|
در گفتگو با محبوبه کاظمی دولابی صورت گرفت؛
پنجمین حراج باران، کرونا و آسیبی مهلکتر از کرونا
محبوبه کاظمی دولابی: غفلتی که ترکیه را مدعی مهد خوشنویسی اسلامی کرد مهلکتر از کرونا است.
کرونا ویروس شرایط خاصی را برای پنجمین حراج باران که قرار است پاییز برپا شود به وجود آورده، اما مهلکتر از کرونا، تعلل و غفلتی ست که سبب شده ترکیه ادعای ثبت شهر استانبول بهعنوان پایتخت هنر خوشنویسی اسلامی در یونسکو را پیگیری کند.
به گزارش امتیاز، محبوبه کاظمی دولابی، بنیانگذار و مدیر حراج باران با اعلام مطلب فوق گفت: «برای پنجمین حراج باران برنامههایی داریم، طبیعی ست که نمیخواهیم مقهور این ویروس منحوس شویم و نباید کارها را تعطیل کرد، اما درعینحال باید مسیری را برگزید که سلامت آحاد جامعه تضمین شود و گزندی به کسی نرسد. ازاینرو هنوز در خصوص چگونگی برگزاری حراج تصمیم نگرفتهایم و منتظر شرایط خاص آن روزها هستیم که متأسفانه مقامهای بهداشتی درباره پاییز پیشبینیهای خوبی ندارند. صحبتهایی درباره برگزاری حراج پنجم باران بهصورت مجازی داشتهایم، اما آثار خطی متفاوت هستند و اغلب باید توسط خریدار و کارشناسان آنها از نزدیک دیده و بررسی شوند. ضمن اینکه تجربه جهانی میگوید حراجهای مجازی چندان موفق نیستند. امیدواریم با اتخاذ یک راهکار درست و تحقق یک حراج موفق بتوانیم انرژی مثبت به جامعه انتقال دهیم.»
کاظمی که سال نو را با درگیری پیاپی خود و اعضای خانوادهاش با بیماری کرونا آغاز کرده است، گفت: «خوشبختانه اکثر قراردادهای حراج چهارم باران که ۲۴ آبان برگزار شد، به سرانجام رسیده است. این مهم در حالی به ثمر رسید که درست از فردای حراج، اتفاقات آبان ماه سراسر کشور را در برگرفت. پسازآن شهادت سردار سلیمانی و بعدتر سقوط هواپیمای اکراینی و کشته شدن ۱۷۶هموطن عزیز بر همه روند کشور بهخصوص اقتصاد تأثیر منفی گذاشت، اما کرونا واقعا همهچیز را قفل کرد و همهچیز را محکوم به توقف کرد. به همین ترتیب معدود قراردادهای حراج چهارم با مشکلاتی روبرو شده است که به جهت تعطیلی مطلق چهار ماه اخیر در حال بررسی موضوع هستیم.
غیر از این، دفتر حراج باران قرارداد فروش دو اثر دیگر را هم کنسل کرد، اثری که دربارهاش تشکیک مالکیت به وجود آمد و مورد دیگر تقلب در ارائه اثری ست که نسخه مشابه آن در یک مرکز تجاری دیده شد و در هر دو مورد خریداران آثار بهحق از خرید انصراف دادند. اما این نکته را تأکید میکنم با وجود مشکلات پیشبینینشده و خارج از خواست و توان ما که بر تمامی اقتصاد و مشاغل خرد و کلان کشور تأثیر گذاشته است، حراج باران با دقت و قاطعیت، نفع و امنیت سرمایهگذاران و خریداران حراج باران را حفاظت میکند.»
محبوبه کاظمی در ادامه خاطرنشان کرد: «کرونا ویروس آسیبهای غیرقابلباوری به هنر و بدنه هنر وارد کرده است. زندگی و معیشت اکثریت جامعه هنری بهشدت تحت تأثیر قرار گرفته و هر روز که میگذرد عمق فاجعه بیشتر نمایان میشود. فکر میکنم این روند مدتها ادامه دارد و دولت برای جلوگیری از این سیر قهقرایی باید چارهاندیشی اساسی کند، زیرا بهزودی اندک شغلهایی که در جامعه هنری وجود دارد از میان خواهد رفت و فقر و سرخوردگی جایگزین آن میشود. از نظر من دولت میتوانست اقدامات حمایتی زیرساختی و جدیتری به هنر ارائه کند. من از انجمنهای هنری میشنوم هر روز مراجعان برای دریافت کمکهزینه زندگی بیشتر میشود، درحالیکه انجمنها هم تمکن مالی ندارند. گالری دارها اولین گروههایی بودند که به خاطر سلامتی مخاطبین و احترام به سلامت جامعه کار خود را تعطیل کردند اما ادامه روند فعلی، اقتصاد نورس و نوپای هنر را با صدمات سنگینتری مواجه خواهد کرد.»
محبوبه کاظمی بازار هنر را سمبل اقتصاد مقاومتی و مهیا برای جهش تولید خواند و تأکید کرد: «رأس هرم دیدگاههای حاکمیتی کشور ما مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است. بحث اقتصاد فرهنگی همیشه مدنظر مقام معظم رهبری بوده است و بارها و بارها در سخنرانیهای خود بر توسعه آن تأکید داشتهاند. راهکارهای حل مسئله نیز در همین کلمات نهفته است. اولین موضوع در اقتصاد هنر، دیدگاه سیستماتیک است که همه مسئولین به این اعتقاد داشته باشند که صنایع هنری و خلاق یکی از ارکان مهم اقتصاد هر کشوری هستند. در دنیا کشورهایی وجود دارند که بخش بزرگی از اقتصاد آنها مبتنی بر همین بخش است. با توجه به اینکه ایران هنرمندان زیادی دارد و صنایع مختلفی دارد که دارای ارزش هستند، میتواند به این شیوه تولید ثروت کند. من در زمینه اقتصاد هنر و سرمایههایی که در آن تبادل میشود تحقیقاتی داشتم و به این نتیجه رسیدم که اصولاً سرمایه داخلی کفاف آن را نمیدهد، بلکه باید محصولات در کشور تولید شده و بعد به کشورهای دیگر صادر شود. در صنایعدستی و بسیاری از هنرهای تجسمی باید به این شیوه عمل کنیم تا بتوانیم اقتصاد هنر را گسترش دهیم. برای این کار ه
سازمانها و نهادهایی که امکان آن را دارند باید تبلیغات وسیعی برای محصولات هنری ما در جهان انجام دهند. باید یک اکوسیستم شکل بگیرد که اقتصاد هنر را بهعنوان یک رکن اصلی در اقتصاد کشور بشناسد. پسازآن راهکارهایی شکل میگیرد تا اقتصادمان را توسعه دهد و منجر به ارزآوری و گسترش و جذب سرمایههای بیشتر شود. در کنار آن برگزاری رویدادهایی مثل حراج، آرت فر، اکسپو و... باعث ثروت آفرینی میشود و ایجاد ارزشافزوده میکند. همه اینها اتفاقاتی است که در اقتصاد کلان ما نیز تأثیر میگذارد.»
محبوبه کاظمی دولابی در پایان پیشنهادش برای بهبود فضای اقتصاد هنر در این شرایط سخت را میدان دادن به کارآفرینان عرصه فرهنگ و هنر خواند و گفت: «تنها راهکار برونرفت از شرایط بد اعتماد به کارآفرینان عرصه هنر و فرهنگ است. این افراد کسانی هستند که در موقعیتهای خاص میتوانند به حکومتها کمک کنند تا شرایط بد اقتصادی را تغییر دهند. در این پنج ماه که فعالیتهای ما تعطیل بود مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه بیماریهای واگیر سالهای گذشته داشتم و متوجه شدم مهمترین راهکار برونرفت از این شرایط، استفاده از افراد کارآفرین با کمترین خسارت و هزینه را ارائه میدهند . البته کارآفرینی استانداردهای بینالمللی دارد، اما بسیاری از مواقع در ایران دیده میشود که تعریف اشتباهی برای کارآفرین وجود دارد. حمایتهای ناکارآمد باعث میشود سرمایهها تلف شود و درعینحال افراد با استعداد و کارآفرینهای واقعی دلسرد میشوند و نتایج مطلوبی هم به دست نمیآید.»
مدیر حراج باران با انتقاد از تعلل و سهلانگاری در ثبت خوشنویسی به نام ترکیه در یونسکو، این اتفاق را ضربهای جانکاهتر از کرونا به هنر ایران قلمداد کرد و گفت: «چرا باید بزرگان و میراثهای معنوی و هویتی ما یکی پس از دیگری توسط دیگر کشورها مصادره شود؟ در فضای رسانهای گفته میشود قریب به ۱۰ سال است پرونده خوشنویسی ایران جهت ارائه به یونسکو در حال نوشتن است، این غفلت را چگونه میتوان تفسیر کرد؟ هنر ایران طلایهدار خوشنویسی اصیل و نیز اصالتهای خوشنویسی اسلامی ست و هرگونه ثبت تاریخی غیرازاین ظلم و اجحافی بزرگ به ایران محسوب میشود. زمانی من گلایه کردم که همه توجه مسئولین امر، تبیین و اشاعه هنر مدرن است و نسبت به هنر آبا و اجدادیمان کمتوجهی محرزی میشود، این سهلانگاری دهساله هم از جمله تبعات آن است.»
اولین سریال خانگی که بامجوز صداوسیما تولیدشد
تفویض مسئولیت درسکوت
سریال «موچین» به کارگردانی حسین تبریزی که تاکنون سه قسمت از آن در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است اولین سریالی است که پروانه ساخت خود را برخلاف روال معمول دیگر سریالهای شبکه نمایش خانگی، به جای شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی در سازمان سینمایی، از صداوسیما دریافت کرده است.
این سریال که عرضه خود را هم از سامانه «روبیکا» بهعنوان یکی از اپلیکیشنهای دارای قرارداد با سازمان صداوسیما آغاز کرد، مجوز اولیه خود را از معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما و با هدف عرضه در آیپیتیویها گرفت و همچنین مذاکراتی هم با ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) یکی دیگر از زیرمجموعههای خبرساز سازمان صداوسیما در ماههای اخیر داشته است.
این سریال بعد از اتمام فرآیند تولید برای عرضه در شبکه نمایش خانگی پروانه نمایش خود را از وزارت ارشاد دریافت کرد.
تفویض اختیار از ارشاد به صداوسیما
تنور بحث درباره تغییر در فرآیند صدور پروانه ساخت برای سریالهای خانگی، اولینبار حدود یک ماه پیش در محافل رسانهای داغ شد وقتی که بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی خبر داد که به دلیل تعداد بالای مجوزهای صادرشده و مشکل سریالسوزی، سازمان سینمایی تا اطلاع ثانوی دیگر مجوز جدیدی برای سریالهای خانگی صادر نخواهد کرد.
با این حال همان زمان رسانهها اصل خبر را با اتفاق دیگری پیوند زدند که آن گمانهزنیها درباره تغییر فرایندهای مرتبط با نظارت بر شبکه نمایش خانگی از وزارت ارشاد به صداوسیما بود. گمانهزنیهایی که طی این یک ماه واکنشهای زیادی را از طرف رسانهها و حتی برخی صنوف سینمایی به همراه داشت.
خبرگزاری مهر نیز پیش از این در گزارشی با عنوان «کنترل سریالهای خانگی دست به دست میشود؟» به ماجرای تفویض مسئولیت در حوزه صدور مجوز ساخت سریالهای خانگی از وزارت ارشاد به صداوسیما و ادله موافقان و مخالفان این بحث پرداخته بود.
در این شرایط حالا سریال «موچین» تبدیل به اولین مصداق اجرایی در زمینه واگذاری مسئولیت صدور پروانه ساخت از سوی سازمان صداوسیما به یک سریال خانگی شده است.
«موچین» چگونه سریالی است؟
سریال «موچین» به کارگردانی حسین تبریزی ساخته شده که تولید بیش از ۲۰ تله فیلمها را در کارنامه تلویزیونی خود دارد و سریالهایی همچون ملودرامهای «کیفر» و «رخنه» و آخرین آنها مجموعه طنز «همسرایی» را هم کارگردانی کرده است. سریال «موچین» ساخته اخیر او نیز فضایی طنز دارد.
ساختار این سریال بهشدت شبیه طنزهای تلویزیونی است و اتفاقاً از همان ترکیب بازیگران نیز در آن استفاده شده است. تنها وجه تمایز این است که کمی بازیها و حتی گریمها برای مدیوم نمایش خانگی از اغراق بیشتری برخوردار است. حمید لولایی، علی صادقی، امیر نوری، عباس جمشیدیفر، پوریا پورسرخ، رابعه اسکویی، مرجانه گلچین و مهران رجبی از جمله بازیگران این سریال هستند.
شروع سریال با بازی مرجانه گلچین و شهره لرستانی است و بعد از آن دوربین وارد قصه خانواده حمید لولایی میشود. او بنگاهدار است و دو دختر دارد که هنوز ازدواج نکردهاند. نقش یکی از دخترها را آشا محرابی بازی میکند که علی صادقی خاطرخواه اوست. سریال در همین سه قسمتی که عرضه شده جزئیات دیگری غیر از ماجراهای عاشقانه دو دختر حمید لولایی به زبان طنز و موقعیتهای به ظاهر کمدی که شاید مخاطب بیشتر در سریالهای دهه ۸۰ دیده باشد ارائه نکرده است. فضای کمدی سریال همانطور که اشاره شد با اغراقها و تیپ سازی جلو میرود و هنوز بعد از سه قسمت مخاطب چندانی را با خود همراه نکرده است.
نکته جالب اینکه فیلمنامه این مجموعه پیشتر و در شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی سازمان سینمایی موردبررسی قرار گرفته بود و بنابر کسب اطلاع خبرنگار مهر از یکی از اعضای این شورا، پروانه ساخت برای آن صادر نشده بود. پس از آن عوامل «موچین» مجوز تولید را از زیرمجموعههای سازمان صداوسیما دریافت کردند.
سریال «موچین» بهعنوان اولین سریالی که از طرف صداوسیما مجوز ساخت گرفته است، اگرچه به لحاظ محتوایی موقعیتهایی چون عشقهای مثلثی، خیانت و دیگر معضلاتی که در سالهای اخیر به سرفصل انتقاد از سریالهای شبکه نمایش خانگی تبدیل شده بود، را در داستان خود ندارد اما به لحاظ ساختاری و ضعف شدید قصه بهنظر میرسد همچنان جای خالی نظارت صحیح در فرآیند تولید آن محسوس است. نظارتی که پیش از این وزارت ارشاد متولی و مسئول آن بود و حالا با تفویض اختیار آن به صداوسیما نوک پیکان انتقادات متوجه این سازمان و نهادهای زیرمجموعه آن خواهد شد.
سکوت عجیبی که همچنان ادامه دارد!
علی ژکان کارگردان سینما که به تازگی قصد ساخت سریالی برای شبکه نمایش خانگی را داشته است، چندی پیش به صورت جدی و رسمی از تفویض اختیار صدور پروانه ساخت برای سریالهای خانگی، از وزارت ارشاد به صداوسیما سخن گفته بود. او در حالی که برای سریال اخیر خود به وزارت ارشاد مراجعه کرده بود پاسخ شنیده بود که از ابتدای تیرماه صدور مجوز ساخت سریالهای خانگی به صداوسیما واگذار شده است اما برای او هم مشخص نبود که برای پیگیری این مساله در صداوسیما به چه کسی باید مراجعه کند. به این ترتیب حدود یک ماه است که سازندگان سریالهای خانگی بلاتکلیف هستند و مراجع رسمی و نهادهای ذیربط که این روزها در گوشه و کنار مشغول فعالیت و رایزنی درباره این مقوله هستند همچنان سکوت اختیار کردهاند.
سکوت عجیبی که حتی با پیگیری خبرنگاران و در تماسهای تلفنی نیز شکسته نمیشود و همچنان همه پرسشها ارجاع داده میشود به آیندهای نامعلوم!
این سکوت از آنجا عجیب است که اگر هنوز اختیارات و مسئولیتها در این حوزه به درستی تقسیمبندی نشده، چطور با این سرعت و شتاب تفویض اختیار صورت گرفته و حتی به یک سریال مجوز هم داده شده است و اگر حد و حدود اختیارات بهصورت قانونی تبیین و تصویب شده است، چرا به صورت شفاف و علنی تصمیمات و رویکردهای جدید در حوزه مهم سریالسازی برای شبکه خانگی اعلام نمیشود.
قطع به یقین با اعلام مواضع قطعی و آیینهای جدید و شفافیت است که میتوان عملکردها در این زمینه را بهصورت دقیق و مصداقی مورد ارزیابی قرار داد و به نقد و بررسی اقدامات صورت گرفته پرداخت.
اخبار
انفعال دولت و خانه سینما
کرونا معادلات سینما را بر هم ریخته است
حسن ایوبی تدوینگر آثار سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جدیدترین فعالیتهای خود گفت: با توجه به شرایط فعلی که کرونا یکهتازی میکند چند پروژهای که پیشنهاد همکاری داده بودند، یا تعلیق شدند و یا ساختشان به تاخیر افتاد با این وجود چند روز قبل تدوین انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» محصول گروه هنر پویا به کارگردانی هادی محمدیان و تهیهکنندگی حامد جعفری را به پایان رساندم. البته یکی، دو فیلمنامه دیگر هم در دست دارم که صاحبانشان منتظرند، ببینند وضعیت کرونا به چه صورت میشود و آیا میتوانند در ماههای آینده دست به تولید بزنند یا نه.
وی افزود: انیمیشن «بچه زرنگ» تم مذهبی دارد. گروه هنر پویا هم بچههای باهوش و حرفهای دارد که تمام تجربیات ۲ پروژه قبلی خود با نام «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را در این فیلم به کار بستند و سعی کردند گامی رو به جلو بردارند از همین رو به نظرم خیلی موفق بودند و به لحاظ تکنیک ساخت و قصهپردازی چندین گام پیشرفت داشتهاند.
ایوبی بیان کرد: سعی شده ضعفهایی که در آثار قبلی گروه هنر پویا بود، در «بچه زرنگ» مرتفع شود، برای مثال سعی کردهاند گروه سنی این فیلم را مشخص کنند به همین ترتیب میتوانم بگویم «بچه زرنگ» مناسب نوجوانان و جوانان است اما بزرگسالان هم میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ این الگو در همه جای دنیا رعایت میشود و پا به پای فیلم همراهی میکنند.
این تدوینگر در بخش دیگر از صحبتهایش اظهار کرد: فعالان سینما به دلیل سیستم غیرحرفهای، چندان موردتوجه قرار نمیگیرند و مسئولان تنها در زمان انتخابات به سراغشان میآیند! یعنی فقط در چند ماه قبل از برگزاری انتخابات به عنوان موجودات زنده شناخته میشوند و بعدش فراموش میشوند در این طبقهبندی عدهای بهتر میتوانند وضعیت معیشتی خود را در شرایط عادی پیش ببرند. اما پیشکسوتانی وجود دارند که حتی در برطرف کردن امور جاری خود هم ماندهاند و حالا با کرونا وضعیتشان بدتر هم شده است. من هنرمندانی را میشناسم که به شکلهای مختلف هوای بچههای دیگر را داشتند اما حالا کرونا این معادلات را بر هم ریخته، در این میان دولت هم از به عهده گرفتن مسئولیت آنها شانه خالی کرده است.
وی در پایان گفت: ۶ ماه از شیوع کرونا و بیکاری اهالی هنر گذشته است اما هیچ حرکتی از خانه سینما دیده نشده است و کمکهایی که میشود به قدری است که یک هنرمند واقعی هرگز در شأن خود نمیبیند که آنها را بپذیرد.
کیت وینسلت در جشنواره فیلم تورنتو تجلیل میشود
کیت وینسلت بازیگر برنده اسکار با دریافت جایزه تجلیل از یک بازیگر در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۰ تجلیل میشود.
این جایزه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) به وینسلت اهدا میشود.
جوانا ویسنته مدیر اجرایی و یکی از روسای جشنواره فیلم تورنتو از تاثیرگذاری این بازیگر و تداوم کار اقناعکنندهاش که موجب جذابیت، سرگرمی و الهام بخشیدن به مخاطبان و بازیگران میشود، به عنوان دلیلی برای اهدای این جایزه به وی یاد کرد.
وی افزود: از اولین کارهای وی مانند «مخلوقات آسمانی»، «حس و احساس» و «تایتانیک» تا «جاده انقلابی»، «کتابخوان» و «استیو جابز» حضور او در روی پرده بسیار قدرتمند و شجاعانه است، همان طور که شخصیتهایی که انتخاب میکند نیز چنین هستند.
در ادامه وی گفت: جدیدترین اجرای او در نقش «مری» در فیلم فرانسیس لی با عنوان «آمونیت» جایگاه وی را به عنوان یکی از بهترین بازیگران نسل خودش تایید میکند.
اخبار
اختلاف ترامپ و چین به سینما کشیده شد
دادستان دیزنی را متهم کرد!
«ویلیام بار» دادستان کل ایالات متحده در جدیدترین سخنان خود به شرکت «والت دیزنی» و دیگر استودیوهای هالیوودی حمله کرده و گفته آنها به حزب کمونیست چین «سر تعظیم فرو آوردهاند».
اتهامهای «بار» بخشی از یک تلاش ادامهدار دیپلماتیک و روابط عمومی از سوی دولت دونالد ترامپ علیه پکن هستند. دادستان کل گفته چین یک «کمپین تهاجمی و سازمانیافته اقتصادی برای رسیدن به اوج برتری اقتصاد جهانی و عبور از ایالات متحده به عنوان ابرقدرت اول جهان راهاندازی کرده است.»
دادستان کل در سخنرانی خود در میشیگان رهبران سازمانی آمریکا مخصوصاً رهبران صنعت فیلم را متهم به پیشبرد اهداف هژمونی چین کرد. او گفت دیزنی در ابتدا علیه فشار چین مبنی بر نساختن فیلم سال ۱۹۹۷ «کوندون» درباره دالایی لاما و ضمیمه شدن تبت توسط چین مقاومت کرده بود، اما بعد تسلیم شد. بار گفت: «آن لحظه شجاعت دوام زیادی نداشت».
چین فیلمهای دیزنی را ممنوع کرده بود که باعث شد این شرکت برای ساختن فیلم «دالایی لاما» معذرتخواهی کند. در ادامه مدیریت دیزنی با مسئولان چینی لابی کرد تا بتواند یک دیزنیلند در شانگهای بسازد و به مسئولان چینی اجازه دادند نقشی در اداره پارک داشته باشند.
ویلیام بار گفت: اگر دیزنی و دیگر شرکتها به تعظیم مقابل چین ادامه بدهند، هم رقابتپذیری و رفاه خود در آینده و هم نظم لیبرال کلاسیکی که به آنها اجازه رشد داده بود را به خطر میاندازند.
دادستان کل همچنین از استودیوهای هالیوودی انتقاد کرد که در ازای توزیع فیلمهایشان در چین قبول کردهاند فیلمنامهها را تغییر بدهند. او به دو مورد اشاره کرد و ادعا داشت که ملیت شخصیتها در فیلمها تغییر کرده تا پکن راضی باشد.
پکن نسبت به این مسئله اعتراض داشت که ویروس زامبیها در فیلم «جنگ جهانی زد» از چین نشات میگرفت. همچنین شخصیت مرموز «باستانی» در فیلم «دکتر استرنج» در ابتدا قرار بود اهل تبت باشد اما بعد اصالت او به سلتیک تغییر یافت.
دادستان کل در سخنرانی خود شرکتهای تکنولوژی آمریکایی از جمله گوگل، مایکروسافت، یاهو، اپل و سیسکو را هم موردانتقاد قرار داد و گفت آنها «بازیچه اثرگذاری چینی» هستند.
برگزاری مجازی جشنواره ملی «موسیقی جوان»
فیلم اجراها منتشر میشود
علی ثابتنیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره ملی «موسیقی جوان» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نحوه برگزاری این دوره از جشنواره بیان کرد: مرحله اول داوری و ارزیابی آثار شرکتکننده در چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان تقریباً رو به اتمام است و غیر از چند نمونه مرتبط با موسیقی ایرانی، هیات داوران طی یکی دو روز آینده آثار شرکتکننده در بخش نهایی را معرفی خواهند کرد.
وی افزود: متاسفانه طی روزهای اخیر علیرغم تمام تلاشی که از سوی ستاد برگزاری جشنواره موسیقی جوان برای اجرای کامل شیوهنامههای بهداشتی مربوط به روزهای کرونایی در ایام منتهی به جشنواره صورت گرفته بود، اما به طور حتم سلامتی شرکتکنندگان و هیات داوران و اعضای ستاد برای ما از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین پیرو اوضاع بهداشتی روزهای اخیر و دستورالعملهای موجود ستاد اجرایی جشنواره، تصمیم گرفت تا مرحله دوم جشنواره نیز مانند مرحله اول به صورت غیرحضوری برگزار شود.
ثابتنیا بیان کرد: در مرحله نهایی جشنواره موسیقی جوان شرکتکنندگان بر اساس پارتیتورهایی که از طریق فضای مجازی برای آنها ارسال خواهد شد در بخشهای موسیقی کلاسیک، موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی به صورت مجازی شرکت میکنند. این در حالی است که درصدد هستیم در صورت فراهم شدن امکانات فنی شرایطی را ایجاد کنیم که فیلم آثار شرکتکننده در جشنواره در زمانبندی درست بهصورت عمومی در فضای مجازی منتشر شود که مخاطبان از هنرنمایی این هنرمندان مستعد و جوان بهرهمند شوند. البته برای معرفی نفرات برگزیده نیز برنامهریزیهایی انجام دادیم که به زودی نتایج آن اعلام میشود.
دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: با توجه به شرایط این روزهای شیوع ویروس کرونا بسیار بعید است که شرایط اجرای حضوری شرکت کنندگان در جشنواره فراهم شود. ضمن اینکه دیگر وقتی برای تدارک اجرای حضوری نداریم بنابراین به طور یقین چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به صورت مجازی برگزار میشود.
چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقیِ معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود.
«شورش علیه سازندگی» را ادامه دهید
«شورش علیه سازندگی» عنوان مستندی به کارگردانی مصطفی شوقی است که با نگاهی به شورشهای اجتماعی در شهرهای مشهد و اسلامشهر در دهه ۷۰ شمسی به آسیبشناسی برخی سیاستهای اقتصادی دوران سازندگی و تأثیر آن بر التهابات اجتماعی پرداخته است. کارگردان این مستند تلاش کرده با روایتها و صحنههای دیده نشدهای از تاریخ معاصر ایران به بررسی علل و عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این شورشها در زمان ریاستجمهوری آیتالله هاشمیرفسنجانی بپردازد.
این مستند ۸۰ دقیقهای که سال گذشته و در نهمین جشنواره مردی فیلم عمار به عنوان یکی از آثار منتخب برگزیده شد، مدتی است به صورت اینترنتی عرضه خود را آغاز کرده و در حال حاضر در دسترس علاقمندان است.
حسین راغفر استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و اقتصاددان درباره تجربه تماشای مستند «شورش علیه سازندگی» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «شورش علیه سازندگی» فیلم مناسبی است که وجوه واقعی اقتصاد را نمایش میدهد که جامعه چگونه در اثر سیاستهای اقتصادی متاثر میشود. اما مشکل اینجاست که این فقط منحصر به یک دوره دولت سازندگی نبوده و این سیاستهای اقتصادی کماکان ادامه دارد و سیاستهای بعدی در دولتهای بعدی هم ادامه همان سیاستهای قبلی بوده است. این دانشآموخته دانشگاه اسکس انگلستان با اشاره به اینکه نتیجه اوضاع فعلی اقتصاد در اثر سیاستهای اقتصادی دولتهای محمود احمدینژاد و حسن روحانی است، تاکید کرد: دولتهای نهم و دهم (محمود احمدینژاد) و یازدهم و دوازدهم (حسین روحانی) عملاً به شکل خیلی گستاخانهتری این سیاستها را اعمال کردهاند و عملاً ظرفیتهای تولیدی در کشور را نابود کردند. در نتیجه یک اقتصاد مالی را حاکم کردند که نقش بانکها و موسسات مالی اعتباری و حاکمیت سرمایه مالی را امکانپذیر و محقق کردند و به تدریج هم دولتها در تسخیر صاحبان سرمایههای مالی و تجاری سرمایهها در آمدند.
این نظریهپرداز و پژوهشگر اقتصادی در خاتمه گفت: بنظرم حتماً بایستی که قسمت دومی هم برای «شورش علیه سازندگی» ساخته شود و به پیامدهای خیلی مخربتر بعدی سیاستهای اقتصادی بخصوص در دولتهای نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم پرداخته شود، که در این زمینه کولاک کردند و بنابراین به اعتقاد من قسمت دوم «شورش علیه سازندگی» مهیجتر خواهد بود.
«خوشنویسی» نام یک آلبوم موسیقی شد
آلبوم «خوشنویسی» عنوان تازهترین اثر موسیقایی رضا والی آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان است که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. آلبوم «خوشنویسی» به آهنگسازی رضا والی، همراهی کوارتت زهی «کارپی دیم» و نوازندگی سنتور داریوش ثقفی، نوازندگی ویولن سل کارل او، نوازندگی فلوت پاول تاوب، نوازندگی ویول چالرز ودربی و ایمی گالوزو، نوازندگی ویولا کرین فوجیوارا توسط نشر «ماهور» شنیدنی شد. رضا والی از آهنگسازان و موسیقیدانان پیشکسوت کشورمان است که تحصیلات عالی خود را در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین آموخته و از دانشگاه پتسبرگ نیز دکترای آهنگسازی و تئوری موسیقی گرفته است. این هنرمند اکنون عضو هیات علمی دانشگاه کارنگی ملون است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4318/19922/79255
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4318/19922/79256
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4318/19922/79257
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4318/19922/79258
|
عناوین این صفحه
- پنجمین حراج باران، کرونا و آسیبی مهلکتر از کرونا
- تفویض مسئولیت درسکوت
- اخبار
- اخبار