|
کیومرث پوراحمد: ارتقای سینمای کودک نیازمند اراده است
سینمای متفکر در تقابل با پولسالاری
کیومرث پوراحمد گفت: در دهه ۶۰ و ۷۰ برای توسعه و گسترش سینمای کودک و نوجوان اراده وجود داشت و امروز باید تصمیمات درجهت ایجاد یک سینمای متفکر و درست باشد.
به گزارش امتیاز، کیومرث پوراحمد؛ کارگردان، تهیهکننده و فیلمنامهنویس سینمای ایران که آثاری ماندگار را در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به ثبت رسانده، گفت: باید پذیرفت که دهه ۶۰ و ۷۰ دوران کارگردانسالاری بود اما امروز دوره صاحبسینماسالاری است! کارگردانسالاری یعنی تفکرسالاری، اما صاحبسینماسالاری، پولسالاری است. برخی از تهیهکنندگان. پخشکننده هم شدهاند و آنها تصمیم میگیرند که چه کسی فیلم بسازد و چه کسی نسازد.
او تصریح کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰ ارادهای برای گسترش سینمای کودک و نوجوان وجود داشت اما امروز این اراده وجود ندارد و تصمیمات درجهت ایجاد یک سینمای متفکر و درست نیست. امروز اراده بر این است که فقط بخندی و تفکر تعطیل است. به همین علت، فیلمفارسیهای گذشته در حال تکرار شدن هستند و البته در این سالها اندکی هم کمدیهای خوب ساخته شدهاند.
کارگردان «بیبی چلچله» با اشاره به برگزاری آنلاین سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، عنوان کرد: به نظر میرسد زمانی که جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود، تعداد مخاطبان بیشتر میشوند چون در این شرایط دیگر نیازی به رفت و آمد ندارند. البته سالن سینما با هیچ چیز قابل مقایسه نیست اما در ایران بهترین سینمای ما به اندازه کشوری مانند ترکیه هم استاندارد نیست.
کارگردان «قصههای مجید» توضیح داد: در ۵۰ سالی که کار کردم هیچ فیلمی را با تصمیم قبلی نساختم؛ تمام کارها دلی بوده است.
او اظهار داشت: سوژه، وجود من را به سمت خود میکشد. در «قصههای مجید» هم تصمیم قبلی وجود نداشت که بخواهم موضوع خانواده و کودک را با هم تلفیق کنم و در واقع کار را دلی انجام دادم.
پوراحمد افزود: در زمان اکران فیلم «تیغ و ترمه» انتقادهای زیادی به من شد و حتی گفتند: «تو شخصیتی مانند بیبی را ساختهای و حق نداری یک مادر بد را در فیلمت نمایش دهی» اما سی سال از «قصههای مجید» میگذرد. مگر میشود همان آدم سابق باشیم؟ من دیگر حتی آدم ده سال پیش هم نیستم. من زمانی جزو طبقه متوسط جامعه بودم اما احساس میکنم، روز به روز کیفیت زندگیام کمتر میشود.
کارگردان «اتوبوس شب» با اشاره به اهمیت فیلمنامه، بیان کرد: قصه همیشه مهم است. اگر یک فیلمنامه بد به دست استیون اسپیلبرگ هم بدهید، نمیتواند معجزه کند و فیلم خوب بسازد. فیلمنامهنویس باید باسواد باشد و سینما را بشناسد.
او از شخصیتهای محبوب خود و اولین فیلم کودکی که به خاطر دارد، گفت: اولین فیلمی که دیدم و یک کودک قهرمان آن بود، فیلم «چهارصد ضربه» از فرانسوا تروفو بود. شخصیت محبوب من در کارتون «پلنگ صورتی» و در کاراکترهای عروسکی «کلاه قرمزی» است.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا کار جدیدی در حوزه کودک و نوجوان دارد یا خیر؟ عنوان کرد: من فیلمی به نام «آوازهخوان» دارم که در سال ۵۷ ساختم و میانمدت و ۴۵ دقیقهای بود. بعد از انقلاب فیلم را در جشنوارهای داخلی به نمایش گذاشتم و جوایز مهمی را نیز کسب کرد اما بعد توقیف شد. من هم فقط یک نسخه از آن دارم. چند شب پیش که به همراه دوستی مجدد فیلم را تماشا میکردم به نظرم رسید که سوژه خوبی است اگر داستان آن در همان سال ۵۷ دوباره ساخته شود که در این صورت فیلمی شیرین و نوجوانانه میشود. در فکر ساختن این فیلم هستم. در پایان باید بگویم که تنها خواسته ما به عنوان فیلمساز این است که ما رها کنند و کاری به کارمان نداشته باشند.
«گرافیک» جزء گرانترین رشتههای دانشگاهی است
نکاتی برای خلق یک «پوستر» خلاقانه
در پی شیوع ویروس کرونا و با هدف مستندکردن مواجهه همدلانه ایرانیان با این بیماری، واحد تهرانشمال دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری دانشگاه هنرهای ایرانی-اسلامی استاد فرشچیان و انجمن علمی پژوهشهای هنری ایران، جشنواره عکس و پوستر با عنوان «همدلی و مشارکت مردمی در مقابله با کرونا» را برگزار میکند. مهلت ارسال اثر به این جشنواره تا ۲۵ مهرماه تمدید شده است.
درباره ضرورت برگزاری جشنواره عکس و پوستر «همدلی و مشارکت مردمی در مقابله با کرونا» با بهنام زنگی، مدرس دانشگاه، گرافیست و داور بخش پوستر این جشنواره گفتوگو کردیم. او معتقد است: طراح برای خلق یک پوستر نوآورانه و اثرگذار باید درک درستی از موضوع داشته باشد که این درک در اثر مطالعه و تأمل در موضوع به دست میآید. به همین دلیل خلق یک پوستر خلاقانه و نوآور، کار راحتی نیست. چون پوستر به عنوان یک اثر ارتباطی باید با مقتضای زمان و مکان سازگار بوده و قابلیت رقابت با آثار مشابه را نیز داشته باشد.
مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانیم:
* ارتباط هنر و مشخصا پوسترسازی با اتفاقهای اجتماعی چیست؟
هنر بهطور طبیعی همواره تابعی از محیط اجتماعی بوده است، بهنحوی که تولید اثر هنری را میتوانیم برآیند کنشهای انسانی و طبیعی محیط اجتماعی بدانیم. این مساله در مورد آثار مختلف هنری نسبتهای متفاوت دارد. برخی رشتههای هنری به دلیل ساختارشان، تأثیرات کمتری از محیط اجتماعی دارند یا تأثیرات آنها کمتر آشکار شده و بهصورت پنهان و درونی شده است. برخی از رشتههای هنری نیز به دلیل کارکردشان روابط آشکارتر و تعیینکنندهتری با محیط اجتماعی دارند و ضمن اثرپذیری از جامعه، نوعی واکنش به آن محسوب میشوند.
گرافیک بهطور اعم و پوستر بهطور اخص از جمله گروه دوماند. اساساً پوستر نوعی اثر هنری است که به عنوان یک رسانه عمل میکند. بنابراین، ارتباط آن با محیط اجتماعی و رویدادها، مطالبهگریها، شرایط و تحولات امری اجتنابناپذیر است. از این نظر شاید پوستر قویترین محصول هنر گرافیک برای همگامی با جامعه و تولید و ارایه معنا در آن باشد.
* در شرایط امروز و وجود بیماری همهگیر کرونا، هنر چه نقشی میتواند ایفا کند؟
پویشهای فردی و جمعی بسیاری در سراسر جهان از سوی هنرمندان در رابطه با همهگیری کرونا به جریان افتاده است که ما نظیر آن را کمتر در سایر رویدادها و ابتلائات مشابه دیدهایم. این مساله ناشی از دو خصوصیت همهگیری ویروس کرونا از یک سو، و ظرفیتهای رسانهای فضای مجازی از سوی دیگر است.
هنرمندان رشتههای مختلف در سراسر جهان در زمینه اشاعه و ترویج هشدارها، روشهای پیشگیری و مراقبت، معرفی گروههای در معرض خطر و تجلیل گروههای موثر بر پیشگیری و درمان مانند کادرهای درمانی تلاش میکنند.
نزدیکی بیان هنری به زبان جامعه و تنوع رشتههای هنری از موسیقی و نمایش گرفته تا رشتههای تجسمی باعث اثربخشی پیامهایی میشود که از طریق هنر به جامعه منتقل میشوند. جذابیت انتقال پیام از طریق هنر میتواند کمک شایان توجهی به آموزش، اطلاعرسانی و اعلام هشدارهای لازم به جامعه کند.
* به نظر شما برگزاری جشنوارهها و مسابقههای هنری با موضوع کرونا چه تاثیری بر خلق آثار هنری در شرایط موجود خواهد داشت؟
با توجه به مسدود بودن عمدهی عرصههای فعالیت عمومی برای هنرمندان و طراحان، جشنواره و مسابقههای موضوعی از این نوع میتوانند زمینههای لازم را برای تحقق ایدههای هنرمندان فراهم کنند.
* با توجه به اینکه در حال حاضر ارائه آثار هنری محدودیتهایی پیدا کرده، مثلا برگزاری نمایشگاهها کمتر و محدودتر شده و بازدیدکنندگان کمتری دارد، چنین جشنوارههایی چه تاثیری بر دیده شدن آثار خواهند داشت؟
بخش فرهنگ و هنر از شیوع ویروس کرونا آسیبهای بسیاری دیده است. نمایشگاهها، گالریها، کارگاههای آموزشی و حتی کلاسهای دانشگاهی رشتههای هنری ماههاست که در تعطیلی یا رکود و غیرحضوری به سر میبرند و برگزاری مسابقات موضوعی از قبیل جشنواره «همدلی و مشارکت مردمی در مقابله با کرونا» میتواند مشوق خوبی برای هنرمندان و طراحان گرافیک باشد.
با توجه به مسدود بودن اکثر مسیرهای ارایهی رودرروی آثار هنری، نمایشگاههای مجازی و حتی رویدادهایی که با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، به شکل حضوری برگزار میشوند، کمک شایان توجهی به دیده شده آثار هنری خواهد کرد. بهویژه، اگر این نوع رویدادها دارای مدیریت واحد و حرفهای باشند، آثار ارایه شده میتوانند برد بیشتری داشته و به شکلهای مختلف و روشهای همپوشان ارایه شوند.
به عنوان مثال، آثار جشنواره میتواند در اختیار رسانههای تصویری و مطبوعات قرار گیرد، به صورت کتاب منتشر شود، در قالب پوسترهای دارای شمارگان وسیع چاپ شود یا در شبکههای اجتماعی انتشار یابد و از این طریق پیام آثار در سطح وسیعتری اثرگذار باشد.
* با توجه به اینکه جشنواره ملی عکس و پوستر «همدلی و مشارکت مردمی در مقابله با کرونا» از سوی یک نهاد علمی (و نه یک نهاد هنری) یعنی واحد تهران شمال دانشگاه ازاد اسلامی برگزار میشود، فکر میکنید استقبال خوبی از این جشنواره خواهد شد؟
البته علمی بودن نهاد برگزارکننده تضادی با هنری بودن آن ندارد. به ویژه که واحد برگزارکننده جزو واحدهایی است که دارای رشتههای آموزشی هنر نیز هست و از همکاری مدرسان مجربی در زمینه آموزش هنر بهرهمند است. علاوه بر این، همکاری انجمن علمی پژوهشهای هنری ایران که تاکنون دهها رویداد نظیر این را در سطح ملی و بینالمللی برگزار کرده است و دانشگاه هنرهای ایرانی-اسلامی واحد فرشچیان نیز به کیفیت جشنواره کمک خواهد کرد.
برگزاری چنین جشنوارهها و رویدادهایی مستلزم وجود یک برگزارکننده معتبر، مشارکت نهادهای تخصصی مرتبط با موضوع و همکاری اساتید مجرب در قالب شورای سیاستگذاری، داوران و دبیران است که خوشبختانه در جشنواره ملی عکس و پوستر «همدلی و مشارکت مردمی در مقابله با کرونا» گرد آمده است.
* گرافیک یکی از رشتههای هنری است که با پیشرفت تکنولوژی و فراگیرشدن رایانه، جای خودش را میان جوانان باز کرده است. برخی گمان میکنند این همهگیری به دلیل ارزان و در دسترس بودن ابزار طراحی است که بر خلاف هنرهای دیگر (مانند نقاشی) ملزومات خاصی نیاز ندارد. برخی هم معتقدند رایانهها کار را ساده کردهاند و هر کس به صرف داشتن دیدگاه هنری و حتی بدون تبحر عملی، میتواند به خلق اثر بپردازد. نظر شما چیست؟
البته گرافیک رشته کمهزینهای نیست و اتفاقا آموزش آن جزء گرانترین رشتههای دانشگاهی است. همچنین، ابزارها و امکانات تولید اثر گرافیکی هم ارزان و ساده نیستند. با این حال، ما با رشد فزاینده جمعیت طراحان گرافیک و علاقمندان و هنرجویان این رشته مواجه هستیم. این مساله میتواند از یک سو، به جذابیتهای ذاتی این رشته خلاق مربوط باشد و از سوی دیگر، ناشی از نیاز و اقتضای بازار کار باشد. بهنحوی که ما همچنان با وجود افزایش جمعیت طراحان گرافیگ، کمبود طراحان خلاق، توانمند و مجرب را حس میکنیم.
* معضلی که میان تازهواردان به حوزه گرافیک هم دیده میشود، کپی کردن است. نظرتان درباره کپی آثار گرافیک چیست؟
کپیکردن یا تقلید از ایدههای دیگران ناشی از انتخاب نادرست این شغل و رشته است، چرا که اگر فرد براساس استعداد و علاقه ذاتیاش گرافیک را انتخاب کند، حتما مسئولانه به آن خواهد نگریست و از تقلید و کمکاری در تولید اثر خلاقانه دوری خواهد کرد.
بخشی از مشکلات داخلی صنف طراحان گرافیک در کشور ما نیز به همین مساله انتخاب ناآگاهانه یا اجباری برخی جوانها برای ورود به این رشته باز میگردد و این مساله باعث میشود تا به مرور هیجان و اشتیاق افراد کاهش یافته و خلاقت و ذوق هنری در تولید آثارشان کمرنگ شود.
* چرا خلق یک پوستر خلاقانه و نوآور، کار راحتی نیست؟
ما در تولید آثار گرافیکی بهرغم صورت ظاهری آن که کاری ساده و جذاب است، با روندی دشوار و پیچیده مواجهیم. طراح گرافیک برای خلق یک اثر مطلوب و با کیفیت باید متغییرهای زیادی را شناسایی و تحلیل کند. این متغیرها میتوانند ناشی از موضوع، سفارشدهنده، مخاطبان، رقبا، روش تولید و ارایه اثر و سایر عوامل باشند. این مساله در مورد طراحی پوستر نیز صدق میکند. طراح برای خلق یک پوستر نوآورانه و اثرگذار باید درک درستی از موضوع داشته باشد که این درک در اثر مطالعه و تأمل در موضوع به دست میآید. همچنین، وی باید مخاطبان اثر را بشناسد و بتواند سلایق آن ها را شناسایی و تحلیل کند و سپس با استفاده از خلاقیت و توانمندی خود، ایده مناسب را یافته و با روش های مناسب، طراحی و اجرا کند.
تازه همه این مسائل را که لحاظ می کنیم، عوامل دیگری مانند زمان و مکان و رقبا مطرح میشوند. پوستر به عنوان یک اثر ارتباطی باید با مقتضای زمان و مکان سازگار بوده و قابلیت رقابت با آثار مشابه را نیز داشته باشد.
* معیارهای شما در داوری بخش پوستر جشنواره «همدلی و مشارکت مردمی در مقابله با کرونا» چیست؟
اصولاً داوری آثار هنری نمیتواند مبتنی بر معیارهای فردی باشد. در رویدادهایی نظیر این جشنواره، اهداف و چشماندازی پیشبینی و اعلام شده است که داوری آثار باید مبتنی بر این هدفگذاری باشد. اما در این بین، علاوه بر میزان انطباق اثر با اهداف جشنواره، معیارهای کیفی و مطلوبیت اثر نیز از نظر داوران مورد توجه است.
شخصاً فکر میکنم برداشت درست، موثر و آگاهانه از موضوع همهگری کرونا و بیان درست آن از طریق خلاقیت و جذابیت که میتواند به آگاهیبخشی، آموزش، یادآوری و کشف زوایای پنهان موضوع منجر شود، معیار اصلی کیفیت یک اثر است.
* نکتهای وجود دارد که بخواهید به آن اشاره کنید؟
ضمن تشکر از شما همکار رسانهای، از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برای مدیریت برگزاری این رویداد فرهنگی-هنری قدردانی میکنم و از جانب انجمن علمی پژوهشهای هنری ایران برای مشارکت در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره اعلام آمادگی کرده و از همکاران طراحم برای شرکت در این مسابقه به عنوان یک رویداد همبستگی اجتماعی دعوت میکنم.
اخبار
سماواتی: مردم مرا «دلربا» صدا میزنند
بازیگر سریال «بوم و بانو» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره حضور خود در این سریال گفت: کار کردن با افرادی مثل سعید سلطانی افتخار من است چراکه کار کردن با گروه های حرفه ای لذت بخش است، شما به عنوان بازیگر آرامش دارید و می توانید به آنچه که توانایی خودتان است پی ببرید.
وی درباره جذابیت قصه این سریال نیز بیان داشت: من برای آن دهه احترام عمیقی قائلم و دهه ۱۰ تا ۳۰ را دوست دارم به این دلیل که من را به دنیای خاطرات مادربزرگم و دنیای کودکی ام می برد.
این بازیگر ادامه داد: با توجه به بازخوردی که از قسمت دو سریال در خیابان دیدم و برخوردی که مردم با من داشتند فکر می کنم که این سریال برای مخاطب هم جذاب بوده است. به طوریکه از همان قسمت دو مردم در خیابان مرا با نام «دلربا» صدا می زنند.
بازیگر سریال «وارش» ادامه داد: اغلب در برخوردی که با مردم دارم می گویند شما قدیمی ها و سریال های قدیمی تان برای ما جذاب تر است و این خیلی بد است. همیشه گفته ام در گذشته قصه های جذاب تری نوشته می شد و در حال حاضر کیفیت متن های سریال ها افت پیدا کرده است.
وی درباره ادامه دار بودن این سریال در فصل های بعدی نیز گفت: بعید می دانم ادامه داشته باشد. البته فاکتورهای مهمی برای ساخت ادامه این سریال اهمیت دارد از جمله خواسته مردم و کشش داشتن داستان برای ادامه.
سماواتی درباره نقش خود در این سریال، ادامه داد: دلربا یک خانه دار است و در گذشته در همه خانه ها یک سِمتی به نام خانه دار وجود داشت که همه خدمه زیر نظر او کار می کردند. از طرفی دلربا سعی می کند در کنار خدمتی که به این خانواده می کند، خود را نیز ارتقا دهد. در عین حال بخشی از شخصیتش که فردی ساده و روستایی است در وجودش مانده است.
وی افزود: دلربا را خیلی دوست دارم و یکی از نقش هایی که دلم برایش تنگ می شود. آقای سلطانی از جمله کارگردان هایی است که می داند چه می خواهد و دنیای ذهنی بازیگرش را خلق می کند و دستش را برای اجرا باز می گذارد و نگاهی موشکافانه دارد.
این بازیگر درباره فعالیت های دیگر خود در عرصه هنر نیز گفت: این روزها نمایش «شهرزاد در سرزمین عجایب» را روی صحنه دارم. این نمایش کار تخصصی موزیکال برای کودکان است که در تالار هنر اجرا میشود.
نامزدی جایزه کیم جی سوک برای «کشتارگاه» در جشنواره بوسان
فیلم «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی، در نخستین حضور بین المللی، در بخش پنجره ای به سینمای آسیا در بیست و پنجمین جشنواره فیلم بوسان به نمایش در می آید. به علاوه، این فیلم یکی از شش اثر منتخبی است که در این دوره جشنواره بوسان، برای دریافت جایزه کیم جی سوک رقابت می کند. جایزه کیم جی سوک به یاد پایه گذار و برنامه ریز فقید بوسان که یکی از علاقمندان و حامیان سینمای ایران بود و در سال 2017، در زمان برگزاری بازار بین المللی فیلم کن، در هتلی در این شهر در جنوب فرانسه دار فانی را وداع گفت، به منظور شناسایی و تجلیل از استعدادهای سینمای آسیا راه اندازی شده است. گفتنی است عباس امینی که در سال 2020 میلادی عضو هیات داوران بخش نسل ها در جشنواره بین المللی فیلم برلین بود، تا کنون با فیلم های «والدراما»، «هندی و هرمز» و «من اینجا نیستم» در جشنواره های متعددی چون برلین و شانگهای حضور داشته است.
اخبار
ابراهیم الفت و ۲۲مین نمایشگاه انفرادی پس از ۹ سال
پزشک هنرمند و نقاشی خط های عاشقانه در گالری سرزمین هنر
ابراهیم الفت پس از ۹ سال با ارائه نقاشی خط های نوینش بر روی لایت باکس که خود او ۱۳۹۰ برای نخستین بار آن را ارائه داده بود، ۲۲مین نمایشگاه انفرادی خود را عصر جمعه پیش رو در گالری سرزمین هنر برگزار می کند.
او که پزشک است و پزشکی را در دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است، چهره شناخته شده نقاشی خط است، آثاری از او در موزه برایتن لندن و موزه خط مالزی نگهداری می شود و در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ فروش آثارش در حراجی های ساتبیز لندن ۵۷۵۰ پوند، دبی ۱۴۵۰۰ دلار و کریستیز پاریس ۸۰۰۰ یورو در کنار نوآوری های خلاقانه در این عرصه، او را صاحب جایگاه تثبیت شده کرد.
عصر جمعه چهارم مهر، نمایشگاه ابراهیم الفت با عنوان «و عشق تنها عشق» با نمایش ۹ اثر متفاوت که برخی شان اینستالیشن را تداعی می کنند و در دو سال اخیر خلق شده اند، آغاز به کار می کند.
همه این آثار از مجموعه عشقهای رنگی هستند و در نگاه اول شاید همه سفید به نظر برسند اما تابش نور، هویت پنهان شان را آشکار کرده و رنگ باطن آنها را برای همگان آشکار مینماید.ابراهیم الفت، متولد ۱۳۵۸، دانشآموخته پزشکی و گرافیک و فارغالتحصیل انجمن خوشنویسان ایران است.
۳۰ سال آفرینش های هنری متنوع، نمایش انفرادی در لندن، نوآوری اولین اجرای نقاشی خط روی لایت باکس در گالری دی در سال ۹۰، برگزیده ۱۹ جشنواره هنری، دیپلم افتخار جشنواره بین المللی “البرده” دبی ۲۰۰۹ از جمله دستاوردهای هنری اوست.
نمایشگاه « و عشق تنها عشق» از جمعه چهارم مهرماه افتتاح و تا سهشنبه ۲۲ مهرماه برپا خواهد بود و علاقهمندان می توانند همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۲ در گالری سرزمین هنر (آرتلند) واقع در اوین، خیابان شهید کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ از این آثار دیدن کنند.
اشعار سهراب سپهری تصویری میشود
نشست خبری رویدادهای «جایزه سال تصویرسازی اشعار سهراب سپهری» و «جشنواره سالانه پرسبوک» با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، سعید ابریشمیراد شهردار کاشان، میثم نمکی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۳۱ شهریور) در ساختمان معاونت امورهنری برگزار شد.
مظفری در ابتدای این نشست گفت: ایران فقط تهران نیست و هر سال یکی دو رویداد هنری را در شهرهای خارج از پایتخت شاهد بودهایم. امسال هم کاشان میزبان دو رویداد ملی است که ۲۷ تا ۲۹ مهر دهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک برگزار میشود که سال گذشته در جنگلهای هیرکانی برگزار شد. جایزه سال تصویرگری سهراب سپهری رویداد دیگر است که نیمه آذرماه بر اساس برخی اشعار سهراب خلق اثر صورت میگیرد.
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال پر اتفاقی را در حوزه تجسمی داریم و انشاءالله با بهتر شدن شرایط اجتماعی بتوانیم طی رویدادهای آینده درباره این رویدادها هم صحبت کنیم.
مظفری درباره جزئیات رویداد پرسبوک گفت: خانم ندا درزی مؤسس و دبیر رویداد برای این دوره رویداد عنوان «دستکار» را پیشنهاد دادهاند و ۱۲ هنرمند مدعو و ۶ هنرمند به صورت مشارکتی، به چیدمان در خانه منوچهری کاشان میپردازد. روشهای چاپ دستی روی پارچه یکی از کارگاههای مرتبط با این رویداد است. اگر شرایط کرونا اجازه دهد، بازدید حضوری خواهیم داشت در غیر اینصورت، بازدید از چیدمان به صورت مجازی است.
مدیرکل هنرهای تجسمی به رویکرد معاونت هنری در دوره جدید و پروژه شهرهای خلاق اشاره کرد و گفت: هر شهری در ایران برای میزبانی یکی از رشتههای هنری کاندیدا میشود و طبیعی است همه شهرها ظرفیت مناسبی برای ارائه هنرهای مختلف را دارند اما برخی شهرها نام آورتر هستند. اینکه کاشان برای ایجاد پل میان شعر و نقاشی سهراب ورود کردهاند، اتفاق خلاقانهای است و امیدوارم در سالهای آتی به یک جایزه جدی در حوزه ملی و حتی بینالملی تبدیل شود، همانطور که آثار سهراب در حراجیها مخاطب خوبی دارد.
خیز کاشان برای برجسته شدن در رویدادهای هنری
سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان هم در ادامه نشست طی سخنانی گفت: شهرداریها بیش از آنکه یک سازمان شهری توسعه محور باشند، در تعالی فرهنگ جامعه هم دخیل هستند. هنر ابزاری مهم در انتقال مفاهیم ارزشی است و پیام را به مخاطب منتقل میکند. به همین دلیل، چندسالی است که شهرها به دنبال برند سازی و جلب توجه مخاطبان و جذب سرمایه هستند. کاشان هم با پیشینه ۷ هزار سال تمدن این افتخار را دارد که همواره با هنرمندان معرفی شده و در صدد هستیم این شهر را به شهر رویدادهای فرهنگی و به ویژه هنری معرفی کنیم. در فصل پاییز چندین رویداد را شاهد خواهیم بود که علاوه بر دو جشنواره یادشده، اولین جشنواره موسیقی منطقهای را داریم و سمفونی سیلک را اجرا خواهیم کرد.
شهردار کاشان تصریح کرد: کاشان با سهراب سپهری شناخته میشود، به همین دلیل برای نخستین بار جایزه سال تصویرگری اشعار سهراب را برگزار میکنیم. مهلت ارسال آثار تا ۲۰ آبان است.وی درباره پیشنهاد تأسیس بنیاد سهراب سپهری گفت: علاوه بر سهراب، علامه فیض کاشانی و محتشم کاشانی هم شخصیتهای مشهور کاشان هستند و میتوانند به عنوان سمبل کاشان مطرح شوند. تحقیق و پژوهش پیرامون آثار این شخصیتها در دستور کار است. به عنوان مثال، اهدای «نشان فیض» به برترین مؤلف و جایزه شعر محتشم هم راهاندازی شده است.شهردار کاشان گفت: با دوستان کرمان که موزه هنرهای صنعتی در آن قرار دارد و بخش ویژهای پیرامون سهراب سپهری دارد، مذاکراتی برای همکاری مشترک در حال انجام است.
برپایی سه کارگاه تخصصی تصویرسازی
حسین صدقی، هنرمند کاشانی و دبیر رویداد جایزه سهراب هم درباره جزئیات این جایزه گفت: جایزه سال سهراب سپهری با رویکرد آشنایی بیشتر جامعه با اندیشه نقاش و شاعر نوگرای ایران انجام میشود. شناسایی هنرمندان عرصه تصویرسازی و ایجاد بستر مناسب برای این هنرمندان از دیگر اهداف برگزاری این جایزه است.
وی افزود: اشعار منتخب سهراب در صفحه اینستاگرامی @sohrab.sepehri.annual.award معرفی میشود و تصویرسازان از آنها استفاده میکنند. داوری در دو مرحله انجام میشود، ابتدا سه داور بومی آثار را انتخاب میکنند، سپس محسن حسنپور، علی بوذری و مرتضی اسماعیلی سهی، طی ۳ روز به داوری نهایی میپردازند. دبیر جایزه سال تصویرگری سهراب سپهری اظهار داشت: سه کارگاه تخصصی تصویرسازی هم برای هنرجویان در نظر گرفته شده است که مدرسان آن عبارتند از کمال طباطبایی پژمان رحیمی زاده و نرگس محمدی.
نمکی هم در سخنانی گفت: کاشان در سه دوره تاریخی، پایتخت فرهنگی بوده است، طبعاً سهراب سپهری دارای ظرفیت جهانی است. او شاعر گمشده هاست اما معرفتی را ایجاد کرده و اقبال عمومی به او گویای موفقیت این مفاهیم انتزاعی است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4362/20276/80840
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4362/20276/80841
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4362/20276/80842
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4362/20276/80843
|
عناوین این صفحه
- سینمای متفکر در تقابل با پولسالاری
- نکاتی برای خلق یک «پوستر» خلاقانه
- اخبار
- اخبار