|
مهدی جعفری کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر»:
باید بتوانیم پاسخگوی نیاز نسل نوجوان امروز باشیم
مهدی جعفری با اشاره به این که کودک و نوجوان را در سینما فراموش کردهایم، گفت: فیلمسازان ما هم به این حوزه کمتوجهی میکنند و ما باید بتوانیم پاسخگوی نیاز نسل نوجوان امروز باشیم.
به گزارش امتیاز، مهدی جعفری، کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر» گفت: ما اگر کاری در حوزه سینمای کودک و نوجوان انجام میدهیم، ادامهدهنده مسیری هستیم که بعد از انقلاب به جریان پررنگی در سینمای ایران تبدیل شد. این جریان پیش از انقلاب شروع شده بود اما بعد از آن به اوج شکوفایی خود رسید. سینمای کودک و نوجوان بعد از انقلاب سینمایی پیشرو، جریانساز و یکی از دروازههای معرفی سینمای ایران به جهان به خصوص با آن دسته فیلمهای موفقی بود که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بعدها در بنیاد سینمایی فارابی تولید شدند. متاسفانه سالهای بعد تولیدات کمرنگ شدند البته امیدوارم که هیچ وقت به سمت خاموشی نرود و همیشه پویا و جریانساز باشد.
جعفری اظهار داشت: من و مهین عباسزاده سالهاست که با هم کار میکنیم و کارهایی که برای کانون پرورش فکری انجام دادیم، تولیداتی که برای تلویزیون داشتیم و فیلمهای سینمایی که ساختیم بیشتر در پی توجه به حوزه کودک و نوجوان و کمبودهایی بود که در حوزه فرهنگ و بیشتر حوزه هنر وجود دارد. ما امروزه به طور عام در شرایط کلی فرهنگی و به طور خاص در سینما به طرز غریبی کودک و نوجوان را فراموش کردهایم. در حوزه آموزش، تربیتی و سرگرمی کارهایی انجام میشود و نهادهای شاخص و پر طمطراقی در این حوزه فعال هستند اما خروجی مناسبی وجود ندارد یا کاری تولید نمیشود که تاثیرگذار و جریانساز باشد و ما بتوانیم شاهد تاثیر آن روی نسل جدید باشیم. اکثر منابع تغذیه آموزشی و فرهنگی خارجی هستند و طبیعی است که وقتی ما نمیسازیم آنها میسازند. البته لزوماً چیزی که در خارج تولید میشود چیز بدی نیست.
او افزود: اگر به سینمای غرب و هالیوود نگاه کنید شاخصترین و پرفروشترین کارهای آنها در این حوزه تولید میشوند؛ این نشاندهنده اهمیت این حوزه برای آنها است. همچنین هر سال در میان فیلمهای مطرح آنها دو یا سه کار کودک و نوجوان وجود دارد که این خود میتواند جریانساز بوده و بر روی کشورها و نسلهای مختلف تاثیر بگذارد. در کشور ما چه به لحاظ سرمایهگذاری، قصه و درام و پخش این اتفاق نمیافتد. مسئله اینجاست که چرا ما با توجه به پیشینه و فرهنگ خودمان، اتفاق مهمی در این زمینه نداریم؟!
جعفری اضافه کرد: اینگونه خلاءهای موجود و همینطور پیشینه و کودکی ما، وقایعی که از سر گذراندهایم و خاطراتی که داریم باعث شد در حوزه سینمای کودک و نوجوان فیلم بسازم.
کارگردان «یدو» اظهار داشت: فکر میکنم اگر کاری قرار است تاثیرگذار باشد باید بخشی از زندگی زیسته هنرمند فیلمساز نیز در آن اثر وجود داشته باشد. ما هم در انتخابهایمان به تجربهای که داشتیم به خصوص دوران کودک و نوجوانی خودمان که مصادف با دوره بعد از انقلاب و جنگ بود، باز میگشتیم. درواقع حیفم آمد که آن خاطرات و داستانها به بهانهای به واسطه خلاقیتهایمان و یا اقتباس روی پرده سینما کشیده نشود چون احساس میکردم که از نسل نوجوان دهه شصت کمتر گفته شده است. اگرچه کارهایی ساخته شده بود و آثار شاخصی هم بودند اما کاش بیشتر در حوزه سرگرمی کار بکنیم. در دورهای از این لحاظ موفق بودیم اما متاسفانه رو به افول رفتیم.
مهدی جعفری بیان کرد: «۲۳ نفر» از آن دسته فیلمهایی است که پس از پایان اثرگذاری آن روی مخاطب جوان و نوجوان آغاز میشود. در بازخوردهایی که در این چند سال از مردم گرفتم این تاثیرگذاری را دیدهام. از این لحاظ احساس کردم که فیلم موفق بوده است چراکه یکی از فاکتورهای موفقیت فیلمها این است که بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و «۲۳ نفر» اساساً با این نیت ساخته شد. البته مسائل دیگری هم بود و میخواستیم به تاریخ جنگ اشاره کنیم و موضوعی حماسی را به تصویر بکشیم اما واقعیت این است که با توجه به پیگیریهای هفت یا هشت ساله من، پشت فیلمنامه ایستاده بودم تا فیلم ساخته شود به این جهت که میدانستم از این دست قصهها در سینمای کودک و نوجوان به خصوص برای نوجوان امروزی بسیار کم داریم. با توجه به سرعت و شتابی که دنیای امروز دارد الگوسازی و آموزش از طریق سخنرانی و کلاس درس در نسل امروز جوابگو نیست چون عموماً نسلهای جدید، نصیحتپذیر نیستند تا کلاس درس بتواند آنها را تحتتأثیر قرار دهد. اگر قرار است اثرگذار باشیم باید از همین مدیوم سینما استفاده کنیم.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری آنلاین جشنواره میتواند تاثیرگذار باشد یا خیر، توضیح داد: سینمای کودک و نوجوان حوزهای است که همچنان مغفول مانده است و در کشور ما از جانب مسئولین و فیلمسازان مورد توجه قرار نمیگیرد. من از آن دسته آدمهایی نیستم که تمام تقصیرات را به گردن نهادهای دولتی و مسئولین بیندازم بلکه معتقدم فیلمسازان ما هم به این حوزه کم لطفی میکنند. چه بسا که اگر فیلمسازی به دنبال موضوعی خوب در این حوزه باشد، چه با حمایت دولتی و چه خارج از دولت بالاخره میتواند فیلم را بسازد. در حقیقت باید نسبت به این حوزه دغدغه وجود داشته باشد و این شرط اساسی است. از این جهت که حوزه کودک و نوجوان حوزه کم بضاعتی در کشور ما است، موافقم که این فعالیت فرهنگی هنری گسسته نشود و برگزار بشود. ما شرایط خاصی را در این مقطع تاریخی در جهان تجربه میکنیم و در عین حال هم نمیتوانیم زندگی روزمره خود را متوقف کنیم. همچنین توجه به مسائل فرهنگی کودک و نوجوان نیز باید جزو اولویتهای ما باشد.
او تاکید کرد: برگزاری آنلاین جشنواره طبیعتاً تجربههای آزموده و نیازموده بسیاری خواهد داشت اما آرزو میکنم که اتفاقهای خوبی بیافتد. با این روش این حوزه میتواند مخاطب گستردهتری داشته باشد و این تجربیات در اختیار دورههای بعد هم قرار بگیرد.
مهران مهاجر با عکس های ۱۰ سال اخیر در هشت چشمه کاشان
این روزها منتخبی از عکس های مهران مهاجر در دهه ۹۰ در فضای هنری هشت چشمه کاشان به تماشاست.
به گزارش امتیاز؛ مهران مهاجر، عکاس شناخته شده و مدرس عکاسی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با ۴۶ قطعه عکس از یک دهه اخیر کار عکاسی اش به کاشان رفته است.
این عکسها منتخبی از آثار دهه ۹۰ مهران مهاجر از پنج مجموعه : خطوط و چیزها، بیچیزی، حالِ گذشته، بین و لابین و هوای زمین است که روایت های شگفت آور از امروز، دیروز و چه بسا فردای ماست.
مهران مهاجر متولد ۱۳۴۳ عکاسی را از آغاز دههی ۱۳۶۰ آغاز کرد. او دانشآموختهی عکاسی در دورهی کارشناسی و زبانشناسی همگانی در دورهی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران است. طی این سالها چشم و ذهن او بیشتر معطوف به ساز و کار زبان دوربین و کنکاش با مرزهای آن بوده است.
مهران مهاجر، مترجم و نویسنده نیز هست. او عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است و نزدیک به سه دهه سابقهی تدریس در دانشگاههای تهران را دارد. وی چند کتاب در حوزهی نقد ادبی و عکاسی نوشته و ترجمه کرده است. نوشتههای او دربارهی عکاسی عمدتاً در مجلهی حرفه: هنرمند چاپ شدهاند. تهران بیگاه ۱۳۹۳، بین و لابین ۱۳۹۵، هوای زمین ۱۳۹۷ کتابهای عکس او هستند و کتابهای بایگانی و تن ۱۳۸۸، عکاسی ۱۳۹۰، عکاسی: درآمدی انتقادی (۱۳۹۰، همراه با محمد نبوی و دیگران)، مفاهیم بنیادی تاریخ هنر ( ۱۳۹۵، همراه با محمد نبوی) از ترجمههای او در زمینهی عکاسی و هنر محسوب می شوند. این نمایشگاه که از ۱۴ شهریور ماه آغاز شده تا چهارم مهر در فضای هنری هشتچشمه کاشان که به همت حسین فرمانی و همراهی حسن روشن بخت و حسین روشنبخت خرداد ماه سال گذشته افتتاح شده است به تماشا خواهد بود و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ از این عکسها دیدن کنند.
آغاز پیش نمایش یک فیلم ایرانی در سینماهای فرانسه
سینمایی «یلدا» سومین ساخته بلند سینمایی مسعود بخشی، همزمان با اکران در آلمان در پایان تابستان در هفت جشنواره معتبر جهانی حضور خواهد داشت.
پیرامید اینترنشنال شرکت پخش و فروش بینالمللی فیلم سینمایی یلدا سومین ساخته مسعود بخشی به تهیه کنندگی علی مصفا اعلام کرد که همزمان با استقبال تماشاگران و منتقدان آلمانی از اکران یلدا که از هفته گذشته در چهل سینمای این کشور آغاز شده است، اکران این فیلم سینمایی برای هفته دوم و سوم تمدید شد.
همچنین پیشنمایشهای این فیلم در فرانسه از ١٠ سپتامبر(۲۰شهریور) در سینما لوکسور پاریس آغاز و تا اکران رسمی فیلم در ٧ اکتبر(۱۶مهر)، در شهرهای مختلف فرانسه ادامه خواهد داشت.
شب گذشته سالن بزرگ یوسف شاهین در سینمای تاریخی لوکسور در پاریس برای اولین پیش نمایش یلدا پر شده بود.
یلدا از ۱۷ تا ۲۷ سپتامبر(۲۷شهریور تا ۶مهر) در بخش اصلی بزرگترین جشنواره سینمایی فنلاند با نام «جشنواره بین المللی فیلم هلسینکی» و در گروه فیلم های «بی باک» در کنار آخرین ساخته سینماگر بزرگ ایتالیایی مارکو بلوکیو (خائن) نمایش داده می شود.
این فیلم سپس از ٢٤ سپتامبر تا ٧ اکتبر(۳تا ۱۶مهر) در سی و نهمین دوره جشنواره بین المللی ونکوور کانادا و در بخش «سینمای معاصر جهان» در کنار فیلمهای تازه کارگردانانی همچون توماس وینتربرگ (دوری دیگر)، جانی آملیو (همامت)، آبل فررا (سیبریا) و فرانسوا اوزون (تابستان ٨٥) به نمایش درمیآید.
«یلدا» همزمان و از ٢٥ سپتامبر الی ٣ اکتبر در بخش جشنواره یازدهمین جشنواره بین المللی ادسا که به گفته سایت جشنواره بیشترین مخاطب را در میان جشنواره های اوکراین و شرق اروپا دارد، نمایش خواهد داشت.
همچنین این فیلم در بخش اصلی فیلم های بلند جشنواره بین المللی بریزبین استرالیا پذیرفته شده است.
این جشنواره که از اول تا یازدهم اکتبر امسال در موزه هنرهای مدرن و سینماتک استرالیا برگزار می شود، از مهمترین رویدادهای سینمایی و هنری این کشور محسوب می شود.
فیلمموومنت پخشکننده «یلدا» در آمریکا نیز از پذیرش این فیلم در سی و چهارمین جشنواره دی سی فیلم فست قدیمی ترین و بزرگترین جشنواره فیلم واشنگتن (۲ تا ۱۱ اکتبر)، چهل و سومین جشنواره میل ولی در کالیفرنیا( ۸ تا ۱۸ اکتبر) و بیستمین جشنواره اسکاتدال آریزونا (۶ تا ۱۰ نوامبر) خبر داد.
داستان این فیلم در مورد مریم کمیجانی، زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده است. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده شده است تا از طرف تنها فرزند مقتول یعنی مونا ضیا بخشیده شود اما مجموعه اتفاقات در صحنه و پشت صحنه این برنامه هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیمگیری قرار میدهد.
بهناز جعفری، صدف عسگری، بابک کریمی، آرمان درویش، فرشته حسینی، فقیهه سلطانی، فروغ قجابگلو، زکیه بهبهانی، رامونا شاه، ساغر صباحی، حسن جودکی، محمد ساربان، کمال هاشمی، ولی الله ریگی، فرهاد فداکار، لیلا شفاعی مهر، محمود ذوالفقاری، نسا افرنگه، مریم خداوردی، بنفشه غفاری، بهنام داوری، سارا والیانی، بهرام افشار و با حضور فرشته صدرعرفایی بازیگران فیلم «یلدا» هستند.
ابراهیم گلهدارزاده، سرپرست مجموعه تئاترشهر شد
با حکم قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، ابراهیم گلهدارزاده سرپرست مجموعه تئاترشهر شد.
در متن حکم قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی خطاب به ابراهیم گلهدارزاده به عنوان سرپرست مجموعه تئاترشهر چنین آمده است: «مجموعه تئاترشهر به عنوان بزرگترین مکان اجرای نمایش کشور همواره جایگاه ویژهای در تولید و اجرای آثار نمایشی داشته و یادگارهای مانایی از هنرمندی بزرگان تئاتر این سرزمین را در خاطره کهن خود ثبت کرده است. این مجموعه هنری به واسطه حضور و فعالیت هنرمندان و گروههای نمایشی و مراجعه مخاطبان و بهرهمندی از آثار هنری اعتباری دو چندان گرفته است و بیشک مدیریت این مکان مستلزم درایت و تدبیری هنرمندانه است. از این رو ضرورت دارد با برنامهریزی صحیح بهترین تصمیمها گرفته شود.
به موجب این حکم و نظر به تعهد، تجربه و سوابق مدیریتی جنابعالی به عنوان «سرپرست مجموعه تئاترشهر» منصوب میشوید.امیدوارم بااستعانت از خداوند متعال و بهره جستن از تجربه مدیریتی پیشینتان و همراهی تمامی همکاران ادارهکل هنرهای نمایشی به ویژه همکاران مجموعه تئاترشهر زمینهساز فعالیت شایسته هنرمندان باشید که بدون حضور و فعالیت هنرمندان شریف تئاتر، عمارت زیبای تئاترشهر جز کالبدی بدون روح نخواهد بود.سربلندی جنابعالی را در این مسئولیت از خداوند متعال خواستارم.»
مدیریت مجموعه تئاترشهر پیش از انتصاب ابراهیم گلهدارزاده به عنوان سرپرست، بر عهده سعید اسدی بود.
اخبار
«بیحسی موضعی» تماشاگران را به سینما آورد
فیلم سینمایی «بیحسی موضعی» به نویسندگی و کارگردانی حسین مهکام در سه روز اول اکران خود بیشترین تعداد تماشاگر را طی دو ماه اخیر به سینما آورد و تا اندازهای یخ گیشه سینماها را آب کرد.
به گزارش امتیاز؛ این فیلم که از چهارشنبه گذشته روی پرده رفته، در طول سه روز اول اکران عمومی بیشترین تعداد سالن سینما، بلیت فروخته شده و سانس نمایش را به خود اختصاص داد.«بیحسی موضعی» هم اکنون در بیش از ۵۰ سالن به نمایش گذاشته شده است. سینماداران از فروش سه روز اول اکران آن در شرایط حاضر ابراز رضایت کردند و تعدادی از سالنهای نمایشدهنده، سانسهایی بیش از تعداد پیشبینی شده را به اکران فیلم اختصاص دادند.این فیلم که با سرمایه محمدصادق رنجکشان ساخته شده اولین تجربه تهیهکنندگی حبیب رضایی در سینما است که در «بیحسی موضعی» بازی هم میکند. باران کوثری، پارسا پیروزفر، حسن معجونی و سهیل مستجابیان دیگر بازیگران این فیلم هستند. در این فیلم جلال، نویسندهای بی محصولی که از فشار ذهنی رد داده است، متوجه تغییری در زندگی خواهرش -ماری- به واسطه مردی به نام شاهرخ میشود. پس خانه پدری را ترک میکند. ما یک شب با او و دوست آهنگسازش بهمن و راننده تاکسی عجیبی به نام ناصر همراه میشویم. وجه مشترک این سه نفر این است که هر سه در وضعیت بیحسی به سر میبرند. اما شب آبستن اتفاقاتی عجیب است برای این پنج نفر...«بیحسی موضعی» امروز به مناسبت روز ملی سینما با بلیت نیمبها روی پرده میرود.
با حمایت بنیاد سینمایی فارابی؛
فیلمبرداری «نه سالگی» به پایان رسید
فیلمبرداری دومین فیلم بلند سینمایی «سیدجمال سیدحاتمی» با نام «نه سالگی» به تهیهکنندگی «بهروز مفید» و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی به پایان رسید.
به گزارش امتیاز، «بهروز مفید» تهیهکننده فیلم سینمایی «نهسالگی» گفت: فیلمبرداری فیلم به تازگی به پایان رسیده و در حال حاضر مشغول کارهای پساتولید هستیم. او گفت: تلاشمان بر این است که یک نسخه اولیه از تدوین را تا اوایل مهر آماده کنیم. فیلمنامه «نه سالگی» را «امیرمحمد عبدی» نوشته و از بازیگران آن میتوان به حمید لولایی، امیر غفارمنش، حسین سلیمانی، مونا غمخوار، نیوشا علیپور، آرشام ابری، آرمین جداخوانی و آریا نرج آبادی اشاره کرد.در این فیلم سینمایی، عیسی یوسفیپور عروسکگردان بوده و مسعود کرامتی به جای کاراکتر عروسکی فیلم صحبت کرده است.
ترکیب پارسا پیروزفر و حبیب رضایی با چهره اینستاگرامی تماشاگر به سینما آورد
فیلم سینمایی «بیحسی موضعی» به نویسندگی و کارگردانی حسین مهکام در سه روز اول اکران خود بیشترین تعداد تماشاگر را طی دو ماه اخیر به سینما آورد و تا اندازهای یخ گیشه سینماها را آب کرد.
این فیلم که از چهارشنبه گذشته روی پرده رفته، در طول سه روز اول اکران عمومی بیشترین تعداد سالن سینما، بلیت فروخته شده و سانس نمایش را به خود اختصاص داد.
«بیحسی موضعی» هم اکنون در بیش از ۵۰ سالن به نمایش گذاشته شده است. سینماداران از فروش سه روز اول اکران آن در شرایط حاضر ابراز رضایت کردند و تعدادی از سالنهای نمایشدهنده، سانسهایی بیش از تعداد پیشبینی شده را به اکران فیلم اختصاص دادند.
این فیلم که با سرمایه محمدصادق رنجکشان ساخته شده اولین تجربه تهیهکنندگی حبیب رضایی در سینما است که در «بیحسی موضعی» بازی هم میکند.
اخبار
یادگاریهای جمشید مشایخی در موزه سینما
در آستانه روز ملی سینما جوایز، اسناد و یادگاریهای زنده یاد جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت و باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون به موزه سینما اهدا و گنجینه هنری این هنرمند افتتاح شد. جوایز زندهیاد جمشید مشایخی هنرمند سرشناس و محبوب ایران با هماهنگیهای صورت گرفته از سوی موزه سینما توسط فرزندش سام مشایخی برای آشنایی بیشتر علاقهمندان سینمای ایران با آثار و فعالیت های حرفهای ایشان به منظور تکمیل گنجینه هنری پیشکسوتان تاریخ سینمای ایران به این مجموعه فرهنگی اهدا شد. تندیس بهترین بازیگر مرد برای فیلم پدر بزرگ از جشنواره پیونگ یانگ کره شمالی در سال ۱۹۸۸، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشنواره فیلم فجربرای فیلم کمال الملک در سال ۱۳۶۳، برگزیده چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۵، تندیس شایستگی جشن خانه سینما به عنوان بهترین بازیگر مرد برای فیلم «بانوی من» در سال ۱۳۸۲، تندیس حافظ در چهارمین دوره جشن دنیای تصویر در سال ۱۳۷۹، یادبود بزرگداشت جمشید مشایخی در چهارمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی در سال ۱۳۸۷، نشان عبدالحسین نوشین از یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر به مناسبت بزرگداشت جمشید مشایخی در سال ۱۳۹۱ و یادبود بزرگداشت حافظ در کاخ اکتشاف فرانسه در سال ۲۰۰۶ از جمله جوایز و یادگاریهایی هستند که در اختیار موزه سینما قرار گرفته است. گاو، کمال الملک، گلهای داوودی، طلسم، سرب، روز واقعه، بادام های تلخ،کمیته مجازات،طهران روزگار نو، خانهای روی آب، کاغذهای بی خط، آبادان، شمعی در باد،این ترانه عاشقانه نیست، یک گزارش واقعی، سیزده ۵۹، جرم، پدر آن دیگری، بن بست وثوق، اینجا هم باران میبارد و ... از جمله فیلمهای سینمایی است که وی در آن نقش آفرینی داشته است.زندهیاد جمشید مشایخی همچنین در سریالهایی همچون هزاردستان، میهمان، سنگ و شیشه، باغ گیلاس، سلام به انتظار، دو پنجره، عیاران، پهلوانان نمیمیرند، شب زدگان، مادر، روشنتر از خاموشی، بوی گلهای وحشی، تبریز در مه، ستایش، معمای شاه در جستجوی آرامش و ... نیز حضور داشته است. جمشید مشایخی در سال ۱۳۱۳ در تهران به دنیا آمد و در۱۳ فروردین سال ۱۳۹۸ درگذشت.
هادی مقدم دوست:
آوازه آثار ادبی موفق به سینما کشیده میشود
عضو شورای داوری طرح حمایت از تولید فیلمهای اقتباسی گفت: امروز دورهای است که آثار ادبی اگر موفق باشند، گمنام نمیمانند و آوازه آنها به سینما هم کشیده میشود. مهلت شرکت در فراخوان «طرح حمایت از تولید فیلمهای اقتباسی» از سوی بنیاد فارابی اول تابستان امسال به پایان رسید و طرحهای رسیده توسط مهدی سجادهچی فیلمنامهنویس، محمود اربابی فیلمنامهنویس و پژوهشگر، سیدعلی کاشفیخوانسازی نویسنده و پژوهشگر، هادی مقدمدوست فیلمنامهنویس و کارگردان و سیدمیلاد حسینی نویسنده و منتقد ادبی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در پایان طرحهای رسول صدرعاملی، علیرضا سبط احمدی، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری به عنوان برگزیدههای این طرح انتخاب شدند. درباره معیارهای این انتخابها هادی مقدم دوست فیلمنامهنویس، کارگردان و عضو شورای داوری توضیح داد: ما در این طرح آثاری را انتخاب کردهایم که ضمن برخورداری از اولویتهای محتوایی، از نظر موضوع و محتوا آثار برجستهای در ادبیات دهههای اخیر ما هستند و همچنین از قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی برخوردارند. او با اشاره به وجود منبع غنی ادبی برای تغذیه سینمای بومی در ایران، گفت: باید به این نکته توجه داشت که ادبیات ما قدیمیتر از سینماست و سینما هم همیشه تحت تاثیر ادبیات بوده است. در این میان آثار ادبی که دارای مولفههای سینمایی هستند میتوانند برای تولید فیلم جذاب باشند.
نویسنده و کارگردان سریال «هشتگ سرباز» با اشاره به میزان آشنایی تهیهکنندهها و کارگردانها با آثار ادبی گفت: فکر میکنم فیلمسازان ما آشنایی خوبی با آثار ادبی برجسته دارند. در واقع آثار ادبی اگر خودشان این قابلیت را داشته باشند در معرض دید قرار بگیرند و مطرح هم میشوند و به همین طریق فیلمسازان هم با آنها آشنایی پیدا میکنند.این فیلمنامهنویس تصریح کرد: امروز دورهای است که آثار ادبی اگر خوب باشند، گمنام نمیمانند و آوازه آنها به سینما هم کشیده میشود. به همین جهت تهیهکنندگان، کارگردانان و فیلمنامهنویسان و به طور کلی فضای سینما بیاطلاع از فضای ادبیات نیست.عضو شورای داوری «طرح حمایت از تولید فیلمهای اقتباسی» با اشاره به دلایل تولید کم آثار اقتباسی، گفت: در سینمای ما غالبا تولید فیلمها بر اساس فیلمنامههای نوشتهشده است و کارگردانها معمولاً خود نویسنده هستند و یا با یک یا چند نویسنده خاص کار میکند و کمتر به دنبال استفاده از یک کتاب، داستان یا رمان میروند اما زمانی که رمانی مطرح میشود همان اندازه هم خواهان خواهد داشت. طرحهای حمایتی از این دست بسیار میتوانند موثر باشند. به طور کلی حمایت در هر چیزی به خصوص آثار اقتباسی بسیار تاثیرگذار است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4354/20214/80521
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4354/20214/80522
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4354/20214/80523
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4354/20214/80524
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4354/20214/80525
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4354/20214/80526
|
عناوین این صفحه
- باید بتوانیم پاسخگوی نیاز نسل نوجوان امروز باشیم
- مهران مهاجر با عکس های ۱۰ سال اخیر در هشت چشمه کاشان
- آغاز پیش نمایش یک فیلم ایرانی در سینماهای فرانسه
- ابراهیم گلهدارزاده، سرپرست مجموعه تئاترشهر شد
- اخبار
- اخبار