطی ندارد. گاهی لبخندی همه چهرهاش را میپوشاند و او را سالها جوانتر نشان میدهد.
ما میتوانیم در این فیلم قفسههای کتاب را ببینیم با عکسهای خانوادگی و مجسمهای از آسیای شرقی که شاید مربوط به فیلم «کوندان» یا شاید هم «سکوت» باشد و البته که اسکورسیزی چند کلیپ از فیلمهای دیگر را به مخاطبان نشان میدهد؛ کلیپی از «مرد عوضی» هیچکاک که به ما اجازه میدهد تا به ماهیت زندانی شدن فکر کنیم و وی با مهربانی روی موسیقی پس زمینه به صحبتهایش ادامه میدهد.
همچنین در بخشی از فیلمِ «آدمکشها» سیودماک میبینیم برت لنکستر در اولین فیلمش در سال ۱۹۴۶ و یک زندانی دیگر از لای میلهها به ستارهها خیره میشوند و از بیگ بنگ صحبت میکنند و این را یکی از زندانیان از کتابی که از کتابخانه گرفته یاد گرفته است. آیا گرفتار شدن آنها بینشی درباره جهان به آنها بخشیده است؟ غیرممکن است که برخی از صحنههای فیلمهای خود اسکورسیزی را به یاد نیاوریم؛ جایی که جیک لاموتا در فیلم «گاو خشمگین» به دیوارهای سلولش مشت میزند، یا پوئولی در فیلم «دوستان خوب» غذا را مزه میکند و راسل پا به سن گذاشته در فیلم «ایرلندی» که بولینگ بازی می کند.
اسکورسیزی ۷۷ ساله یادآوری میکند او نیز از ۱۳ مارس در این آپارتمان زندانی شده و در ادامه درباره تولید فیلم جدیدش «قاتلان ماه کامل» هم صحبت میکند و میگوید این پروژه در حال جلو رفتن است، گرچه او نمیداند چه موقع میتواند آن را شروع کند.
اخبار
آیدا پناهنده:
هوای تازه برای سینمای ایران با حمایت از فیلمنامهنویسی
کارگردان «ناهید» و «اسرافیل» ابراز امیدواری کرد طرحهای حمایت از فیلمنامهنویسان، هوای تازهای برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد.
به گزارش امتیاز، «آیدا پناهنده» کارگردان سینمای ایران در پی اعلام فراخوان سه طرح تولید فیلمنامه اقتباسی، حمایت از اعضای صنف فیلمنامهنویسان و تنوع ژانر، اظهار داشت: طرح حمایت از تولید فیلمنامه در واقع حمایت از آفرینش و خلاقیت و تولید فیلمنامههایی است که هوای تازهای برای سینمای ما به همراه خواهد داشت.
او با اشاره به چشمانداز موثر این طرحها گفت: با این اقدامات فیلمنامهنویسان این فرصت و جسارت را پیدا خواهند کرد که بدون نگرانی از تأیید تهیهکننده و بازار، دست به کاری بزنند که همواره آرزویش را داشتهاند.
کارگردان «تیتی» گفت: فیلمنامهنویسان در چنین فضایی میتوانند ایدههای بکری را که به آن اعتماد داشتند و خریدار نداشت، به نگارش درآورند.
او در پایان گفت: امید میرود که تنوع در آثار، موجب ارتقای سلیقه مخاطبان سینمای تجاری و هنری و در نتیجه ظهور و بروز استعدادهای نو، متون نو و سینمایی تازه و پویا شود.
حیات مجدد تئاتر با نمایش خیابانی و تمام بایدها و نبایدهای آن
همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشورمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تعطیلی فعالیتهای فرهنگی و هنری را از سوم اسفند ماه ۱۳۹۸ صادر کرد. به محاق رفتن فعالیتهای فرهنگی و هنری ازجمله در عرصه تئاتر و سینما و بسته شدن سالنها و تماشاخانههای ارائهدهنده محصولات هنری این دو شاخه باعث شد طی سه ماه معیشت هنرمندان با مخاطرات متعدد و جدی روبرو شود.
تعامل و همکاری با وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا
سامان خلیلیان مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: بعد از صحبتهای آشنا درباره فراهم کردن شرایط اجرای آثار نمایشی خیابانی در استانهای سفید بعد از تأییدیه ستاد ملی مبارزه با کرونا در مسیر ازسرگیری تولید و اجرای آثار نمایشی؛ مسئولیت بررسی این امر به من و همکارانم در دفتر تئاتر خیابانی سپرده شد.
در نخستین گام جهت بررسی و شناسایی استانهای سفید و مناطقی از کشور که امکان اجرای آثار نمایش خیابانی در آنها فراهم است کار رایزنی با همکارانمان در وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا را آغاز کردیم و در قالب گزارشی مبسوط، مناطقی که امکان اجرای آثار نمایشی در حوزه تئاتر خیابانی همسو با رعایت شیوهنامههای بهداشتی و تأییدیه شورای ستاد ملی مبارزه با کرونا را در اختیار مدیر مرکز هنرهای نمایشی قرار دادیم.
محدودیتهای موجود در سالنها
و تماشاخانهها برای میزبانی از مخاطبان
خلیلیان با اشاره به آنکه در گزارش ارائه شده علاوه بر شیوهمندی شکل و اجرای آثار نمایش خیابانی با توجه به فاصلهگذاری اجتماعی یادآور شد: اجرای آثار نمایشی در سالنها با توجه به مسقف بودن، محدود بودن فضا و صندلیهای به هم چسبیده با توجه به رعایت فاصلهگذاری اجتماعی درحال حاضر امکانپذیر نیست. حتی اگر این در آینده هم ممکن شود سالنها نمیتوانند از تمام ظرفیت خود برای میزبانی از مخاطبان استفاده کنند.
وی افزود: سالنها و تماشاخانهها در راستای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی باید بخش مشخصی از ظرفیت خود را به این امر اختصاص دهند؛ زیرا تجمع مخاطبان و کنترل آنها در سالنهای نمایشی کاری دشوار است.
این مدرس و پژوهشگر تئاتر یادآور شد: همچنین در عرصه تئاتر خیابانی با توجه به گستردگی محیط شاید در نگاه نخست اجرای آثار نمایش میدانی برای ازسرگیری فعالیتهای تئاتری امری محتمل به شمار رود؛ بازهم با توجه به آنکه در اجرای آثار تئاتر خیابانی مخاطبان گرداگرد هنرمندان جمع میشوند شاهد تجمع هستیم.
وی افزود: با عنایت به اینکه در تمام فعالیتهای گروهی مانند اجرا و ارائه آثار نمایشی نیازمند رعایت نام فاصلهگذاری اجتماعی هستیم. پیشنهادهایی را در حوزه اجرای آثار تئاتر خیابانی در قالب شیوهنامهای مدون در مسیر تولید و اجرای آثار تئاتر خیابانی را به اداره کل هنرهای نمایشی ارائه دادیم.
لزوم تعامل شهرداریها با هنرمندان تئاتر خیابانی
مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پیشنهادهای ارائه شده خاطرنشان کرد: نخستین پیشنهاد ما آن بود که ابتدا محیطها و مکانهای اجرای آثار نمایشی خیابانی شناسایی شوند بعد با ابزار و ادوات مشخص برای اجرای هنرمندان صحنهای را مشخص کنیم.
به عنوان مثال حوض روبهروی مجموعه تئاترشهر که همواره برای اجرای آثار تئاتر خیابانی در قالب جشنوارههای مختلف پوشیده میشود و شکل صحنهای مدور به خود میگیرد را در نظر بگیریم. با فراهم کردن امکان اجرای آثار در این محل با قرار دادن صندلیها یا نشانههایی جهت ایستادن مخاطبان با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی میتوانیم برای اجرای آثار تئاتری گام نخست را برداریم و مشابه آن را میتوانیم در محیطهای مشخص در استانهای سفید و مورد تایید پیادهسازی و اجرا کنیم.
خلیلیان با اشاره به اینکه صحبتهایی نیز با شهرداری منطقه در محدوده تئاترشهر برای ایجاد نقاط مشخص، تهیه صندلی و همچنین مشخص کردن مکان و فاصلههایی که مخاطبان میتوانند روی آن نشانهها بایستند و یا صندلیها روی آن نشانهها جانمایی شود یادآور شد: در این حوزه نیز پهنه فرهنگی هنری رودکی و مسئولان شهرداری قولهای مساعدی برای همکاری با اداره کل هنرهای نمایشی جهت جانمایی و نشانهگذاری برای حضور مخاطبان جهت دیدن آثار نمایشی خیابانی ارائه کردند.
اجراهای کارناوالی؛ پیشنهاد دیگر تولید و ارائه آثار نمایشی خیابانی
مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در همراهی و هماهنگی با استانهایی که در محدوده منطقه سفید قرار دارند آمادگی مسئولان و هنرمندان این استانها نیز مورد سنجش و تایید قرار گرفته و قرار شد در راستای گرفتن تأییدیه آغاز فعالیت هنرمندان تئاتر از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجراهایی را با همین محور در راستای شیوهنامههای فاصلهگذاری اجتماعی تولید و آماده ارائه کنیم. خلیلیان گفت: همچنین باتوجه به آنکه مهمترین مساله سلامت مردم در تمام بخشها و نهادها از جمله در حوزه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بهعنوان اصلیترین امر در مسیر برنامهریزی آغاز فعالیتهای نمایشی است و باتوجه به آنکه ممکن است کنترل مردم در اجراهای ثابت در حوزه تئاتر خیابانی برای رعایت فاصله اجتماعی مشکل به نظر برسد پیشنهاد اجرای آثار هنرمندان تئاتر خیابانی را در قالب اجراهای کارناوالی ارائه دادیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4285/19632/77978
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4285/19632/77979
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4285/19632/77980
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4285/19632/77981
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4285/19632/77982
|
عناوین این صفحه
- «حاشیه» جزو ذات فضای مجازی است
- احوالات «ارکستر سازهای ملی» در سایه کرونا
- «سودو» بعد از ۱۰ سال متولد شد
- خاطرهبازی سینمایی اسکورسیزی در قرنطینه
- اخبار