|
افزایش آثار در آغاز هفته سوم؛
صد اثر صد هنرمند ۱۰۰ تایی می شود
بیست و هشتمین صد اثر صد هنرمند گالری گلستان در حالی وارد هفته سوم برپایی خود شده است که به طور متوسط روزانه شش اثر فروخته است.
به گزارش امتیاز؛ این رویداد که از دهم مرداد آغاز شده به جهت روزهای کرونایی به صورت مجازی و در وب سایت گالری گلستان دایر است؛ فروش آنلاین ۹۲ کار در دو هفته نخست اتفاق جالب توجه این رویداد تابستانی قدیمی است.
صد اثر صد هنرمند بیست و هشتم با ارائه ۳۰۶ نقاشی،مجسمه و خط کار خودش را آغاز کرد اما اکنون و در آغاز هفته سوم ۳۵۰ اثر به روی سایت گالری گلستان چشم انتظار دوستداران هنر و خریداران و مجموعه داران هنری است؛ در میان آثار تازه رسیده دو کار بسیار زیبای فریده لاشایی چشم ها را خیره می کند؛ اما همچنان اقبال بزرگ متعلق به جوانان هنرمند است،اکثریت قریب به اتفاق خریداران ترجیح داده اند کارهای جوانان را بخرند که بخش بزرگی از این رویداد را به تسخیر خود درآورده اند.
به رسم سالیان دراز صد اثر صد هنرمند، تلاش شده هر اثری از هر هنرمندی به فروش رسید کار دیگری از او جایگزین شود. هر چند که محدودیت های نقل و انتقال فیزیکی آثار و ضرورت رعایت قرنطینه مشکلاتی را هم برای این نمایشگاه به همراه داشته است.
از بدو تاسیس رویکرد اصلی صد اثر صد هنرمند، تشویق مردم به خرید اثر هنری ست و از حدود یک دهه پیش که قیمت آثار هنری جهشی ناگهانی داشت تلاش بسیار دارد با تعدیل قیمت ها این امر مهم را فرهنگ سازی کند. در همین راستا لیلی گلستان بارها گفته است:» چرا باید کار جوانی که نخستین نمایشگاه خود را برگزار کرده است چندین میلیون تومان قیمت داشته باشد. من در «صد اثر» همیشه هنرمندان را توجیه میکنم که باید قیمت کارها مناسب باشد. به هیچ وجه کاری که بی جهت گران اعلام شده را قبول نمی کنم و خوشبختانه همه هنرمندان هم منطق مرا میپذیرند.»
مدیر گالری گلستان و طراح این رویداد برای مشارکت هر چه بیشتر مردم در رونق اقتصاد هنر و گردش مالی افزون تر در بازار هنر، ابایی از فروش قسطی اثر هنری ندارد و گاه بدون چک و ضمانت، کار هنری را قسطی می فروشد. خانم گلستان می گوید سال هاست قسطی اثر هنری می فروشد و هیچ وقت پیش نیامده کسی پولش را ندهد. اتفاقا برخی از بهترین خریداران گالری اش با چنین رفتاری جذب بازار هنر شده اند.
اما شکل گیری نمایشگاه «صداثر صدهنرمند» به سال ١٣٧١ برمی گردد، خانم گلستان در این باره می گوید:»
گالری گلستان کار خود را از سال ١٣٦٧ آغاز کرد و تا سال ١٣٧١ ،فصل تابستان و به خصوص مرداد ماه مانند همه گالری ها ما هم تعطیل بودیم؛ اما چون منزل من در کنار نگارخانه بود، همیشه مشتریان خارج از کشور که تابستان به ایران میآمدند، از من کار میخواستند و مجبور بودم با وجود تعطیلی، گالری را باز کنم و به آنان کار بدهم، به همین دلیل تصمیم گرفتم مرداد ماه وقتی همه گالری ها تعطیل هستند، رویدادی را برپا کنم، نمایشگاه «صداثر صدهنرمند» این گونه متولد شد؛ در آغاز واقعا مسافران خارج از کشور بیشترین مشتریان این نمایشگاه بودند اما رفته رفته چنانکه در این سال ها می بینید مخاطبان داخلی اش بیشتر و بیشتر شده است؛ در سال ۱۳۷۱ شمار هنرمندان شرکت کننده کمتر از صد هنرمند بود، فکر کنم حدود ٧٥هنرمند. من در آن زمان نام نمایشگاه را «صداثر صدهنرمند» گذاشتم تا در آینده به صد برسد؛ اما در این سال ها مشارکت هنرمندان خیلی بیشتر از ۱۰۰ شده است.»
علاقمندان می توانند تا ۳۰ مهر از این نمایشگاه در www.golestangallery.com دیدن کنند و در اینستاگرام گالری گلستان منتخبی از آثار را ببینند.
سعید پوراسماعیلی: المپیاد فیلمسازی نوجوانان با تجربه بیشتر و ایدههای جدیدتر
حمایت آموزش و پرورش، المپیاد را به یک حرکت ملی بدل میکند
عضو شورای سیاستگذاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: این المپیاد هر دوره با تجربه بیشتر و ایدههای جدیدتر برگزار میشود.
به گزارش امتیاز، سعید پوراسماعیلی اظهار داشت: از نخستین دوره برپایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران این حرکت به دلیل مواجهه با افکار و نگاه نوجوانان به جهان امروز، دارای ویژگیهای منحصر به فردی بوده است.
او با اشاره به این که سینما مهمترین ابزار ارتباطی موثر در بین نوجوانان است، تأکید کرد: دیدن فیلم و ایدههای این نسل در المپیاد، بازتابنده وضعیت امروز نوجوانان و نگاه پرسشگر و تحلیلگر آنها به زندگی است. بر اساس نظرسنجی از نوجوانان شرکتکننده در المپیادهای قبلی، میتوان به میزان رضایت آنها و حجم مشارکت در دورههای بعد پی برد، چنانچه افزایش هر ساله استقبال از این رویداد، نشانگر روند رو به رشد و اثرگذاری المپیاد است.
مدیر آموزش انجمن سینمای جوانان ایران اظهار داشت: از نگاه برگزارکنندگان، شناخت و کشف استعدادهای برتر فیلمسازی از بین شرکتکنندگان و همچنین ارزیابی جهان نوجوانان از دریچه دوربین، ارزشمند و قابل بهرهبرداری است.
عضو شورای سیاستگذاری این دور از المپیاد در ادامه بیان کرد: ارتباط نوجوانان با نسلی که خالق سینمای کودک و نوجوان بودهاند، به تنهایی یک شاخصه ارزشمند و برای آنها شوقانگیز است. طبیعتا برای فیلمسازان حرفهای سینما هم ارتباط مستقیم با جهان نوجوانان امروز جالب و قابل توجه است. این تعامل بسیار سازنده و ارزشمند است و در شکل آموزشهای کارگاهی به روش مدارس سینمایی- شبیه آن چه در انجمن سینمای جوانان ایران اتفاق میافتد- کاملا مفید و سودمند است و به تولید فیلمهای درخشانی میانجامد که بیش از تکنیک و مهارتهای سینمایی، سرشار از زندگی و لحظات سینمایی است.
پوراسماعیلی گفت: سال گذشته این همراهی باعث پرورش ایدههای نوجوانان شد. این ایدههای خام اما ناب، در یک کارگاه گروهی برای بدل شدن به سینما و تصویر پرداخت شدند و نهایتا پس از جشنواره به مرحله تولید رسیدند. به طوری که اکنون با تعداد زیادی فیلم مواجه هستیم که ایده آنها در المپیاد قبلی پرورش پیدا کرده است.
او گفت: بهتر است تمام نوجوانان در سراسر کشور از زمانی که در بازه سنی المپیاد قرار میگیرند؛ از طریق دبیرخانه ثابت المپیاد، با این شکل از فیلمسازی آشنا شوند. آنها باید بدانند که در این بازه زمانی میتوانند هر سال دست به تجربه فیلمسازی بزنند و بیانگر موضوعات خود از دریچه دوربین باشند.
عضو شورای برنامهریزی محتوایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان اظهار داشت: این حرکت به حمایت وزارت آموزش و پرورش برای آشنایی و هدایت نوجوانان به المپیاد فیلمسازی نیاز دارد تا به یک حرکت ملی تبدیل شود. در این شرایط المپیاد قادر است با تمام ظرفیت و توان خود ظاهر شود و در یک رقابت گسترده، استعدادهای بیشتری را شناسایی کند. نوجوانان نیز در آمادگی قبل از شرکت در المپیاد باید بیاموزند که به جهان پیرامون و همچنین دنیای پر از تخیل ذهن خود، با کنکاش و دقت بیشتری نگاه کنند و برای تصویر کردن آنها، ایدههای سینمایی پیدا کنند.
او تأکید کرد: سینمای شخصی هر نوجوان وقتی شکل میگیرد که بیاموزد فقط از نگاه خود به جهان بیاندیشد و فیلمهایش را تحتتأثیر تجربه زیسته و جهان ذهنی خود خلق کند، نه تحتتأثیر فیلمهایی که میبیند. این مهمترین هدف المپیاد است که هر سال میتواند گام بلندتری برای تکامل و بلوغ هدف خود بردارد.
داوران «موسیقی جوان» پلیس نیستند!
چند روایت متفاوت از یک رویداد
دستاندرکاران برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با برگزاری یک نشست رسانهای به تشریح جزئیات برگزاری این رویداد موسیقایی که در دوره چهاردهم به صورت آنلاین برگزار میشود، پرداختند.
هومان اسعدی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ابتدای این نشست رسانهای گفت: درباره کلیات جشنواره سالهاست که صحبت شده و من تلاش میکنم در این جلسه درباره ویژگیهای این دوره صحبت کنم. آنچه در این دوره از جشنواره اتفاق میافتد قطعاً متناسب با حال و هوای روزهای کرونایی است و در شرایطی که بسیاری از رویدادهای موسیقایی در دنیا تعطیل شده ما تلاش کردیم تا با بهرهمندی از امکانات فضای مجازی یک جشنواره متفاوت را برگزار کنیم. چون جشنواره یک ماهیت تک نوازی دارد بنابراین پتانسیل وجود داشت که فضای جشنواره در قالب یک رویداد مجازی برگزار شود.
شرایط برگزاری یک جشنواره مجازی به روایت دبیر
وی با اشاره به استفاده از امکانات سامانه «بامک» انجمن موسیقی ایرانی برای حضور شرکت کنندگان در این دوره جشنواره که متناسب با روزهای کرونایی صورت گرفت، بیان کرد: ما تا چند وقت پیش هم در حال بررسی شرایط برای برگزاری فیزیکی جشنواره در تالار رودکی بودیم اما به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی در این دوره نمیتوانیم شاهد حضور فیزیکی هنرمندان شرکت کننده در جشنواره باشیم. به همین منظور تمامی آثار شرکت کننده در جشنواره در قالب اجراهای آفلاین آثار خود را ارائه میدهند. البته یک بخش استثنایی داریم که به صورت آنلاین برگزار میشود و آن بخش حفظ ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی است که نمیتواند به صورت آفلاین برگزار شود، از این جهت در این بخش شاهد اجرای آنلاین شرکت کنندگان هستیم که خوشبختانه هیچ کدام از شرکت کنندگان مشکلی برای حضور ندارند.
علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست رسانهای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: ما در این جشنواره حدود ۱۴۰ شاخه موسیقایی را پوشش میدهیم که به نوعی ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره خواهد بود. آنچه در این رویداد تا به امروز سپری شده داوری بیش از ۱۹۵ ساعت اجرا از شهرهای مختلف کشور بوده که توسط هنرمندان ارزنده موسیقی کشورمان صورت گرفته است.
آذین موحد مدرس دانشگاه و عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این نشست گفت: علیرغم اینکه شرایط ظاهری جشنواره دربرگیرنده پویایی یک اجرای زنده جشنوارهای نیست شاید این شرایط از نظر برخیها موجب افول جشنواره باشد اما خوشبختانه این نکته اتفاق نیفتاد و با تلاشی که از سوی ستاد جشنواره صورت گرفت ما شاهد روند رو به رشدی در حوزه کیفیت و کمیت آثار بودیم. این در حالی است که به گواه بسیاری از داوران و کارشناسان سطح آثار شرکت کننده در این رویداد به ویژه در حوزه نوازندگی از افزایش برخوردار بوده و این میتواند نوید بخش اتفاقات خوبی برای موسیقی ما باشد.
وی افزود: این هنرمندان جوان در این دوره نهایت تلاش خود را انجام دادند تا نسبت به اجباری که برای حضور در منزل داشتند سکوت و تمرکز بیشتری برای نوازندگی داشته باشند. این نکته بسیار مهمی است که میتواند به عنوان یک دستاورد برای جشنواره موسیقی جوان در دوره چهاردهم به حساب آید. به اعتقاد من این موضوع یک فرآیند آموزشی منسجم و متمرکزی است که بنا به شرایط کرونایی به وجود آمده و موجب شده که سطح کیفی آثار نیز ارتقا پیدا کند که امیدوارم در سالهای بعد نیز مورد توجه هنرمندان قرار گیرد و آن را از دست ندهند.
موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد
حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز در این نشست با اشاره به حضور قابل ملاحظه شرکت کننده در جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: نظر شخصی من این است که ما در حوزه موسیقی ایرانی شاهد کیفیت خوبی نسبت به حوزه موسیقی کلاسیک در این دوره از جشنواره نبودیم. متأسفانه در ایران هنوز هیچ هماهنگی بین مجموعههای دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی وجود ندارد. ما باید بتوانیم با آموزش درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم. اتفاقاً به خاطر همین هرج مرج بودن در حوزه آموزش شاهد برداشتهای متفاوتی بودیم که نمود خود را در آثار شرکت کننده جشنواره چهاردهم نشان داد. عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ادامه داد: من بر این باورم که تمامی جشنوارهها در ایران نیازمند یک تحول اساسی است. ما در بسیاری از موارد نسبت به بسیاری از نکات دچار عقب گرد شدیم. ما اکنون در شرایطی هستیم که فقط میخواهیم از عقبه خودمان دفاع کنیم انگار کاری به آن چه پیش روی ماست نداریم. این نکتهای است که خوشبختانه در ادبیات به شکل درست تری هدایت شده و ما شاهد این هستیم که همه مواردی که در ادبیات اتفاق افتاد بسیار پیشرو تر از موسیقی بوده است. من هنوز باورم نمیشود که اکنون بعد از ۵۰ سال باید همچنان بر سر چیزهای چانه زنی کنیم که واقعاً در شرایط به روز جامعه قرار ندارد. وی تصریح کرد: «فکر آزاد» یکی از نکات مهمی است که باید در حوزه موسیقی ایرانی به آن توجه کرد. در این راه بچههای دانشجو اصلاً تقصیر ندارند بلکه این سیستم آموزشی است که مناسب سن فکر نمیکند و شرایطی را ایجاد میکند که هنر آموز از آزادی عملی در حوزه فراگیری آموزش برخوردار نباشد. این موضوعی که به آن اشاره میکنم دربرگیرنده نکات مهمی است که اکنون باید به آن توجه کنیم. متأسفانه همین الان فردی بخواهد در کنکور شرکت کند اولاً باید پنهان کند که استادش پیش از این چه کسی بوده چون ممکن است فرد امتحان گیرنده با استاد او مشکلی داشته باشد. یعنی هیچ گونه آزادگی در این چارچوب وجود ندارد که دانشجو بتواند بر اساس آن در جریان آموزش موسیقی حضور داشته باشد.علیزاده گفت: ما باید بدانیم که در این عرصه آموزشی چه چیزهایی برای دانش آموزان و دانشجویان موسیقی داریم. من در اینجا از همه هنرمندان دعوت میکنم که در این راه حضور جدی داشته باشند. به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان اگرچه یک جشنواره دولتی است اما توانسته جریان خوبی را در عرصه موسیقی به وجود آورد. من معتقدم موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد. من بر این باورم در موسیقی به قدری زندگی و عشق وجود دارد که اگر در نگرش آموزشی این هنر نگاه سرد و مرگ آوری داشته باشید تا صد سال دیگر هم کار کنیم اتفاقی نمیافتد. این موسیقی در نتیجه تحولات اجتماعی به وجود آمده که باید بر این اساس با زمان حال و آینده خود را وفق دهد. ما نباید به جای هیأت داوران نقش پلیس را برای هنرمندان ایفا کنیم. این موسیقی به قدری دارای گرما و عشق است که میتواند بهترین اتفاقات را رقم بزند.
انجام چند کار مهم در بخش موسیقی نواحی جشنواره چهاردهم
حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان هم در این نشست گفت: یک کار جدیدی در بخش موسیقی نواحی امسال طراحی شد. ما در این بخش شرایط را طوری چیدیم که مجموعه رپرتوارهای مشخصی برای شرکت کنندگان تعیین شود. شرایطی که موجب شد ما نتایج مثبتی را از آن استخراج کنیم. این مساله را مطرح کردم تا بگویم وقتی یک جشنواره استمرار پیدا میکند میتواند نتیجههای خوبی برای انتقال تجربه داشته باشد.چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.
اخبار
بازپخش فیلمهای قدیمی در سینماها بلامانع است
۲فیلم جدید روی پرده
مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جلسه امروز ۲۶ مردادماه شورا گفت: در جلسه امروز مقرر شد فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت در گروه آزادی و فیلم سینمایی «بی حسی موضعی» ساخته حسین مهکام در گروه مگامال بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی روی پرده بروند.
شایسته با اشاره به اکران فیلمهای قدیمی مانند فیلمهای اصغر فرهادی بیان کرد: ما اجازه دادیم فیلمهای اکران ۲ در صورت داشتن پروانه نمایش تحت نظر محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی اکران شوند. این موضوع از نظر شورا بلامانع است بر همین اساس فیلمهای دیگری که پیش از این روی پرده رفتهاند اگر پروانه نمایش داشته باشند میتوانند روی پرده بیایند. اینکه بعد از چند روز آن فیلمهای قدیمی از پرده پایین آمد احتمالاً به این دلیل بوده که سینماداران دیدهاند فروش آنها بسیار پایین بوده و اکران آنها را ادامه ندادهاند. اما به طور کلی موضوع اکران مجدد از نظر شورای صنفی بلامانع است.
دبیر شورای صنفی نمایش اظهار کرد: در این جریان، اکران فیلمهای کارگردانهای خاص مطرح نیست بلکه هر فیلمی که پروانه نمایش داشته باشد در صورتی که پخشکنندهاش با سینمادار توافق کند میتواند اکران شود. به این ترتیب فیلمهایی که قبلاً اکران شدهاند باز هم میتوانند روی پرده بیایند که این مصوبه شوراست.
شایسته در پایان درباره تعداد زیاد فیلمهای خارجی روی پرده مطرح کرد: فیلمهای خارجی که از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرند میتوانند روی پرده به نمایش گذاشته شوند در حال حاضر نیز تعدادی از فیلمهای روی پرده پروانه دارند که توانستهاند اکران شوند با این حال فیلمهایی که باید شورای صنفی نمایش معرفی کند هنوز روی پرده نیامده است.
شایعه مرگ مغزی کذب است
تشریح آخرین وضعیت درمانی محمدرضا شجریان
حسن عباسی از دوستان و پزشکان نزدیک به محمدرضا شجریان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت درمانی این خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی تا ظهر امروز یکشنبه ۲۶ مردادماه بیان کرد: هنوز چیزی از زمان ورود استاد به بیمارستان تغییر نکرده و تیم پزشکی بیمارستان بهطور کامل نسبت به کنترل اوضاع جسمی این هنرمند اقدامات لازم را انجام میدهند. این در حالی است که برای تشخیص قطعی موارد مربوط به درمان و حتی ترخیص در حال حاضر قضاوت زود است چرا که یک تا دو روز طول میکشد تا بتوانیم علاوه بر کنترل دارویی تب و عفونت موجود، نظر قطعی را اعلام کنیم.
عباسی در عین حال تأکید کرد: البته همین که در این ساعات هنوز چیزی رو به بدتر شدن نرفته است، با توجه به شرایط میتواند خبر خوبی برای همه باشد.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار برخی از شایعات در فضای مجازی و محافل رسانهای مبنی بر مرگ مغزی محمدرضا شجریان گفت: به هیچ عنوان این شایعه صحت ندارد و همکاران بنده در تیم پزشکی بیمارستان با نهایت تلاش و دقت نسبت به کنترل اوضاع جسمانی استاد که هم اکنون در آی سی یو به سر میبرد، کارهای لازم را انجام میدهند. محمدرضا شجریان هنرمند باسابقه عرصه موسیقی که طی سالهای اخیر در بستر بیماری است، صبح روز شنبه بیست و پنجم مردادماه با انتقال به بیمارستان در بخش مراقبتهای ویژه بستری شد. وی در سالهای اخیر چندین بار به دلیل وخامت حال در بیمارستان بستری شده بود اما از فروردینماه امسال با ترخیص از بیمارستان، در منزل مراحل مراقبت و درمان را سپری میکرد.
اخبار
استرسها، امیدها و خط قرمزها
پشت صحنه «عصر جدید» چه خبر است؟
«محمدجان همه چی حله؟ همه چی چک شده دیگه؟» اینها اولین جملاتی است که از احسان علیخانی در پشت صحنه «عصر جدید» میشنوید، وقتی همه در تکاپوی اجرایی هستند که بهصورت «معلق» ما بین زمین و آسمان قرار است انجام شود. اینجا پشت صحنه «عصر جدید» است؛ برنامهای که این روزها عنوان پربینندهترین برنامههای تلویزیونی را به خود اختصاص داده است و البته در ابتدای پخش به دلیل کپی ساختاری از «آمریکاز گات تلنت» با حاشیهها و انتقادهای فراوانی مواجه بود، اما از همان ابتدا هم مورد توجه مخاطب قرار گرفت و هر یک از شرکتکنندهها همچون یک ستاره و حتی سلبریتی به شهرت رسیده و به قول خودشان زندگیشان به قبل و بعد از حضور در «عصر جدید» تقسیم شد. حالا بعد از پخش دو فصل که این برنامه دو ساله شده است شاید برای بسیاری جذاب و کنجکاویبرانگیز باشد که بدانند در پشت صحنه هنرنمایی ستارههایی که ضربدرهای سفید و قرمز از داوران میگیرند و مربیانی که گاه در حد چند ثانیه واکنشها و ریاکشنهای هیجانی یا حتی عصبی آنها را در قاب تلویزیون میبینیم چه میگذرد. چقدر از این ماجراها جوسازی و برای جذابیتهای برنامه است و چقدر برآمده از اتفاقات واقعی است؟ یا چقدر از شوخیها و دعواهای داوران برای هیجان مسابقه است یا اصلاً نقش مربیان عصر جدید در کشف و پرورش استعدادها چقدر است؟ و اصلاً لوکیشن یک برنامه حدوداً ۳۰۰ نفره که فقط تیم نویسندگانش به ۱۲ نفر میرسند، چه مختصاتی دارد؟
آمبولانس، تبسنجی و ورود...
برای پیدا کردن پاسخ همین سوالات و دانستن آنچه در پشت صحنه «عصر جدید» میگذرد یک روز عصر به لوکیشن برنامه میرویم که در ورزشگاه آرارات واقع شده است. ساعت از ۶ عصر گذشته است که جلوی در لوکیشن میرسیم. کنار در کوچک سبز رنگ لوکیشن، آمبولانس اولین چیزی است که نظرتان را جلب میکند. ماشینی که میفهمید روزهای تمرین و ضبط از ساعت ۱۴ اینجاست تا به تبسنجی و چکاپ اکسیژن خون افرادی بپردازد که به این لوکیشن وارد میشوند. از در که وارد میشوید همان ورودی یک نفر اسمتان را با لیست آفیش چک میکند. وقتی میفهمد خبرنگارم مجوز حمل موبایل، پروتکلهای بهداشتی و سایر موارد حل میشود و میتوانم وارد شوم. به یک راه پله میرسم و از آن بالا میروم، اینجا شبیه همان قسمتی است که در مرحله «راستی آزمایی» هرکسی به مرحله بعد راه مییافت و یا رد میشد با شوق یا غم این پلهها را پایین میآمد. بخشی از لوکیشن را طی میکنم و اولین استودیویی که میرسم محلی است که شرکتکنندهها میتوانند اجرای یکدیگر را تماشا کنند.به این فضا «گراندهال» میگویند و شرکتکنندهها از طریق ویدئووال اجراها را پیگیری میکنند؛ صفحه نمایش بزرگی که هم تصویر و هم صدایش شما را بیشتر از الایدیهای خانگی تحت تأثیر قرار میدهد و چند برابر بزرگتر و پرشکوهتر جلوه میکند و برای همین است که شاید در منزل فکر کنید اجرا چندان هم هیجانانگیز نبود اما اینجا همه یک باره دست میزنند یا واکنشهای هیجانی نشان میدهند، درحالیکه کسی هم نیست که هدایت یا کارگردانیشان کند و اصلاً در این شرایط کرونایی که هیچ دوربینی هم اینجا نیست که از پشت صحنه تصویربرداری کند، هرکس هر صحنهای که برایش جذاب است دست میزند و شرکتکننده یا گروه رقیب خود را تشویق میکند. پیش از کرونا البته دوربینهایی بود که اتفاقات پشت صحنه را هم ضبط میکرد و یکی از آن اتفاقات هیجانها و دست به دعا برداشتنهای خانوادهها و همراهان بود. حالا این روزها حتی خانوادهها هم از حضور در این لوکیشن منع شدهاند. شرکتکنندهها روی نیمکتهایی مقابل ویدئو وال نشستهاند. مربیان هم در رفت و آمد هستند مربیان مختلف مثل بهرام عظیمی که بیشتر او را با عنوان کاریکاتوریست و انیماتور و کارگردان انیمیشنهایی چون «تهران ۱۵۰۰» میشناسیم یا حمیدرضا ترکاشوند در حوزه موسیقی، سعید فتحی روشن مربی شعبده بازی، محمد زارع در حوزه حرکات آکروباتیک و سیرک، روزبه معینی و دیگران. میروند میآیند و گاه با شرکتکنندهها گفتگو میکنند. شرکتکنندهها شامل شعبدهبازان، یک خواننده و چند نفری دیگر میشوند. محمد بازوپیشه جوان شیرازی کوتاه قامت نیز قرار است اجرایی داشته باشد.
آمادهسازی برای اجرایی معلق بین زمین و آسمان
پیش از اجرای او، محمد زارع میرود تا همه چیز را یک بار دیگر چک کند. زارع همانقدر که در برنامه اهل سکوت است در استودیو هم انگار با نگاهش حرف میزند. با این حال در پشت صحنه میفهمید آنقدر موفقیت شرکتکنندهها برایش مهم است که برای برخی حتی به خانههایشان رفته و برای همفکری بیشتر، شبی را هم با آنها سپری کرده است.زارع میرود تا استودیو را آماده کند و با پایان این آماده سازی است که احسان علیخانی میپرسد: «محمدجان همه چی حله؟» شوخی و جدی جملاتی میگوید که بتواند از امنیت فضا برای بازی و حرکت در میان زمین و آسمان اطمینان حاصل کند جملاتی که بین خودش و محمد زارع رد و بدل میشود و بعد از آن اجرا شروع میشود. محمد بازوپیشه با شروع موسیقی به صحنه وارد میشود؛ شرکتکننده کوتاه قامتی که در اجرای اول توانست با قصهای که با حرکات ریسکپذیر همراه کرد، داوران را به هیجان بیاورد. او این بار با گریم و لباس متفاوتی ظاهر شد گریمی که برای لحظهای پیتر دینکلیج بازیگر سینمای جهان را برای برخی تداعی کرد. با شروع اجرای بازوپیشه، همه محو این اجرا میشوند مربیانی مثل فتحیروشن یا باقی هم اجراها را کامل میبینند. تقریباً همه ماسک دارند، چندی پیش هم اعلام شد که ماسک در «عصر جدید» اجباری است. اکثراً هم ماسکهایی با طرح «عصر جدید» که رنگی است و لوگو دارد. ماسکهای یک رنگ، لباسهای یک شکل، نظم کاری و از همه مهمتر پروتکلهای بهداشتی آنقدر رعایت میشود که به نوبه خود میتواند شمایلی از یک پرستیژ کار جمعی در شرایط کرونایی باشد. این پرستیژ البته چندان هم بیسابقه نیست و در پشت صحنه «ماه عسل» هم میتوانستید نمونهای از این نظم و رعایت در جزئیات و دیسیپلین را ببینید.
اینجا کسی بدون هماهنگی مصاحبه نمیکند
حالا نوبت به یکی از استعدادهای حوزه خوانندگی میرسد. همزمان با اجرای او سراغ سعید فتحی روشن میروم تا با او گفتگو کنم. یک نمونه از پروتکلها در پشت صحنه این مسابقه به همین «مصاحبهها» مربوط میشود و تا وقتی هماهنگیهای لازم انجام نشود هیچکس حاضر به مصاحبه نیست. امیرحسین بزرگزادگان مدیر رسانه و تبلیغات «عصر جدید» و عضو گروه کارگردانی، مسئولیت این هماهنگیها را بر عهده دارد تا اولین مصاحبه انجام شود. بعد از این هماهنگیها، فتحی روشن شعبدهباز و منتالیست مقابلم قرار میگیرد و همین تخصص ذهن خوانی او باعث میشود دائم فکر کنم، قرار است مرا غافلگیر کند یا مثلاً ذهنم را بخواند و بگوید به جای سوالی که پرسیدی میخواستی فلان سوال را بپرسی و یا به جای تأیید و تکذیبی که کردی چنین جملهای در ذهنت بود!با این حال مصاحبه به شکل روتین و عادی پیش میرود بدون هیچ کفتری که از وسط گفتگویمان دربیاید یا اتفاق دیگری که یک باره سبز شود!فتحی روشن در پاسخ به اینکه چرا باقی اجراهای شعبده نتوانستند به اندازه او غافلگیرکننده باشند، میگوید: من خودم سعی کردم اجرایم در عصر جدید را با هر اجرای دیگری تفکیک کنم اما خیلی از شعبدهبازها که مثلاً به ارگانهای دولتی دعوت میشوند وقتی در آنجا توسط هزار یا دو هزار نفر تشویق میشوند همان مدل را میخواهند اینجا پیاده کنند و فکر میکنند آن اجرای درجه یک اینجا هم کاربرد دارد. درحالیکه اجرا در عصر جدید باید فضای جدیدی داشته باشد.
تست آزمایشی اجراهای معلق در آسمان چگونه است؟
از شدت وسواسها برای اجراهای معلق میان آسمان و زمین و اینکه «امنیت» شرکتکننده «خط قرمز» احسان علیخانی است میگوید و توضیح میدهد که برای هر اجرا یک نمونه ۱۵۰ کیلویی! از تسمههایی که به سقف متصل است آویزان میشود و باز در مرحله بعد محمد زارع همه فرایند را دوباره میآزماید و برای همین ریسک پذیری هر اجرا تا حد صفر کاهش مییابد. هنوز ناباوری مرا میبیند که تاکید میکند در عصر جدید تیمهای مجزایی در حوزههای فنی، مهندسی و ایمنی اجراها وجود دارند که حتی قبل از تمرین اول تا مجوز و تأییدشان صادر نشود شرکتکننده اجازه تمرین هم ندارد. میگوید: اعضای این تیمها از سیمرغ داران و نامآوران همین حوزه در سینما هستند مثل آرش آقابیک و خلاصه باید گفت سلامتی شرکتکنندهها در نظر احسان علیخانی و عوامل شوخیبردار نیست نجفی توضیحاتی جزئی و مفصل درباره هر سوال میدهد، برخی دیگر از عوامل در حال گوش کردن هستند و یکی همان جا با تأیید تلاشهای عوامل و مربیان میگوید «برای همین است که وقتی یکی از داورها قرمز میزند چه با دلیل چه بیدلیل میخواهیم اینجا را بترکانیم» میگویم یعنی مربیان واقعاً به خاطر دوربین و جذابیتهای برنامه عصبی نمیشوند؟ میگویند «همه میدانیم که اکثر برنامههای تلنت و استعدادیابی در دنیا طراحی و برنامهریزی شده است اما اتفاقاً اینجا هیچی از قبل هماهنگ شده نیست.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4338/20085/79888
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4338/20085/79889
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4338/20085/79890
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4338/20085/79891
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4338/20085/79892
|
عناوین این صفحه
- صد اثر صد هنرمند ۱۰۰ تایی می شود
- حمایت آموزش و پرورش، المپیاد را به یک حرکت ملی بدل میکند
- چند روایت متفاوت از یک رویداد
- اخبار
- اخبار