|
داوران «موسیقی جوان» پلیس نیستند!
چند روایت متفاوت از یک رویداد
نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی «موسیقی جوان» روز یکشنبه بیست و ششم مرداد با حضور دبیر و برخی از اعضای شورای سیاستگذاری در تالار وحدت تهران برگزار شد.
دستاندرکاران برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با برگزاری یک نشست رسانهای به تشریح جزئیات برگزاری این رویداد موسیقایی که در دوره چهاردهم به صورت آنلاین برگزار میشود، پرداختند.
هومان اسعدی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ابتدای این نشست رسانهای گفت: درباره کلیات جشنواره سالهاست که صحبت شده و من تلاش میکنم در این جلسه درباره ویژگیهای این دوره صحبت کنم. آنچه در این دوره از جشنواره اتفاق میافتد قطعاً متناسب با حال و هوای روزهای کرونایی است و در شرایطی که بسیاری از رویدادهای موسیقایی در دنیا تعطیل شده ما تلاش کردیم تا با بهرهمندی از امکانات فضای مجازی یک جشنواره متفاوت را برگزار کنیم. چون جشنواره یک ماهیت تک نوازی دارد بنابراین پتانسیل وجود داشت که فضای جشنواره در قالب یک رویداد مجازی برگزار شود.
شرایط برگزاری یک جشنواره مجازی به روایت دبیر
وی با اشاره به استفاده از امکانات سامانه «بامک» انجمن موسیقی ایرانی برای حضور شرکت کنندگان در این دوره جشنواره که متناسب با روزهای کرونایی صورت گرفت، بیان کرد: ما تا چند وقت پیش هم در حال بررسی شرایط برای برگزاری فیزیکی جشنواره در تالار رودکی بودیم اما به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی در این دوره نمیتوانیم شاهد حضور فیزیکی هنرمندان شرکت کننده در جشنواره باشیم. به همین منظور تمامی آثار شرکت کننده در جشنواره در قالب اجراهای آفلاین آثار خود را ارائه میدهند. البته یک بخش استثنایی داریم که به صورت آنلاین برگزار میشود و آن بخش حفظ ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی است که نمیتواند به صورت آفلاین برگزار شود، از این جهت در این بخش شاهد اجرای آنلاین شرکت کنندگان هستیم که خوشبختانه هیچ کدام از شرکت کنندگان مشکلی برای حضور ندارند.
ما در این جشنواره حدود ۱۴۰ شاخه موسیقایی را پوشش میدهیم که به نوعی ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره خواهد بودعلی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست رسانهای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: ما در این جشنواره حدود ۱۴۰ شاخه موسیقایی را پوشش میدهیم که به نوعی ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره خواهد بود. آنچه در این رویداد تا به امروز سپری شده داوری بیش از ۱۹۵ ساعت اجرا از شهرهای مختلف کشور بوده که توسط هنرمندان ارزنده موسیقی کشورمان صورت گرفته است.
آذین موحد مدرس دانشگاه و عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این نشست گفت: علیرغم اینکه شرایط ظاهری جشنواره دربرگیرنده پویایی یک اجرای زنده جشنوارهای نیست شاید این شرایط از نظر برخیها موجب افول جشنواره باشد اما خوشبختانه این نکته اتفاق نیفتاد و با تلاشی که از سوی ستاد جشنواره صورت گرفت ما شاهد روند رو به رشدی در حوزه کیفیت و کمیت آثار بودیم. این در حالی است که به گواه بسیاری از داوران و کارشناسان سطح آثار شرکت کننده در این رویداد به ویژه در حوزه نوازندگی از افزایش برخوردار بوده و این میتواند نوید بخش اتفاقات خوبی برای موسیقی ما باشد.
وی افزود: این هنرمندان جوان در این دوره نهایت تلاش خود را انجام دادند تا نسبت به اجباری که برای حضور در منزل داشتند سکوت و تمرکز بیشتری برای نوازندگی داشته باشند. این نکته بسیار مهمی است که میتواند به عنوان یک دستاورد برای جشنواره موسیقی جوان در دوره چهاردهم به حساب آید. به اعتقاد من این موضوع یک فرآیند آموزشی منسجم و متمرکزی است که بنا به شرایط کرونایی به وجود آمده و موجب شده که سطح کیفی آثار نیز ارتقا پیدا کند که امیدوارم در سالهای بعد نیز مورد توجه هنرمندان قرار گیرد و آن را از دست ندهند.
موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد
حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز در این نشست با اشاره به حضور قابل ملاحظه شرکت کننده در جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: نظر شخصی من این است که ما در حوزه موسیقی ایرانی شاهد کیفیت خوبی نسبت به حوزه موسیقی کلاسیک در این دوره از جشنواره نبودیم. متأسفانه در ایران هنوز هیچ هماهنگی بین مجموعههای دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی وجود ندارد. ما باید بتوانیم با آموزش درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم. اتفاقاً به خاطر همین هرج مرج بودن در حوزه آموزش شاهد برداشتهای متفاوتی بودیم که نمود خود را در آثار شرکت کننده جشنواره چهاردهم نشان داد.
معتقدم موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد. من بر این باورم در موسیقی به قدری زندگی و عشق وجود دارد که اگر در نگرش آموزشی این هنر نگاه سرد و مرگ آوری داشته باشید تا صد سال دیگر هم کار کنیم اتفاقی نمیافتدعضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ادامه داد: من بر این باورم که تمامی جشنوارهها در ایران نیازمند یک تحول اساسی است. ما در بسیاری از موارد نسبت به بسیاری از نکات دچار عقب گرد شدیم. ما اکنون در شرایطی هستیم که فقط میخواهیم از عقبه خودمان دفاع کنیم انگار کاری به آن چه پیش روی ماست نداریم. این نکتهای است که خوشبختانه در ادبیات به شکل درست تری هدایت شده و ما شاهد این هستیم که همه مواردی که در ادبیات اتفاق افتاد بسیار پیشرو تر از موسیقی بوده است. من هنوز باورم نمیشود که اکنون بعد از ۵۰ سال باید همچنان بر سر چیزهای چانه زنی کنیم که واقعاً در شرایط به روز جامعه قرار ندارد.
وی تصریح کرد: «فکر آزاد» یکی از نکات مهمی است که باید در حوزه موسیقی ایرانی به آن توجه کرد. در این راه بچههای دانشجو اصلاً تقصیر ندارند بلکه این سیستم آموزشی است که مناسب سن فکر نمیکند و شرایطی را ایجاد میکند که هنر آموز از آزادی عملی در حوزه فراگیری آموزش برخوردار نباشد. این موضوعی که به آن اشاره میکنم دربرگیرنده نکات مهمی است که اکنون باید به آن توجه کنیم. متأسفانه همین الان فردی بخواهد در کنکور شرکت کند اولاً باید پنهان کند که استادش پیش از این چه کسی بوده چون ممکن است فرد امتحان گیرنده با استاد او مشکلی داشته باشد. یعنی هیچ گونه آزادگی در این چارچوب وجود ندارد که دانشجو بتواند بر اساس آن در جریان آموزش موسیقی حضور داشته باشد
علیزاده گفت: ما باید بدانیم که در این عرصه آموزشی چه چیزهایی برای دانش آموزان و دانشجویان موسیقی داریم. من در اینجا از همه هنرمندان دعوت میکنم که در این راه حضور جدی داشته باشند. به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان اگرچه یک جشنواره دولتی است اما توانسته جریان خوبی را در عرصه موسیقی به وجود آورد. من معتقدم موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد. من بر این باورم در موسیقی به قدری زندگی و عشق وجود دارد که اگر در نگرش آموزشی این هنر نگاه سرد و مرگ آوری داشته باشید تا صد سال دیگر هم کار کنیم اتفاقی نمیافتد. این موسیقی در نتیجه تحولات اجتماعی به وجود آمده که باید بر این اساس با زمان حال و آینده خود را وفق دهد. ما نباید به جای هیأت داوران نقش پلیس را برای هنرمندان ایفا کنیم. این موسیقی به قدری دارای گرما و عشق است که میتواند بهترین اتفاقات را رقم بزند.
انجام چند کار مهم در بخش موسیقی نواحی جشنواره چهاردهم
حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان هم در این نشست گفت: یک کار جدیدی در بخش موسیقی نواحی امسال طراحی شد. ما در این بخش شرایط را طوری چیدیم که مجموعه رپرتوارهای مشخصی برای شرکت کنندگان تعیین شود. شرایطی که موجب شد ما نتایج مثبتی را از آن استخراج کنیم. این مساله را مطرح کردم تا بگویم وقتی یک جشنواره استمرار پیدا میکند میتواند نتیجههای خوبی برای انتقال تجربه داشته باشد.
وی افزود: ما تمام تلاش خودمان را انجام دادیم تا د راین دوره از جشنواره شرایط مناسبی برای حضور سنت و مدرنیته وجود داشته باشد. این شرایط نتیجه تداوم جشنوارهای است که خوشبختانه در این سالها به شکل درستی اجرا شده. گرچه این جشنواره به دلیل شرایط کرونایی حضوری نیست اما اکنون به مرحلهای رسیده که میتواند نکات مهمی را برای این رویداد داشته باشد.
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.
تجربهای متفاوت از شروین مهاجر؛
«چهل سالگی» در چهل و یک سالگی منتشر شد!
تازهترین آلبوم شروین مهاجر آهنگساز موسیقی ایرانی و نوازنده کمانچه با عنوان «چهل سالگی» طی روزهای اخیر در دسترس مخاطبان قرار داد.
آلبوم «چهل سالگی» عنوان تازهترین پروژه شروین مهاجر نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان است که به تازگی در قالبی متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
شروین مهاجر نوازنده و مدرس کمانچه درباره این اثر گفت: آلبوم «چهل سالگی» که با تدوین و کمک معین هاشمی نسب تهیه شده، شامل فعالیتهای خاص هنری من بوده که بخشی از آن به روایت برخی سفرها و زندگی شخصیام پرداخته است. بر همین اساس تصمیم داشتم این آلبوم در زادروز چهل سالگی ام منتشر شود ولی به دلیل حجیم بودن کار و آماده نشدن پروژه این اثر را در چهل و یک سالگی منتشر کردم. به اعتقاد من اصولاً چهل سالگی نوعی پوست انداختن است چراکه این سن همیشه با بحرانهای خاصی همراه بوده که تغییرات ناشی از آن به دلیل رسیدن به دوره میانسالی و تجربیات و پختگی خاص این دوره است. در این سن خیلیها تصمیمهای مهم میگیرند، البته این بحران و تغییر نگرش در سن ۳۲ سالگی و زودتر برای من اتفاق افتاد و تصمیم گرفتم عنوان این اثر «چهل سالگی» باشد.
این نوازنده با اشاره به اینکه جمعآوری و تدوین این آثار از سال ۱۳۹۶ آغاز شده، توضیح داد: افرادی که از نزدیک با من در ارتباط هستند میدانند که من از قدیم علاقه خاصی به نظم و آرشیو هنری دارم و از همان ابتدای فعالیتها و حتی از زمانی که در هنرستان موسیقی بودم تمامی مجلات، کاستها، سی دیها و جراید هنری از جمله «سالنامه شیدا» و مواردی از این دست را با علاقه و وسواس خاصی جمعآوری میکردم. زمانی که وارد سن ۳۵ سالگی شدم به ذهنم رسید تا قسمت اعظم آرشیوم را که شامل مصاحبهها، کنسرتها، جوایز، پشت صحنه و خاطرات سفرهایم بوده به صورت یک مجموعه خاطرهانگیز منتشر کنم. چرا که دوست داشتم یک بیوگرافی کاملی از من به یادگار بماند. این در حالی است که متاسفانه بیشتر هنرمندان ابعاد متفاوت شخصیتی خود را کمتر نشان میدهند و به نوعی دچار خود سانسوری میشوند؛ در نتیجه دوست داشتم مخاطبان و علاقه مندان به کار و هنر من بیشتر با زندگی هنری و کارهای گذشته من آشنا شوند.
وی ادامه داد: من معتقدم مخاطبان در کنسرتها، نشستهای پژوهشی و رونمایی آلبومها همواره بعد خاصی از هنرمند را میبینند. در نتیجه در این اثر صحنههایی از زندگی خودم را هم نشان دادم. خیلیها میگویند من جدی هستم. البته در کار واقعاً همین طور است اما نه در زندگی شخصیام؛ ولی بخشی از آن به زندگی هنری و مشکلات کاری ما مرتبط بوده است. ما نسلی بودیم که به سختی توانستیم موسیقی را ادامه دهیم و آسیبهای زیاد را با مشکلات اقتصادی فراوان پشت سر گذاشتیم. در این چارچوب آنچه روی داد مبتنی بر این نگاه بود که بر خلاف دید جامعه، هنر را تبدیل به شغل خود کنیم و همیشه با کمک و رهنمونهای استادان به درهای بسته زدیم تا راهی برای ارائه هنر موسیقی جدی و فاخر باز شود به همین دلیل در حوزه کاری خودمان بر سر اصول فکریمان معامله نکردیم و با عشق و پشتکار ساز زدیم. من بارها فرصت رفتن داشتم اما باز نتوانستم دوری وطن را تحمل کنم و برگشتم که در کشورم مفید باشم. منتی نیست و هر چه کردم عشق خودم بوده و هست، اما ناگفتههای بسیار دارم از رنجهایی که برای موسیقی کشیدهام.
این هنرمند با اشاره به دیگر ویژگیهای آلبوم «چهل سالگی» تصریح کرد: این مجموعه شامل ۱۰ ساعت فایلهای تصویری است که به صورت مجزا نام گذاری شده است. این آلبوم مانند یک مستند هنری جامع است که از بین بیش از ٢٥٠ ویدئو انتخاب شده است. من از همان ابتدا میخواستم کار جدیدی ارائه دهم و اگر این اثر را به صورت دی وی دی منتشر میکردم شامل ۱۰ دی وی دی میشد که تولید آن برای خودم و مخاطب توجیه اقتصادی نداشت. پس تصمیم گرفتم این مجموعه را به صورت فلش در پکیجی خاص که در کشورمان برای اولین بار اتفاق افتاده ا منتشر کنم. البته خیلیها میگفتند این امکان وجود ندارد و با شکست مواجه میشود ولی من ریسک کردم چراکه شکست برایم معنایی ندارد. در این چارچوب دوست عزیزم معین هاشمی نسب این مجموعه پرحجم را بدون کاهش کیفیت، کم حجم کرده و در قالب یک فلش مموری پیش روی مخاطبان قرار داده است.
آهنگساز آلبوم «کهن کمان» افزود: آنچه در انتشار این اثر موسیقایی برایم مهم بود، همسفر شدن مخاطبان با ظرایف و اتفاقاتی بود که در این چند سال گذشته در موسیقی کشورمان روی داده که در چارچوب کنسرت، کلیپ، عکس، مستند، مصاحبه، بیوگرافی، پشت صحنه، فعالیتهای استودیویی و آثاری که با آهنگسازان و گروههای مختلف از جمله «فراق» «فوژان»، «مولوی»، «راز و نیاز»، «عارف»، «اشتیاق»، «کامکارها» داشتهام، ارائه شده است.
مهاجر در پایان گفت: چون برای اولین بار یک اثر به صورت به مخاطب در صندوقچهای کوچک و مهر و موم شده منتشر میشود زمان میبرد تا میان مخاطب و حتی هنرمندان جای خود را باز کند چرا که محتویات آن را باید دید. زیرا معتقدم با کلمات نمیشود آن روزهای طلایی گذشته را بیان کرد. من انتظار ندارم که مخاطب ١٠ ساعت بدون وقفه نظاره گر این مجموعه باشد اما میتوان همانند یک فیلم یا سریال در چند قسمت بخشهای متفاوت آن را دید. اکثر آثاری که در آلبوم «چهل سالگی» دیده و شنیده میشود در ایران منتشر و تولید شده که دارای مجوز هستند.
بازیگر «تنت» برای نقش دایانا انتخاب شد
در فصل ۵ و ۶ سریال «تاج» الیزابت دبیکی ایفاگر نقش شاهزاده دایانا شد.
«تاج» سرانجام پرنسس دایانایش را پیدا کرد و الیزابت دبیکی بازیگر فیلم «تنت» کریستوفر نولان برای ایفای این نقش در فصلهای ۵ و ۶ سریال انتخاب شد.
دبیکی با اعلام اینکه روح دایانا و رفتار و واژههایش در دل خیلیها جای دارد از انتخابش برای این نقش خبر داد.
«تاج» سریال پرطرفدار نتفلیکس ماجراهای خاندان سلطنتی بریتانیا را روایت میکند و از اواخر سال ۱۹۴۰ با ازدواج ملکه الیزابت و پرنس فیلیپ شروع شده است. فصل ۳ این سریال سال ۲۰۱۹ روی آنتن رفت و به دوره ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ پرداخت. دایانا که متولد ۱۹۶۱ بود در فصل چهارم با بازی اما کورین وارد سریال میشود.
همچنین اعلام شد که جاناتان پرایس در ۲ فصل نهایی نقش پرنس فیلیپ را بازی میکند. توبیاس منزیس بازیگر «بازی تاج و تخت» در فصل ۳ و ۴ نقش وی را بازی کرده بود. برای ۲ فصل پایانی ایملدا استانتون برای ایفای نقش ملکه الیزایت انتخاب شده است. اولیویا کولمن تا فصل ۳ در نقش ملکه ظاهر شده بود.
دبیکی یکی از چند بازیگر معدود غیرانگلیسی است که در این سریال جلوی دوربین میرود. نقش وینستون چرچیل را نیز جان لیتگو آمریکایی بازی کرده بود.
بازیگر استرالیایی در «تنت» نولان در کنار دیوید واشینگتن و رابرت پتینسون بازی کرده است. وی بازیگر فیلمهای دیگری چون «گتسبی بزرگ» و «محافظان کهکشان ۲» و سریال «مدیر شب» بوده است.
چندی پیش کریستن استوارت برای ایفای نقش دایانا در فیلم زندگینامهای «اسپنسر» ساخته پابلو لارین انتخاب شد.
اخبار
تلاش «جیرجیرک» برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر
ویدا جوان با اشاره به اینکه حضورش در «جیرجیرک: نسخه پاراجانف» به دلیل وجود بیماری کرونا ریسک بزرگی بوده است، عنوان کرد حضور در این نمایش را به دلیل عشق به تئاتر پذیرفته است.
ویدا جوان بازیگر نمایش «جیرجیرک: نسخه پاراجانف» که این روزها در تماشاخانه سپند روی صحنه است گفت: نمایش «جیرجیرک: نسخه پاراجانف» به کارگردانی آرش سنجابی با شیوههای اجرایی که بیشتر سمت و سویی مدرن دارد، روی صحنه میرود. این تئاتر بر مبنای یک قصه واحد شکل نگرفته است و در آن پسامد جریاناتی که برای هر کاراکتر رخ داده است و تمامی آنها یک نکته مشترک دارند و در اپیزودهای جداگانه به آنها اشاره خواهد شد، بیان میشود.
وی اظهار کرد: در شرایط فعلی که افراد بسیاری در قرنطینه هستند و بیماری کرونا جان افراد را تهدید میکند و عده زیادی همچون خودم، اقوام و یا دوستانشان را در اثر این بیماری از دست دادهاند، حضور در صحنه تئاتر برای من ریسک بزرگی محسوب میشد.
جوان ادامه داد: تمامی عوامل این نمایش، ماهها برای تمرین در یک پلاتو گرد هم آمدند و تنها به عشق تئاتر، زنده ماندن تئاتر و خاموش نشدن چراغ تئاتر این ریسک را پذیرفتند و با رعایت پروتکلهای بهداشتی که در توانشان بود با تمرین بسیار این نمایش را روی صحنه بردند.
وی با تاکید بر اینکه تنها دلیل فعالیت هنرمندان در شرایط فعلی عشق به هنر است، عنوان کرد: علاوه بر عشق و علاقه به تئاتر، کسب درآمد حداقلی برای گذران زندگی نیز برای افرادی همچون من که هیچ شغل و منبع درآمدی دیگری جز حرفه بازیگری ندارند نیز در اولویت است. تمامی عوامل گروه «جیرجیرک: نسخه پاراجانف» سختیها را پذیرفتند و مسائل حاشیهای آزاردهنده را جدی نگرفتند تا بتوانند روی صحنه بیایند. بدون شک ما نیز همانند بسیاری از افراد میتوانستیم در انتظار شرایطی مساعدتر برای اجرا باشیم اما قلب تپنده بسیاری از اهالی تئاتر و دلتنگی آنها برای تماشای یک نمایش از صبر طولانی مدت ما جلوگیری کرد و باعث شد امروز روی صحنه تئاتر باشیم.
بازیگر سریال «پژمان» یادآور شد: هنر با احساسات رابطهای مستقیم دارد و هنرمندان اکثراً انسانهای احساساتی هستند. در احساسات، عشق و دوست داشتن بسیار مهم است بنابراین عشق تنها عامل پذیرفتن این ریسک بزرگ بود. من به دلیل آنکه در تمرینهای تئاتر شرکت میکردم و به طور مستقیم با همکاران بسیاری ارتباط داشتیم، چندین ماه است که خانواده ام را ندیدهام چراکه ترس از ناقل بیماری کرونا بودن و انتقال آن به خانواده ام در من وجود دارد. امیدوارم این گروه نمایشی که با تمام عشق و علاقه روی صحنه آمده و این ریسک را پذیرفته است، از این بیماری دور باشد.
جوان در پایان صحبتهایش بیان کرد: به همه علاقه مندان و عاشقان تئاتر که این روزها به شدت دلتنگ تماشای تئاتر هستند، توصیه میکنم که «جیرجیرک: نسخه پاراجانف» را که با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی به صحنه میرود، تماشا کنند.
نمایش «جیرجیرک» به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی و تهیهکنندگی مهدی غلامی سرخه از دهم مرداد ماه هر شب ساعت ۲۱ در سالن اصلی پردیس تئاتر سپند روی صحنه رفته است.
در این اثر (به ترتیب حروف الفبا) شکیبا آدینه، پویا امینی، پرهام امینی، ایمان اصفهانی، ویدا جوان، رها حاجی زینل، پرستو حمیدی، ستایش رجایی نیا، پردیس زارع، نازنین صلح جو، دانیال عبادی، رازیما میرزایی، پریسا محسنی، حمیدرضا نعیمی و جواد یحیوی به ایفای نقش میپردازند.
نمایش «جیرجیرک» تا ۶ شهریور ماه، هر شب ساعت ۲۱ در سالن اصلی پردیس تئاتر سپند روی صحنه است.
بازپخش فیلمهای قدیمی در سینماها بلامانع است
مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش از اکران ۲ فیلم جدید بعد از یازده روز تعطیلات سینماها در دهه نخست محرم، خبر داد.
مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره جلسه امروز ۲۶ مردادماه شورا گفت: در جلسه امروز مقرر شد فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت در گروه آزادی و فیلم سینمایی «بی حسی موضعی» ساخته حسین مهکام در گروه مگامال بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی روی پرده بروند.
شایسته با اشاره به اکران فیلمهای قدیمی مانند فیلمهای اصغر فرهادی بیان کرد: ما اجازه دادیم فیلمهای اکران ۲ در صورت داشتن پروانه نمایش تحت نظر محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی اکران شوند. این موضوع از نظر شورا بلامانع است بر همین اساس فیلمهای دیگری که پیش از این روی پرده رفتهاند اگر پروانه نمایش داشته باشند میتوانند روی پرده بیایند. اینکه بعد از چند روز آن فیلمهای قدیمی از پرده پایین آمد احتمالاً به این دلیل بوده که سینماداران دیدهاند فروش آنها بسیار پایین بوده و اکران آنها را ادامه ندادهاند. اما به طور کلی موضوع اکران مجدد از نظر شورای صنفی بلامانع است.دبیر شورای صنفی نمایش اظهار کرد: در این جریان، اکران فیلمهای کارگردانهای خاص مطرح نیست بلکه هر فیلمی که پروانه نمایش داشته باشد در صورتی که پخشکنندهاش با سینمادار توافق کند میتواند اکران شود. به این ترتیب فیلمهایی که قبلاً اکران شدهاند باز هم میتوانند روی پرده بیایند که این مصوبه شوراست.شایسته در پایان درباره تعداد زیاد فیلمهای خارجی روی پرده مطرح کرد: فیلمهای خارجی که از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرند میتوانند روی پرده به نمایش گذاشته شوند در حال حاضر نیز تعدادی از فیلمهای روی پرده پروانه دارند که توانستهاند اکران شوند با این حال فیلمهایی که باید شورای صنفی نمایش معرفی کند هنوز روی پرده نیامده است.
گالری آبان همزمان با نمایشگاه عکسهای روبرت شهبازی افتتاح میشود
گالری آبان در مجموعه «خانه هنر آبان» روز جمعه ٣١ مرداد همزمان با نمایشگاه عکسهای روبرت شهبازی افتتاح میشود.
نمایشگاه عکسهای روبرت شهبازی به نام «رنگ ... غزل... باران» روز جمعه ٣١ مرداد ساعت ١٧ تا ٢٠ در مجموعه «خانه هنر آبان» افتتاح میشود. همزمان با این نمایشگاه، گالری آبان نیز فعالیت خود را آغاز می کند.روبرت شهبازی عکاسی است که با دوربینش طبیعت را نقاشی میکند.«خانه هنر آبان» که در خیابان کریمخان، خیابان نجاتالهی، خیابان سپند غربی واقع شده است، مجموعهای است شامل سالن نمایش، گالری، کتابفروشی و کافهای برای نشستهای ادبی و هنری.نمایشگاه آثار روبرت شهبازی از ٣١ مرداد تا ٢٣ شهریور همه روزه در گالری آبان برقرار است.
بهمن مفید بازیگر تئاتر و سینما درگذشت
بهمن مفید بازیگر تئاتر و سینما بر اثر ابتلا به سرطان در سن ۷۸ سالگی در گذشت. بهمن مفید بازیگر تئاتر و سینما عصر یکشنبه ۲۶ مردادماه به دلیل ابتلا به سرطان در تهران درگذشت.بهزاد فراهانی بازیگر تئاتر و سینما و از همکاران بهمن مفید این خبر را تأیید کرد. بهمن مفید متولد ۱۳۲۱ بود و نقشآفرینی در سینما را با فیلم «قیصر» به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد. نقشآفرینی کوتاه در فیلم «سرود تولد» در سال ۸۳ آخرین حضور بهمن مفید در سینمای ایران بود.
واکنش «ساترا» به صدور مجوز برای «همرفیق» شهاب حسینی از سوی ارشاد
روابط عمومی ساترا در واکنش به صدور مجوز یک برنامه ترکیبی توسط سازمان سینمایی اعلام کرد که صدور مجوز برنامههای ترکیبی پلتفرمها فقط با «ساترا» است.به گزارش روابط عمومی ساترا، در پی انتشار خبری درباره صدور مجوز یک برنامه ترکیبی توسط سازمان سینمایی به اطلاع میرساند، ساترا ضمن استقبال از تولید محتواهای ایرانی و ورود شخصیتهای هنری برجسته که قطعاً به غنای محتوایی خواهد افزود، اعلام مینماید همانگونه که پیش از این بیان شده است، مسئولیت صدور مجوز برنامههای ترکیبی و تولیدات تلویزیونی برای انتشار در رسانههای صوت و تصویر، تنها در صلاحیت این سازمان است. لذا بدیهی است پخش هر کدام از این برنامهها در رسانههای صوت و تصویر در فضای مجازی منوط به اخذ مجوز اشارهشده بوده و فقدان این مجوز مانع از انتشار در پلتفرمهای صوت و تصویر کشور خواهد شد.طی خبری اعلام شد که برنامه «همرفیق» که قرار است شهاب حسینی اجرای آن را بر عهده بگیرد به تهیه کنندگی حسن خدادایپور مجوز ساخت دریافت کرده است.
اخبار
تشریح آخرین وضعیت درمانی محمدرضا شجریان
شایعه مرگ مغزی کذب است
یکی از پزشکان و دوستان نزدیک محمدرضا شجریان استاد آواز ایرانی تازهترین وضعیت جسمانی این هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان پس از بستری مجدد را تشریح کرد.حسن عباسی از دوستان و پزشکان نزدیک به محمدرضا شجریان در گفتگویی، درباره آخرین وضعیت درمانی این خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی تا ظهر امروز یکشنبه ۲۶ مردادماه بیان کرد: هنوز چیزی از زمان ورود استاد به بیمارستان تغییر نکرده و تیم پزشکی بیمارستان بهطور کامل نسبت به کنترل اوضاع جسمی این هنرمند اقدامات لازم را انجام میدهند. این در حالی است که برای تشخیص قطعی موارد مربوط به درمان و حتی ترخیص در حال حاضر قضاوت زود است چرا که یک تا دو روز طول میکشد تا بتوانیم علاوه بر کنترل دارویی تب و عفونت موجود، نظر قطعی را اعلام کنیم. عباسی در عین حال تأکید کرد: البته همین که در این ساعات هنوز چیزی رو به بدتر شدن نرفته است، با توجه به شرایط میتواند خبر خوبی برای همه باشد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار برخی از شایعات در فضای مجازی و محافل رسانهای مبنی بر مرگ مغزی محمدرضا شجریان گفت: به هیچ عنوان این شایعه صحت ندارد و همکاران بنده در تیم پزشکی بیمارستان با نهایت تلاش و دقت نسبت به کنترل اوضاع جسمانی استاد که هم اکنون در آی سی یو به سر میبرد، کارهای لازم را انجام میدهند.
محمدرضا شجریان هنرمند باسابقه عرصه موسیقی که طی سالهای اخیر در بستر بیماری است، صبح روز شنبه بیست و پنجم مردادماه با انتقال به بیمارستان در بخش مراقبتهای ویژه بستری شد. وی در سالهای اخیر چندین بار به دلیل وخامت حال در بیمارستان بستری شده بود اما از فروردینماه امسال با ترخیص از بیمارستان، در منزل مراحل مراقبت و درمان را سپری میکرد.
کلکل انتخاباتی مشاور ارشد ترامپ با یک شخصیت کارتونی!
مشاور ارشد ترامپ با شخصیت «مارج» که نقش مادر در کارتون «سیمپسونها» را دارد، وارد یک درگیری توییتری شد! کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰ غیرقابل پیشبینی آمریکا، شاهد یک اتفاق عجیب دیگر بوده و این بار یکی از مشاوران دونالد ترامپ وارد یک درگیری توییتری با «مارج»، یکی از شخصیتهای سریال کمدی انیمیشن محبوب «سیمپسونها» شده است.
این مقابله وقتی شروع شد که جنا الیس، یکی از مشاوران کمپین ارشد ترامپ، خواست انتخاب شدن کامالا هریس سناتور اهل کالیفرنیا را بهعنوان معاون جو بایدن در رقابت ریاستجمهوری به سخره بگیرد. الیس در توییتر در اشاره به شخصیت محبوب مادر در سریال «سیمپسونها» نوشت «حرف زدن کامالا مانند مارج سیمپسون میماند!» اکانت رسمی توییتر «سیمپسونها» اما به سرعت پاسخ الیس را داد و کلیپی کوتاه پست کرد که در آن مارج جواب این انتقاد را میداد.مارج گفت: «به عنوان یک زن خانهدار حومهشهری ساده، دارم کمی حس بیاحترامی میکنم. من به کودکانم یاد میدهم روی کسی اسم نگذارند. جنا، میخواستم بگویم اعصابم خرد است اما نگران بودم سانسورش کنند.»این پایان ماجرا نبود. الیس در پاسخ به توییت «سیمپسونها» نوشت که «مارج احتمالاً قرار است به دموکراتها رای بدهد، آن هم از طریق پست».«سیمپسونها» که یکی از طولانیترین و محبوبترین سریالهای کمدی در تاریخ تلویزیون آمریکاست، تا به حال بارها وارد مسایل سیاسی و دیگر مسایل متعجبکننده از بحران اقلیمی گرفته تا مسایل ناسیونالیستی شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4339/20093/79966
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4339/20093/79967
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4339/20093/79968
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4339/20093/79969
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4339/20093/79970
|
عناوین این صفحه
- چند روایت متفاوت از یک رویداد
- «چهل سالگی» در چهل و یک سالگی منتشر شد!
- بازیگر «تنت» برای نقش دایانا انتخاب شد
- اخبار
- اخبار