|
در اولین وبینار تخصصی با موضوع گاندی و سینمای آسیا صورت گرفت؛
تأکید بر زمینههای مشترک همکاری سینمای ایران و هند
معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: با تکیه بر ارزشهای فرهنگی مشترک میان دو کشور ایران و هندوستان میتوان دست به تولیدات مشترک سینمایی با تأکید بر شاخصههای مهم انسانی و بشردوستانه افرادی همچون گاندی زد.
به گزارش امتیاز، اولین وبینار تخصصی با موضوع گاندی و سینمای آسیا با همکاری بخش فرهنگی سفارت هند در ایران، مرکز روابط فرهنگی هندوستان ICCR و دانشگاه بینالمللی مهاتما گاندی واردا، در تاریخ 10 شهریور 1399 (31 آگوست 2020) برگزار شد.
در این سخنرانی افرادی همچون پروفسور آبی کومار سینگ (مدیریت محترم بخش فرهنگی سفارت هند در ایران)، پروفسور کومار شوکال (معاونت کل دانشگاه بینالمللی مهاتما گاندی واردا)، بهروز چاهل (عضو صنف تهیه کنندگان سینمای بالیوود و بازیگر)، رائد فریدزاده (معاون امور بینالملل بنیاد سینمای فارابی) و عده ای از چهره های دانشگاهی و مدیریت فرهنگی هندوستان با محوریت گاندی و تأثیر او بر سینمای آسیا به سخنرانی پرداختند.
رائد فریدزاده در سخنرانی خود با اشاره به ریشه های فرهنگی مشترک میان کشور ایران و هندوستان، به خصایص اخلاقی ویژه گاندی به عنوان یکی از مهمترین چهره های معاصر جهان اشاره کرد و افزود: نقل قولهای گاندی به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم در آثار سینمایی و تلویزیونی ایران شنیده میشود، چرا که او از صلح و دنیای بدون خشونت سخن میگفت. او یادآور شد که گاندی در جهان امروز می تواند مقدمه ورود ما به جهان گفتگو بوده و نگاهی عاری از نژادپرستی را تبلیغ کند.
او در پایان سخنانش اضافه کرد که با تکیه بر ارزشهای فرهنگی مشترک میان دو کشور ایران و هندوستان، میتوان دست به تولیدات مشترک سینمایی با تأکید بر شاخصههای مهم انسانی و بشردوستانه افرادی همچون گاندی زد.
همچنین بهروز چاهل (تهیه کننده و بازیگر ایرانی – هندی بالیوود) با اشاره به شعار مطرح گاندی که در عین ساده زیستی باید بزرگ فکر کرد، به ایراد سخنان خود پرداخت. او به اصول اخلاقی گاندی همچون پیروی از حقیقت، زندگی مسالمت آمیز و رفاه همگانی اشاره کرد و سپس با تشریح ایدئولوژی او بر مبنای اندیشه اجتماعی و آموختههای اخلاقی، از تأثیر آن بر سینمای ایران سخن گفت.
سپس دیگر سخنرانان هندی با اشاره به سینمای قدرتمند ایران، از زمینههای مشترک همکاری با تکیه بر آراء و نظریات گاندی پرداختند.
ترکیب سریالهای محرم۹۹ «نو» میشود
سریالهای «سرزده»، «بوم و بانو» و «زمین گرم» جزو آثار محرمی هستند که پخش آنها به تناوب از امشب آغاز میشود تا پس از یک دهه بازپخش سریالهای تکراری، نوبت به رقابت تازهنفسها برسد.
شاید خیلی تکراری باشد که هر سال بعد از مناسبتهایی که مردم انتظار بیشتری از تلویزیون دارند بگوییم انتظارها محقق نشد، بگوییم دست تلویزیون چندان هم پر نبود و باز تاکید کنیم کاش سال دیگر وضعیت اینگونه نباشد. دهه اول محرم ۹۹ در تلویزیون باز هم با برنامههایی مشابه سالهای قبل سپری شد، اگرچه که این روزها کل کشور، صنعت، هنر، سینما و تلویزیون و سایر نهادها و حوزهها درگیر محدودیتها و مشکلات کرونایی هستند و با وجود همین شرایط تلویزیون طی چند ماه اخیر سعی کرد این فضا را به نوعی مدیریت کند با این حال آنچه روی آنتن رفت بیشتر خروجی هیئتها و مراسم بود و کمتر میتوان بهعنوان دستاورد تلویزیون به شمار آورد.
تلویزیون بیشتر تلاش کرد به پوشش مداحیها و مراسم سخنرانی بپردازد و کمتر برنامههای تولیدی و استودیویی و چند رسانهای که اتفاقاً در تخصص قاب جادویی است تولید کرد و اگرچه که پوشش این مراسم شرط اول و لازم و مطالبه خیلی از مشتاقان است اما کافی نیست.
به ویژه که امسال تلویزیون نتوانست از ابتدای محرم، مجموعههای نمایشی را هم به آنتن برساند و کنداکتوری متنوع تحویل مخاطب دهد. بنابراین مخاطب دهه اول را با تکراریها سر کرد، «معراجیها» در شبکه اول، «مرضیه» در شبکه دو، «عقیق» در شبکه سه و «پریدخت» در شبکه پنج سیما هر یک سریالهایی متعلق به یک یا چند سال پیش بودند که حتی برخیشان چند بار دیگری بازپخش داشتهاند و این بار در یک اقدام جمعی مهمترین باکس تلویزیون در «نمایشیها» به «تکراریها» سپرده شد تا رویکرد «آی فیلم» به همه شبکهها سرایت کند.
با پایان دهه اول محرم سریالهای جدید مناسبتی و غیرمناسبتی قرار است به آنتن شبکههای سیما برسند که در زیر مروری بر این سریالها داریم.
شبکه یک با «سرزده»؛ سریالی استانی با هنرمندانی از پایتخت
ساخت سریال در شهرها و استانهایی غیر از پایتخت و تهران حالا دارد به یک رویه ساختارمند و حرفهای تبدیل میشود. یکی دو سالی است که هم تولید سریال از تمرکز در تهران خارج میشود و کارگردانان حرفهای به تولید سریال در شهرستانها میپردازند و هم کارگردانان جوان و تازهکارتری دست به تجربه بزنند. سریالهای مختلفی در پروسه نگارش پیش تولید و ساخت در مراکز استانی قرار دارد و برخی از آنها که به خروجی آنتن رسیدهاند توانستهاند رضایت بالایی هم از مخاطب دریافت کنند.
«سرزده» جدیدترین سریالی است که در یک مرکز استانی تولید شده است. این سریال در خراسان رضوی و با ترکیبی از بازیگران چهره پایتخت و همچنین بازیگران بومی ساخته شده است و قرار است از سه شنبه شب ۱۱ شهریور روی آنتن شبکه یک سیما برود.
کارگردان؛ بهادر اسدی
بهادر اسدی کارگردان این سریال تلویزیونی است که پیش از این مینی سریال «ریکاوری» را ساخته است و این دومین تجربه او در ساخت سریال تلویزیونی است؛ تجربهای که در آن با ترکیبی از بازیگران بومی و چهرهها کار کرده است و باید دید چقدر در این تجربه توفیق پیدا کرده است.
اسدی که پیش از این حدود ۵۰ تله فیلم برای تلویزیون ساخته است در دومین تجربه خود سراغ سریالی در فضای مشهد رفته است.
بازیگران؛ ترکیبی از چهرهها تا بومیها
از جمله بازیگران این سریال میتوان به علی انصاریان بازیکن سابق تیم ملی، بهرنگ علوی، نسیم ادبی، رویا میرعلمی و رحیمی نوروزی اشاره کرد. همچنین مریم مومن که پیش از این با سریال «بانوی عمارت» مورد توجه قرار گرفت از دیگر بازیگران این سریال است. همچنین حدود ۳۰ درصد از بازیگران این سریال را هنرمندان تئاتر شهر مشهد تشکیل میدهند.
«سرزده» اگرچه سریالی صرفاً محرمی و مناسبتی نیست اما مضمون و محتوای آن هم از این فضا چندان دور نیست و قرار است شاهد قصهای درباره توبه و بخشش باشیم که باید دید چقدر روایتها از این کلیشههای داستانی نو و با پرداختی جدید و متفاوت خواهد بود. داستان درباره دو دوست صمیمی به نامهای اصلان و رضا است که بعد از سالها، در اتفاقی با یکدیگر روبرو میشوند و حالا یکی پلیس و دیگری خلافکار شده است.
این سریال در ۹ قسمت ساخته شده است که از امشب ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما میرود.
شبکه دو با «بوم و بانو»؛ تعزیهخوانی در بستر عاشقانه و ممنوعیتهای تاریخی
سریال «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی همچنان در پروسه تصویربرداری قرار دارد و زمان پخش این سریال هنوز مشخص نشده است. با این حال بنای اولیه بر این بوده است که این سریال هم از دهه دوم محرم روی آنتن شبکه دو برود و باید دید با پایان سریال «مرضیه» کنداکتور شبکه دو سیما چه زمانی این سریال را در باکس پخش قرار خواهد داد.
این مجموعه که در ۴۰ قسمت ساخته شده است در تاریخ معاصر و در زمان رضا خان میگذرد توسط اعظم بهروز و شعله شریعتی نوشته شده است.
شاید این سریال از یک حیث «شب دهم» ساخته حسن فتحی را تداعی کند. این سریال هم در دوره قاجار روایت میشود و در قصه به ممنوعیتهای تعزیه و عزاداری میپردازد. قصه این سریال البته در بستری عاشقانه، اجتماعی و سیاسی روایت شده و محورهای دیگری را هم شامل میشود.
کارگردان؛ سعید سلطانی
سریال «بوم و بانو» تجربه مشترک دیگری از سعید سلطانی به عنوان کارگردان و آرمان زرینکوب تهیه کننده است که فصل سوم «ستایش» جزو آخرین کارهایشان است و سال گذشته روی آنتن رفت. بعد از آن سلطانی درگیر ساخت این مجموعه شد که چندین بار هم به دلایل مختلف وقفههایی در تولید کار بهوجود آمد.
سلطانی سازنده سریالهای پرمخاطب و پربینندهای چون سهگانه «ستایش»، «پس از باران»، «لبه تاریکی» و ملودرامهای مختلف دیگری بوده است و سابقه سریال سازی او از ابتدای دهه ۷۰ تاکنون به سه دهه میرسد.
بازیگران؛ فرصتی برای کمتر دیدهشدهها
سلطانی معمولاً در سریالهای خود از چهرههای شناخته شده استفاده میکند و برای یک یا دو نقش اصلی سراغ بازیگران تازه کار یا حتی چهرههای کمتر دیده شده میرود. در این سریال بهنام تشکر در نقش یک سرهنگ ظاهر شده است که بعد از «وارش» و نقش جدی و متفاوتی که در آنجا داشت این سریال هم احتمالاً حضور متفاوتی از او را میطلبد. فریبا متخصص و مسعود رایگان از دیگر بازیگران این سریال هستند. همچنین ساغر قناعت و دیبا زاهدی بازیگران جوانی هستند که دیگر نقشهای این سریال را بازی میکنند. دیبا زاهدی این روزها سریال «آقازاده» را هم در شبکه نمایش خانگی دارد که در نقش همسر جوان مهدی سلطانی ظاهر شده است و اینجا هم نقش اول این سریال را بر عهده دارد.
همچنین مهدی احمدی که پیش از این در سریال «نجوا» بازی کرده است و مخاطبان بیشتر او را با فیلم سینمایی «شب های روشن» میشناسند از دیگر چهرههایی است که در این سریال به ایفای نقش پرداخته است.
طبق خبری که معاونت سیما امروز برای رسانهها ارسال کرده است این سریال از نیمه دوم شهریور به آنتن خواهد رسید و با جایگزین شدن پس از سریال «مرضیه» هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه دو سیما خواهد رفت.
شبکه سه سیما؛ «زمین گرم» و تجربه کارگردانی آقای فیلمنامهنویس
پخش سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمت الله و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی با پایان سریال «عقیق» از دیشب آغاز شده است.
این سریال هم اگرچه در فضایی مناسبتی ساخته نشده است با این حال مضمونی اجتماعی و مذهبی دارد و در ۳۰ قسمت مخاطبان را با خودش همراه خواهد کرد.
سعید نعمتالله از جمله نویسندگانی است که معمولاً حضورش در سریالها همراه با واکنشهای مختلفی از طرف مخاطب بوده است. لحن و ادبیات وی در دیالوگنویسی باعث شده است که برخی او را با مسعود کیمیایی مقایسه کنند و حتی گاه دیالوگهایش را نسخه ضعیفی از این کارگردان سینمای ایران بدانند. برخی هم این لحن را به دلیل تفاوتهایش با دیالوگهای روتین و روزمره سریالهای تلویزیونی قابل توجه دانستهاند.
کارگردان؛ سعید نعمتالله
نعمتالله در این سریال همچون گذشته جایگاه نویسندگیاش را حفظ کرده است و علاوه بر آن برای اولین بار دست به کارگردانی هم زده است. نعمت الله البته چندان از این فضا دور نبوده است و حتی در پشت صحنه بسیاری از سریالها در کنار بهرنگ توفیقی یا محمدرضا آهنج خودش هم در کنار کارگردان حضور داشته است و حتی گاهی به بازیگران میزانسن داده است و یا در لحن و بیان و تشریح موقعیت به آنها کمک کرده است.
درباره سریال «زمین گرم» نیز نمیتوان هیچ پیشبینیای داشت به ویژه که سریالهای نعمت الله نیز گاه با حواشی زیادی روبهرو شده است همچون «برادرجان» که از یک سو خشونت و قصههای آن واکنشهای تندی را در بر داشت و از سوی دیگر علاقمندان زیادی را به خود جذب کرد و پربینندهترین سریال رمضانی سال گذشته شبکه سه شد. در عین حال برخی از سریالهای وی نیز کمتر واکنشی از سوی مخاطب در برداشته است همچون سریال «عقیق» که محرم سه سال پیش پخش و امسال بازپخش شد و یا سریال «خواب زده» که مدتی است در شبکه نمایش خانگی عرضه میشود و یک شکست کامل برای تیم این سریال محسوب میشد.
بازیگران؛ ترکیبی از همراهان همیشگی
این سریال یکی از متنوعترین تیمهای بازیگری را دارد که از طنزپردازانی چون علیرضا خمسه تا چهرههای کمتر دیده شدهای چون مرجان شیرمحمدی همسر بهروز افخمی در آن دیده میشود که البته اکثر آنها پیش از این در سریالهای دیگری به نویسندگی نعمتالله همکاری کردهاند و بهنوعی همکاران او محسوب میشوند.
از جمله بازیگران این سریال میتوان به نامهای اصغر همت، نادر فلاح، علیرضا آرا، کامران تفتی، شیوا ابراهیمی، دنیا مدنی، پریوش نظریه، مارال فرجاد، مجید واشقانی، مجید نوروزی و… اشاره کرد.
این سریال از دوشنبه ۱۰ شهریورماه همزمان با شبهای ماه محرم به مدت ۳۰ شب، ساعت ۲۰:۴۵ راهی آنتن شبکه سه سیما شد.
کرونا نتوانست «نولان» را شکست دهد
فروش ۵۳ میلیون دلاری «تنت»
«تنت» کریستوفر نولان در بازار بینالمللی به نمایش درآمد و با وجود ادامه پاندمی کرونا توانست فروش غافلگیرکننده ۵۳ میلیون دلاری داشته باشد.
این فیلم عظیم علمی تخیلی که به عنوان پروژهای دیده میشود که سینماها را دوباره راه میاندازد، قویترین آغاز خود را در بریتانیا با ۷.۱ میلیون دلار فروش داشت. «تنت» در آخر هفته در ۴۱ بازار بینالمللی پخش شد که از جمله آنها میتوان از فرانسه (۶.۷ میلیون دلار)، کره (۵.۱ میلیون دلار) و آلمان (۴.۲ میلیون دلار) نام برد.
این فیلم برادران وارنر آخر هفته آینده در ایالات متحده روی پرده میرود و اکران آن در سینماهای روسیه و چین به ترتیب در روزهای سوم و چهارم سپتامبر آغاز میشود.
حتی با وجود اینکه هنوز خیلی از سینماها باز نشدهاند و بسیاری با محدودیت ظرفیتی فعالیت میکنند، «تنت» توانست چند رکورد باکس آفیسی برای نولان ثبت کند. این فیلم در ۹ کشور از جمله هلند، اوکراین و مجارستان بزرگترین فروش آغازین یک فیلم در تمام طول مسیر حرفهای کاری نولان را به ثبت رساند. در عربستان سعودی، این فیلم بزرگترین فروش آغازین یک فیلم هالیوودی را با ۱.۴۷ میلیون دلار کسب شده از نمایش در ۱۳۱ سالن سینما داشت.
خیلی از مخاطبان این فیلم را با بهترین کیفیت ممکن دیدند. فروش پردههای آیمکس بیش از یک چهارم فروش بلیت در بسیاری از بازارها را تشکیل داد که باعث شد فروش آیمکس این فیلم بیش از ۵ میلیون دلار باشد.
این آخر هفته فیلم تریلر ابرقهرمانی «جهشیافتههای جدید» که داستان آن در دنیای «اکس من» به وقوع میپیوندد در آمریکای شمالی اکران شد و توانست ۷ میلیون دلار بفروشد. این فیلم در ۲۴۱۲ پرده سینمای آمریکا اکران شده است
با وجود اینکه فروش این فیلم پایینتر از حد انتظار بود، قویترین فروش آغازین فیلمها طی دوران پاندمی را داشت. به احتمال بسیار زیاد «تنت» به راحتی این رکورد را جابهجا خواهد کرد.
با استناد به آمار دیزنی، در حال حاضر بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از سینماها در ایالات متحده و کانادا باز شدهاند. اما تعدادی از بزرگترین بازارها از جمله لسآنجلس، سن فرنسیسکو و نیویورک هنوز بسته هستند.
اخبار
اکران آنلاین انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» از 17 شهریور
انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر از محصولات استودیو هورخش از روز دوشنبه، 17 شهریور اکران آنلاین میشود.
به گزارش امتیاز، انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر که پخش جهانی آن پیش از این در بیش از 32 کشور جهان همچون آمریکا، روسیه، هند، اسپانیا و... آغاز شده بود، از روز دوشنبه، 17 شهریور 1399 در پلتفرم آپرا اکران آنلاین میشود.
علاقمندان به سینما میتوانند با تهیه بلیت، از طریق سامانه آپرا به صورت آنلاین به تماشای این فیلم بنشینند.
در خلاصه داستان این انیمیشن که برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه فردوسی است، آمده است: «جمشید رفته است و ضحاک در پی طمع و جاه طلبی برای محاصره جمکرد، به نیابت از پدر بر تخت جمشید تکیه میزند، اما افسوس که اهریمن بر وجود ضحاک سیطره یافته و تاریکی او تمام شهر را فرا میگیرد. در این میان آفریدون که کودکی است کشاورز زاده، متولد میشود و برای دادخواهی خون پدر و مادرش پیرو کاوه آهنگر قیام میکند..»
اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پور شیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، بانیپال شومون، روزبه فرخ نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری، زهیر یاری از مجموع بازیگرانی هستند که در این انیمیشن صداپیشگی کردهاند.
«آخرین داستان» اولین انیمیشن بلند سینمایی تولیدشده در استودیو هورخش است که تاکنون موفق به دریافت 15 جایزه ملی و بینالمللی شده است. همچنین این انیمیشن بهعنوان نماینده سینمای ایران در فهرست اولیه اسکار 2020 قرار داشت و برای اولین بار در جشنواره بینالمللی فیلم انیمیشن انسی فرانسه به نمایش درآمد.
تمدید مهلت شرکت در المپیاد فیلمسازی نوجوانان تا ۳۰ شهریور
مهلت شرکت در چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران تا ۳۰ شهریور تمدید شد.
به گزارش امتیاز، بر اساس اعلام دبیرخانه المپیاد فیلمسازی نوجوانان، با توجه به استقبال نوجوانان سراسر کشور از این دوره جشنواره و دشواریهای پیش رو در دوران کرونایی و نظر به پیشنهاد شورای سیاستگذاری المپیاد، مهلت شرکت در این دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان در هر دو بخش ایده و فیلم تا ۲۰ روز دیگر تمدید شد.
بر اساس این خبر، نوجوانان سراسر کشور تا پایان وقت اداری روز یکشنبه ۳۰ شهریور برای شرکت در چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران فرصت دارند و اسامی ایدهها و فیلمهای پذیرفته شده در مهر ماه اعلام خواهد شد.بنا بر اعلام دبیرخانه چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در این دوره جشنواره «درسهای کرونا برای رسیدن به آینده بهتر چیست؟» عنوان یکی از محورهای اعلام شده برای ساخت فیلم یا ارائه ایده است که تاکنون با توجه به شرایط کرونایی و این که نوجوانان میتوانند از پیرامون خانه و محل سکونت خود در این زمینه فیلم بسازند، مشارکت جالب توجهی در این زمینه صورت گرفته است.
متقاضیان میتوانند برای نام نویسی به سامانه festival.iycs.ir مراجعه و در بخش «چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان»، فرم نام نویسی را تکمیل کنند.
«چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» به دبیری «علیرضا تابش» همزمان با سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۳۹۹ به صورت آنلاین و نمایش مجازی برگزار خواهد شد.
اخبار
پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
در سوگ «مسعود مهرابی»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پیامی درگذشت «مسعود مهرابی» مورخ و مولف کتب سینمایی و مدیرمسئول ماهنامه سینمایی فیلم را تسلیت گفت.
به گزارش امتیاز، در پیام «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به مناسبت درگذشت زندهیاد «مسعود مهرابی» آمده است:
انالله و انا الیه راجعون
یکی دیگر از پیشکسوتانِ وزین و معتبرِ عرصه رسانه، کتب سینمایی و نقدِ علمی دعوت حضرت حق را لبیک گفت و جامعه هنری و رسانه کشور را در نهایت تألم و اندوه فراوان، به سوگ نشاند.
درگذشت مرحوم مغفور «مسعود مهرابی» را که در ثبت تاریخ سینمای ایران، کولهباری ارزشمند از تألیفات و مکتوباتِ ماندگار از خود به یادگار گذاشت، به خانواده ارجمند، همکاران ماهنامه فیلم و دوستداران شریف ایشان تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه پروردگار لطیف، برای روحش علو درجات و آرامش ابدی مسئلت مینمایم.
علیرضا تابش
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
گزارشی از یک مستند جذاب
رابین ویلیامز و بیماریای که او را کشت
مستند جدید تایلور نوروود با عنوان «آرزوی رابین» که قرار است اول سپتامبر منتشر بشود، آخرین روزهای زندگی رابین ویلیامز را به تصویر میکشد. دوستان نزدیک، همسایهها و همسرش سوزان اشنایدر ویلیامز داستان یک مرد و درگیریاش با یک بیماری وحشتناک را پیش از مرگی تعریف میکنند که دنیا را شوکه کرد.
اشنایدر ویلیامز در صدر این مستند قرار دارد و میخواهد هواداران ویلیامز بدانند که این کمدین درگیر یک بیماری جدی به نام دمانس جسم لویی یا Lewy Body Dementia بود. نوروود داستانی اثرگذار تعریف میکند و به بینندگان درباره این بیماری نابودکننده که کنترل مغز را در اختیار میگیرد و روی تمام کارکردها اثر میگذارد، آموزش میدهد. مرگ ویلیامز رسماً به عنوان خودکشی ثبت شده، اما حالا مشخص شده که او از این بیماری رنج میبرده که باعث میشود فرد هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روانی بسیار محدود و زندگی کردن برایش غیرممکن شود. البته ویلیامز خودش نمیدانست به این بیماری مبتلا است.
نوروود در مصاحبهای درباره مستند خود صحبت کرد و گفت میخواست داستانی را تعریف کند که روایتها درباره ویلیامز را تصحیح میکند چون خیلی از افراد باور دارند او حتماً افسرده یا تحت تاثیر مواد مخدر بوده است.
این مستند بسیار قوی و اثرگذار است. برای شما شکلگیری آن از کجا آغاز شد؟
از طریق یکی از دوستان مشترک من و سوزان اشنایدر ویلیامز اتفاق افتاد. سوزان با او درباره رابین و این صحبت میکرد که مردم باید درک کنند که چه اتفاقی برای او افتاد و باید بیشتر درباره دمانس یا بیماری زوال عقل جسم لویی بدانند.
سوزان به من زنگ زد و پرسید که آیا میخواهم فیلمی درباره دمانس جسم لویی بسازم یا نه و من نمیخواستم این کار را بکنم. به عنوان یکی از هواداران رابین ویلیامز، هرگز چیزی درباره این بیماری در ارتباط با مرگ او نشنیده بودم و فکر میکردم همه چیز را میدانم. وقتی او به من زنگ زد دراین باره هیچ چیزی نمیدانستم.
وقتی متوجه شدید چه اتفاقی افتاد؟
سوزان تمام اتفاقهایی را که در سال آخر او و رابین و نیمی از زندگی رابین به وقوع پیوسته بود، برایم تعریف کرد. او نمیخواست بخشی از فیلم باشد اما به او گفتم اگر بتواند آن داستانها را تعریف کند و در فیلم باشد، من هم هستم. برایش ترسناک بود چون آن موقع فقط دو سال از مرگ رابین میگذشت. اما گفت باشه و ما شروع به انجام دادن مصاحبهها کردیم و من داستان را پیدا کردم. چیزهایی که او تعریف کرد خیلی ارزشمند بودند.
بعد رفتم همه چیز را تایید کردم. به بنیاد مایکل جی. فاکس و کلی سازمانهای علمی دیگر رفتم تا تمام ادعاها درباره کالبدشکافی او را تایید کنم چون به عنوان یک فیلمساز باید این کار را انجام داد. در نهایت ۱۷ نفر گرد آمدند که تا به حال هرگز درباره رابین صحبت نکرده بودند.
اینکه به عنوان یک فیلمساز درباره دمانس جسم لویی و نحوه اثرگذاری آن روی زندگی رابین شنیدید چطور بود؟
یکی از چیزهای اصلی درباره سوزان این است که قلب بزرگی دارد و زمانی که اعتماد او را به دست آوردم، گفت میتوانم هر چیزی که میخواهم بپرسم. در نهایت، ما ۹ ساعت مصاحبه داشتیم و احتمالاً کمتر از ۲۰ دقیقه از آن وارد فیلم شد.
من تمام داستان عاشقانه آنها را از لحظه ملاقات تا پایان دارم. نکته سخت این است که خیلی از اینها را به دوستان نزدیکش هم نگفته بود بنابراین قبول کردن این مسئولیت خیلی عظیم بود. این سفر زنی است که هرگز دوباره عشق زندگیاش را نخواهد داشت. اما او این جزییات را به اشتراک گذاشت و تمام چیزهایی که او و شوهرش تحمل کردند را گفت و بنابراین باید عدالتی باشد و روایت او تصحیح شود.
پروسه فیلمسازی برای من درواقع قبول کردن وزن غم این زن و تلاش در بازگویی داستان او و رابین ویلیامز بود. وقتی همه حرفهایشان را زدند وزن زیادی از روی دوش سوزان کم شد. وقتی شان لیوای آمد و گفت رابین ساعت ۳ صبح به من زنگ زد و گفت نمیداند چطور باید دیالوگ فیلمش را به یاد بیاورد، خیلی شوکهکننده بود.
شان فقط یکی از ۱۷ نفری بود که درباره رابین صحبت کرد، دیوید ای. کلی هم از جمله این افراد است.
چطور توانستید در تدوین این روایت را محدود کنید؟
متوجه شدم که با وجود اینکه دمانس جسم لویی در حقیقت یک حکم مرگ است، رابین هرگز نفهمید که به این بیماری مبتلاست و نمیدانست چه اتفاقی دارد میافتد و بنابراین تم موضوعی این فیلم هم همین بود. من در تدوین نهایی به حلقههای اصلی، همسایهها، دوستان و حلقههای حرفهای نگاه کردم. به این نگاه کردم که چه کسی بهترین فرد برای تعریف کردن این داستان خواهد بود.
لحظههایی هم مانند این آنچه جان، همسایه رابین تعریف میکرد، در فیلم وجود دارد. غیر از سوزان، او آخرین فردی بود که رابین را زنده دید. او گفت رابین رفت پیشش و خواست او را در آغوش بکشد. چیزی بود که میخواستم داخل فیلم بگذارم چون از انسانیت رابین میگفت.
چیز دیگری بود که طی پروسه فیلمسازی برایتان متمایز باشد؟
طی بازه ساختن فیلم، سوزان داشت جاهایی میرفت که از زمان زنده بودن رابین نرفته بود و مسایل گذشته را دوباره زنده میکرد.
یک بار او کنار میز نزدیک تخت بود چون میخواست دوباره به او نزدیک باشد چون دلش برای شوهرش تنگ شده بود و کتاب «الکلیهای ناشناس» او را پیدا کرد. چیز خیلی مهمی برای رابین بود چون او افسردگی و مشکلات سوءاستفاده از مواد داشت و هر شب کتاب را میخواند و کارش را انجام میداد. سوزان کتابش را باز کرد و دید که در یک صفحه نوشته «فقط میخواهم به آدمها کمک کنم کمتر بترسند.»
این دعای کوچک رابین برای دنیا بود؛ دعایی که هیچکس هرگز قرار نبود بخواند. اما این قلب، انرژی و روحیه او بود.
مجید توکلی «کارتنخواب» را میسازد
مجید توکلی فیلم پلیسی «کارتنخواب» به نویسندگی جمیله دارالشفایی و تهیهکنندگی حسین مسافر آستانه را در تهران جلوی دوربین میبرد. توکلی که فیلم سینمایی «عروسی مردم» را آماده اکران دارد، قصد دارد در تجربهای تازه بر خلاف ۲ فیلم قبلی خود، یک فیلم تلویزیونی پلیسی را کارگردانی کند. این فیلم که به سفارش ناجیهنر تولید میشود با گروهی از بازیگران تئاتر مقابل دوربین میرود. این سومین همکاری دارالشفایی به عنوان نویسنده بعد از فیلمهای سینمایی «متولد ۶۵» و «عروسی مردم» با توکلی به حساب میآید. «کارتنخواب» قصهای اجتماعی دارد و داستان یک جا به جایی مالی پیچیده را روایت میکند.
تاکنون حضور هادی شلالوند به عنوان مدیر فیلمبرداری، پیام سوری طراح صحنه و لباس، علیرضا ناصربخت دستیار اول کارگردان، جواد نوری مجریطرح، ماکان رضایی برنامهریز و رضا بشیری مدیر تولید قطعی شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4347/20158/80250
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4347/20158/80251
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4347/20158/80252
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4347/20158/80253
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4347/20158/80254
|
عناوین این صفحه
- تأکید بر زمینههای مشترک همکاری سینمای ایران و هند
- ترکیب سریالهای محرم۹۹ «نو» میشود
- فروش ۵۳ میلیون دلاری «تنت»
- اخبار
- اخبار