|
سیروس گرجستانی، بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت
«گرجستانی» همخانه منوچهر حامدی میشود
سیروس گرجستانی، بازیگر پرکار سینما و تئاتر و تلویزیون، صبح روز پنجشنبه، ۱۲ تیر، بر اثر سکته قلبی در بیمارستانی در تهران در ۷۶ سالگی درگذشت.
به گزارش امتیاز، سیروس گرجستانی که متولد ۱۳۲۵ بندر انزلی بود، بازیگر پرکاری بود که آخرین بازی او نیز مربوط میشود به سریال شاهرگ که همین امسال در آن بازی کرد.
گرجستانی از اواخر دهه ۴۰ فعالیت خود را در تئاتر آغاز کرد. او در تمام بیش از نیم قرن فعالیت هنری خود در فیلمها، سریالها و تئاترهای زیادی کار کرده بود.
فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» آخرین حضور این بازیگر در سینما بود که سال ۹۷ به کارگردانی کمال تبریزی ساخته شد.
«قانون مورفی»، «نهنگ عنبر ۲»، «پا تو کفش من نکن»، «شبکه»، «شکار خاموش»، «طوفان شن»، «آدم برفی»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «زرد قناری»، «ساحره»، «یکی بود یکی نبود»، «تنوره دیو»، «دوران سربی»، «مسافر ری» و «آدمکها» شماری از حدود ۴۵ فیلمی است که گرجستانی در سینما بازی کرده بود.
سیروس گرجستانی در سریالهای تلویزیونی نیز حضور پررنگی داشت و بهخصوص بازیهای او در نقشهای کمدی با استقبال مردم مواجه میشد.
از دیگر آثار این بازیگر در تلویزیون میتوان به «آنام»، «محکومین»، «جاده چالوس»، «نوار زرد»، «کلاه پهلوی»، «گاو صندوق»، «زن بابا»، «خوش نشینها»، «دختری به نام آهو»، «صاحبدلان»، «متهم گریخت»، «یادداشتهای کودکی»، «پشت کنکوریها»، «شلیک نهایی»، «همسران»، «کیف انگلیسی» و «هتل» اشاره کرد.
گرجستانی از دهه ۱۳۵۰ در تئاتر نیز روی صحنه رفته بود و در نمایشهایی همچون «آنتیگون» به کارگردانی جمشید ملک پور، «دکتر کنوک» به کارگردانی ایرج راد، «معرکه در معرکه» و «عشق آباد» و «دندون طلا» به کارگردانی داود میرباقری، «برگذر لوطی صالح»، «استر»، «محراب»، «دارالحکومه» به کارگردانی هادی اسلامی، و «بکت» به کارگردانی مجید جعفری بازی کرده بود.
روزنامه امتیاز درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به خانواده او و جامعه هنری تسلیت میگوید.
در آرامگاه ابدی؛ سیروس گرجستانی همخانه منوچهر حامدی میشود
آیین تشییع و تدفین سیروس گرجستانی بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون امروز شنبه ۱۴ تیر در قطعه هنرمندان برگزار میشود.
آنطور که خانه سینما اعلام کرد، آیین تشییع سیروس گرجستانی ساعت ۱۰ و سی دقیقه صبح امروز ۱۴تیر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار میشود.
طبق پیگیری ما، پیکر این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در خانه ابدی، در طبقه دوم قبر منوچهر حامدی دفن میشود.
گرجستانی ۱۲ تیر و در سن ۷۶ سالگی بر اثر سکته قلبی در بیمارستان شهید لواسانی تهران درگذشت.
«جدایی» فرهادی چگونه متولد شد؟
قتی «مستند» کلاس فیلمسازی میشود
وحید صداقت کارگردان مستند سینمایی «صحنههایی از یک جدایی» که این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط عرضه این مستند گفت: «صحنههایی از جدایی» اسفندماه سال گذشته و یک هفته قبل از تعطیلی سینماها به خاطر شیوع بیماری کرونا، وارد چرخه اکران شده بود اما بعد از آن بلافاصله سینماها تعطیل شدند. در این بازه زمانی سه، چهار ماهه ما یا باید آن را مثل خیلی از فیلمهای دیگر به صورت آنلاین اکران میکردیم که متاسفانه موفق نشدیم یا به اکران آن در زمان بازگشایی سینماها در سایه کرونا رضایت میدادیم.
صداقت ادامه داد: البته اگر شرایط خوبی در حوزه اکران اینترنتی وجود داشت، دوست داشتیم فیلم را به صورت آنلاین به نمایش بگذاریم چون میدانستیم اگر سینماها باز بشوند، خیلی طول میکشد تا شرایط عادی شود. از طرف دیگر به این فکر میکردیم که فیلمهای جدید هم به چرخه اکران اضافه میشوند.
نگاه بالا به پایین پلتفرمهای اکران اینترنتی به فیلمهای هنر و تجربه!
وی افزود: اگر امکان ویژهای وجود داشت من از اکران اینترنتی استقبال میکردم ولی متاسفانه پلتفرمهایی که در حال حاضر وجود دارند به جز پلتفرمهای تخصصی فیلمهای مستند، نگاه از بالا به پایین به فیلمهای «هنر و تجربه» دارند و با مبالغ بسیار ناچیز قرار داد میبندند که حتی گفتنش مانند یک شوخی است. برای مثال پیشنهاد زیر ۲۰ میلیون تومان میدهند. گویا دوست دارند با این مبالغ فیلمهای «هنر و تجربه» را در اختیار بگیرند.
صداقت افزود: البته در حال حاضر دو، سه فیلم بیشتر در «هنر و تجربه» نمایش ندارند و این شانس را داریم که سانسهای بیشتری داشته باشیم با این وجود میدانیم که طول میکشد مردم دوباره به سینما بروند و فیلم ببینند.
صداقت در ادامه درباره تجربه ساخت مستند «صحنههایی از یک جدایی» بیان کرد: ماجرای ساخت این فیلم از یک آشنایی با اصغر فرهادی شروع شد؛ من در کارگاههای آموزشی او شرکت کرده بودم، فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم فیلم محبوبی برایم بود، بنابراین وقتی اصغر فرهادی را از نزدیک شناختم از او خواستم درباره «جدایی نادر از سیمین» مستندی بسازم. در همان زمان متوجه شدم راشهای ویژه و دیده نشدهای هم از «جدایی نادر از سیمین» وجود دارد که برای علاقهمندان جدیتر سینما میتواند خیلی جذاب باشد. از همین رو موضوع را با او مطرح کردم به همین ترتیب آرامآرام ساخت «صحنههایی از یک جدایی» از یک فیلم پشت صحنه صرف خارج شد. در ادامه هم با خود آقای فرهادی مصاحبه مفصلی انجام دادیم ضمن اینکه گفتگوهایی با چند فیلمساز مطرح دنیا که نگاه مثبتی به این فیلم داشتند، کردیم و رفته و رفته این فیلم شکل گرفت.
این کارگردان درباره اینکه وحید حسینی که تصاویر پشت صحنه «جدایی نادر از سیمین» را ضبط کرده بود، بهعنوان یک مستندساز (که اثر تحسینشده «بزم رزم» را هم در کارنامه دارد) چرا خود مستندی در این زمینه نساخته و راشهایی که در اختیار داشته در اختیار او قرار داده است هم توضیح داد: درباره اینکه چرا خود وحید حسینی این فیلم را نساخته، واقعاً دلیلش را نمیدانم ولی خوشحالم که ایشان پلانهای پشت صحنه را تهیه کرده بود چون این پلانها را صرفاً یک تصویربردار پشت صحنه عادی نگرفته بلکه کسی تهیه کرده که خودش فیلم مستند کارگردانی میکند. در واقع فارغ از جذابیت اتفاقاتی که جلوی دوربین پشت صحنه میافتد، وحید حسینی هم با نگاه خاص خودش این پلانها را از زوایای خوبی گرفته بود و بخش عمدهای از جذابیت فیلم ما هم به خاطر تصاویر پشت صحنه «جدایی نادر از سیمین» است که ما از آنها استفاده کردیم. این راشها توسط دستیاران آقای فرهادی در اختیار من قرار داده شد
وی ادامه داد: به زعم خودم «صحنههایی از یک جدایی» یک فیلم پشت صحنه نیست. بلکه مستندی درباره یک فیلم دیگر است که در آن تصاویر پشت صحنه هم وجود دارد. یعنی در ۷۷ دقیقه زمان مستند ما، شاید یک سوم آن نمای پشت صحنه «جدایی نادر از سیمین» باشد و دو سوم دیگر نماهای خود فیلم یا گفتگوها و تصاویر آرشیوی است. درواقع میتوانم بگویم «صحنههایی از یک جدایی» مستندی درباره «جدایی نادر از سیمین» است و نه لزوماً یک مستند پشت صحنه.
این مستندساز افزود: «صحنههایی از یک جدایی» از یک فیلم پشت صحنه صرف مفصلتر است و از زوایای گوناگون به «جدایی نادر از سیمین» پرداخته است. اینکه چرا درباره فیلمهای دیگر کمتر این اتفاق میافتد که فیلمهایی برایشان ساخته شود، بخشی به اهمیت خود فیلم و بخشی به جذابیت کار فرهادی برمیگردد که خیلیها دوست دارند این فیلم را ببینند. خیلیها در کلاسهای اصغر فرهادی شرکت میکنند و خیلیها میتوانند این مسایل و آموزهها را در فیلم ما ببینند. البته در «صحنههایی از یک جدایی» چند آیتم وجود دارد که من سعی کردم از آنها استفاده کنم درواقع خواستم این مستند را با چیدمان تصاویر، تدوین و فراهم کردن شرایط، به سرانجام برسانم.
وی ادامه داد: بخشی از جذابیت فیلم ما به خاطر «جدایی نادر از سیمین»، اتفاقات آن و خاطراتی است که درباره آن داریم. برای مثال «جدایی نادر از سیمین» جوایز زیادی گرفت که به هر ایرانی حس غرور ملی داشت. من هم سعی کردم به نوبه خودم وقتی مشغول ساخت «صحنههایی از یک جدایی» درباره این فیلم هستم تا جایی که میتوام به جذابیتش اضافه کنم و در کارگردانی و تدوین این موضوع را پیش ببرم. من سعی خودم را کردم تا آن را در بهترین وجهی که میتوانم ارایه بدهم چون علقه خاصی به «جدایی نادر از سیمین» داشتم البته نه صرفاً به خاطر وجوه سینمایی، جوایز و اتفاقات ویژه آن. درواقع به نوعی آن رابطه نادر و پدرش برای من اهمیت خاصی داشت چون در زندگی شخصی تجربه و از نزدیک با فیلم ارتباط برقرار کرده بودم که این موضوع هم بی تاثیر نبود.
صداقت افزود: نوع آشنایی من با اصغر فرهادی، بر انجام مصاحبهها تاثیرگذار بود. در فیلمهایی که درباره او ساخته شده شاید مصاحبهها بیشتر رو به دوربین بوده و فضای گفتگو رسمیتر بوده در این فیلم اما به نحوی با انتخاب دوربین روی دست و حرکت سیال، هم در دفتر ایشان و هم در جاهایی که با اصغر فرهادی همراهی میکنیم، سعی در تغییر این فضا داشتم. این موارد، کارهایی بود که سعی کردم انجام بدهم اما نمیدانم اگر چنین فیلم توسط فردی دیگر ساخته میشد، همینقدر جذاب درمیآمد یا نه، البته من هم ادعایی ندارم.
مستندهایی با کارکرد انتقال تجربه فیلمسازی
این کارگردان توضیح داد: قبل از اینکه «صحنههایی از یک جدایی» اکران شود، ما مستند دیگری به نام «درباره فروشنده» ساخته بودیم که استارت ساخت آن بعد از «صحنههایی از یک جدایی» خورد ولی قبل از همین فیلم اکران شد. یک امکان خوبی که «هنر و تجربه» فراهم کرده و جذاب است این است که فیلم در شهرهای مختلف به نمایش گذاشته میشود. وقتی برای اکران «درباره فروشنده» به شهرستانهای مختلف میرفتیم، افراد مختلف به ویژه دانشجویان تشکر میکردند و میگفتند این انتقال تجربه در «درباره فروشنده» به خوبی اتفاق افتاده، در کشور ما همه امکانات در پایتخت متمرکز است و افراد کمتر این امکان را دارند که به تهران بیایند و در کلاسهای سینمایی که بعضاً گران هم هستند، شرکت کنند. به همین ترتیب این افراد خیلی چیزها را میتوانستند در «درباره فروشنده» ببینند و یاد بگیرند به همین جهت خیلی راضی بودند. این اتفاق در «صحنههایی از یک جدایی» هم اتفاق افتاده و میتواند مثل یک مستر کلاس برای علاقهمندان جدی سینما باشد.
وی درباره پیوند محتوایی بین «جدایی نادر از سیمین» و «صحنههایی از یک جدایی» مطرح کرد: زمانی که خواستم کار ساخت «صحنههایی از جدایی» را شروع کنم به این فکر کردم که چگونه میشود به یک فیلم یکپارچه رسید و چگونه باید انسجام داشته باشیم. باید راهی برای این امر پیدا میکردیم. در «جدایی نادر از سیمین» دو خانواده حضور داشتند که در تقابل با همدیگر و از ۲ طبقه اجتماعی مختلف بودند ضمن اینکه این اولین باری بود که فیلمی در برلین جایزه گروهی برای تمام بازیگران میگرفت. من از این ۲ عنصر استفاده کردم و روایتم را بر اساس کاراکترها پیش بردم. یعنی به گونهای چیدم که فیلمنامه و قصه از صفر به صد برسد و هم بخشبخش با هرکدام از اعضای این خانواده همراه باشیم درواقع از اتفاقاتی که در «جدایی نادر از سیمین» افتاده بود، وام گرفتم که بتوانم فیلم خودم را بسازم.
صداقت اظهار کرد: فرم روایی فیلمم هم از همان سینمای فرهادی وام میگیرد. به طور کلی در این باره بحث مفصلی وجود دارد. این موضوع مطرح است که فیلمی که درباره یک فیلم دیگر است، چقدر میتواند مستقل باشد و چقدر وام دار آن فیلم باشد؟ من قطعاً از «جدایی نادر از سیمین» وام گرفتم و این به جذابیت کار ما اضافه کرده است.
وی درباره تعامل بین صحنه «صحنههایی از یک جدایی» و پشت صحنه «جدایی نادر از سیمین» هم بیان کرد: من ابتدا یک نسخه ۶۰ دقیقهای تدوین کردم که در آن نسخه سعی کرده بودم اصلاً از نماهای «جدایی نادر از سیمین» استفاده نکنم و به جوایز و… کمتر اشاره کنم چون قبلاً فیلمهایی ساخته شده بود که مفصل به بحث جوایز پرداخته بودند اما بعد از اینکه آن نسخه آماده شد احساس کردم جای خالی صحنههای «جدایی نادر از سیمین» دیده میشود و از آنجایی که ممکن است «صحنههایی از یک جدایی» به سندی درباره «جدایی نادر از سیمین» تبدیل شود باید یک بخش از بازخوردهای جهانی فیلم را هم داخل «صحنههایی از یک جدایی» بیاورم. چه بسا تماشاگرانی بودند که وقتی فیلم را میدیدند میگفتند ما دوست داشتیم با همان حس پشت صحنه سالن را ترک کنیم ولی برای اینکه یک فیلم کامل درباره «جدایی نادر از سیمین» باشد، من این بخشها را اضافه و این هارمونی صحنه و پشت صحنه را ایجاد کردم. همچنین سعی کردم گفتگوی اصغر فرهادی و فیلمسازان دیگر هم ریتم خوبی به فیلم بدهد که در ۷۷ دقیقه زمان «صحنههایی از یک جدایی» علاوه بر جذابیتهای بصری پشت صحنه، صحنه هم حفظ شود.
صداقت با اشاره به گفتگو با فیلمسازان جهانی درباره اصغر فرهادی، بیان کرد: قسمتهایی از فیلم ما که در آن افراد دیگر درباره اصغر فرهادی صحبت میکنند، ۲ بخش دارد؛ بخشی از آن را که در ۶۰، ۷۰ دقیقه اصلی فیلم است، خودمان فیلمبرداری کردیم که شامل صحبت با ابراهیم گلستان، ژان کلود کریر (منتقد شناخته شده سینما) و مایک لی (کارگردان مطرح سینمای جهان) میشود، اما صحبتهای مدیر کمپانی سونی پیکچرز و چند فیلمساز دیگر حالت آرشیوی دارد.
وی در پایان درباره واکنش اصغر فرهادی به مستند «صحنههایی از یک جدایی» هم گفت: با توجه به آشناییای که از قبل با اصغر فرهادی داشتم و یک مستند دیگر هم درباره فیلم دیگر ایشان ساخته بودم، به نوعی قبل از اینکه «صحنههایی از یک جدایی» ساخته شود، او رویکرد من را نسبت به فیلم «جدایی نادر از سیمین» میدانست و تعامل خوبی جهت انجام گفتگوها شکل گرفت و پس از آماده شدن فیلم کار را دیدند و دوست داشتند.
محبوبترین «همسرانِ» تلویزیون؛ حتی ۲۵سال بعد
این روزها سریال پرمخاطب همسران از شبکه آی فیلم روی آنتن میرود. با آن که بیش از ۲۵ سال از زمان ساخت این مجموعه میگذرد، اما تماشای آن همچنان جذاب است. همسران مجموعه تلویزیونی ایرانی ساختهٔ بیژن بیرنگ و مسعود رسام پخششده در سال ۱۳۷۳ است که از شبکه دو سیما پخش میشد و از آن خیابان خلوتکُنها بود.
دراین سریال بازیگرانی از جمله: فردوس کاویانی، مهرانه مهینترابی، فرهاد جم، الهام پاوه نژاد، بهروز بقایی، جمیله شیخی، بیژن بنفشه خواه، رامبد جوان، امین حیایی، جلال مقدم، کمند امیرسلیمانی، جعفر بزرگی، شهلا ریاحی، نعمت الله گرجی، علی بیرنگ و پرستو گلستانی بـه ایفای نقش پرداختهاند.
داستان مجموعهٔ همسران راجع به دو زوج است که در یک آپارتمان با هم همسایه هستند. کمال (فردوس کاویانی) و مهین (مهرانه مهینترابی) یکی از دو زوج هستند که سن بیشتری دارند. علی (فرهاد جم) و مریم (الهام پاوهنژاد) یک زوج دیگر هستند که از کمال و مهین جوانتر هستند. بعدها معلوم میشود کمال، دایی مریم است که مریم از این موضوع خبر نداشته…
داستان سریال همسران دربارهٔ زندگی این دو همسایه است. سریال در زمان خودش بدعتی بود، هم از حیث این که در آپارتمان بود و لوکیشن محدودی داشت و هم از آن جهت که نوعی تازه از صمیمیت را میان زوجها نشان میداد، قدیمیترها شاید آن «مهیییین» گفتنهای کمال و یا «وا» گفتنهای مهین را در یاد داشته باشند.
همسران، در کلیت خودش تلاش کرد حتی نقش تازهای به زنها در یک سریال پرمخاطب به عنوان یک عنصر موثر فرهنگساز بدهد، زوجهای همسران علاوه بر این که با هم رابطه خوبی داشتند اما برای «زنان» هم تعاریف تازهای ارائه میکردند، بیشتر از یک زنِ صرفا آشپزخانهای و سنتی و اصلا حذف «بچه» از پلات کار، شاید در جهت تکوین و ریلگذاریِ نقش موثر زنانِ سریال بوده.
اخبار
ادامه فیلمبرداری «گشت ارشاد ۳» در خیابان های تهران
فیلمبرداری فیلم «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی در تهران در حالی ادامه دارد که نخستین تصویر از پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی به عنوان بازیگران اصلی فیلم منتشر شده است.
این فیلم چند بازیگر دیگر نیز دارد که طی روزهای آینده معرفی می شوند و جلوی دوربین می روند.
فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در سال ۹۱ و «گشت ارشاد ۲» در سال ۹۵ ساخته شده اند.
در خلاصه داستان فیلم «گشت ارشاد ۳» آمده است: حسن و عطا پس از سال ها حضور در خارج به ایران برمی گردند. آنها به اجبار برای امرار معاش به نوازندگی در خیابان ها می پردازند، پس از مدتی سودای خوانندگی آنها را رها نمی کند تا این که تصمیم به انتشار آلبوم موسیقی می گیرند اما به لحاظ مالی در تنگنا هستند پس تصمیم می گیرند به سراغ یک زمین دار بزرگ در لواسان که نقش او را بهنام بانی بازی می کند رفته و او را بدزدند. اما پس از مدتی با او دوست می شوند و زمین دار بزرگ تصمیم می گیرد از حسن و عطا حمایت کرده و تمام هزینه تولید آلبوم موسیقی آنها را تقبل کند. در این مسیر ناگهان اتفاقات عجیبی روی می دهد که هر سه آنها را دچار دردسر های بزرگی می کند.
عکاس پروژه مریم رضوی و آزاده امیرخان هستند.
جشنواره فیلم شانگهای برگزار میشود
احتمال حضور نداشتن مهمان خارجی
جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای برنامه دارد تا اواخر همین ماه یعنی از ۱۸ تا ۲۷ جولای (۲۸ تیر تا ۶ مرداد) برگزار شود.
از دیگر رویدادهای صنعت سرگرمی چین میتوان به جشنواره تلویزیونی شانگهای و کنفرانس صنعت بازی «چاینا جوی» اشاره کرد که آنها نیز قرار است به زودی برگزار شوند
برمبنای منابع خبری چینی و ایرانی، این کشور قصد دارد با وجود مشاهده شدن برخی از موارد ابتلا به کرونا در پکن و استان هیبی، رویدادهای سالانه را اجرا کند.
این در حالی است که سینماهای چین از ماه ژانویه که بسته شدند هنوز باز نشدهاند هر چند شایعات حاکی از این است که آنها نیز در ماه جولای دوباره شروع به کار میکنند.
ماه پیش مقامات گفته بودند که سینماها در مناطق کم خطر از نظر ابتلا به کرونا، میتوانند کارشان را دوباره از سربگیرند و با رعایت مقررات ایمنی شروع به کار کنند اما هنوز بخشنامههای رسمی محلی که این کار را ممکن کنند تنظیم نشدهاند.
جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای نیز هنوز هیچ تایید رسمی درباره بازگشت به کارش ارایه نکرده اما خبر شروع به کار آن به طور گسترده توسط نشریههای ملی و مجله دولتی کشور اعلام شده است.
در عین حال خبرگزاری مهر ایران نیز چهارشنبه اعلام کرد که این فستیوال از ۱۸ تا ۲۷ (۲۸ تیر تا ۶ مرداد) جولای برگزار میشود. این مطلب در خبری درباره فیلم کاظم ملایی مطرح و بیان شد فیلم سینمایی «گورکن» وی در بخش استعدادهای جدید آسیایی بیست و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای به نمایش درمیآید.
این در حالی است که پیشتر قرار بود این جشنواره از ۱۳ تا ۲۲ ژوئن برگزار شود اما به دلیل اقدامات احتیاطی در مقابله با ویروس کرونا زمان برگزاری آن تا زمان نامعلومی به تعویق افتاد.
احتمالا این جشنواره امسال بدون مهمانان خارجی برگزار شود زیرا چین با وجود برقراری پروازهای خارجی تقریبا ورود همه خارجیها را ممنوع کرده است.
اخبار
پیام تسلیت بنیاد سینمایی فارابی در پی درگذشت «سیروس گرجستانی»
بنیاد سینمایی فارابی در پی درگذشت سیروس گرجستانی پیام تسلیتی را صادر کرد.
به گزارش امتیاز، متن این پیام به شرح زیر است:
«گیلهمرد در قلب مردم بود. نه صرفا به واسطه بازیهای شیرین و ماندگارش در تلویزیون، او عمیقتر از آنی بود که مینمود. اصیل و نجیب، با سابقه چندین دهه خاکصحنه خوردن، از «سنگلج» تا «گروه دوم هنر ملی» تا حضور «معرکه در معرکه » بر صحنه نمایش. سیروس گرجستانی هنرمند محبوب و پیشکسوت، به واسطه اصالت و سلامتاش، نزد مردم در جایگاهی که باید، قرار گرفت. گیلهمرد در قلب ما بود، افسوس که باید باور کنیم سیروس گرجستانی دیگر در بین ما نیست و به جمع دوستان دیرینش «هادی اسلامی» و «خسروشکیبایی» و دیگر هنرمندان اصیل عرصه نمایش پیوسته است. نسلی که ستاره بود، ستاره ماند و در آسمان هنر، ستاره خواهد بود. روحش شاد و مصیبت فقدانش بر خانواده معززش و جامعه هنری کشور، تسلیت باد.»سیروس گرجستانی بازیگر با سابقه سالها فعالیت در تئاتر، سینما و تلویزیون، در آثاری همچون «شاهگوش»، «ماه همه با هم هستیم»، «قانون مورفی»، «آدم باش» و «کلاه پهلوی» ایفای نقش کرده بود. از جمله دیگر کارهای مطرح این بازیگر میتوان به همکاریاش با رضا عطاران در مجموعه «متهم گریخت» و همچنین ایفای نقش در سریالهای «زن بابا» و «گاو صندوق» اشاره کرد.
سیروس گرجستانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون صبح امروز پنجشنبه ۱۲ تیرماه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
خبری از «اتفاق» رشیدپور نیست!
جیرانی «هفت» را به چالش میکشد؟
«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم. روز جمعه ۱۳ تیر میتوانید با چهل و چهارمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ فریدون جیرانی
هنوز هم خیلیها دوران اوج برنامه «هفت» را با فریدون جیرانی یاد میکنند و او را صاحب اصلی این برند میدانند؛ برنامه سینمایی چالشیای که سال ۸۹ به ابتکار فریدون جیرانی و بهواسطه پشتوانه ژورنالیستی این سینماگر سرشناس، روی آنتن شبکه سه متولد شد و مسعود فراستی منتقد ثابتش بود. جیرانی در این برنامه خیلی جدی به نقد فیلمها و مباحث روز سینمای ایران میپرداخت و به دو طرف مخالف و موافق یک موضوع فضا میداد تا سخنانشان را مطرح کنند. این برنامه البته در زمان خود از انتقادات اهالی رسانه و سینماگران بینصیب نماند. مدیران تلویزیون هم آن زمان هنوز به این میزان از صراحت روی آنتن و طرح مباحث انتقادی و روز عادت نداشتند و چندین بار جیرانی از مدیران و حتی خود ضرغامی تذکر گرفت و کار به آنجا رسید که یک باره پخش این برنامه متوقف شد.
«هفت» بعد از جیرانی دستخوش فراز و فرودهای بسیاری شد و مجریان و ایدهپردازان متعددی به خود دید از محمود گبرلو تا بهروز افخمی و حتی رضا رشیدپور و تا این دوره اخیر که محمدحسین لطیفی اجرای آن را بر عهده گرفته است. در تمام این سالها این برنامه که نگاه مخاطب و حتی سینماگران همیشه به آن متوجه بوده یک سیر نزولی مشهود را طی کرده است و هنوز هم بسیاری جیرانی را مجری بلامنازع «هفت» و دوره او را دوره اوج این برنامه سینمایی میدانند.
جیرانی اگرچه نویسنده و کارگردان سینماست اما پیشینه اولیه او به روزنامهنگاری برمیگردد و همین رفت و برگشت هر از گاهی بین سینما و ژورنالیسم باعث شده او همواره موفقیتهایی را در هر دو حوزه کسب کند.جیرانی در سالهای اخیر گفتگوهای سینماییاش را ابتدا به شبکه نمایش خانگی و بعدها فضای مجازی برد و «سی و پنج» و این روزها «کافه آپارات» را در این فضا به تولید رساند که دومی هنوز در حال پخش است و شاید جدیترین موضوعات سینمایی هنوز هم در همین برنامه اینترنتی او مطرح میشود. هفته اخیر یک بار دیگر نام فریدون جیرانی برای بازگشت به تلویزیون آن هم با برنامه «سینما یک» مطرح شد؛ پیش از این هم چند بار دیگر نام او برای این برنامه تکرار شده بود که طی یکی دو سال گذشته او را به عنوان مجری برنامه سینمایی شبکه یک معرفی کرده بودند. گویا حالا این گمانهزنیها خیلی جدیتر شده است هرچند خبر اولیه در شبکههای اجتماعی تکذیب شد، با این حال بعد از آن خبرگزاری تسنیم گفتگویی با جیرانی انجام داد که او در آن درباره احتمال حضورش در برنامه «سینما یک» گفت: «هنوز چیزی معلوم نیست. قبل از کرونا مذاکراتی داشتم. به هر حال شرایط حضور و اجرای این برنامه فراهم شود چرا که نه.» در همین مصاحبه مشخص میشود که پیشنهاد جیرانی در این مذاکرات برای قالب این برنامه مرور سینمای ایران پس از انقلاب بوده است و با اینکه همه چیز را غیرقطعی میداند اما به صورت ضمنی از آن استقبال هم کرده است.
حاشیه هفته؛ خبری از «اتفاق» رشیدپور نیست
برنامه «اتفاق» با اجرای رشیدپور قبل از عید در ۲ قسمت پخش شد؛ برنامهای که با پروداکشنی سنگین، دکوری بزرگ و نورپردازیهای متنوع همراه بود و هر مهمانش از اجرای سخنرانی مدل «تد» گرفته تا کلیپ پخش شده و یا گفتگو با مجری خودش یک برنامه محسوب میشد. اگرچه اولین قسمت از این برنامه با انتقاداتی هم همراه بود که خبرگزاری مهر پیشتر در گزارشی تحلیلی به برخی از آنها اشاره کرده بود. این برنامه به تدریج و با رفع آن نواقص میتوانست به یک برند تازه در مختصات تلویزیون تبدیل شود.با این حال این برنامه در زمانهای مختلف با تغییر هویت به آنتن رسید. در زمان تحویل سال با یک ویژه برنامه مشابه ویژه برنامه شب یلدا روی آنتن رفت و بعد از آن در ماه رمضان و در اوضاع کرونایی کشور با گفتگوهایی ضبطی با تغییری دوباره در ماهیت و شکل برنامه به پخش رسید.با این حال اگرچه قرار بود این برنامه ادامه داشته باشد اما دیگر به تولید و پخش نرسید و حتی درباره فصل جدید یا قسمتهای جدید این برنامه هم خبری مخابره نشده است! حتی با وجود اینکه تماشاگران به برنامههایی مثل «عصر جدید» بازگشتند و تمهیدات جدیدی برای حضورشان فراهم شد اما هیچ خبری از چنین تمهیداتی برای شروع دوباره «اتفاق» نیست. دلیل این سکوت چیست؟ آیا غیر از مخاطبان و رسانهها، حالا عوامل برنامه هم «شکست» را پذیرفتهاند؟ و یا برعکس، در پس این سکوت رسانهای تدارکی کلان در دست است تا «اتفاق» فراتر از آنچه انتظارش را داریم باردیگر رضا رشیدپور را به دوران اوج بازگرداند؟ پاسخ همه این سوالات نیازمند گذر زمان است؛ تا چند هفته دیگر همه چیز معلوم خواهد شد.
پیشنهاد هفته؛ «شاهرگ» در فضای دهه ۶۰
سریالهای مختلفی طی این سالها در فضای تاریخ معاصر و به ویژه پهلوی ساخته شده است اما تلویزیون کمتر سراغ ساخت سریالهای نمایشی در فضای دهه ۶۰ و به ویژه با محوریت منافقین رفته است. بیشترین بار ساخت سریالهایی با این محور هم بر دوش جلیل سامان بوده است که سهگانه معروفش هنوز هم دیدنی است.
«شاهرگ» جدیدترین سریال در چنین فضایی است. سریالی که به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی سید جلال اشکذری ساخته شده است. این سریال که شروع آن با سالروز شهادت بهشتی همراه بود از ابتدای هفتهای که گذشت روی آنتن شبکه دو سیما رفت و از همان ابتدا گوشههایی از ترورها و جنایات منافقین در دهه ۶۰ را هم نمایش داد.در خلاصه داستان «شاهرگ» به قلم کریم لکزاده آمده است: در سالهای ناآرام پس از انقلاب در سال ۱۳۶۰، گروه ویژهای برای یک عملیات بزرگ فراخوانده شدند. این گروه مسئولیت بزرگی بر عهده دارند؛ چرا که عقربههای چندین بمب در تهران در حال حرکت است...
حسین پاکدل، نیما رئیسی، عباس غزالی، مهدی سلوکی، سیروس گرجستانی، فریده سپاهمنصور، مسعود فروتن، امید روحانی، عطا عمرانی، سام قریبیان و سید جواد هاشمی از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند. روز پنجشنبه زندهیاد سیروس گرجستانی در حالی دارفانی را وداع گفت که سریال «شاهرگ» از آخرین تجربههای نقشآفرینی او در مقابل دوربین تلویزیون بود.
این سریال هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4307/19826/78823
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4307/19826/78824
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4307/19826/78825
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4307/19826/78826
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4307/19826/78827
|
عناوین این صفحه
- «گرجستانی» همخانه منوچهر حامدی میشود
- قتی «مستند» کلاس فیلمسازی میشود
- محبوبترین «همسرانِ» تلویزیون؛ حتی ۲۵سال بعد
- اخبار
- اخبار