|
مرضیه برومند: محدودیت، بستری برای خلاقیت است
برپایی مجازی، مخاطبان جشنواره فیلم کودک را گستردهتر میکند
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان گفت: برپایی مجازی جشنواره، میتواند پتانسیل خوبی برای گستردهترکردن مخاطبان سینمای کودک و نوجوان هم باشد و ما باید با برقراری ارتباط درست، از این فضای جدید برای جذب مخاطب بیشتر نهایت استفاده را ببریم.
به گزارش امتیاز، «مرضیه برومند» درباره برگزاری این دوره جشنواره به شکل آنلاین اظهار داشت: این طور بهنظر میرسد که باید تا مدتها با بیماری کرونا همراه باشیم. این یک شرایط جدید است و باید جوانب احتیاط را رعایت کرد. حتما با کم و کاستیهای جدی روبرو هستیم اما با توجه به شرایط، چارهای جز برگزاری جشنواره به شکل آنلاین (و البته بهتر است بگوییم جشنواره مجازی) نداریم.
او با اشاره به این که محدودیت، خلاقیت به همراه میآورد، افزود: این فضای جدید میتواند پتانسیل خوبی برای گستردهترکردن مخاطبان سینمای کودک و نوجوان هم باشد و ما باید با برقراری ارتباط درست، از این فضای جدید برای جذب مخاطبان بیشتر نهایت استفاده را ببریم. سال گذشته بر اساس تعداد بلیت فروخته شده، بیش از ۵۰هزار مخاطب فیلمهای جشنواره را تماشا کردند، اما حالا با وسعت یک کشور روبرو هستیم و میتوانیم از فرصت بهره ببریم و جشنواره را در شکل متفاوت و بزرگتری اجرا کنیم.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره متذکر شد: ما زمانی به موفقیت دست پیدا میکنیم که تمام افراد جامعه از یک اتفاق با خبر باشند. اهمیت دادن به این قضیه، موفقیت این دوره از جشنواره را تضمین خواهد کرد.
برومند در ادامه گفت: از سوی دیگر برپایی جشنواره به شکل مجازی بستر خوبی برای ارتباط با فیلمسازهای کودک و نوجوان است؛ در جشنوارههای پیش ممکن بود به خاطر مسافت و دردسرهای سفر، فیلمسازها تعامل کافی با مخاطب نداشته باشند، اما حالا فیلمها نمایش داده میشود، مخاطبان فیلم را تماشا میکنند و میتوانند در لحظه با فیلمساز تعامل کنند.
این کارگردان سینما درباره تجربه منتورینگ (مربیگری) در دوره پیش المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: حضور در این بخش به عنوان منتور، تجربه جذابی برای خود من بود. یکی از نوجوانان دختر که در کلاس من بود، چزو برگزیدگان این بخش بود و امیدوارم فضایی فراهم شود تا برندگان المپیاد، بتوانند فیلم بسازند و این اتفاق خوشایند برای نوجوانانی که در ابتدای راه قرار دارند، بسیار اثرگذار خواهد بود.
او درباره شکل تازه برپایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان نیز اظهار داشت: در این بخش هم ما با یک فضای جدید روبرو هستیم. روایت نوجوانان از بیماری کرونا یکی از محورهای المپیاد است. به نظرم پاندمی کرونا تجربه ترسناکی است، اما دنیای جذابی برای روایت دارد. حالا در جشنواره، این بستر فراهم شده که ما با این جهان گسترده آشنا شویم و تجربیات شخصی افراد با این پاندمی را در چهارمین المپیاد فیلمسازی از نزدیک ببینیم و بدانیم چه اثراتی بر زندگی شخصی آنها گذاشته، چه آسیبهایی به آنها وارد کرده و بتوانیم جهان قبل و بعدشان را تماشا کنیم.
برومند ادامه داد: ممکن است کرونا برای عدهای تغییری ایجاد نکرده باشد. یکی شبیه من که با وسیله شخصی این طرف و آن طرف میرفتم، شاید خیلی با تغییر بزرگی روبرو نشده باشم، اما کسانی که از وسیله نقلیه عمومی استفاده میکردند حتما با تفاوتهای بیشتری روبرو شدهاند. این یک مثال خیلی خیلی کوچک است. رعایت پروتکلهای بهداشتی و سلامت، محدود شدن معاشرتها و… هر کدام میتواند برای فیلمساز نوجوان یک سوژه باشد. همین ماجرای کنکور در دوره کرونا، مسأله عجیبی است که هزاران هزار جوان و نوجوان با آن سر و کار دارند. چالش بزرگی برای پسرهایی که سرباز میشوند و دخترانی که برنامهریزیهای زیادی برای آیندهشان کردهاند. همه اینها را اضافه کنید به فشار روانی کسی که کرونا گرفته و باید کنکور هم بدهد، یا نگرفته و از ترس مبتلا شدن نمیداند چه کند!
منتور سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در پایان گفت: زندگی و آینده نوجوانان با اتفاقی همراه شده است که جهان را تحتالشعاع قرار داده است و این یک سوژه مهم به حساب میآید. بچههای ۱۸ ساله فرصت دارند بدون کوچکترین ترسی از قضاوت، دنیای خودشان را با ما تقسیم کنند و چه چیزی بهتر از این وجود دارد؟
فهیم: «شب دهم» هنوز بهترین سریال مناسبتی تلویزیون است
«حسن فتحی» و سریالی که ساختش به یک مو بند بود
طی سال های گذشته ساخت سریال هایی با مضامین اخلاقی و عاشورایی ویژه ماه محرم مانند ماه مبارک رمضان در دستور کار تلویزیون قرار گرفته است و اتفاقا تماشاچیان پرو پاقرصی هم دارد. مجموعههایی همچون «شب دهم»، «معصومیت از دست رفته»، «روزهای اعتراض»، «بانو»، «آخرین دعوت»، «سفر سبز»، «دو طفل مسلم»، «پریدخت»، «خون بها» و ... از جمله این سریالهاست که صداوسیما در ماه محرم پخش کرده است. حالا امسال علاوه بر سریال های جدید، بازپخش «شب دهم» در جدول پخش شبکه آی فیلم قرار گرفته است و همین بهانه اش شد تا بعد از حدود 20 سال یک بار دیگر ساخت این سریال را مرور کنیم.
حسن فتحی و ساخت سریالی که مشابه نداشت
«شب دهم» به کارگردانی «حسن فتحی» و تهیه کنندگی «حسن بشکوفه» در سال 1380 ساخته شد. آن زمان فتحی در 42 سالگی تصمیم داشت سریال جدیدی را تجربه کند که تا به حال شبیه آن در تلویزیون ساخته نشده بود. در حقیقت او دست روی قصه ای گذاشته بود که به نظر می آمد بر لبه تیغ خطوط قرمز صداوسیما حرکت می کند.
قصه عشق نافرجام حیدر به شاهزاده قجری
قصه این سریال در اواخر حکومت رضاخان در تهران رخ میدهد. فردی به نام حیدر خوشمرام که از لاتهای تهران قدیم است، خواهان ازدواج با دختری از تبار قاجار میشود و آن دختر شرط ازدواج با حیدر را اجرای تعزیه در 10 شب ماه محرم قید میکند، اتفاقهایی که در جریان تعزیه برای حیدر رخ میدهد شخصیت او را دگرگون میکند و انسانی پاک و با ایمان میشود.
چون در زمان حکومت رضا خان تعزیه قدغن بوده حیدر مجبور به اجرای تعزیه دور از چشم آژانها میشود در این بین دوست حیدر به نام یاور به کمک او میآید و با کمک هم موفق به اجرای تعزیه در نه شب اول میشوند؛ ولی در شب دهم اتفاقی در شرف وقوع است: پای یک سرگرد سنگدل تأمینات (اداره آگاهی قدیم) به ماجرا باز میشود که قصد دارد حیدر را به قتل رسانده و به مراد دلش که ازدواج با آن شاهزاده قجری است برسد او برای این کار حاضر است هر مانعی را از سر راه خود بردارد و به همین خاطر یاور را تهدید میکند که اگر به همکاری با حیدر ادامه دهی به زندان میروی و باید ازدواج با دختر مورد علاقه ات را فراموش کنی اما اگر در حین اجرای تعزیه حیدر را طوری به قتل برسانی کاری میکنم تا تو به زندان نروی و او را وادار به کشتن حیدر میکند.
یاور در این امر دو دل است و سرانجام شب دهم فرا میرسد و سرگرد که در میان تماشاچیهای تعزیه است وقتی میبیند یاور تمایلی به کشتن حیدر ندارد به طرف او شلیک کرده و او را به قتل میرساند در همین حین مأموران نظمیه که از موضوع اطلاع پیدا کردهاند به محل تعزیه هجوم آورده و با مردم عزادار درگیر میشوند سرگرد برای این که کارش را تمام کند با حیدر درگیر شده و قصد شلیک به او را دارد که حیدر با شمشیر ضربه مهلکی به او وارد کرده و او را از پا درمیآورد اما در همین حین یکی از مأمورین نظمیه به طرف حیدر شلیک میکند...
او با لباس تعزیه جان میسپارد و این گونه میشود که عاشق به معشوقش نمیرسد و حیدر دست در دست رفیقش یاور، جان به جان آفرین تسلیم می کنند.
قصه لاتی که طیب می شود
نقش اول این سریال را حسین یاری بازی می کند. او که بازیگری به اصطلاح چشم رنگی است، می پذیرد در این نقش از لنز تیره استفاده کند، موهای فرفری بگذارد و در شمایل یک لات چهره ای جدید از خود رو کند. البته او که در سال 74 توانسته بود سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «آخرین مرحله»از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کند، با ایفای نقش حیدر خوش مرام بر قله شهرت و محبوبیت رسید.
ناگفته نماند که قصه هم جوری روایت شده بود که با همه قصه های زمان خودش فرق داشت، اینکه عاشقی به معشوق خود نرسد، روایتی بود که دل ها را خون می کرد و پایانی اندوهناک را رقم می زد.
راز دلدادگی فخرالزمان به حیدر خوش مرام
از آن سو نمی توان حضور سایر بازیگران را هم نادیده گرفت و از بازی از ثریا قاسمی، پوریز فلاحی پور، رویا تیموریان، اکرم محمدی، محمود پاک نیت، پرویر پورحسینی و علی الخصوص کتایون ریاحی چشم پوشی کرد. کتایون ریاحی در سریال های مختلفی حضور داشته و بازی های درخشانی را به تصویر کشیده است که از «پس از باران» تا «یوسف پیامبر» را شامل می شوند. اما کتایون ریاحی در «شب دهم» قصه دلدادگی فخر الزمانی را جوری خلق کرد و به تصویر کشید که هنوز پس از 20 سالل خیلی ها منتظرند تا شاهد دیالوگ های تکرار نشدنی این سریال باشند که توسط همین بازیگران برای همیشه ماندگار شد.
فیلمی که تبدیل به سریال شد
جالب است که حسن فتحی در ابتدا نمیخواسته «شب دهم» را برای تلویزیون بسازد و قصدش این بوده که آن را در قالب یک فیلم سینمایی کارگردانی کند آن هم برای حوزه هنری.
اما وقتی که فیلمنامه را می نویسد، به این نکته می رسد که کار از حد یک اثر سینمایی فراتر رفته و بهتر است که در قالب یک سریال تلویزیونی ساخته شود.
البته در آن مقطه گفته می شد که سریال با بودجه بالایی ساخته شده که فتحی در مصاحبه هایی اعلام کرد که آن زمان ما شب دهم را با بودجه بسیار کمی ساختیم(به گفته تهیهکننده دقیقهای ۴۱۰ یا ۴۱۲ تومان). من تا زمانی که فیلمنامه را نوشتم، نه قراردادی داشتم و نه یک ریال پول گرفتم چون انگیزه درونی بسیار بالایی برای نگارش آن داشتم.
همان زمان به آقای بشکوفه (تهیهکننده سریال) نیز گفتم که به خاطر عشق به امامحسین(ع) این فیلمنامه را نوشتم و بهخاطر همین عشق هم جلو میرویم. هرجا هم با کم و کسری مواجه شدیم، آن را با همکاری و قناعت حل میکنیم. آن زمان با سرمای شدید هوا در شبهای قزوین دست به گریبان بودیم و سکانسهای تعزیه را با سختی گرفتیم و امکاناتمان هم بسیار اندک بود. با اینحال تمام فکرمان عشق به امام حسین(ع) و انجام کاری خوب برای عاشورا بود.
سریالی که ساخت آن به یک مو بند بود
شاید اگر امروز کسی بخواهد سریالی با شکل و شمایل شب دهم بسازد و یا قصه ای عاشقانه را به تصویر بکشد، دست بازتری نسبت به گذشته داشته باشد. آن هم زمانی که بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از ژانرها و قصه ها برای اولین بار تجربه می شدند و همین موضوعی بود تا مدیران تلویزیون را محتاط تر و دست بسته تر کند.
البته تصویب فیلمنامه این سریال آن قدرها هم کار راحتی نبوده است و حسن فتحی در این باره نیز گفته است: یادم نمیرود که در سال80 که فیلمنامه را ارائه دادم برخی از دوستان در شورای نظارت موضعگیری وحشتناکی داشتند و معتقد بودند مضمون این سریال بد و مفسدهبرانگیز است.
حتی خبر داشتم که آن جلسه به تشنج کشیده شده بود و عدهای مخالف و عدهای موافق بودند و کار به جایی رسید که آن زمان مدیر وقت شبکه آقای جعفری جلوه 2تن از اعضای شورا (مهدی فرجی و حمید جمدر) را بهعنوان حکم قرار داد تا با خواندن فیلمنامه، نظر نهایی را درباره ساخت یا عدم ساخت آن ارائه دهند.از سر لطف پروردگار و خوش اقبالی من این دونفر به این نتیجه رسیدند که فیلمنامه شب دهم فیلمنامه خوبی است.
حتی خاطرم هست که در طول پخش این سریال، مدیریت وقت صداوسیما و مدیریت وقت شبکه یک نگران بودند که مبادا پخش شب دهم با واکنش منفی اقشار مذهبی جامعه روبهرو شود. اما در نهایت چه اتفاقی افتاد؟ همه حمایت کردند. مردم و رسانههای مختلف با دیدگاههای مختلف حتی از حوزه علمیه قم نیز از این سریال حمایت کردند. اما من یادم نمیرود که تصویب و عدمتصویب ساخت این سریال به یک مو بند بود. اکثریت گروهها و اقشار جامعه این سریال را مورد استقبال فوقالعاده قرار دادند تا حدی که خود من بهشخصه از دامنه استقبال مردم غافلگیر شده بودم.
فهیم: «شب دهم»هنوز بهترین نمایش مناسبتی تلویزیون است
در آستانه 20 سالگی «شب دهم»، البته محمدتقی فهیم منتقد برجسته سینما و تلویزیون هنوز هم آن را بهترین نمایش مناسبتی تلویزیون می داند و در این باره می گوید: واقعیت امر سریال مختار جزو کارهای مهم تلویزیون است و من هم آن را به همین اهمیت ارزنده می دانم و در زمان پخش اول، هیچ قسمتی را از دست ندادم، اما از شما چه پنهان، همان یکبار بود که دیدم و دیگر هیچ سالی در تکرارهایش رغبتی برای دیدن در من ایجاد نکرده است ، اما سریال شب دهم را هیچ سالی از دست نداده ام.
فیلمبرداری «گشت۳» تمام شد
فیلمبرداری فیلم «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی که از اواخر خرداد در تهران آغاز شده بود پس از ۲ ماه به پایان رسید.
فیلمبرداری این فیلم با حفظ کامل پروتکل های بهداشتی انجام شد و با تهمیدات صورت گرفته و الزام بازیگران و سازندگان به رعایت اصول ایمنی و حفظ پروتکل های بهداشتی هیچکدام از بازیگران و عوامل این پروژه به بیماری کرونا مبتلا نشدند.
به زودی مراحلی فنی فیلم آغاز می شود تا «گشت ارشاد ۳» با بهبود شرایط راهی اکران عمومی در سینماها شود.
سریال «تورنتو» در شبکه نمایش خانگی تولید می شود
سریال «تورنتو» ملودرامی عاشقانه است که به قلم زامیاد سعدوندیان به نگارش درآمده و بناست در شبکه نمایش خانگی تولید شود.
اسدی پیش از این کارگردانی سریال های ریکاوری را در شبکه خانگی و سرزده و تقدیر را برای تلویزیون داشته است.
شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت آنلاین برگزار میشود
معاون ارتباطات و اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از برگزاری بخش اول این رویداد سینمایی به صورت آنلاین خبر داد.
شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس در بخشهای «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنوارهها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و «نشان رسول» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخشهای «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمیمیرآبادی برگزار میشود.
آغاز به کار رادیو محرم با شعار «حسینیه ای به وسعت دل ها»
رادیو محرم با بیانیه آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان، و حضور آیت الله اعرافی -مدیر حوزه های علمیه و امام جمعه قم- آغاز به کار کرد.
محفل هنرهای آیینی «زخم عقیق» در تماشاخانه سرو برگزار می شود
برای نخستین بار موزۀ تخصصی نسخ و ادوات تعزیه از دورۀ صفویه تا انقلاب اسلامی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
آیینهای عاشورایی اقوام ایرانزمین، نقالی و پردهخوانی، نشستهای پژوهشی تئاتر دینی، تئاتر صحنهای و اجرای تعزیه و شبیهخوانی از دیگر برنامههای این محفل عاشورایی است.
این برنامه از 12 تا 29 شهریورماه (13 محرم تا اول صفر) در تماشاخانۀ سرو میزبان علاقهمندان و سوگواران حضرت سیدالشهدا(علیهالسلام) خواهد بود.
سوگواره مجازی «روایت شیدایی» برگزار میشود/ تلاش برای تعمیق و گسترش فرهنگ عاشورایی
رویا فتحی، رئیس فرهنگسرای سرو از برگزاری سوگواره مجازی «روایت شیدایی» خبر داد و گفت: این سوگواره با هدف تبیین هویت دینی و انقلابی و گسترش و تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای برجسته دینی برگزار میشود.
به گزارش امتیاز، فرهنگسرای سرو؛ رویا فتحی، مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 و فرهنگسرای سرو از برگزاری سوگواره مجازی ویژه عزاداری اباعبداللهالحسین(ع) خبر داد و گفت: فرهنگسرای سرو همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری اباعبداللهالحسین(ع) سوگواره مجازی عکس و فیلم کوتاه «روایت شیدایی» را با هدف تبیین هویت دینی و انقلابی و گسترش و تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای برجسته دینی برگزار میکند.
وی با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی هنری در فضای مجازی گفت: با توجه به وضعیت فعلی کشور نیازمند تعمیق و گسترش فرهنگ عاشورایی هستیم؛ هیئتهای خانگی بیش از پیش باید تقویت شوند و برگزاری مراسمات عزاداری در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. از همین رو تصمیم گرفتیم که این سوگواره نیز در فضای مجازی برگزار شود تا تلاشی برای تقویت روحیه ایثار و شهادت در جامعهمان داشته باشیم.
فتحی در تشریح محورهای مختلف این سوگواره گفت: این سوگواره حسینی محورهای متعددی دارد اما میتوان گفت که موضوع اصلی سوگواره برپایی عزاداری امام حسین(ع) است. از جمله این محورها میتوان به معرفی آیینها و مراسم عزاداری در اقوام گوناگون ایرانی با تکیه بر رعایت دستورالعملهای بهداشتی ستاد ملی کرونا، روضههای خانگی با جمعیت کمتر از 10 نفر، عزاداری کودکان، نذورات مردمی متناسب با شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا (شامل: اهدای ماسک، دستکش، اقلام بهداشتی ضدعفونیکننده و ...) و نذورات مردمی با رعایت دستورالعملهای بهداشتی اشاره کرد. علاقهمندان باید با توجه به این محورها تولیدات خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
او با اشاره به بخشهای مختلف این سوگواره و مهلت ارسال آثار گفت: سوگواره روایت شیدایی در دو بخش برنامهریزی شده است؛ بخش اول مربوط به عکسهای حرفهای و شهروندی (تعداد آثار حداکثر 10 عکس) است و بخش دوم فیلم کوتاه 100 ثانیهای، مستند و پویانمایی است. ارسال آثار از 31 مردادماه همزمان با شروع ماه محرم آغاز شده و تا 20 مهرماه ادامه خواهد داشت.
رئیس فرهنگسرای سرو درخصوص نحوه ارسال آثار گفت: علاقهمندان برای ارسال آثار و شرکت در مسابقه میتوانند از طریق سایت majazi.farhangsara.ir و ورود به صفحه جشنوارهها، اقدام کرده و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88799154 (دبیرخانه) تماس حاصل نمایند. صفحه اینستاگرامی این سوگواره به آدرس:ravayate_sheyda@ اخبار این سوگواره را اطلاعرسانی خواهد کرد.
براساس این گزارش فرمت عکسهای قابل قبول برای این جشنواره فرمت JPEG با وضوح 2 مگابایت DPI است. مدت زمان پخش ویدئوکلیپ ارائه شده نیز نباید بیشتر از پنج دقیقه باشد. هرگونه استفاده از آثار منتخب بخش حرفهای عکس با اخذ مجوز از صاحب اثر خواهد بود.
همچنین جوایز همه بخشها از نفر اول تا دهم، 30 درصد تخفیف کلاسهای عکاسی، کارگردانی، مستندسازی و فیلمنامهنویسی فرهنگسرای سرو است.
«بوم و بانو» روایتی عاشقانه در بستر تاریخ
بوم و بانو نیز جدیدترین سریال کارگردان ستایش و پس از باران است. سعید سلطانی کارگردانی این سریال را به عهده دارد و آرمان زرین کوب نیز تهیه کننده این سریال است. «بوم و بانو» بنا است در روزهای ابتدایی ماه محرم هر شب از شبکه دو سیما در سی قسمت بروی آنتن رود.
علاقه سلطانی به سریال های تاریخی
سعید سلطانی در این سالها ثابت کرده که علاقه خاصی به سریال های تاریخی دارد و فضای تاریخی سریال هایش این را به خوبی به مخاطبان ثابت کرده است. از بستر روایت گرفته تا صحنه و دکور و میزانسن و نوع ارتباط میان شخصیت های سریال، همه و همه شاهد این موضوع است. هرچند او سریال های موفق غیر تاریخی مثل ستایش، جوانی، در جست و جوی آرامش و ... را در کارنامه خود داشته است اما آنچه بیشتر از سلطانی در خاطر مخاطبان باقی مانده است سریال های تاریخی او است.
میعاد در سپیده دم قصه ای انقلابی
سلطانی در این سالها هم نویسندگی کرده، هم کارگردانی و بازیگری. اما میعاد در سپیده دم عنوان یکی از سریال هایی است که در سال ۵۷ می گذرد و بحبوهه انقلاب اسلامی ایران را نشان می دهد. حامد مبارز مسلمان ایرانی جهت انجام مأموریتی ویژه به ایران میآید و همزمان با او الیاس یک مأمور مخفی اسرائیلی نیز وارد ایران میشود و همین نقطه شروع داستانی با تم جنایی است. مجید مظفری، محمود عزیزی، گوهر خیراندیش، شهره سلطانی در این سریال بازی می کردند.
«خانه ای در تاریکی» و ماجراهای «ماه تابان»
ماه تابان شخصیت اصلی سریال خانهای در تاریکی است و ماجرا در سال ۱۳۰۷ و در یک ایل بختیاری می گذرد. او از سالها پیش در پی مفقود شدن پدر و مرگ مادرش نزد پدربزرگش که رئیس ایل بختیاری است زندگی میکند و ماه تابان در این سریال به دنبال هویت اصلی خود می گردد. لادن مستوفی، محمدعلی کشاورز، مجید مظفری، محمود پاک نیت، ثریا قاسمی، فرهاد اصلانی.
«پس از باران» و انتقامی کهنه
یکی از محبوب ترین سریال هایی که سعید سلطانی ساخته است، پس از باران بود و به دلیل سوژه ای که داشت مورد توجه مردم قرار گرفت. در این سریال ارباب و رعیت در مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند و در فضایی که مربوط به دوره زندگی رضا شاه پهلوی است به نشان دادن برخی مشکلات مردم می پرداخت. در این سریال ماجرای اختیار کردن همسر دوم برای ارباب سوژه اصلی داستان بود و از طرفی انتقام جویی نیز از موضوع های اصلی این سریال در نظر گرفته شده بود.
«سال های برف و بنفشه» و ماجرای ارباب و رعیت
در این سریال نیز ماننده پس از باران ماجراهای بین ارباب و رعیت به تصویر کشیده شده است. شخصیت اصلی داستان مهندسی به نام علی است که بعد از سالها تحصیل به ایران آمده است و قصد آباد کردن زمین کشاورزی پدرش را دارد اما با ماجرای ارباب و رعیتی مواجه می شود. علی در ادامه با گروه انقلابیون آشنا میشود و در قیام ۱۵ خرداد شرکت می کند.
مناسبتی ترین سریال محرم امسال
اما از این سریال ها که بگذریم به بوم و بانو می رسیم. مجموعه تلویزیونی «بوم و بانو» شاید یکی از مناسبتی ترین سریال های محرم امسال سیما باشد. سریالی که علیرغم درونمایه عاشقانه به ممنوعیت عزاداری در محرم و برای ابا عبدالله الحسین (ع) می پردازد و بخش هایی از قصه این سریال پیرامون چنین ماجرایی و همچنین کشف حجاب در آن دوره است.
قصه هایی که زائیده تخیل نویسنده هستند
در این سریال که در دوره پهلوی اول روایت میشود و بزنگاهی از تلاقی عشق، سیاست و مذهب است، قصه ها واقعی نیستند و شخصیت ها نیز مابه ازای بیرونی ندارند. در خلاصه داستان «بوم و بانو» آمده است: در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده می شود و شورشان به یغما می رود، عشقی بی آلایش سر بر میآورد که در دل طوفان بلایای زمانه به ابتلا کشیده میشود و در سایه تزویر و فریب بدخواهان تا مرز نابودی می رود اما در واپسین لحظات چون سیمرغی از میان خاکستر برمی خیزد.
شباهت «بوم و بانو» به «شب دهم»
شاید از این نظر بتوان این سریال را با سریال شب دهم ساخته حسن فتحی قیاس کرد که در بستر تاریخ دوره رضا شاه پهلوی روایت می شد و در آنجا هم پایه اصلی داستان پیرامون عشقی بود که به محرم و تعزیه در زمان ممنوعیت عزاداری می رسید و تلاقی این دو درامی جذاب را شکل داده بود. از این جهت این احتمال وجود دارد تا قصه بوم و بانو نیز عاشقانه ای در بستر تاریخ معاصر باشد.
حضور نویسندگان خانم در قصه «بوم و بانو»
شاید بخشی از زنانه بودن داستان این سریال به حضور دو نویسنده خانم این سریال بر می گردد. شعله شریعتی و اعظم بهروز که تا به حال سریال های متعددی را برای تلویزیون به نگارش درآورده اند، این بار سریال تاریخی سلطانی را با فضایی زنانه روایت کردند.
تغییر نام سریال در میانه تولید
این سریال از ابتدا بوم و بانو نام داشت اما در میانه راه به ماهور تغییر نام داد. در هر حال ماهور نام شخصیت اصلی داستان است که دیبا زاهدی نقش او را ایفا می کند.
تصویربرداری در شهرک غزالی
از آنجایی که این سریال فضای تاریخی را به تصویر می کشد بخش اعظمی از آن را در شهرک سینمایی مقابل دوربین برده اند.
توقف در میانه تولید
این سریال هم جزو سریال هایی بود که در میانه تولید چندین بار با توقف مواجه شد و هر بار دلیل این توقف تصویربرداری مشکلات مالی عنوان شده بود.
آیا ادامه «بوم و بانو» تولید می شود؟
با اینکه اغلب سریال های تاریخی پتانسیل ادامه دار شدن را دارند اما درباره بوم و بانو هنوز تصمیم گیری مشخصی نشده است که این سریال ادامه خواهد داشت یا نه؟
معرفی شخصیت های سریال
مهدی احمدی، مسعود رایگان، بهنام تشکر، دیبا زاهدی، شادی کرم رودی، فریبا متخصص و ساغر قناعت در این سریال به ایفای نقش میپردازند.
مسعود رایگان در این سریال ایفاگر نقش تیمسار افشار و بهنام تشکر نیز نقش سرهنگ سپنتا را بر عهده دارد. همچنین فریبا متخصص نیز در این پروژه نقش ماهرخ همسر تیمسار افشار را بر عهده دارد و دیبا زاهدی و ساغر قناعت نیز از نقش های اصلی این سریال هستند.
گروهی با دو کارگردان
به دلیل توقف در تصویربرداری این سریال و پخش در محرم در روزهای کرونایی گروه تولید چند ماه از پخش عقب بودند و به همین دلیل بخشی از این کار با دو کارگردان مقابل دوربین رفت.
پخش «قصه واقعه» با حضور 50 بازیگر رادیویی
روایت عاشورا از 125 سال قبل
این مجموعه رادیویی در 28 قسمت توسط بابک صفی خانی نوشته شده و رامین پورایمان کارگردان آن است.
بابک صفی خانی که علاوه بر نویسندگی مجموعه رادیویی «قصه واقعه»، تهیه کنندگی آن را نیز بر عهده دارد در این باره گفت: این نمایش بر اساس قیام عاشورا نوشته شده اما حوادث را از 125 سال قبل بررسی کرده است و در نهایت قصه به روز عاشورا می رسد.
وی افزود: نکته قابل توجه در این نمایش رادیویی آن است که در داستان آن بیش از 90 شخصیت وجود دارد و نزدیک به 50 نفر از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در قالب این شخصیت ها به ایفای نقش پرداخته اند و البته برخی از بازیگران در چند نقش بازی کرده اند.
صفی خانی در پایان تأکید کرد: این یک روایت معمول رادیویی که صرفأ جنبه گویندگی داشته باشد نیست بلکه راوی گه گاه وارد قصه می شود و قصه راپیش می برد از این جهت خانم فریبا متخصص روایت این مجموعه رادیویی را بر عهده دارد چرا که لحن متنوع ایشان جنبه بازیگری را نیز داراست.
«قصه واقعه» به نویسندگی و تهیه کنندگی بابک صفی خانی، کارگردانی رامین پورایمان، صدابرداری مجیدآیینه ، افکتوری محمدرضا قبادی فر و باحضور نزدیک به 50 نفر از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو از امشب ، اول شهریور ماه ، ساعت 20:30 به روی آنتن رادیو نمایش می رود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4342/20117/80065
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4342/20117/80066
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4342/20117/80067
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4342/20117/80068
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4342/20117/80069
|
عناوین این صفحه
- برپایی مجازی، مخاطبان جشنواره فیلم کودک را گستردهتر میکند
- «حسن فتحی» و سریالی که ساختش به یک مو بند بود
- فیلمبرداری «گشت۳» تمام شد
- سوگواره مجازی «روایت شیدایی» برگزار میشود/ تلاش برای تعمیق و گسترش فرهنگ عاشورایی
- «بوم و بانو» روایتی عاشقانه در بستر تاریخ