|
با حمایت کانون پرورش فکری و بنیاد سینمایی فارابی؛
مهدی جعفری «یدو» را در آبادان جلوی دوربین میبرد
مهدی جعفری فیلم «یدو» را به تهیهکنندگی «محمدرضا مصباح» در آبادان جلوی دوربین میبرد.
به گزارش امتیاز، «یدو» سومین فیلم بلند سینمایی «مهدی جعفری» پس از «ایستگاه اتمسفر» و «۲۳ نفر» که روز گذشته پروانه ساخت آن از سوی سازمان سینمایی صادر شد، در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی جلوی دوربین خواهد رفت.
بر اساس این خبر، قصه فیلم «یدو» در آبادان در حال محاصره، طی ماههای اول جنگ تحمیلی میگذرد.
«محمدرضا مصباح» تهیهکننده «یدو» درباره زمان شروع فیلمبرداری این فیلم، گفت: قرار بود با صدور پروانه ساخت پیش تولید فیلم قبل از نوروز امسال آغاز شود که شیوع کرونا و تعطیلی ناخواسته سینما پیرو اعلام پروتکلهای بهداشتی، کار ما را عقب انداخت. با راهافتادن دوباره چرخه تولید، صدور مجوز از سرگیری تولید از سوی سازمان سینمایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری و صدور پروانه ساخت فیلم، پیش تولید «یدو» آغاز شده و تنها مسأله پیش رو، تغییر فصل است و این که در اوج گرمای آبادان قرار است فیلم را کلید بزنیم. با این وجود، گروه سازنده فیلم با همدلی مثالزدنی، پای کار هستند و ایمان دارم به فضل الهی اثری ماندگار تولید خواهد شد.
تعریف مقاومت در دل زندگی
اینجا هم همچون فیلم قبلی جعفری، قرار است شاهد نوعی نگاه رئالیستی و شخصیتمحور در روایت سالهای دفاع مقدس باشیم. «مهدی جعفری» درباره فضای حاکم بر فیلم جدیدش گفت: وقتی از دوران دفاع مقدس صحبت میکنیم، غالبا ذهنمان به لبخط نبرد میرود و کمتر پیش آمده دوربین را به پشت خط نبرد ببریم و زندگی در جریان مردم را ببینیم. زیستی که زیر سایه جنگ تهدید میشد و گاهی وقتها، انسانها میان زندگی کردن و جنگیدن مجبور به انتخاب میشدند و در دل این زندگی، مقاومت تعریف میشد.
او که خود متولد خوزستان و شهر اهواز است و خاطرات مختلفی از دوران جنگ در نوجوانی دارد، درباره درباره فیلم تازه خود گفت: ایده «یدو» از جایی به ذهن من آمد که یک داستان کوتاه را به نام «زخم شیر» نوشته صمد طاهری خواندم. داستانی که به نظرم راوی فضایی جذاب از برشهای زندگی در دل جنگ بود.
این کارگردان درباره کارگردانی این فیلم در گونه دفاع مقدس و کودک و نوجوان گفت: «یدو» فیلمی است که میتواند در هر دوی این ژانرها بگنجد و در عین حال فیلم مستقلی است که حیات خودش را دارد.
ادای دین به سینمای دفاع مقدس
محمدرضا مصباح که سال قبل فیلمهای «پوست» و «سینماشهرقصه» را در جشنواره سی هشتم فجر داشت و به عنوان کارگردان فیلم کوتاه «کوچه» او (با مضمون دفاع مقدس) در جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت، درباره همکاریاش با در «یدو» به عنوان تهیهکننده گفت: بعد از این که متن فیلمنامه را خواندم، به تولید آن علاقهمند شدم. این فیلم مانند فیلم قبلی مهدی جعفری، فیلمی لطیف و جذاب است که امیدوارم در این ادای دین به سینمای دفاع مقدس، کار را بهخوبی پیش ببریم. عوامل سازنده فیلم، از افراد حرفهای و درجه یک سینما هستند که به همراه بازیگران فیلم، اسامی آنها اعلام خواهد شد.
به گفته مصباح، بعد از ورود فیلم به مرحله تولید با رعایت پروتکلهای بهداشتی، فیلمبرداری فیلم «یدو» حدود دو ماه طول خواهد کشید.
مکتبخانهای که در اقیانوس وعدهها غرق شد
خاموشی «آواز تهران»!
علیرضا سعیدی
سرگذشت پرفراز و نشیب فعالیتهای موسیقایی در کشورمان همواره تحتتأثیر خط مشی سیاسی و فرهنگی دولتهای مختلف دچار تغییرات زیادی بوده و هست که در چارچوب گزارشها، مقالات و نوشتارهای مختلف پژوهشی-رسانهای مورد واکاوی قرار گرفتهاند.
در مقاطعی اما برخی از رویدادها و اتفاقات در تقویم تحولات موسیقی ایران به ثبت رسیدهاند که بانیان و طراحانشان با اطمینان خاطر و انرژی فراوان درباره آنها سخن میگفتند، گویی در مدت زمانی کوتاه قرار است تمامی اتفاقات و رویدادها مرتبط با حوزه موسیقی، تحت تأثیر آن فعالیت قرار بگیرد اما چنین نشد.
«گمشدههای موسیقی ایران» عنوان سلسله گزارشهایی است که گروه هنر خبرگزاری مهر در قالب آن به مرور همین رویدادها، تحولات و وعدههای فراموششده میپردازد. عمده تمرکز و هدف تدوین این مجموعه گزارش البته ضمن بازخوانی تحولات، ترویج «تمرکز» و «تفکر دوباره» در مدیران و سیاستسازان حوزه موسیقی کشور برای تأمل روی موضوعاتی است که بهتر میبود پیش از رسانهای شدن یا برگزاری مراسم افتتاحیه و ماجراهایی از این دست، برنامهریزی واقعبینانهتری درباره دامنه اثرگذاری آنها صورت میگرفت تا در نیمه راه نمانند.
سرنوشت مبهم یک مکتبخانه
در دومین گام از سلسله گزارشهای «گمشدههای موسیقی ایران» برای بار دیگر سراغ پروژه ناتمام شکلگیری «مکتب خانه آواز ایران» از زیر مجموعههای وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رفتهایم. این مجموعه یکی از چند مجموعه ناکام وابسته به شهرداری تهران است که همچنان با گذشت چهار سال از برگزاری مراسم افتتاحیه آن و تغییرات پی در پی مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تبدیل به پروژههای خاک خورده این نهاد شده و معلوم هم نیست که چه سرنوشتی در انتظار آن است.آنچه میخوانید بازنمایی نحوه شکلگیری «مکتب خانه آواز ایران» به عنوان یکی از گمشدههای این سالهای موسیقی کشورمان است که گروه هنر خبرگزاری مهر آبان ماه سال ۱۳۹۷ نیز به آن پرداخته بود اما پرونده «گمشدههای موسیقی ایران» بهانهای برای بازخوانی دوباره به این پروژه ناتمام موسیقی است. پروژهای که میتوانست در صورت تدوین یک برنامه طولانی مدت و البته غیر آرمانی تبدیل به یکی از مؤثرترین اتفاقات موسیقایی کشورمان در سالهای اخیر برای بازگشت به دوران پرشکوه آواز ایرانی آن هنگام که در سبد شنیداری مخاطب ایرانی قرار داشت، باشد. اما این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژههای ناتمام فرهنگی به قصهها پیوست.
۱۴ دی ماه ۱۳۹۳؛ شورای سیاستگذاری تشکیل جلسه داد
چهاردهم دی ماه سال ۹۳ یعنی حدود شش سال پیش خبری به رسانهها رسید که اولین جلسه شورای سیاستگذاری «مکتب خانه آواز تهران» تشکیل شد. در اولین جلسه شورای سیاستگذاری «مکتب خانه آواز تهران» که با حضور علی جهاندار، صدیق تعریف، حسامالدین سراج، بهرام باجلان، نصراله ناصحپور و حمیدرضا نوربخش، امیر عبدالحسینی معاون هنری و بابک ربوخه مدیر وقت امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگیهنری شهرداری تهران برگزار شده بود فرآیند اجرایی، آئیننامه، محتوای آموزشی، مکان برگزاری، نیازها و انتظارات استادان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
توجه به اهمیت آواز در سبک زندگی ایرانی و اسلامی، توجه به ریشههای تاریخی آوازهای ایرانی، پاسداشت آواز ایرانی، توجه به سنتهای اصیل آواها و نواها و تکریم هنرمندان آواز سنتی از جمله اهداف و رویکردهای راهاندازی مکتب خانه آواز تهران بود.
۳۱ فروردین ۱۳۹۴؛ نشست اعضای مکتب خانه با آقای رئیس
بیش از سه ماه از برگزاری اولین جلسه شورای سیاستگذاری نگذشته بود که محمود صلاحی رئیس وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۴ در دیدار با اعضای مکتبخانه آواز تهران از جمله حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف، حسامالدین سراج، علی جهاندار، بهرام باجلان، بابک ربوخه، امیر عبدالحسینی و مهران مهرنیا بر تلاش برای حفظ موسیقی سنتی ایران و حضور هنرمندان و استادان آواز ایران در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی، هنری پایتخت تاکید کرد.
وی در بخشهایی از این نشست گفت: «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با داشتن فرهنگسراها، سینما و موزهها میتواند پشتیبان موسیقی سنتی ایران باشد و هنرمندان برجسته نباید صحنه را خالی کنند. نباید فراموش کنیم که هنرمندان متعهد همواره در تحکیم پایههای نظام و رابطه مردم با نظام تلاش کردهاند و باید به کمک یکدیگر مسیر را برای بهبود وضعیت هنر در کشور هموار کنیم؛ فرهنگسراها میزبان هنرمندان و موسیقیدانان خواهند بود و باید موجی از آوازهای ملی راه بیندازیم.»
۱۴ مهر ماه ۱۳۹۴؛ خبر افتتاح در نشست رسانهای اعلام شد
نزدیک به یک سال از برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری «مکتبخانه آواز تهران» گذشت و در این مدت از گوشه و کنار خبرهای مختلفی در زمینه راه اندازی رسمی این مجموعه موسیقایی در رسانهها منتشر میشد، تا اینکه بابک ربوخه مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز چهاردهم مهر ماه سال ۱۳۹۴ با برگزاری یک نشست رسانهای ضمن معرفی برنامههای آینده سازمان در حوزه موسیقی از افتتاح رسمی «مکتبخانه آواز تهران» در باغ موزه هنرهای ایرانی خبر داد.
وی در بخش دیگری از این نشست گفت: «چهارشنبه پانزدهم مهر ماه طی مراسم ویژهای که در باغ موزه هنرهای ایرانی با حضور هنرمندان صاحب نام موسیقی و تعدادی از مسئولان شهرداری تهران برگزار میشود، «مکتبخانه آواز تهران» به طور رسمی کار خود را با حضور استادان تراز اول موسیقی آغاز خواهد کرد. در این مکتبخانه آوازی که در طول ایام هفته میزبان علاقهمندان هنر آواز خواهد بود، هر روز یک استاد موسیقی ایرانی به صورت مکتبخانهای و روش سینه به سینه، ردیف آوازی موسیقی ایرانی را به هنرجویانی که در سامانه ما ثبتنام کردهاند، آموزش میدهد. ما معتقدیم با بازگشایی مکتبخانه آواز ایران به طور حتم اتفاقات ارزشمندی در عرصه موسیقی پایتخت رخ خواهد داد. در همین اثنی، طی مذاکراتی که با تعدادی از اساتید برجسته حوزه موسیقی انجام گرفته نصرالله ناصحپور، حسامالدین سراج، علی جهاندار، حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف و محمد باجلان در مکتبخانه آواز ایران به کار تدریس مشغول خواهند شد.»
۱۶ مهر ۱۳۹۴؛ مکتبخانه آواز تهران گشایش یافت
تا اینجای کار گویا همه چیز مرتب است و انتظار میرود با برگزاری مراسم افتتاحیه، شهروندان تهرانی علاقهمند به آواز ایرانی شاهد اتفاقاتی ارزشمند از مسئولان فرهنگی شهرشان باشند. مراسم افتتاحیه روز شانزدهم مهر ماه سال ۹۴ با حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت و نامآور موسیقی کشورمان از جمله عبدالوهاب شهیدی، لوریس چکناوریان، حسن ناهید، اسماعیل تهرانی، هنگامه اخوان، داریوش پیرنیاکان، بیژن بیژنی، اکبر محمدی، حسن ریاحی، سامان احتشامی، فاضل نظری، هادی آزرم، مهدی آذرسینا، وارطان ساهاکیان، محمد گلریز، رشید وطن دوست، فریدون شهبازیان، پری ملکی و محمود صلاحی رئیس وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار شد. در این مراسم از نادر گلچین، کریم صالح عظیمی، علی جهاندار، علی رستمیان، صدیق تعریف، حمیدرضا نوربخش، عبدالحسین مختاباد، قاسم رفعتی، بهرام باجلان و سالار عقیلی نیز قدردانی به عمل آمد. بابک ربوخه مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم ضمن اشاره به آغاز فعالیتهای آموزشی فرهنگسراها، گفت: «هدف ما از تأسیس این مکتب خانه در باغ موزه هنرهای ایرانی این است که بتوانیم صداهای ماندگاری را در طول سه سال آموزش و پرورش دهیم و از این فضای مکتب خانهای خوانندگان خوش صدایی را به موسیقی ایرانی معرفی کنیم.» حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز در این مراسم ضمن ارائه انتقاداتی از کم توجهی مدیر سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به حوزه موسیقی اظهار کرد: خوشبختانه تأسیس مکتب خانه آواز ایرانی مزید بر علت شده که ما از این پس شاهد اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی فرهنگسراها باشیم. تأسیس مکتب خانه در انواع و اقسام رشتههای هنری طرح بسیار خوبی است که خوشبختانه اولین آن با محوریت قرار دادن موضوع آواز تأسیس شده است. همه ما میدانیم که در بحث آواز ایرانی با یک چالش بسیار جدی رو به رو هستیم که باید برای برطرف کردن این چالش اقدامات مهمی را انجام دهیم. آنچه من از تأسیس این مکتب خانه آوازی اطلاع پیدا کردم بنا بر این است که شهرداری تهران با اختصاص یارانهای مناسب، امکان حضور هنرمندان مستعد عرصه آواز ایرانی را که امکانات مالی خوبی ندارند فراهم کند.
۹ خرداد ۱۳۹۵؛ یک سال گذشت اما فقط ثبت نام انجام شد و دیگر هیچ
تقریباً ۸ ماه از برگزاری مراسم افتتاحیه «مکتب خانه آواز تهران» گذشت اما جز چند مصاحبه و خبر در منقبت برگزاری این مجموعه خبری از تشکیل کلاسها و کارگاههای مکتب خانه نشد و باز هم بابک ربوخه مرد همیشه در صحنه موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود که طی گفتگویی درباره علت تأخیر در فعالیتهای مکتب خانه گفت: «ثبت نام در این مکتب خانهها مدتی است که آغاز شده اما لازم است هم اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد و هم امکاناتی فراهم شود که هنرجویان شهرستانی نیز با استفاده از سوبسیدهای مختلف شرایط حضور در این برنامههای ارزشمند را داشته باشند.»
و اما قصه مکتب خانه آواز ایرانی نیز سرنوشتی تقریباً مشابه ارکستر شهر تهران پیدا کرد و پروژهای که میتوانست به سهم خود تأثیر بسزایی در احیا و اشاعه هنر باشکوه آواز ایرانی داشته باشد، همچون دیگر پروژههای به محاق رفته هنری شهر تهران به دست سرنوشت سپرده شد تا شاید این بار بودجهای از جایی برسد و دوباره شاهد احیای این مکتب خانه موسیقایی باشیم.
به نظر میآید مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قبل از افتتاح چنین پروژههایی که طبیعتاً نیازمند تأمین بودجه و پشتیبانیهای مختلفی است، برنامه ریزی دقیقتر و منظم تری داشته باشند. همچنین انتظار میرود درباره اجرایی نشدن فعالیتهایی که میتوانستند گام مهمی در جریان فعالیتهای موسیقایی کشورمان باشد، توضیحات لازم را اعلام کنند.
شهرام صارمی و به نتیجه رساندن یک پروژه ناتمامِ مهم
به هر حال «مکتبخانه آواز تهران» یکی از پروژههای جریانساز تحت نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود که پس از پایان مدیریت شهاب مرادی در این مجموعه که موجب بروز حاشیههای فراوانی در حوزه موسیقی این نهاد شد، توسط محمود صلاحی رئیس وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و یارانش در بخش موسیقی این مجموعه طراحی و با امید به ایجاد فضای مناسب آموزشی در عرصه آواز ایرانی کار خود را آغاز کرد. آغازی که در همان ابتدا طلسم شد و بعد از شکست مطلق پروژه ارکستر شهر تهران آنچنان در باغ موزه هنرهای ایرانی به محاق فراموشی رفت که گویی امید چندانی برای احیای آن نیست. شرایطی که بهانه همیشگی کمبود بودجه و مواردی از این دست میتواند مهر تأییدی بر فراموشی احیای این مجموعه که میتوانست نقش مؤثری در احیای آواز ایرانی ایفا کند، داشته باشد.
آیا شهرام صارمی سرپرست جدید امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که کارنامه موفقی هم در رابطه با برگزاری رویدادها و برنامههای مرتبط با موسیقی ایرانی دارد، میتواند طلسم احیای مکتب خانه آواز ایران را بشکند؟ یا نه باید منتظر وعدههای ناتمام جدیدی از مسئولان فرهنگی هنری شهرداری تهران یا نهادهای مرتبط باشیم؟ وعدههایی که عموماً در روزهای اول سرکار آمدن مدیران ارشد و حمایت ۱۰۰ درصدی آنها از برنامههای مدیران تازهنفس زیرمجموعههای خود در چارچوب هیجانات رسانهای قرار میگیرد، اما در آخر نتیجهای جز فراموش و دفن شدن در قبرستان پروندهها و پروژههای مختلف عایدشان نمیشود.
اخبار
شبکهها و بازیگران اصلی هالیوود به جنبش پیوستند/ حمایت از سیاهان
روز یکشنبه کمپانیهای دیزنی، ویاکام سیبیاس، وارنر برادرز، ای ۲۴، لاینزگیت، بیایتی، افایکس نتورکز، فاکس انترتینمنت و ایام سی از جمله مراکز هالیوودی بودند که بیانیههایی علیه نژادپستی و در حمایت از جامعه سیاهان منتشر کردند. اسکار نیز به این جنبش پیوست.
در اقدامی غیرمعمول ابتدا نتفلیکس شعاری در حمایت از جنبش سیاهان منتشر کرد و بلافاصله آمازون، هولو، اچبیاو، استارز و دیگر بازیکنان اصلی هالیوود در شبکههای اجتماعی به این اقدام ملحق شدند. اعتراض مداوم مردم در سراسر آمریکا برای کشته شدن جورج فلوید به دست یک افسر پلیس موجب شد تا روز بعد، دیگر چهرههای مطرح هالیوود نیز به میدان بیایند و در کنار مردم قرار بگیرند و بیانیههای مشابهی در توئیتر و اینستاگرام منتشر کنند.
نتفلیکس شنبه بعداز ظهر در توئیتر نوشته بود: سکوت کردن به معنی همدست بودن است. زندگی سیاهان مهم است. ما یک پلتفرم داریم و وظیفه داریم از اعضا، کارکنان، خالقان و استعدادهای سیاه خود حمایت کنیم.
با این بیانیه هشتگ زندگی سیاهان مهم است در توئیتر چرخید و حمایتهای زیادی دریافت کرد.
آمازون استودیوز در توئیتر و اینستاگرام نوشت: با هم در کنار جامعه سیاه میایستیم- همکاران، هنرمندان، نویسندگان، داستانسرایان، تهیهکنندگان، تماشاگران ما- و همه ما در مبارزه با نژادپرستی و بی عدالتی متحدیم.
کیوبی که شبکه تولید برنامههای موبایلی هست هم نوشت: با هم علیه بیعدالتی میایستیم
هولو که متعلق به دیزنی است هم در توئیتر و اینستاگرام نوشت: از زندگی سیاهان حمایت میکنیم. امروز و هر روز. دیدهاید، شنیدهاید. ما با شماییم.
از دیگر برندهای دیزنی که تا یکشنبه صبح در این زمینه موضعگیری کردند باب ایگر رئیس اجرایی دیزنی بود که لینکی را با بیانیهای از باب چاپک مدیرعامل دیزنی منتشر کرد که میگفت: قصد داریم تلاشها و منابع خود را معطوف این کنیم که با صحبت درباره این موضوعات به جستجوی راهحلهای دلسوزانه و سازنده بپردازیم.
مارول انترتینمنت از دیگر کمپانیهای متعلق به دیزنی نیز توییت کرد: ایستادگی در برابر نژادپرستی.
اف ایکس نتورکز نیز صبح یکشنبه توییت کرد: در کنار همکاران، هنرمندان و دوستان آفریقایی آمریکاییمان میایستیم و از سیستم قانونی عادلانه حمایت میکنیم از سیستمی که نتواند در برابر خشونت بیمعنی علیه دیگری تاب آورد.
کارتون های ضدکرونایی کارتونیست ایرانی روی جلد مجله سنترال مکزیک
پس از بازتاب جهانی کارتونهای علیرضا پاکدل هنرمند جوان با محوریت «مبارزه با بیماری کرونا»، «مبارزه کادر درمانی با کرونا» و «در خانه بمانیم» و همچنین معرفی این هنرمند ایرانی در اینستاگرام، این بار شماره جدید مجله سنترال در کشور مکزیک، بخش ویژهای را به آثار مقابله با کرونای علیرضا پاکدل روی جلد و در صفحات داخلی اختصاص داده است.
بر این اساس، برای اولین بار است که اثر یک هنرمند ایرانی در این نشریه به عنوان روی جلد کار شده است.
علیرضا پاکدل کارتونیست، طراح و تصویرگر ایرانی در این باره به خبرنگار مهر گفت: کارتونهایم با موضوع مقابله با کرونا و زحمات کادر درمانی به طور گسترده در فضای مجازی و کشورهای مختلف دیده شده و این بار در مجله سنترال به این موضوع پرداخته شده است.
اخبار
تازهترین انیمیشن سهبعدی سینمای ایران
روانبخش صادقی کارگردان انیمیشن در گفتگو با مهر ضمن تشریح جزئیاتی از تازهترین پروژه انیمیشن سینمایی خود گفت: در حال حاضر تولید انیمیشن سینمایی «دزد رویاها» که فیلمنامه آن را حمیدرضا حافظی نوشته است را در دستور کار دارم. فیلمنامه این انیمیشن سینمایی پس از چند بار بازنویسی آماده و حدود ۲ سال پیش در شورای کودک بنیاد سینمایی فارابی تصویب شد.
وی بیان کرد: داستان این فیلم هم عمومی و هم جهانشمول است و ترکیبی از ۲ داستان فولکلور و بومی ایرانی و غربی است که از ترکیب آنها به یک قصه و افسانه جدید و مدرن رسیدهایم، البته قصه این انیمیشن در زمان حال رخ میدهد.
بررسی عناصر جذابیت یک انیمیشن سینمایی
این هنرمند با اشاره به اینکه انیمیشن «دزد دریاها» به صورت سه بعدی ساخته میشود تاکید کرد: مدتها بررسی کردیم تا بدانیم فاکتورهایی که باعث میشود که یک انیمیشن تبدیل به یک اثر خوب، جذاب و پرمخاطب شود، چیست. برای من در این کار به عنوان تهیهکننده و کارگردان مهمترین نکته این است که فیلم در جذب مخاطب که شامل کودک و نوجوان و البته بزرگسال نیز میشود موفق عمل کند، تا بتواند درآمدزایی بهتری نیز داشته باشد و بر اساس آن بتوانیم برای دیگر آثار انیمیشن نیز سرمایهگذاری کرده و آنها را نیز به مرحله تولید برسانیم.
وی ادامه داد: تولید انیمیشن سینمایی تجاری در ایران بسیار سخت است، چرا که زمان زیادی برای تولید یک انیمیشن صرف میشود، البته این مساله در هالیوود و دیگر شرکتهای فیلمسازی درجه یک جهان نیز وجود دارد و برای ساخت هر انیمیشن سینمایی نزدیک به سه سال زمان صرف میکنند. همین زمان در ایران گاهی بیشتر هم طول میکشد و با تورمهایی که رخ میدهد هزینه چندین برابر بیشتر میشود.
عضو هیأت مدیره خانه سینما بیان کرد: فکر میکنم در ایران پروژه فرهنگی و هنری که در بحث تجاری نیز موفق عمل کند باید سریع و زودبازده باشد یعنی اثر طی چند ماه تولید و برای نمایش آماده شود تا کمترین میزان تورم و افزایش قیمتها را شامل بشود و این در تولیدات سینمایی انیمیشن با کیفیت مناسب اجتنابناپذیر است. پس انیمیشنهایی که پروسه طولانی تولید دارند و هزینههای بالایی نیز در بر دارند در نظام اقتصادی ایران چندان درآمدزا نخواهند بود و این مساله کار را برای ما سخت میکند.
وی توضیح داد: از زمانی که بودجه یک انیمیشن را برآورد میکنیم تا زمان اوج تولید آن شرایط به گونهای میشود که هزینه تولید از آنچه که برآورد شده بود خیلی بیشتر میشود و بی شک این افزایش هزینه به کار صدمه میزند و معتقدم همچنان تولیدات انیمیشنهای سینمایی با کیفیت جهانی، حمایتهای دولتی در شکلهای مختلف را لازم دارد. ناگفته نماند در صورتیکه انیمیشنهای سینمایی ما با کیفیت موردقبول جهانی تولید شود قطعاً در فروش، نمایش و جذب مخاطبان جهانی نیز با توجه به ساختار و قصههای انیمیشن موفق خواهند بود و درآمدزایی و ارزآوری آنها قابلمقایسه با هیچیک از تولیدات فرهنگی و هنریمان نخواهد بود.
مذاکره برای عرضه در بازارهای بینالمللی
صادقی گفت: ما سعی کردهایم در این پروژه تمام فاکتورهای موردنیاز را بررسی کرده تا بدانیم چه فاکتورهایی در انیمیشنهای خارجی باعث فروش خوب میشود و چه فاکتورهایی مانع جذب مخاطب عام شده است. این فاکتورها از قصه و روایت و طراحی و رنگ آمیزی تا موسیقی، دکوپاژ، شکل و نوع کاراکترها و بسیاری از عوامل را شامل میشود.
وی بیان کرد: همچنین برای بخش تجاری بینالمللی فیلم تلاشهای بسیاری کردیم و با شرکتهای مختلف بینالمللی صحبت کردیم که چه از داستان و چه پیش تولید پروژه خوششان آمده اما متأسفانه به نتیجه رساندن یک کار در بخش بینالملل با یک مشارکت خارجی بسیار سخت است، در این زمینه با یک شرکت ایتالیایی صحبت کردیم که متأسفانه تحریمها شروع شد و نتوانستیم در این زمینه پیش برویم.
این کارگردان انیمیشن بیان کرد: با توجه به افزایش تحریمها علیه ایران، رویکرد خود را برای جذب سرمایه و مشارکت خارجی به سمت شرق و از جمله چین و کشورهای آسیای شرقی تغییر دادهایم. در بازار فیلم سنگاپور در سال گذشته «دزد رویاها» را ارائه کردیم و با چند کمپانی خارجی صحبتهای مثبتی کردیم و قرار شد که آنها برای همکاری در تولید این پروژه به ما اطلاع دهند.
وی ادامه داد: البته صحبتهایی با یک شرکت چینی برای تولید این انیمیشن داشتهایم که قرار بود فروردینماه امسال در بازار فیلم چین صحبتهای نهایی را انجام بدهیم که متأسفانه این بازار به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد و از طرفی جشنوارهها و بازار فیلمهای اروپایی هم تاکنون برگزار نشدهاند.
صادقی گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی تصمیم گرفتهایم که تولید را با تلاش بیشتر و با پشتوانه عوامل متعدد داخل ادامه دهیم تا بعد از باز شدن فضا و تغییر شرایط مشارکت کشورهای دیگر را در تولید این فیلم داشته باشیم. بی شک کیفیت فیلم نسبت به آثار تولیدشده در جهان به گونهای است که در حین یا پس از تولید نیز در جذب مشارکت یا سرمایه موفق خواهد بود.
وی تاکید کرد: کارگردانی و تهیهکنندگی این انیمیشن را من برعهده دارم و مرکز گسترش سینمای تجربی در این انیمیشن ۳۰ درصد مشارکت دارد، که در همین جا از نظر مثبت و حمایتهای مرکز چه در دوره مدیریت پیشین و چه در مدیریت حال حاضر بسیار سپاسگزارم که با درک اینکه تولیدات انیمیشن سینمایی و همچنین حمایت از آنها حوصله زیادی میخواهد و معمولاً بیش از دوران مدیریت مدیران فرهنگی و هنری در کشور به طول میانجامد، وارد این حوزه شده و حمایت میکنند و این نشان از شعور مدیریتی بالا و درایت مناسب است.صادقی در پایان گفت: این انیمیشن سینمایی به صورت سه بعدی ساخته میشود و بخش کمی از آن نیز به صورت ۲ بعدی خواهد بود. پیش تولید «دزد رویاها» به پایان رسیده و بخشهایی از تولید و تیزر و نمونههایی از این فیلم نیز آماده شده است و در حال حاضر یک سری از سکانسهای اصلی نیز در حال ساخت است و قرار است تا تابستان ۱۴۰۰ فیلم را به پایان برسانیم.بزودی از اولین تریلر انیمیشن سینمایی «دزد رویاها» رونمایی خواهد شد.
عمل قلب بازیگر«بچه مهندس» انجام شد/کریم قربانی در مراقبتهای ویژه
امین قربانی فرزند کریم قربانی بازیگر سینما و تلویزیون درباره آخرین وضعیت پدرش که چندی پیش به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری شده بود، به خبرنگار مهر گفت: پدرم مدتی است به دلیل سکته در بیمارستان بستری شده است و دو تا از رگهای قلبش هم گرفته بود.وی ادامه داد: او این روزها در بیمارستان شهید رجایی بستری است و دو شب پیش عمل قلب انجام داد و برایش باتری گذاشتند. قربانی اظهار کرد: او اکنون در بخش مراقبتهای ویژه است و گفتهاند حداقل باید ۴۸ ساعت در این بخش بماند تا بعد به بخش عمومی منتقل شود.فرزند این بازیگر فیلم و سریالهای تلویزیونی گفت: خدا را شکر در حال حاضر وضعیت عمومی وی بهتر است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4287/19653/78054
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4287/19653/78055
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4287/19653/78056
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4287/19653/78057
|
عناوین این صفحه
- مهدی جعفری «یدو» را در آبادان جلوی دوربین میبرد
- خاموشی «آواز تهران»!
- اخبار
- اخبار