|
جنبههای مختلف دن براون بودن
چطور موسیقی قدیمی از پستو درآمد
از وقتی دن براون رماننویس با «کد داوینچی» معروف شد، به خاطر خطوط داستانی پیچیده و پر از هیجان که در عین حال هوشمندانه هستند و شامل رمزنگاری، نمادشناسی، گروههای مذهبی مخفی و خشن و ریاکارانی دیوانه که دنبال قتل و نابودی جمعی هستند، شناخته میشود.
اما کتاب جدیدش درباره یک موش به عنوان رهبر ارکستر است که گروهی از حیوانات را استخدام میکند تا در ارکستری بنوازند و در عین حال تمثیلهایی درباره ارزشهای مقاومت، صبر و مشارکت را یادآوری میکند. مخاطب هدف این کتاب کودکان بین ۳ تا ۷ سال هستند.
این کتاب عنوان «سمفونی وحشی» حدود سه هفته پیش (یکم سپتامبر) همراه یک آلبوم موسیقی کلاسیک برای کودکان با که توسط خود براون ساخته شده منتشر شد. این آلبوم بر پایه آهنگهایی خلق شده که براون حدود ۳۰ سال پیش تهیه کرد. آن موقع او فقط یک موسیقیدان پرآرزوی بیست و چند ساله بود و هنوز مدتها مانده بود تا نخستین رمانش را منتشر کند.
آن موقع، براون که حالا ۵۶ ساله است، آهنگها را با استفاده از سینتسایزر در استودیوی کوچکش درست کرد. او حدود ۵۰۰ کاست و کتابچه شعر درست کرد و آنها را در کتابفروشی محلهشان فروخت. آلبوم جدید شامل نسخههای به روز رسانی شده از آهنگهای اصلی و آهنگهای جدید است که همگی توسط ارکستر سمفونی زاگرب در کرواسی نواخته شدهاند.
این یک حرکت حرفهای غیرمنتظره برای براون است که پیش از این هفت رمان تریلر منتشر کرده و توانسته بیش از ۲۳۴ میلیون نسخه کتاب بفروشد و میلیونر شود.«سمفونی وحشی» همچنین به طور عجیبی در مرکز یک نبرد قانونی بین براون و همسر سابقش بلایت براون قرار دارد. آنها پارسال از یکدیگر طلاق گرفتند.
همسر سابق براون در دادخواستی که در تابستان ثبت کرده گفته شوهر سابقش داراییهای خود را به غلط ثبت کرده و خارج از ازدواج رابطه داشته است. براون هم علیه همسر سابقش به دلیل دروغ و افترا شکایت کرده و میگوید او میخواهد در منظر عموم او را شرمسار کند و میراثش را از بین ببرد.
وی گفته است: «هر اشاره یا ادعایی مبنی بر اینکه من دروغ گفتم یا پول پنهان کردهام کاملاً دروغ است. در حقیقت کاملاً شوکه شدم که او سعی کرده چنین کاری بکند.»
بعد از آن، معمولاً موسیقی در گاوصندوق او باقی میماند. اما دو سال پیش، وقتی براون برای تبلیغ برای رمان «منشاء» در سال ۲۰۱۷ به شانگهای رفته بود، یک مجری تلویزیونی از او درباره یک پروژه قدیمی و فراموش شده پرسید. مجری یک کپی از آلبوم کودکانی را داشت که براون چند دهه پیش ضبط کرده بود.
براون میگوید: «مدام میگفتم که آمدم اینجا درباره کتاب صحبت کنم. اما آنها به سمت موسیقی بازمیگشتند.»
بعد از آن، پروژه جدید او خیلی سریع شکل گرفت. براون تعجب کرد که آلبوم کودکانش به این طریق در یک نمایش تلویزیونی چینی دوباره مطرح شده و تا این حد خبرساز شده است. ناشر چینی او درخواست کرد آلبوم را منتشر کند و ناشر آمریکاییاش هم میخواست وارد پروژه شود.
به این ترتیب براون از کمک باب لورد تهیهکننده و مدیر اجرایی استودیوی پارما رکوردینگز استفاده کرد. او به کرواسی رفت تا با ارکستر زاگرب همکاری کند و تغییرات کوچکی در آهنگها ایجاد کرد.
لورد آشکار کرد که براون آواز هم میخواند و گفت: «او واقعاً میداند دارد چه کار میکند. فقط یک سرگرمی نیست، در مرکز بینش هنریاش قرار دارد.» براون خوشحال شد که بوزی اند هاوکس که ناشر موسیقی کلاسیک است، قبول کرد موسیقی او را منتشر کند. ملوری لور معاون ارشد انتشارات رندوم هاوس که کتاب تصویری کودکان براون را منتشر میکند، میگوید: «این باعث شد او به عنوان یک موسیقیدان هم تایید شود چون پیش از آن میگفت اینها فقط آزمایشهای کوچک من هستند.»
رندوم هاوس همچنین یک اپلیکیشن موبایل واقعیت افزوده خلق کرده که همراه کتاب مورد استفاده قرار بگیرد و صداهای هر یک از حیوانات را پخش کند.
براون همیشه به موسیقی گرایش داشت. مادرش معلم پیانو و نوازنده ارگ در کلیسا بود و براون هم از سن پایین شروع به نواختن پیانو کرد. او در دوران کودکی عاشق باخ، چایکوفسکی و بلا بارتوک بود و وقتی پنج سال داشت شروع به ساختن آهنگهای خودش کرد. او در کالج امهرست آهنگسازی و زبان انگلیسی خواند و بعد از فارغالتحصیل شدن نمیدانست موسیقیدان یا رماننویس شود. به گفته خودش موسیقی ساختن «خیلی جالبتر» به نظر میرسید.
او با هدف خواننده، آهنگساز و پیانیست شدن به لسآنجلس نقل مکان کرد و به آکادمی آهنگسازان ملی ملحق شد. در اوایل دهه نود میلادی، او برای آلبومی که به گفته خودش شامل «چیزهای پیانوی معاصر بزرگسالان» شبیه التون جان و بیلی جول میشد قراردادی بست.
او میگوید: «آلبومی ساختم که فکر کنم حدود سه نفر آن را خریدند. درست در ابتدای موج دیوانهوار رپ بود. زمانبندیام افتضاح بود.»
او آرزوهای موسیقی خود را رها نکرد و برای کار روزانه در مدرسه آمادگی بورلی هیلز درس میداد. اما وقتی مسیر حرفهای کاریاش به عنوان خواننده و آهنگساز به جایی نرسید، به نیو همپشایر نقل مکان کرد و معلم انگلیسی شد. در نهایت او به برنامه دومش یعنی رماننویسی رو آورد و در کنار آن موسیقی میساخت.
سال ۱۹۹۸، براون نخستین کتاب خود را با عنوان «قلعه دیجیتال» منتشر کرد. بعد از آن «فرشتهها و شیاطین» با شخصیت حالا معروف رابرت لنگدون از راه رسید و «نقطه فریب» پروژه بعدی او بود. هر سه کتاب ابتدا فروش ضعیفی داشتند.
بعد تریلر انفجاری «کد داوینچی» در سال ۲۰۰۳ از راه رسید که بعدها تبدیل به فیلمی با نقشآفرینی تام هنکس در نقش رابرت لنگدون شد. این فیلم ۷۶۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و تا امروز کتاب آن بیش از ۸۵ میلیون نسخه فروخته است.
جنگ آغاز شد؛ زندگی آغاز شد
روایت آرمانگرایان ۵۹ از شروع جنگ
رویداد غافلگیرکننده حمله نظامی یک کشور به کشور دیگر، معمولاً با تیتر «جنگ آغاز شد!» اطلاعرسانی نمیشود، مگر اینکه چنین رویدادی، غافلگیرکننده نباشد و از پیش اطلاعاتی درباره چیزی که حالا آغاز شده، نزد همگان و افکار عمومی وجود داشته باشد؛ به عبارتی، یک جنگ وقتی آغاز میشود که حمله تجاوزکارانه، از سوی کشوری که مورد تجاوز قرار گرفته، پاسخ داده شود و دو سوی درگیری خود را در میان یک جدال تمامعیار ببینید. در آن ساعات نخستین تنها چیزی که مردم میبینند و افکار عمومی فهم میکنند یک تجاوز است، حتی معلوم نیست تجاوزکار کیست! ساعاتی که همه چیز نامعلوم و نامتعین است، همه چیز اصطلاحاً روی هواست، درست مانند اجزای بناها و مراکزی که با بمباران هواپیماهای سویه تجاوزگر این درگیری فعلاً یکسویه روی هوا رفتهاند.این مرگ است که در میزند؟ آیا زندگی دوام خواهد داشت؟ این سوالات از یک هستیشناسی پساتجاوز و پیشاجنگ خبر دارند؛ ساعاتی از یک تعلیق بزرگ که همه چیز و از همه مهمتر مرگ و زندگی را به چیستان بدل میکند.
در چنین وضعیتی، «خبر» هم وجه هستیشناختی مییابد؛ خبری که بتواند به تعلیق و انتظار جنونآسایی که هستی را به تغلیق درآورده است پایان دهد؛ اما میتوان حدس زد که خبرسازی درباره حملهای وسیع و غافلگیرکننده از سوی یک متجاوز چقدر دشوار بوده است؛ در واقع خود خبر هم دچار تعلیق شده است! در این وضعیت، هیچ مشخص نیست که نهادهای رسمی، دولتی، نظامی و امنیتی و… چه خواهند گفت و چه اقداماتی خواهند کرد! تعلیقها سلسلهوار به هم محول میشوند؛ چه شده است؟ چه خواهد شد؟ مدام به تعویقی هستیشناختی میافتند، بهگونهای که گویی زمان نمیگذرد تا ساعت پخش اخبار فرا برسد! در ساعات میانی روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، برای مردم ایران همه چیز در یک تعلیق دلهرهآور گیر کرده بود، اصلاً مهم نیست برای چه میزان ساعت، دقیقه و ثانیهای! مسئله مهمتر رخدادواری لحظهای بود که نمیگذشت! گویی همه چیز از جمله خودِ زمان در وضعیتی رخدادگونه، به تعلیق درآمده است. آنچه دلهره را در این وضعیت میافزاید نامنتظر بودن همه چیز و در عین حال قابل انتظار بودن آنها است. ممکن است هیچ معلوم نیست همین حالا از آسمان بمب ببارد یا نبارد! درک این وضعیت هستیشناختی که به اشکال متنوعی از وضعیت روانی دامن زده است شدیداً دشوار است؛ روایات رسمی از روزهای آغازین جنگ چیزی در این باره به ما نمیگویند و هیچ درک شفافی از آن به دست نمیدهند. همه روایتها پر است از دلایل تجاوز، آمار ادوات سویه متجاوز و یکسری حرفهای امنیتی نظامی که وضعیت آدمی و همه پیچیدگیهایش را به شکلی تقلیلیافته، ساده میکنند.
حالا درست چهل سال از آن روز و لحظه بنیادین میگذرد و پرسش از «جنگ چگونه آغاز شد؟» علیرغم میلیونها پرسش ساده و قابل فهم، همچنان پاسخ نیافته است! چرا که جنگ از عکس العملی آغاز شده است که سوژههای مورد تجاوز به امر تجاوز نشان دادهاند و این همان چیزی است که در هیچکدام از تحلیلها و پاسخگوییهای کلیشهای به «جنگ چگونه آغاز شد؟» جایی نداشته است. اگر تجاوز غافلگیرکننده متجاوز، یک وضعیت عمیقاً هستیشناختی را برمیسازد که همهچیز را با یک گسست واقعی و تعلیق بنیادین مواجه میکند، چرا عکسالعمل آریگویانه سوژههای این هستی به زندگیِ پس از تجاوز، تکلیف «جنگ چگونه آغاز شد؟» را روشن نکند؟
بله، اقدام نهایی و سرراست رهبری انقلاب و نهادهای امنیتی نظامی و دولت و… همه چیز را در خصوص پاسخگویی به دشمن متجاوز مشخص کرد، ولی آنچه جنگ را به یک کنش انسانی در مواجهه با هستی و نیستی و آریگویی به زندگی از قِبَل جنگی ویرانگر بدل میکرد، توسط هیچ نهاد و مقام مسئولی رخ نداد. آغاز جنگ، به عنوان یک عکسالعمل اجتماعی در جریان زندگی جمعی، یا به تعبیری به عنوان یک دفاع سراسری از زندگی، در همان گسست تعلیقوار نهفته بود که فقط مردم عادی، در عادیترین مناطق، دورافتادهترین دهاتها و روستاها تجربهاش کردند؛ همانها که بعدها – یعنی دوران پساتعلیق - مهمترین پشتیبانان خط مقدمی شدند که روایات رسمی از جنگ فقط همان (خط مقدم) را به تنها شکل بازنمایی از جنگ تبدیل کرد! در حالی که جنگ در جایی دیگر و به شیوهای دیگر آغاز شده بود: در عکسالعمل آرمانخواهانه جمعی آدمیانی که چهل سال پیش از گسست تعلیقوار یک تجاوز سربرآورد و یکی از درخشانترین دورانهای هشتساله را به مثابه یک رخداد تاریخی ساخت.
با این رویکرد تیتر «جنگ آغاز شد؟» دیگر واجد معنای نظامی و امنیتی و سیاسی و… نیست، در بطن چنین رویکردی «جنگ آغاز شد» معادلی برای «زندگی آغاز شد» است؛ نه به معنای مبتذل جانبداری و تقدس جنگ و کشتار و…، بلکه به معنای یک وضعیت هستیشناختی که حالا پس از گذشت چهل سال از آن واقعه، اینگونه برایمان معنادار میشود. حیات آغاز شده بود، زیرا در وضعیت ضروری و تحمیل شده از بیرون، سوژههای اجتماعی در درون تنها شکل زیستن جمعی، آن ضرورت و تحمیل فاجعهبار را با شکلی از حضور جمعی آریگویانه، ایثارگرانه و در دورترین فاصله از هر نوع «اتمیزاسیون اجتماعی» (چیزی که امروز جامعه ایرانی را زمینگیر کرده است) اصل زندگی را در مجاورت فاجعهای تحمیلشده، را از یاد نبرد و حتی آن را به گونهای ارتقا داد که در نسبت با آن هر گونه زندگی دورمانده از فاجعه بیرونی، نزد آن فقط «شکل جنس» است، نه «اصل جنس»!
هزارعنوان کتاب دفاع مقدس درغرفه مجازی روشنای خاطرهها عرضه میشود
خبری غرفه مجازی کتاب دفاع مقدس (روشنای خاطره ها) پیش از ظهر امروز یکشنبه ۳۰ شهریور با حضور مدیران انتشارات سوره مهر، نشر ۲۷ بعثت و روایت فتح در ساختمان مرکزی انتشارات سوره مهر برگزار شد.
عبدالحمید قره داغی مدیر انتشارات سوره مهر در ابتدای این نشست گفت: در شرایطی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده ناشران کتاب دفاع مقدس دست به دست هم داده اند و با توجه به اینکه فرصت برای برنامه های حضوری حوزه کتاب کمتر است و بازارش تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته این غرفه مجازی را برپا کردم.
وی افزود: یکی از اهداف برپایی غرفه روشنای خاطره ها که با همراهی سه ناشر دیگر یعنی روایت فتح، نشر شهید کاظمی و نشر ۲۷ بعثت انجام می شود جلوگیری از رکود بازار کتاب های دفاع مقدس است. ما پیشتر چیزی مشابه این طرح را همزمان با ایامی که برای نمایشگاه کتاب تهران در نظر گرفته شده تحت عنوان غرفه مجازی سوره مهر انجام دادیم که این بار این کار با ویژگی های متفاوت تری انجام می شود.
مدیر انتشارات سوره مهر در ادامه گفت: غرفه مجازی کتاب دفاع مقدس (روشنای خاطره ها) از فردا ۳۱ شهریور همزمان با شروع هفته دفاع مقدس آغاز شده و تا ۱۷ مهر همزمان با اربعین حسینی میزبان علاقه مندان ادبیات دفاع مقدس است. یکی از تمهیداتی که برای این غرفه مجازی در نظر گرفته شده بسته نرم افزاری برای خرید آسان کتاب است. فضای غرفه هم مانند تجربه پیشین به صورت سه بعدی شبیه سازی شده و مخاطبان می توانند با حوصله کتاب های مورد نظر خود را انتخاب کرده و با تخفیف ۲۰ درصدی و ارسال رایگان به همه نقاط کشور آنها را دریافت کنند.
قره داغی گفت: برای هفته دفاع مقدس برنامه های جانبی هم در کنار غرفه مجازی کتاب دفاع مقدس در نظر گرفته شده که مهمترین آنها معرفی آثار جدید ناشران حاضر در این غرفه است. در این ایام سوره مهر چهار کتاب جدید خود را معرفی و رونمایی می کند که یکی از آنها «فرماندهان نبرد»، مجموعه ۷ روایت از ۷ فرمانده نوشته ساسان ناطق است. «حاج جلال» نوشته لیلا نظری یکی دیگر از این کتاب هاست و کتاب «او یک دستمال سرخ بود» هم در حال حاضر زیر چاپ است که بناست این هفته یا طی بازه برپایی غرفه مجازی کتاب دفاع مقدس رونمایی شود.
وی در پایان گفت: بناست در ایام برپایی غرفه مجازی کتاب دفاع مقدس از همراهی نویسندگان برای معرفی آثارشان استفاده کنیم. این معرفی ها در قالب ویدیوهایی که خود نویسندگان ضبط کرده اند یا دست اندرکاران غرفه از آنها گرفته اند تهیه و پخش می شود.
در ادامه نشست مازیار حاتمی مدیر انتشارات ۲۷ بعثت گفت: ما با ۱۰۰ عنوان کتاب در این غرفه مجازی شرکت داریم، کتاب های نشر ۲۷ بعثت در گونه های کارنامه عملیاتی، زندگی نامه، تاریخ شفاهی و کودک و نوجوان منتشر می شود. برنامه ما هم این است که در هفته دفاع مقدس چند رونمایی کتاب داشته باشیم. اولین مراسم مربوط به کتاب روزهای لاجوردی با محوریت شخصیت شهید مهدی لاجوردی است که روز سه شنبه اول مهر در مرکز تبادل کتاب رونمایی می شود. کتاب بعدی «کوهستان در آتش» شامل کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمد رسول الله در عملیات والفجر ۴ است که به قلم گلعلی بابایی نوشته شده و روز هفتم مهر طی دو برنامه صبح و ظهر در برج میلاد و باغ موزه دفاع مقدس رونمایی می شود. کتاب دیگرمان هم «بچه های حمزه» شامل کارنامه عملیاتی گردان حمزه در سال های دفاع مقدس نوشته مسعود ده نمکی است که این کتاب هم هفتم مهر در برج میلاد رونمایی می شود.
وی افزود: ما کتاب هایی هم با موضوع مدافعان حرم داریم که بناست به نمایشگاه مجازی غرفه کتاب دفاع مقدس برسند. از جمله کتاب هایی در مورد شهید احسان میرصیاد و اصغر فلاح پیشه.
مدیر انتشارات ۲۷ بعثت در پایان گفت: ما هم مانند باقی ناشران سعی کردیم در ایام کرونا کتاب ها را به صورت مجازی و با تخفیف و ارسال رایگان به دست مخاطبان مان برسانیم.
مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح هم در بخشی از این نشست گفت: برپایی این غرفه مجازی علاوه بر اینکه یک حرکت ارزشمند است بین چند ناشر دفاع مقدس وحدتی ایجاد کرده که می تواند مقدمه حرکات مشترک بعدی باشد.
وی افزود: انتشارات روایت فتح با حدود ۱۵۰ عنوان در این غرفه مجازی حضور دارد و برای هفته دفاع مقدس هم دو برنامه اصلی داریم که یکی از آنها رونمایی و چاپ ۷ عنوان جدید است. «نامه هایی به امام»، «دوستت دارم به یک شرط» (از شهدای مدافعان حرم)، «کوچه باغ انار به ماندنم عادت نکن» (از شهدای مدافع حرم) «هفت شاخ» (درباره یک پدر و پسر شهید) «تجمع ممنوع» (از خاطرات آزادگان) «او مرا کشت» (درباره شهید مجیدشهریاری) و «گردان به تو می نازد» (از شهدای مدافع حرم) عناوین این کتاب ها هستند.
مدیر انتشارات روایت فتح گفت: حرکت انتشارات سوره مهر در برپایی این غرفه مجازی قابل تقدیر است و البته قابل تکرار.
در بخش دیگر این نشست قره داغی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: در مجموع حدود هزار عنوان کتاب در غرفه مجازی کتاب دفاع مقدس عرضه می شود که ۵۰۰ عنوان سهم انتشارات سوره مهر و ۳۰۰ عنوان شان متعلق به انتشارات شهید کاظمی است. کتاب های الکترونیک در یک بخش جنبی عرضه می شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا غرفه مجازی کتاب دفاع مقدس تنها با مشارکت چهار ناشر برپا می شود، گفت: دو دلیل جدی در این زمینه وجود دارد. در تجربه قبلی مان یعنی غرفه مجازی سوره مهر که همزمان با زمان برپایی نمایشگاه کتاب برگزار شد، گفتیم چون این کار تجربه اول است نیاز به حرکت با احتیاط دارد. بنابراین ترجیح دادیم خودمان به تنهایی و با تمرکز بالایی کار را انجام بدهیم. اما نکته ای که ما را به سمت همکاری با سه ناشر دیگر سوق داد این بود که اگر تعداد ناشران زیاد شود ممکن است پشتیبانی و ارسال کتاب ها سخت شود. بنابراین سعی کردیم به تعداد مشخصی از ناشرها برسیم. در حال حاضر ۴ ناشر اصلی مشارکت کننده هر کدام با بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب قابل ارسال در غرفه مجازی حضور دارند. با باقی ناشران هم ارتباط گرفتیم و سعی شد عناوین موجودشان در بخش سایرین عرضه شود. به این ترتیب ناشرانی مثل خط مقدم، شهید ابراهیم هادی و قدر ولایت هر کدام با زیر ۱۰۰ عنوان کتاب در بخش سایرین حضور دارند.
به اندازه پیشرفت علم جهل هم جلو آمده
ایرانیان متخصص قصهگوییاند
نشست کتاب اودیسه نوشته هومر و ترجمه سعید نفیسی، شب گذشته با حضور «آرش دادگر، مدرس دانشگاه و کارگردان مطرح تئاتر و کارگردان نمایش اودیسه ۲۰۲۰»، «امین طباطبایی، مترجم و نویسنده نمایشنامه اودیسه ۲۰۲۰»، «عمار عاشوری، بازیگر»، «آریو راغب کیانی نویسنده و منتقد»، شامگاه شنبه، مورخ ۲۹ شهریور ماه، در دومین شب از مجموعه برنامه شبهای گلفام، در فروشگاه مرکزی انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد.
نشست با گپ و گفت در خصوص ادبیات یونان باستان در قرن هفتم و هشتم پیش ازمیلاد و هومر که در عین اینکه نابینا بود توانست سپیده دم تاریخ حیات یونان را با دو اثر ماندگار خود به نامهای «ایلیاد» و «اودیسه» تازه و شاداب زنده نگه دارد آغاز شد. سپس نمایش «اودیسه ۲۰۲۰» به نویسندگی امین طباطبایی و کارگردانی آرش دادگر مورد بحث و گفتوگوی حاضرین قرار گرفت.
امین طباطبایی درباره نگارش نمایشنامه براساس متن اودیسه هومر گفت: به من سفارش متنی براساس اودیسه هومر را دادند و این شروع کار ما با آرش دادگر شد. تکلیفمان مشخص بود که ما یک اودیسه و ملوانی داریم و در طول دو سال با آرش دادگر این را کار کردیم، هر چه جلوتر رفتیم، متوجه شدیم به متنهای متفاوت نیاز هست یعنی علاوه بر متن هومر، ما نیاز به فلسفه، شعر و موسیقی داشتیم تا در نهایت به این متن رسیدیم.
وی افزود: البته متن نمایشنامه ما کامل نیست و به نوعی نمایشنامه هیچ وقت یک ادبیات یا کتاب نیست چون یک اتفاق و رخداد باز است و طبیعی است که در دل تمرینات ما اتفاقات مختلفی برایش افتد و به نوعی به پختگی برسد. در هر صورت نگارش متنی درباره هومر کار دشواری بود چرا که خواندن این متن یک غول بود و واقعاً کار دو سال طول کشید.
در ادامه آرش دادگر گفت: یک مسئلهای در کار تئاتر وجود دارد که میپرسیم تا کجا میتوان تخیل را گسترش داد. اولین هنر انسان قصه گویی است اینکه از هیچیک قصه میسازد. یعنی «یکی بود، یکی نبود» و قصه گو شما را با یک کلیدواژه وارد دنیای جدید میکند. با این واژه به ما اعلام میشود که قرار نیست با واقعیتی سروکار داشته باشیم یعنی همه قصهها که با این واژگان شروع میشوند، یک اصل عدم قطعیت را برای ما مشخص میکنند و ما در دنیایی هستیم که میتوانیم وارد و خارج شویم، یعنی به عبارت دیگر به سرزمین عجایب میآییم.
وی ادامه داد: بنابراین پرواز، روی آب راه رفتن یا هر چیز دیگری مقیاس متفاوتی در این جهان قصه دارد که درست است شبیه جهان ماست اما قواعد خاص رویا گونه دارد. داستان با این کار ما را به جهانی پرتاب می کند که در آن جهان ما چیزهایی که نمی توانیم در این دنیا داشته باشیم، میتوانیم داشته باشیم. دادگر با اشاره به اینکه ما ایرانیان متخصصان قصه گویی هستیم چون هیچ وقت برای رسیدن به رویاهایمان تلاش نمیکنیم، گفت: در تمام داستانهای عامیانه این را داریم که همان اول کار همه چیز را به ما میدهند، مثل یک ماهی گیر که خیلی فقیر است و هر روز کنار آب میرود تا شکم زن و بچه را سیر کند و یک روز یک پری دریایی شکار میکند و داستانهای دیگر رخ میدهد و در واقع این ماهی گیر هیچ کاری برای رسیدن به رویاها انجام نداده است.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: وقتی رویاپردازی میکنیم به سرعت یک کیسه پول در رویا پیدا میکنیم و مسائل دیگر رخ میدهد. مسئله این هست که تخیل ما را به دنیایی میبرد که در آن دنیا هر اتفاقی میافتد. من از آقای طباطبایی خواستم که فقط تخیل کند و بنویسد. جستوجوی طباطبایی خدا بود اینکه من چرا باید این شرایط را داشته باشم و مسائل دیگر. بشر عملاً از آن وضعیتی که خود را ناچیز و ریز در برابر کائنات قرار داده به یک نقطه رسیده که این جهان کاملاً محدود است، البته جهانهای دیگری هم هست و شاید ما یک دانه کوچک یا بُعد پنجم یک سیاهچاله هستیم یا شاید هیچ چیز یا همه چیز هستیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به همان اندازه که علم پیشرفت کرده، جهل هم جلو آمده است شاید فکر کنیم همه چیز را ما درست می کنیم یا نمیکنیم و کرونا شاید ناشی از این هست که ما فکر کردیم علم پزشکی همه چیز را درست میکند اما همین پنج گرم در تمام دنیا پخش شد و ما را از بین میبرد. درگیری بشر دائم با این هست که بتواند خود را در این دنیا تصویر و جای خود را مشخص کند و پله بعدیاش را مرئی و بالاتر برود.در ادامه عمار عاشوری بازیگر نمایش درباره نقشش گفت: سختی کار من به عنوان بازیگر نقش ملوان این بود که از ابتدا قرار بود این نقش را نشان دهم. در واقع این نقش وابسته به دو نقش دیگر است یعنی از آن دو بازخورد میگیرد، پس خودش به تنهایی نمیتواند کاری بکند، بلکه واکنش نشان میدهد. برای من همیشه بازیگری این است که یک مرتبه در فضا رها میشوی، خصوصاً در این نوع کارها بازیگر در فضایی هست که باید آن را کم کم پیدا و کشف کند.آرش دادگر درباره موسیقی کار نیز اشاره کرد: همیشه از خدا میخواستم به من قدرت آواز می داد و من همیشه عاشق خواندن و نوازندگی بودم. یکی به من گفت تو هر قدر هم تلاش کنی انتهایش یک نوازنده درجه سه میشوی، اما فقط گوش موسیقیایی خوبی داری و از این توانایی من هم استفاده کردم و انتخاب موسیقی همه کارهایم را خودم انجام دادم. البته ما از چند سال پیش یک آهنگسازی داریم که مهندس صدا است و متاسفانه چون این مدت خارج از ایران بودند من نتوانستم از ایشان استفاده کنم اما بهرحال در انتخاب موسیقی دنبال این نبودم که احساسات ایجاد کنم، بلکه خواستم ببینم آن قطعه موسیقی به چیزی که ریتم و ضرب آهنگ کار بازیگران است، می نشیند یا نه. موسیقی می تواند همراه یا ضد آن باشد و میتواند ما را از جهان موجود به بیرون پرت کند، به عبارتی موسیقی برای من یک درگاهی است که به جای دیگری مخاطب را ببرد.
اخبار
کتاب «انرژی و حرکت» منتشر شد
«انرژی و حرکت»، یک جلد از مجموعه چهار جلدی «علوم عصر حجری» است که به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای مخاطبان بالای ۱۲ سال (نونگاه) منتشر شده است.«علوم عصر حجری» را فلیسیا لاو و جری بایلی نوشتهاند. مایک فیلیپس تصویرگری و علی خاکبازان هم ترجمه این مجموعه چهار جلدی را بر عهده داشتهاند.
در این کتاب هم مثل سه عنوان دیگر این مجموعه، «لئو» به عنوان شخصیت اصلی داستان که یک دانشمند عصر حجری است، دانستههای خود را درباره موضوعهای مختلف به گربهاش «پالاس» آموزش میدهد.
آنچه در کتاب «انرژی و حرکت» مورد توجه قرار میگیرد، مفاهیمی چون نیروی باد و مقاومت هواست؛ همچنین درباره باتری و اصطکاک و آسیاب بادی و بادبادک و کمان هم صحبت میشود. ضمن اینکه بچهها یاد میگیرند چگونه چتر نجات کاغذی و توربین بادی و بالن بسازند.
بچهها با خواندن این کتاب با مایکل فارادی آشنا میشوند که اولین ژنراتور یا مولد برق را اختراع کرده؛ در پایان این کتاب هم واژهنامهای آمده است که درباره کلمههایی چون آهنربا، آیرودینامیک، چگالی و قرون وسطی توضیح میدهد.راستی میدانید که اولین بادبادکها را چینیها حدود ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح ساختند؟ اگر میخواهید بیشتر درباره بادبادکها بدانید و یاد بگیرید بادبادک و بالن بسازید، کتاب «انرژی و حرکت» از مجموعه «علوم عصر حجری» را بخوانید.کتاب ۳۶ صفحهای «انرژی و حرکت» با قطع رحلی سه بار همزمان به چاپ رسیده و شمارگان آن ۷ هزار و ۵۰۰ نسخه شده است.
این کتاب با قیمت ۱۳ هزار تومان در فروشگاههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور و فروشگاههای محصولات فرهنگی هنری در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
دادمان: به دنبال کاهش تصدیگری در مراکز استانی هستیم
محمدمهدی دادمان در آئین معارفه معاون راهبری استانهای حوزه هنری گفت: مأموریت اصلی حوزه در امور استانها کاهش تصدی گری و تمرکز بر راهبری مراکز استانی در نقشه راهبردی مصوب حوزه هنری است.
محمدمهدی دادمان با اشاره به مأموریت اصلی حوزه هنری گفت: مأموریت اصلی حوزه هنری شکل دادن یک بستر عقلانی برای رشد هنر انقلاب اسلامی است. و قوام هنر هم وابسته به عنصر انسانی آن است که این موضوع اهمیت کم نظیر و جایگاه راهبردی مراکز استانها را ثابت میکند.
رئیس حوزه هنری در آئین تکریم مدیرکل سابق و معارفه معاون راهبری امور استانهای حوزه هنری که امروز یکشنبه ۳۰ شهریور برگزار شد، با اشاره به اهمیت مراکز استانی حوزه هنری در دوران مدیریتی جدید، ارتقای سازمانی این مجموعه از اداره کل به معاونت را نشانهای از این اهمیت دانست و گفت: توجه به مراکز استانی یکی از سیاستهای اصلی و غیرقابل تغییر مدیریت جدید حوزه خواهد بود و از معاونت استانها انتظار داریم که مسیر رو به رشدی مراکز استانها در دوره مدیران پیشین مجموعه آغاز شد را با قدرت ادامه دهند.
در این مراسم که با حضور مدیران ستادی و استانی حوزه هنری در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، رئیس حوزه هنری در تشریح مأموریتهای معاون راهبری استانها گفت: تحول هویتی حوزه از طریق رشد و بازیابی مراکز استعدادیابی این مجموعه رخ میدهد. ضمن آن که ارتباط مستمر و مؤثر با هنرمندان استانی، روایت تاریخ شفاهی استانها ناظر بر مزیتهای بومی هر منطقه و توسعه مخاطبان هنر انقلاب اسلامی از طریق تقویت شبکه توزیع استانی از دیگر مأموریتهای مهم این معاونت خواهد بود که این اتفاقات در کنار اصلاحات ساختاری و بهره مندی از یک هیئت اندیشه ورز جدی و مؤثر اجرا خواهد شد.دادمان تصریح کرد: آقای مصلحی به معنای واقعی «بسیجی» بودند و رشد مراکز استانی در دوره ۱۵ ساله مسئولیت، مرهون زحمات ایشان و همکاران شأن بوده است. البته ایشان به عنوان مشاور عالی در کنار ما خواهند بود و امیدواریم آقای مرادی بمانند این مسیر رو به رشد را ادامه دهند.
در این مراسم محسن مؤمنی شریف نیز با اشاره به عملکرد مراکز استانها در دوران مدیریت پیشین حوزه هنری گفت: در زمان مسئولیت بنده مراکز استانی به طور جدی به تربیت نیرو اهتمام داشتند و مراکز استانی امروز حوزه هنری گنجینهای از نیروهای شایسته است که این اتفاق مرهون زحمات آقای مصلحی است. رئیس سابق حوزه هنری با اشاره به خاطرهای از رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت جوانگرایی گفت: در سال ۹۵ در یکی از دیدارهایی که رهبر انقلاب با هنرمندان داشتند، یکی از هنرمندان پیشکسوت تجسمی از ما گلایه کردند که حوزه هنری جوانگرایی کرده و توجه زیادی به پیشکسوتان ندارد. من هم آماده بودم که پاسخ این گلایه را در حضور رهبر انقلاب بدهم ولی خود ایشان از این موضوع به طور جدی دفاع کردند و فرمودند جوانها پیشران هستند، موتور محرک هستند، و روحیه جوانها مانند موتور است، این به معنای بی ارزش بودن سایر بخشها نیست، ولی این جوانها هستند که در حرکتند و اگر جوانها نباشند جامعه میل به رکود میکند.
رئیس سابق حوزه هنری در پایان با اشاره به جانبازی مدیرکل سابق امور استانهای حوزه گفت: آقای مصلحی سالها است که درگیر جراحتهای یادگاری دفاع مقدس است که این عوارض در ماههای اخیر شدیدتر هم شده و امیدواریم خداوند متعال به ایشان سلامتی و توفیق عطا بکند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4361/20271/80796
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4361/20271/80797
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4361/20271/80798
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4361/20271/80799
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4361/20271/80800
|
عناوین این صفحه
- چطور موسیقی قدیمی از پستو درآمد
- روایت آرمانگرایان ۵۹ از شروع جنگ
- هزارعنوان کتاب دفاع مقدس درغرفه مجازی روشنای خاطرهها عرضه میشود
- ایرانیان متخصص قصهگوییاند
- اخبار