|
کرونا؛ ویروسی جهانگرد!
آنقدر قدرت کرونا ویروس زیاد بود که نه احتیاجی به مرز بندی کشورها داشت و نه ویزای معتبری لازم بود تا این ویروس خود را به کوچکترین شهرهای دنیا برساند. این ویروس اکنون همه کشورها را در نوردیده و به همه جا طی دو ماه سرک کشید و همه را درگیر کرد و اولین ضربههایش را نیز به سفر و صنعت گردشگری در تمام دنیا زد.
کرونا از چین به عنوان کشوری که خودش میلیونها گردشگر به دنیا میفرستاد، شروع کرد. آغاز سال نوی چینی فرصتی بود که بسیاری از کشورها تلاش کرده بودند تا چینیها را به سمت خود جذب کنند. برگزاری جشن سال نوی چینی در کشورهایی که هیچ ارتباطی با این جشن نداشتند، چینی یکی از ترفندها بود اما درست پس از انتشار این ویروس در ووهان، گردشگران چینی مهمانان دردسرساز به شمار میآمدند که هیچ کشوری نمیخواست آنها را راه بدهد.
حتی در ایران مدتی نیز موزه داران و مردم هر زمان یک چینی میدیدند از ترس اینکه مبادا او هم مبتلا باشد، از او کنارهگیری میکردند تا جایی که گردشگران چینی ایران اعتراض خودشان را در کلیپهایی اعلام کردند و گفتند که لزوماً هر چینی حامل ویروس نیست.
اما کم کم در ایران نیز رد ویروس دیده شد و اقتصاد و گردشگری این کشور را نیز مانند همه کشورهای دیگر تحت تأثیر قرار داد به نحوی که ایرانیها نیز جشن نوروز را بدون حضور اقوام برگزار کردند و به سفر نرفتند.
اکنون ۷ ماه از پاگیر شدن کرونا در خانههای مردم میگذرد. ۷ ماه است که فعالان گردشگری در دنیا بیشترین آسیب را دیدهاند. چون دیگر کسی سفر نمیکند حتی سفرهای داخل کشورها نیز تعطیل شده است.
آن طور که به نظر میرسد کرونا رفتنی نیست. همانطور که سازمان جهانی گردشگری نیز اعلام کرده باید با این ویروس ساخت و با در نظر گرفتن این ویروس، سفرهای ایمن را انجام داد.
اما هنوز سازمان متولی گردشگری در جهان که از آن با نام UNETO نیز یاد میشود راهکاری برای آن ارائه نکرده است. از یک سو سازمانهای جهانی بهداشت، مردم را از سفر منع میکنند مانند وزارت بهداشت در ایران که سفر را عامل انتشار ویروس میداند و از سوی دیگر سازمانهایی مانند WTO سفر ایمن را پیشنهاد میکند مانند وزارت میراث فرهنگی در ایران. این تفاوت در ارائه دیدگاهها و راهکارها مردم و مسئولان را برای بازگشایی مرزها دچار تردید کرده است. از یک سو برخی کشورها مرزهای خود را برای زمان کوتاهی به روی گردشگران باز کردند و وقتی دوباره سرو کله ویروس پیدا شد، این مرزهای محدود را بستند و از سوی دیگر کشورهایی مانند اسپانیا که اقتصاد آن بر پایه گردشگری بود، بسیار آسیب پذیر شده ولی همچنان مرزها را بسته نگهداشته است.
کرونا در واقع سیاسیون را نیز مستاصل کرده است آنها نمیدانند باید با انتشار این ویروس پنهان چه کنند آیا اقتصادشان را از محل انجام سفرها نجات دهند و یا به همین روش ادامه دهند اما تا چه زمانی؟
در این میان سازمان جهانی گردشگری درست در زمانی که هیچ کشوری برنامهای برای آینده صنعت گردشگری خود ندارد، شعار گردشگری و توسعه روستایی را اعلام میکند!
شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) نیز از مسافران خواسته ماسک را برای محافظت از خود بزنند چرا که معتقد است استفاده از ماسک و رعایت پروتکلهای سازمان جهانی بهداشت به بازگشت سفرهای ایمن کمک میکند و از مسافران نیز محافظت میشود. WTTC این تاکید خود را برگرفته از تجربه کشورهایی میداند که با انجام یکسری از اقدامات سریعتر بهبود یافته و از موج دوم کووید ۱۹ جلوگیری کردهاند. از طرف دیگر این شورا از دولتها خواسته پوشیدن ماسک را برای مسافران الزامی کنند.
ولی صارمی از کارشناسان گردشگری به خبرنگار مهر در اینباره میگوید: برخی از کشورها که جمعیت کمی دارند و پوشیدن ماسک را الزامی کردند و قوانین سختگیرانهای برای ورود به کشورشان وضع کرده اند در وضعیت بهتری از نظر شیوع ویروس دارند و یا اینکه در برخی از نقاط این ویروس در حال از بین رفتن است اما در ایران هنوز قوانین سختگیرانه وجود ندارد به همین دلیل است که شاهدیم هر چند روز به تعداد مبتلایان افزوده میشود. اگر وضعیت به همین منوال پیش برود یعنی کشورهای دیگر بر جلوگیری از انتشار ویروس پیروز شوند و ایران همچنان درگیر باشد باید شاهد وضعیتی به مراتب بدتر از اکنون باشیم.
وی در ادامه میگوید: پس از اتفاقات سال ۹۸ در سال ۹۹ شاهد ضربه آخر ویروس بودیم تنها دلخوشی بخش خصوصی این بود که تنها نیستند و همه جهان درگیر شده است. اما کشورهای دیگر اتفاقات سال ۹۸ ما را نداشته اند. پس باید بیشتر به فکر این اقشار باشیم اما متأسفانه تنها شاهدیم که با دادن وام آنها را مقروضتر کردهایم. باید دولت به این موضوع نیز فکر کند که بخش خصوصی گردشگری تا سال ۲۰۲۱ نیز هیچ مسافری نخواهد داشت.
صارمی همچنین به آغاز قرن جدید اشاره میکند و میگوید: قرار بود برنامهریزیهای مفصلی برای سفرهای قرن جدید داشته باشیم اما با این وضعیت بسیاری از سفرها تغییر میکنند اگر بخش خصوصی بتواند سرپا بایستد باید گفت که مردم دیگر تمایلی به حضور در جمعهای زیاد نخواهند داشت و سفرهای شخصی در منازل شخصی بیشتر میشود. مگر اینکه هتلداران و یا دست اندرکاران گردشگری بتوانند خود را از نظر رعایت الزامات بهداشتی به خوبی معرفی کنند.
به نظر میرسد زمانی به عنوان پساکرونا وجود نداشته باشد چون آن طور که مشخص است باید با حضور این ویروس ساخت. پس باید برنامه ریزی کرد که چطور میتوان با وجود این ویروس سفر کرد و اقتصاد گردشگری را نیز نجات داد این موضوع را کشورها باید بتوانند مدیریت کنند شاید هر کشوری بسته به شرایط خود. مانند بریتانیا که دانمارک، ایسلند و اسلواکی را به فهرست کشورهایی اضافه کرد. بر اساس مقررات جدید بریتانیا تمامی افرادی که از سفر به دانمارک، ایسلند و اسلواکی به بریتانیا بازمیگردند باید دو هفته را در قرنطینه سپری کنند. این کشور در هفتههای اخیر نیز مجارستان، پرتغال و اسلوونی را نیز به فهرست کشورهای همراه با محدودیت سفری اضافه کرده بود.
آنچه مسلم است اینکه دلخوش به سازمانهای جهانی برای ارائه راهکاری همه گیر نباید بود!
نیاز فعالان عرصه اربعین به یک مجمع صنفی
نخستین نشست هماندیشی جمعی از فعالان مردمی اربعین با محوریت ایدههای عملیاتی اربعین ۹۹ جمعه ۳ مهرماه در سالن همایشهای مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد و حاضرین جلسه طرحها و نظرات خود را به بحث و گفتوگو گذاشتند.
تمام برنامههای اربعین محدود به کمک به نیازمندان نشود
حجتالاسلام علیرضا پناهیان در این نشست با اشاره به اینکه ما امروز در شرایط خاصی قرار گرفتهایم، اظهار کرد: طبیعتاً این شرایط وظایف جدیدی را بر عهده ما گذاشته است.
وی با بیان اینکه تأکید مقام معظم رهبری بر فعالیت هیأتیها به دلیل منظم بودن این افراد است، عنوان کرد: شکوه درک هیأتیها در مراسمات محرم مشخص شده و نشان داد هیأت مکان رشد عقلانیت و حکمت است.
این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه فضای به وجود آمده یک مانور برای هیأتیها است، مطرح کرد: اگر هیأتیها در ماه محرم این رفتار منطقی را از خود نشان نمیدادند، دشمنان اهل بیت (ع) میتوانستند ضربه محکمی به این دستگاه وارد کنند.
وی با بیان اینکه برکات بسیاری در این مانور منظم محرم امسال پنهان است، خاطرنشان کرد: البته این منافع در این موقعیت بحرانی وجود داشت وگرنه در صورت نبود این شرایط لزومی برای محدود کردن هیأتها به منظور اثبات برخی نکات وجود نداشت.
پناهیان با اشاره به اینکه شور اربعین برای هیأتیها بالاتر از عاشورا و محرم است، تصریح کرد: کمک کردن به مؤمنین و نیازمندان یکی از راههای پرشور کردن اربعین امسال است که در این شرایط کرونا و شرایط سخت اقتصادی میتواند به داد مردم برسد.
وی با بیان اینکه کمک به نیازمندان جبران تدابیر این دولت است، یادآور شد: ما اگر اربعین را نمیتوانیم به دلیل شرایط کرونایی برگزار کنیم، نباید تمام فعالیتها را به کمک به نیازمندان محدود کنیم بلکه حفظ شعائر نیز باید در این ایام به خوبی انجام شود.
این سخنران برجسته با اشاره به اینکه امسال شعرهای بسیاری در فراق کربلا سروده خواهد شد، ابراز کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری امسال اگرچه نمیتوانیم به زیارت اباعبدالله (ع) برویم ولی باید به مناجات با ایشان بپردازیم و مناجات با امام نیز باید به صورت عمومی و با صدای بلند باشد.
وی با بیان اینکه امسال باید رضایت امام حسین (ع) را جلب کنیم، اظهار داشت: دعای کمیل، دعای ابوحمزه ثمالی و... میتواند الگوهای بسیار خوبی برای مناجات امسال باشد.
پناهیان با اشاره به اینکه تمام فعالان اربعین امسال میتوانند یک مستندساز، نویسنده و شاعر شوند، گفت: اربعین روز زیارت شهدا است و ماهم میتوانیم با مراسم و یا بی مراسم امسال به زیارت شهدایی برویم که مدیون آنها هستیم.
وی با بیان اینکه امام باقر (ع) به روضه در صحرا تأکید کردهاند که امسال میتوانیم شاهد آن باشیم، اضافه کرد: یک پیشنهاد دیگر خواندن زیارت عاشورا و سلام به اباعبدالله (ع) از بالای پشت بامهای خانهها است.
این استاد برجسته حوزه علمیه از برنامه جدی برای تزئین شهرها متناسب با حال و هوای اربعین و کربلا به عنوان یک راهکار دیگر برای اربعین امسال یاد کرد و گفت: بسیاری از میادین شهرها مزاحمتی برای مردم ندارند و میتوان با برپایی موکبهای عزاداری و پخش نوحهها اتفاقات جالبی را رقم زد.
وی با اشاره به اینکه باید مردم امسال روضهها را به خانهها بیاورند، افزود: ذاکرین اهل بیت (ع) و روضهخوانها بهتر است امسال این شبکه خانگی را با اعضای خانواده برقرار کنند.
نیاز فعالان عرصه اربعین به یک مجمع صنفی
حجتالاسلام داود صالحی دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین نیز در این نشست با اشاره به اینکه تمام امیدواری ما به کرامت اباعبدالله (ع) است، اظهار کرد: ترس ما بر این است که خدایی نکرده امسال ما تنبیه شدهایم.
وی با بیان اینکه این جلسه به منظور یک همفکری برای اقدامات مطلوب همزمان با اربعین است، عنوان کرد: در این جلسه بستر مناسب برای بیان ایدههای اربعین ۹۹ فراهم شده که امیدواریم در پایان به یک نتیجه مطلوب برسیم.
یکی از فعالان عرصه اربعین از نیاز به یک مجموعه صنفی ویژه فعالان عرصه اربعین یاد کرد و گفت: اگر این مجمع شکل بگیرد میتوانیم نیازهای خود را یک صدا کرده و به گوش مسئولان برسانیم.
باید امسال فضای کشور را اربعینی کنیم
حسین یکتا مسئول جمعیت امام رضاییها ضمن یادآوری از برخی خاطرات زمان جنگ، اظهار کرد: موکبداری و خدمت به زائران اباعبدالله (ع)، رزق اربعین بود که چندین سال خداوند روزی ما قرار داده بود.
وی با بیان اینکه شرایط امسال یک امتحان سخت ولایتپذیری است، عنوان کرد: شور و تمام قد ایستادن در جبهه دین خدا خیلی خوب است ولی انسان باید تابع امر ولایت باشد و امروز بر ما امر شده است که صبر کرده و تابع قوانین ستاد مبارزه با کرونا باشیم.
مسئول جمعیت مردمی امام رضاییها با اشاره به اینکه این جلسه دو هدف عملیاتی دارد، مطرح کرد: امروز هدف این است که اعلام کنیم مجمع ملی فعالان اربعین در حال شکلگیری و اساسنامه آن درحال تنظیم و تدوین است.
وی با بیان اینکه امروز هسته نخستین و شکل دهنده این مجمع است، خاطرنشان کرد: شورای مرکزی مؤسسین این مجمع نیز با رأی گیری به منظور پیگیری مسائل اربعین در طول سال شکل خواهد گرفت.
یکتا با اشاره به اینکه نمیخواهیم این مجمع مردمی، دولتی شود، تصریح کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری این مجمع میتواند حلقه واسطه حاکمیتی میان دستگاههای دولتی و مردم باشد.
وی با بیان اینکه در این جلسه ایدههایی برای ایجاد حال و هوای اربعین در کشور بیان خواهد شد، گفت: در زمان محرم هیأتیها در راستای مواسات و همدلی اقدامات مطلوبی انجام دادند که امیدواریم با سازماندهی بهتر در زمان اربعین نیز شاهد این اتفاقات باشیم.
مسئول جمعیت مردمی امام رضاییها با اشاره به اینکه باید فضای کشور را اربعینی کنیم، ابراز داشت: تمام تلاش ما بر این است که اگرچه راه و مسیر اربعین بسته شده است ولی نباید آتش آن خاموش شود. رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر نیز در این نشست با اشاره به اینکه این مجمع یک نهاد ایمانی باید باشد، خاطرنشان کرد: گاهی مسئولین دولتی مشکلات موکبداران را فراموش میکنند چراکه نمیتوانند اول و آخر دغدغه خود را به اربعین اختصاص دهند، در نتیجه ضرورت دارد یک جمع خودجوش مردمی برای اعلام موضع به موقع و بجا شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه آینده و تکلیف ما به تصمیم خودمان بستگی دارد، تصریح کرد: باید این جریان مردمی حول محور سید الشهدا (ع) جمع شده تا بتواند یک اتفاق مطلوب را رقم بزند.
میثم کشکولی از اعضای شورای مرکزی جامعه فعالان اربعین نیز در این نشست با اشاره به اینکه مطالبه اصلی ما قبل از حاکمیت از خودمان است، یادآور شد: متأسفانه اگرچه در طول این سالیان موکبداران در کنار یکدیگر جمع شدهاند ولی همچنان نتوانستهاند در حوزه همافزایی و اتحاد عملکرد موفقی داشته باشند.
کتاب «مدرنیته، پزشکی و سلامت» منتشر شد
کتاب «مدرنیته، پزشکی و سلامت» اثر گراهام اسکمبلر و پل هیگز بهتازگی با ترجمه مهسا علاء توسط انتشارات فرهامه منتشر و راهی بازار نشر شده است.
از زمان پیدایش فناوری اطلاعات بهویژه اینترنت تا فروپاشی احزاب قدرتمند حاکم، عنوانهای پستمدرنیسم و پستمدرنیته را به انواع تغییرات فرهنگی نسبت دادهاند. اندیشمندان اجتماعی بسیاری از ساختارهای اجتماعی را در پرتو پستمدرنیسم مورد بررسی مجدد قرار دادهاند. هرچند اینمسئله که آیا اینتغییراتْ جنبش اجتماعی پیوسته را ایجاد میکنند یا نه، همچنان نامعلوم است. تمرکز بر پستمدرنیسم و پستمدرنیته بهویژه در ارتباط با حوزه سلامت بسیار دشوار است چرا که آنها همواره میتوانند بهمنزله هر چیزی در نظر هر کسی باشند.
گراهام اسکمبلر و پل هیگز بهعنوان گردآورندگان و ویراستاران کتاب «مدرنیته، پزشکی و سلامت» از این فرصت که اندیشه پستمدرن در اختیارشان قرار داده، استفاده کردهاند تا مدلهای موجود از سلامت و حفظ و مراقبت از آن را مورد ارزیابی قرار دهند. نویسندگان همکار آنها در اینکتاب مجموعه تفسیرهایی را از تحلیل فلسفی مسائلی مثل دیدگاههای متغیر در مورد سلامت و مریضی، انفصال بدن-ذهن و چرخه زندگی متغیر مرتبط با حوزه سلامت گرفته تا مؤلفههای شاخصتر در مورد اقدامات مربوط به نابرابریها در حوزه سلامت و طرحی کلی برای پژوهشهای جامعهشناختی آتی ارائه میدهند. این کتاب به جای پذیرفتن پارادایم جدید، نگاهی انتقادی به این نظریه دارد و میکوشد نظر خوانندگان را عوض کند. در اینکتاب با درنظرگرفتن مفاهیم کلیدی مدرنیته و پستمدرنیته و ساختارگرایی و پساساختارگرایی مباحثی از قبیل مریضی و پزشکی در دوره پستمدرن، جنسیت و سلامت و مباحثات فمنیستی در ایندوره، پیری و چرخه زندگی و جامعه شناسی سلامت و پیری، پزشکی و طب مکمل و مرگ در دوره پستمدرن را مورد بررسی قرار میدهد. اسکمبلر و هیگز برای کتاب مدرنتیه، پزشکی و سلامت مقدمهای نوشتهاند که شاید برای افراد ناآشنا با زبان پیچیده جامعهشناسی، مبهم باشد اما وجود آن لازم و ضروری است زیرا به شناخت عملکرد پزشکی در جامعه از زاویه دید جامعهشناسی پزشکی کمک میکند. همانگونه که اسکمبلر و هیگز بیان کردهاند، از کتابی با اینحجم و نوع نمیتوان انتظار داشت توضیحاتی مبسوط و همهجانبه داشته باشد اما همانمطالبی نیز که ارائه شدند طیف وسیعی از موضوعات و مباحث را از دیدگاههای مختلف و مغایر پوشش میدهند. خواندن اینکتاب هم برای پژوهشگران حوزه جامعهشناسی پزشکی و هم برای تمام افرادی که با نظریه اجتماعی سروکار و دغدغه همکنشگری بین نظریه و تحقیق را در زمان دگرگونی حتمی و شاید بهشدت غیرقابل پیشبینی برای جامعه دارند جالب توجه خواهد بود. در فصل اول این کتاب، نویسندگان بر نقش کلیدی سلامت و پزشکی در پویایی تغییرات اخیر تأکید کرده و از طریق بررسی فرایندهای بنیادینی مثل عینیشدن و ذهنیشدن و عقلانیشدن، فایدهها و ضررهای پذیرش اندیشه پستمدرن را ارزیابی میکنند. آنها همانقدر که تصدیق میکنند، پستمدرنیته به عناصر مهم دگرگونی در فرهنگهای مدرن اشاره دارد، تأکید میکنند که جامعهشناسی پزشکی لازم و قرار نیست بخش عمده میراث بنیادی و روششناختی خود را کنار بگذارد. در فصل دوم از سه وعده پستمدرنیسم برای جامعهشناسی سلامت و پزشکی بحث میشود. نویسنده این بخش که آینده درخشانتری را در دوره پستمدرن تصور میکند، با تکیه بر کارهای پیشین خود و با بسط مفهوم «اصل سلامت» از آثار سایر پژوهشگران و تمایز بین بین دو مفهوم خاص برای توضیح آن کمک میگیرد. در فصل اسکمبلر خلاصهای از موضع کلی در مورد جامعهشناسی انتقادی را که وابسته به بازسازی پروژه عصر روشنگری است مورد بحث قرار میدهد. در بخش دوم که ادامه بخش اول است مشخص میشود که ضرورتی اخلاقی در رویکرد جامعهشناسی انتقادی نهفته است. در بخش سوم هم موضع و عامل بودن جامعهشناسی انتقادی مطرح میشود. بخش چهارم بر جامعهشناس انتقادی در مقام اندیشور یا منتقد اجتماعی متمرکز میشود و بخش پایانی نیز توضیح بعضی از مضامین اصلی این بخش با اتکا به حوزه جامعهشناسی پزشکی است.
جایگاه ادبیات پایداری در دانشگاهها و محافل ادبی کجاست؟
یکی از دغدغههای دلسوزان و فرهیختگان و دلباختگان این سرزمین گسترش فرهنگ مطالعه و خوانش آثار و تولیدات ادبیات انقلاب اسلامی و آفرینشهای ادبی با رویکرد پایداری و مقاومت در برابر بزرگترین تهاجم به هویت و اصالت ملت ایران در ۲۰۰ سال اخیر است.
این گونه ادبی فارغ از دستهبندیهای رایج سیاسی و فرهنگی و حزبی طی این سالها آثار گرانسنگ و فاخری را تولید و به جامعه ادبی و محافل نقد دانشگاهی عرضه داشته است، اما از دایره انتخاب و خوانش و مطالعه نسل جوان به ویژه دانشجویان و ادب جویان و ادبآموزان در سطوح مختلف ما دوراست.
همین جا این سؤال مهم و دغدغه بسیاری از دلباختگان ادبیات پایداری مطرح میشود که چرا ما نتوانستهایم این گنجینه گرانبها و ذیقیمت را و آثار متنوعی را که از حماسههای ملی و پایداری یک نسل در برابر تهاجم نا برابر دنیا به این سرزمین تولید شده به دل دانشگاهها و مراکز علمی و فرهنگی و محافل ادبی ببریم و با این نسل از فرهیختگان و دانشگاهیان و دانشجویان و ادب جویان و ادیب پروران ارتباط برقرار کنیم!
علت این دوری گزینی و نا آشنایی با محتوا و مفاهیم و آثار ادبیات پایداری چیست؟! چرا حتی استادان ادب فارسی، شاعران، نویسندگان و دانشجویان ادبیات و روانکاوان و جامعه شناسان ما هم با این آثار شاخص و رمانها و داستانها و تاریخ شفاهی و خاطرات دلنشین نسل مقاومت آشنا نیستند و به نوعی بیگانهاند؟!
نقص و کاستی در کجاست؟ آیا این آثار جذاب و دلنشین نیستند یا از قلمفرسایی و نثردل انگیز ادبی بیبهرهاند؟ این درحالی است که برخی از این خاطرات و آثار تاریخ شفاهی بیش از دهها بار و حتی بیش از ۱۰۰ بار هم به زیور طبع آراسته شدهاند! یا برخی از این آثار ترجمه شدهاند؟ نقش آفرینان بیشتر این آثار در بخش تاریخ شفاهی و خاطرهنویسی برخلاف دوره پهلوی که بانوان حضور و بروزی در عرصههای ادبی نداشتند بانوانند.
به نظر میآید ما در این زمینه در بدو امر نیازمند تدوین و تنظیم یک سامانه و بازتعریف یک چرخه هستیم، چرخهای بین ناشران و تولیدکنندگان به عنوان متولی تولید و دستگاه سیاستگذاربا دانشگاهها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی که مصرفکننده و تحلیلگر و معرف این آثار هستند.
این چرخه طبیعتاً تأثیرگذاران و عوامل موثر و نقش آفرینی دارد که محوریت آن مخاطب است، در این فرایند نقش کلیدی و اصلی را استادان و فرهیختگان و مدرسان و اعضای هیأت علمی برعهده دارند که اگر با این آثار پیوند بخورند و این جذب و حلقه وصل ایجاد شود یقیناً نسل جوان دانشجو و بدنه دانشگاهی هم در پی آن وارد گود خواهند شد، لذا ما باید در فرایندی طبیعی بستر حضور، ظهور و بروز این آثار ادبی و تولیدات ادبیات پایداری را در دانشگاهها ایجاد کنیم، واقعاً جای دریغ و صد دریغ دارد که نسل جوان و تحصیل کرده ما با این آثار فاخر اثاری چون «من میتراهستم» تألیف خانم رامهرمزی و... بیگانه هستند و این آثار با وجود چاپهای مکرر در دانشگاهها و مجامع ادبی و علمی و نقد و تحلیل ما شناخته شده نیست.
ما امروز نیازمند ایجاد این دغدغه در دانشگاهها هستیم که آثار فاخر ادبیات پایداری در این مراکز دیده شوند، نقد و بررسی و خوانده شوند و گفتمان ادبیات پایداری که محصول مقاومت و پایداری و ایستادگی یک نسل در برابر هجوم جمعی از دولتهای متحد و متفق بر نابودی ملت ایران با مرکزیت و محوریت رژیم بعثی بود است، جایگاه مناسب و مطلوب خود را در دانشگاهها بیابد و این نیازمند عزم همه جانبه جامعه علمی و فرهنگی کشور و متولیان و سیاستگذاران و تصمیمسازان است.
یک بررسی نشان میدهد دانشگاههای ایران در بهکارگیری ادبیات مقاومت به دو دسته تقسیم میشوند؛ دسته نخست اندک دانشگاههایی هستند که پرچم و نشان ادبیات مقاومت و پایداری را برافراشتهاند و هرچند کم رنگ و کم سو رشته دانشگاهی ادبیات مقاومت را پدید آوردهاند و دسته دوم دانشگاههایی هستند که با وجود قوانین مصوب از گسترش فرهنگ مقاومت و ادبیات پایداری پیشگیری میکنند.
اخبار
مظلومیت شهدای منا نقاشی دیواری
تابلو شهدای فاجعه منا اثر استاد بدر السماء که در مراسم آیین افتتاح پایگاه مقاومت بسیج شهید رکن آبادی در فرهنگسرای ملل رونمایی شد در نزدیکی ساختمان سازمان حج و زیارت نقاشی دیواری می شود.
به گزارش امتیاز، نقاشی استاد رضا بدر السما برای شهدای منا با عنوان «شهدای فاجعه منا» به پیشنهاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با همکاری سازمان زیباسازی به زودی بر روی یکی از دیوارهای نزدیک سازمان حج و زیارت به شکل دیوار نگاره نقاشی میشود.
نقاشی دیواری مظلومیت شهدای منا که با تکنیک گواش و آبرنگ نقاشی شده بیانگر یکی از تلخترین اتفاقهای تاریخ جهان اسلام است و گامی مهم در جهت نمایان ساختن بیکفایتی آلسعود و مظلومیت مسلمانان جهان با استفاده از ابزار هنر است.
اثر استاد رضا بدر السما که حدود 200 زائر درآن وجود دارد برگرفته از نقوش و طرحهای ایرانی است، در این اثر رنگهای گرم بهوفور استفاده شده است که تداعی تشنگی زائران خانه خدا و خوف و رجای ناشی از این فاجعه است، از نگاهی دیگر رستگاری عروج شهدای منا به همراه رقصی سماع گونه به تصویر کشیده شده است.
در این اثر آیه 100 سوره «نساء» با موضوع اجر و پاداش شهادت در راه هجرت به خانه خدا در حاشیه تابلو کار شده است؛ همچنین آیه 25 سوره حج در حاشیه خانه خدا نوشته شده است که بیانگر وجود عذابی دردناک برای کسانی است که در سرزمین خانه خدا دست به ستم علیه زائران و مسلمانان میزنند، این دو آیه دو سمت از فاجعه منا را به تصویر میکشد.
تابلوی شهدای منا در سال روز شهادت شهید دکتر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان و در مراسم آیین افتتاح پایگاه مقاومت بسیج شهید رکن آبادی در فرهنگسرای ملل با حضور حجت الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری و حضور ویدیو کنفرانسی دکتر خامه یار، رایز فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان، سرکار خانم حاج علی گل، همسر مکرمه شهید رکن آبادی، علیرضا زندوکیلی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری رونمایی شد.
تدریس زبان فارسی
در ۴ مدرسه بیشکک
رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان و نماینده بنیاد سعدی در این کشور، درباره چگونگی گسترش فرهنگ و آموزش زبان فارسی به خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس گفت: زبان فارسی در قرقیزستان پیشینهای طولانی دارد و حتی زمانی که این کشور در ترکیب اتحاد شوروی قرار داشت نیز ایرانشناسی در چارچوب مطالعات شرقشناسی مورد بررسی و مطالعه قرار میگرفت؛ هر چند مرکزیت اصلی این نوع فعالیتها در روسیه و آکادمیهای علوم جمهوریها قرار داشت.
وی با تأکید بر وجود اشتراکات فرهنگی و زبانی بین ایران و قرقیزستان عنوان کرد: لغات و واژههای مشترک بسیاری بین قرقیزستان و ایران وجود دارد و در زمانهای نهچندان دور، زبان فارسی هم در دبیرستان و هم دانشگاهها رایج بود و بیشتر واژگان مربوط به دین و تجارت در قرقیزستان از واژگان فارسی گرفته شده است.
رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان افزود: بعضی زبانشناسان تعداد واژههای مشترک بین ایران و قرقیزستان را بیش از دو هزار واژه برآورد کردهاند و این نشاندهنده سطح بالای تعاملات فرهنگی ایران و قرقیزستان است.
وی یادآوری کرد: ما هرچقدر از بیشکک به سمت جنوب این کشور میرویم و به ازبکستان و تاجیکستان نزدیک میشویم، شاهد بهکارگیری واژههای مشترک بیشتری در حوزه زبان فارسی هستیم.
قاسمی درباره دورههای برخط زبان فارسی در قرقیزستان عنوان کرد: در حال حاضر در چند دانشگاه قرقیزستان و نیز در ۴ مدرسه بیشکک زبان فارسی تدریس میشود و به تناسب نیاز در تعدادی دیگر از دانشگاههای قرقیزستان نیز زبان فارسی به عنوان زبان دوم آموزش داده میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4365/20304/80951
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4365/20304/80952
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4365/20304/80953
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4365/20304/80954
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4365/20304/80955
|
عناوین این صفحه
- کرونا؛ ویروسی جهانگرد!
- نیاز فعالان عرصه اربعین به یک مجمع صنفی
- کتاب «مدرنیته، پزشکی و سلامت» منتشر شد
- جایگاه ادبیات پایداری در دانشگاهها و محافل ادبی کجاست؟
- اخبار