|
نادر سلیمانی عنوان کرد:
«هیجان» و «تخیل» نیاز امروز مخاطب سنیمای کودک و نوجوان
«نادر سلیمانی» از فیلمسازان کودک و نوجوان خواست تا در ساختههای خود به دو عنصر «هیجان» و «تخیل» بیش از پیش توجه کنند.
به گزارش امتیاز؛ «نادر سلیمانی» گفت: نوع برگزار شدن جشنواره در سالهای گذشته با امسال که شیوع بیماری کرونا هست، تفاوت چندانی با هم ندارد. تنها چیزی که در سالهای گذشته وجود داشت، شور و هیجانی بود که برای مخاطبان ایجاد میشد.
او با اشاره به برپایی این دوره جشنواره به شکل آنلاین و ضرورت ایجاد فضای امن گفت: پخش شدن فیلمهای کوتاه داستانی و انیمیشن در حوزه کودک و نوجوان به صورت آنلاین به دیده شدن کار هنرمندی که تازه وارد این حوزه شده است، کمک میکند. زمانی که جشنواره حضوری برگزار میشد هم بخش فیلمهای کوتاه چندان مورد توجه قرار نمیگرفتند و تهیهکنندگان آن فیلمها تلاش بسیاری برای دیدهشدن آنها میکردند اما شاید در روش فعلی فیلم کوتاه بیشتر دیده شود.
سلیمانی در بخش دیگری از این گفتوگو عنوان کرد: من نزدیک به ۳۰ سال است که برای کودکان و نوجوانان کار میکنم و میخواهم به عنوان عضو کوچکی از این جامعه تذکری بدهم؛ متاسفانه فیلمهایی که برای کودکان تولید میشوند، نکتهای به نام هیجان را فراموش کردهاند. هیجان باعث رشد عقلانی کودک میشود. ما کارگردانهای بسیار خوبی در این کار داریم اما فیلمها معمولا سفارشی ساخته میشوند. کودک تا زمانی که به سن نوجوانی نرسیده به دنبال هیجان است و ما در بخش انیمیشنهای کوتاه و بلند این مخاطبان را جذب نکردهایم. من کودک دارم و به جرأت میگویم که خودم هم کودک هستم فقط کمی بزرگ شدهام و به دنبال انیمیشن و فیلمی میروم که برای من هیجان انگیز باشد اما فیلمهای ما با چیزهای دیگری گره میخورند که ارتباطی میان آنها نیست. متاسفانه وارد بخش آموزشی میشویم و با نبود هیجان در کار اجازه نمیدهیم که رشد عقلانی کودک ایجاد بشود و خود از آن هیجان پندی هم بگیرد.
نادر سلیمانی بیان کرد: بیشتر کارهایی که مخاطبین بسیاری داشت مانند «مدرسه موشها» به هیجان توجه کرده بودند اما ما امروز میخواهیم بیشتر به تبلیغات توجه کنیم. کارها اسپانسر دارند و مدام میخواهند در خلال فیلم تیزر پخش کنند. کودکان در این شرایط نمیدانند که باید به دنبال چه چیزی بروند. همین موضوع باعث ریزش مخاطب میشود.
او گفت: انیمیشنهایی قوی در ایران میسازیم اما در متن و سیناپس اصلی داستان توضیح واضحات میدهیم. درواقع از نگاه خودمان که بزرگ هستیم، فیلم میسازیم.
سلیمانی گفت: باید توجه کنیم که همواره هیجان همراه با تخیل است و تخیل در کودکان مانند ماهی، هر روز شتاب و سرعت بیشتری دارد و کودک هربار چیزهای جدیدتری میخواهد اما ما در تولید فیلم و انیمیشن به خواست کودکمان توجه نمیکنیم بلکه کار را از نگاه خودمان و از آنچه که سفارش گرفتهایم میسازیم. این موضوع ایراد اصلی کار ما است.
او ادامه داد: بخشی از اساسیترین نکات مثبت هیجان، عشق است. عشق ابتدا به وجود میآید و همراه با آن خرد و عقلانیت ایجاد میشود. کودک این موضوع را در سن و سال خودش دقیقاً درک میکند و میشناسد. ما بخش ایجاد احساس را از فیلم یا انیمیشنهای خود حذف میکنیم و بخش دوم هم به وجود نمیآید و خودمان تصور میکنیم که به وجود آمده است اما کودک نسبت به این بخش بیتوجهی میکند.
سلیمانی توضیح داد: عزیزانی که برای کودکان فیلم میسازید لطفاً کمی در برابر خواستههای ناخواسته مقاومت کنید و هدفتان فقط کسب درآمد نباشد. من نهایت بتوانم تا ۱۰ سال آینده برای کودک کار کنم و پس از من کسانی که از من خاطره دارند باید جایگزینم بشوند. اگر من درست خاطرهسازی کرده و عقلانیت را در آنها رشد داده باشم، آنها نیز در جای درستی قرار میگیرند. هیجان حرکتی رو به جلو است که بعد از آن نیمکره چپ مغز تخیلات ساده و بسیار مفید را آغاز میکند و خلاقیت به دنبال آن میآید. خلاقیت آن چیزی است که یک کودک لازم دارد.
او اضافه کرد: طرحی داشتم و در آن از کودکان میخواستم که مادرشان را در ۳۰ ثانیه نقاشی کنند. کودکی بود که مادرش را خوب کشید اما دهان او را بسیار بزرگ نقاشی کرده بود. این کودک به من گفت که مادرم همیشه داد میزند. پس بدانید که کودکان کاملا مشرف به آن چیزی هستند که میسازید و دقیقا نکاتی از یک فیلم را درک مینمایند که شما به عنوان فیلمساز تلاش کردهاید تا آن نکات در فیلم نباشند اما کودک به آنها پی میبرد چون زاده تخیل است و در عصری زندگی میکند که مدام از طریق تلفن همراه به انیمیشنهای روز دسترسی دارد.
سلیمانی گفت: امروز کودکانی را میبینید که در فضای اینترنت کار میکنند و پدران و مادران هم آنها را تشویق میکنند. اینها در واقع به نوعی کودکان کار محسوب میشوند. کسانی که این کار را انجام میدهند باید افسوس بخورند. ما چه تخیلی برای کودک ایجاد کردهایم؟ کسانی که فیلم میسازید لطفا با عجله کار را انجام ندهید. امروز چه سرمایهای به کسانی که کار کودک و نوجوان انجام میدهند، اختصاص مییابد؟ ما پای درختی که باید هر روز تنومندتر بشود، سم میریزیم و ناخواسته نهالی را که گذشتگان کاشتند هر روز خشکتر میکنیم. درختی که در ظاهر زیباست اما از درون خشک شده است و زمانی میآید که برگهایش میریزد و با حرارت آفتاب میسوزد که در آن روز ما هم با آن درخت میسوزیم.
بازیگر سریال «زمین گرم»: در محیط طلبگی زندگی کردم
از تضاد بین علییار و خودم خوشحالم
شخصیت های مثبت در اغلب داستان ها طرفداران و مخالفان خود را دارند، حال این هم مهم است که این شخصیت در چه قصه ای قد علم کرده و دیده شده باشد. این شب ها مجموعه تلویزیونی «زمین گرم» به نویسندگی و کارگردانی سعید نعمت اله از شبکه سه سیما پخش می شود. قصه پسری اهل روستا که وارد داستانی پر فراز و نشیب می شود و تصمیم های عجیب و مهمی را می گیرد و با این تصمیم ها اطرافیانش را نیز در جریان این زندگی شریک می کند.
«صادق برقعی» متولد سال ۶۶ است و در این سالها تنها به بازی در تئاتر و فیلم کوتاه بسنده کرده است و برای اولین بار تجربه تصویری خود را با حضور در نقش «علی یار» در سریال «زمین گرم» رقم زده است. با برقعی درباره این سریال و فراز و فرودهایی که یک نقش در تلویزیون دارد، گفت و گو کردیم.
شما چهره جدیدی هستید برای افرادی که سریال های تلویزیونی را دنبال می کنند. قبل از اینکه در سریال «زمین گرم» بازی کنید در تئاتر فعال بودید؟
-از سال ۸۲ فعالیت تئاتری ام را آغاز کردم و به هنرستان تئاتر رفتم و در رشته کارگردانی تئاتر فارغ التحصیل شدم و در سال گذشته ۲۷۰ اجرای تئاتر داشتم و اجرای لانچر پنج یکی از مهمترین اجراهایم بود و به واسطه همان اجرا برای این سریال انتخاب شدم.
آقای نعمت اله تئاتر شما را دیده بودند؟
-نمایش لانچر پنج اتفاق ویژه ای در تئاتر سال گذشته بود و مخاطبان بسیاری داشت. همان زمان که اجرای لانچر پنج روی صحنه بود یکی از دوستانم به نام مجید یوسفی که از بازیگران این تئاتر بود در مرحله اولیه انتخاب بازیگر نقش علییار انتخاب شده بود و یک روز گفت از من خواستند تا چند نفر از بازیگران این تئاتر را برای تست بازی به دفتر تهیه کننده بفرستم. آن زمان حدود ۲۷۰ نفر برای نقش علییار گزینش شده بودند. من هم به دفتر رفتم و تست دادم و بعد از اینکه متن را خواندم توسط آقای نعمت اله برای مرحله اولیه انتخاب شدم.
یعنی غیر از شما گزینه های دیگری هم برای این نقش داشتند؟
-این را نمی دانم و باید از خودشان بپرسید و طی هشت جلسه رفت و آمد صحبت با آقای نعمت اله و تمرین روخوانی متن، گزینه قطعی اجرای نقش علییار شدم و مقابل دوربین رفتم و از اعتمادی که کارگردان به من داشت بسیار خوشحال و ممنونم.
تا قبل از این نقش کار تصویری نداشتید؟
-حدود ۷ فیلم کوتاه و یک فیلم بلند بازی کردم.
زمانیکه فیلم نامه سریال را خواندید کدام یک از ویژگی های شخصیت علییار برای شما چالش برانگیز بود؟ این شخصیت تا حدودی شبیه به افرادی است که درس طلبگی خوانده اند.
-اساسا علییار کاراکتر عجیبی است و هنوز برای خودم سوال است که در حال حاضر آدمی شبیه به او وجود دارد؟ وقتی خودم را جای او می گذارم از خودم می پرسم اگر من جای او بودم این تصمیم های سخت و مختلف را می گرفتم؟ از طرفی من اصالتا اهل قم هستم و در محیط طلبگی زندگی کردم و روحانی و طلبه های زیادی در اطرافم بوده است و به هر حال این موضوع در ایفای چنین نقشی من را کمک کرد.
برای خیلی ها سوال است الان جوانی هست که از عشق خود بگذرد و با بیوه برادرش ازدواج کند؟
-حالا این یکی از تصمیم های او است و بزودی در قسمت های آینده با تصمیم های عجیب و غریب دیگر مواجه خواهیم شد.
یکی از اتفاق هایی که در قصه این سریال افتاده است و به نوعی تا به حال در تلویزیون به آن پرداخته نشده بود، این بود که یک برادری بعد از مرگ برادرش با همسر او ازدواج کند. در این باره بازخوردهایی داشتید؟
-بازخوردهایی که تا به حال گرفتم بسیار متفاوت بوده است عده ای موافقند و عده ای مخالف. اما این را نباید نادیده گرفت که چنین تصمیمی تصمیم حساسی است که این شخصیت می گیرد و تصمیم عادی نیست و جزو یکی از تصمیم هایی است که واقعا نمی دانم اگر هر فردی در چنین شرایطی قرار بگیرد چه واکنشی دارد. هرچند این ماجرا در قصه حل می شود و مخاطب نیز خیلی زود به آن عادت می کند چراکه اتفاق های مهمتری سرراهش قرار می گیرد و هر چه جلوتر می رویم علییار در شرایطی قرار می گیرد که تصمیم های سخت تری خواهد گرفت.
شما برای اولین بار در نقش مثبت یکی از سریال های پرمخاطب به مردم معرفی شدید. تا قبل از آن دوست داشتید در اولین گام نقش مثبت بازی کنید یا نه؟
-واقعا برایم مثبت و منفی بودن نقش اهمیتی نداشت و بیشتر این برایم مهم بود که شخصیتی باشد با اغلب طیف های حسی و در شرایط و موقعیت های مختلف قرار بگیرد که این اتفاق درباره علییار رخ می دهد. مسئله سیاه یا سفید بودن نقش ها نیست مسئله این است که این شخصیت در موقعیت های مختلف با تصمیم های عجیبی مواجه می شود و علیار هم پر است از این تصمیم گیری ها و برای من جذاب بود.
البته عاشق نقش هایی هستم که در آینده امیدوارم بتوانم این نقش ها را بازی کنم. نقش هایی که طیف های حسی مختلفی دارند و چیزی برای ساختن داشته باشد. علاوه بر این برایم مثبت یا منفی بودن ملاک انتخاب نقش نیست و بیشتر درگیر شدن و ارتباطم با مخاطب از لحاظ حسی برایم اولویت دارد.
این دیدگاه شما است اما مخاطبی که هر شب این سریال را دنبال می کند بیشتر مثبت بودن شخصیت علییار برایش قابل توجه است.
-بله من به صورت کلی گفتم و این روزها همه از من سوال می کنند آیا تو خودت تا این اندازه خوب هستی؟ و من می گویم مشخص است که نه.
نمی توان گفت یک دیواری بین صادق برقعی و علییار است اما خب به هر حال تفاوت هایی بین شما و این نقش وجود دارد. چطور به این شخصیت نزدیک شدید؟
-آقای نعمت اله در این زمینه کمک های بسیاری به من کردند و با توجه به شرایط و زمانی که در آن قرار داشتیم من این شخصیت را زندگی کردم. من هیچ وقت در روستا زندگی نکردم اما سعی کردم تفکر و رفتارهایم را منطبق بر اهالی روستا تغییر دهم و آنها را باور کنم و سعی کردم که زیست زندگی ام را به سمت علییار ببرم و با اینکه ۸ ماه از شروع بازیم در این نقش می گذرد اما هنوز نتوانستم تشخیص دهم اینجا علیار هستم یا صادق؟
یعنی این تضاد در درون خود شما هم به وجود آمده است؟
-بله یک جاهایی واقعا خوشحالم. به هر حال هر قصه ای و هر نقشی اثرهایی روی آدم می گذارد و گاهی این اثرها آنقدر منفی هستند که باعث تشویش آدم می شود اما درباره علیار این مصداق ندارد. شخصیت علییار یک سری ویژگی هایی به من داده است که فکر می کنم اگر بتوانم این ویژگی ها را حفظ کنم آدم متفاوتی می شوم.
چه ویژگی هایی؟
-صداقت و ادای دینی که در وجود علییار است واقعا تحسین برانگیز است. به خصوص در مورد خانواده که به هر طریقی شده دینی که نسبت به خانواده اش دارد را ادا می کند و اگر من بتوانم همین ها را انجام دهم کار بسیار بزرگی انجام داده ام.
اما عده ای معتقدند شروع فعالیت تصویری جدی شما با یک نقش مثبت ممکن است آینده کاری تان را دچار تحولی کند و از این به بعد همه سازندگان شما را در این قالب بخواهند و همین شما را در طولانی مدت دچار کلیشه می کند. خودتان به این موضوع فکر کرده بودید؟
-بله و نگرانی ام هم از این بابت است که تبدیل نشوم به کلیشه ای که همیشه در یک ژانر از او استفاده می کنند. البته همه چیز بستگی به آینده دارد و به پیشنهادهایی که می شود اما امیدوارم این اتفاق برایم رخ ندهد و سعی می کنم مراقب خودم باشم و روی انتخاب هایم دقت کافی را داشته باشم.
شما در تئاتر چنین نقشی را تجربه نکرده بودید؟
-نقش هایی شبیه به علییار را بازی کرده بودم اما خب از چند بعد با آنها مشترک بوده و از برخی جهات نه.
به طور معمول قصه ها دارای قهرمان و ضدقهرمان های مشخصی هستند. در اینجا قهرمان قصه شخصیتی موجه دارد. این موضوع از ابتدا برایتان جذابیت داشت؟
-آنقدر قصه پر از شاخ و برگ است و پر از اتفاق است و ریتم تندی دارد و اغلب شخصیت ها در موقعیت های مختلف قرار می گیرند، برایم جذاب بود. زمین گرم سومین قسمت از سه گانه ای است که قبلتر آقای نعمت اله ساختند و در هر کدام قهرمان و ضد قهرمان های متفاوتی وجود داشت. زمانیکه متن را می خواندم، قصه به تنهایی برایم جذابیت داشت و دوست داشتم بدانم در پایان چه سرنوشتی در انتظار شخصیت ها است به همین خاطر در مدت زمان کوتاهی همه قصه را خواندم.
چقدر بازی در کنار آقای خمسه و دیگر بازیگران به تجربیات شما اضافه کرد؟
-لحظه لحظه بازی کردن در کنار آقای خمسه و فلاح کلاس بازیگری است و این اتفاق خوبی بود که در این کار برایم افتاد.
بخشی از ضبط سریال شما در اوج شیوع اول کرونا ضبط شد و در ادامه دو سه ماهی تصویربرداری تان متوقف شد و بعد دوباره از سر گرفته شد. در این مدت به کار دیگری مشغول شدید یا روی همین کار متمرکز بودید؟
-روزهای میانی بهن ماه کار را کلید زدیم و خیلی زود به کرونا خوردیم و یک ماه اول با نگرانی هایی که داشتیم کار را ادامه دادیم و آگاهی لازم درباره این بیماری نداشتیم و فرصتی هم نبود تا بتوانیم اخبار را دنبال کنیم و خیلی سخت بود. تا اینکه کار دو ماه تعطیل شد و ما دوباره شروع کردیم و در آن مدت هم قرنطینه بودیم و بخش زیادی از آن روزها هم عید نوروز بود و منتظر بودیم تا دوباره کار شروع شود. به هر حال ما هم جدای مردم دنیا نیستیم و نگرانی های خاص خودمان را داشتیم. زمانیکه کار شروع شد برای ما بازیگران سخت بود به این دلیل که همه دوستان پروتکل ها را رعایت می کردند اما ما بازیگران نمی توانستیم ماسک بزنیم اما تا جایی که توانستیم رعایت کردیم.
بخش زیادی از لوکیشن های این سریال در روستا است.
-اتفاقا رعایت پروتکل ها در اینجا خیلی راحت تر است و در شهر سخت تر است.
و شما در اولین سریالی که آقای نعمت اله کارگردانی می کرد بازی کردید.
-آقای نعمت اله فارغ از جریان کار شبیه به برادر بزرگتر من هستند و واقعا دوستشان دارم. اما در کارگردانی به شدت سخت گیر هستند و حواسشان به جزئیات هست و در کارگردانی نیز مدام به دنبال کشف و شهود هستند و خیلی خوشحالم که اولین کار تصویری ام اولین کاری است که آقای نعمت اله کارگردانی کرده است.
همیشه دیالوگ های سعید نعمت اله از وزن و آهنگی خاص برخوردار است و شاید ادای آن برای برخی از بازیگران سخت باشد. بیان دیالوگ های آقای نعمت اله برای شما سخت نبود؟
-خیلی ها از بیرون می گویند که سخت است اما وقتی خودم با کار مواجه شدم و سریال را دیدم، به این نتیجه رسیدم که خیلی راحت بیانشان می کنم و سخت نیست و من خیلی راحت با این ماجرا کنار آمدم و هیچ مشکلی نداشتم. بالاخره امضای یک نویسنده و یکی از ویژگی ها و مولفه های کارهایشان است.
علیرغم نقدهایی که به دیالوگ های آقای نعمت اله در برخی رسانه ها می شود، اما در همین تلویزیون خیلی ها از روی دست این نویسنده کپی می کنند.
-بله در تئاتر هم از این قبیل زیاد دیدم. اما آقای نعمت اله در تلویزیون کارنامه روشنی دارند.
به طور معمول بازیگران از زمانی که فعالیت های جدی هنری خود را آغاز می کنند برای آینده کاری شان برنامه ریزی می کنند و برخی نیز با مشورت هایی که از اطرافیات می گیرند به این آینده اعتبار می بخشند. شما از الان درباره آینده کاری تان برنامه ریزی کردید و کدام مدیوم برایتان اولویت دارد؟
-همچنان اولویتم تئاتر است و اصلا اینطور نیست که بگویم کدام مدیوم را دوست دارم. فکر می کنم باید این نگاه را کنار بگذاریم و هر کدام از این مدیوم ها را جریانی مستقل بدانیم. چراکه من به عنوان یک بازیگر به هر کدام از این مدیوم ها به یک اندازه نیاز دارم. خیلی دوست دارم در سینما دیده شوم اما تئاتر، هویت من است.
فروش 200 میلیون دلاری تنها در 2 هفته
«تنت» خرج خودش را درآورد!
فیلم سینمایی «تنت» علی رغم فروش ضعیف در آمریکا، در گیشه جهانی رقم ۲۰۰ میلیون دلار را به نام خود ثبت کرد.
فیلم سینمایی «تنت» که با هزینه کلان دویست میلیون دلاری به کارگردانی «کریستوفر نولان» ساخته شده، در گیشه جهانی از مرز ۲۰۰ میلیون دلار عبور کرد.
فیلم «تنت» (Tenet) ساخته «کریستوفر نولان» در حالی که سینماهای ایالات متحده در تلاش برای جذب مخاطب در شرایط شیوع ویروس کرونا هستند، در سطح جهانی از مرز ۲۰۰ میلیون دلار عبور کرد.
این فیلم هیجان انگیز علمی تخیلی که در آن روایت به صورت وارونگی زمان به تصویر کشیده شده، در دومین آخر هفته اکران خود در آمریکا و کانادا ۶.۷ میلیون دلار درآمد کسب کرد که نشان دهنده کاهش ۲۹ درصدی در مقایسه با آخر هفته اکران افتتاحیه است.
در ابتدای اکران، برادران وارنر، استودیوی سازنده «تنت»، تخمین زده بودند که این فیلم می تواند ۲۰ میلیون دلار کسب کند. در صورتی که فیلم از جمعه تا یکشنبه در آمریکای شمالی تنها ۹ میلیون دلار فروش داشت. به طور سنتی، استودیوها هر روز اطلاعات گیشه را به اشتراک می گذارند، اما در مورد «تنت» چنین نبوده است.
کمپانی «برادران وارنر» می دانست که این فیلم در میان همه گیری ویروس کرونا با فروشی کند آغاز خواهد شد، اما این استودیو امیدوار بود که «تنت» در آمریکا عملکرد بهتری داشته باشد.
کمتر از یک هفته بعد از اکران داخلی فیلم «تنت»، کمپانی «برادران وارنر» اکران دنباله فیلم ابرقهرمانی «زن شگفت انگیز۱۹۸۴» را از ماه اکتبر به روز کریسمس به تأخیر انداخت.
تقریباً ۶۵ تا ۷۵ درصد سالن های سینما در آمریکا بازگشایی شده اند، اما بازارهای بزرگی مانند نیویورک، لس آنجلس و سان فرانسیسکو بسته هستند.
سینماهایی که فعالیت خود را از سر گرفته اند این کار را با کاهش ظرفیت انجام داده اند و فروش بلیط را به طور خودکار محدود می کنند.
کمپانی برادران وارنر ابراز خوشبینی کرد که با باز شدن بازارهای اصلی سینما در آمریکا، فروش این فیلم بهبود خواهد یافت.
«تنت» (Tenet)، یک فیلم آمریکایی در حال اکران در ژانر علمی تخیلی اکشن دلهرهآور به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است که در سال ۲۰۲۰ اکران خواهد شد. جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، الیزابت دبیکی، مایکل کین، کنت برانا و آرون تایلر-جانسون ستارگان فیلم هستند.
«تنت» ابتدا قرار بود در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ به روی پرده برود اما به دلیل شیوع کووید ۱۹، نمایش آن دو بار به تأخیر افتاد. بالاخره اکران این فیلم در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۰ توسط برادران وارنر به صورت آیمکس، ۳۵ میلیمتری و ۷۰ میلیمتری آغاز شد.
«تنت» با نظرات مثبت منتقدان همراه بود. تیم بازیگری و وجه فنی فیلم ستایش شد اما از نظر پیچیدگی و گنگ بودن داستان و ضعف در شخصیتپردازی مورد انتقاد قرار گرفت.
داستان فیلم از این قرار است که دو جاسوس بینالمللی حرفهای برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم، درگیر ماجرا و توطئهای پیچیده میشوند از جمله یک فناوری بیمانند که امکان وارونگی زمان را به بشر داده است.
خبر ساخت «تنت» از اینجا آغاز شد که در ژانویه ۲۰۱۹ اعلام شد که کریستوفر نولان ساخت فیلم جدید خود را آغاز کرده است و سپس اعلام شد که فیلم در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰ اکران خواهد شد. در مارس ۲۰۱۹ اعلام شد که رابرت پتینسون، جان دیوید واشنگتن و الیزابت دبیکی به عنوان بازیگران اصلی فیلم به پروژه پیوستهاند.
فیلمبرداری فیلم از مه ۲۰۱۹ آغاز شد. در می ۲۰۱۹، عنوان «تنت» برای فیلم اعلام شد و سپس خبر رسید که کنت برانا، دیمپل کاپادیا، آرون تایلر-جانسون، کلیمانس پوزی و مایکل کین به گروه بازیگران فیلم اضافه شدند. نولان این فیلم را نیز همچون آثار قبلی خود با دوربین ۷۰ میلیمتری آیمکس که بسیار به آن علاقه دارد، فیلمبرداری کردهاست.
اخبار
نفس های آخر تئاتر خصوصی
از تعطیلی تماشاخانه «نوفل لوشاتو» تا توقف فعالیت «ایران تماشا»
با گذر از نیمه سال و پیک دوم شیوع کرونا در کشورمان علی رغم اینکه شاهد بازگشایی سالن های فرهنگی و هنری، سینماها و سالن های تئاتر هستیم اما هنوز هم مخاطبان و خود هنرمندان خیلی فعالیت های تئاتری را جدی نگرفته اند و شاید هم به دلیل ترس از بیماری به این مراکز کمتر مراجعه می کنند.
سالن های خصوصی تئاتر که تا پیش از این نیز زنگ خطر تعطیلی شان به صدا در آمده بود، حال این روزها دیگر هیچ رمقی ندارند و اکسیژنشان همچون اکسیژن خون بیماران حاد کرونایی به شماره افتاده است و این حمایت های ناچیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی به طور مثال برای هر سال ده تا بیست میلیون تومان هم نقش مراقبت های ویژه را برای آنها ایفا نمی کند.
این روزها شاهد هستیم که عمده سالن های خصوصی تئاتر استرس اجاره بها و سالن های استیجاری و پر کردن صندلی های پنجاه درصدی را دارند ، حال که مدیریت هنرهای نمایشی برای حمایت از 50 درصد دیگر سالن هم دستوراتی برای همه سالن های دولتی و خصوصی داده اما باز هم میبینیم که سالن ها به حداکثر پر شدن نمی رسند.
همانطور که گفتیم برخی سالن های خصوصی هنوز جرأت بازگشایی و شروع فعالیت هایشان در سال 99 را نداشتند، یا اینکه درخواستی برای اجرا ندارند و هم اینکه امکان تسهیلات دادن به گروه های نمایشی برایشان فراهم نیست بقیه هم باز شده اند ، با حداقل مخاطب و همینطور وضعیت نرمال به پیش می روند و هنوز رونقی به سالن ها بازنگشته است.
«ایران تماشا» هنوز تعطیل است
سالن نمایشی ایران تماشا که در چند سال اخیر توانسته بود نمایش های بین المللی و داخلی خود را تقویت کرده در جشنواره فجر شرکت کرده و همینطور برخی نمایش های پر مخاطب زیادی را روی صحنه ببرد اما مدیریتش این روزها از نابسامانی شرایط گله مند است.
امید اسدی، مدیر تماشاخانه «ایران تماشا» به خبرنگار فارس می گوید: فعلا شرایط ما برای اجرا بردن در این تماشاخانه نامساعد است و ما هنوز روی هوا هستیم. واقعا مخاطب تئاتر نیست ما تلاش کردیم در این چند ماه کار را شروع کنیم اما نشد، حتی همین تأمین مواد ضدعفونی کننده برایمان سخت بود اینکه بخواهیم برای هر اجرا برای پرسنل و مخاطبان مواد ضدعفونی کننده به کار ببریم، خودش بیش از 500 هزار تومان در هر روز می شد و چیزی جز ضرر برایمان نداشت بنابراین فعلا تصمیم گرفتیم اجرایی نداشته باشیم.
وی درباره تسهیلات و کمک دولت و اداره کل هنرهای نمایشی نیز می گوید: 10 میلیون تومان کمک اداره کل برای ما رسید که برای همه تماشاخانه ها صورت گرفت ولی 100 میلیون تومان برای هر تماشاخانه نبود گویا ده تا بیست میلیون به هر تماشاخانه اختصاص پیدا کرد اما قول دیگری آقای قادر آشنا و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما برای یک کمک بلاعوض دادند که از طریق انجمن صنفی تماشاخانه ها قرار است صورت بگیرد ما هم منتظر آن هستیم تا ببینیم آقای شاهین چگینی چه پیگیری می کنند و به دست ما برسد تا برخی مشکلاتمان حل بشود.
اسدی همچنین می گوید که گروه ها هم حتی برای اجرا در تماشاخانه های خصوصی درخواست نمی دهند حتی با وجود اینکه حمایت 50 درصدی هم دریافت می کنند اما ما باز تلاش میکنیم تا سالن را به گذشته بازگردانیم و رونق خود را پیدا کند فعلا درخواست اجرا نداریم، یکی ـ دو درخواست برای ابتدای مهر داریم که باید بررسی کنیم ببینیم شرایط تا آن زمان به چه صورت میشود.
تعطیلی تماشاخانه نوفل لوشاتو
داود نامور مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو نیز که از سال گذشته مدام در گفت وگو با رسانه ها مطرح می کرد که در حال ورشکستگی مالی به خاطر فشار اقتصادی و شرایط استیجاری سالن و عدم حمایت دولت بود و امکان تفویض سالن نوفل به صاحب آن وجود داشت، یک ماه گذشته این اتفاق برایش رخ داد و حال سالن نوفل لوشاتو تعطیل شده است.
داود نامور در این باره به خبرنگار فارس می گوید: نزدیک به یک ماه و ده روز است که سالن را تحویل داده ایم، ما اعلام کردیم که اگر کسی می خواهد این مکان را دریافت کند، اقدام کند اما هیچ کس درخواستی نداد و ما هم وسایلمان را جمع کردیم و سالن بسته شد.
وی که قبل از نوفل لوشاتو یک مجموعه دیگر را با اصغر دشتی به عنوان مدیر هنری در حال تدارک بودند و ما با خبر شدیم سال گذشته او این مجموعه را با رویکرد جدیدی تدارک دیده ، می گوید: ما مجبور شدیم تمام وسایلمان را به آن مکان منتقل کنیم که دارای یک سالن تئاتر، کافه و گالری و بخش آموزش است بنابراین اسم کار ما انتقال نبوده است ما مجبور به این کار شدیم و داشتیم آن مرکز را سال گذشته راه می انداختیم اما حال که دیگر نتوانستیم فعالیت نوفل لوشاتو را ادامه دهیم، مجوز این مکان را به آنجا منتقل کردیم. این مکان هم نبش خیابان رازی قرار دارد که قبلا یک مهدکودک بود.
نامور درباره این فعالیت جدیدش نیز می گوید: ما دو سالنمان در این مکان جدید کم شده است و اینطور نبود که کار را به آنجا منتقل کنیم در این مکان یک سالن پرتابل دو، سه و چهار سویه است که ظرفیت تکمیله آن 170 نفر است و ظرفیت های دو سویه و سه سویه آن هم فکر میکنم بالای دویست نفر است. یک کافه جذاب بافضای بسته و روف گاردن برای کارهای نمایشنامه خوانی و جلسات نقد و بررسی دارد و یک گالری هم دارد که استقبال میکند از عکاسان و نقاشان که تابلوهایشان را آنجا به نمایش بگذارند. بخش آموزشی هم هنوز فعال نشده در حال انجام کارهایش هستیم.
وی همچنین توضیح میدهد: خوشبختانه قرار داد ما در این مکان جدید طولانی مدت و نزدیک به هفت ـ هشت ساله است ، ملک سه طبقه است و خودم هم کارهایش را کردم و از نظر امکانات رفاهی و بهداشتی مناسب است کافه این مجموعه هفته بعد و سالن تا اواخر مهر ماه افتتاح می شود. رویکردمان هم این است که به خاطر قول وقراری که به یک سری گروه ها در سالن قبلی داشتیم، این مسیر شش ـ هفت ماهه را همینطور جلو برویم بعد از آن با رویکرد جدید پس از اتمام قراردادهای جدید پیش می رویم.
وضعیت بحرانی تماشاخانه مهرگان
مهدی علی نژاد، مدیر تماشاخانه مهرگان نیز درباره شرایط این مدتشان گفت: وضعیت ما خیلی بحرانی است هر چند یک کمک هزینه کوچکی از سوی مرکز به ما داده شده اما ناعادلانه صورت گرفته است و به برخی بیشتر و به برخی اصلا داده نشده است و این لابی کاری باید پاسخ داده شود.
در حال حاضر یک نمایش خانم قلی خوانی روی صحنه است به نسبت شرایط کرونایی تماشاگر نزدیک به سی ـ چهل نفر در هر شب است ولی برای منی که اجاره سی میلیونی دارم کار خانم قلی خوانی خیلی منفعت داده باشد، پانزده میلیون است که پول برق ما هم نمی شود تنها تلاشمان این است که چراغ تئاتر را روشن نگه داریم تا ببینیم شرایط در آینده چطور می شود.
طبق آخرین اطلاعاتی که از مدیر اجرایی تماشاخانه هامون نیز وجود دارد، این است که این سالن نیز به مدیریت هادی حاجی فر هنوز دستور بازگشایی صادر نکرده و اجراهایشان از اسفند ماه سال گذشته تعطیل است.
پایان فیلمبرداری فیلم «هولیا» در استانبول و آنتالیا
سازندگان فیلم سینمایی «هولیا» که برای ادامه فیلمبرداری راهی ترکیه شده بودند، کار تولید را در این کشور و شهرهای استانبول و آنتالیا به پایان بردند. در این سکانسها ویلما الس بازیگر آلمانی الاصل معروف سینما و تلویزیون ترکیه جلوی دوبین رفت. او بیشتر به خاطر بازی در سریال «روزی روزگاری» که در ایران با نام «علی کاپیتان» به یاد می آید، شناخته می شود. در این سکانسها هولیا دیکن Hulya Diken دیگر بازیگر شناخته شده ترکیه ای که در بخش های ایران هم حضور داشت، با ویلما الس همبازی شد.پوریا پورسرخ، محمد رضا هدایتی، علی انصاریان، مریم امیر جلالی، بهراد خرازی و (با حضور) محمد فیلی و افشین سنگ چاپ، مجید شهریاری، شیوا خسرو مهر، شیوا طاهری مهدی امینی، علی کوچولو، و شراره رخام دیگر بازیگران اصلی این فیلم بوده اند. سازندگان به جای خلاصه داستان، این متن را ارائه داده اند: «در ایران پدر و مادرها به بچه هاشون اجازه هرکاری را نمی دهند، ولی همیشه نوه داستانش فرق داره!». امیر غلامی، عسل پولادی، الیف دمیرلی ، سعید عرب زاده و محمدعلی شاهین در ترکیه به گروه سازنده فیلم پیوسته اند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4357/20239/80650
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4357/20239/80651
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4357/20239/80652
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4357/20239/80653
|
عناوین این صفحه
- «هیجان» و «تخیل» نیاز امروز مخاطب سنیمای کودک و نوجوان
- از تضاد بین علییار و خودم خوشحالم
- «تنت» خرج خودش را درآورد!
- اخبار