|
در دومین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان عنوان شد؛
جلب مشارکت شهرهای خواهرخوانده اصفهان
دومین جلسه شورای سیاستگذاری سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با حضور قدرتالله نوروزی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، علیرضا تابش دبیر جشنواره، رسول صدرعاملی، مرضیه برومند، علیرضا رضاداد، حجتالاسلام رمضانعلی معتمدی، ایمان حجتی، حبیب ایلبیگی، علیرضا رضاداد، فریده روشن و مهدی مزروعی، اعضای شورای سیاستگذاری، به صورت آنلاین برگزار شد.
به گزارش امتیاز، در این جلسه علیرضا تابش پس از ارائه سناریوی برگزاری جشنواره، درباره برنامهریزی برپایی مجازی این دوره نکاتی را مطرح کرد و از برگزاری جلساتی با سازمان سینمایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در راستای برپایی آنلاین جشنواره خبر داد.
بر اساس این خبر، سایر اعضای شورا نیز پس از مطالعه سناریوی برگزاری این دوره جشنواره، ملاحظاتی را درزمینه برگزاری جشنواره به صورت آنلاین، در میان گذاشتند و نظراتی را ارائه کردند.
در این جلسه پس از شنیدن نظرات اعضا، بر تعامل با تهیهکنندگان فیلمهای کودک و نوجوان تاکید شد و همچنین این پیشنهاد مطرح شد تا برای ایجاد فضای مناسب برگزاری، شبکهای از فعالان سینمای کودک در همه استانهای کشور تشکیل شود.
همچنین قرار بر این شد تا شهرهای خواهرخوانده اصفهان نیز در جریان طرح برپایی آنلاین این دوره جشنواره قرار گیرند و نقطهنظرات خود را در این راستا ارائه دهند.
در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت همه کودکان و نوجوانان کشور در جشنواره تاکید شد و پیشنهاد داده شد برخی کارگاهها پس از اعلام فراخوان، به صورت آنلاین کار خود را آغاز کنند.
در بخشی از دومین جلسه شورای سیاستگذاری سی و سومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، درباره تغییرات اجرایی چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، پلتفرم ایجاد شده برای برپایی کارگاههای آموزشی المپیاد در قالب رسانه تعاملی و شیوههای پرداختن به جشنواره و المپیاد توسط رسانه ملی جهت هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد، بحث و تبادلنظر شد.
گفتنی است در سناریوی جامع برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، بر تغییر پارادایم و مناسبات برپایی جشنوارههای سینمایی در سطوح بینالمللی، تلاش برای جلب رضایت و ارتقای سطح مشارکت مخاطبان جشنواره در فضای مجازی و تبدیل تهدیدات دوره کرونا به فرصتهای رشد در سینمای ایران و زیرساختهای فناوریهای نوین ارتباطی در این عرصه تأکید شده است.
خوابی که با «رویای آجری» آشفته شد
چه کسی «آقازاده» را ممیزی کرد؟
جدیتر شدن ایده شهاب حسینی برای برنامهسازی در فضای مجازی، ممیزی عجیب «آقازاده»، بازتاب گسترده یک مستند تلویزیونی و حواشی توقف تولید «امشو» از مهمترین رویدادهای این هفته سیما بود.
چهره هفته؛ شهاب حسینی
شهاب حسینی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران در سالهای اخیر بیشتر به تهیهکنندگی روی آورده است و کمتر ایفای نقش در فیلمهای سینمایی را پذیرفته است.
او به تازگی از بازی در پروژه سینمایی «بدون همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی انصراف داد و تا طبق گمانهزنیها روی ایدهای که برای اجرا و برنامهسازی در فضای مجازی تحت عنوان «هم رفیق» دارد، تمرکز بیشتر داشته باشد؛ برنامهای که بازگشت شهاب حسینی به سالهای اجراست و برای خیلیها که او را با برنامه «اکسیژن» تلویزیون به یاد دارند حتی اتفاق ویژهای هم محسوب میشود. چراکه اکسیژن که در دهه ۷۰ روی آنتن رفت باعث شهرت شهاب حسینی هم شد و همان زمان مورد اقبال مخاطبان و البته سریالسازان سیما قرار گرفت.
از برنامه اینترنتی تازه شهاب حسینی هنوز اطلاعات چندانی در دست نیست، جز اینکه سروش صحت و برخی از هنرمندان دیگر به عنوان مشاور و نویسنده متن با شهاب حسینی همکاری خواهند داشت. غیر از این برنامه البته او پیش از این برای تهیهکنندگی سریال شبکه خانگی نیز مجوز دریافت کرده بود و باید دید چه زمانی وارد تولید و ساخت این مجموعه خواهد شد؛ سریالی که البته هنوز خبری از جزئیات و پیش تولید آن نیست و گفته میشود حسینی هم بعد از اجرای «همرفیق» احتمالاً بازگشت دوبارهای به آمریکا خواهد داشت.
شهاب حسینی در نمایی از «سرزمین کهن»
شهاب حسینی همچنین یک سریال دیده نشده هم در تلویزیون دارد که هر از گاهی به صدر اخبار میآید و این روزها که دست تلویزیون از سریالهای حرفهای و پرمخاطب خالی است دوباره نام آن مطرح شده است. سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی که بواسطه یک اشتباه و سوتفاهم چندین سال است که از آنتن باز مانده است. سریالی که هنرمندان مطرحی در آن حضور دارند و چند دوره تاریخی از ایران و انقلاب را نمایش میدهد و قصهها و روایتهای جالب توجهی را روایت کرده است.
این سریال که چند سال پیش چند قسمت ابتدایی آن روی آنتن رفت به دلیل دیالوگی که باعث سوتفاهم قوم بختیاری شد دیگر اجازه پخش پیدا نکرد و توقیف شد. بعد از آن اگرچه عوامل اشتباهات احتمالی را رفع کردند و حتی قسمتهایی از سریال دوباره دوبله و صداگذاری شد با این حال وضعیت این سریال را تغییر نداد. حتی مسئولان مربوطه از قوم بختیاری به اصلاح دیالوگها و آنچه باعث دلخوری شده بود اذعان کرده بودند اما تلویزیون هنوز پخش دوباره این سریال را در دستور کار قرار نداده است.
باید دید آیا در بحران کرونایی کنداکتور شبکههای سیما بار دیگر شهاب حسینی در قامت بازیگر مجموعه تلویزیونی فرصت مواجهه با مخاطب را پیدا خواهد کرد؟
حاشیه هفته؛ ممیزی عجیب «آقازاده»
سریال «آقازاده» حالا دیگر تبدیل به یکی از مجموعههای خبرساز شبکه نمایش خانگی شده است. سریالی با طراحی، نویسندگی و تهیهکنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی که بهعنوان اولین محصول سازمان رسانهای «اوج» در شبکه نمایش خانگی نیز محسوب میشود.
«آقازاده» که در هفته ابتدایی عرضه به دلیل سوژه حساسش موردتوجه مخاطبان و حتی برخی چهرههای سیاسی قرار گرفت، در هفته گذشته بهواسطه «ممیزی» خبرساز شد؛ ممیزیای که انتظار میرفت ارتباطی به همین حساسیت سوژه محوریاش در تقابل با برخی آقازادههای سیاسی داشته باشد اما بعدها و با اطلاع رسانی صفحات رسمی سریال در فضای مجازی مشخص شد ماجرا چیز دیگری بوده است!
نمونهای از دیالوگهای منتشر شده از سوی عوامل سریاال «آقازاده»
صفحه رسمی سریال «آقازاده» در اینستاگرام با انتشار تصاویر مرتبط با سکانسهای حذفشده سریال و ضمیمه کردن دیالوگهای مرتبط، به صورت ضمنی خبر از سانسور بخشهایی از این مجموعه داد که مرتبط با حضور یک کاراکتر غیرمسلمان در حرم امام رضا (ع) داشت. حساسیت وزارت ارشاد و تیم ممیزان سازمان سینمایی بر چنین مضمونی از اتفاقات عجیبی بود که هفته گذشته بازتاب بسیاری در فضای مجازی و برخی محافل رسانهای داشت.
جالب اینکه اعمال چنینی ممیزیای آنقدر دور از ذهن است که حتی برخی کاربران فضای مجازی به استناد اینکه «مگر میشود ارشاد چنین دیالوگهایی را سانسور کند» کل فرآیند این حاشیهسازی را به تیم تولید سریال نسبت دادند و آن را یک بازی رسانهای توصیف کردند!
فارغ از این تحلیلها و برداشتها اما آنچه مخاطبان در قسمت گذشته «آقازاده» شاهد بودند، رد برجسته قیچی سانسور و حذف کامل سکانسهای مرتبط با حرم امام رضا (ع) بود، بهصورتی که کاراکتر زن مسیحی که تصاویر آن از سوی عوامل سریال منتشر شد اساساً در این قسمت حضور نداشت!
به رغم اطلاعرسانی عوامل سریال و اعتراض برخی محافل رسانهای اما سازمان سینمایی و شورای نظارت بر آثار غیرسینمایی ترجیح دادند نسبت به این حواشی سکوت در پیش بگیرند تا مثل نمونههای مشابه بازهم در پی یک حاشیه فراگیر، تنها «ابهام» در افکار عمومی باقی بماند و این سوال هیچ وقت پاسخ درخوری پیدا نکند که آیا واقعاً اشاره به حضور یک فرد غیرمسلمان در حرم ائمه اطهار جزو خطوط قرمز ارشاد است!؟
اتفاق ویژه؛ بازتابهای گسترده یک «رویای آجری»!
این گزاره که «مستند برای مخاطبان تلویزیون تنها یادآور راز بقا است!» از آن گزارههای کنایی است که تا همین یک دهه پیشتر بهصورت جدی جای خالی مستندهای سیاسی و اجتماعی روز در قاب جادویی تلویزیون را موردانتقاد قرار میداد. گزارهای که نمیشد آن را نادیده گرفت و خوشبختانه چند سالی میشود که هر از گاهی مصادیقی برای تردید در صحت آن یافت میشود!
«رویای آجری» یکی از همین مصادیق است. مجموعه مستندی با سوژه داغ و حساس بازخوانی سیاستگذاری در حوزه مسکن طی ۶ دهه گذشته از دوران پهلوی تا سالهای پس از انقلاب، که از شبکه مستند سیما روی آنتن رفت و اتفاقاً بازتاب بسیاری ویژهای هم در محافل رسانهای پیدا کرد.
مستند «رویای آجری» روایتی متفاوت از تاریخچه سیاستگذاری مسکن در ۶۰ سال اخیر کشور است و تحولات این حوزه را از دوره دکتر مصدق تا امروز به تصویر میکشد. در این فیلم مستند ضمن استفاده از تصاویر آرشیوی، بسیاری از بازیگران اصلی حوزه مسکن و افراد تاثیرگذار که نقشی در تحولات آن در دههای اخیر داشتهاند در برابر دوربین قرار گرفته و روایتگر اتفاقاتی میشوند که بر این کالای مورد نیاز مردم گذشته است.
داود مرادیان این مجموعه مستند را کارگردانی کرده و تلاش کرده با استفاده از بریده ویدئوهای دیده نشده و همچنین گفتگو با صاحبنظران و مدیران مرتبط با حوزه مسکن در دورههای مختلف، روایتی صریح از آنچه بر این بازار آشفته طی ۶ دهه گذشته رفته است، ارائه کند.
جالب اینکه این روایت صریح در هفته گذشته برخی گروههای سیاسی را برآشفت و دامنه اعتراض به روایت ارائه شده در این مستند به نامهنگاری رسمی به رئیس سازمان صداوسیما و انعکاس گسترده آن در مطبوعات نیز کشیده شد.
مستند «رویای آجری» بار دیگر ثابت کرد، مخاطبان رسانه ملی، صرفاً دلبسته مجموعههای نمایشی و چشم به راه سرگرمی نیستند و انتخاب یک سوژه درست و بهروز میتواند در قالب یک مستند نیز باب یک گفتگوی رسانهای فراگیر را در کشور باز کند. کاش تلویزیون قدر این فرصت را بداند؛ فرصتی که با زمینهسازی برای استمرار گفتگوی نقادانه و حتی برگزاری مناظره درباره آنچه در قالب این مستند روایت شده میتواند بیشازپیش صورت ایدهآل به خود بگیرد.
نکته ویژه؛ توقف «امشو» و مسئولیتپذیری «ساترا»
فارغ از حاشیه بهوجود آمده برای «امشو» که باعث شد برخلاف قسمتهای قبلی این مجموعه که بازتاب چندانی در فضای رسانهای نداشت، این برنامه تبدیل به سوژه رسانهها و نقل محافل هنری شود و نیز درست یا غلط بودن جلوگیری از ادامه تولید و پخش آن، موضعگیری رسمی درباره توقف این برنامه از اتفاقات مهم هفته گذشته بود
برخلاف نمونههای مشابه که خبررسانی درباره تولید یا توقف تولید یک مجموعه اینترنتی در مرحله گمانهزنی و شایعه، آن هم در رسانههای غیررسمی و کانالهای مجازی متوقف میماند، این بار روابط عمومی «ساترا» بهعنوان یکی از زیرمجموعههای رسمی سازمان صداوسیما درباره تصمیمگیری برای اعمال این توقف درباره «امشو» اتفاق مبارکی بود که باید آن را به فال نیک گرفت.
پیشتر و در گزارشهای مختلف به بلاتکلیفی فضای مجازی و سکوت متولیان نظارت و مدیریت در این فضای مهم و گسترده پرداخته بودیم و به همین دلیل موضعگیری رسمی ساترا که در پاسخ به پیگیری رسانهها صراحتاً اعلام کرد «توهین به رئیس جمهور» و «دور زدن قانون پخش آنلاین» دلیل توقف پخش «امشو» بوده است. ساترا اینگونه بهصورت رسمی در زمینه نظارت بر بخشی از تولیدات فضای مجازی قبول مسئولیت کرد.
درباره بلاتکلیفی مسئولیتها در این فضا و اهمیت این قبول مسئولیت یادآوری این نکته قابل توجه است که پس از پخش بریده ویدئوهای مرتبط با اظهارات اکبر عبدی در «امشو» مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در توییتی این برنامه را «دستپخت معاونت سینمایی ارشاد» توصیف کرده بود و حالا با ورود «ساترا» به ماجرای توقیف این برنامه جدیتر میتوان درباره سهم هر یک از این نهادها در صدور مجوز و نیز نظارت بر تولیدات فضای مجازی طرح سوال کرد.
پیشنهاد ویژه؛ سبک زندگی از مسیر «اورست»
در میان برنامههای ترکیبی شبکههای مختلف سیما، هر از گاهی تولیداتی با طعم و مزه متفاوت روانه آنتن میشود. مجموعه «اورست» یکی از همین برنامهها است که فصلهای قبلی آن با تمرکز بر موضوع «سبک زندگی» از شبکه سه سیما پخش میشد و حالا در کنداکتور شبکه افق قرار گرفته است
فصل جدید «اورست» اما از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۸:۱۵ از شبکه سه در حال پخش است. نکته جذاب درباره این برنامه تلویزیونی تمرکز بر روایت سبک زندگی انسان غربی و دغدغهها و چالشهای آنها در قیاس با زندگی روزمره ایرانیان است.
ساختار متفاوت و مهمتر از آن روایت بیواسطه از آنچه در غرب در جریان است از مهمترین ویژگیهای این مجموعه است که با وجود ساختار تلویزیونی در بخشهای صورت یک مستند را هم به خود میگیرد و به همین دلیل میتواند برای علاقمندان جذابیت مضاعفی هم داشته باشد.
شرایط برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک
در دومین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان عنوان شد که مشارکت مخاطبان در برپایی آنلاین جشنواره کودک ارتقا مییابد.
دومین جلسه شورای سیاستگذاری سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با حضور قدرتالله نوروزی رییس شورای سیاستگذاری جشنواره، علیرضا تابش دبیر جشنواره، رسول صدرعاملی، مرضیه برومند، علیرضا رضاداد، حجتالاسلام رمضانعلی معتمدی، ایمان حجتی، حبیب ایلبیگی، علیرضا رضاداد، فریده روشن و مهدی مزروعی، اعضای شورای سیاستگذاری، به صورت آنلاین برگزار شد.
در این جلسه علیرضا تابش پس از ارائه سناریوی برگزاری جشنواره، درباره برنامهریزی برپایی مجازی این دوره نکاتی را مطرح کرد و از برگزاری جلساتی با سازمان سینمایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در راستای برپایی آنلاین جشنواره خبر داد. سایر اعضای شورا نیز پس از مطالعه سناریوی برگزاری این دوره جشنواره، ملاحظاتی را در زمینه برگزاری جشنواره به صورت آنلاین، در میان گذاشتند و نظراتی را ارائه کردند. در این جلسه پس از شنیدن نظرات اعضا، بر تعامل با تهیهکنندگان فیلمهای کودک و نوجوان تاکید شد و همچنین این پیشنهاد مطرح شد تا برای ایجاد فضای مناسب برگزاری، شبکهای از فعالان سینمای کودک در همه استانهای کشور تشکیل شود.
همچنین قرار بر این شد تا شهرهای خواهرخوانده اصفهان نیز در جریان طرح برپایی آنلاین این دوره جشنواره قرار گیرند و نقطهنظرات خود را در این راستا ارائه دهند.
در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت همه کودکان و نوجوانان کشور در جشنواره تاکید و پیشنهاد داده شد برخی کارگاهها پس از اعلام فراخوان، به صورت آنلاین کار خود را آغاز کنند.
در بخشی از دومین جلسه شورای سیاستگذاری سی و سومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، درباره تغییرات اجرایی چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، پلتفرم ایجاد شده برای برپایی کارگاههای آموزشی المپیاد در قالب رسانه تعاملی و شیوههای پرداختن به جشنواره و المپیاد توسط رسانه ملی جهت هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد، بحث و تبادلنظر شد.
در سناریوی جامع برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، بر تغییر پارادایم و مناسبات برپایی جشنوارههای سینمایی در سطوح بینالمللی، تلاش برای جلب رضایت و ارتقای سطح مشارکت مخاطبان جشنواره در فضای مجازی و تبدیل تهدیدات دوره کرونا به فرصتهای رشد در سینمای ایران و زیرساختهای فناوریهای نوین ارتباطی در این عرصه تأکید شده است.
اخبار
فیلمی که کارگردان «لالالند» با تلفن همراه ساخت
زندگی یک بدلکار
دمین شازل کارگردان فیلم سینمایی اسکاری «لالالند» به وسیله گوشی موبایل یک فیلم کوتاه کاملاً حرفهای ساخته است.
دمین شازل کارگردان تحسین شده فیلمهایی چون «ویپلش» و «لالا لند» یک فیلم کوتاه ۹ دقیقهای منتشر کرده که به صورت عمودی کاملاً روی آیفون فیلمبرداری شده است.
در این فیلم کوتاه که «بدلکار» نام گرفته، تام مککوماس نقش شخصیت اصلی را ایفا میکند.
مککوماس یک بدل حرفهای است که از پروژههایش میتوان از «شوالیه تاریک»، «شعف» و «سونیک خارپشت» نام برد. در این فیلم، طی یک صحنه بسیار عظیم در یک فیلم، زندگی او از جلوی چشمانش عبور میکند.
فیلم در حالی آغاز میشود که مککوماس دارد در یک فیلم اکشن بازی میکند که با پریدن از یک ساختمان بلند، از فردی که به او شلیک میکند فرار میکند. وقتی چتر نجات او باز نمیشود، چشمانش بسته میشوند و او درباره فیلمهای مختلفی فکر میکند که تا به حال در آنها بدلکاری انجام داده است.
این فیلم کوتاه کاملاً حرفهای فیلمبرداری شده و هر صحنه بسیار جذاب به نظر میرسد، حتی با وجود اینکه فیلمبرداری آن به جای تجهیزات به شدت گران قیمت استودیوهای بزرگ هالیوودی، به طور کامل با یک آیفون ۱۱ پرو انجام شده است. البته این نخستین فیلمبرداری یک پروژه سینمایی با آیفون نیست و پیش از این استیون سودربرگ دو فیلم «دیوانه» و «پرنده بلند پرواز» را با آیٰفون فیلمبرداری کرده بود تا قدرت دوربینهای تلفنهای هوشمند را نشان بدهد.
با وجود اینکه شکی در ارزشهای فیلمبرداری شازل در «بدلکار» وجود ندارد، عجیب است که او از فیلمبرداری عمودی استفاده کرده است. بعضی صحنهها مانند صحنهای که در آن یک کابوی دارد آماده بیرون کشیدن اسلحهاش میشود از این نوع فیلمبرداری بهره میبرند، اما بعضی جاها به نظر میرسد فیلمبرداری سنتی افقی میتوانست جذابتر باشد.
شازل اخیراً نخستین تجربه تلویزیونی خود را با «ادی» نتفلیکس داشت که درامی موزیکال با نقش آفرینی آندره هولاند بود.
نادر طالبزاده از بیمارستان مرخص شد
بازگشت «عصر» از هفته آینده
نادر طالبزاده که به تازگی از بیمارستان مرخص شده است از بازگشت به اجرای برنامه «عصر» از هفته آینده خبر داد.
نادر طالبزاده در گفتگویی درباره وضعیت جسمانی خود و ابتلا به کرونا طی چند وقت اخیر بیان کرد: خدا را شکر پنجشنبه ۱۶ مرداد از بیمارستان مسیح دانشوری مرخص شدم و اکنون در منزل در حال استراحت هستم.
وی درباره توصیهها و پیگیریهای پزشکان در این مدت گفت: پزشکان بیمارستان خیلی رسیدگی کردند و دکتر ولایتی شخصاً حضور داشتند. داروهای بیمارستان مسیح دانشوری بسیار موثر است که متاسفانه به این مرکز تخصصی و داروهایش کم توجهی شده است. این بیمارستان، گروههای تحقیقاتی بسیار خوبی دارد که به نتایجی هم رسیدهاند اما تنها هستند و باید از آنها حمایت شود. تلاش میکنم در همین زمینه در برنامه «عصر» موضوعاتی را مطرح کنم.
این مجری تلویزیونی درباره زمان بازگشت به برنامه «عصر» اظهار کرد: انشاالله از هفته آینده برنامه را روی آنتن میبرم که تاریخ دقیق آن را باید هماهنگ کرد.
طالبزاده در پایان درباره اینکه چه قدر به استراحت نیاز دارد تا درمان وی به طور کامل به نتیجه برسد گفت: حدود دو تا سه هفته دیگر نیاز دارم که استراحت کنم که در منزل استراحت خواهم کرد.
اخبار
حسن معجونی مطرح کرد؛
فیلمی که به تکتک کاراکترهایش شک میکنید!
حسن معجونی بازیگر فیلم سینمایی «گورکن» که هفته گذشته و به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره شانگهای ۲۰۲۰ رونمایی شد، درباره تجربه حضور در این فیلم و فضای داستانی آن توضیحاتی ارائه کرد.
فیلم «گورکن» تازهترین ساخته سینمایی کاظم ملایی به تهیهکنندگی سینا سعیدیان است که هفته گذشته برای نخستین بار در جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۰ به نمایش درآمد. ملایی که سابقه فیلمسازی در حوزه سینمای کوتاه را نیز داشته است، پس از «کوپال»، با فیلم «گورکن» دومین تجربه فیلمسازی خود در سینمای بلند را نیز پشتسر گذاشته است.
حسن معجونی ایفاگر یکی از نقشهای اصلی «گورکن» درباره تجربه حضور در این فیلم گفت: در وهله اول چیزی که برای من بسیار اهمیت دارد، عواملی هستند که قرار است کار را پیش ببرند و در واقع فیلم را بسازند. من راحت میفهمم که واقعاً قصد یک گروه ساختن فیلم است یا فقط به این فکر میکنند که یک پولی از این راه در بیاورند. برایم مهم است که بدانم آنها واقعاً میخواهند تجربه کنند، حقیقتاً با پروژه درگیر هستند و تلاش میکنند که زبان خودشان را در فیلم پیدا کنند. این از جمله مواردی بود که من در گروه فیلم «گورکن» دیدم. این بازیگر باسابقه تأکید کرد: مجموعه بازیگران فیلم هم برایم مهم بودند، هم نقشی را که به من پیشنهاد شد دوست داشتم و هم بازیگرانی که قرار بود کنارشان کار کنم. کاراکترهایی که اصولاً کم حرف هستند، همیشه برایم جذابیت خاصی دارند و وقتی چنین نقشهایی پیشنهاد میشود و سایر مواردی که گفتم در کلیت کار وجود داشته باشد، دوست دارم بازی در فیلم را بپذیرم.
به تکتک کاراکترهای این فیلم مظنون میشوید!
وی افزود: ما در مجموع قصد داشتیم طوری پیش برویم که مخاطب در طول فیلم مدام به شخصیتهای مختلف شک کند، توهمی ایجاد شود که چه کسی در ایجاد مشکل اصلیِ داستان نقش داشته است و همین ایجاد شک، از نقاط قوت فیلم «گورکن» است. مخاطب وقتی در جریان فیلم قرار میگیرد، به تکتک کاراکترهای فیلم مظنون میشود. همه تلاش من هم این بود که چنین فضای پر از تعلیقی را به خوبی نمایش بدهم، یعنی فضایی که مشکوک است و آدمها مدام به شک میافتند. به نظرم ظرفیت قصه «گورکن» طوری است که عوامل میتوانستند آن را به سمت فیلمهای جنایی و… ببرند، اما این کار را نکردند و بیشتر روی کاراکترها متمرکز شدند؛ به همین دلیل میگویم «گورکن» یا هوادار دوآتشه دارد یا مخاطبی که شاید با آن هیچ ارتباطی برقرار نکندمعجونی با اشاره به گریم خود در «گورکن» هم توضیح داد: در مورد گریم با کارگردان و طراح چهرهپردازی به این نتیجه رسیدیم که چه حال و هوایی داشته باشد تا بیشتر به نقش نزدیک شوم. خیلی دنبال طرح خاصی نبودیم، اما در کل با اکثر گریمهایی که قبلاً داشتم، متفاوت شد. این بازیگر در ادامه با تاکید بر شکلگیری یک همکاری خوب با کاظم ملایی و سینا سعیدیان اظهار کرد: واقعاً جوانها برای من اهمیت دارند؛ کسانی که صرفاً دنبال ساختن یک فیلم نیستند بلکه همه توانشان را میگذارند که اتمسفر و زبان شخصی خود را پیدا کنند و فیلمی با کیفیت بسازند. از نگاه من این دغدغه بسیار ارزشمند است. جوانان انگیزهمند هستند و هنوز آنقدر خسته نشدهاند که بخواهند صرفاً فیلمی ساخته باشند یا سفارشی کار کنند و … این مسئله برای من خیلی مهم بود.
خونسردی در یک فضای پرتعلیق
معجونی در بخش دیگر از صحبتهایش درباره نقش خود در «گورکن» گفت: خونسردی شخصیتی که من در «گورکن» برعهده دارم، همان بخشی است که کارگردان میتوانست آن را به سمت التهاب ببرد، اما درخواستی از جانب او نبود که بخواهد چنین اقدامی کند و فضا را پر تعلیق کند تا ژانر فیلم معمایی و جنایی شود. او بیشتر میخواست روی کاراکترها متمرکز شود. وقتی شتاب آدمها گرفته شود، فضای معقولی ایجاد میشود و مخاطب هم سرعتش را کم میکند و بیشتر از اینکه دنبال التهاب ناشی از اتفاقی باشد که در فیلم رخ داده است، به این فکر میکند که شرایط افراد در دنیای قصه چگونه است.وی افزود: کاظم ملایی کارگردان «گورکن»، علاقه دارد متفکر و با آرامش کار را انجام دهد و در عین حال فضایی بسازد که روی کاراکترها تمرکز شود تا اینکه صرفاً روی جریان شدید قصه تاکید داشته باشد.حسن معجونی در پایان درباره بازخورد مخاطبان نسبت به اکران فیلم در جشنواره شانگهای عنوان کرد: در مورد بازخورد مخاطبان زیاد نمیتوانم قضاوت کنم. شاید «گورکن» از آن دست فیلمهایی باشد که طرفدار سرسخت دارد و از سوی دیگر ممکن است عدهای این فیلم را نپسندند. به نظرم ظرفیت قصه طوری است که عوامل میتوانستند آن را به سمت فیلمهای جنایی و… ببرند، اما این کار را نکردند و بیشتر روی کاراکترها متمرکز شدند تا ماهیت کلی قصه و اضطرابی که در آن وجود دارد. به همین دلیل میگویم «گورکن» یا هوادار دوآتشه دارد یا مخاطبی که شاید با آن هیچ ارتباطی برقرار نکند.
سه دهه مذاکره بیسرانجام با تلویزیون
چرا «تلهتئاتر»احیا نمیشود؟
ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره به نبود حمایت از جانب مدیران صداوسیما در تولید تلهتئاتر بر لزوم استفاده از امکانات حداکثری و به روز در ضبط تئاترهای تلویزیونی تاکید کرد.
ایرج راد بازیگر و کارگردان تئاتر و رئیس هیات مدیره خانه تئاتر درباره تولید تله تئاتر در شرایط بحران کرونا به خبرگزاری مهر گفت: پیشنهاد تولید تئاتر را از سالها قبل دنبال کردیم و بارها این مساله را با مدیران و مسئولان صداوسیما مطرح کردهایم و ارتباطی به شرایط کرونا ندارد چون اگر هفتهای یک تئاتر تلویزیونی از شبکههای مختلف سیما پخش شود علاوه بر تأثیرات به سزایی که بر گسترش تئاتر و ارتباط با تماشاگران تلویزیون میگذارد، میتواند برای هنرمندان تئاتر هم اشتغالزا باشد و آنها را از این وضعیت اسف باری که با آن روبرو هستند، تا اندازهای نجات دهد.
وی ادامه داد: در شرایط امروز که امکان اجرای تئاتر صحنهای تقریباً به صفر رسیده است بهترین موقعیت برای تولید تئاتر و پخش آن از طریق مدیومهای تصویری است تا تئاتر بتواند ارتباط خود را با تماشاگرش حفظ کند. اگر تلویزیون در این زمینه حمایتهای لازم را انجام دهد میتواند بهترین موقعیت و فرصت را برای هنرمندان و علاقه مندان به تئاتر به وجود بیاورد.
راد با اشاره به لزوم تغییر رویکرد تولید تله تئاترها نسبت به گذشته و بهرهگیری از امکانات جدید عنوان کرد: نکتهای که نباید فراموش کنیم این است که ما در بسیاری از مواقع برای تولید تله تئاتر از امکانات مدیوم تلویزیون بهره کافی نبردیم. البته در سالهای گذشته شاهد تولید سریالهایی بودیم که میتوان آنها را در زمره تئاترهای تلویزیونی به حساب آورد که به درستی از فضا و امکانات تصویری استفاده کرده بودند. از جمله این آثار میتوانم به سریال «امیر کبیر» و یا «وزیر مختار» اشاره کنم. حتی سریالهای خارجی هم با این ویژگیها تولید شدهاند که میتوان به «ارتش سری» و مجموعهای که از روی داستانهای آگاتا کریستی ساخته شد، اشاره کنم. این آثار آنقدر جذاب و تأثیرگذار بودند که برخی از نقاط ضعف آنها اصلاً به چشم نمیآمد.
رئیس هیات مدیره خانه تئاتر متذکر شد: تئاتر تلویزیونی فقط شامل این نیست که در یک دکور بسته و یا پلاتو با چند دوربین، کار تولید شود چون بخشهایی از تله تئاتر میتواند در فضای باز نیز ضبط شود و این روزها که امکانات تصویربرداری و صدابرداری پیشرفت زیادی کرده است میتوان ارتباط بهتر و زیباتری با تماشاگران برقرار کرد. در حال حاضر مشکلات تولید تله تئاتر مثل قبل نیست ولی با این وجود حمایتی در زمینه ساخت این آثار صورت نمیگیرد. در تولید تله تئاتر باید حداکثر استفاده از مدیوم تلویزیون صورت گیرد به این ترتیب که باید فضاسازی، ریتم، حرکت، دکوپاژ و … همه براساس امکانات امروزی انجام شود چون رعایت این عوامل برای مخاطبان جذاب خواهد بود.
این هنرمند تئاتر در پایان با اشاره مذاکراتی که طی سالیان گذشته با مدیران سازمان صداوسیما برای تولید تله تئاتر شده است، توضیح داد: از سه دهه پیش و زمان ریاست علی لاریجانی بر صداوسیما پیگیر تولید تله تئاتر در سازمان بودیم و حتی با دکتر علی رفیعی هم ملاقاتی با آقای لاریجانی داشتیم و موافقتهایی هم در این زمینه صورت گرفت و قرار بر این شد که شبکه چهار سیما متولی تولید تله تئاترها باشد و بعد تئاترهایی را که ضبط میکند براساس اهداف هرکدام از شبکهها در اختیارشان قرار گیرد. حتی در زمان عزت الله ضرغامی نیز این طرح پیشنهاد شد و در سالهای اخیر هم با وجودی که نتوانستیم رودررو با مدیران سازمان صحبت کنیم در مصاحبهها و بیانیهها بر لزوم تولید تله تئاترها تاکید داشتهایم اما نمیدانم چرا این اتفاق که در مقطعی به جریان افتاده بود، میسر نشد و تلویزیون با اهالی تئاتر همراهی نمیکند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4332/20032/79779
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4332/20032/79780
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4332/20032/79781
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4332/20032/79782
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4332/20032/79783
|
عناوین این صفحه
- جلب مشارکت شهرهای خواهرخوانده اصفهان
- چه کسی «آقازاده» را ممیزی کرد؟
- شرایط برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک
- اخبار
- اخبار