|
درک نوجوان امروز از «شهید» نام اتوبانهاست!
«مهمات» علیه کلیشهها
احمد موسویان تهیهکننده و یکی از کارگردانان برنامه تلویزیونی «مهمات» درباره ویژگیهای این برنامه که هر چهارشنبه از شبکه یک روی آنتن میرود به خبرنگار مهر بیان کرد: چندین سال است که صداوسیما برنامهای مرتبط با دفاع مقدس که فضای جذابی هم داشته باشد نداشت و ما میخواستیم چنین برنامهای را به تولید برسانیم.
وی درباره شروع پروسه تولید این برنامه گفت: سال ۹۷ طرح «مهمات» را برای بسیج صداوسیما بردیم و با طی فرایند تصویب و پژوهش این طرح سال ۹۸ کلید خورد. حدود ۶ ماه پژوهش کار طول کشید و یک تیم برای بخش پژوهشی شکل گرفت. تلاش ما این بود که در فصل اول بخشی از توانمندیها و عملیاتهای عجیب دوران دفاع مقدس را روایت کنیم.
بازسازی عملیاتهای مهم روی آنتن
این تهیهکننده و کارگردان تصریح کرد: با جلوههای ویژه بخشی از این عملیاتهای مهم را بازسازی کردیم و در قالب آیتم در «مهمات» نمایش دادیم. اینها عملیاتهای مهمی بودند که به صورت جسته و گریخته از آنها سخن گفته شده بود اما ما سعی کردیم اینها در یک پکیج کلی دیده شود و همچنین تلاش کردیم بخشهای ناگفتهای از عملیاتهای مهم هشت سال دفاع مقدس را روایت کنیم.
وی به بخش فنی و مهندسی جنگ و دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: ما در این برنامه روی بخش فنی و مهندسی جنگ تمرکز داشتیم مثلاً «والفجر هشت» در سکوت کامل جلو میرود و یک عملیات سنگین است. در این عملیاتها برخی از تجهیزات توسط خود رزمندگان ما ساخته میشود. ما آیتمی داشتیم به اسم «جهاد سازندگی» که در آن بخشی از این اتفاقات را نمایش میدهیم مثلاً از پل «خیبر» میگوئیم که هنوز هم جزو شاهکارهای مهندسی نظامی دنیاست.
موسویان به دیگر آیتمهای این برنامه اشاره و عنوان کرد: «ترینها» و «پشت جبهه» از دیگر آیتمهای ماست که در هر یک بخشی از اتفاقاتی را که در هشت سال دفاع مقدس در پشت جبههها و به شکلی منحصر به فرد رخ داده است نمایش میدهیم.
«مهمات» یک دایرهالمعارف تصویری است
وی اضافه کرد: ما سعی کردیم این برنامه مجموعه کاملی باشد که در هر قسمت توضیح کاملی از آن فضا به مخاطب بدهد که چه اتفاقاتی در جنگ رخ داده است. «مهمات» یک دایرهالمعارف تصویری است تا بتواند ابعاد مختلف این فضا را نمایش دهد.
کارگردان «مهمات» ادامه داد: ما آیتمی داریم که بخشی از این عملیاتها را با جلوههای ویژه بازسازی میکند و برنامه به این شکل است که ابتدا کارشناس مجری روایتی را توضیح میدهد بعد بازسازی میشود و بعد سراغ مهمان میرویم که خودش در آن عملیات بوده است.
موسویان با اشاره به همکاریهای بسیج صداوسیما برای تولید این برنامه تصریح کرد: «مهمات» در ۲۶ قسمت تولید شده است که از شروع جنگ تا بعد از پذیرش قطعنامه را شامل میشود و ما بر اساس تقویم جنگ برنامه را تولید کردهایم.
سعی کردیم نزدیکترین روایت به یک اتفاق را بیان کنیم و دست روی نقطههای اختلاف نگذاشتهایم
وی درباره عملیاتهای حساس و روایتهای مختلف از آنها نیز گفت: ما دوست داشتیم برنامه در قسمتهایی از پرداختن به این نوع از عملیاتها چالشی باشد اما بنا به شرایط حساس نشد و یا برخی صلاح ندیدند پاسخ دهند. با این حال سعی کردیم نزدیکترین روایت به یک اتفاق را بیان کنیم و دست روی نقطههای اختلاف نگذاشتهایم و یا اگر روی حساسیتی دست گذاشتهایم سعی کردیم پاسخ ابهامات هم داده شود.
کارگردان «مهمات» درباره پخش آن نیز عنوان کرد: این برنامه تا آخر سال از شبکه یک هر چهارشنبه ساعت ۱۷:۴۵ پخش میشود.
وی با اشاره به دغدغه اصلی تیم سازنده «مهمات» گفت: تیم سازنده این برنامه تیم جوانی است ولی همه ما سابقه تدریس برای نوجوانان را داریم و همیشه این در ذهن ما بود که ببینیم نوجوانان چه ذهنیتی نسبت به دفاع مقدس دارند. البته بخشی از آنها با برخی کلیشهها آشنا هستند و اگر بگویید اسم پنج شهید را نام ببرند فقط اسم اتوبانها را نام میبرند برای همین یک آیتم در برنامه طراحی کردیم به اسم «شهدای خاص» البته قطعاً همه شهدا خاص هستند اما این آیتم مخصوص شهدایی است که از آنها جز یک اسم مطرح نشده است.
موسویان در پایان گفت: بچه ۱۶ ساله دغدغه ندارد بداند جنگ چیست. برای همین سعی کردیم فضای برنامه را به فضای جنگی شبیه کنیم ریتم را بالا ببریم و نکاتی را بگوییم که باعث غرور و افتخارش شود.
«مهمات» به تهیهکنندگی احمد موسویان و کارگردانی مشترک احمد موسویان و صادق شهربانویی ساخته شده است. همچنین دیگر عوامل برنامه به این شرح است؛ سرپرست نویسندگان: مهدی اسدزاده، کارشناس: محمدعلی صمدی، اجرا: زینالعابدین تقی پور، سعید شهبازی، سید هادی موسوی.
فیلمهایی درباره «اعدام» در سینمای ایران
منشا اعدام گاه یک مساله خانوادگیست و گاه یک مساله سیاسی، مثلا حکومتهایی چون چین و روسیه در برهههای مختلف تاریخ از «اعدام» به مثابه یک امر دلهرهآور علیه مخالفانشان استفاده کردهاند، این مطلب درباره برخی فیلمهای ایرانیست که به مساله اعدام پرداختهاند و البته اغلب هم مساله شخصی و خانوادگیست.
میخواهم زنده بمانم
این فیلم یکی از اولین فیلمهایی بود که با موضوع اعدام در سینمای ایران اکران شد. فیلمی که سال ۷۳ ایرج قادری بعد از ۱۰ سال ممنوعالکاری آن را ساخت و روانه سینماها کرد. فرامرز قریبیان، فاطمه گودرزی و مهناز انصاریان در این فیلم بازی کردند و سال ۷۴ زمانی که فیلم به اکران عمومی درآمد، لقب پرفروشترین فیلم سال را از آن خود کرد. فیلم داستان اعدام یک زن بی گناه را به تصویر کشیده است. ایرج قادری فیلم را با نگاهی به فیلم خارجی با همین نام که به کارگردانی رابرت وایز و بازی سوزان هیوارد در سال ۱۹۵۸ ساخته شده، ساخت و تنها انتهای فیلم را با زنده نگهداشتن زن بیگناه داستان تغییر داد. البته کسی آن زمان به ایرادهای حقوقی فیلم خرده نگرفت.
سام و نرگس
اینطور به نظر میرسد که ایرج قادری یک سهگانه در مورد اعدام آدمها دارد. او به دنبال «میخواهم زنده بمانم»، «سام و نرگس» را در سال ۷۹ ساخت. فیلمی که ستاره سینمای این روزهای ایران را معرفی کرد؛ محمدرضا گلزار با این فیلم به سینما معرفی شد. به غیر از او نوشین محمدخانی، اکرم محمدی، پوراندخت مهیمن و ... در این فیلم بازی کردند. قصه فیلم داستان علاقهمندی یک جوان به خواهر دوست خود است که منجر به قتل یکی از آنها میشود. سام که حیرتزده از کشته شدن دوست خود (عبد) است، نمیتواند بگوید که عبد خودش را کشته و او بی تقصیر بوده، از طرفی کسی او را باور نمیکند؛ حتی پدر؛ مادر و وکیل او.
مردی از جنس بلور
در این ساختهی (سعید سهیلی)، کامران افشاری در جریان مسافرت با دوستان خود بیتا و حشمت، توسط فردی بنام رضا خدامردی که از فرماندهان جنگ بود کشته میشود. با قتل کامران، خواهر او نیلوفر به ایران بازگشته و با حضور در دادگاه نامزد سابق خود را در لباس قاتل میبیند. نیلوفر در پی اظهارات رضا در دادگاه مبنی بر بیگناهی متوجه مسئلهای مرموز در جریان قتل برادرش میشود، اما به دنبال ناتوانی در اثبات بیگناهی رضا و همچنین اصرار مادرش مبنی بر قصاص قاتل تصمیم به خروج از کشور میگیرد.
دهلیز
فیلم «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی هم در مورد معلمی است که غیرعمد مرتکب قتل شده است و حالا که قاتل نام گرفته است در انتظار بخشش است، اما خواهر دوقلوی مقتول کوتاه نمیآید، معلمی که میخواهد برای پسر کوچکش پدری کند، اما فرصتش را ندارد؛ میتواند داشته باشد، اما این فرصت را به او نمیدهند. این محکوم به اعدام با بازی متفاوت رضا عطاران در نزدیکی اجرای حکم، همزمان با تلاشهای همسرش، لذت پدر بودن را کشف میکند. این دلبستگی، این احساس تعهد و این پیوند، او را به زندگی نزدیکتر میکند. در «دهلیز»، سایه اعدام بر سر همه خوشیهای کوچک افتاده است. «دهلیز» هم مانند خیلی از فیلمهای دیگر زندگی مردمان زیادی را به تصویر کشیده که نمیخواستند برچسب قاتل رویشان زده شود. جمع کردن دیه کاری نیست که از دست این خانوادهها بر بیاید، اما تمام تلاششان را میکنند. دهلیز هم از آن دسته فیلمهایی بود که مخاطب را با فکر روبهرو میکرد، فکر اینکه اگر او به جای، ولی دم بود چه تصمیمی میگرفت!
شهرزیبا
شاید «شهرزیبا» یکی از بهترین فیلمهایی باشد که ماجرای بخشش دیه را برای مخاطب به تصویر کشیده است. قتلی که بدون هیچ قصدی انجام شده و پسری که ناامیدانه در انتظار ۱۸ سالگیاش است تا با فوت کردن شمعهای تولدش بالای چوبه دار برود و از آن سو دوستی دارد که تصمیم دارد به هر نحوی که میشود رضایت، ولی دم را بگیرد. حاضر است از خودش و زندگی که پیشرو دارد، بگذرد، اما رضایت آنهایی که عزیزشان را از دست دادهاند بگیرد. «شهرزیبا» داستان آدمهای متوسط است که ناخواسته درگیر ماجرا شدهاند. اصغر فرهادی به خوبی لایههایشان را کنار زده و به مخاطب نشان میدهد و درنهایت هم اجازه میدهد مخاطب برداشت خودش را از فیلم داشته باشد. فرهادی کل این ماجرا را بهانهای برای پرداختن به دردها و دغدغههای طبقه محروم قرار داد و با نشان دادن تولد عشقی ناکام روی خط داستانی تلاش برای گرفتن رضایت، خرده داستانهایی جذاب هم سوار کرد. حکم آخر را تماشاگر صادر میکند؛ اینکه، ولی دم رضایت میدهد یا نه را به طور کامل به بیننده واگذار میکند.
کیفر
در این فیلم به کارگردانی حسن فتحی، برزو (هومن برق نورد) در آستانه اعدام قرار دارد. همسرش و پسر کوچکش به همراه برادر کوچکتر برزو و دوست برادرش همه تلاششان را میکنند تا در مجالس و جشنها پول دیه وی را تهیه کنند. پول تهیه میشود، اما در شب قبل از زمان اعدام فرد یا افرادی به خانواده مقتول سه برابر دیه را میدهند تا رضایت ندهد. برزو اعدام میشود و برادر کوچکتر به دنبال دلیل آن میگردد که با اتفاقات عجیب و حقایق تلخی روبرو میشود...
من مادر هستم
اگرچه در این ساختهی فریدون جیرانی صحنههای دادگاه باز هم گل درشت و طولانیاند، ولی گره گشاییهای روایت در همین صحنهها شکل میگیرد و خامی و کلیشهگی صحنههای دادگاه در فیلمهای قدیمیتر را ندارد. فیلم دربارهی زندگی دو خانواده مرفه است که در حال فروپاشی است. در این میان حوادثی که برای دختر یکی از خانوادهها که نوزده سال دارد (باران کوثری) پدید میآید، سبب برملا شدن بسیاری از رازهای زندگی آدمهای قصه میشود.
هیس! دخترها فریاد نمیزنند
«هیس! دخترها فریاد نمیزنند» به کارگردانی پوران درخشنده داستان زندگی دختر جوانی است که در روز ازدواجش، با پیراهن سفید عروسی، مرتکب قتل میشود. نعیمی، دختر جوان و البته قهرمان داستان، راهی زندان میشود و پس از گذشت مدت زمانی و با تلاشهای وکیلش، لب به سخن باز میکند و پرده از اسراری برمیدارد که پانزده سال قبل برایش اتفاق افتاده است. زمانی که او دختر بچهای هشت ساله بوده و پدر و مادرش به خاطر مشغلههای فراوان، مسئولیت رفت و آمد شیرین از مدرسه را به مرد جوانی به نام مراد واگذار میکنند که آبدارچی و راننده شرکت مادر است. این اقدام سبب میشود تا مراد در حین همین رفت و آمدها به شیرین تعرض کند و این مسئله بارها تکرار میشود. در همین حین او از شیرین عکس میگیرد و او را تهدید میکند که باید ساکت بماند وگرنه آبرویش را خواهد برد؛ و حالا شیرین مرتکب قتل شده؛ قتلی که شیرین به خاطر نجات دختربچهای که ممکن بود به سرنوشت او دچار شود، انجام میدهد و در این اتفاق، شیرین به قصاص محاکمه میشود؛ در حالیکه وکیل و نامزدش سعی دارند تا شیرین را از قصاص نجات دهند. گفتنی است بخشهایی از فیلمنامه این اثر از فیلم «رودخانه میستیک» اقتباس شده است.
متری شیش و نیم
فیلم متری شیش و نیم به کارگردانی سعید روستایی در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر اکشن و پلیسی معمایی میباشد. در این فیلم پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی، هومن کیایی، مازیار سیدی به هنرمندی پرداختهاند.
این داستان درباره یک افسر پلیس مبارزه به نام صمد است که فرماندهی یک تیم مبارزه با مواد مخدر را به عهده دارد. فرزند یکی از اعضای این تیم پلیسی، توسط خلافکاران تحت امر یک فروشنده ماده مخدر شیشه در پایتخت به نام ناصر خاکزاد ربوده شده و بعد هم به صورت دلخراشی به قتل میرسد. به همین دلیل، صمد و اعضای تیم پلیس مواد مخدر تشنه پیدا کردن خاکزاد هستند؛ و این روزها هر کسی که توسط تیم آنها دستگیر میشود، یک سرش به خاکزاد گره میخورد...
جاندار
فیلم جاندار به کارگردانی حسین امیری دوماری در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر خانوادگی و اجتماعی میباشد. در این فیلم فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، باران کوثری، مسعود کرامتی، محمدعلی شادمان، گیتی قاسمی، محمدعلی محمدی، امیراحمد قزوینی، جواد عزتی به هنرمندی پرداختهاند. داستان فیلم در شب عروسی اسما اتفاق میافتد که مسعود برادر یاسر (خواستگار سابق اسما) به تحریک او به مراسم عروسی به قصد به هم ریختن عروسی اسما میرود، اما در درگیری برادر اسما به دست جمال کشته میشود و ...
اصرار به باز بودن سینماها با این شرایط بلبشو برای چیست؟
سید ضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران درباره وضعیت فعلی بازگشایی سینماها و ضوابط و مقررات نظامنامه اکران سال ۹۹ گفت: باعث تاسف است که چهار ماه از سال سپری شده و ما از اسفندماه به طور جدی درگیر ویروس کرونا بودهایم اما همچنان نه شورای صنفی نمایش و نه وزارت ارشاد هیچکدام به تغییر در آیین نامه اکران وقعی ننهادهاند. این در شرایطی است که وقتی آییننامه اکران نوشته و ابلاغ شد هم، با اشکالاتی مواجه بود که باز هم نظر صاحبان آثار را تامین نمیکرد. در شرایط فعلی که ما با کرونا مواجه هستیم و مخاطب رغبت چندانی برای رفتن به سینما ندارد، چرا نباید قوانین نوشته شده را با شرایط فعلی تطبیق دهیم؟ شرایط فعلی، شرایط بحران است و باید برای این شرایط تصمیم بهتری گرفته میشد.وی در ادامه بیان کرد: امروز که سینماها مکان بسته تلقی میشود و اعلام شده امکان شیوع بیماری در این اماکن مثل مساجد، کلیساها و دیگر اماکن مذهبی، بیشتر است، بهتر نیست به هر قیمتی و تنها برای از سرباز کردن و ارائه آمار، مدعی باز شدن سینماها نباشیم. امروز فیلمی که برای فروش آن بیش از ۳۰ میلیارد تومان پیشبینی شده بود، بعد از گذشت ۲۰ روز تنها ۲ میلیارد فروش برای آن اعلام شده است. چرا باید رسول صدرعاملی (تهیهکننده فیلم شنای پروانه) تحت فشار قرار بگیرد که فیلمش را با این شرایط برای اکران نگه دارد. چرا او به عنوان یک صاحب اثر اجازه ندارد برای فیلمش در شرایط امروز که بحرانی است، تصمیم درست را اتخاذ کند، یا امکان اکران آنلاین را نداشته باشد. هاشمی تاکید کرد: بهتر است به جای اینکه به فکر ارائه آمار و ارقام باشیم به فکر صاحبان آثار و فیلمهایی باشیم که در شرایط امروز مجبور و یا ناخواسته وارد چرخه اکران شدهاند. اینکه در آیین نامه عنوان شده فیلمی که در سینما اکران شده، نمیتواند آنلاین اکران شود یا فیلمی که از اکران انصراف دهد باید ۶ ماه در نوبت اکران بماند و امکان اکران قبل از ۶ ماه برایش وجود ندارد، دور از انصاف است. تهیهکننده «شوکران» گفت: باید امروز همانطور که ستاد ملی کرونا برای سلامت همه جامعه تصمیمگیری میکند ما هم برای سلامت اکران و ادامه حیات سینما تصمیم جدی و درستی بگیریم. اینکه تنها بگوییم این آمار و ارقام است و چند سینما فعال هستند و چند سالن در تهران و شهرستان باز و فعال هستند، دلیل بر حل مشکلات معیشتی سالنداران و یا متضرر شدن صاحبان آثار نیست. باید راهکار درستی ارایه دهیم و شیوهنامه اکران را برای شرایط امروز تغییر دهیم. اینکه دست روی دست بگذاریم و بگوییم امروز سینماها باز است هیچ دردی از دردهای سینماداران، صاحبان آثار و پخش کنندگان دوا نمیکند.
اخبار
ادریس البا با اپل همکاری میکند
قرارداد ساخت محصولات جدید
ادریس البا بازیگر سرشناس بریتانیایی با «گرین دور پیکچرز» که کمپانی تولید محصولات تصویری است قراردادی با کمپانی اپل امضا کرد.
البا که به عنوان بازیگر، تهیه کننده، کارگردان و موسیقیدان شناخته میشود، بازیگر فیلمهای متعددی بوده که «سریع و خشمگین ارایه میکند: هابز و شاو»، «ماندلا: راهی طولانی به سوی آزادی»، «هیولاهای بدون کشور» و «ثور» از جمله آنها هستند. وی بازیگر سریال تحسین شده «لوتر» برای بیبیسی هم بوده است که برای آن هم جایزه گلدن گلوب را برد و هم چندین نامزدی امی را کسب کرد. وی بازیگر سریال تحسین شده «شنود» هم بوده است.
البا کمپانی «گرین دور» را سال ۲۰۱۳ ایجاد کرد و از طریق آن فیلمهایی چون «در مسیری طولانی» را ساخته است. این کمپانی همچنین تولید کننده سریال کمدی البا برای نتفلیکس یعنی «وارد شو چارلی» بوده است. تولید فیلم «گاوچران بتونی» به کارگردانی ریکی استاوب از دیگر فیلمهای بلندی است که در کمپانی البا تولید شده است.
اکنون البا قرار است کار ساخت فیلم و سریالهای جدیدی برای Apple TV+ را انجام دهد.
از سوی اپل جی هانت مدیر خلاق اپل برای اروپا این قرارداد را امضا کرده است.
به تازگی گفته شده سریال پلیسی «لوتر» در قالب یک فیلم سینمایی ساخته میشود.
البا جدیدترین ستاره سرشناسی است که به اپل پیوسته و پیش از او اپرا وینفری، آلفونسو کوارون، جولیا لوییس-دریفوس، جاستین لین، کری ارین، جیسون کاتیمس و لی آیزنبرگ از دیگر چهرههایی بودند که با اپل قرارداد همکاری امضا کردند.
هفته پیش اعلام شد اپل یک قرارداد همه جانبه با بنیاد موریس سنداک بسته تا بر مبنای کتابها و تصویرگریهای این نویسنده محبوب کودکان، دست به خلق تولیدات تلویزیونی بزند.
مدیر پردیس تئاتر شهرزاد:
امسال فرصت اجرای تئاتر از دست رفت!
محمد دشتگلی مدیر پردیس تئاتر شهرزاد درباره وضعیت از سرگیری فعالیتهای این مجموعه تئاتری بعد از تعطیلی چندماهه اجراها، به خبرنگار مهر گفت: هنوز اجرایی در جدول برنامههای پردیس تئاتر شهرزاد نداریم. وضعیت فعالیت تئاتر در شرایط کرونایی موجود نامشخص است و هر لحظه احتمال ایجاد محدودیت و تعطیلی وجود دارد.
وی تأکید کرد: با توجه به شرایط نامشخص فعلی گروهها تمایلی به اجرای آثارشان ندارند.
دشتگلی با اشاره به ابهام درباره نحوه فعالیت تئاتر در شرایط کرونایی فعلی، اظهار کرد: بیشتر خود گروهها مایل به اجرای آثارشان در این شرایط ندارند زیرا در این شرایط درصد اینکه متضرر شوند بسیار بالا است.
مدیر پردیس تئاتر شهرزاد درباره اینکه آیا این مجموعه برنامهای برای از سرگیری قطعی فعالیتهای خود از فصل پاییز سال جاری دارد یا نه، تصریح کرد: برای فصل پاییز برنامههایی را پیشبینی کردهایم ولی چون موج آنفولانزا از پاییز آغاز میشود باز هم وضعیت مشخص نیست. به احتمال زیاد هم ما و هم تماشاخانههای دیگر فرصت اجرای تئاتر در سال جاری را از دست بدهیم.
وی در پایان سخنان خود یادآور شد: با شرایط فعلی فعالیتهای تئاتری باید به شکل دیگری ادامه پیدا کند و برای حفظ جان و سلامت مخاطبان و به خطر نیفتادن آنها، باید اجرای تئاتر روند دیگری را در پیش بگیرد.
اخبار
استاندار تهران: سینماهای پایتخت تعطیل نیست
پس از آنکه از شب گذشته و بر مبنای اظهاراتی منتسب به استاندار تهران بحث تعطیلی یک هفتهای مراکز فرهنگی و هنری پایتخت شامل سالنهای سینمایی نقل محافل رسانهای شد و حاشیهها و نگرانیهایی را بهوجود آورد، سرانجام محسنی بندپی استاندار تهران با ارائه توضیحاتی این شایعه را تکذیب کرد.
در پی انتشار خبرهایی مبنیبر اعمال محدودیتهای جدید طی یک هفته آینده در استان تهران، برخی منابع خبری سالنهای سینما و تئاتر را هم مشمول این محدودیتها عنوان کردند. این خبر که به صورت رسمی از بخشهای خبری رسانه ملی نیز در چند نوبت مخابره شد، با واکنش روابط عمومی وزارت ارشاد و دو زیرمجموعه اصلی آن یعنی ادارهکل هنرهای نمایشی و سازمان سینمایی مواجه شد که هر سه از عدم صدور ابلاغیه از سوی ستاد کرونا برای تعطیلی مراکز هنری خبر دادند و این خبر را تکذیب کردند.
ساعتی پس از انتشار این تکذیبیهها یکی از معاونان استاندار تهران باردیگر در گفتگویی با صراحت از تعطیلی قطعی سالنهای سینما و تئاتر در استان تهران طی یک هفته آینده خبر داد تا تردیدها درباره فعالیت یا تعطیلی این مراکز هنری بیش از پیش تشدید شود.
با این حال و پس از یک روز حرف و حدیث و گمانهزنی ساعتی قبل استاندار تهران صراحتاً اعلام کرد فعلاً خبری از تعطیلی سالنهای سینمایی در پایتخت نیست و اشتباه صورت گرفته در اطلاعرسانی ناشی از استناد به نظر مراکز غیرمسئول در این زمینه بوده است.
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در گفتگو با بخش خبری ۱۸:۳۰ شبکه تهران ضمن تشریح مجدد جزئیات محدودیتهای تازه اعمالشده در شهر تهران درباره شائبه بهوجود آمده مبنیبر مشمول محدودیت شدن سالنهای سینمایی و دیگر مراکز فرهنگی و هنری که بهعنوان خبر رسمی از شبکههای مختلف سیما هم پخش شده بود گفت: یک اطلاعیه و دستورالعملی توسط جایی صادرشده بود اما درخواست من از صداوسیما این است که اخبار مرتبط با محدودیتها را از ستاد مبارزه با کرونای استان که رئیسش استاندار و فرمانده عملیات آن جناب آقای دکتر زالی است کسب کنند.
وی در ادامه تأکید کرد: سینماها و باغموزههای شهر تهران فعالیتشان ادامه خواهد داشت و تعطیل نخواهند شد اما نظارتهای ما بر اساس همان پروتکلهای وزارت بهداشت خواهد بود که همه صنوف متعهد به رعایت آن شدهاند.
انصراف از اجرای آنلاین
بازیگرانی که با ماسک روی صحنه میروند
امید انصاری کارگردان نمایش «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» که در تالار هنر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی در شرایط بحران کرونا به خبرنگار مهر گفت: این نمایش بهمن ماه گذشته و قبل از تعطیلی فعالیتهای تئاتری حدود ۱۵ اجرا در تالار هنر داشت و پس از آن نیز ابتدا اعلام کردند نمایش از اول تیرماه میتواند به صحنه برود که این زمان به تأخیر افتاد و اجرای دوباره نمایش موکول به ۱۹ تیرماه شد که بر همین اساس قرار است «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» تا ۱۹ مرداد ماه روی صحنه باشد.
وی ادامه داد: از آنجا که تئاتر شغل و زندگی ماست با وجودی که هیچ حمایتی از کار صورت نگرفته و حتی وعدهای هم به ما ندادهاند اما به دلیل علاقه شخصی تصمیم به ادامه اجرا گرفتیم و در حقیقت داریم با جانمان بازی میکنیم. البته در زمان اجرا و قبل از آماده شدن همه پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود اما باز هم آمد و رفت بچههای گروه آنها را با خطر ابتلاء به بیماری مواجه میکند. یکی از نکاتی که در اجرای نمایش برای آموزش بچهها رعایت شده است استفاده از ماسک توسط بازیگران روی صحنه است. همچنین میزانسن کار نیز تغییراتی پیدا کرده و بازیگران با فاصله از یکدیگر روی صحنه حضور مییابند. ایکاش این تلاشها و انرژی گذاشتنها حداقل آوردهای برای گروه داشت چون در نهایت شاید تنها هزینه رفت و آمد گروه تأمین شود.
این کارگردان تئاتر درباره هزینههایی که تا امروز برای نمایش شده است، بیان کرد: این نمایش با سرمایه گذاری شخصی و هزینه خود من به صحنه رفته است و متأسفانه تا امروز هیچ بازگشت سرمایهای نداشتهایم و تنها تلاش من این بوده که تا جایی که میتوانم دستمزد افرادی را که به نمایش خدمات ارائه دادهاند، پرداخت کنم تا حداقل بدهکار آنها نباشم. قبل از عید ما برای تبلیغات این نمایش هزینههای زیادی کردیم که متأسفانه همه آنها بی نتیجه بود و باعث ضرر ما شد.
وی درباره اجرای آنلاین این نمایش نیز توضیح داد: پیشنهاد اجرای آنلاین «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» مطرح شد که ما نیز استقبال زیادی از این طرح کردیم اما زمانی که این طرح به مرحله اجرایی رسید، مشخص شد گروه نمایش ما قرار نیست منفعتی از این اقدام داشته باشد و سهم بسیار زیادی از منافع اجرای آنلاین به مسئولان مربوطه و گروهی که مأمور انجام این کار شده بود، اختصاص مییافت. در صورتی که این قرارداد بسیار غیرمنصفانه بود و به جای حمایت از گروههایی که در این شرایط و فضای نابسامان اجتماعی کارشان را روی صحنه بردهاند تنها به تبلیغ برای این طرح اقدام شد نه حمایت از هنرمندان تئاتر از همین رو گروه ما از اجرای آنلاین نمایش «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» انصراف داده است.
انصاری درباره حضور مخاطبان کودک و نوجوان در تالار هنر با توجه به شرایط کرونایی جامعه گفت: در این شرایط تالار هنر هم مثل دیگر تماشاخانهها با ۵۰ درصد ظرفیت خودش فعالیت میکند که این اقدام بسیار مثمرثمر بوده است چون در این روزها استقبال از نمایشها مثل گذشته نیست و تماشاگران میتوانند با رعایت فاصله و امنیت کامل در سالن مستقر شوند. قبل از اجرا نیز کل سالن و صندلیها ضدعفونی میشود و حتی ما برای رعایت بهداشت از گریم بازیگران صرف نظر کردیم.
وی در پایان صحبتهایش متذکر شد: با شرایطی که شکل گرفته اگر من بچه داشتم حتی او را برای دیدن تئاتر به تالار هنر میآوردم. مشکل اصلی ما در این شرایط اطلاع رسانی ضعیف و نبود تبلیغات است در حالی که انتظار داشتیم حداقل در زمینه تبلیغ نمایشها در فضای شهری و حتی مجازی از کارها حمایت شود چون این روزها دغدغه مردم چیزی غیر از تئاتر است و باید یادشان انداخت که به دیدن آثار بیایند.
نمایش «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» به نویسندگی شیما شادمانی و کارگردانی امید انصاری تا ۱۹ مردادماه در تالار هنر روی صحنه است. در خلاصه داستان نمایش آمده است: «آقای اکو و خانم تاکو قدم به کره زمین میگذارند و با ساختن دنیای شگفتانگیز خود، زندگیشان را در این سیاره سبز آغاز میکنند. دنیای قشنگ آنها که پر از موسیقی دلانگیز و طبیعت زیباست روز به روز پیشرفت میکند و عضو جدیدی به این خانواده دو نفره اضافه میشود اما اکو و تاکو حواسشان نیست که ناخواسته، در حال تخریب این سیاره سرسبز هستند. باید فکری به حال دنیا کرد … زمین را باید مثل قبل سبز و زیبا ساخت!»طراحی این نمایش بر اساس اجرای زنده عروسک، سایه و بازیگر است و نرگس صفامنش، هوتن آزادی، راشین رضایی، آرزو صدری، عرفان فروتن، زهره قاسمی، میثم میثاقی، نوا یوسف زاده در آن به ایفای نقش میپردازند.
جشنواره تلوراید ۲۰۲۰ لغو شد
دنبال کردن فیلمها در دیگر رویدادها
امسال جشنواره فیلم تلوراید نیز به دلیل شیوع کرونا برگزار نمیشود.
این جشنواره با صدور بیانیهای اعلام کرد علیرغم همه اصرارها و تلاشهای جدی بر برگزاری فیزیکی جشنواره با قلبی شکسته مجبور شدند برگزاری جشنواره امسال را لغو کنند.
در این بیانیه آمده است: با توجه به تعداد بیسابقه موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ و هرج و مرج ملی پیرامون آن، حتی بهترین استراتژیها نیز نمیتواند در این محیط قابل کنترل باشد.
مهم نیست چه تعداد از ما ماسک بزنیم و پروتکلهای فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. شیوع این بیماری به جای بهتر شدن بدتر شده و سلامت و ایمنی شما از همکاران و فیلمسازان تا تماشاگران و مخاطبان وظیفه ماست و نباید به خطر بیفتد.
این جشنواره که از جشنوارههای پاییزی است و در فاصله کم زمانی از ونیز، تورنتو و نیویورک برگزار میشود، ابراز امیدواری کرده تا مخاطبان این جشنواره فیلمهای مورد نظر و برتر امسال را در دیگر جشنوارههای پاییزی دنبال کنند.هفته پیش این چهار جشنواره پاییزی اعلام کرده بودند با هم متحد میشوند تا روحیه همبستگی را تقویت کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4317/19913/79203
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4317/19913/79204
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4317/19913/79205
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4317/19913/79206
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4317/19913/79207
|
عناوین این صفحه
- «مهمات» علیه کلیشهها
- فیلمهایی درباره «اعدام» در سینمای ایران
- اصرار به باز بودن سینماها با این شرایط بلبشو برای چیست؟
- اخبار
- اخبار