|
معادله چند مجهولی «نفوذ در رسانه ملی»
عطیه مؤذن
بیش از دو ماه از نامه مهم عبدالعلی علی عسکری رئیس صداوسیما به مرتضی میرباقری معاون سیما میگذرد؛ نامهای که طی آن علی عسکری به طور مشخص به جنجالها و حواشی یک سریال ورود کرده و خواستار بررسی اتفاقات پشت پرده شده بود. او در این نامه با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه «پایتخت ۶» دستور داده بود که بررسی شود این اقدام حاصل اشتباه، بیتوجهی و وادادگی بوده است یا نتیجه «عملیات مرموز و فتنهانگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن».
بعد از رسانهای شدن این نامه هر چند اصل ارسال آن بهصورت رسمی از سوی سازمان صداوسیما تأیید و یا تکذیب نشد اما واقعیت امر این بود که به واسطه همین نامه کوتاه و برای اولینبار «امکان عملیات مرموز و فتنهانگیز ستون پنجم» از سوی عالیترین مقام رسمی سازمان صداوسیما و نه منتقدان این رسانه، تأیید شد؛ البته که پس از آن و تا امروز هیچ خبری از سرنوشت «بررسی» ها مخابره نشده و معلوم نیست معاون سیما چه پاسخی به دستور فوری ریاست سازمان در قبال این مأموریت داده است؟
در فضای رسانهای کشور اما تفاسیر مختلفی از این نامه شد و برخی هم «ستون پنجم دشمن» را با مصادیق «نفوذ» تطبیق دادند؛ واقعیت این است که این نامه و پاسخهای داده نشده به آن یک پرسش اساسی و بنیادین در اذهان افکار عمومی و حتی رسانهها و چهرههایی از خواص بر جای گذاشت که درهای صداوسیما تا چه حد برای «جریان نفوذ» باز است که امکان تأثیرگذاری بر جزئیات یک مجموعه نمایشی پرمخاطب را میتواند داشته باشد و اساساً آیا مصادیقی از نفوذ ستون پنجم دشمن در سازمان صداوسیما اثبات شده است یا خیر؟ مبحثی که کلیدواژههای مرتبط با آن هر از گاهی مطرح و در قالب پردههایی از این بحران رونمایی میشود که بیشتر هم توسط بخشی از چهرههای خود سازمان صداوسیما به این پشتپردهها اشاره شده و بهنظر لازم است به صورت جدیتر پرونده «نفوذ در صداوسیما» گشوده شود.
روایت اول شخص یک تهیهکننده از «نفوذ»
چندی پیش محسن مقصودی مجری و تهیهکننده برنامه «ثریا» یادداشتی را با این عنوان که «برای کشف نفوذ در رسانه ملی دنبال یک نفر نگردید» نوشت. او که برنامهاش در راستای رویکرد ضبطی شدن برنامههای زنده، به جرگه تولیدیها پیوست و او از ادامه تولید و پخش غیرزنده آن انصراف داد، یک بار دیگر مساله «نفوذ» را در این یادداشت مطرح کرد. او پیش از این هم تعطیلی برنامه «ثریا» را حاصل پشت پردههایی از تلاشهای یکی از مجریان سازمان دانسته بود و در این یادداشت هم با تاکید دوبارهای نوشت: «جریانی در سازمان وجود دارد که مانع از بروز و ظهور بهتر و مؤثرتر جریان انقلابی در صداوسیما میشود؛ بیمهریها و بداخلاقیهایی که در ماجرای «ثریا» و «جهان آرا» شد نمونهای از آن است.»
مقصودی در این یادداشت به نکات مهمتری هم اشاره کرده و در نهایت خطاب به مدیر صداوسیما گفته است که «برای کشف نفوذ نباید صرفاً دنبال یک شخص و یا چند نفر بود. نفوذ اصلی، تغییر دستگاه فکری و تصمیمسازی در بخش مهمی از مدیران سازمان است.»
آنچه مقصودی در این نوشته به آن اشاره میکند، البته سابقهای طولانی در میان مواضع منتقدان سازمان صداوسیما از سالهای قبل تا به امروز داشته است؛ «هشدار درباره نفوذ در رسانه ملی» تازه نیست؛ با چنین دیدگاهی «نفوذ» فراتر از یک اشتباه و تأثیر سهوی بر روی خروجی یک برنامه باید تحلیل شود. اشتباهی که البته هنوز درک مشترکی نسبت به آن وجود ندارد. از طرفی رئیس صداوسیما آن را حرکتی «وابسته به ستون پنجم دشمن» میداند و از طرف دیگر برخی آن را در حد یک «اشتباه» و نهایتاً «گاف» تحلیل میکنند. پس چگونه میتوان انتظار داشت درباره رویکردها و اتفاقات ریز و درشتی که خروجی آنتن را به بی مایگی و سخیف بودن در بسیاری از برنامه سوق داده ارزیابی درستی داشت؟
بر همین اساس در این گزارش تلاش کردهایم در قالب گفتگوهایی صریح «امکان و مصادیق نفوذ در رسانه ملی» را از چند منظر مختلف بررسی کنیم؛ حمید شاهآبادی معاون صدای رسانه ملی، غلامرضا کاتب عضو و محمدحسین صوفی دبیر شورای نظارت بر صداوسیما هر یک روایتهایی از «نفوذ» در صداوسیما و لزوم چارهجویی در این زمینه ارائه کردهاند. بهروز افخمی کارگردان سینما و تلویزیون هم که در مقطعی مدیریت در تلویزیون را هم تجربه کرده و در سالهای اخیر تبدیل به یکی از مجریان ثابت برنامههای سینمایی در قاب سیما شده است، اما دیدگاه و منظری به کل متفاوت به موضوع «نفوذ» دارد که فارغ از هر قضاوتی میتواند فتح بابی برای گفتگوهای جدیتر در حوزه «مدیریت رسانه» باشد.
آنچه در ادامه میخوانید حاصل پیگیری خبرنگار مهر برای رسیدن به پاسخ چند سوال است؛ نفوذ در صداوسیما بهعنوان اصلیترین بازوی رسانهای نظام جمهوری اسلامی ایران آیا ممکن است؟ اگر بله مصادیق آن تا به امروز چه بوده است و مهمتر از همه اینکه در واکنش به این پدیده تا به امروز چه کرده و بعد از این چه باید بکنیم؟
میل به نفوذ در رسانه ملی بیکران است
حمید شاهآبادی معاون صدای سازمان صداوسیما است که پیش از این سابقه مدیریت در وزارت ارشاد و دیگر نهادهای فرهنگی را هم در کارنامه خود داشته است. شاهآبادی درباره احتمال وجود جریان نفوذ در سازمان صداوسیما به خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که میل نفوذ در صداوسیما، میلی بیکران است. همه نهادها و دستگاههای غربی این میل را دارند چراکه صداوسیما جای تأثیرگذاری است.
وی با اشاره ضمنی به نامه رئیس سازمان صداوسیما درباره فتنهانگیزی ستون پنجم دشمن، افزود: قطعاً اندیشه نفوذ در ذهن خیلیها هست؛ چه افراد ضعیفالنفس داخلی و چه سرویسهای جاسوسی بیگانگان. رئیس سازمان هم دستور دادند که آیا در این مصداق خاص پروژه نفوذ در میان بوده است و یا خطای اداری که باید این دستور طبق ساز و کاری بررسی شود. با این حال من به عنوان کسی که در رسانه هستم و این فضا را میشناسم، اطلاع دارم که خیلی از افراد اندیشه و تمایل به نفوذ را دارند به ویژه که وقتی کارهایی به شکل برون سپاری انجام میشود و خارج از عوامل خود سازمان صورت میگیرد این احتمال وجود دارد.
وی اضافه کرد: ما البته نیتخوانی نمیکنیم اما باید از چنین هوش و ذکاوتی برخوردار باشیم. من و مدیران شبکههای رادیویی در معاونت صدا باید این دقت را داشته باشیم و دیگران در حوزههای دیگر و اجازه ندهیم هیچ کسی از هیچ منفذی عبور کند. کسی که با اندیشههای ما سر و کار ندارد و با این مبانی میانهای ندارد و دنبال اهداف خودش و جدا کردنهاست، برای چنین اتفاقاتی تلاش میکند.
شاه آبادی درباره اینکه چقدر با چنین افرادی سر و کار داشته است، گفت: حتماً چنین کسانی بودهاند. افرادی که بن مایههای فکری آنها سکولار و وادادگی است همه جا هستند و اینجا هم هستند و همه جا حتی در اقلیت میتوان اینها را یافت و ما مواجهه داشتهایم. با این حال مدیران اینجا و سیستم نظارتی تلاش کرده است که در بسیاری از موارد چیزی خلاف مبانی روی آنتن نرود. هرچند خطا هم ممکن است وجود داشته باشد بعضی از این خطاها امکان دارد سر و صدای بیشتری هم داشته باشد اما مساله اصلی این است که ما جهتگیری درستی داشته باشیم.
معاون صدا با تشریح چند نوع اشتباه از خطاهای فاحشی که باید جلوی آنها را گرفت سخن گفت و بیان کرد: باور من این است که باید مدیران و حتی منتقدان بین برخی از این اشتباهات فرق قائل شوند؛ زمانی اشتباه مصداقی است مثل اشتباهی که درباره شبکه پنج رخ داد، ولو اینکه مدیر شبکه برکنار شد اما روی آنتن و در لحظه رخ داده بود. زمانی اشتباه در برنامهریزی یک برنامه است و از ابتدا کسانی که در حال کار هستند، نمیدانند که مفهومی را که در حال انتقال آن هستند غلط است و این یکی از اشتباه قبلی نابخشودنیتر است. زمانی هم اشتباه مبنایی است یعنی افرادی اندیشه غیردینی دارند و در حال کار هستند. آنچه که یک مدیر باید به خاطر آن مواخذه شود اشتباه دومی و سومی است نه اشتباه مصداقی.
وی افزود: زمانی اشتباه در طراحی یک برنامه است و حتی بالاتر از طراحی برنامه در رویکرد و اندیشه است مثل شبکهای که بخواهد تفکری را ترویج دهد که ما اصلاً آن را قبول نداریم. اشتباهات مصداقی مکرر اتفاق میافتد و البته هجمههایی هم که به ما میشود هجمه به همین اشتباهات مصداقی است که مثلاً چرا مجری برنامه صبحگاهی رادیو فلان حرف را زده است و میخواهند ۱۰ نفر را به خاطر یک جمله محاکمه کنند. جملهای که نادانسته یا از روی بی اطلاعی بیان شده است. چنین اشتباهی خیلی فرق دارد با خطای فاحشی که تهیهکنندهای طراحی غلطی را برای برنامهای انجام میدهد که حتی با مبانی ما هم ناسازگار است. ما باید از چنین خطاهایی مراقبت کنیم چراکه پروژه نفوذ در چنین زمانهایی است که خود را نشان میدهد.
وی درباره سلیقهای بودن برخی خط قرمزها نیز پاسخ داد: مصداق در خط قرمز میتواند سلیقهای باشد ولی رویکردها و جهتگیریها خط قرمزی نیست و کاملاً با مبانی سر و کار دارد. کسی که در اتمسفر صداوسیما کار کرده و نفس کشیده باشد، میداند رویکردها چیست. قاضی هم قوانین را میداند اما ممکن است در انطباق قانون با مصداق اشتباه داشته باشد.
شاه آبادی در پایان سخنانش با اشاره به تفکری که بسیاری از کارها را با توجیه جلوگیری از تماشای ماهواره انجام میدهد، اظهار کرد: ممکن است برخی بگویند اگر ما فلان تصویر را نشان ندهیم مردم از ماهواره میبینند اما اینها جواب درست نیست چون ما مسئول اقدام و کار خودمان هستیم.
فیلمنامه «دل خوش» نهایی نیست؛ نگارش «ملکه گدایان» برای نمایش خانگی
حامد افضلی نویسنده سریال «دل خوش» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این سریال و اینکه در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: این سریال به تهیه کنندگی پرویز امیری در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارد و در ۵۰ قسمت ساخته خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر سریال حدود ۴۰ قسمت فیلمنامه اولیه دارد که البته نهایی نشده است. افضلی درباره این سریال توضیح داد: تهیه کننده این روزها در حال پیگیری سریال است و قرار شده است محمدرضا حاجی غلامی که کارگردانی سریال «پدرپسری» را بر عهده داشت کارگردان این سریال نیز باشد. وی با اشاره به ویژگی های سریال بیان کرد: «دل خوش» فضایی شاد دارد اما کمدی به معنای معمول نیست. این سریال در محیط خانواده می گذرد و کاراکترها آدم های واقعی هستند.
این نویسنده در پایان با اشاره به دیگر فعالیت های خود گفت: سریال «ملکه گدایان» را هم برای نمایش خانگی دارم که حسین سهیلی زاده قرار است کارگردانی کند که پیش از این خبر آن مطرح شد و هنوز در ابتدای نگارش فیلمنامه هستیم.
همگناه، محبوبترینِ نمایش خانگی بعدِ شهرزاد؟
مصطفی کیایی در این چند ساله نشان داده که در ساختن کارهای خوشساخت کاربلد است، او با آثاری، چون «خط ویژه»، «عصر یخبندان» و حتی «مطرب» در سینما بهطور نسبی در جذب مخاطب موفق بوده، حالا در نمایش خانگی هم بهنسبت آثاری، چون «دل» و «کرگدن» و «مانکن» موفقتر نشان داده، چند نقد در رابطه با «همگناه» در اینجا آوردیم و در انتها واکنشهای مثبت به این سریال در شبکههای اجتماعی.
محسن شرفالدین درباره تیم بازیگران «همگناه» در فیلمنیوز نوشت:
۱. اعلام خبر حضور پرویز پرستویی و هدیه تهرانی در سریال، در همان ابتدای کار نام این سریال را با کنجکاوی بسیاری همراه کرد. پرویز پرستویی بازیگری بوده که در بیست سال گذشته فقط در چهار سریال نقش آفرینی کرده و از آخرین سریالش (آشپز باشی) نیز چیزی حدود ۱۱ سال میگذرد. از سوی دیگر هدیه تهرانی را داریم که به عنوان ستاره سینما در دهه ۷۰ و ۸۰ همیشه سختگیری اش در انتخاب نقشها زبانزد بوده است. ستارهای که وسواسش در انتخاب نقشها تا حدی بود که حتی شایعه خداحافظی او از دنیای بازیگری شنیده میشد، حالا راضی به حضور در یکی از نقشهای اصلی سریال هم گناه شده بود. این حضور نه تنها کنجکاوی برانگیز بود که بی شک این دو انتخاب برای سریال هم گناه در همان مرحله انتخاب بازیگر حکم پیروزی اول را داشته است.
۲. در کنار پرستویی و تهرانی مجموعهای از بهترین و باتجربهترین بازیگران سینمای ایران، چون هنگامه قاضیانی، رویا تیموریان، حبیب رضایی، مسعود رایگان و... در سریال حضور دارند. علاوه بر این باید چهرههای محبوبی، چون مهدی پاکدل و محسن کیایی را به این جمع اضافه کنیم که بدون شک نگاه بخش بزرگی از طرفداران پرشمارشان را در همان قسمتهای ابتدایی به سمت سریال جذب کرده اند. هرچند نکته برجسته فیلمنامه هم گناه اینجاست که برای همه کاراکترها، از نقش اصلی تا فرعی، قصهای جذاب و مرتبط با خط اصلی داستانی تدارک دیده شده است
۳. علاوه بر چهرههای شناخته شده و معتبر، نسل تازه تری در سریال معرفی شده و یا به شهرت رسیده که احتمالا خیلی زود نام و چهره شان را در آثار پرتعداد سینمایی و تلویزیونی خواهید شنید. درخشان ترینشان پدرام شریفی است که در چندسال گذشته و در بدو ورود به عرصه بازیگری بسیار پرکار ظاهر شد و شانس همکاری با فیلمسازان معتبری را یافت. او حالا در سریال هم گناه به یک چهره مطرح و محبوب تبدیل شده است. همچنین بازیگرانی، چون سوگل خلیق و روشنک گرامی را میتوان نام برد که پیش از این در آثار پر تعدادی نقش آفرینی کرده بودند، ولی به نوعی با سریال هم گناه به نقطه عطف کاری خود و به شناخت بیشتر و گسترده تری در نگاه مخاطبان رسیده اند. یا مثلا چهرههای تازهتری، چون ساقی حاجی پور، حسین امیدی، مارال بنی آدم و محمدرسول صفری که فراتر از حد انتظار ظاهر شده و حالا به طور جدی به مخاطبان معرفی شده اند.
در پایان باید درباره اهمیت مرحله انتخاب بازیگر متذکر شد؛ اینکه سرمایه اولیه یک مجموعه توان جذب ستارهها را داشته باشد یک مسئله است و اینکه انتخاب درست و چینش دقیق، بنا بر ملزومات فیلمنامه و اهمیت روابط کاراکترها شکل بگیرد از اساسیترین ضرورتهای یک مجموعه طولانی مدت خواهد بود. با توجه به ارتباط مثبتی که مخاطب با شخصیتهای قصه هم گناه برقرار کرده است، میت ان گفت تیم تهیه و تولید سریال هم گناه در کنار مصطفی کیایی به عنوان کارگردان این مجموعه در این مسیر کاملا موفق عمل کرده اند.
رضا توسلی در مووی مگ نوشت:
«هم گناه» وضعیت بسیار بهتری نسبت به دیگر سریالهای شبکه نمایش خانگی که حتی گاهی در آن دوربین در جایگاه اشتباهی قرار میگیرد دارد. مصطفی کیایی در اولین ورودش به شبکه نمایش خانگی، مطابق معمول با ستارههای فراوان پا به این عرصه گذاشته و انتظار میرود که «هم گناه» بتواند مخاطبین بسیاری را به خود جلب نماید. «هم گناه» تمام ویژگیهایی که بتواند ضامن موفقیت سریال بشود را در خود دارد و حضور مصطفی کیایی در پشت دوربین نیز حاوی این پیام است که او میداند چطور مخاطب را هر هفته با خود همراه کند.
بررسی سریال همگناه در پلازا مگ:
یکی از جذابیتهای این سریال حضور بازیگران قوی سینما و تلویزیون است که نویدبخش لحظاتی درخشان است. باید دید در قسمتهای پایانی سریال هم گناه چه اتفاقاتی در پیش است. اما تا همین جای کار هم حضور بازیگران معروفی نظیر پرویز پرستویی، حبیب رضایی، مسعود رایگان، هنگامه قاضیانی و مهدی پاکدل باعث شده که سریال هم گناه به یکی از پرطرفدارترین سریالهای نمایش خانگی در این روزها تبدیل شود.
تیتر برتر در این زمینه نوشت:
هم گناه تا قسمت هشتم نسبت به سایر سریالهای شبکهی نمایش خانگی از کیفیت قابل قبول تری برخوردار بوده است. هم گناه با سرعتی متوسط و داستانی با کلیت ساده و با پیچیدگیهای جزئی به مدد گروه بازیگری خوبش و بازیهای قابل قبولشان استانداردترین سریال شبکهی نمایش خانگی در حال حاضر است.
بررسی سریال همگناه در وبسایت پارس ناز:
نکته جالب درمورد این سریال حضور پسر پرویز پرستویی و همچنین دختر رویا تیموریان است که نقش جوانی این دو بازیگر در سریال را بازی میکنند. البته دختر رویا تیموریان از نظر چهره تفاوت زیادی با مادر خود دارد.
اخبار
انتخاب سکاندار تازه انجمن هنرهای نمایشی
شفافسازی پیگیری میشود؟
انجمن هنرهای نمایشی ایران بعد از انحلال انجمن نمایش که مدیریت وقت تئاتر ایران توجیهات مختلفی را در خصوص انحلالش مطرح کرد، شکل گرفت. از آن زمان این انجمن به نوعی بازوی اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی در زمینه تولیدات و فعالیتهای تئاتری محسوب میشود و تمامی قراردادها و مباحث مالی تئاتر از طریق این انجمن پیگیری میشود.
این انجمن در سراسر کشور شعبههای مختلفی دارد و به نوعی رابط اداره کل هنرهای نمایشی با هنرمندان تئاتر در استانهای مختلف است.طی دورههای گذشته انجمن هنرهای نمایشی افراد مختلفی را بهعنوان مدیرعامل بر صدر امور دیده است و آخرین فرد حمید نیلی بود که در سال جاری به دلیل انتصاب و حضورش در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، همزمان انجمن هنرهای نمایشی ایران را هم مدیریت میکرد.حالا با حضور قادر آشنا در اداره کل هنرهای نمایشی، مدیرعامل جدید انجمن هنرهای نمایشی ایران انتخاب شده است.آشنا درباره انتخاب مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی به خبرنگار مهر گفت: بنده آقای رضا بصیرت را برای مدیرعاملی انجمن هنرهای نمایشی ایران معرفی کردهام که مراحل اداری برای ایشان در حال طی شدن است. آشنا تاکید کرد: به احتمال زیاد تا آخر همین هفته این مراحل اداری به پایان میرسد و مدیرعامل انجمن بهصورت رسمی آغاز به کار میکند.
رضا بصیرت پیش از این به عنوان معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مدیر اجرایی معاونت قرآن و عترت، معاون کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآنی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند و معاون اداری مالی نمایشگاههای فرهنگی ایران فعالیت داشته است.
به طور حتم یکی از وظایف اصلی مدیرعامل جدید انجمن هنرهای نمایشی ایران تلاش برای ادامه شفافسازی مالی اداره کل هنرهای نمایشی است که چندین بار این شفافسازی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زیرمجموعههای وزارتخانه تأکید شده بود.این شفافسازی در اداره کل هنرهای نمایشی یک بار و بدون ارائه جزئیات لازم انجام شد ولی برای بخش اعظمی از فعالیتهای سال ۹۸ از جمله فعالیتها و رویدادهای تئاتری نیمه دوم سال گذشته ارائه نشد.
احتمال اکران آنلاین «بیسر» وجود دارد
در انتظار حضورهای جهانی
کاوه سجادی حسینی کارگردان فیلم سینمایی «بی سر» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فیلم سینمایی «بیسر» را آماده نمایش دارم، این فیلم برای حضور در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر آماده شده بود که به دلیل برگزار نشدن این جشنواره، هنوز مشخص نیست چه برنامهای برای اکران آن خواهیم داشت.
وی ادامه داد: البته به دنبال این هستیم که «بیسر» را به جشنوارههای خارجی ارسال کنیم که این جشنوارهها نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا غالباً مشخص نیست چه زمانی برگزار میشوند.
کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» توضیح داد: منتظر هستیم شرایط مطلوبی فراهم شود تا هم برای نمایش و هم برای حضور در جشنوارههای جهانی برنامهریزی مناسبی داشته باشیم. البته اولویت من این است که «بیسر» اول در جشنوارههای بینالمللی حضور پیدا کند. سجادی حسینی در پایان با اشاره به وضعیت نامعلوم از سرگیری اکران فیلمها در سینماها گفت: به پیشنهاد اکران آنلاین فیلم «بیسر» هم فکر میکنم.در این فیلم بازیگرانی چون الهام کردا، مهدی کوشکی، رویا تیموریان، کاظم سیاحی، ناصر سجادی حسینی، محمدرضا فرزاد، مهسا باقری، علیرضا ریاحی و ایرج شهزادی حضور دارند.
اخبار
«بازگشت جاودان» شنیدنی شد/ به سیاق پدر موسیقی نوین ایران
«بازگشت جاودان» عنوان تازهترین اثر موسیقایی منتشر شده در بازار است که در دو بخش تکنوازی و گروه نوازی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
«بازگشت جاودان»، «مقدمهای برای ماهور»، «کرشمه»، «سرود مستانه»، «فیلی»، «بیداری»، «دلکش»، «عراق»، «شادان» عنوان قطعههایی است که در این آلبوم گنجانده شده است. ضمن اینکه سیاوش روشن نوازنده عود، سعید دولت زارعی نوازنده نی، شهریار نظری نوازنده دف، ایمان عنصری نوازنده تار و سه تار، فرهاد صفری نوازنده تمبک، پوریا فرجی نوازنده سنتور، سنتورباس و ویولن سل و شروین مهاجر نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو گروه نوازندگان آلبوم را تشکیل میدهند.
سعید شکرنیا طراح جلد و فربد فروغی میکس و مسترینگ دیگر عوامل اجرایی این پروژه هستند.
ایمان عنصری در توضیحات تکمیلی این آلبوم نوشته است: «این آلبوم شامل دو بخش تکنوازی و گروه نوازی است. رویکرد آهنگساز در بخش گروه نوازی، رسیدن به تلفیقی میان صنایع موسیقی چندصدایی غرب و موسیقی دستگاهی ایران است.
اثر فوق از طریق طراحی هارمونی به صورت محسوس و حرکت کنترپوانتیک با فرمی نمایانتر بر ارکستراسیون سازهای ایرانی ساخته شده؛ و استفاده از هارمونی و کنترپوآن در کنار طراحی فرمال بر قطعات باعث رنگ آمیزی و ایجاد بیانی نو در نوازندگی سازهای ایرانی شده است.
ذکر این مطلب ضروری است که چندصدایی از زمان استاد علی نقی وزیری و با سیستم ابداعی این استاد هنرمند در موسیقی ایران آغاز شد. نگاه وزیری از زمان شکلگیری تا امروز با انتقادات فراوانی بر نگرش تئوریک نوین و به خصوص الیناسیون فرهنگی خود مواجه شده است. تاریخ موسیقی ایران از زمان وزیری تا به امروز دستخوش تحولات بسیاری در سیستم تئوریک و نگرش او به این مقوله شده است. بسیاری از آهنگسازان بعد از او که خود شاگرد مکتب او بودند سیستم متفاوتی را نسبت به او در تئوری و آهنگسازی موسیقی ایرانی پیش گرفتند، ولی بدون شک ریشه تمام حرکتهای پیشرو در موسیقی ایران تا امروز همان شروع انقلابی وزیری است. از این رو میتوان وزیری را پدر موسیقی نوین ایران دانست.
یکی از دورههای مهم در بیان خاص موسیقی ایرانی و ظهور دوباره چندصدایی دوران تولید آثار چاووش است. آثار کانون چاووش هم از جایگاه اجتماعی سیاسی مهمی بهرهمند بودند و هم از دیدگاه موسیقایی تحول و پیشرفت مهمی در زمینه موسیقی ایرانی به وجود آوردند که تأثیر به سزای آن هم در سبک و شیوه اجرایی (چه نوازندگی و چه خوانندگی) و هم در تنوع رویکرد به قطعه موسیقایی به مثابه یک کل، هم در شیوه رنگ آمیزی صدادهی ارکستر و به ویژه در تلاش برای استفاده از تکنیک چندصدایی نویسی در موسیقی سنتی ایران مشهود است.
میتوان این طور بیان کرد که هدف آلبوم «بازگشت جاودان» بسیار متأثر از دوران چاووش و نگرش خاص موسیقایی آن دوره است و در نهایت کوشیده است گامهایی را بردارد.
بخش تک نوازی تار برگرفته از آموزش در مکاتب میرزا عبدالله، میرزا حسینقلی و علی اکبر شهنازی است. از این رو از نظر معماری چه در قطعات و چه در تکنوازیها تأثیر بسیاری از موسیقی دستگاهی گرفته شده است. ولی این پیروی تمام و بی چون و چرا نبوده و شامل تغییراتی جزئیات موسیقی دستگاهی ایران شده است که بعضی از آن تغییرات را میتوان این طور بیان کرد: «تغییرانی در تئوری محدوده و پیوند گوشهها با هم»، «اضافه شدن دوبل نتها»، «پرشها و پاساژهای بلند»، «موزیکالیته و بیان شخصی»، «بیان جملهها و انگارههای جدید و گهگاه متفاوت با سنت» که در اثر ترکیب با نگرش و احساس شخصی نوازنده به مرحله ارائه در این اثر تجربه رسیده است.
استاد موسیقی دچار عارضه مغزی شد
چشمانتظار پزشک متخصص
عبید حبیبی فرزند استاد صمد حبیبی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این نکته که پدرش از مدتها پیش دچار عارضه مغزی شده، توضیح داد: متأسفانه در روزهای گذشته پدرم دچار عارضه مغزی شد که این ضایعه منجر به فلج شدن سمت راست بدن شد. این در حالی است که ما در این مدت به پزشک متخصص اعصاب و روان در منطقه خودمان نیز مراجعه کردیم و در این مدت تلاش کردیم تا با فیزیوتراپی و عملیات درمانی کارهایی را در جهت بهبود انجام دهیم اما متأسفانه به دلیل عوارض ناشی از این سکته مغزی فقط ۱۵ درصد پیشرفت حاصل شده و پدرم علاوهبر اینکه در تکلم و صحبت کردن کار بسیار دشواری دارد، روند کندی را برای بهبود طی میکند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پدرم کارمند بازنشسته آموزش و پرورش است در حوزه بیمه تکمیلی و پرداخت بخشی از هزینههای درمان کارهایی را انجام دادهایم اما به طور طبیعی همه میدانند برای تأمین هزینه درمان آن هم در بیماریهای خاص همواره مشکلاتی وجود دارد که برای ما از اولویت برخوردار نیستند. زیرا اکنون برای من بهبودی پدر و پیدا کردن یک متخصص خوب در تهران است که امیدوارم بتوانم هرچه زودتر این متخصص خوب را پیدا کنم. زیرا تا آنجا که شنیدهام مشکل پدر به گونهای است که حتماً باید یک متخصص ماهر و با تجربه برای درمان اقدام کند.
حبیبی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرکشی مدیران دولتی برای عیادت از پدرش تصریح کرد: رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رضوانشهر تا آنجا توانستهاند به عیادت پدر آمده اما تاکنون غیر از این مورد عیادت یا اقدام مناسبی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا مجموعههای حمایتکننده دولتی انجام نگرفته است که شاید دلیل این موضوع آگاهی نداشتن دوستان از وضعیت جسمی پدر است که امیدوارم با انتشار این خبر متوجه بیماری این هنرمند پیشکسوت شوند. من در حال حاضر انتظار چندانی از کسی ندارم فقط همان گونه که گفتم مشکل پزشک متخصص داریم که امیدوارم بتوانم یک پزشک خوب برای ادامه روند درمان پیدا کنم.
صمد حبیبی از استادان پیشکسوت «نَعت خوان» کشورمان در منطقه تالش است که تاکنون در جشنوارهها و رویدادهای مختلف حوزه موسیقی کشورمان فعالیت مستمری داشته است.
وی بازنشسته آموزش و پرورش است و از جوانی به عنوان خواننده فولکوریک تالش و مولودی خوان در تالش شناخته شده بود. انتشار اولین کاست آوازهای محلی او به زبان تالشی، شهرت وی را تا جایی رساند که به شهرهای مختلف کشور دعوت و به زبان تالشی و فارسی برنامه اجرا میکرد.
پایان تصویربرداری فیلم کوتاه «یک داستان واقعی»
تصویربرداری فیلم کوتاه «یک داستان واقعی» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد توریوریان طی روزهای اخیر در سنندج به پایان رسید و وارد مراحل تدوین شد.
با پایان مراحل تدوین این فیلم آماده حضور و نمایش در جشنواره های داخلی و بین المللی می شود.
این فیلم که گویش آن به زبان کردی است داستان خانوادهای را روایت میکند که توان پرداخت هزینههای پزشکی پسر بچه معلولشان را ندارند، همین مشکلات باعث میشود پدر تصمیم تلخی بگیرد.
«یک داستان واقعی» پنجمین تجربه فیلم کوتاه این کارگردان جوان است ۲ فیلم آخر او به نامهای «پرواز ماهیها» و «حلزون» تاکنون در بیش از ۱۰۰ جشنواره بینالمللی به نمایش در آمده و موفق به دریافت بیش از ۱۰ جایزه بینالمللی شدهاند.
عوامل فیلم عبارتند از تهیه کننده و کارگردان محمد توریوریان، نویسنده: پویا نبی، بازیگران: بختیار پنجهای، فرشید گویلی، شیرین معاذی، مدیر فیلمبرداری: مهدی کرمی، صدابردار: ارسطو مفاخری، مدیر تولید: جلال ویسی، طراح گریم: ایوب شیخ احمدی، عکاس : منصور کریمیان، دستیاران فیلمبردار:آرمان صیدی، افشین ملکی، دستیار صدابردار: میثم حمزهایی، مدیر تدارکات: سامان عبودی، حمل و نقل: آریان محمد زاده، مدیر روابط عمومی و مشاوره رسانه ای: سمیرا حسینی.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4286/19644/78017
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4286/19644/78018
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4286/19644/78019
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4286/19644/78020
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4286/19644/78021
|
عناوین این صفحه
- معادله چند مجهولی «نفوذ در رسانه ملی»
- فیلمنامه «دل خوش» نهایی نیست؛ نگارش «ملکه گدایان» برای نمایش خانگی
- همگناه، محبوبترینِ نمایش خانگی بعدِ شهرزاد؟
- اخبار
- اخبار