|
خطر تغییر کاربری سالنهای سینمایی
هشداری که ارشاد نشنیده گرفت!
منوچهر محمدی تهیهکننده باسابقه سینما درباره شرایط این روزهای سینمای ایران بیان کرد: تفاوتی که سالنهای سینما با بخشهای دیگر تولید دارند این است که در حال حاضر یک سرمایه نسبتاً گزافی راکد مانده چرا که ارزش هرکدام از سینماهای مدرن ما چند ده میلیارد تومان است و بسته به تعداد سالن و موقعیت ارزش آنها متفاوت میشود و این سرمایه راکد است.
وی افزود: از چهارم تیرماه که دستور بازگشایی سینماها داده شد تا حالا فروش سینماها به طرز حیرتآوری پایین است با اینکه پروتکلهای بهداشتی به صورت صددرصدی در سینماها اجرا میشود ولی به نظرم مردم نه صرفاً به خاطر رعایت موارد بهداشتی بلکه گویا اصلاً حال خوشی ندارند که به سینما بروند. من هم به آقایان در ارشاد گفتم که آن سازوکارهایِ معمول، دیگر در این شرایط جواب نمیدهد، اینکه فکر کنیم یک شورای صنفی باشد و بر اساس آییننامهای که برای یک وضعیت دیگر تدوین شده برای این شرایط تصمیمگیری کند، درست نیست.
محمدی ادامه داد: دقیقاً مثل این است که در یک شهری زلزله آمده باشد و ما بخواهیم برای بهبود وضعیت آن از قوانین پیش از زلزله تبعیت کنیم. وقتی زلزله در ابعاد وسیعی میآید، ستاد بحرانی تشکیل و آن ستاد بحران کار بازسازی را عهدهدار میشود ولی ما برای بهبود وضعیت سینما به شرایط ماقبل کرونا برگشتهایم! یعنی یک شورای صنفی و آییننامهای متعلق به آن دوران داریم و میخواهیم بر اساس همان هم عمل کنیم. بنابراین طبیعی است که چنین سازوکاری جواب نمیدهد. من به سهم خودم خدمت عزیزان مسئول این هشدار را دادم و گفتم اگر با این شیوه جلو برویم پردیسها یکییکی تعطیل میشوند، چون دیگر دخلشان با خرجشان نمیخواند. دیگر این بحث مطرح نیست که سود کمی میبرند بلکه این گزاره مطرح است که دخلشان با خرجشان نمیخواند.
نمیشود کسی را مقصر دانست
وی افزود: در حال حاضر سینماداران با این وضعیت فروش قادر به پرداخت هزینههای نیروی انسانی، قبوض آب و برق، مالیات، بیمه و شارژی که اکثر پردیسها باید بدهند و رقم معنادار و زیادی هم هست، نیستند. هرچند سینماداران برای بازگشایی سینماها شوق داشتند و این طبیعی است که هرکسی که شغلی دارد ترجیح میدهد در آن شغل فعالیت داشته باشند. به هر حال بهترین فصل سینمایی را از دست دادیم، چارهای نبود، به هیچکس هم هیچ اعتراضی وارد نیست، نمیشود کسی را مقصر دانست و باید آن تعطیلی اتفاق میافتاد ولی بحث من بر سر این است که حالا که بازگشایی انجام شده کاش حداقل با شکل و شیوه دیگری این کار انجام میشد و فضای دیگر برای آن مطرح میشد. اینکه با همان ساز و کارهای قدیم برگردیم کاری پیش نمیرود.
این تهیهکننده سینما اظهار کرد: میزان استقبال از فیلمهای روی پرده را رصد کنید، به نظرم همین فیلمها شاید اگر در شرایط نرمال روی پرده میرفتند حداقل پنج، شش برابر این وضعیت فروش میکردند اما ما در اعمال تصمیمات به شرایط پیش از کرونا بازگشتهایم. به گونهای که شورای صنفی نمایش تصمیم میگیرد یک فیلم کودک اکران کند! گرچه آن فیلم انصراف داد ولی جای سوال است که آیا در این شرایط خانوادهها حاضر هستند کودکان خود را به سینماها بیاورند؟
محمدی ادامه داد: اگر بگوییم یک درصد هم جوانها و خانوادهها این وضعیت به سینماها میروند اما طبیعتاً درباره بچهها مراقبتهای بیشتری رخ میدهد این تصمیمات نشان میدهد که هر کسی دارد کار خود را میکند و به بقیه قضایا و تاثیر مسایل روی یکدیگر توجه نمیکند. معتقدم هرچه زودتر به کمک ارشاد، خانه سینما و صنوف دیگر باید کمیته بحران ایجاد شود و حتی در صورت لزوم باید تعداد سینماها را کم کنیم و نوع فیلمها و چینش فیلمها را تغییر دهیم. اینها همه عناصری است که میتواند به سینما کمک کند. از سوی دیگر سینما کارکرد دیگری هم دارد و میتواند به بهبود حال روانی جامعه کند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر حال روانی جامعه خوب نیست چون به هر صورت مردم باید کمتر رفت و آمد داشته باشند، حتی دیدار پدر و مادر سخت شده است و باید از بسیاری از فعالیتهای اجتماعی کنارهگیری کرد. همه اینها عواقب بلندمدت روانی خواهد داشت. ممکن است با حجمی از افسردگیها مواجه شویم که بعدها درمان این مسایل هزینه بیشتری داشته باشد. به نظرم باید در این مساله نهادهای مرتبط دست به دست هم بدهند.
هر نهادی ساز خود را میزند!
محمدی ادامه داد: مساله دیگر این است که در شرایط فعلی هر نهادی کار خود را انجام میدهد مثلاً صداوسیما ساز خود را میزند، تبلیغ فیلمها را پخش نمیکند، شهرداری با سیستم خود تبلیغ میدانی میکند، ارشاد به آنچه که در چنته دارد نگاه میکند و… که هیچکدام از اینها کار را پیش نمیبرد. باید توجه داشته باشیم که ما شرایط بحرانی داریم که این شرایط نیاز به آدمهای اهل بحران دارد که فکر و ایده داشته باشند، پای کار بایستند، مسایل و مشکلات را حل کنند تا حداقل این دوران را بتوانیم پشت سر بگذاریم در غیر این صورت تلفات و خسارات بیشتری خواهیم داشت.
این تهیهکننده باسابقه در پایان عنوان کرد: از همان روزهای اول در خبرها خواندیم که تالارهای پذیرایی از ابتدای تعطیلات تاکنون بسته ماندهاند به طوری که بسیاری از آنها تغییر شغل دادهاند. اگر این اتفاق درباره سالنهای سینما رخ بدهد تمام سینمای ایران خسارت بسیار عظیمی خواهد دید. این میزان سالن سازی که ظرف ۷، ۸ سال گذشته رخ داده است یک اتفاق میمون برای سینمای ایران بود اگر سینماها با سمت تغییر شغل و تغییر کاربری بروند به نظرم عرصه بر سینمای ایران تنگ و این اقتصاد ضعیف از این هم ضعیفتر میشود.
بهترین سریالهای ایرانی از نظر کاربران imdb
در بررسی سریالهای ایرانی محصولاتی با تعداد آرای بسیار کم و امتیاز بالا هستند که نمیشد این امتیاز را جدی گرفت و این رتبهبندی در مورد سریالهایی صورت گرفته که یک مشارکت حداقلی از مخاطبان برای رای دادن به آنها وجود داشته است. در این فهرست بیشترین رای به سریال «شهرزاد» با بیش از پنج هزار رای و «شبهای برره» با چهار هزار هشتصد رای داده شده و سریال «هزار دستان» با امتیاز ۸،۷ بهترین سریال ایرانی از نظر کاربران imdb و «دایی جان ناپلیٔون»، «کلاه قرمزی۹۰»، «شبهای برره»، «روزی روزگاری»، «کلاه قرمزی ۸۸»، «شهرزاد»، «امام علی (ع)»، «مدار صفر درجه» و «در چشم باد» به ترتیب ده سریال برتر ایرانی از نکاه کاربران این سایت هستند.
هزار دستان
«هزاردستان» سریالی تاریخی با مایههای سیاسی و اجتماعی به کارگردانی علی حاتمی است که تولید آن هشت سال طول کشید.سریال «هزار دستان» به داستان زندگی رضا خوشنویس که شخصیتی تخیلی مبتنی بر شخصیتی تاریخی به نام کریم دواتگر است، میپردازد. فیلم از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش اول به داستان رضا تفنگچی میپردازد که دوران احمدشاه و آغاز حکومت رضا شاه را تصویر میکند و بخش دوم در مورد زندگی رضا خوشنویس است که در دوران پایانی حکومت رضا شاه و آغاز حکومت محمدرضا شاه میگذرد. این سریال ، در سال ۱۳۹۷ به فهرست ملی حافظه جهانی یونسکو اضافه شد.
بهترین سریالهای ایرانی از نظر کاربران imdb
این مجموعه کلکسیونی از بهترین بازیگران ایرانی از جمله جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، داود رشیدی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز را در خود جای داده که با هدایت علی حاتمی، یکی از ماندگارترین سریالهای تاریخی تلویزیون ایران را رقم زده است.
داییجان ناپلئون
«داییجان ناپلئون» محصول سال ۱۳۵۵ است این مجموعه تلویزیونی بر اساس رمانی به همین نام اثر نویسنده طنزپرداز معاصر ایرانی ایرج پزشکزاد تهیه و توسط ناصر تقوایی کارگردانی و تولید شد.
زمینه تاریخی رمان فکاهی دایی جان ناپلئون به سالهای پس از جنگ جهانی دوم، یعنی زمان تغییرات بنیادین ساختارهای سیاسی و اجتماعی کشور میپردازد. این رمان داستان خانوادهای اشرافی را بازگو میکند که هریک از اعضای آن در جهت حفظ امتیازهایی که دوران آنها سپری شده است، بیهوده تلاش میکند.
کلاه قرمزی
سریال «کلاه قرمزی» به کارگردانی ایرج طهماسب از مجموعههای پرطرفدار و یادآور خاطراتی خوش است. کلاه قرمزی پسری بازیگوش و خوش قلب است که برای انجام ندادن هر کاری بهانههای جالبی میآورد.
در این سریال حمید جبلی، ایرج طهماسب، محمدرضا هدایتی، بهادر مالکی، محمد بحرانی، نگار استخر، کاظم سیاحی، علی سرابی، هوتن شکیبا، محمد لقمانیان به هنرمندی پرداختهاند.
شبهای برره
«شبهای برره» مجموعه تلویزیونی به کارگردانی مهران مدیری است. «شبهای برره در هر قسمت داستانی مستقل را نقل میکرد که در روستای خیالی برره و در میان اهالی این روستا اتفاق میافتاد. برخی از اصطلاحات و کلمات و افعال ساخته شده توسط نویسندگان خالق روستای برره تا چندین سال در زبان غیررسمی کشور کاربرد داشت.
مهران مدیری، سیامک انصاری، رضا شفیعی جم، شقایق دهقان، بهنوش بختیاری، هادی کاظمی و... بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند.
روزی روزگاری
«روزی روزگاری» مجموعهای تلویزیونی به کارگردانی و نویسندگی امرالله احمدجو است که در ۱۳۷۰–۱۳۷۱ از شبکه یک تلویزیون پخش شد. داستان این سریال دربارهٔ راهزنی معروف به نام مرادبیگ است که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری مجروح شده و توسط خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا کرده و طی زندگی با این روستاییان تحولاتی عمیق در زندگی او رخ میدهد.
خسرو شکیبایی، ژاله علو، جمشید لایق، گوهرخیراندیش، پرویز پورحسینی، محمود جعفری، محمد فیلی و... از جمله بازیگران این سریال بودند.
شهرزاد
روایت عاشقانهای در روزهای پرتپش تهران ۱۳۳۲ است که با کودتای سیاه آغاز میشود و با اثر حوادث کودتا بر زندگی شخصیت ها، اوج میگیرد. در تهران سالهای پس از کودتا که چهره شهر، رنگ خشونت و دسیسه به خود گرفته، عشقی شکوفا میشود میان دو جوان به نامهای شهرزاد و فرهاد. عشقی که فرجامش متصل به حوادث ایام میشود و عشاق قصه در موقعیت دشواری قرار میگیرند که آینده شان را دگرگون میکند .
کارگردان این سریال حسن فتحی و تهیهکننده آن محمد امامی است. پخش این سریال به صورت هفتگی از طریق مراکز عرضه فیلم سراسر کشور انجام شد. سریال «شهرزاد» را میتوان پرفروشترین و پرمخاطبترین سریال شبکه نمایش خانگی دانست. علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار بازیگران نقشهای اصلی این مجموعه هستند.
امام علی (ع)
مجموعه تلویزیونی «امام علی (ع) » تولید ۱۳۷۰-۱۳۷۵ است. داوود میرباقری نویسنده و کارگردان این مجموعه پرطرفدار تلویزیونی بود. داستان این سریال از اواخر دورهٔ خلافت عثمان بن عفان شروع و تا پنج سال انتهایی و دوران خلافت و زندگی علی بن ابیطالب میپردازد.
داریوش ارجمند، مهدی فتحی، بهزاد فراهانی و محمدرضا شریفینیا از جمله بازیگران تیم پرجمعیت این سریال هستند که در این سریال خاطره ماندگاری از خود بر جای گذاشتند.
مدار صفر درجه
«مدار صفر درجه» به کارگردانی حسن فتحی که چندین بار از شبکههای مختلف تلویزیون پخش شده، این مجموعه تاریخی برای اولین بار سال ۸۶ در قالب ۳۰ قسمت به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.شهاب حسینی، رویا تیموریان، آتنه فقیه نصیری، لعیا زنگنه، ایرج راد، مسعود رایگان و پیام دهکردی از جمله بازیگرانی هستند در این سریال ایفای نقش کردند.
داستان سریال «مدار صفر درجه» به پیش از شهریور ۱۳۲۰ باز میگردد و ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا به فرانسه برای تحصیل در رشتهی فلسفه در دانشگاه پاریس را نشان میدهد که در پژوهشی با دختری یهودی به نام «سارا استروک» همکار میکند. اما این پژوهش باعث تغییر در مسیر زندگی این دو جوان میشود. ماجرا بر بستر جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن صهیونیزم و تسلط تدریجی بر فلسطین میگذرد.
در چشم باد
مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» به تهیه کنندگی مسعود جعفریجوزانی و عباس اکبری در ۴۴ قسمت ۵۰ دقیقهای برای پخش از شبکه اول سیما تهیه و تولید شد. فیلمنامه این سریال که در زمره سریالهای «الف» سیما به شمار میرود، توسط «مسعود جعفری جوزانی» در مدت دوسال نوشته شده است.
سریال تاریخی «در چشم باد»، وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ در سالهای ۱۳۰۰، ۱۳۲۰ و ۱۳۶۰ را بررسی میکند که دوره اول پایان دوره قاجار و دورهٔ پهلوی، دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب اسلامی ایران را که دوره فتح خرمشهر است، در بر میگیرد.
در این پروژه که «حسین علیزاده» موسیقی آن را ساخته، بازیگرانی چون، پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، سعید نیکپور، سحر جعفری جوزانی، فریبا متخصص، لاله اسکندری، ستاره صفرآوه، رضا شفیعی جم، فخرالدین صدیق شریف، جهانگیر الماسی، محمود پاک نیت، مصطفی زمانی، محمدرضا هدایتی، هومن سیدی و… ایفای نقش کردهاند.
جزییات مالکیت بیش از هزار فیلم سینمایی
فهرست گواهی مالکیتهای فیلمهای سینمایی و غیر سینمایی شامل ۱۰۲۹ عنوان فیلم منتشر شد. این فهرست به همراه اطلاعیهای درباره گواهی مالکیت فیلم سینمایی و غیر سینمایی به شرح ذیل اعلام میشود.
۱- از تاریخ اول مرداد ماه سال جاری، گواهی مالکیت به صورت دائمی صادر میشود که اصالت و اعتبار آن از طریق رمزینه (بارکد) و یا مراجعه به سامانه سازمان سینمایی قابل راستی آزمایی است. بدیهی است در صورتی که مالکیت اثر تغییر کند، گواهی جدیدی صادر و گواهی قبلی از درجه اعتبار ساقط میشود.
۲- مشخصات مالکیتی حدود ۱۰۲۹ اثر در فایل زیر قابل مشاهده است. پیشتر برای این آثار، گواهی مالکیت مدت دار، صادر و تحویل شده است اما مالکان این آثار، در عین حال میتوانند با مراجعه به سامانه و ثبت نام، گواهی جدید مالکیتی (دائمی) را چاپ بگیرند. همچنان که قبلاً اعلام شده، مجوزها و گواهیهای سازمان سینمایی به دلیل نصب رمزینه و قابلیت اصالت سنجی و اعتبار سنجی نیاز به امضا ندارد ولی اگر متقاضی، تمایل به اخذ امضا دارد میتواند برای اخذ امضا روی همان نسخه چاپی به دفتر مدیر مربوط مراجعه کند و یا از دفتر مدیر بخواهد.
۳- مالکان آثاری که در فهرست زیر نیستند میتوانند با مراجعه به سامانه و بارگذاری اسناد مربوط، تقاضای صدور گواهی مالکیت دائمی کنند.
آثار جدید نیز مشمول همین قاعده است. مطابق گردش کار، تمام مالکانی که از سوی تهیه کننده یا یکی از مالکان معرفی میشوند با مراجعه به سامانه، میزان سهم اعلامی را تایید میکنند و صرفاً پس از تایید همه آنان، پیام «تکمیل مدارک» روی حسابهای کاربری آنان درج و فرایند صدور گواهی مالکیت آغاز میشود. پس از تکمیل مدارک، اطلاع رسانی صورت میپذیرد تا اگر ادعایی درباره مالکیت اثر وجود دارد رسیدگی شود و پس از یک ماه، گواهی مالکیت دائمی صادر میشود. چنانچه بعضی از حقوق این اثر بهصورت مدتدار واگذار شده باشد در گواهی مالکیت صادره، مشخص است.
۴- هر زمان که با پیگیری مدعیان، برای سازمان سینمایی محرز شود که گواهی صادره نادرست بوده است، رمزینه نامعتبر میشود و صدور گواهی جدید، مستلزم گردشکار جدید است.
۵- در صورتی که در آینده، سهام فیلم یا حقوق نمایش خانگی، تلویزیونی و… تغییر کند به روش فوق، تقاضای گواهی مالکیت جدید در سامانه سازمان سینمایی ثبت و گواهی مالکیت جدید صادر و گواهی قبلی به صورت خودکار باطل میشود.
چالشهای «سمفا» پس از عبور از بحران کرونا
سینما نباید تعطیل شود
امیر پاسبانیان مدیر سینما «بهمن» تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت استقبال مخاطبان از اکران فیلمها در سالنهای سینما گفت: هفتههای اول بازگشایی سینماها، فروش خوبی داشتیم اما متأسفانه هرچه زمان گذشت و با افزایش تعداد قربانیان کرونا، مجدد با افت فروش مواجه شدیم از سوی دیگر فیلمهای قوی هم دیگر اکران نشد. در حال حاضر تمام سینمای ایران تنها با ۲ فیلم اداره میشود، سینمایی که ۱۰ سالن دارد با همین ۲ فیلم میچرخد سینمای مجاورش هم دقیقاً همین ۲ فیلم را به نمایش میگذارد! در واقع در حال حاضر تنوع اکران نداریم و این روی افت فروش تأثیر گذاشته است. در گذشته ۵، ۶ فیلم اکران میشد و سرریز سالنهای بزرگ، ظرفیت سالنهای سینماهای دیگر را پر میکرد ولی حالا حتی ظرفیت پردیسهای بزرگ هم تکمیل نمیشود.
وی افزود: هیچکس پیشبینی نمیکرد که همزمان با بازگشایی سینماها، این بیماری قویتر و شدیدتر شود که البته این یک بدشانسی بود. با همه این تفاسیر به نظرم نباید سینما بسته شود. اگر بتوانیم بیماری را کنترل کنیم و مردم به لحاظ روحی حالشان بهتر شود، وضعیت فروش سینما هم تغییر میکند ولی بسته شدن سینما کمکی به لحاظ اقتصادی به سینما نخواهد کرد.
پاسبانیان تأکید کرد: حتی در همین شرایط هم سینمای ما ضرر نداده و فروش آن راضیکننده بوده است، هرچند سوددهی نداشته اما ضرر هم نکردهایم. ضمن اینکه اگر سالنها بسته باشد و کارکنان هم حقوق دریافت کنند، وضعیت اقتصادی ما بهتر نمیشود در این شرایط حتی اگر سینما روزی ۲ میلیون تومان هم بفروشد، حداقل بخشی از حقوق کارکنان و هزینهها حاصل میشود. از طرفی در چنین شرایطی لازم نیست هر ۱۰ سالن یک سینما فعال باشد، چون دیدهام برخی از سینماها تمام سالنهای خود را درگیر این ۲ فیلم کردهاند که به نظرم ضررده میشود.
این مدیر سینمایی با اشاره به مصائب راهاندازی سامانه «سمفا» هم بیان کرد: متأسفانه یکی از گلههای بزرگ سالنداران همین سامانه «سمفا» است. در حال حاضر مخاطبان زیادی به سینماها نمیآیند اما اگر به شرایط عادی بازگردیم، سینماها با مشکل بزرگتری از کرونا مواجه میشوند! سیستم سمفا واقعاً سینماها را دچار مشکل کرده است، حتی چند روز پیش وقتی با یکی از صاحبان فیلمها صحبت میکردم، به من میگفت ما حتی به آمار فروش هم نمیتوانیم دسترسی پیدا کنیم! برخی سینماها حتی به فروش دستی رجوع کردهاند چون سیستم مدام هنگ میکند. به نظرم مسئولان مربوطه زودتر باید به فکر اصلاح این امر باشند و حتی بهتر است به همان ساز و کار گذشته برگردیم.
وی ادامه داد: روزهایی که سینماها مقداری شلوغ میشد، آنهایی که به صورت اینترنتی بلیت خریده بودند دچار مشکل میشدند چون اصلاً لیستی وجود نداشت که نشان بدهد چه کسانی به صورت آنلاین بلیت خریدهاند، پیش از این چنین امکانی وجود داشت. در چنین شرایطی حتی سینما هم نمیتواند به مخاطب کمک کند. خیلی موقعها شده در سینما بهمن دچار این مشکل شدهایم. به هر حال مخاطبی که به سینما میآید دروغ نمیگوید، اما اسم او نمایش داده نمیشود در این شرایط ما به مخاطب گفتهایم مهمان ما هستید و به او بلیت مهمان دادهایم. تصور کنید اگر به شرایط عادی بازگردیم و شمار مخاطبان بالاتر برود، چه مشکلاتی پیش میآید.
پاسبانیان در پایان اظهار کرد: سیستم سمفا باعث شده مراجعه مخاطبان به گیشه بیشتر شود چون دچار سردرگمی میشوند و به همین دلیل خرید حضوری را برمیگزینند.
اخبار
«واریاسیون نوایی» منتشر شد
تقدیم به هنرمندان موسیقی نواحی
هوشنگ کامکار مدرس، پژوهشگر و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی در تازهترین فعالیت موسیقایی خود واریاسیون «نوایی» را با همراهی تعدادی از نوازندگان مطرح کشورمان منتشر کرد.
واریاسیون در موسیقی، شیوهٔ پایهای است که بر مبنای تغییرات ملودی، هارمونی و کنترپوآنی بنا شده است. در این فرم آهنگسازی، دو یا چند قطعه را بر مبنای زمینه موسیقایی (تم) تصنیف میکنند که هر کدام از آنها دارای بیان متفاوتی با دیگری است.
این هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی که طی سالهای گذشته سرپرستی گروه پرطرفدار «کامکارها» را نیز به عهده داشته، واریاسیون «نوایی» را به همه نوازندگان و خوانندههای موسیقی نواحی ایران تقدیم کرده است.
ارسلان کامکار، علی جعفری پویان، نگار نوراد، کیوان نولاچینی، سیاوش کامکار، نیریز کامکار تار، امیرناصر رنجبر نوازندگان این قطعه هستند.
هوشنگ کامکار در یادداشتی به مناسبت انتشار این قطعه نوشته است: «واریاسیون نوایی» برای ارکستر زهی و سازهای دوتار، سنتور، تار و کمانچه بر روی تم معروف «نوایی» در یک موومان به سبک موسیقی ملی ایران بهگونهای که هویت ملی آن حفظ شود، تصنیف شده است. در مفهوم ساده «واریاسیون» یعنی تغییرات گوناگونِ یک تم یا فیگور ملودیک.
البته با توجه به آشنایی که از موسیقی غربی دارم تا بهحال واریاسیونی بدین شکل نوشته نشده و نشنیدهام. در «واریاسیون نوایی» تمام آن چیزی که بر کاغذ نوشته شده و به گوش میرسد (چه ملودیها، چه کنترپوانتیک و هارمونی) کاملاً ارتباط بسیار نزدیکی با تمِ اصلی نوایی دارند. حتی دو نت متوالی را در کل اثر نمیتوان بدون خویشاوندی با تم یافت.
واریاسیون به سبکِ معمول کلاسیکی، توسط تغییرات و تزیینات تم، تغییرات تمپو، تغییر هارمونیکی و نیز بزرگ و کوچک کردن تم صورت میگیرد؛ ولی بخشهای همراهیکننده متفاوت هستند و اکثر ارتباطی با تم اصلی ندارند. در این اثر علاوه بر تکنیکهای مختلف آهنگسازی از تکنیکِ جدید «Tone colour musuic» (اصوات رنگین موسیقایی) استفاده شده است که در آن هر نت از ملودیها، توسط یک ساز با رنگِ صوتی متفاوت اجرا میشود و در موسیقی ایران پدیدهای جدید محسوب میشود.
این اثر در اواخر سالِ ۱۳۹۸ با همراهی نوازندگانی چون: ارسلان کامکار (ویولن)، علی جعفریپویان (ویولن آلتو)، نگار نوراد (ویولنسل)، کیوان لاچین (دوتار)، سیاوش کامکار (سنتور)، نیریز کامکار (تار) و امیرناصر رنجبر (کمانچه) در استودیو صبا اجرا شد.
متاسفانه تاکنون به طور رسمی نامی برای انواع موسیقیهای غیرسنتی و دستگاهی ایران اعلام نشده و با واژههایی چون موسیقی بومی، محلی، نواحی، فولکلوریک، مقامی شناخته میشود و در این میان من نیز به ناچار از واژهی «نواحی» استفاده کردهام که به نظر میرسد همچنان جای اشکال دارد.
متاسفانه تا آن جایی که اطلاع دارم هنرمندان موسیقی نواحی به ندرت مورد توجه قرار میگیرند؛ تنها گاهی که مورد نیاز باشند در مراسم سالیانه و مناسبتی به تهران دعوت شوند آنهم با دستمزدی اندک. اکثر این هنرمندان در مضیقهی مالی به سر برده و پس از اجرا در این گونه مراسم به فراموشی سپرده میشوند و فقط پس از مرگ است که مسئولین برایشان پیامهای تسلیت در جراید میفرستند بیآنکه هزینهای داشته باشند و بهاین ترتیب میخواهند نشان دهند که طرفدار هنر موسیقی و هنرمندان هستند.
اکنون تعدادی از پیشکسوتان موسیقی نواحی و حتی موسیقی ملی و سنتی ایران بیمار و در بیمارستانها بستری هستند و دستاندرکاران منتظرند فوت کنند و بعد برایشان مراسم ویژه بگذارند. این بسیار جای تاسف است. اکنون به خاطر از دست دادن استادان بزرگی از موسیقی نواحی ایران، واریاسیون نوایی را به پاس بزرگداشت یاد و خاطره آنها تقدیم میکنم؛ زیرا خود من و برادرانم نیز از خاک کردستان برخاستهایم و وامدار چنین موسیقیهایی هستیم.»
پیشکسوتها در خانه میپوسند
عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون که این شب ها با سریال «شاهرگ» هر شب روی آنتن است، تنها هنرمندی بود که راضی نشد ماسک و دستکش خود را جلوی دوربین برنامه «عید همدلی» در بیاورد و همان ابتدا در این باره گفت: استفاده از این ماسک و دستکش حتما مهمترین راه پیشگیری است که این میزان درباره اش صحبت و تاکید می شود. من هم اگر اینها را استفاده نکنم راحت تر هستم اما فکر میکنم الان که اینقدر آمار به طرز غمگینی بالا رفته به خاطر همین افکار است که با خود می گوییم فاصله ام خوب است، خسته شدم ماسک را دربیاورم، عزیزم را بغل کنم و ... همین تعارفات است که دارد به ما ضربه سنگینی در این شرایط میزند
وی همچنین درباره ضبط سریال «شاهرگ» که با شیوع بیماری کرونا تداخل پیدا کرد بود، گفت: فیلمبرداری «شاهرگ» ۹ ماه طول کشید. از تابستان سال گذشته تا خرداد امسال ما حتی در شروع پیک اول کرونا مشغول فیلمبرداری بودیم و تا نزدیکی روزهای سال جدید کار را ادامه دادیم اما با شروع فروردین و وقتی دستور آمد همه فعالیت ها متوقف شود، «شاهرگ» هم متوقف شد. پس از ۲ ماه وقفه دوباره فیلمبرداری را از سر گرفتیم که خوردیم به پیک دوم شیوع بیماری حتی این روزهای آخر فیلمبرداری در اوج بیماری به کار ادامه می دادیم.
غزالی اضافه کرد: با لباس های زمستانی باید در گرمای خرداد در کوچه پس کوچه های تنگ با حضور هنروران و صحنه های انفجار به کار ادامه می دادیم و استرس بسیاری را متحمل شدیم.
وی درباره پذیرش این سریال ادامه داد: فیلمنامه «شاهرگ» برایم جذاب بود چون در تلویزیون ندیده بودم به التهابات دهه شصت و بمب گذاری های آن سال ها پرداخته شود. از طرفی خود نقش فرخ برایم جذاب بود چون کاراکتری خاکستری است و تا قسمت آخر معلوم نمی شود کدام طرف است.
وی همچنین گفت: من در بازیگری یاد گرفته ام که بهترین کارم را ارایه بدهم. به نظر من سینما، تلویریون و تئاتر هیچ فرقی نمی کنند و یک نقطه اشتراک دارند که آن مردم به عنوان مخاطب هستند. حتی اگر یک زمانی در سینما هم پرکار باشم به اینحا نمی رسم که در تلویریون کار نکنم. چون به این فکر می کنم که آن خانواده ها در نقاط محروم که تمام سرگرمی شان همین قاب تلویزیون است چه گناهی کرده اند.
در انتهای برنامه، غزالی که چندی پیش درباره پژمان جمشیدی گفته بود، او فوتبالیست خوبی است اما بازیگر نه، در توضیح این موضوع گفت: کمی شیطنت خبرنگاری در این موضوع موثر بود چون طی یک مصاحبه سوالی از من شد و این حرف من به جای تمام حرفهایم تیتر شد که البته همین جا از هرکسی ناراحت شده عذر خواهی میکنم، اما نظرم عوض نمی شود.
وی در ادامه درباره دلیل گفتن این حرف ادامه داد: اگر ما سیستمی داشتیم که در آن همه چیز سرجای خودش بود الان پیشکسوتی مانند غلامحسین لطفی نباید بیاید در برنامه تلویزیون گریه کند و تازه به یاد او بیافتند. ما در سریالی میبینیم ۲ نفر نقش پدر و پسر را بازی می کنند که همسن هستند. مگر ما بازیگر پیشکسوت نداریم. چرا باید پیشکسوت ها در خانه بپوسند و کسانی که جایگاه متفاوتی دارند به کار گرفته شوند؟
او همچنین در دفاع از نظری که درباره پژمان جمشیدی داده گفت: شاید ایشان بازی قابل قبولی هم از خود ارایه دهد اما این بازی با بازی کسی که سال ها در این عرصه درس خوانده، تجربه کسب کرده متفاوت است. از طرفی فارغ از هر نگاهی من نظرم را درباره این موضوع دادم و فکر میکنم نظر هر کسی محترم است.
«عید همدلی» محصول گروه معارف شبکه دو و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی است که به مناسبت اعیاد قربان تا غدیر تولید شده و هرشب حوالی ساعت ۲۳:۳۰ از این شبکه به روی آنتن میرود. اجرای این برنامه را باربد بابایی بر عهده دارد و با هدف حمایت از پویش میلیونی اطعام عید غدیر پخش می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4330/20021/79689
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4330/20021/79690
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4330/20021/79691
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4330/20021/79692
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4330/20021/79693
|
عناوین این صفحه
- هشداری که ارشاد نشنیده گرفت!
- بهترین سریالهای ایرانی از نظر کاربران imdb
- جزییات مالکیت بیش از هزار فیلم سینمایی
- سینما نباید تعطیل شود
- اخبار