|
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:
تلاشهای سه ساله برای ورود سینما به بورس در حال جوانه زدن است
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن اشاره به ایده ورود سینما به بورس که از چند سال پیش در دستور کار مدیران سازمان سینمایی قرار داشت، در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش امتیاز؛ علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره سرانجام ایده «ورود سینما به بازار بورس» که از دو سال پیش مدیران سینمایی وعده آن را مطرح کرده بودند، اظهار کرد: سینما در قیاس با سایر هنرها، هنری گران است و هزینه تولید در این هنر در قیاس با سایر حوزههای هنری، آن را به یک هنر گران بدل کرده است. در واقع هر چه سینما و سینماگران اصول حرفهای را بیشتر رعایت کنند و عوامل حرفهای در چرخه سینما مشغول باشند، جنبههای مالی و حرفهای دقیقتری را هم باید در فعالیتهای خود رعایت کنند، اما از این ویژگی مهمتر آن است که چرخه اقتصاد سینمای ایران، تناسب کافی با این گرانی ندارد.مدیرعامل فارابی افزود: سینمای ایران، نیازمند پشتیبانی از سوی قواعد بازار و ورود به دنیای کسب و کار است و بهترین دریچه برای این مساله، فهم صحیح بازار فرهنگ و سینما از سوی مسئولان مالی و سازمان بورس است، فهمی که همچنان در انتظاریم در میان اهالی اقتصاد ایجاد شود. وی در ادامه گفت: ورود بنگاههای نوینی چون «فیلیمو» به بورس، جای تبریک و تحسین دارد، اگرچه ما در خانواده صنعت تصویر، ممکن است نگرانیهایی درباره قوانین «ضد تراست» یا مساله «کپی رایت» داشته باشیم، اما به هر حال ورود عضوی از اعضای خانواده صنعت تصویر به بازار رسمی سرمایه، این نوید را میدهد که اگر هم تلاشهای سه ساله ما در مسیر انتقال این برداشت و فهم به مسئولان بورس و بازار سرمایه ناکام مانده، اما به هر حال این تلاشها به صورت کامل عقیم نمانده و در حال جوانهزدن است.
اهمیت تنظیم چرخه گردش سرمایه در سینما
تابش در بخش دیگر از صحبتهایش با اشاره به اینکه تنظیم چرخه گردش سرمایه شامل «تامین سرمایه، تولید محتوا و بازاریابی صحیح»، همیشه در سینمای ایران اهمیت داشته است، بیان کرد: من و همکارانم در بنیاد سینمایی فارابی طی سه سال گذشته برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه اقداماتی کردهایم و پیگیریهایی صورت گرفته که متأسفانه به دلایلی تا الان نتیجه در خور توجهی نداشته است. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: بازار سرمایه و بورس در چند ماه اخیر مورد توجه مجموعه دولت و همینطور بخش مهمی از جامعه قرار گرفته است و بنیاد سینمایی فارابی با شناختی که از پتانسیلهای بازار سرمایه داشت، در دو، سه سال گذشته به طور جدی، تأسیس «صندوق سرمایهگذاری جسورانه صنعت سینما» را دنبال کرد و پیگیریها، ملاقاتها و مجموعه اقداماتی که در سلسله مراتب اداری باید صورت میپذیرفت، انجام شد و با وجود توفیقی که در جلبنظر شرکت فرابورس برای تأسیس این صندوق داشتیم، متاسفانه تا به امروز در سازمان بورس و اوراق بهادار همکاریهای لازم برای هموار شدن تأسیس این صندوق صورت نگرفته است که به نظر من، دلیل آن را میتوان انعطافناپذیری سازمان بورس و اوراق بهادار در پذیرش ابزارهای نوین تأمین مالی برای صنعت سینما دانست. تابش تأکید کرد: این عدم انعطاف، به گمانم ناشی از عدم شناخت ساز و کارهای حقیقی صنعت سرگرمی، صنعت تصویر و صنعت سینماست و باعث شده است تا ما در این صنعت (که از بزرگترین بخشهای بازار سرمایه در دنیاست) در ایران همچنان به دنبال این پاسخ باشیم که آیا میتوان محصولات و بنگاههای سینمایی را در حوزه نهادهای بورسی دانست یا خیر! با نگاه کوتاهی به تابلوی بزرگترین بازارهای بورس دنیا، پاسخ آشکار است، بازار بورسی را نمیتوان یافت که کمتر از ۲ نهاد از ۱۰ نهاد برترشان، به مجموعه صنایع سرگرمی یا تصویر تعلق داشته باشد.مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: البته با تغییر مدیریت سازمان بورس مخصوصاً در رأس این سازمان، چشمانداز توسعه بازار سرمایه به نظر من روشنتر از گذشته شده و امیدواریم همراهی بیشتری با روشهای تأمین مالی نوین خصوصاً تأمین مالی سینما و صندوق جسورانه سینما صورت بگیرد. تابش در تشریح طرح راهاندازی «صندوق جسورانه سینما» گفت: به اعتقاد من، جذب سرمایه در قالب صندوق سرمایهگذاری جسورانه و مشارکت مردم در تامین مالی صنعت سینما به صورت غیرمستقیم یکی از روشهای مهم تأمین مالی است. در این روش منابع مالی جذب شده توسط صندوق، از سوی متخصصان آشنا به صنعت تصویر، فیلمسازی و هنرهای نمایشی، در مجموعه فیلمهای منتخبی که به نوعی از شانس موفقیت در بازار - چه بازار نمایش خانگی و چه گیشه- برخوردار هستند، سرمایهگذاری میشود و منافع حاصل از فروش آنها به عنوان «سود مشارکت» به سرمایهگذاران بازمیگردد.وی ادامه داد: البته تهیهکنندگان و صاحبان اصلی فیلمها درصدی از این سهم را میتوانند برای خودشان نگه دارند و درصدی از مالکیت فیلم را برای عرضه در صندوق جسورانه فیلم اختصاص دهند تا درواقع، مردم در تأمین مالی این آثار مشارکت کنند. این روش میتواند یکی از کارآمدترین روشها برای تأمین مالی ساخت فیلم حتی ساخت و ساز سالنهای سینما در کشور باشد. البته به جز این روش، مباحث دیگری مثل استفاده از روش تأمین مالی جمعی برای ساخت فیلم مطرح شده که به خاطر محدودیتهایی که دارد، مثل عدم امکان متنوع سازی و سرمایه در چند پروژه سینمایی، در شرایط حاضر با ریسکپذیری بالا همراه است و به نظر میرسد که چندان موفق نخواهد شد.
«صندوق جسورانه سینما» علیه پولهای ناسالم
این مدیر سینمایی اظهار کرد: بحث تأمین مالی سینما این روزها یکی از مباحث مهم است. میبینید که در رسانهها همچنان آمدن پولهای ناسالم یا مشکوک مطرح است و به نظر میرسد اگر سازمان بورس همکاریهای لازم را با مجموعه بنیاد سینمایی فارابی انجام دهد و شرایط تأسیس صندوق جسورانه سینما که خوشبختانه تمامی مراحل آن طی شده انجام بدهند، راه جدیدی برای تأمین مالی در سینما در کشور ما اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: در چند ماه گذشته با شیوع و گسترش ویروس کرونا در جهان و در کشور عزیزمان ایران، عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هنری مورد تهدید قرار گرفت و رویدادهای مهم فرهنگی هنری هم به نوعی متوقف شد یا به تعویق افتاد. به گمان من سال ۲۰۲۰، با پدید آمدن ویروس کرونا و فراگیری آن در کل جهان، به نوعی یک کاتالیزور برای ورود فرهنگ و هنر به عصر پسادیجیتال است و باید به تغییراتی که در حوزه الگوی مصرف فرهنگی در حال وقوع است، توجه کرد.تابش ادامه داد: تعطیلی گسترده زنجیرهای از رویدادها و برنامههای هنری در جهان به خصوص جشنوارههای معتبر و مهم سینمایی، از یک سو اتفاق افتاد و همینطور ما شاهد کاهش برنامههای فرهنگی در این حوزهها بودیم اما الگوی مصرف هنری در حوزه دیجیتال به شدت افزایش پیدا کرد و کمپانیهایی مثل آمازون، نتفلیکس و سایر کمپانیهای مهم عرصه دیجیتال فرصتی را فراهم کردند برای تولید و عرضه آثار نمایشی که به طور گسترده مورد توجه مردم جهان قرار گرفت. همین الگوی مصرف در سامانههای وی او دی در کشور ما پدید آمد و ما شاهدیم که در فروردین سال جاری با اکران فیلم سینمایی «خروج» به صورت آنلاین ما وارد مرحله جدیدی از اکران فیلمهای سینمایی به صورت برخط شدیم که در نوع خودش بی نظیر است.مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: ما از طرفی امسال بایستی خودمان را در مجموعههای سینمایی کشور برای برنامههای اقتصادی و زیربنایی با شعار جهش تولید آماده کنیم و از طرفی ویروس کرونا ضربات سهمگینی را به اقتصاد جهان زده که ناگزیر این موضوع در اقتصاد ایران و به خصوص صنایع فرهنگی شاهد هستیم. برای همین میبینیم که با بحران کرونا به نوعی ما شاهد گریز سرمایههای پاک از چرخه تولید سینما هستیم. البته سرمایهگذاران این روزها بیشتر به بازار نمایش خانگی میل پیدا کردند در حالی که سینمای کشور هم همچنان نیازمند سرمایهگذاری است.
تشویق سرمایهگذران سینما با معافیتهای مالیاتی
وی ادامه داد: برای رفع این مشکل راه حلهایی وجود دارد که میتوان با مشورت اصحاب فکر و فرهنگ و جامعه فرهنگی هنری و مدیران سینمایی فرهنگی و هنری برای برون رفت از این مشکلات راه حلهایی را جستجو کرد. به نظر من با ایجاد یکسری معافیتهای مالیاتی یا کسر میزان سرمایهگذاری در آثار سینمایی از مالیات مصوب، صاحبان سرمایه در صنعت سینما میتوانند تشویق شوند و از این معافیتها استفاده کنند، به نوعی که سرمایهگذاری در آثار سینمایی ادامه پیدا کند. همین طور نهادهایی مثل وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری میتوانند کمک کنند تا برخی از شرکتهای سینمایی به طور خودکار تبدیل به صنایع خلاق یا نوآفرین شوند و از معافیتها و تسهیلات قانونی برای شرکتهای دانشبنیان استفاده کنند. که خودش میتواند گام بسیار مهمی در جهش تولید باشد. دستاندرکاران تولید فیلم باید تشویق بشوند و آموزش ببینند. تهیه کنندگان سینما برای اینکه برنامه کسب و کار تدوین کنند برای پروژههای خودشان برنامه مالی داشته باشند و به نوعی راهبرد فروش را جدی بگیرند.تابش گفت: این اقدامات میتواند با همکاری و تسهیلگری دولت اتفاق بیفتد و به نوعی فرصتی برای جذب سرمایه از بازار سرگردان سرمایه ایجاد شود. در واقع مشابه روندی که شرکتهای دانشبنیان یا صنایع خلاق در حال انجام آن هستند، به نوعی تهیهکنندگان سینما هم همان مسیر را بروند. تجربه نشان داده که با بحرانهای اقتصادی و بحرانهای نظیر بیماری کرونا که در کل جهان شیوع پیدا کرده نوعی افسردگی و بحران برای جامعه پیش میآید و طبق پژوهشهایی که صورت گرفته این بهترین فرصت برای توسعه بازار صنایع فرهنگی به ویژه سینماست تجربهای که هالیوود و چین داشت و همه اینها ثابت کرده که میتوان سرمایهها را به سمت رونق تولید برای بازار سینما بازار نمایش خانگی و همین طور ارتقای محصولات دیجیتال به کار گرفت.وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که باید مورد توجه موسسات سینمایی قرار بگیرد توجه به رسانههای نوین است. تکنولوژیهایی مثل VR و AR و واقعیت افزوده، برای جذب سرمایه و به نوعی خلق ثروت در این دوران میتوانند مورد توجه جدی قرار بگیرند و دولت یا دستگاههای فرهنگی هم میتوانند با سیاستگذاری آموزش، نمونهسازی و ارائه مشوقها و تسهیلات به بخش خصوصی، در راستای رونق این حوزهها بهخصوص توسعه رسانههای نوین گام بردارند.تابش با اشاره به محدودیتهای جشنوارههای سینمایی در سالجاری گفت: نه تنها کشور ما بلکه همه جشنوارههای سینمایی در جهان به خاطر کرونا یا به تعویق افتادند یا لغو شدند یا قرار است سال آینده برگزار شوند. به نظر من جشنوارههایی که قرار است در نیمه دوم سالجاری برگزار شوند میتوانند به رویدادهای تخصصیتری تبدیل شوند و خدمات سینمایی را به جامعه سینمایی و مخاطبان خودشان ارائه دهند و به نوعی سناریوهای جدید برای جشنوارههای سینمایی طراحی شود.
کاش در پساکرونا به دوران ماقبل کرونا بازنگردیم
وی مطرح کرد: شیوع بیماری کرونا با همه ضررها و تلخیهایش فرصتهای جدیدی را هم برای جامعه فرهنگی هنری خلق کرد و امیدوارم در دوران پساکرونا ما دوباره به دوران قبل از کرونا و عادی برنگردیم ما ناچاریم به سراغ ابزارهای جدید برویم. ابزارهایی که میتوان با آنها در روزهای طاعونی صنعت سینما که صاحبان سالنهای سینما و سینماداران از ارائه خدمات فیزیکی به مردم محروم شدهاند تجربه سالنهای سینما را در خانههای مردم بازآفرینی کرد و همین طور از خدمات جدید به نحوهای بهره برد که نه تنها شائبه انحصار یا ادغام بازارها به وجود نیاید بلکه همه ارکان زیستبوم سینما بتواند از این خدمات جدید منتفع شود. ضمن آنکه پیامدهای احتمالی بحران کرونا در سینما مثل ضرردهی فیلمهای سینمایی ساخته شده در سال گذشته، همینطور انباشت فیلمهای اکران نشده و تغییر الگوی مصرف کاربران و کوچکشدن بازار بالفعل سینما و خروج سرمایه از صنعت سینما و بحران بیکاری و روبهرو شدن ما با پروژههای نیمه تمام همه اینها میتوانند نتیجهای عمیقتر از آنچه ما الان داریم تصور میکنیم داشته باشند. این مدیر سینمایی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: حل مشکل اکران به شکلی باید باشد که سرمایه صاحبان آثار به شکل ارگانیک امکان بازگشت پیدا کند و ظرفیت اکران در کشور احیا شود. در قدم بعدی تدوین برنامهای برای حفظ سرمایه موجود در سینمای ایران به عنوان برنامه اصلی سال ۱۳۹۹ را در پیشرو داریم. امیدوارم که ما درسهای خوبی را از بیماری هولناک کرونا بگیریم و جامعه فرهنگی و هنری خود را برای خلق فرصتهای جدید از محدودیتهای پیشرو آماده کنند.تابش گفت: باید باور کرد که شیوههای سنتی در تولید سینمای ایران دیگر جوابگوی صنعت سینما نیست و باید به فکر گسترش پایدار صنعت سینما در چهار جهت نوآوریهای فناورانه، نوآوری در گسترش بازار، نوآوری در حوزه صنایع مجاور و نوآوری در کسبو کارهای سینمایی بود. در ایران دست کم ۱۷ صنعت و ۱۲۰ برند ملی شناسایی شدهاند که میتوانند خدمات متقابل با صنعت سینما و تصویر داشته باشند و قطعاً ورود تدریجی این صنایع به بخشهای جنبی سینما، نقش بسیار موثری در توسعه فضای کسب و کاری در سینمای ایران دارد.
اخبار
بعد از حضور موفق در جشنوارههای بینالمللی:
«هدیه» از نیمه مرداد اکران میشود
«هدیه» به کارگردانى و نویسندگى سحر ستوده و تهیهکنندگى اشکان اشکانى از ١٦ مرداد ماه در گروه سینمایى « هنر و تجربه» ، در باکس «بازگشت کوتاه» به همراه پنج فیلم دیگر اکران خواهد شد.
به گزارش امتیاز؛ فیلم کوتاه «هدیه» اولین تجربه کارگردانى سحر ستوده است که در جشنوارههایى از جمله جشنواره روتردام، جشنواره فیلمهاى آسیایى امریکایى، جشنواره کودک و نوجوان لهستان، جشنواره فیلم کوتاه ازمیر، جشنواره Kinofilm منچستر و... به نمایش درآمده و تا کنون موفق به دریافت جوایزى از جمله بهترین فیلم از جشنواره فیلم مستقل قبرس، جایزه سوم بهترین فیلم ازجشنواره Amity ترکیه، بهترین فیلم کوتاه از جشنواره Dimond Film Awards ایتالیا و... و همچنین بهترین فیلم از نگاه تماشاگر در جشنواره فیلمهاى ایرانى پاریس شده است. در خلاصه این فیلم آمده است: « شادى تلاش مىکند تا راز دوستش را آشکار نکند.» در این فیلم، یسنا سیرتى، زینب شعبانى، مهدى مهربان، لیلا مهربان و محدثه پوربهرامى ایفاى نقش کردهاند. دیگر عوامل «هدیه» عبارتند از مدیر فیلمبردارى: اشکان اشکانى، صدابردار: سعید بجنوردى، برنامه ریز: حمید خزایى، مجرى طرح: داریوش عبادى، تدوین: محمدرضا کشمیرى، طراح گریم، على کاظمى، دستیار کارگردان: مهدى مهربان، صداگذار: شاهین پور داداشى، تصحیح رنگ: سامان مجد وفایى، طراح پوستر: امیرحسین حاجى، طراح صحنه: سوگند ساجدى، دستیار صدابردار: فرزین زند، منشى صحنه: ساناز شهبازى، مشاوره رسانه: گلاویژ نادری.
«جابهجایی تئاتر شهر» کلید خورد!
آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، پرفورمنس «جا به جایی تئاتر شهر، یک سانتی متر نزدیک تر» با طراحی و کارگردانی نصیرملکی جو روزهای جمعه دهم و یکشنبه دوازدهم مرداد ماه در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود. «جا به جایی تئاتر شهر، یک سانتی متر نزدیک تر» عنوان تازهترین پروژه اجرایی نصیرملکی جو نویسنده و کارگردان تئاتر است که روزهای جمعه دهم و یکشنبه دوازدهم مردادماه در محوطه تئاتر شهر پیش روی مخاطبان قرار میگیرد. این کارگردان طی روزهای اخیر نمایش «کوکاکولا» با بازی سیاوش چراغی پور و پگاه کاظمی را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برده است.درباره پروژه «جا به جایی تئاتر شهر، یک سانتی متر نزدیک تر» آمده است: «ایده پوچ جا به جا کردن یک ساختمان که از اساس غیر ممکن مینماید، چنان پوچ و غیر ممکن است که همین غیر ممکن بودن ش میتواند بیننده یا شنونده را به فکر فرو ببرد. اینکه بشنوید یا ببینید که کسی قصد دارد با دستان ناتوان ش دیوارهای ضخیم یک ساختمان را جا به جا کند میتواند به شکل کنایهآمیزی اشارهای باشد به ناتوانی ما در جابجایی هر آنچه که ما از جا به جا کردنش ناتوانیم. در این چارچوب مفاهیم زیادی وجود دارند که میتوانند با این ایده اجرایی مطابقت نمایند. اجرا گران با هم یا تک تک به هل دادن دیوارها مشغول میشوند و با خط کشها و مترهای بزرگنمایی شده به شکل اغراق شده و وسواس گونهای به اندازهگیری زمین مشغول میشوند.در مرور خاطراتمان یک فاصله بدون برگشت وجود دارد که با هیچ نیروی ماورایی و غیر ماورایی قابل جبران نیست. بیشتر شبیه شنیدن شعر یا ایجاز و استعاره است تا یک عمل مطابق با معیارهای مرسوم. یک اعتراض است به فاصلهها و ابعادی که از دسترس زندگی و آرمانهای ما خارج شدهاند.این نه یک تئاتر خیابانی و نه یک پرفورمنس صرف است که در یک گالری یا فضایی مشابه گالری اجرا شود بلکه بیشتر شبیه به یک رفتار هنجارشکنانه نمادین است که میبایست در قاب تصاویر و عکسها به ضرورت اجرای آن فکر کرد. به این معنا که عکسها و برد آرشیوی آن از خود پرفورمنس مهمتر است و میتواند زمینه فکری را در قالب یک رویکرد تازه به هنر مدرن اجرا به وجود بیاورد.اجراگران با همان رفتارهای غیر آشنا که ممکن است در رفتارشناسی بازیگران نمایشهای پیشین من سراغ داشته باشید بدون استفاده از هیچ کلامی با لباسها و صورتهای کاملاً قرمز رنگ برای مدت بیست دقیقه دیوارهای تئاتر شهر را از سمت شرقی مجاور ورودی سالن چهارسو هل میدهند تا بتوانند فاصله میان ساختمان و مجسمه پرویز تناولی را یک سانتیمتر کمتر کنند. همین و بعد پرفورمنس تمام میشود. نه حرفی زده میشود و نه اکت یا رفتار خارج از هل دادن دیوار روی میدهد. آنچه روی میدهد اما، به فکر بردن بیننده است از انجام یک (سوژه ذهنی) از عمل محال [ناممکن]. حتماً قصه آن دختر بچه که با قاشق کوچک خود آب دریا را هم میزند تا آب شور دریا شیرین بشود شنیدهاید. فکر میکنم این پرفورمنس نیز، چنین معنای نهفتهای را در درون خود دارد.»در پرفورمنس «جا به جایی تئاتر شهر، یک سانتی متر نزدیک تر» تولید کارخانه هنر مدرن، نصیرملکی جو طراح و کارگردان، یاسمن رضا زاده، محمد حسن سلمانی، مهسا شیخی، بهنام شاملو، حسین مهدوی، مسیح کمالی، کوروس افشار، زینب گرما رودی، محمد مفاخری، امید تیموری، مینا رمضانی (اجرا گران)، امیر قالیچی و زهرا سلیمیان مجریان طرح، بهنام شاملو و حسین مهدوی دستیاران کارگردان، نصیر ملکی جو طراح لباس و آکسسوار، شقایق برهمتی طراح گریم، مهسا شیخی طراح گرافیک، امیر قالیچی مدیر روابط عمومی، زهرا سلیمیان برنامه ریز دیگر عوامل اجرایی این پروژه را تشکیل میدهند.اجرای این پروژه با همکاری دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر روز پنجشنبه نهم مرداد آغاز شده و روزهای جمعه دهم و یکشنبه دوازدهم مردادماه ساعت ۱۵ و ۱۶:۳۰ نیز در محوطه مجموعه تئاتر شهر میزبان مخاطبان خواهد بود.
دی کاپریو سریال «جزیره» را میسازد
«اپین وی» متعلق به دی کاپریو با همکاری «این گود کمپانی فیلمز» قصد دارند رمان «جزیره» نوشته آلدوس هاکسلی را به سریال درآورند.
این کتاب که آخرین کتاب هاکسلی است و سال ۱۹۶۲ منتشر شده درباره روزنامهنگاری است که با شکسته شدن کشتی در یک جزیره در اقیانوس هند پا به خشکی میگذارد و در آنجا جامعهای مستقل را کشف میکند و تحت تاثیر فرهنگ و سنتهایشان قرار میگیرد. آنجا هنر جایی ندارد و انواع روانگردانها و ساختارهای اجتماعی متفاوت همه چیز را تعیین میکنند.هاکسلی «جزیره» را در برابر دیگر رمان مشهورش «دنیای قشنگ نو» نوشته که رمان پادآرمانشهری درباره لندن و محصول سال ۱۹۳۲ است. در «جزیره» او به موضوعهای آزادی و قدرت بالقوه بشری توجه کرده است. هاکسلی یک سال بعد از انتشار «جزیره» درگذشت.دیویسون و دیکاپریو به عنوان تهیهکننده اجرایی از «اپین وی» و جورج دیکاپریو و رویی شارون از دیگر تهیهکنندگان سریال هستند.دی کاپریو کمپانی تولید فیلمش را سال ۲۰۰۴ تاسیس کرد و چندین فیلم بلند از جمله «هوانورد»، «شاتر آیلند»، «شب عید»، «گرگ وال استریت» و «بازگشته از گور» را همانجا تولید کرد.این کمپانی با نتفلیکس نیز برای تولید چندین فیلم مستند همکاری کرده است. این کمپانی با شبکه «هیستوری» و «دیزنی پلاس» نیز در تولید محصولات تلویزیونی فعالیتهای مشترکی داشته است.
آغاز مجدد فیلمبرداری «سلمان فارسی» از امروز
از جمعه دهم مردادماه همزمان با عید سعید قربان، فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در اطراف شاهرود از سر گرفته شده است.در این بخش، ورود کاروان حامل سلمان جوان به محدوده امپراتوری بیزانس به تصویر کشیده خواهد شد و بازیگرانی مانند فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی و علی دهکردی جلوی دوربین خواهند رفت.فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری و تهیه کنندگی حسین طاهری که زمستان سال گذشته در کرمان و قشم آغاز شده بود به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال جاری متوقف شد. با لغو سفرهای ترکیه و ارمنستان و جایگزینی لوکیشنهای داخلی مانند شاهرود و شهرکهای سینمایی غزالی و نور، نهایتاً لوکیشن اطراف شهرستان شاهرود به منظور ادامه فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» در سال ۹۹ انتخاب و مراحل پیش تولید انجام شد.افزوده شدن بخش محافظتهای بهداشتی و لزوم رعایت دقیق پروتکلهای مصوب، پیش تولید را مفصلتر کرد.بنا به اعلام روابط عمومی سریال «سلمان فارسی» با وجود تغییرات اجتناب ناپذیر ایجاد شده، ساخت این اثر فاخر ملی، طبق زمان بندی پیش خواهد رفت.
سریال «سلمان فارسی» به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه کنندگی حسین طاهری به زندگی سلمان، یار ایرانی پیامبر اسلام میپردازد.
در این سریال، زندگی سلمان فارسی را از تولد تا پیش از وفات پیامبر و دوران زندگی وی در ایران عصر ساسانی، بیزانس و صدر اسلام به تصویر کشیده خواهد شد. پیش بینی میشود فیلمبرداری این سریال که از سریالهای الف ویژه مرکز سیما فیلم به شمار میرود، حدود ۵ سال طول بکشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4327/19992/79590
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4327/19992/79591
|
عناوین این صفحه
- تلاشهای سه ساله برای ورود سینما به بورس در حال جوانه زدن است
- اخبار