|
سریال پرگار؛ شلخته و کمی طولانی اما قبولِ خرداد
سریال «پرگار» به تازگی تمام شد و در مجموع نمره قبولی گرفته، گرچه که میتوانست کوتاهتر و منسجمتر باشد اما خب حداقل جزو بدهای تلویزیون نیست، این پرونده درباره «پرگار» است.
ملودرام «پرگار» قصه سه خانواده را به طور موازی روایت می کند که در مقطعی از روزگار، سرگذشت آنها با هم گره خورده است و خواسته یا ناخواسته در زندگی امروز آنها کنش هایی را ایجاد می کند.
سریال «پرگار» در ادامه مجموعه تلویزیونی «آسمان همیشه ابری نیست» و با نام اولیه «آسمان هوای باران دارد» و برای پخش از شبکه یک سیما تولید شد و لازم به ذکر است که تصویربرداری این سریال در زمان تولید چندین مرتبه به دلایل مختلف متوقف شده بود.
کارگردانی سریال «پرگار» برعهده شهرام شاه حسینی کارگردان 46 ساله سینما و تلویزیون است، وی پیش از این کارگردانی سریال های شاخصی نظیر ««پرستاران»، «هشت و نیم دقیقه»، «همه چیز آنجاست»، «تاوان» و ... و همچنین فیلم های بلند سینمایی «خانه دختر»، «کلاغ پر»، «زن ها فرشته اند»، «آقای هفت رنگ» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.
تهیه کنندگی سریال «پرگار» همانند فصل قبلی این سریال بر عهده امیر پوررحمانی بوده است، که سابقه درخشانی در تولید و تهیه ندارد، وی در فصل اول و دوم این سریال نقش اصلی را به دختر خود تیما پوررحمانی داده است. لازم به ذکر است که نویسندگی سریال «پرگار» بر عهده احمد رفیع زاده نویسنده 52 ساله و نام آشنای سینما و تلویزیون بوده است، وی پیش از این نویسندگی فیلم های بلند سینمایی شاخصی همچون: «خوابم میاد»، «به وقت خماری»، «گینس»، «انزوا»، «زن ها فرشته اند» و سریال های شاخصی نظیر: «ساعت شنی»، «پریدخت»، «خلسه» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.
در سریال «پرگار» بازیگران شاخصی نظیر: مرجانه گلچین، فریبا کوثری، بابک کریمی، فریبا جدیکار، بهرنگ علوی، علی عمران ، تیما پوررحمانی و ... به ایفای نقش پرداخته اند، لازم به ذکر است که لوکیشن اصلی این سریال دبیرستان دخترانه یادگار امام (ره) است و چند دانش آموز این دبیرستان نیز در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند.
پرگار؛ ملودرام اجتماعی پیرامون مشکلات خانواده
فصل قبلی سریال «پرگار» با عنوان «آسمان همیشه ابری نیست» به دغدغه و مشکلات پنج همکلاسی در دوران نوجوانی و جوانی می پرداخت و فصل دوم این سریال نیز ملودرام خانوادگی با قصه ای اجتماعی درباره روابط خانوادگی و تعلیم و تربیت فرزندان است و بیشتر به مسائلی نظیر موادمخدر در مدارس، آسیبهای استفاده از فناوری در خانواده و مدرسه، جایگاه خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان و عشق بازیگری بین جوانان و نوجوانان خصوصاً دختران پرداخته است.
داستان این سریال قصه سه خانواده را به طور موازی روایت می کند که در مقطعی از روزگار، سرگذشت آنها با هم گره خورده است و خواسته یا ناخواسته در زندگی امروز آنها کنش هایی را ایجاد می کند و«پرگار» روایت کننده قصه خانوادهای است که برای ادامه تحصیل دختر بزرگشان در مقطع دکتری راهی تهران میشوند، اما خواسته یا ناخواسته درگیر موضوعاتی میشوند که دستمایه قصههای این سریال است.
ناصر تجلی (بابک کریمی) 2 دختر دارد که دختر کوچکتر او (زهره) را سالها قبل به فرزند خواندگی پذیرفته است ولی خود دختر از این اتفاق خبر ندارد، از طرف دیگر پدر واقعی زهره (علی عمرانی) دچار آلزایمر شده است و حال دوست دارد که دوباره دخترش را ببیند و محبوبه مادر زهره (مرجانه گلچین) هم که با مردی دیگر ازدواج کرده است فکر میکند که دخترش مرده است، فریبا کوثری (مدیر مدرسه و دوست محبوبه) مطلع از این اتفاقات است و میداند که زهره نزد خانواده تجلی است و با ناصر تجلی هم در ارتباط است.
داستان از آنجا شروع میشود که فرزانه دختر بزرگتر ناصر تجلی برای ادامه تحصیل باید به تهران بیاید و خانواده هم همراه او به تهران می آیند این اتفاق همزمان است با برگشن محبوبه از خارج از کشور و جستجو به دنبال سرنوشت دخترش هستی (یا همان زهره تجلی) و ...
واقعیت این است که نوشتن خلاصه داستان سریال پرگار چندان آسان نیست چون تمام شخصیتهای اصلی و یا فرعی هر کدام خود قصهای دارند و پرداختن به آنها کار را دشوار میکند مثلا محبوبه (مرجانه گلچین) که دوباره با منعم (رضا امامی) ازدواج کرده است، منعم هم که با فرشته (الهام طهموری) قبلتر ازدواج کرده و پسری داشته است حال پسرش مرده است و این دلیل برگشت او و محبوبه به ایران است و فراز (بهرنگ علوی) برادر منعم هم به دختر بزرگتر ناصر تجلی علاقه پیدا کرده است و محبوبه او را برای فراز خواستگاری میکند و ...
نقد سریال؛ سریال «پرگار»؛ هر چه طولانیتر، پول بیشتر!
نهال موسوی؛ فعال فرهنگی در نقد «پرگار» نوشته است:
* فیلمنامه سریال پرگار سه مشکل اساسی دارد: 1- تعدد شخصیتها و پیش داستانهای هر کدام. 2- علی رغم تعدد شخصیت داستان جلو نمیرود و داستان مدام دور خود چرخیده و هیچ اتفاق یا موقعیت جدیدی احساس نکردیم. 3- استفادههای غلط از عناصر درام چون تعلیق، معما و غافلگیری. مثلا تعلیق داستان را چنان زیاد کردهاند که مخاطب نمیفهمد که این موارد مطرح شده چه کاربردی دارد و از جایی به بعد بدون هیچ تعلیق، معما یا غافلگیری قصه درجا میزند و مدام دور خود میچرخد.
* مدام شخصیتها با همدیگر در موقعیتهای مختلف حرف میزنند و از گذشتهای میگویند که غالب اتفاقات آن گذشته را در همان سه قسمت اول سریال دیدیم و یا بهتر است بگوییم شنیدهایم!
* تنها اتفاق جدید که روند داستان را دچار تغییری کرد این بود که فراز ، فرزانه و زهره را سوار ماشین کرد تا با آنها حرف بزند در مسیر تصادف کردند و فرزانه و زهره آسیب شدید دیدند و زهره به کما رفته است.
* سریال پرگار ایده داستانی خوبی دارد و با توجه به حضور بازیگران و عوامل حرفهای میتوانست به یکی از مجموعههای جذاب تلویزیون تبدیل شود به شرط آن که قصه بدون حاشیه و سرراست روایت میشد و واقعا این همه صحنههای بدون کارکرد داستانی یا تکرار یک موقعیت ارائه شده، در آن وجود نداشت. شاید مشکل این است که در تلویزیون یک طرح مینی سریال (نهایتا 10 قسمتی) را سعی میکنند به هر شکلی شده 30 قسمتی بسازند به همین دلیل مجبورند مدام داستان را کش دهند و یا اتفاقات را دوباره به دور خود گره بزنند.
* شاید به دلیل اینکه در تلویزیون معیار سنجش برای هزینه یک سریال دقیقه و زمان است و این شیوه محاسبه ناخودگاه تمام عوامل یک سریال را از تهیه کننده تا نویسنده و ... را ترغیب میکند تا جایی که میتوانند سریالهای بلند بالاتری تولید کنند تا بودجه بیشتر شود و طبیعتا درآمد بیشتر!
* مدیران تلویزیون و سریالسازان ما باید این مهم را دریابند که در جهان امروز که سرعت ارتباطات و شکل ارتباطات چنان متحول شده است که برای جذب مخاطب واقعا باید شکل دیکری از نویسندگی و به تبع آن موقعیتهای جدید روایی را در نظر بگیرند والا مخاطب در کمتر از یک ثانیه کانال را عوض میکند.
محبوبه مثل همه اشتباه میکند
مرجانه گلچین از چالشهای نقش خود در سریال پرگار میگوید:
* متاسفانه سریال را ندیدهام. به غیر از شب اول که پخش شد. زمانهایم را نتوانستم برای تماشای سریال هماهنگ کنم.
* بعد از دههای که پشت سر هم کمدی بازی کردم، بسیار دلتنگ نقشهای جدی بودم و هستم. ضمن اینکه ورودم به بازیگری با کارهای جدی و ملودرام اجتماعی و عاشقانه بود، اما بعد از 10 سال سکوت تصویری و بازی در سریال طنز بزنگاه، خط و مسیر بازیگریام تغییر کرد و به سمت ژانر کمدی رفتم.
* (در پاسخ به این سوال که این تغییر در خط مسیر بازیگری تعمدی بود یا اتفاقی؟): نه، کاملا اتفاقی بود، چون هر دو کار را دوست دارم چه جدی و چه طنز؛ ولی در مجموع دلم میخواهد متنوع بازی کنم، نه اینکه پشت سر هم سریال طنز
* (پس با این تعریف خیلی هم علاقهمند نیستید به عنوان بازیگر کمدی شناخته شوید): مسلما بازیگر علاقهمند است در کارش تنوع داشته باشد. من هم دلم نمیخواهد پشت سرهم کار طنز بازی کنم و به عنوان بازیگر کمدی شناخته شوم. واقعا کار من چیز دیگری بود و همانطور که تاکید کردم با نقشهای جدی فعالیتم را در این عرصه شروع کردم، اما این چند سال اخیر باعث شد بیشتر کمدی بازی کنم.
* 10 سال پیدرپی نقشهای کمدی پیشنهاد شد و فقط در بین این نقشها، نقش آفرینیام در سریال نفس گرم، برگشت به فضای جدی بود. تا اینکه نقش متفاوت و جدی محبوبه در سریال پرگار به من پیشنهاد شد که کاملا با شخصیت ملیحه نفس گرم تفاوت داشت، به همین دلیل خیلی استقبال کردم.
* دو شخصیت متفاوت زنانه و جدی را در سریالهای نفس گرم و پرگار بازی کردم. امیدوارم این اعتماد وجود داشته باشد و دوستان بگذارند بازیگران تجربههای متفاوت داشته باشند و نخواهند در یک بعد کار از بازیگران ببینیم.
* من برای ایفای نقش محبوبه باید دوپهلو بازی میکردم که هم مخاطب به او حق بدهد و هم حق ندهد و همین بازی را سخت میکرد. در ابتدا مخاطب با دیدن محبوبه و کارهایش به او حق نمیدهد و حتی او را گناهکار میداند که چرا فرزند و همسرش را رها کرده و بعد ازدواج دوم داشتهاست، اما وقتی سکانس به سکانس همراه زندگی محبوبه میشود، متوجه میشود او یک زن قربانی است و او هم مثل هر آدم دیگری اشتباه میکند و زندگی باعث شده تا او خطا کند وگرنه محبوبه آدم بدی نیست.
پیچ و تاب پرگار
* سریال پرگار به لحاظ فیلمنامهنویسی، پچیدگیهای خاص خود را دارد که نسبت به تصور بسیاری از ما درباره سریالهای تلویزیونی ایرانی متفاوت است. پرگار شروع قدرتمندانهای داشت و از همان ابتدا معماهای زیادی را برای مخاطبان ایجاد کرد. این رمزآلود بودن هم به شیوه روایت بازمیگردد و هم شخصیت پردازیها و تعدد آدمهای قصه. تعداد خانوادههایی که در این سریال ماجرایی برای گفتن دارند، کم نیست و شخصیتها هم غالبا بهسادگی همه چیز را لو نمیدهند.
* برای مثال نقش علی عمرانی در این مجموعه با سکوتی که دارد به این ابهام دامن میزند. میشود گفت این سبک سریالسازی محبوب شهرام شاهحسینی است؛ کارگردانی که شیوه کارش در سریال تاوان هم شباهتهایی به پرگار دارد.
* از قصه که بگذریم، اینکه بازیگران سریال از نسلهای مختلف هستند به خودی خود یک ویژگی مثبت است، چهرههای تازهای با این سریال به مخاطبان شناسانده شدهاند و علاوهبر آن بازیگری همچون بابک کریمی که در سینما حضور داشت نیز با پرگار برای نخستینبار به تلویزیون آمده است.
* بهرهبردن از بازیگران مسنی چون فاطمه مرتاضی نیز نکته قابلتوجهی در کنار این ترکیب است، زیرا بسیاری از همنسلان او این روزها پیشنهادی ندارند و در بیکاری بهسرمیبرند. جدای از درنظرگرفتن تنوع نسلی در بازیگران، گزینش هنرپیشگان و اینکه هرکدام از پس نقششان برآمدهاند یا خیر، جای بحث دارد. انتخاب فریبا کوثری در نقشی که از او میبینیم به دور از خلاقیت است، چون تا پیش از این بارها کوثری را در چنین نقشهایی دیدیم و بازی این بازیگر نیز در پرگار ارزشافزودهای برای نقش نداشتهاست. در مقابل او مرجانه گلچین پس از سالها دوباره در یک نقش جدی دیده میشود و برخلاف تصوری کمدی که از بازی او در این سالها شکلگرفته، خوب توانستهاست از پس باورپذیر کردن نقش برآید.
«جهان با من برقص» فیلمی که پشیمانتان نمیکند!
شاید این روزها سختترین دوره زندگی ایرانیها باشد. هم بحران بیماری و هم تشدید مشکلات اقتصادی خیلیهایمان را از دل و دماغ انداخته. خیلیها بیکار یا دچار سختیهای معیشتی شدهاند. برای همین باید به فیلمهای سینمایی که از اکران پرهیر میکنند حق داد. اما در همین اوضاع شاید بهترین پیشنهاد، تماشای فیلمهایی باشد که آزارنده نیستند؛ مثل اغلب فیلمهای اجتماعی سالهای اخیر داد و فریاد ندارند و با صحنههای دلخراش فقر و جنایت، تماشاگران خود را عصبیتر نمیکنند. «جهان با من برقص» چنین فیلمی است. تقریبا همه کسانی که فیلم را دیدهاند میگویند بعد از دیدنش حالشان بهتر شد. اما چرا.
اولین فیلم سروش صحت یک فیلم خانوادگی است و توانسته سیمرغ بهترین کارگردانی را در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از دست رقبا بیرون بیاورد. ماجرای فیلم درباره آخرین سالگرد تولد جهانگیر (علی مصفا) است. زمانی که رفقایش دورهم جمع میشوند تا کمی خوش بگذرانند، اما این جمع دوستانه باعث اتفاقاتی میشود که معنای زندگی را برای بعضیهایشان تغییر میدهد. نمایش این حوادث فرصتی هم هست تا تماشاگر کمی به خودش و زندگیاش فکر کند و احتمالا به مفاهیم تازهای برسد.
فضای آرامشبخش و روستایی محل زندگی جهان یا علی مصفا که از زیبایی گیلان بهره برده، در کنار داستان فیلم برای شما دقایق لذتبخش و آرامی را به همراه میآورد. فیلم اوج و فرود زیادی ندارد و گرههای آن هم به تدریج باز میشود. یعنی سرعت فیلم زیاد نیست، اما این کندی آدم را اذیت نمیکند. چون در خدمت مفهوم مورد نظر فیلم است و کمک میکند کمی سر جایمان جابهجا شویم و نفسی بکشیم. چهرههای آشنا در فیلم هم ارتباط برقرار کردن با آن را راحتتر میکند. از علیمصفا که با اساسا موجودی دوستداشتنی است تا جواد عزتی ساکت فیلم. پژمان جمشیدی هم مثل همیشه با کاراکتر شیرین و شوخیهایش فیلم را مفرح میکند.
در حضور این همه بازیگر اسمی، یک هانیه توسلی فوق بامزه تبدیل شده به انرژی گیش برنده فیلم. هانیه در این فیلم نقش یک زن تازه به دوران رسیده یا به قول امروزیها «خز» را بازی میکند که معترف است برای پول شوهرش با او ازدواج کرده. او سنخیتی با جمع کم و بیش فرهیخته رفقای جهان ندارد. اما همین کنتراست و راحتی او در ایفای نقش، تبدیلش کرده به ستاره احتمالا ناخواسته فیلم. شوخیهای هانیه، از طرح مسائل جنسی تا الاغسواریاش (!) تقریبا همه خوب درآمدهاند و مبتذل نشدهاند. اینها هم بیشتر به خاطر درخشش خود هانیه توسلی است. اصلا همین کاراکتر هانیه و پژمان میتوانست هر فیلم متوسطی را نجات بدهد و پرفروش کند. اما در این فیلم خوشبختانه به اندازه از آنها استفاده شده و گندش را درنیاوردهاند.
فیلم تازه سروش صحت با همه حال خوشی که دارد، از حدی بالاتر نمیرود و تبدیل به یک اثر فوقالعادهای نمیشود که بارها و بارها بخواهیم تماشایش کنیم و به درک تازهای از نکاتش برسیم. فیلم با ابهاماتی مواجه است که پاسخ مناسبی به آنها داده نمیشود. این که چرا این آدمها با چنین تیپ و شخصیتهای متفواتی چنین رفاقت قدیمی و سنگینی با هم دارند. این که چطور این آدمها توانستهاند زندگیشان را ول کنند و برای روزهای طولانی پیش جهان بمانند. درباره خود جهان و زندگی درویشمآبانهاش هم اطلاعات کمی به ما داده میشود. همانطور که گفته شد تعلیقهای داستان هم کم است. در این حد که دو تا از رفقا اختلاف شدید دارند و... (تعریفش نمیکنم تا قصه را لو نداده باشم). راستش شخصا با صحنههای رویای جهان و آن گروه موسیقی وسط جنگل هم ارتباطی برقرار نکردم و بیشتر ژانگولربازی بود تا چیز دیگر.
سروش صحت در اولین فیلمش حتی از سروش سریال ساز هم جلوزده. فیلمی که هم خوشساخت و سینمایی باشد و منتقدان سینما را راضی کند و هم برای تماشاگرانش خوشایند باشد، قطعا مایه افتخار کارگردان است.
فیلمنامه را خود سروش صحت به همراه ایمان صفایی نوشتهاند و ظرفیت این را داشته که تبدیل به یک سریال یا حداقل مینیسریال شود. در آن محیط و با این بازیگران حتما کار میگرفت. باید بهشان تبریک گفت که وسوسه نشدهاند و فیلم را برای تبدیل شدن به سریال کش ندادهاند.
رابطه پژمان جمشیدی (رضا) با خواهر جهان (بهار کاتوزی) با وجود بانمک بودن و استقبالی که از طرف تماشاگر از آن میشود، به کل فیلم نچسبیده و انگار برای جذابتر کردن داستان طراحی شده (که خب شده، اما این را نباید جیغ بزند)! پژمان به عنوان دونژوان جمع جای پرداخت بیشتری داشت.
فیلمی که اینقدر بدون لکنت و شیرین روایتش را تعریف میکند چه نیازی به نمادهایی مثل آن گروه موسیقی آویزان از درختها دارد. از آن روی اعصابتر مینیبوسی است که هی میرود و میآید بدون آن که کسی را ببرد یا بیاورد. بله متوجهیم که نقش سمبلیک مینیبوس چیست، اما واقعا فیلمی که اینقدر سر کیف است چرا...
راستش از همین نماها هم معلوم است که به بازیگران در پشت صحنه خوش گذشته. راستش در طول فیلم مدام با این وسوسه مواجه بودم که فیلمی از پشت صحنهها ببینم. معلوم است که صحت بچههای گروهش را به اردوی باحالی برده و نتیجهاش را هم گرفته.
شاید جهان با من برقص فیلم محبوب خیلیها نباشد، اما بعید است کسی از دیدن آن پشیمان شود. همین!
برنامههای تابستانی سیمای استانها تشریح شد
نشست خبری اعلام ویژه برنامههای تابستانی شبکههای استانی صداوسیما با حضور عباس فاطمی رییس مرکز سیمای استانهای معاونت امور استانهای صداوسیما امروز یکشنبه هشتم تیرماه در این معاونت برگزار شد.
فاطمی در ابتدای نشست گفت: ما از زمان دهه فجر و انتخابات سال گذشته برنامههای شاد و مفرح و سرگرم کننده را آغاز کردیم. از اواخر بهمن هم سریال انتخاباتی «میانبر» را داشتیم که بعد رویکرد آن به کرونا تغییر کرد و به نوروز رسیدیم.
وی اضافه کرد: در مرحله دوم مدیریت و مقابله با کرونا هستیم و شبکههای استانی موظف هستند گرمترین اوقات را برای مردم طراحی کرده و برنامههای شبانه تولید کنند. در تابستان ۱۴۰ عنوان برنامه در سیما و ۲۴۰ برنامه در رادیو تدارک دیده شده است که با محور طنز نشاط و سرگرمی و همچنین با فضای بهداشت ورزش و توجه به خانواده تولید میشود.
شناسایی چهرهها با برگزاری لیگ «اتم»
فاطمی در ادامه گفت: لیگ ایدهها و تجربههای موفق را با نام اختصاری «اتم» قرار است برگزار کنیم که طی آن چهرهها و الگوهای موفق را شناسایی میکنیم. این لیگ در شبکه شما برگزار و ۵۰ نفر را از این طریق به مردم معرفی میکنیم. همچنین الگوهای موفق کسب و کار را شناسایی کرده و معرفی میکنیم که در قالب برنامههای ترکیبی و موشن گرافی خواهد بود.
وی به تولید برنامههای مختلف اشاره و بیان کرد: در حوزه مسابقات تلویزیونی تلاش کردیم مخاطب از طریق این مسابقات با تلویزیون ارتباط بیشتری بگیرد و چند مسابقه پیامکی و مسابقاتی که تلفنی انجام میشود طراحی کردهایم. مسابقهای داریم که ۶۰ تیم استانی در آن حضور دارند و از ۳۰ موانع طبیعی و غیرطبیعی عبور میکنند. از نوار ساحلی تا بخشهای دیگر مرکزی کشور را در برمیگیرد. مسابقات قرآنی در دستور کار ما قرار دارد و شبکههای استانی توجه ویژهای به این زمینه نشان میدهند. توجه به نهجالبلاغه، داستاننویسی و شعر و ادب نیز در دستور کار قرار دارد.
تولید کار طنز توسط تیمهای نمایشی استانها
رییس مرکز سیمای استانها با اشاره به تولیدات طنز عنوان کرد: تولیدات طنز یکی از اولویتهاست که اکثر شبکههای استانی درگیر این تولیدات شدهاند. اکثر استانها با تیمهای نمایشی در قالب آیتمهای کوتاه این برنامهها را طراحی کرده اند. یک برنامه شبانه هم برای شبکه شما طراحی کردهایم که با حضور هنرمندان محلی و مردم روی آنتن میرود.وی در بخش دیگر به راه اندازی کمپینها اشاره و گفت: در حوزه کمپینهای محیط زیستی برنامههای ما موفق هستند در سیزده به در امسال مردم از خانهها بیرون نرفتند و باید کمپینهای این چنینی به دستگاهها کمک کنند.فاطمی همچنین با اشاره به سریالهای تولیدی معاونت استانی صداوسیما گفت: از اواخر سال گذشته سریال «میانبر» روی آنتن شبکه پنج رفت که امسال هم ادامه داشت و از امشب سریال «دخترم نرگس» در ۳۵ قسمت پخش میشود. سریال «سرزده» را برای دهه اول محرم آماده کرده ایم که تولید خراسان رضوی است و قصهای حادثهای دارد. سریال «اکسیر» در مرکز زنجان در ۱۸ قسمت آماده شده است. این مجموعه هم در ایام محرم روی آنتن میرود. سریال «نشانی» به کارگردانی نورانی آماده پخش است. در حوزه نمایشی بیش از ۲۰ تله فیلم توسط مراکز استانها تولید شده است تا از شبکهها پخش شود. رییس مرکز سیمای استانها با اشاره به رویدادهای هفته پیش رو تصریح کرد: از ششم تیر تا ۱۲ تیر شاهد رخدادهای مهمی در کشور بوده ایم که در ارتباط با آنها مستند و فیلمهای مرتبط را پخش میکنیم و همچنین در برنامهها مباحث مختلف با این محورها شکل میگیرد. ۳۹ عنوان فیلم سینمایی برای شبکههای استانی چهار سریال، ۱۳ مجموعه انیمیشن و چهار مجموعه مستند تدارک دیده شده است.
اخبار
وزیر ارشاد
نقش حوزه هنری در پاسداشت دفاع مقدس بیبدیل است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نقش حوزه هنری در پاسداشت دفاع مقدس و مفاهیم آن بی بدیل است، دفاع مقدسی که گنج ایرانی ماست و با هیچ برههای از تاریخ ایران برابری ندارد.
سید عباس صالحی در مراسم تودیع و معارفه مدیران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی افزود: وقتی به فعالیت ۴۰ ساله حوزه هنری نگاه کنیم تصویرهای مختلفی از آن میتوانیم روایت کنیم. من به اختصار به چند گزاره اشاره میکنم. نخست نقشی است که حوزه هنری در پاسداشت دفاع مقدس داشته است. دفاع مقدسی که گنج ایرانی ماست و با هیچ برههای از تاریخ ایران برابری ندارد. معدنی است که مواد خام کشف نشده زیادی دارد و نیازمند کاوشهای بسیار است.
وی افزود: حوزه هنری از اوایل تاسیس تاکنون به طور مستمر در حوزه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی کوشیده است. این نهاد حدود ۴۰۰ کتاب تولید و از آن میان ۱۵۰ اثر را نیز ترجمه کرده است.
آقای صالحی گفت: شعر دفاع مقدس نیز از حوزه هنری و با استادانی، چون حمید سبزواری، مهرداد اوستا، قیصر امین پور، سیدحسن حسینی و دیگران پا گرفت. یکی از ارکان سینمای دفاع مقدس نیز حوزه هنری با فیلمهای موثری است که تولید کرد.
وزیر ارشاد ادامه داد: در حوزه هنرهای تجسمی از دهه ۶۰ هنرمندان در ۱۴ شاخه هنرهای تجسمی فعالیت چشمگیری داشتند. در حوزه هنرهای نمایشی با مولفه تئاتر بچههای مسجد حوزه هنری نقش مهمی در ترویج مفاهیم دفاع مقدس داشت. اگر ما به دفاع مقدس و مجموعه اتفاقاتی که در آن هشت سال ناب افتاد، مدیونیم یکی از نهادهایی که تلاش کرده است تا به آن ادای دین کند، حوزه هنری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مستند نگاری انقلاب، دفاع مقدس و وضعیت کشور در حوزه هنری اشاره کرد و گفت: گزاره دوم تلاش حوزه هنری در مستندنگاری و اجتماعی تاریخی ماست. آثار آقای فرهنگی و بهبودی، از منابع ارزشمندی است و روش آنها نیز رهروان بسیاری پیدا کرده است. ما شکل گیری جریان تاریخ شفاهی را مدیون حوزه هنری هستیم.
آقای صالحی همچنین به نقش موثر حوزه هنری در تربیت نیروی انسانی اشاره و اضافه کرد: از دهه ۶۰ تاکنون بخش عمدهای از کارکرد حوزه هنری چه در زمینه آموزشهای مستقیم و چه غیرمستقیم معطوف به تربیت نیروی انسانی بوده است. نکته مهم آنجاست که در این آموزش کل ایران تحت پوشش قرار گرفت و محصور به تهران نشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این ۴۰ سال مجموعه وسیعی کارنامه حوزه هنری را ساختند. مدیران مشغول در حوزه از حجت الاسلام زم تا دکتر بنیانیان و در این دهه اخیر نیز محسن مومنی شریف نقش اساسی در برنامههای حوزه داشتند. محسن مومنی شریف ترکیبی از خلوص، همراهی، همدلی، تعهد و دیگر ویژگیهایی است که کارنامه مدیران را درخشان میکند. به ایشان خسته نباشید میگویم، محمدمهدی دادمان نیز مسئولیتش پاسداری از یک کارنامه زرین و ارزشمند است. او در گام دوم انقلاب که مقطعی جدید و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است عهده دار مسئولیت شده است. امیدواریم در اولین دهه گام دوم انقلاب حوزه هنری همچنان درخشش خود را حفظ کند.
«شنای پروانه» ۶۳۱ میلیون تومان فروخت
«سمفا» سهشنبه بهروز میشود
مسعود نجفی مدیر روابطعمومی سازمان سینمایی در گفتگوی تلفنی با برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما، «در انتهای الوند» یکشنبه ۸ تیرماه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود اشکالاتی در سامانه سمفا آیا این سامانه شتابزده رونمایی شد یا خیر، گفت: نه شتابزده رونمایی نشد. طبیعتاً هر اتفاق و کار جدیدی مشکلات و خطاهایی دارد که زیربار مرتفع میشود. در یک هفتهای که این سامانه راه افتاده، گزارشهایی در مورد مشکلات داده شده و رفع شده است.
وی افزود: نهایتاً تا روز سهشنبه بخش گزارشدهی و آماردهی که بسیار هم مفصل است، فعال خواهد شد. این سیستم گزارشدهی که در سمفا تا روز سهشنبه فعال خواهد شد، خیلی کاملتر و متنوعتر از سایتهای قبلی است. به تفکیک فروشنده، گیشه، تخفیفات، سالن خرید و … اطلاعات به صورت آنلاین قابل دریافت است که میتواند مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر ۴ درگاه بلیتفروشی فعال است و تا یکی دو روز آینده به ۵ درگاه خواهد رسید که طبیعتاً رقابتی بین درگاهها را به وجود خواهد آورد که مشتری را برای فروش بلیت جذب میکنند. این رقابت باعث میشود که امتیازاتی داشته باشند تا مخاطب ترغیب شود به سمتشان برود. در نهایت این رقابت به سود مشتری خواهد بود.
نجفی با اشاره به آمار فروش فیلمها پس از بازگشایی سینماها گفت: براساس گزارشی که دیشب تا پایان روز شنبه گرفتم، از یک تیرماه که سینماها با فیلمهایی که در اسفند متوقف شده بود، باز و از چهارشنبه که ۲ فیلم جدید به اکران اضافه شد، یعنی از روز یکشنبه تا شنبه، فروش فیلمها به یک میلیارد تومان رسید. به صورت دقیق، فروش فیلمها ۹۳۳ میلیون تومان است و تعداد مخاطبانمان به ۴۸ هزار و ۷۸۶ نفر رسید. فیلم «شنای پروانه» ۶۳۱ میلیون فروخت و تعداد مخاطب آن ۳۲ هزار و ۳۴۷ نفر است. فیلم «خوب بد جلف ۲، ارتش سری» ۲۶۳ میلیون تومان فروخته و تعداد مخاطب آن ۱۳ هزار و ۶۶۱ نفر است. سایر فیلمهایی که اکرانشان در سینماها ادامه دارد، مانند «جهان با من برقص»، «یلدا»، «عطر داغ»، «یادم تورا فراموش»، «۴۷»، «سراسر شب» و مستندهای هنر و تجربه به ۴۰ میلیون تومان رسیده است و تعداد مخاطبان آن ۲ هزار و ۷۷۸ نفر است. توجه داشته باشید که در سه روز اول بازگشایی سینماها که عمده فیلمها آنهایی بود که گفتم، بلیت به صورت نیمبها عرضه میشد.
وی د رپایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فیلم جدیدی برای اکران اضافه خواهد شد یا خیر، گفت: فعلاً با همین فیلمها جلو خواهد رفت. در کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما امتیازاتی برای فیلمهای جدید درنظر گرفته شده است که از آن جمله میتوان به در نظرگرفته نشدن کف فروش تا سه هفته اشاره کرد.برنامه در «انتهای الوند» به تهیه کنندگی امیرحسین آذر کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحیایی شنبه تا چهارشنبه از حدود ساعت ۷:۳۰ تا ۹:۳۰ روی آنتن شبکه ۲ سیما میرود.
کیت وینسلت خبرنگار میشود
کار مشترک با همکار قدیمی فیلم پرخاطره
الن کوراس قراردادی برای کارگردانی فیلمی با عنوان «لی» امضا کرد. وی که کارگردان مستند «خیانت» است در این فیلم که با بازی کیت وینسلت ساخته میشود، روی صندلی کارگردانی مینشیند.
در این فیلم زندگینامه وینسلت در نقش لی میلر ظاهر میشود. وی مدل مجله بود که در جنگ جهانی دوم به عنوان خبرنگار فعالیت کرد.
لیز هانا برای نوشتن فیلمنامه این فیلم انتخاب شده است. وی نویسنده نامزد گلدن گلوب برای فیلمنامه «پست» است و این فیلمنامه را با اقتباس از کتاب «زندگی لی میلر» نوشته آنتونی پنرز فرزند لی مینویسد. خانواده میلر و پنرز امکان دسترسی به آرشیو لی میلر را فراهم کردهاند. این مجموعه دربرگیرنده تصاویر و خاطرات او نیز میشود.
کوراس فیلمبردار و کارگردان کهنهکار هالیوودی در این باره با صدور بیانیهای گفته است: من و کیت پس از تجربه همکاری در فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» همیشه درباره یک همکاری دیگر صحبت میکردیم. حالا لی به ما یک فرصت عالی برای انجام این کار را داده تا با فیلمنامهای از لیز هانا، نویسنده درخشانی که بسیار تحسینش میکنیم، این کار را عملی کنیم. کوراس که اکنون ۶۰ ساله است، فیلمبردار فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» در سال ۲۰۰۴ و وینسلت بازیگر این فیلم در کنار جیم کری بود. فیلم «لی» زندگی لی میلر را از وقتی دنبال میکند که او به خطوط مقدم جبهه جنگ جهانی دوم سفر کرد و به عنوان یک عکاس خبری مشغول کار و راهی ماموریتهایی برای افشای حقایق پنهان آلمان نازی شد. اما پس از یک خیانت، او به بررسی گذشته خود میپردازد.کیت وینسلت که بازیگر نقش اصلی است، از تهیهکنندگان فیلم هم خواهد بود.
وینسلت گفته است برای بازی در نقش این شخصیت هیجانزده است. وی از لی میلر به عنوان یک عاشق، متفکر، فردی سختکوش، آشپز، مدل مجله، خبرنگار جنگ و یک مادر یاد کرد.
قرار است فیلمبرداری این پروژه از بهار ۲۰۲۱ آغاز شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4304/19803/78708
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4304/19803/78709
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4304/19803/78710
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4304/19803/78711
|
عناوین این صفحه
- سریال پرگار؛ شلخته و کمی طولانی اما قبولِ خرداد
- «جهان با من برقص» فیلمی که پشیمانتان نمیکند!
- برنامههای تابستانی سیمای استانها تشریح شد
- اخبار