|
تصمیمی به سبک یوونتوس
روز شنبه آبستنِ اتفاقاتِ زنجیرهای و پرسروصدا در تورین بود؛ جایی که بیانکونریها با انتشار بیانیهای اعلام کردند «مائوریتسیو ساری» سرمربی این تیم پس از حذف به دست لیون در مرحله یکهشتم نهایی لیگ قهرمانی اروپا، از سمتش برکنار شده است: «باشگاه یوونتوس اعلام میکند که ساری از سمت خود به عنوان مربی تیم اول باشگاه برکنار شده است. از ساری که با فتح نهمین اسکودتوی متوالی که برگی جدید در تاریخ باشگاه یوونتوس نوشت، قدردانی میکنیم.»
پس از این بود که گمانهزنیهای متعدد در خصوص جانشینِ مرد ایتالیایی شروع شد؛ از «ماکسیمیلیانو آلگری» و «زینالدین زیدان» گرفته تا «مائوریسو پوچتینو». اما در پایان نامِ عجیبترین و البته غیرقابل پیشبینیترین گزینه روی خروجی رسانهها قرار گرفت؛ «آندرهآ پیرلو»، هافبک سابق و افسانهای این باشگاه. چهرهای که کمتر از یک ماهِ پیش به عنوان مربی زیر ۲۳ سالههای باشگاه منصوب شده بود و بدون تجربه مربیگری، حالا سکان هدایت بانوی پیر را در دست گرفته است.
در این بین اما یک شایعه حسابی مورد توجه رسانهها قرار گرفت، شایعهای که نقش «کریستیانو رونالدو» را در اخراج ساری بسیار پررنگ جلوه میداد. بر اساس این شایعه؛ فوقستاره پرتغالی صبح روز شنبه با مالک باشگاه جلسهای خصوصی برگزار و طی آن با ابراز نارضایتی از تفکراتِ ساری اعلام کرده که در صورت تداوم حضور مرد ایتالیایی روی نیمکتِ بیانکونری، او از جمع تورینیها جدا خواهد شد. تهدیدی که به سرعت جواب داد و ساری با دستور آنیلی حکم اخراج را مقابل چشمانش دید.
با این وجود «فابیو پاراتیچی» مدیر باشگاه یوونتوس تایید دارد که این تصمیم پیش از شروع مجدد رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا گرفته شده بود: «ما ارزیابی خود را قبل از بازی با لیون انجام داده بودیم؛ ما همواره این را گفتهایم که یک بازی آینده و سرنوشت یک مربی را تعیین نمیکند. ارزیابیهای ما مبتنی بر کل فصل بوده و فقط یک مسابقه واحد را مبنی خود قرار ندادهایم. این رویه در خصوص انتخاب پیرلو نیز صدق میکند. یک فصلِ فوتبال، دورانِ طولانی به حساب میآید و در طول آن ممکن است لحظات و اتفاقاتی رخ دهد که در تصمیمگیریهای پایان فصل مؤثر باشد. پس به نتیجه رسیدن ما درباره قطع همکاری با ساری مانند یک جرقه نبوده که در یک لحظه اتفاق افتاده باشد. در پایان یک فصلِ طولانی و حتی بعد از بردن اسکودتو به این نتیجه رسیدیم.»
مدیر اجرایی بیانکونری در پاسخ به سؤال «ایلاریا دیآمیکو» گزارشگر شبکه «اسکای اسپورت ایتالیا» - همسر جیانلوئیجی بوفون - مبنی بر اینکه آیا فلسفه کاری ساری با یوونتوس سازگار نبود و به همین دلیل هم عدم اشتیاق بازیکنان به این سبک، موجب قطع همکاری طرفین شد اظهار داشت: «دقیقاً درست است. وسطِ خال زدید. دقیقاً همینطور است که گفتید.»
این دومین فصل متوالیست که سیاهوسفیدهای شهر تورین، سرمربیشان را با وجود قهرمانی در سریآ و پس از ناکامی در اروپا به سمت درب خروجِ باشگاه هدایت میکنند. پاراتیچی اما میگوید که صرفاً ناکامی در لیگ قهرمانان، دلیل اخراج دو مربی اخیر این تیم نبوده. ملاک ما برای تصمیمگیری درباره مربیانمان فقط موفقیت یا ناکامی در اروپا نیست. در مورد برکناری مکس آلگری داستان خیلی فرق داشت؛ او پس از یک بازه زمانی پنج ساله رفت و دورانش در تیم ما به سر آمده بود. ما در قلمرو ناشناختهای قرار داریم زیرا پیش از این هیچ کس ۹ عنوان قهرمانی پیاپی سریآ را کسب نکرده. ما واقعاً این کار را با چندین دوره تغییر و تحول به دست آوردیم چرا که همه مربیانمان تمایل به ماندن سه تا چهار سال داشتند. اکنون در دوره سوم موفقیتهای خود به سر میبریم. توصیف این فصل تقریباً غیر قابل وصف است. ما دو فینال لیگ قهرمانان اروپا را در سه سال با هفت یا هشت بازیکن مختلف تجربه کردیم. این حقیقتی باورنکردنی است. برای پی بردن به اهمیت این موضوع فقط این نکته را یادآوری میکنم که رئال مادرید با یک ترکیب یکسان، در سه فینال متوالی پا به میدان گذاشت. بایرن مونیخ برای هشتمین بار متوالی بوندسلیگا را فتح کرد اما در مرحله یکچهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف شد و مردم گفتند که این یک شکست بوده. با این حال قبول داریم که این روزها مردم خیلی عجولانه و بر اساس موفقیت در اروپا درباره تیمهای بزرگ قضاوت میکنند. به همین دلیل نیز باید به این نیازِ هواداران دقت کنیم و آن را مد نظر قرار دهیم. فصل گذشته در لیگ قهرمانان ما بدون در اختیار داشتن تعدادی از بازیکنان کلیدیمان به مصاف آژاکس رفتیم. در لیگ قهرمانان این جزئیات است که سرنوشت یک مسابقه را تغییر میدهد. جزئیات از تصمیمات روی نیمکت حاصل میشوند.»
اما شاید بسیاری از فوتبالدوستان این سوال در ذهنشان نقش بسته باشد که «چرا پیرلو؟» سوال مهم و بجاییست؛ در پاسخ به این سوال باید گفت که «آندرهآ آنیلی» بارها در جمعهای خصوصی گفته که پیرلو را دنبالکننده رد پای زیدان در رئال مادرید میبیند. یک هافبک خلاق با دید عالی در مسابقه که به اندازه کافی جوان است تا خیلی زود با بازیکنان ارتباط برقرار کند و به خاطر دوران بازی درخشانش، به طور خودکار از سوی بازیکنان مورد احترام قرار میگیرد.
آندرهآ در رقابتهای جام جهانی ۲۰۰۶ با ایتالیا به عنوانِ قهرمانی رسید و عناوین قهرمانی بیشماری را در لیگ قهرمانان اروپا و سریآ با پیراهن میلان و یوونتوس به کلکسیون افتخاراتش افزود. او که در ژانویه ۲۰۱۸ پس از دورانِ طلسمشده در لیگ حرفهای آمریکا، با تیم «نیویورک افسی» بازنشسته شد، خیلی زود به عنوان مفسر به همکاری با شبکههای معتبر پرداخت و در همان جا بود که آنیلی در خصوص او به اطمینان رسید. نظراتِ پیرلو به حدی دقیق بود که هر کسی را به این فکر میانداخت که چرا این ستاره محبوب پا به دنیای مربیگری نمیگذارد. سوالی که مالک باشگاه یوونتوس سریع به آن پاسخ داد و او را به عنوان سرمربی تیم زیر ۲۳ سالههای یووه، منصوب نمود. درست همانند مسیرِ زیدان و «پپ گواردیولا». دو چهرهای که پیش از تکیه زدن بر نیمکتِ تیم اصلی، کار خود را در تیمهای پایه کلید زده بودند.
پاراتیچی در خصوص انتخابِ پیرلو گفت: «او همواره با ما در ارتباطی نزدیک قرار داشت. او یکی از اعضا با ارزش خانواده ما محسوب میشود. او کسیست که ارزش این پیراهن، تاریخ و فرهنگ ما را میشناسد. ما باور داریم که او در مسیر پیشرفت است. آندره خودش تجربه حضور در مستطیل سبز به عنوانِ یک بازیکن را دارد و ما هم فکر میکنیم که او با اعتماد به نفس میتواند موفقیتهای دوران بازیگریاش را تکرار کند. آندرهآ اکنون به عنوان سرمربی روی نیمکتِ تیم محبوبش مینشیند و همان ذهنیت و رویکردی را دارد که در زمان بازیاش داشت. پیرلو فوتبالی باکیفیت و بر اساس سختکوشی را ارائه میداد و مطمئن هستیم که هدف او ارائه همین سبک خاص از فوتبال در کسوت مربی است. سبکی که معمولاً تیمهای اروپایی سعی در ارائه آن دارند. این مطلب را به وضوح در برنامههای خود برای تیم به مدیران توضیح داده. ضمن اینکه نباید این اصل را فراموش کنید که اغلب اوقات شخصیت یک فرد، مهمتر از جایگاه حرفهای اوست و به همین دلیل نیز ما شک نداشتیم که پیرلو شخصیت مناسبی برای هدایت تیممان است.»
در این بین اما یک شایعه دیگر همچنان دهان به دهان میچرخد؛ اینکه پیرلو با کمترین هزینه به عنوان سرمربی تیم انتخاب شده تا مقدمات حضور «پپ گواردیولا» در تورین در سال ۲۰۲۱ فراهم شود. شایعهای که بسیاری از فوتبالدوستان و کارشناسان را به فکر فرو برده است.
فالوئرهای اینستاگرام رونالدو، فوتبالی نیستند!
رونالدو و همتیمیهایش شاید توانسته باشند قهرمان سری A شوند تا این پرتغالی هفتمین مدال قهرمانی لیگ و سیودومین جامش را بالای سر ببرد، اما تصویر او که به اتومبیل بوگاتیاش تکیه داده بود را ۱۰میلیون نفر بیشتر لایک کردند تا تصویرش با جام قهرمانی.
به گزارش فوربز تصاویر بازی رونالدو برای یوونتوس را حدود ۶میلیون نفر لایک میکنند که واقعاً زیاد به نظر میرسد، اما این تنها ۲ تا ۳ درصد فالوئرهای او هستند؛ این تصاویر تنها به اندازه پستهای تبلیغاتی او برای شامپو و محصولات بهداشتی محبوبیت دارند اما سلفیها و عکسهایی که از خودش در کنار خانواده میگذارد یا در باشگاه بدنسازی مشغول فعالیت است، خیلی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و تقریباً دو برابر هواداران فوتبالی را درگیر میکند.
جورج کویل کارشناس بازاریابی شبکههای اجتماعی میگوید: «رونالدو میتواند تا آخر عمرش یک اینفلوئنسر باشد اگر بخواهد و البته میل به ادامه فوتبال نداشته باشد و بازهم میلیونها دلار درآمد داشته باشد اما تعداد آنهایی که در فوتبال تخصص دارند و مثل او تأثیرگذاری در شبکههای اجتماعی را به عنوان حرفه دوم انتخاب کردهاند، خیلی کم است.»
درآمد رونالدو از شبکههای اجتماعی یکی از دلایلی بود که باعث شد نخستین فوتبالیستی شود که به درآمد یک میلیارد دلار میرسد. توانایی او در به حداکثررساندن این درآمدها چشماندازی از آینده برای او به تصویر میکشد و البته نگرشی درباره تغییر مدلهای مالی فوتبال ارائه میکند.
کریستیانو رونالدو: کانال رسانهای
قدرت بازاریابی فوقستارههای بینالمللی فوتبال سابقه چند دههای دارد یعنی از آن موقع که روشی برای استفاده از آن وجود داشت. جرج بست از درخشش در فینال جام باشگاههای اروپا در سال ۱۹۶۹ استفاده کرد تا یک بوتیک مد در منچستر راه بیندازد و کوین کیگان از دو توپ طلا برای فروش رادیو استفاده کرد. تحول این بخش به اندازه تغییرات گسترده در خود فوتبال بوده. اگرچه بخشی از جامعه سنتی و قدیمی فوتبالیستها همچنین استفاده از شبکههای اجتماعی را مخل میدانند اما در حال حاضر باشگاهها از بازیکنی که بتواند تعداد فالوئرهایشان را بالا ببرد، استقبال میکنند. نمونه بارزش همین رونالدو و یکصد میلیون یورویی که غول ایتالیایی در اقدامی بیسابقه برای یک بازیکن ۳۳ ساله پرداخت کرد. مطمئناً یووه به دنبال جذب بخشی از مبلغ پرداختیاش برای فروش دوباره این بازیکن ۳۳ ساله نبوده و در واقع میخواسته یک سرمایه ورزشی را جذب کند: رونالدو یک کانال رسانهای است که به تنهایی بیشتر از کل یوونتوس قدرت جذب دارد.
یک سال قبل از آنکه رونالدو به یوونتوس بیاید، هر بازی بیانکونری به طور متوسط ۱٫۸میلیون نفر بیننده داشت که کمتر از یک درصد مخاطبان اینستاگرام CR۷ هستند. واکنش در شبکههای اجتماعی نسبت به انتقال او از رئال مادرید به یوونتوس متفاوت بود اما مهمتر این بود که ارزش مالی باشگاه تورینی به شدت بالا رفت. وقتی شایعه رفتن او به یوونتوس قوت گرفت، ارزش سهام باشگاه حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و حتی ادعا شد او ۳۰۰میلیون یورو به بالارفتن ارزش باشگاه در بازار کمک کرده. رونالدو توانایی ورزشی فوقالعادهای دارد و در این فصل تقریباً نیمی از گلهای یوونتوس در لیگ را زده. حساب اینستاگرام او بیشتر پاداشی برای باشگاه است.
اینستاگرام در برابر فوتبال
در همه سطوح فوتبال، جریان درآمدهای دیجیتال جایگزین شیوه کسب درآمد باشگاهها شدهاند. من پیش از این داستان «هشتگ یونایتد»، تیم دسته پنجمی انگلیس را که توسط افسی اسپنسر یوتیوب تشکیل شده، گفتهام و اینکه چطور میشود از طریق بازاریابی و پلتفرمهای آنلاین کسب درآمد کرد. در سوی دیگر این طیف منچستریونایتد است که توانست رشد اقتصادی قابل توجهی را با استفاده از پلتفرمهای دیجیتال ثبت کند. درآمد تبلیغات که بیشتر آن آنلاین است، نیمی از گردش مالی برخی از بزرگترین باشگاههای جهان را تشکیل میدهد. اهمیت آن با شیوع ویروس کرونا و محدودیتهایی که در پخشهای زنده به وجود آمده، خیلی بیشتر هم شده است. بنابراین داشتن بازیکنان ستاره با یک جایگاه قدرتمند در شبکههای اجتماعی که مورد توجه برندها برای رسیدن به بازار هدفشان باشد، اهمیت فوقالعادهای دارد.
البته همیشه هم این راه مؤثری برای تبلیغکنندگان نیست. کویل توضیح میدهد: «فوتبال مخاطبان سختگیرتری نسبت به خیلی از ورزشهای دیگر دارد. اگر یک بازیکن خوب بازی نکند، قطعاً در اینترنت سلاخی میشود. مهم نیست پستش چیست، همه کامنتها درباره فرم او خواهد بود.»
کویل یک مقایسه تحلیلی انجام داد درباره کمپینهای شبکههای اجتماعی بین بازیکنان حرفهای و اینفلوئنسرهای فوتبال؛ کسانی که در ارتباط با فوتبال هستند و فالوئرهای بسیاری در شبکههای اجتماعی دارند. او به این نتیجه رسید که از نظر جذابیت، انتخاب یک اینفلوئنسر با مخاطبان کمتر مؤثرتر است از یک بازیکن حرفهای که فالوئرهای خیلی زیادی دارد. او توضیح میدهد: «دلیلش آن است که چون آنها خالق محتوا هستند، گرایش دارند به این سمت که محتوایی تولید کنند که جذابیت بیشتری دارد و مهم نیست که تبلیغات باشد یا نباشد.»
کویل پستی پولی از ادن آزار که یک ساعت را تبلیغ میکرد، مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که اگر یک بازیکن فوتبال بخواهد از جایگاه خود در شبکههای اجتماعی برای فروش یک محصول استفاده کند، اصلاً موفق نخواهد بود: «درست مثل این بود که تصویری از او منتشر شود در حالی که آن ساعت را به دست بسته، خیلی ابتدایی بود. آن پست تنها یک درصد جذابیت داشت در حالی که فیلمهای بازی فوتبال آزار را یک میلیون نفر لایک میکنند.» کویل میگوید رونالدو با وجود شرکای تجاری قدرتمندش این کار را نمیکند: «اگر پستهای رونالدو در اینستاگرام بی کیفیت بود، دیگر رونالدوبودن او اهمیتی نداشت. برندها علاقهای به کار با او نداشتند چون نمیتوانست محتوایی تولید کند که برای آنها نتیجهبخش باشد حتی اگر او را بهترین بدانیم.»
کریستیانو رونالدو در برابر سوپربول
نقطه اوج شبکههای اجتماعی ستارههایی مثل رونالدو این است که غولهای سنتی بازار ورزشی را شکست دهند. سوپربول را قله تبلیغات ورزشی میدانند و کمپانیها محصولات خود را در تبلیغات گرانقیمت حین این مسابقه برای اولین بار به نمایش میگذارند. میزان مخاطبان آن در سال ۲۰۲۰ برابر ۹۹٫۹میلیون نفر بوده که نصف اینستاگرام کریستیانو رونالدو است. با توجه به اینکه این مسابقه سالی یک بار برگزار میشود و رونالدو ۲۴ ساعته با مردم است، تغییر نگاه به هزینههای دیجیتال برای برندها اجتنابناپذیر به نظر میرسد.
البته کونراد ویاچک، رئیس آنالیز و مشاوره اسپورتکال از گلوبالدیتا چنین نظری ندارد. او سؤال میکند: «اگر شما از یک خیابان رد شوید و از مقابل خانه یک نفر عبور کنید و از طریق پنجرهاش آگهی تلویزیونی را ببینید، آیا این به معنای آن است که شما جذب آن آگهی شدهاید؟ یا فقط از کنار آن رد شدهاید؟ شیوه نگاه من به شبکههای اجتماعی اینطور است که تا وقتی شما جذب نشوید و تا وقتی ذهنتان درگیر آن نشود، آن پست یا هر چیز فقط یک صدای پس زمینه است. از ۲۳۳میلیون فالوئر رونالدو چند نفر واقعاً جذب این پست میشوند؟ یک چیز درباره سوپربول. اگر به من بگویند صد میلیون نفر بازیها را تماشا میکنند، مطمئن هستم که این صد میلیون واقعاً بازیها را دیدهاند و واقعاً جذب محصول شدهاند.»
قرارداد رونالدو با یوونتوس فصل بعد تمام میشود. احتمالاً در ۳۶ سالگی این آخرین قرارداد بزرگ او باشد. اگر استعدادش رو به زوال بگذارد، آن ۲۳۳میلیون نفر میتوانند همچنان جیبهای او را پر کنند.
انتقام گرت بیل از زیدان و رئال؛ نمی روم!
گرت بیل قصد دارد تا پایان مدت قراردادش در رئال مادرید بماند و این یعنی که قهرمان لالیگا باید برخلاف میلش به بازیکنی دستمزد بدهد که جایی در برنامههای زینالدین زیدان ندارد. رئال مادرید سال گذشته بیل را در حالی که در آستانه پیوستن به تیم جیانگسو سونینگ چین بود و میتوانست از آن تیم هفتهای یک میلیون پوند حقوق بگیرد، متوقف کرد چرا که طرف چینی حاضر نبود بابت خرید این بازیکن ولزی به رئالیها پولی بپردازد.به این ترتیب بیل در مادرید ماندنی شد آن هم در حالی که جایی در برنامههایی زیزو نداشت. حالا کار به جایی رسیده است که کهکشانیها راضیاند او را به هر قیمی بفروشند اما خود بازیکن حاضر نیست برود و به نظر میرسد که به نوعی در حال تلافی کردن تصمیم سال گذشته باشگاه است که او را از تبدیل شدن به پردرآمدترین بازیکن دنیا باز داشت.
طبق چیزی که جاناتان بارنت، مدیر برنامههای بیل در مصاحبه اخیرش گفت، این بازیکن 31 ساله قصد ترک رئال مادرید را ندارد و با اینکه میداند شاید هرگز در ترکیب اصلی تیم به میدان نرود، ترجیح میدهد نیمکتنشینی باشد که سالانه 30 میلیون پوند از باشگاه حقوق میگیرد. به این ترتیب اگر رئال مادرید نتواند راهی برای خلاص شدن از دست بازیکن سابق تاتنهام پیدا کند، 60 میلیون پوند ضرر خواهد کرد و در نهایت هم او را به عنوان بازیکن آزاد از دست خواهد داد.
زمانی که رئال در منچستر برای بازی مقابل سیتی حضور داشت، گرت بیل در حال گلف بازی کردن رؤیت شد چرا که طبق ادعای زیدان خود او خواسته بود که رئال را در سفر به انگلیس همراه نکند. این تقریباً مشابه همان کاری بود که او ماه گذشته با چرت زدن روی سکوهای ورزشگاه محل بازی تیمش مقابل آلاوس انجام داد
از زمان از سرگرفته شدن لالیگا در ماه ژوئن، بیل تنها دو بازی برای رئال مادرید انجام داده که هر دوی آنها به عنوان بازیکن تعویضی در دقایق 61 مقابل ایبار و 71 مقابل مایورکا بوده است. به این ترتیب اگر تیمی در این دو سال باقی مانده به پایان قرارداد بیل و رئال مادرید پیدا نشود که خواستههای او را برآورده کند، مقامات باشگاه رئال مادرید باید تاوان تصمیم اشتباهشان در تابستان سال گذشته برای جلوگیری از انتقال بازیکن مازاد خود به چین را با ضرری قابل توجه بدهند آن هم در شرایطی که منابع مالی آنها پس از شیوع کرونا محدود شده است.
اخبار
گلزنترین تیمهای فصلی که تمام شد
پرونده فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ لیگهای اسپانیا، ایتالیا، انگلیس، آلمان و فرانسه بسته شد. مادریدیها گوی سبقت را از بارسلونا ربودند و قهرمان شدند، یوونتوس نهمین قهرمانی متوالی را ثبت کرد، لیورپول بعد از ۳۰ سال در انگلیس تسلط پیدا کرد و پاریسنژرمن هم در فرانسه یکهتازی کرد. اینها تیمهای قهرمان لیگ داخلی خودشان بودند، اما اینکه کدام تیم بیشترین گل زده را بین پنج لیگ معتبر اروپا دارد، در ادامه این مطلب بخوانید.
لیورپول: ۳۰ سال صبر برای هواداران لیورپول تا قهرمانی لیگ برتر بالاخره نتیجه داد. فصل فوق العادهای داشتند و موفق شدند ۹۹ امتیاز را کسب کنند. آنها در ۳۸ بازی که در لیگ برتر انجام دادند موفق شدند ۸۵ گل به ثمر برسانند. محمد صلاح و سادیو مانه با ۱۹ و ۱۸ گل بهترین گلزنان لیورپول بودند. محمد صلاح ۱۰ پاس گل را هم در کارنامه اش ثبت کرد. آنها با کمترین گل زده در مقایسه با سایر رقبا به جام پادشاهی جزیره بوسه زدند.
بارسلونا: فصل خوبی را سپری نکردند و بعد از قرنطینه هم درگیر بحران شدند. بارساییها در ۳۸ بازی موفق شدند ۸۶ گل به ثمر برسانند، یعنی یک گل بیشتر از لیورپول. با این حال قهرمانی نصیب کهکشانیها شد و دست بارسا از جام کوتاه ماند. لیونل مسی با زدن ۲۵ گل برای هفتمین بار جایزه پیچیچی را به دست آورد. او همچنین با خلق ۲۱ پاس گل یکبار دیگر در زمین جادو کرد.
آتالانتا: از اینجا به بعد آمار افزایش چشمگیری پیدا میکند. آتالانتا که تیم شگفتیساز فصل جاری بوده شاید جام کسب نکند، اما از نظر گلزنی با ۹۸ گل در ۳۸ بازی آمار خیرهکنندهای از خود به جا گذاشته است. بیشتر گلها توسط موریل، ایلیچیچ و زاپاتا زده شده و بین آنها تقسیم شده است. در بخش پاس گل نیز الخاندرو گومس کاپیتان تیم با ۱۶ پاس موفق شده خلاقیتش را در زمین مسابقه به رخ بکشد. مردان گاسپرینی تا همینجا هم شایسته احترام هستند.
بایرنمونیخ: اولین تیمی که رکورد ۱۰۰ گل را ثبت کرده بایرنمونیخ است. آنها در حالی گلهای خود را در بوندسلیگا سه رقمی کردند که ۳۴ بازی انجام دادند. نکتهای که ارزش کار باواریاییها را بیشتر و بیشتر میکند. ۳۴ گل به تنهایی توسط روبرت لواندوفسکی زده شد و ۲۱ بار هم توماس مولر با خلق موقعیت برای تیمش گل ساخته بود. تیم فلیک این قدرت هجومی را در لیگ قهرمانان اروپا هم با برتری ۳ گله مقابل چلسی ادامه داده است.
منچسترسیتی: حتی اگر در ۳۸ بازی ۱۰۲ گل زده باشی، اما دلیلی برای قهرمان شدنت وجود نخواهد داشت. تیم پپ گواردیولا ۱۷ گل بیشتر از لیورپول زد و در صدر جدول بیشترن تعداد گل در فصل جاری ایستاد. منچسترسیتی برای دومین بار در سه سال اخیر به این مهم دست پیدا میکرد. پنج بازیکن در این تیم با مثبت ۱۰ گل زده به کارشان خاتمه دادند که استرلینگ، آگوءرو، ژسوس، محرز و دی بروینه جزوشان بودند. در بین پاس گلها هم کوین بلژیکی ۲۰ بار همتیمیهایش را صاحب موقعیت گلزنی کرد.
پس از ده سال بدون رونالدو؛ اروپای بیپادشاه
سال عجیب و متفاوتی را سپری کرد. با یوونتوس قهرمان سریآ شد، رقابت آقای گلی را به چیرو ایموبیله واگذار کرد، در مرحله یکهشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف شد و طبیعتاً آقای گلی این تورنمنت را هم خیلی زود از دست داد. در توصیف عملکرد این فصل کریس بد نیست جدا از نکات گفته شده نگاهی هم به آمار و ارقام انداخت. ستارهای که همچنان گل میزند، حتی اگر تیمش حذف شود...
۳۷
کریس رونالدو با گلزنی مقابل لیون که آخرین گل فصلش بود توانست رکورد جدیدی خلق کند. او مجموعاً در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹، ۳۷ گل به ثمر رساند. او رکورد بیشترین تعداد گل در این باشگاه ایتالیایی را به نام خود ثبت کرد.
۱۰+
کریس در لیگ قهرمانان اروپا هم موفق شد یک رکورد جدید را صاحب شود. رونالدو با گلی که به لیون زد توانست با پیراهن سه تیم آمار بیش از ۱۰ گل در لیگ قهرمانان را ثبت کند. یونایتد ۱۵ گل، مادرید ۱۰۵ گل و یووه ۱۰ گل سهم کریس از لیگ قهرمانان اروپا است.
۲۰
برای کریس گلزنی در بازیهای خانگی مرحله حذفی سادهتر به نظر میرسد. ۲۰ گل در ۱۳ مسابقه خانگی مرحله حذفی نشان میدهد او به خوبی راه گلزنی در زمین خودی را بلد است.
۲۱
کریس در مرحله حذفی لیگ قهرمانان ۶۷ گل به ثمر رسانده است. یعنی ۲۱ گل بیشتر از رقیبش لیونل مسی که ۴۶ گل زده در کارنامه خود ثبت کرده است.
۶۷
آمار گلهای کریس در مرحله حذفی لیگ قهرمانان با ۶۷ گل به حدی بالا رفته که حالا حتی برای خیلی از تیمها رؤیاست. میلان، آرسنال و پاریسنژرمن با ۶۵، ۵۳ و ۴۱ گل در تعقیب کریس هستند.
۳
بعد از یورگ بات برای یوونتوس و فان نیستلروی برای منچستریونایتد، کریس سومین بازیکنی است که با ۳ تیم مختلف به یک تیم در لیگ قهرمانان اروپا گل میزند.
۷
یوونتوس در ۲ فصل اخیر ۷ گل در مرحله حذفی لیگ قهرمانان داشته که همگی در اتفاقی عجیب توسط کریس به ثمر رسیده است.
اخبار
مرحله یکچهارم نهایی لیگ اروپا؛ به پیش
مکان: آلمان؛ رویداد: لیگ اروپا. از امشب ۸ تیم مرحله یکچهارم نهایی لیگ اروپا در آلمان برای رسیدن به فینال این تورنمنت تلاش میکنند. مسابقاتی که تکبازی است و بازی برگشتی ندارد که فرصت جبران داشته باشند. امشب منچستریونایتد و اینتر با رقبای دانمارکی و آلمانی مصاف خواهند داد. شیاطینسرخ و نراتزوری نمیخواهند فرصت خوب کسب یک جام در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ را از دست بدهند.
اینتر – بایرلورکوزن؛ مأموریت آنتونیو
سرنوشت مائوریتسیو ساری در انتظار آنتونیو کونته است؟ نمیدانیم! باشگاه یوونتوس غافلگیرمان کرد اما باشگاه اینترمیلان شاید صبرش بیش از این حرفها باشد. اگر اینتر پس از ناکامی در کسب اسکودتو، در لیگ اروپا هم به فینال نرسد، شاید کارش با کونته تمام شود. هنوز نمیتوان در اینباره حدسی زد. شرایط اینتر هم بد نیست، تنها در مقطعی قبل از شیوع کرونا نتایجی گرفتند که از کورس قهرمانی جا ماندند. حالا هم میتوان در کنار منچستریونایتد، اینتر را یکی از شانسهای نخست قهرمانی دانست. مأموریت کونته بهدلیل تکبازی بودن نبرد با لورکوزن دشوار است. بازی هم در کشور حریف برگزار خواهد شد. لورکوزن همتیمی است که شاید غافلگیرشان کند. تیمی که در خط حمله عملکرد خوبی دارد اما خط دفاعیاش برخی اوقات متزلزل نشان میدهد. وجه مشترک هردو تیم این است که از لیگ قهرمانان اروپا به لیگ اروپا آمدهاند. اینتر در رقابت با بارسلونا و دورتموند برای صعود ناکام بود و یوونتوس و اتلتیکومادرید هم مانع صعود لورکوزن شدند. در لیگ قهرمانان اروپای فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ این دو تیم با یکدیگر مصاف دادند که هردو بازی را اینتر برد. اینتر در مراحل قبل لودوگورتس و ختافه را حذف کرد و لورکوزن هم پورتو و رنجرز را کنار زد. عملکرد تهاجمی اینتر این تیم را امیدوار به صعود میکند. تیم کونته در کل این فصل فقط در ۳ بازی سری A گل نزده و در بازیهای اروپایی هیچگاه بدون گل زده زمین را ترک نکرده است.
منچستریونایتد – کپنهاگن؛ اوله در جستوجوی جام
شاید به جرأت بتوان گفت مدتها بود که منچستریونایتد را تا این حد سرحال نمیدیدیم، حتی در فصلی که با هدایت ژوزه مورینیو قهرمان لیگ اروپا شدند. حالا منچستریونایتد هم جذاب بازی میکند و هم مهرههایی دارد که هوادارانشان را به آینده امیدوار میکنند. شاید فصل آینده آنها را در نزدیکی مدعیان قهرمانی دیدیم. لیگ اروپا تا اینجا چالش دشواری برای شیاطینسرخ نبوده و به نظر میرسد در شرایط فعلی مدعی اول قهرمانی باشند. به غیر از باخت مقابل چلسی در جامحذفی، تیم اولهگنار سولشائر از ژانویه شکست نخورده و این اتفاق هوادارانشان را خوشحال کرده. بعد از کنار زدن لاسک که به راحتی اتفاق افتاد، حریف امشبشان کپنهاگن دانمارک است. در لیگ قهرمانان اروپای فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ با این حریف روبهرو شده بودند و دبل کردند. کپنهاگن با کامبک زدن مقابل باشاکشهیر نشان داد برای نبرد در کلن مقابل حریف نامدار انگلیسی آماده است. برخلاف یونایتد، کپنهاگن در مرحله گروهی لیگ اروپا بهسختی جواز صعود را گرفت. با این حال تیمهای سلتیک و باشاکشهیر رقبای قدرتمندی بودند که حذف کردند. سولشائر خوب میداند از این مرحله کار تیمش سختتر خواهد بود و شاید دیگر خبری از زدن ۵ گل به حریف نباشد. کپنهاگن هم نبرد بر سر قهرمانی سوپرلیگ دانمارک را به میتیلند واگذار کرده و دوست ندارد از لیگ اروپا هم خیلی زود کنار برود.
چه تیمی از حذف رئال و رونالدو خوشحال شد؟
لیگ قهرمانان اروپا جمعه پس از پنج ماه از سر گرفته شد و در نخستین شب دو تیم بزرگ رئال مادرید و یوونتوس حذف شدند. سفیدپوشان که به ورزشگاه اتحاد رفته بودند تا شکست ۲ بر یک را جبران کنند دوباره با نتیجه مشابه مغلوب منچسترسیتی شدند. یوونتوس در خانه پیروز شد اما این برد برای صعود کافی نبود. پس از این که ممفیس دپای گل نخست لیون را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند کریستیانو رونالدو توانست دبل و نتیجه را جبران کند اما بانوی پیر برای صعود باید یک گل دیگر به ثمر می رساند که این اتفاق نیفتاد و از این رقابت ها کنار رفت.
حذف رونالدو و رئال مادرید خبر خوشی برای اتلتیکومادرید محسوب می شود چون ستاره پرتغالی و سفیدپوشان کابوس روخی بلانکو در لیگ قهرمانان هستند. تنها آن ها توانستند در مراحل حذفی شاگردان دیگو پابلو سیمئونه را حذف کنند. رئال مادرید چهار بار شکست اتلتیکو را رقم که زد که دو بار این اتفاق در فینال رخ داد و قرمز و سفیدپوشان در کسب جام ناکام ماندند. سال گذشته نیز رونالدو با یوونتوس شکست ۲ بر صفر در ورزشگاه واندا متروپولیتانو را با پیروزی ۳ بر صفر جبران کرد. هر سه گل بانوی پیر را ستاره پرتغالی به ثمر رساند تا دوباره با پیراهن تیم دیگری اجازه صعود به اتلتیکو را ندهد.
اکنون قرمز و سفیدپوشان با شکست لیورپول، مدافع عنوان قهرمانی در مرحله یک چهارم نهایی حضور دارند و با توجه به قرعه نسبتا آسانی که پیش رو دارند می توانند از این فرصت بهترین بهره لازم را ببرند تا به هدف خود یعنی قهرمانی برسند. آن ها در گام نخست باید به مصاف لایپزیگ بروند و در صورت پیروزی با برنده دیدار پاری سن ژرمن و آتالانتا روبرو خواهند شد. سپس فینال را پیش رو خواهند داشت و مطمئن هستند که دیگر با رونالدو و رئال مادرید در این مرحله روبرو نخواهند شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4334/20051/79840
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4334/20051/79841
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4334/20051/79842
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4334/20051/79843
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4334/20051/79845
|
عناوین این صفحه
- تصمیمی به سبک یوونتوس
- فالوئرهای اینستاگرام رونالدو، فوتبالی نیستند!
- انتقام گرت بیل از زیدان و رئال؛ نمی روم!
- اخبار
- اخبار