|
«سینما»به آخرخط رسیده است؟
هالیوود و رقیبی که از پیش بازنده نیست!
«مجمع جهانی اقتصاد»، عنوان سازمانی عظیم در سوئیس است که مسئولیت برگزاری نشستهای اقتصادی مشهور داووس را برعهده دارد. سازمانی پردرآمد که از زمان تأسیس در ۱۹۷۱ تاکنون تحرکاتش نقش پررنگی در رویدادهای سیاسی-اقتصادی داشته است.
اخیراً این سازمان غیرانتفاعی در گزارشی مبسوط منتشرشده به تاریخ ۲۳ جولای، نگاهی به وضعیت سینما در دنیا و تأثیر تعطیلی هالیوود بر صنعت سینما انداخته است. این گزارش به قلم استفان هال و سیلویا پاسکوینی با نگاهی ریاضیاتی به آنچه میپردازد که در شش ماه اخیر بهواسطه تهدید کرونا بر سر سینما آمده است. کرونا از زمان ظهورش عامل وقفهای طولانیمدت در صنعت سینما شده است و با تعطیلی سینماها، پیشبینیهای مالی شرکتهای غول سینمایی برای سال جاری را نقش بر آب کرده است.
برای درک بهتر وضعیت اقتصادی امروز سینمای جهان مرور متن کامل گزارش «مجمع جهانی اقتصاد» در این زمینه خالی از لطف نیست.
ویروسی که «عدم قطعیت» به همراه آورد
فیلمها آفریننده ارزش مالی بسیارند. درآمدهای جهانی گیشهها در سال گذشته برابر با ۴۲ میلیارد دلار - بالاترین رقم در تمام دوران- بوده که تقریباً یک سوم از ۱۳۶ میلیارد دلار تخمینی ارزش تولید و توزیع فیلم در سراسر جهان است.
هالیوود بیش از ۲ میلیون شغل و ۴۰۰ هزار تجارت آمریکایی را پشتیبانی میکند. فیلم و تلویزیون انگلیس هر روز حدود ۶۰ میلیون پوند برای اقتصاد انگلیس ارزش تولید میکند. کشورهایی همانند چین در حال برداشتن گامهای جسورانهای در مسیر رشد تولید خلاق هستند.
همهگیری کروناویروس خط تولید محتوا را متوقف کرده است، تولید فیلم را دچار وقفه کرده و سینماها را تعطیل کرده است. عادیسازی شرایط باید از سر گرفته شود. تولید در برخی کشورها از سر گرفته شده و صنعت فیلمسازی تا حد امکان پروتکلهایی برای دورکاری اتخاذ کرده است؛ اما این ویروس، خالق نوعی عدم قطعیت است و به نظر میرسد بزرگترین خطر کوتاه مدت ناشی از آن کاهش اعتماد مصرفکنندگان به اماکن فیزیکی و سالنهای سینما است.
با این حال، حتی پیش از کرونا، صنعت فیلم تغییرات قابلتوجهی را تجربه کرده بود. اختلالات موجود تنها به تغییر شکلی در تولید، توزیع و مصرف فیلم سرعت میبخشد.
تغییر شکل صنعت جهانی سینما
در ابتدا، کاهشی دورهای در فرآیند دسترسی به فیلم مشاهده میشود. به جز چین (جاییکه مخاطبان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بیش از ۸۶۰٪ رشد داشته است) بیشتر بازارهای بزرگ در حال عقبنشینی هستند. در آمریکای شمالی، تعداد بلیتهای فروختهشده از سال ۱۹۹۵ بهشدت دچار تغییر شده است. در انگلستان هم تعداد کل پذیرشها از سال ۲۰۰۵ در حدود ۱۷۰ میلیون نفر در هر سال در نوسان بوده است. در هر دو موقعیت جغرافیایی، افزایش جمعیت به طور میانگین سالانه رو به کاهش بوده است. حتی در هند - بهعنوان یک مرکز محرکه تولید - سرانه سینما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ در حدود ۳۲٪ کاهش داشته است.
احتمالاً این موضوع ارتباط چندانی به تجربه «سینما رفتن» نداشته باشد؛ اکثر اپراتورها در سالنهای سینما سرمایهگذاری کردهاند، فناوری صوتی و تصویری ارتقا یافته است، صندلیها راحتتر شدهاند و به مصرفکننده فهرستهای انتخاب فیلم نظیر A-List، MoviePass و Sinemia معرفی میشود.
اپراتورهای مورد بحث نیز با کوچک شدن پنجره عرضه دچار چالش شدهاند؛ تعدادی از استودیوها فیلمها را پیش از ارائه برای دانلود یا اکران آنلاین، به طور انحصاری در سالنهای سینما هم نمایش میدهند اما از اواخر قرن گذشته، بازه این اکران به کمتر از دو ماه کاسته شده است.
این تغییر نشانگر ترجیحات مصرفکننده برای مصرف محتوا است که بهطور فزاینده از پخش فیلم بهصورت VOD بیشتر حمایت میکند. بسیاری از خدمات VOD اکنون توسط استودیوهای فیلم سرمایهگذاری یا خریداری شدهاند تا انگیزههای لازم برای حفظ یک بازه زمانی طولانیتر اکران را تضمین و فضای رقابتی در اکران آنلاین را تشدید کنند.
این امر باعث شده استودیوهای بزرگ برای ارائه خدمات خود، اکرانها را اولویتبندی کنند و به کاهش آمار اکران فیلمهای خود در سینماها روی بیاورند.
به گفته متیو بال، ۱۵ سال پیش، شش استودیوی بزرگ (برادران وارنر، والت دیزنی، فاکس قرن بیستم، پارامونت، سونی و یونیورسال) ۲۰ تا ۲۵ فیلم مهم اکران میکردند اما در سال ۲۰۱۹، این آمار برای برخی از آنها به رقم ۹ اکران در سال رسید.
ارائهدهندگان سرمایهدار خدمات VOD با بودجه محتوایی قابلتوجهی، توازن قدرت در بازار عرضه فیلم را تغییر دادهاند. «نتفلیکس» ، «آمازون» و دیگر اپراتورهای آنلاین، فیلمها را خارج از دایره نفوذ شش استودیوی بزرگ تأمین میکنند و آنها را مستقیماً در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهند. اینگونه منبع تأمین فیلمهای موجود برای توزیعکنندگان محلی هم بهشدت محدود شدهاست. در این شرایط انتظار میرود شاهد کاهش چشمگیر انتخاب گزینه «تماشای فیلم در سالنهای سینما» و نیز سیر نزولی «خرید بلیت» باشیم؛ حتی اگر برخی در مورد چشمانداز آینده سالنهای سینما موضعی سرسختانه داشته باشند.
«ژین» از گروه INOX درباره این موضع سرسختانه استدلال میکند: اگر تولیدکنندگان محتوا مستقیماً به عرضه دیجیتال روی بیاورند، مجموعههای بالقوهای مانند «گیشه» و یا «حقوق پخش ماهوارهای» از فهرست منابع عظیم درآمدی آنها حذف میشوند!
چه چیزی پیشروی صنعت سینماست؟
صنعت سینما در معرض «بزرگترین تغییر در تاریخ هالیوود» است. در وهله نخست، مدل کسب و کار از «توزیع توسط شخص ثالث» و «فروش تک بلیت» به سمت «توزیع مالکیت» و در قبال آن «درآمد مکرر» سوق پیدا کرده است. این واقعیتی است که در فرآیند سرمایهگذاری در سرویسهای VOD بهخوبی قابل مشاهده است، جایی که یک فیلم یا سریال تلویزیونی شاید به تنهایی، بهسختی عامل سودآوری میشود اما در عوض، اشتراکهای مکرر (و در برخی موارد، درآمدهای تبلیغاتی) برای بستر عرضهکننده آنها، ایجاد ارزشافزوده فراوان میکند.
در نتیجه، شرکتهای رسانهای، دیگر نمیتوانند نسخههایی ثابت را در قالب برنامههایی ثابت برای یک تعطیلات آخر هفته محبوب مخاطبان، تهیه و عرضه کنند. در عوض، هدف اصلی افزایش فضای تعاملی با مخاطب و از این طریق «حفظ کاربر» و «محبوبیت محتوا» است.
همانطور که کمال جیانچندانی، مدیر اجرایی PVR Pictures و رئیس استراتژی PVR، توضیح میدهد: انتظار دارم سرمایهگذاری در حوزه «تولید محتوا»، به جای استودیوهای پخش، به سمت بسترهای توزیع آنلاین سوق یابد. استودیوها و پلتفرمها بهویژه در بازارهای تحت نفوذ مانند هند، میتوانند همزیستی و پیشرفت مشترکی را تجربه کنند.
مدل فعالیت VOD اکران فیلم بهطور مستقیم برای مصرفکنندگان را عادیسازی میکند و در چرخه بازار عرضه فیلم، به اپراتورهای سالن سینما خسارت وارد میکند.
سالنهای نمایش در حال حاضر ۵۰٪ فروش بلیت را در اختیار دارند و همین جریان درآمدی هم در معرض تهدید است. شاید پرخاشگرانهترین واکنش از سوی AMC روی داده باشد که پس از دور زدن استودیوی یونیورسال از اکران فیلم در سالن سینما، فیلمهای این شرکت را بایکوت کرد! مناقشات مشابهی همچون استانداردهای عملی دنبال خواهد شد.
انتظار میرود «سالنهای مستقل» بهشدت تحتتأثیر این فرآیند قرار بگیرند. حتی پیش از همهگیری کرونا، استودیوها اغلب حق انحصاری سالنهای زنجیرهای بزرگتر را داشتند و بر سالنهای کوچکتر، بدون در نظر گرفتن تقاضاهای آنها حکمرانی میکردند.
با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفت؛
دعوت از نوجوانان ایرانی خارج از کشور برای شرکت در چهارمین المپیاد فیلمسازی
نوجوانان ایرانی خارج از کشور میتوانند با ارائه فیلمهای خود در چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور شرکت کنند.
به گزارش امتیاز، فراخوان حضور نوجوانان ایرانی خارج از کشور در المپیاد چهارم با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتشر شده است و بر اساس آن، نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله (متولدین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹) میتوانند در چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان شرکت کنند.
بر اساس فراخوان اعلام شده، نوجوانان ایرانی خارج از کشور میتوانند آثار خود را فقط در بخش فیلم کوتاه پنج دقیقهای با محورهای اعلام شده (آرزوی نوجوان در مورد آینده کشور، شهر یا خانواده، تجاربی که کتابها و فیلمهای ماندگار برای نوجوان ایجاد کرده، درسهای کرونا برای رسیدن به آینده بهتر و کرونا فرصت یا تهدید؟) به آدرس olampiyad.film@gmail.com ارسال کنند و آخرین مهلت نام نویسی و ارسال آثار برای نوجوانان ایرانی خارج از کشور ۱۰ مهر ۱۳۹۹ (اول اکتبر ۲۰۲۰) خواهد بود.
المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران همچنین ضمن قدردانی از شرکت نوجوانان ایرانی از سراسر کشور در این رویداد، اعلام کرد تا روز ۲۳ شهریور بیش از ۵۵۰ اثر در بخش ایده و فیلم به دبیرخانه ارسال شده و برای شرکت نوجوانان ایرانی از شهرهای مختلف، تنها تا پایان زمان اداری یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ فرصت وجود دارد و این مهلت تمدید نخواهد شد.
بر اساس این خبر، «چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» توسط بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهرداری اصفهان و شبکه امید، همزمان با سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به صورت مجازی، از ۲۷ مهر تا ۱ آبان ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.
پیشنهاد استقرار «گیشه سیار تئاتر»
داود دانشور مترجم و کارگردان نمایش «بیداری» که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است درباره میزان استقبال از این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه «بیداری» نوشته ژولیان گارنررا است که در سال ۹۷ در انتشارات نمایش ترجمه و منتشر شده است. در طول یک هفتهای که از اجرای نمایش میگذرد میزان حضور تماشاگران در سالن زیاد راضی کننده نبوده است و با وجود استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن تنها پذیرای کمتر ۴۵ یا ۵۰ مخاطب در هر اجرا خواهیم بود. البته معتقدم یکی از دلایل کمتر شدن تماشاگران در این شرایط رزرو و خرید بلیت نمایش تنها به صورت اینترنتی است چون فعلاً امکان خرید از گیشه وجود ندارد. وی ادامه داد: همین مساله باعث میشود که برخی مخاطبان گذری یا کسانی که تلفن هوشمند در اختیار ندارند، نتوانند به دیدن نمایشها بنشینند. البته پیشنهادی مبنی بر اینکه یک فروشنده بلیت سیار در سطح محوطه تئاتر شهر حضور داشته باشد تا افرادی که نتوانستند بلیت نمایشها را به صورت اینترنتی خریداری کنند هم بتوانند با مراجعه به تئاتر شهر از این گیشه سیار بلیت بگیرند، مطرح کردهام که امیدوارم عملی شود.این مترجم درباره ویژگیهای نمایش بیان کرد: این اثر نمایشی ساختار دراماتیک جذاب و بدیعی دارد و میتواند تا انتها مخاطب را به خود جذب کند. در این نمایش مواجهه افراد با ۲ نوع متفاوت از آموزش و تعلیم و تربیت و تخطی از این قوانین مورد توجه قرار گرفته است؛ آموزههایی که هرکدام نیازمند بازنگری هستند تا در تعامل با هم بتوانند به ادامه زندگی مردم کمک کنند. وی یادآور شد: نمایش درباره یک معلول ذهنی است که در اثر جرمی که مرتکب شده در زندانی تحت مراقبت و توسط سرزندانبان تحت آموزشهای دینی قرار میگیرد تا اینکه به دلیل خشونتی که بر او اعمال میشود سرزندانبان تصمیم میگیرد او را برای مدتی به یکی از روستاهای اطراف شهر منتقل کند تا به زندگی طبیعی بازگردد اما آشنایی معلول ذهنی در روستا با یک دختر اتفاقاتی را رقم میزند که موجب برآشفته شدن سرزندانبان میشود. نمایش «بیداری» ۴ کاراکتر دارد و اتفاقات آن در کشور نروژ و در فاصله ۲ جنگ جهانی اول و دوم رخ میدهد.دانشور در پایان درباره تغییراتی که در اجرا نسبت به متن اصلی شکل گرفته است، گفت: در اجرا به متن اصلی وفادار بودیم اما به دلیل اینکه امکانات و بودجه کافی برای ساخت دکور در اختیار نداشتیم و سالن قشقایی نیز این امکان را برای ساخت صحنههای واقعگرایانه و بزرگ به ما نمیداد، تلاش کردیم با فضاسازی مینیمال و استفاده از قراردادهای تئاتری در صحنه، مضمون نمایش دچار خدشه نشود و اجرا به بهترین شکل ممکن به صحنه برود.
«گورکن» و شانس شکار مخاطب
کاظم ملایی کارگردان فیلم سینمایی «گورکن» درباره شرایط و زمان اکران عمومی این اثر گفت: واقعاً اگر مساله امنیت فیلمها تأمین شود، در این شرایط سخت، اکران آنلاین گزینه جدی تمام تهیهکنندهها خواهد شد. بدیهی است که همه ما دوست داریم که به دلایل زیادی فیلمهایمان در سالن سینما اکران شود و تماشاچی باهوش هم ترجیح میدهد که آن را در جای صحیح خودش ببیند، ولی واقعیت این است که ویروس کرونا همه را ترسانده و در کشور ما هم با روندی که شاهدش هستیم بعید است که به زودی سایه شوم این ویروس کمرنگ شود.
وی ادامه داد: پس بدون شک مردم تا مدتها ترجیح خواهند داد که سینما را در خانههایشان دنبال کنند. حقیقت این است تا وقتی که قانون کپیرایت عملی و اجرا نشود، امنیت هیچ فیلمی ممکن و میسر نمیشود و اگر واقعبینانه نگاه کنیم فعلاً هم در حال حاضر اجرای این قانون به هیچ وجه شدنی نیست. امروز تمام پلتفرمهای VOD بدون پرداخت هیچگونه حق پخشی انواع و اقسام آثار خارجی را نمایش میدهند که اتفاقاً مجوز تمام آنها را همین وزارت ارشاد خودمان صادر کرده است! هر زمان که وزارت ارشاد و تلویزیون کشورمان توانست خودش قانون کپی رایت را رعایت کند، پدیدههای نوینی مثل اکران آنلاین هم مثل آب خوردن اتفاق میافتند. همه چیز از خودمان آغاز میشود.
این کارگردان سینما ادامه داد: ساخته قبلی من با نام «کوپال» با وجود اینکه فقط در گروه «هنروتجربه» اکران شد، ولی خوشبختانه جزو فیلمهای پرفروش این گروه سینمایی قرار گرفت. «کوپال» جغرافیا و دنیای خاصی داشت و بیشتر افرادی هم که با آن ارتباط برقرار میکردند، قشر هنرمند و سینمادوست و منتقدان بودند. «گورکن» اما با «کوپال» قدری فرق دارد و با وجود اینکه لحن و اتمسفر خاص خودش را دارد، ولی قصه ملموستری را در فضای اجتماعی امروز کشور تعریف میکند. این فیلم در زمینه بازیگر هم ویترین متنوع و شناختهشدهتری دارد و برای همین گمان میکنم که در ارتباط با مخاطب، شانس و پتانسیل بیشتری داشته باشد.
ملایی عنوان کرد: یکی از بزرگترین شانسهای من در ساخت فیلم «گورکن» گروه بازیگران آن بود. انتخابهای حساس و متفاوتی که به نظرم خوشبختانه هر کدامشان در جایِ خود به خوبی جا افتادند و باورپذیر شدند. از رفتار و منش حرفهای تمام آنها بسیار آموختم. ویشکا آسایش که واقعاً بینظیر و همیشه سرشار از انرژی مثبت و شادی است. حسن معجونی که در هر لحظه آگاه و عمیق و صبور است. مهراوه شریفینیا که به شدت دقیق و مهربان و پر از احساس است. بهنوش بختیاری که بیادعا، دلسوز و خلاق، مهدی حسینینیا باهوش و بسیار بااخلاق و گوهر خیراندیش که مثل همیشه پرانرژی و کاربلد و دوست داشتنی است. از رضا بهبودی هم فقط این نکته را بگویم که با حضور کوتاه ولی تأثیرگذار خود، مخاطب را کاملاً غافلگیر میکند.
ملایی اظهار کرد: «کوپال» در ادامه فیلمهای کوتاهم، بیمحابا و جسور بود و به همین دلیل هم باز مجبور شده بودم که آن را خودم تهیه و تولید کنم. ولی امروز با سختتر شدن شرایط اقتصادی کشورمان، فیلمسازی هم گرانتر شده است و فیلمهایی که میخواهند فانتزی و لحن متفاوتی داشته باشند، به راحتی محکوم و مجبور به انزوا و تنهایی میشوند.
وی ادامه داد: دولت ساز و کار و دغدغهای برای حمایت از این آثار ندارد و خود فیلمساز هم دیگر استطاعت مالی ندارد تا همچنان بر خلق دنیای مورد علاقهاش اصرار بورزد. این موضوع چالش بسیار مهمی برای من شد که چگونه میتوانم خودم را حفظ کنم ولی قصه جهانشمولتری را تعریف کنم؟ به طوری که شانس جذب مخاطب بیشتری داشته باشد و تهیهکننده محتاط امروز را هم برای سرمایهگذاری روی آن مشتاق و مطمئن سازد.
کارنامه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شفافسازی بودجه ۲میلیاردی
نشست رسانهای حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره برنامههای این انجمن همزمان با چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس، ساعت ۱۱ روز سهشنبه ۲۵ شهریور در تماشاخانه سرو برگزار شد. نیلی در ابتدای این نشست اهانت نشریه شارلی عبدو به ساحت پیامبر اسلام (ص) را محکوم کرد. وی در ادامه گزارشی را از روند فعالیتهای انجمن از زمان حضور خود ارائه داد و گفت: انجمن در این چند سال سعی کرد پویایی خود را حفظ کند. همزمان با حضور بنده اتفاق ناگواری در عرصه بینالملل و عرصه مقاومت رخ داد و آن شهادت حاج قاسم سلیمانی بود. شاهد بودیم که مردم چه وداع با شکوهی با این شهید بزرگ اسلام داشتند و هنرمندان نیز باید همچون مردم ایران به مقام شامخ این شهید بزرگوار ادای دین کنند. از این رو ما نخستین دوره همایش «سردار آسمانی» و همچنین محفل «نمایش خاطره» را با حضور یکی از یاران نزدیک حاج قاسم سلیمانی برگزار کردیم و قرار شد چند اثر در این خصوص تولید شود. نیلی با بیان اینکه ۱۵۰ اجرا در نخستین دوره همایش «سردار آسمانی» در سراسر کشور اتفاق افتاد و در نهایت اختتامیه همایش در تهران برگزار شد، اظهار کرد: بعد از آن با ویروس منحوس کرونا مواجه شدیم که فضای تئاتر را تحت تأثیر قرار داد و خموده کرد. ما در این ایام «جشنواره تئاتر بعلاوه خانه» را راه انداختیم.
ارسال ۱۳۰۰ اثر به دبیرخانه «تئاتر مقاومت»
دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین فراخوان جشنواره هفدهم در اردیبهشت ۹۹ اشاره کرد و گفت: از ۸۰۰ گروه ثبت شده در سراسر کشور دعوت کردیم تا در این جشنواره شرکت کنند و تا کنون یک هزار و ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده که غیر از آثار بخش نمایشنامهنویسی، باقی آثار ارزیابی شده است. وی از انتشار ماهنامه «نقش صحنه» به عنوان دیگر فعالیتهای انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نام برد و افزود: این ماهنامه را با رویکرد عمومی تئاتر و همچنین پرداختن به حوزه تخصصی به صورت دیجیتال منتشر کردیم. ۳ شماره ماهنامه آماده شده و چهارمین شماره نیز ویژه چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس منتشر میشود. نیلی سپس از طراحی سایت تخصصی تئاتر دفاع مقدس به عنوان یکی دیگر از برنامههای انجمن یاد کرد.مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ادامه به فعالیتهای تماشاخانه سرو اشاره و تأکید کرد: ما تماشاخانه سرو را به عنوان یک کمپانی در نظر گرفتهایم که در زمینه تولید هم فعالیت کند. نگاه تماشاخانه در زمینه تولید نگاه جدیدی شده است.
استعدادیابی در حوزه تئاتر رادیویی
وی درباره برنامههای ویژه چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس نیز توضیح داد: در حوزه چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس با هدف استعدادیابی و تولید آثار رادیویی، با رادیو نمایش تفاهمنامهای را منعقد کردیم. همچنین تفاهمنامهای را با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتیم که طی آن ۴۰ نمایش خیابانی مطرح کشور در نقاط مختلف اجرا شوند و همچنین با همکاری سازمان در مهرماه از هنرمندان تئاتر دفاع مقدس قدردانی خواهد شد.نیلی ادامه داد: تئاتر دفاع مقدس فراز و فرودهایی داشته است و قصد داریم نشست آسیبشناسی تئاتر دفاع مقدس در ۴ دهه گذشته را در تئاتر شهر برگزار خواهیم کرد. وی به برگزاری دومین دوره همایش «سردار آسمانی» اشاره کرد و گفت: امسال استان کرمان میزبان دومین دوره این همایش خواهد بود. اساس این دوره همایش را در حوزه تئاتر خیابانی مدنظر قرار دادهایم و البته چند نمایش صحنهای نیز به عنوان مهمان خواهیم داشت.
توجه به «اقتباس» در نمایشنامهنویسی
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره برنامههای انجمن در زمینه تولید نمایشنامه در طول سال اظهار کرد: خوشبختانه مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت نگاه ویژه و حمایتی به تئاتر دارد. قصد داریم بحث اردوهای نمایشنامهنویسان در نقاط کمتر دیده شده دوران دفاع مقدس را از سر بگیریم که البته وضعیت شیوع ویروس کرونا این امر را به تعویق انداخت. ما کتابهای خوبی از سرداران دفاع مقدس داریم که باید بر اساس آنها نمایشنامه تولید شود. در جشنواره مقاومت بحث اقتباس و اورجینال بودن نمایشنامهها را مطرح کردیم و در بخش نمایشنامهنویسی جشنواره بیش از ۲۰۰ اثر به دستمان رسیده است. قصد داریم برنامه «نمایش خاطره» را ادامه دهیم تا بر اساس خاطراتی که در این برنامه بیان میشوند، نمایشنامه تولید شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4358/20244/80689
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4358/20244/80690
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4358/20244/80691
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4358/20244/80692
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4358/20244/80693
|
عناوین این صفحه
- هالیوود و رقیبی که از پیش بازنده نیست!
- دعوت از نوجوانان ایرانی خارج از کشور برای شرکت در چهارمین المپیاد فیلمسازی
- پیشنهاد استقرار «گیشه سیار تئاتر»
- «گورکن» و شانس شکار مخاطب
- کارنامه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شفافسازی بودجه ۲میلیاردی