|
تهدید «نوید» بابت «آب پرتقال»
وقتی اینستاگرام مرجع «سیما» میشود!
«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۱۹ تیر میتوانید با چهل و پنجمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ محمدرضا شفیعی
محمدرضا شفیعی از نامهای پرتکراری است که در طول سال در تیتراژ پروژههای تلویزیونی بارها به چشم میخورد و همین تکرار باعث شده است برخی او را از پرکارترین تهیهکنندگان تلویزیون بدانند و برخی هم این پرکاری را به حساب یک رانت یا حتی انحصار بگذارند.
با این حال شفیعی بیش از یک دهه است که به عنوان تهیهکننده در تلویزیون فعالیت دارد. شاید جالب باشد که بدانید «خون مردگی» از اولین سریالهای او که طی سالهای ۸۵ و در اواسط دهه ۸۰ ساخته شد حدود سه سال توقیف بود و بعد اجازه پخش پیدا کرد، اثری که مضامینی عاشورایی داشت و نشانهای بود از اینکه او از همان ابتدا دغدغههایی مذهبی را در کارهایش دنبال میکرد.
شفیعی کار خود را در حوزه سریالسازی از همان اواسط دهه ۸۰ آغاز کرد و اگرچه هر چند سال یک بار فیلمهای سینمایی چون «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «سر به مهر» یا «شعلهور» را هم تهیهکنندگی کرده با این حال کارنامه سریالی او در تلویزیون و حضورش برای تولید مجموعههایی که فضاهای مختلفی هم داشته است خیلی پررنگتر از سینما بوده است.
در این کارنامه از سریالهای ملودرامی چون «رستگاران» ساخته سیروس مقدم، «فاصلهها» ساخته حسین سهیلیزاده، «جراحت» و «شیدایی» ساخته محمدمهدی عسگرپور تا سریالهای تاریخی چون «وضعیت سفید» و «کیمیا» و حتی آثار پلیسی چون «نوار زرد» به چشم میخورد. سریالهایی که هر یک در دوره خود یا حتی در بازپخشها مخاطبان بسیاری پیدا کرد و لااقل جزو آثاری بود که در فضای رسانهای واکنشهای زیادی را در برداشت. «مادرانه»، «سر دلبران»، «برادرجان» از سریالهای اخیر رمضانی یکی دو سال پیش است و امسال که با پایان پخش «سرباز»، «شاهرگ» روی آنتن رفت. شفیعی این روزها تهیهکنندگی سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمتالله را هم در دست دارد.
واکنشها نسبت به دو سریال اخیر شفیعی یعنی «سرباز» و «شاهرگ» که بیشتر منفی بودند باعث شد پرکاری این تهیهکننده سوژه منتقدان کارنامهاش شود. «سرباز» ساخته هادی مقدمدوست به دلیل ساختار و ریتم و فضای متفاوت و «شاهرگ» ساخته سیدجلال اشکذری که این شبها از شبکه دو سیما پخش میشود به دلیل ضعفهایی که در کارگردانی و فضاسازی سالهای دهه ۶۰ دارد، با انتقادهایی مواجه شده است. سریالهایی که باید پذیرفت قبول تهیهکنندگی هر دو از سوی شفیعی شبیه به یک ریسک هم بوده است.
شفیعی در «شاهرگ» دست روی برهه حساسی از تاریخ معاصر کشور گذاشته است. دهه ۶۰ و دورهای که منافقین کشور را با بحران و ترورهای پی در پی مواجه کرده بودند. پخش این سریال که همزمان با هفت تیر آغاز شد به قصههایی از ترور شهید بهشتی و دیگر ترورهای زمان یاد شده پرداخت که شاید در نبود سریالهایی با این مضامین خودش نوعی غنیمت باشد.
پیش از این مهمترین ملودرامهای تلویزیون با محور جنایتهای منافقین به سهگانه جلیل سامان برمیگشت که او هم به دلیل سختیها و مشکلاتی که در این سالها دیده است در آخرین اثر خود با فضایی متفاوت و در قالب طنز سراغ تاریخ معاصر کشور رفت.
در کارنامه شفیعی از سریالهای پرمخاطب و به اصطلاح خیابان خلوت کن تا سریالهای ضعیف دیده میشود و همانطور که گفته شد او تا به امروز خود را به یک فضا و به یک ژانر منحصر نکرده است. با این حال قالب عمده سریالهای او توانستهاند به کمک تلویزیون و آنتن بیاید و این رسانه را در شرایطی که سریالها یا مجوز ساخت و پخش نمیگیرد و یا آنتن خالی است نجات ببخشد. از این منظر او تهیهکنندهای مطلوب برای مدیران سیما محسوب میشود و این شاید پرکاریاش را توجیه کند اما هنوز سوال مهمتر جای طرح دارد و آن اینکه چند تهیهکننده امکان چنین پرکاریای را در تلویزیون دارند؟
نکته هفته؛ ارجاع تلویزیون به اینستاگرام تا کجا؟
ارجاع برنامههای مختلف تلویزیونی به اینستاگرام در چند وقت اخیر بی سابقه بوده است و به حدی رسیده است که این شبکه اجتماعی در برخی برنامهها یک پایگاه رسمی و جدی پیدا کرده است. پیش از این و با شیوع کرونا روابط عمومی معاونت سیما هم برخی از گفتگوهای خود را با بازیگران و در لایوهای زنده ضبط میکرد و به این شکل به رقیب خود عنایت ویژهای پیدا کرد.
این توجه به اینستاگرام برای سازمانی که خود رسانه است و از همه ظرفیتهای صوتی و تصویری و چند رسانهای برخوردار، تا حدی عجیب به نظر میرسد و اگرچه این شبکه اجتماعی مثل هر مدیوم دیگری ظرفیتها و تهدیدها را با هم دارد، اما برای تلویزیونی که مدام آسیبهای آن را برای مخاطبانش به رخ میکشد و سواد رسانهای لازم را برای استفاده از ظرفیتهای آن به او منتقل نمیکند این بهرهگیری در برنامهها هر چه بیشتر تعجب و تحیر به همراه دارد.
این تعجب هفته پیش که یکی از برنامههای تلویزیونی در شبکه ایران کالا به عیان و آشکار روی آنتن زنده صفحه اینستاگرامی برنامه را تبلیغ و به مخاطبان التماس میکرد تا آن را فالو کنند به اوج رسید. این اقدام اگرچه واکنشهای منفی بسیاری به ویژه از سوی کارشناسان حوزه ارتباطات و حتی برخی مجریان و اصحاب رسانه و تلویزیون داشت با این حال تلویزیون هنوز در برخی برنامهها و حتی بخشهای خبری از اینستاگرام به عنوان یکی از مدیومهای اصلی برای تعامل با مخاطب بهره میگیرد.
به طور مثال بخش خبری بیست و سی آیتمی با عنوان «پیگیری» دارد که این بخش صفحهای مجزا در اینستاگرام دارد و در خلال پخش آن از بیست و سی، آدرس آن زیرنویس میشود و یا صفحه و سوالات مردمی نمایش داده میشود.
برنامه «دورهمی» هم خیلی وقت است بخشی را به عنوان «خواندن کامنتهای مردمی» به نظرات مردم اختصاص داده است که البته شاید خیلیها هم بدانند که برخی از آنها از توئیتهای مردم و شبکههای اجتماعی دیگر باشد و یا حتی نویسنده خود برنامه بخشی از این نظرات را در قالب نظرات مردمی بنویسد. با این حال در این بخش شاید بیشتر روی نظر مردم تاکید میشود اما در برنامههای مشابه این تاکید و تمرکز بیشتر روی آدرس صفحه و خود شبکه اینستاگرام گذاشته میشود.
قطعاً مساله نحوه ارتباط تلویزیون با مخاطبانش نیست و منظور این نیست که تلویزیون برگردد به زمانیکه آدرس خیابان جام جم یا آرژانتین را میداد تا مردم به او نامه بنویسند بحث بر سر هزینهای است که تلویزیون میدهد تا برای دیده شدنش سراغ دیگر شبکهها برود و در راستای این مدیومها برنامه سازی میکند یا حتی روی چهرههای این مدیومها سرمایه گذاری میکند.
سینما در سیما؛ نوید محمدزاده از تمجید تا تهدید فراستی!
چند هفتهای است که تبلیغی از نوید محمدزاده از تلویزیون پخش میشود که باعث شده است کنشها و واکنشهای مختلفی را در برداشته باشد. تبلیغات و پیامهای بازرگانی در تلویزیون کمتر از خلاقیت بهره مند هستند با این حال این تبلیغ توانست واکنش چهرههایی چون مسعود فراستی را هم برانگیزاند.
نوید محمدزاده در این تبلیغ رو به روی آینه میایستد و دیالوگهایی را بیان میکند که باعث شد فراستی از میزانسن تا قاب بندی همه و همه را با جدیت نقد کند و حتی نوید محمدزاده را تهدید کند!
پیش از این در گزارشهایی، به پررنگ شدن حضور اهالی هنر و چهرهها و سلبریتی های ورزش و بازیگری در تبلیغات تلویزیونی پرداخته بودیم و حالا نوید محمدزاده جدیدترین و البته یکی از مهمترین چهرههایی است که به این عرصه ورود کرده است.
نوید محمدزاده در سالهای اخیر به چهره مشهور و موفقی در میان ستارههای سینمایی بدل شده است که معمولاً در فیلمهای اخیرش با نقدهایی تحسین برانگیز از بازیهایش هم همراه بوده است
او حدود دو دهه است که بازیگر تئاتر است و از ابتدای دهه ۹۰ به طور جدی به عرصه سینما ورود کرد. از همان ابتدا هم تقریباً برای بیشتر نقشهای خود در فیلمهایش نامزد سیمرغ شد و برای برخی سیمرغ بازیگری گرفت.
با این حال بازی او در این تیزر تبلیغاتی واکنش مسعود فراستی را هم در برداشته و حتی برای تعاریف قبلی خود از این بازیگر اظهار تاسف کرده است.
فراستی در برنامه اخیر «هفت» واکنشی به این تبلیغ نشان داد و بیان کرد که «یک بازیگر این روزها در حال اضافه کردن سبد کالاست و چقدر پوستر و جای دوربین و حالت بازیگر برای این تبلیغ بد است». فراستی تهدید کرد که ممکن است تعریف و تمجیدش از او را هم پس بگیرد و گفت «متاسفم برای بازیگری که ازش تعریف کرده بودم و ممکن است با این کارها، پس بگیرم.»
همین اظهارنظر فراستی باعث شد فریدون جیرانی در برنامه سینمایی اینترنتی خود، بخشی را هم به گفتگوی تلفنی با نوید محمدزاده اختصاص بدهد و واکنش سریع او را جویا شود که محمدزاده هم در ابتدای سخنانش بیان کرد: «به نظرم خدا من را دوست دارد که هر کاری میکنم اینقدر راجع بهش حرف زده میشود»
او همچنین درباره تصمیمش برای حضور در تبلیغات عنوان کرد «من از تصمیمی که گرفتم خیلی خوشحالم و پایش ایستادم. قطعاً آدمها من را با تبلیغاتم به یاد نمیآورند چون من میدانم چه فیلمهایی را دارم بازی میکنم. حتماً اگر تعریف شده از بازی من، اگر تبلیغ کردم نباید از تعریفشان پشیمان بشوند. میدانم «قورباغه» قرار است بیرون بیاید و همچنین فیلمهای دیگری دارم و من میدانم مسیرم را به چه شکلی جلو میروم.»
پیشنهاد هفته؛ سریالی درباره لئوناردو داوینچی
در روزهایی که سریالهای داخلی شبکههای مختلف سیما چندان چنگی به دل نمیزند، یک پیشنهاد متفاوت داریم؛ سریال خارجی «لئوناردو» در ۶ قسمت از شبکه چهار سیما پخش میشود. پخش این سریال از شب گذشته (چهارشنبه) آغاز شده و داستان آن درباره اتفاقاتی است که برای لئوناردو داوینچی نقاش شهیر و دوستانش رخ میدهد.
در این سریال لئوناردو، مخترع و هنرمند جوانی است که در کارگاه نقاشی کار میکند و توماسو، ماکیا ولی و لورنزو از دوستان او هستند.
توماسو دختری است علاقه مند به هنر که به دلیل سنتهای حاکم بر جامعه و عدم پذیرش زنان در فعالیتهای هنری با هیبت پسرانه در کارگاه نقاشی فعالیت میکند. لورنزو پسر بانکداری است که در یک انجمن سری فعالیت میکند و لئوناردو را زیر نظر گرفته تا از اختراعات او مطلع باشد و امتیازات آن را بگیرد.
این سریال که محصول ۲۰۱۱ انگلستان است در آن فلورا اسپنسر، جاناتان بیلی، آکمندجی نکفرنیان به ایفای نقش پرداختهاند.
سریال خارجی «لئوناردو» هر بامداد ساعت ۱۲ پخش و ساعت ۱۸ بازپخش میشود.
شأن تلویزیون راحفظ کنیم
سلطه اینستاگرامیها دربرنامههای اسپانسری
حسین رفیعی بازیگر و مجری باسابقه برنامههای کودک و نوجوان در تلویزیون که این روزها کمتر برنامه جدی و رسمی روی آنتن دارد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره حضور برخی چهرههای مجازی در تلویزیون بهخصوص در کسوت اجرا و برنامهسازی عنوان کرد: درباره این پدیده نه میتوانم دفاع کنم نه میتوانم ایراد بگیرم، وقتی شما به لحاظ مالی وابسته میشوید به اسپانسر، کسی که بودجه میآورد، حق دارد که چهرههای حاضر در برنامهاش را هم انتخاب کند هرچند این انتخاب چهره میتواند با ملاحظاتی هم همراه باشد. این مجری با اشاره به اوایل شروع به کار خود به عنوان مجری در تلویزیون گفت: من ۳۰ سال است در سازمان صداوسیما مشغول فعالیت هستم، سال ۷۵ به عنوان بازیگر وارد شدم اما مشغول اجرا هم شدم، همان زمان هم از طرف کارگردانان و دوستان بازیگرم، مورد انتقاد قرار گرفتم که چرا مشغول اجرا شدهام و به نوعی محکوم شدم.
به من میگویند چرا فالوورهایت کم است!
وی با اشاره به شرایطی که اکنون در این زمینه به وجود آمده است، اضافه کرد: آن زمان این خطکشیها خیلی شدیدتر وجود داشت، اما اکنون اینگونه نیست. فضای مجازی جذاب شده است و همه درگیر این فضا شدهاند. یکی به من گفت چرا فالوورهایت کم است، در حالی که من اصلاً خود را درگیر این فضا نمیکنم. من در دهه ۷۰ و در زمانی که اجرا میکردم فالوورهای زیادی داشتم آن هم زمانی که فالوور داشتن مد نبود! پس دلیلی نمیبینم خود را درگیر این فضا کنم. به ویژه که در همین فضا نمیبینید افرادی چون پروفسور سمیعی یا فلان نویسنده معتبر و یا دانشمند به دنبال فالوور جمع کردن باشند. این مجری تلویزیون درباره اینکه چرا تلویزیون به فالوور پیدا کردن از طریق اینستاگرام و جذب این چهرهها علاقمند شده است، پاسخ داد: متاسفانه هنوز خیلی از برنامههای تلویزیون اسپانسرمحور هستند. شاید اسپانسر از من نوعی خوشش نیاید هرچند میتوانم به جرات بگویم در طول این سالها همه بایدها و نبایدهای تلویزیون را رعایت کردهام. با این حال اسپانسر میخواهد برنامهاش دیده شود و سراغ کسی میرود که در فضای مجازی فالوور زیاد دارد. تبعات این انتخاب اما بیشتر از اسپانسر، متوجه همان چهره فضای مجازی و مهمتر از آن تلویزیون میشود. وی با اشاره به اینکه مناسبات اجرا در تلویزیون را هر مجری تازهکاری نمیداند، گفت: برای اجرا در تلویزیون باید مخاطب شناس باشید و سواد رسانهای داشته باشید. با این حال برخی چهرههای فضای مجازی با کارهایی که هیچ وقت فرهنگ جامعه آن را نمیپسندد جذب فالوور میکنند و ملاک خیلی از تولیدکنندهها و تهیهکنندهها هم همین افراد شدهاند.رفیعی با اشاره به معیارهایی که تلویزیون از آنها عدول کرده است، گفت: سابق بر این تلویزیون دنبال این بود که اگر شخصی را میآورد و به او تریبون میدهد بتواند در تراز الگوی جوانان باشد، خیلی از پدر و مادرها دغدغهشان این است که فرزندشان دنبالهرو کسی باشد که منش و تفکر درستی داشته باشد، با این حال برخی از افراد میبینیم چنین منشی را ندارند و پدر و مادرها هم نمیتوانند حرفی بزنند، چون تریبون رسمی پیدا کردهاند. این افراد در شبکههای اجتماعی خود حتی دست به کارهای عجیب و غریب میزنند تا فالوور بیشتری داشته باشند.
چهرههای مجازی که برای حضور در تلویزیون پول میخواهند!
وی با اشاره به اینکه شهرت در اینستاگرام باعث شده است چهرههای مجازی برای تلویزیون اعتبار قائل نباشند، بیان کرد: سابق بر این وقتی به فردی برای دعوت به یک برنامه تلویزیونی تماس میگرفتید با استقبال میآمدند اما اکنون به راحتی میگویند در اینستاگرام معروف هستند و پول زیاد طلب میکنند یا خودشان شرایطی را پیشنهاد میدهند. این مجری با سابقه تلویزیون با اظهار دلسوزی نسبت در سخنانش عنوان کرد: صداوسیما ارثیه پدری من نیست و اعتقاد ندارم کسی دیگر نباید وارد آن شود. با این حال معتقدم این رسانه هنوز یکی از مهمترین و اثرگذارترین رسانههای کشور است که باید شأن و اعتبار آن حفظ شود. رفیعی درباره اینکه چرا برخی از چهرههای مجازی حتی بعد از حضور در مدیوم تلویزیون قوانین آن را نمیدانند یا پایبند نیستند هم گفت: این افراد به واسطه همین فضا دیده شدهاند و شاید نمیخواهند آن اقبال را از دست بدهند. من در همه این سالها که در تلویزیون مجری بودهام قوانین آن را پذیرفتهام و حتی میدانستم اگر دست من یک سیگار باشد یا کاری خلاف عرف انجام دهم تاثیر بیشتری دارد، حتی اگر آن کار جرم هم نباشداین مجری بازیگر درباره اتفاقاتی که منجر به چهره شدن آدمها و دعوتشان به تلویزیون میشود، گفت: خیلی از همین چهرههای مجازی با هر سن و سالی که بودهاند دیالوگی گفتهاند یا کاری کردهاند که بارها به اشتراک گذاشته شده و بعد بواسطه همان اتفاق به یک برنامه تلویزیونی دعوت شدهاند و یا به برنامهای مثل «عصر جدید» آمدهاند، پس این یعنی آن عملشان مورد تایید رسانه رسمی واقع شده است. حتی خیلی از نوجوانان و جوانان با خودشان میگویند این آدم با فلان حرکت در اینستاگرام دیده شد و به تلویزیون آورده شد، پس من هم میتوانم با چنین اتفاقهایی دیده شوم.وی اضافه کرد: نوجوان امروز به شدت تحت تاثیر فضای مجازی است و سواد لازم را هم برای استفاده از آن ندارد. این فضا پر از پستهایی است که برای خانوادهها مضر و مسموم است. من خودم پدرم و نگران چنین فضایی هستم؛ فضایی که غیر از دلهره و بلاتکلیفی چیزی ندارد و موافق نیستم که افرادی به هر شکلی در این فضا دیده شوند و حتی از آنها در یک رسانه رسمی بهره گرفته شود.
رفیعی در پایان سخنانش درباره جای خالی مجریان پیشکسوت در چنین شرایط حاکم بر تلویزیون نیز گفت: باز هم تاکید میکنم من اصلاً مخالف حضور افراد مختلف در تلویزیون نیستم اما هیچ مربیای وقتی نیروی جدید میآورد قهرمانهای قبلیاش را از بین نمیبرد. بعضی اتفاقات باعث میشود که یک رسانه خاصیتش را از دست بدهد. من هنوز خودم را فرزند تلویزیون میدانم و به همین دلیل است که هنوز نسبت به آن دغدغههایی دارم و این نکات را مطرح میکنم.
بدرقه مجازی «موریکونه» با ایموجیهای گریان!
«امید»را فراموش نکنیم
روزهای کرونایی همچنان در حال عبورند و حتی خطرناکتر از قبل به مثابه یک تهدید جدی کنار همه ما سایه به سایه حرکت میکند تا اگر خدایی نکرده از آنچه به عنوان رعایت شیوه نامه بهداشتی مینامیم کمی راهمان را کج کنیم، بلایی به سرمان بیاورد که برون رفت از این بلا خود دربرگیرنده شرایط دیگری است که اصلاً دوست نداریم حتی به آن فکر کنیم. پس بهتر است فعلاً ماسک بزنیم، دستهایمان را بشوریم و کمی بیشتر دقت کنیم تا این ویروس بازیگرِ چند چهره ملعون هر چه زودتر از دنیای ما فرار کند و برود پی کارش...
به هر حال درباره کرونا و کووید ۱۹ و ویروس و شیوع و پیشگیری تا دلتان و دلمان بخواهد در این روزها زیاد شنیدیم و خواندیم که خدا کند هر چه زودتر دست از سر همه ما بردارد و برود. اما حالا که نرفته، حالا که هست، حالا که خیلی ما را دوست دارد و البته خیلی از ما هم به دلیل برخی بی دقتیها با او بیشتر دوست شدیم، هستند فعالیتها و اتفاقاتی که تحت تاثیر ماجرای کرونا و فضای مجازی پیرامون حوزه موسیقی در حال انجام است. فعالیتهایی که برخی از آنها به صورت مستقیم و برخی نیز به صورت غیرمستقیم با ماجرای کرونا ارتباط دارد و برخی هم دربرگیرنده فضای جالب توجهی است که میتوانیم آن را در قالب برخی گزارشهای رسانهای منعکس کنیم.
بابک جهانبخش و یک یادداشت امید بخش در روزهای کرونایی
بابک جهانبخش خواننده موسیقی پاپ کشورمان نیز که چندی پیش قطعه «حیف» را در روزهای کرونایی منتشر کرده بود، در روزهای گذشته بود که با انتشار متنی به زبان محاوره در صفحه شخصیاش از امیدواریها و انگیزههای خود برای زندگی در روزهای محدودیت و قرنطینه سخن گفت. این خواننده که کنسرتهایش طی دوران قبل از شیوع کرونا با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه میشد، در تازهترین یادداشت خود در فضای مجازی نوشته است:«آرزو میکنم امواج مثبت به سمتتون حرکت کنند. مخصوصاً تو این روزهای محدودیت و قرنطینه. بیشتر از قبل قدر تک تک اعضای خانوادتون رو بدونید و با عشقی که به هم میدید از این کلافگیها و سردرگمیها و لحظات تلخ و بی حوصلگیها و نگرانیها با همفکری و مدیریت زندگی تون عبور کنید. بی شک حس امنیت و عشقی که از خانواده میگیرید در هیچ کجای دنیای یافت نمیشه و اگه این و باور کنید یا روزگار و آدماش شما رو به این باور رسونده باشن … معجزه می کنه و شمارو سعادتمند و به آرامشی که میخواهید می رسونه. کافیه باورش کنید و تلاش کنید. شک نکنید این حس رو خودم عمیقاً تجربه کردم. خوشحال و شاد و خندان ببینمتون ان شالله. ما هم از غصه می خونیم یه وقتایی واسه اینه که یجوری با این آهنگها دل و از غصه رها و سبک کنیم. همین. خداوند متعال پشت و پناهتون باشه. در ضمن یه چند روزی نیستم با یک آهنگ جدید به زودی در خدمتتونم. یا حق.»
امیدوارم کارهایم شادی یا غم سازنده داشته باشد نه مخرب!
محمد اصفهانی خواننده موسیقی پاپ کشورمان هم همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) که مصادف با سالروز تولدش بود با انتشار پستی در صفحه شخصیاش که در برگیرنده تصاویری از روزگار کودکی او بود نوشت:
«امسال مفتخرم که تولد بنده مقارن با میلاد آفتاب هشتم است. خدا را شکر که موفق شدم با رعایت موارد بهداشتی در شب ولادت ایشان به زیارت و عتبه بوسی شان نایل شوم و ضمناً مهمان برنامه تلویزیونی این شب بزرگ باشم. دوستان در برنامه برای حقیر نیز به یمن آن شادی بزرگ، تولدی گرفتند متبرک و معنوی، که ممنونشان هستم. تصاویر بنده در حرم، مربوط به همین شب، مورخ دوازدهم تیرماه هزار و سیصد و نود و نه میباشد. در چنین روزی امیدوارم کارهایی که تولید و به شما عرضه میکنم شادی یا غم سازنده داشته باشد نه مخرب!
امیدوارم شما را در عرصه تولید موسیقی مانند خانواده خود ارزشمند بدانم و هر کاری به شما عرضه نکنم و امیدوارم سلامت و شاد و باشید و من هم در آن نقش داشته باشم و به شادی در کنار هم، رسم انسانیت و ایمان، و نام بزرگ ایران را آن چنان که در خور است که بلند آوازه کنیم. از ابراز لطف و مرحمت شما دوستان گرامی بسیار سپاسگزارم و کامنتهای شما گرامیان را میبینم.»
اخبار
با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته میشود
«نه سالگی» فیلمی متفاوت در سینمای کودک و نوجوان
«سیدجمال سیدحاتمی» دومین فیلم بلند سینمایی خود با نام «نه سالگی» را به تهیهکنندگی «بهروز مفید» و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی جلوی دوربین خواهد برد.
به گزارش امتیاز، «بهروز مفید» تهیهکننده فیلم سینمایی «نه سالگی» گفت: پیشتولید فیلم از ماه گذشته آغاز شد و در آستانه کلید زدن فیلم هستیم. این روزها تمریناتی را با رعایت پروتکلهای بهداشتی، با حضور گروهی از کودکان آغاز کردهایم و طبق برنامهریزی جلو میرویم.
او گفت: فیلمنامه «نه سالگی» فیلمنامه خوب و متفاوتی در سینمای کودک و نوجوان (برای مخاطب کودکان شش تا نه ساله) است که توسط «امیرمحمد عبدی» نوشته شده و بخش عمدهای از کار مبتنی بر جلوههای ویژه بصری است.
مفید گفت: اسامی بازیگران و عوامل به زودی اعلام خواهد شد، ضمن آن که بیش از چهل کودک کار در این فیلم حضور دارند که پنج، شش نفر از آنها نقشهای اصلیتری را در فیلم ایفا میکنند.
«بهروز مفید» از تهیهکنندگان مجرب سینما و تلویزیون است که در سینمای کودک و نوجوان فیلمهای موفقی چون «دزد و پری ۱ و ۲» را تهیه کرده است. «سیدجمال سیدحاتمی» نیز در سینما پیشتر فیلم سینمایی «لاک قرمز» را ساخته بود که در جشنواره فیلم فجر و جشن سینمای ایران مورد توجه قرار گرفت.
پروانه ساخت «نه سالگی» سال گذشته از سوی شورای پروانه ساخت اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی صادر شد و فیلمبرداری این فیلم هفته آینده با رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز خواهد شد.
موفقیت «یلدا» در جشنواره صوفیه
فیلم سینمایی «یلدا» به تهیه کنندگی علی مصفا و با مشارکت موسسه فرهنگی بنگاه و بنیاد سینمایی فارابی، برنده جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره بینالمللی صوفیه بلغارستان شد.
به گزارش امتیاز، هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم صوفیه به ریاست پیتر وبر (کارگردان دختری با گوشواره مروارید و امپراطور) جایزه نشان ویژه بهترین فیلمنامه را برای فیلمنامه «یلدا» به مسعود بخشی از ایران اهدا کرد.
داوران جشنواره بینالمللی فیلم صوفیه را که مهمترین جشنواره بلغارستان و از جشنوارههای معتبر جهانی محسوب میشود، امسال علاوه بر وبر، نیکولاس سلیس (تهیه کننده مکزیکی روما ساخته آلفونزو کوارون برنده شیر طلای ونیز ٢٠١٨ و سه جایزه اسکار و نیز هلی ساخته آماته اسکالانته برنده نخل طلای کارگردانی کن ٢٠١٣)، ایرمنا چیچیکووا (بازیگر بلغاریالاصل فیلم ویکتوریا و برنده جایزه آکادمی فیلم بلغارستان) و جیم استارک (تهیهکننده مستقل آمریکایی آثار جیم جارموش از جمله قهوه و سیگار و قطار اسرارآمیز) تشکیل میدادند.
امسال جشنواره صوفیه به شکل آنلاین و نیز در سینماهای روباز سراسر بلغارستان از ٢٥ ژوئن تا ١٩ ژوئیه ۲۰۲۰ (٥ تا ٢٩ تیر۱۳۹۹) برپاست و در پاییز امسال نیز شماری از آثار منتخب خود را نمایش خواهد داد.
«یلدا» سومین ساخته بلند مسعود بخشی، منتخب هفتادمین جشنواره جهانی برلین و برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره ساندنس آمریکا در سال ۲۰۲۰ هم اکنون در سینماهای هنروتجربه تهران و شهرستانها در حال اکران است.
پایان بازی امیر آقایی، نیکی کریمی و امین حیایی در «آقازاده»
در آخرین روزهای ضبط «آقازاده» امیر آقایی، نیکی کریمی و امین حیایی نخستین بازیگرانی هستند که با سریال خداحافظی کردند.
به گزارش امتیاز، «آقازاده» اولین سریالی بود که تصویربرداری آن با شیوع کرونا در اواخر اسفند ماه برای حفظ سلامت عوامل متوقف و سرانجام از 30 اردیبهشت از سر گرفته شد.
در این مدت عوامل با تمهیدات ویژه، در نظر گرفتن موارد بهداشتی، گرفتن تست های دوره ای برای اطمینان از سلامت گروه و... کار را جلو بردند و حالا در آخرین روزهای ضبط سریال، بازی نیکی کریمی، امیر آقایی و امین حیایی مقابل دوربین به پایان رسید.
تاکنون دو قسمت از «آقازاده» با طراحی، نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده که رکوردهایی چون به اتمام رسیدن دی وی دی طی 24 ساعت و ثبت پرمخاطب ترین قسمت اول در بین سریالهای خانگی را می توان به عنوان نمونه نام برد.
بازیگران «آقازاده» عبارتند از امین تارخ، امیر آقایی، مهدی سلطانی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، دیبا زاهدی، مهدی کوشکی، سامیه لک، مسعود فروتن، کاوه خداشناس، سعید داخ، روزبه معینی، احسان امانی، مجید اسماعیلی و امین حیایی با حضور کامبیز دیرباز، هنرمندی نیکی کریمی، نقش آفرینی متفاوتی از جمشید هاشم پور و محمدحسین لطیفی و با معرفی پردیس پورعابدینی.
پیوند افسانه یونان به سینما
به اجرای مجدد «آخرین نامه» فکر میکنم
مهرداد کوروشنیا نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر که مدیریت تالار محراب را نیز بر عهده دارد، درباره فعالیت این روزهای خود در زمینه تئاتر به خبرنگار مهر گفت: ۲ کتاب آموزشی را برای عرضه آماده میکنم که یکی از آنها برای اولینبار در ایران ارائه میشود. اولین کتاب «نردبان شخصیت» نام دارد که به معرفی ۱۵ تایپ شخصیت بر اساس افسانههای هلنی یونان میپردازد. وی ادامه داد: این ۱۵ تایپ شخصیت با تطبیق بر فیلمهای سینمایی مطرح جهان نیز معرفی میشود و در همین راستا ۱۵ ویدئوی ۱۵ دقیقهای را آماده کردهایم که در حال تدوین و صداگذاری آنها هستیم که کیفیت بسیار خوبی هم دارند. این ۱۵ ویدئو قرار است در فضای اینترنت بارگذاری شوند تا علاقهمندان به تماشای آنها بنشینند. همچنین پادکستهای مرتبط این موضوع نیز در دست تولید هستند که روی سایت شخصیام بارگذاری میشوند. کوروشنیا عنوان دیگر کتاب آموزشی خود را «سازماندهی عناصر درام» ذکر کرد و توضیح داد: این کتاب به معرفی عناصر درام و اینکه این عناصر چگونه سازماندهی میشوند، میپردازد. کارگردان نمایشهایی چون «آواز ستارهها» و «درختها» درباره برنامه خود برای اجرای اثری جدید، تأکید کرد: فعلاً با وجود متنهای اجرا نشدهای که دارم، برنامهای برای اجرا ندارم. هنوز روی نمایشنامه جدیدم با عنوان «روزی از روزهای روزگار نو» کار میکنم ولی بعید میدانم امسال به دلیل مشغلههای آموزشی، پژوهشی و همچنین وضعیت کرونایی موجود، آن را روی صحنه ببرم.وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: مترصد این هستم که ببینم شرایط فراهم میشود تا نمایش «آخرین نامه» را مجدداً روی صحنه ببرم یا نه. در واقع نگاهی به اجرای مجدد این اثر دارم.
ماجراهای «تاج» به فصل ششم کشیده میشود
تغییر نظر خالق سریال
۵ ماه پس از آنکه اعلام شد سریال تحسین شده «تاج» در فصل پنجم به پایان میرسد، حالا نتفلیکس که سازنده سریال است اعلام کرد این سریال که درباره خاندان سلطنتی بریتانیا است، فصل ششمی هم خواهد داشت تا بتواند ماجراهای دهه اول هزاره سوم را هم به تصویر بکشد.
تغییر سرنوشت این سریال بسیار پرطرفدار دیروز پنج شنبه در توییتر اعلام شد و پیتر مورگان خالق آن گفت میخواهد عدالت را درباره این داستان رعایت کند. حالا نتفلیکس هم گفته است فصل ششم پایان بخش این سریال میشود. مورگان که نویسنده و خالق سریال است گفته: وقتی شروع به گفتوگو درباره خطوط داستانی فصل پنجم کردیم، خیلی زود روشن شد برای اینکه حق مطلب را در مورد غنا و پیچیدگی داستان ادا کرده باشیم باید طبق برنامه اولیه خودمان عمل کنیم و سریال را با فصل ششم به پایان ببریم. در عین حال فصل ششم داستان را به زمان حال نزدیکتر نمیکند و فقط به ما اجازه میدهد همان دوره زمانی را با جزییات بیشتری تصویر کنیم.ساخت این سریال تاکنون تا فصل چهارم پیش رفته است. در این سریال اولیویا کلمن نقش ملکه الیزابت دوم را بازی میکند و ساخت فصل چهارم تا نیمه ماه مارس که بریتانیا برای کرونا به قرنطینه رفت ادامه داشت. انتظار میرفت فصل چهارم اواخر امسال روی آنتن برود. هفته پیش نتفلیکس اعلام کرده بود لسلی منویل در نقش پرنسس مارگارت به اعضای سریال افزوده میشود. ۳۱ ژانویه نتفلیکس اعلام کرده بود این سریال با فصل پنجم تمام میشود و مورگان گفته بود نوشتن داستان برای این فصل را شروع کرده است. در آن زمان قرار بود با ورود خاندان سلطنتی به قرن ۲۱ سریال به پایان برود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4312/19870/79002
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4312/19870/79003
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4312/19870/79004
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4312/19870/79005
|
عناوین این صفحه
- وقتی اینستاگرام مرجع «سیما» میشود!
- سلطه اینستاگرامیها دربرنامههای اسپانسری
- «امید»را فراموش نکنیم
- اخبار