|
حرف های خواندنی کارگردان مجموعه محرمی «رفیق»:
برنامه مذهبی را برای مخاطب غیرمذهبی تلویزیون میسازم
علی میرمیرانی کارگردان مجموعه محرمی «رفیق» ضمن گلایه از نبود برنامهریزی بلندمدت در حوزه تولید برنامههای مذهبی در تلویزیون بر لزوم خلاقیت در این حوزه تأکید کرد.
علی میرمیرانی که در ایام محرم برنامه «رفیق» را برای شبکه چهار به تولید رسانده بود درباره اینکه برنامهریزیای برای ادامه تولید این برنامه دارد یا خیر؟ به خبرنگار مهر گفت: ساخت برنامههای این چنینی که فراتر از گفتگو، از آیتم و کارهای نمایشی برخوردار است هزینه زیادی در بر دارد و باید این هزینهها در نظر گرفته شود. از این مجموعه برنامه تقدیر هم شد ولی صبحتی برای ادامه تولید آن هنوز نشده است.
میرمیرانی درباره نبود برنامهریزی در تلویزیون برای ساخت برنامههای معارفی یا مناسبتی عنوان کرد: واقعیت این است که تلویزیون برای کارهای مناسبتی در عید، محرم، اربعین یا رمضان دیرهنگام به تصمیم میرسد. من حدود دو ماه و نیم تا سه ماه قبل از محرم طرح برنامه «رفیق» را دادم و موافق هم بودند اما حدود ۱۸ روز قبل از محرم به نتیجه رسیدند و گفتند بسازم که فشار بی رویهای به من و تیم وارد شد!
آیا نباید برای غیرمذهبیها برنامه مذهبی بسازیم؟
این سردبیر و کارگردان برنامههای تلویزیونی عنوان کرد: در تلویزیون برنامهریزی برای کارهای زمانبر وجود ندارد و مناسبتها که نزدیک میشود برای تولیدات جدید اقدام میشود. همه شبکهها هم اینگونه هستند. من بارها برای ساخت برنامههای معنوی اعلام آمادگی کردهام و معتقدم میتوان کارهای متفاوت در ۱۸۰ یا ۹۰ قسمت ساخت.
وی درباره اینکه چرا چنین برنامههایی کمتر در قاب تلویزیون تبدیل به برند میشوند هم گفت: تلویزیون برای برنامههای این مدلی هزینه نمیکند. برنامههای سادهای میخواهند با گفتگوهایی که دو صندلی باشد و کارشناسهای تکراری تا با سوالات تکراری و جوابهای از پیش تعیین شده با هم گفتگو کنند.
میرمیرانی در پاسخ به اینکه بالاخره همین برنامهها هم طرفدارانی دارند، توضیح داد: هر قالبی که به تکرار بیفتد و خلاقیت نداشته باشد مخاطبش را از دست میدهد. صد در صد که اینها مخاطب خود را دارد ولی ما برنامه سازی را به این طیف مخاطب منحصر میکنیم. آیا نباید برنامه مذهبی را برای غیرمذهبیها ساخت؟
این نویسنده درباره مخاطب برنامههای خود عنوان کرد: برنامههای من در فضای مناسبتی معمولاً رنگی از معنویت داشته و سعی کردهام این برنامهها را برای مخاطب غیرمذهبی بسازم. تلویزیون باید برای اینها هم برنامه بسازد. طیف مذهبی که به مسجد و حسینیه و تکیه میرود و خیلیها از آنها حتی تلویزیون را قبول ندارند.
بودجه کم برنامهسازی معنوی در تلویزیون
کارگردان برنامه محرمی «رفیق» درباره اینکه چرا برنامهسازان سراغ ایدهها و نگاههای متفاوت در برنامه سازی معنوی و معارفی نمیروند، گفت: قطعاً برنامه ساز هم باید ایده داشته باشد، تحقق بخشیدن به برخی ایدهها هزینه بر است درحالیکه برنامه سازی معنوی در تلویزیون نسبت به خیلی از کارهای دیگر لوباجت است و با بودجه کمی ساخته میشود.
وی اضافه کرد: میتوان در حد وسع برای همین تلویزیون برنامههایی ساخت که مخاطب جذب کند. خود من هم «بن هور» نمیسازم ولی میتوان کارهای متفاوتتری انجام داد. به طور مثال من در «رفیق» به جز سیما تیرانداز که راوی بود، ۱۲ بازیگر داشتم. برای این مجموعه تحقیق شده بود و متنهای سنگینی داشت. غیر از آن آیتمهایی شامل نقالی و خط نقاشی داشت اما در بسیاری از برنامهها آیتم به عنوان یک مؤلفه اصلی کارهای تلویزیونی حذف شده است.
برنامههای تلویزیون، رادیویی شدهاند
میرمیرانی با بیان اینکه برنامهساز به قالبهای کلیشهای عادت میکند، تصریح کرد: برنامه ساز به برنامههای ساده و بدون آیتم عادت میکند درحالی که اینها برنامههای رادیویی است و جذابیتهای بصری ندارد.
وی با اشاره به برنامههایی که فقط به گفتگوهای صرف تبدیل شدهاند، توضیح داد: برنامه «دورهمی» ابتدا چندین بازیگر داشت و از متن و نمایش استفاده میکرد که به هر حال به مطالعه نویسندگی، گریم و… نیاز دارد. در کنار آنها مهران مدیری هم پلاتو میگفت و گفتگو انجام میداد اما به تدریج بازیگران کمتر شدند و کلاً نمایش حذف شد و حالا فقط مدیری پلاتو میگوید و گفتگو میکند و طبیعتاً کار هم سادهتر شده است.
مجری برنامه «گفتگوی تنهایی» درباره اینکه چقدر میتوان در برنامهسازی معارفی خلاق بود، گفت: «باید» بتوان خلاق بود. تلویزیون نباید به سمت برنامههای رایج برود پس باید بتوان خلاقیت ایجاد کرد. در تلویزیونی که فریاد دین میزند شورای معارف نباید در مناسبتها کارهای هول هولکی و تکراری انجام دهند.
برنامههای مذهبی مردانه است
وی با اشاره به برنامه «رفیق» و مشکلات این برنامه تصریح کرد: اگر مدیر گروه اجتماعی شبکه چهار همراه نبود این برنامه هم ساخته نمیشد تلویزیون در این برنامهها به قالبهای تکراری عادت دارد ولی من در همین برنامه سیما تیرانداز را به عنوان راوی قرار دادم در صورتی که برنامههای مذهبی ما به شدت مردانه است.
میرمیرانی درباره ریسکی که لازم است برای شکستن قالبها به کار برده شود گفت: حدود هشت سال پیش وقتی قرار بود «گفتگوی تنهایی» را تولید کنیم آن زمان هم نگران پخش بودم. آن زمان هم اگر رحمان سیفی آزاد مدیر گروه شبکه چهار پای کار نمیایستاد آن برنامه ساخته نمیشد و حتی من با خودم همان زمان فکر میکردم اگر برنامه ساخته شود روی آنتن نمیرود.
وی با اشاره به یک اصل در برنامه سازی اظهار کرد: من به آشنازدایی در برنامه سازی اعتقاد دارم به طور مثال ما در «گفتگوی تنهایی» میخواستیم خدا، باورمندی و معنویت را از زبان افراد دیگری بشنویم. تا آن زمان همیشه آدمهای مشخصی در این باره حرف میزدند و حالا کسانی حرف میزدند که مخاطب عادت نداشت از آنها بشنود و به این ترتیب چهرههای سینمایی و هنرمندان را به برنامه آوردیم.
این طنزپرداز با اشاره به ایدههای تکراری در تلویزیون عنوان کرد: گاهی اوقات ایده را میگیرند و درباره آن فکر نمیشود. به طور مثال من نوروز ۹۸ حافظ و سعدی را به برنامه تحویل سال آوردم و اتفاقاً برنامه پربینندهای شد چون مخاطب را کنجکاو میکرد. همین ایده را در یکی از برنامههای اینترنتی اجرا کردهاند، حر را آوردهاند و با او قهوه خوردهاند.
وی در پایان سخنانش از طرحی برای شبکه نسیم خبر داد و گفت: طرح یک برنامه جدید را به شبکه نسیم ارائه کردهام که برنامهای متفاوت است. در حال حاضر صحبتهایی درباره آن انجام شده است و امیدوارم در حد وسع من به یک اتفاق بدل شود. امیدوارم مدیران پای این کار بایستند. به هر حال من سالها در حوزه طنز کار کردهام اما عمده آثارم در تلویزیون معنوی و جدی بوده است و تلویزیون چندان روی خوش به طنز نشان نداده است و این کار جدی من در حوزه طنز است.
کرونا نباید جشنوارههای سینمایی را تعطیل کند
محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن اشاره به اهمیت حضور آثار مستند در جشنواره فیلم «مقاومت» تأکید کرد رویدادهای سینمایی نباید به بهانه کرونا تعطیل شوند.
محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط برگزاری رویدادهای سینمایی در سال جاری تأکید کرد: نمیتوان به بهانه کرونا، جشنوارههای سالانه و دوسالانه فیلم را که سابقه زیادی دارند، برگزار نکرد چرا که شیوع کرونا زمان مشخصی ندارد و معلوم نیست جوامع انسانی تا چه زمانی با آن درگیر هستند. بنابراین باید راهکارهای جدید پیدا کرد تا سینما از رونق نیافتد خاصه اینکه بسیاری از آثار سینما منطبق بر مقتضیات و موضوعات روز تولید میشوند.
وی با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر کیفیت برگزاری جشنوارهها، تأکید کرد: نمیتوان و نباید از جشنوارهها در این شرایط انتظارات زیادی داشت چرا که برای اولین بار است که چنین شرایطی را تجربه میکنند اما همین میزان که اراده برگزاری جشنواره و زنده نگهداشتن آن وجود دارد، جای تقدیر دارد. در چنین شرایطی البته سینماگران حق انتخاب دارند اما باید دانست برگزاری جشنوارههایی مانند فیلم «مقاومت» و در آیندهای نزدیک «سینماحقیقت»، نیازمند تعامل سینماگران با جشنوارهها است.
قاچاق تأثیری بر اقتصاد سینمای مستند ندارد
حمیدیمقدم امکان کپی آثار را یکی از مشکلات و معضلات برگزاری آنلاین جشنوارهها دانست و توضیح داد: این موضوع به معنای واقعی قابلکنترل نیست و تنها راه پیشگیری از آن، فرهنگسازی است، البته باید دانست چرخه اقتصادی سینمای مستند محدود است و از این حیث با سینمای داستانی متفاوت است. به عبارت دیگر کپی، آسیبهای جدی به این حوزه وارد نمیکند. در واقع، کپی تأثیر زیادی در اقتصاد فیلم مستند ندارد و حتی سبب رونق آن نیز میشود و به همین دلیل در دوران کرونا برگزاری جشنوارهها به صورت آنلاین بیشتر نیز شده است گرچه باید تمام تلاشها برای جلوگیری از این امر نکوهیده انجام شود.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به نقش مهم جشنواره در ایجاد فضای انگیزشی میان سینماگران، تصریح کرد: سینما با تکیه بر جشنواره رونق میگیرد خاصه سینمای مستند که به خودیخود پرکارترین حوزه سینمایی است. اساساً همه بازخوردها از جشنوارهها آغاز میشوند و جشنوارهها محلی برای کشف و معرفی استعدادهای جوان هستند که خوشبختانه جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» در این زمینه نیز پیشرو است و علاوه بر کشف استعدادها، زمینه را برای پخش آثار مخصوصاً در تلویزیون فراهم میکند.
دبیر چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با اشاره به لزوم وجود ارتباط سازنده میان سینماگران در تمامی قالبهای سینمایی بیان کرد: خوشبختانه همکاری و تعامل خوبی میان جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» و جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» وجود دارد که امیدواریم این همکاری به رشد و تعالی سینمای کشورمان منجر شود.
«مقاومت» سبب رشد سینمای مستند میشود
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره برگزاری جشنواره فیلم «مقاومت» هم گفت: جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» از مهمترین جشنوارههای کشور است چرا که «مقاومت» از موضوعات مهم و ملی ما است و سینمای دفاعمقدس به مسائلی میپردازد که از مفاهیم اولویتدار جغرافیای کشور است.
وی ادامه داد: سینمای مستند در سالهای بعد از جنگ تحمیلی به تدریج پیشرفت کرد و باتجربهتر شد و توانست مفاهیم مهمی را منتقل کند.
حمیدی مقدم تصریح کرد: اهمیتی که در جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» به موضوع مستند داده میشود، سبب رشد این گونه از سینما خواهد شد که از این حیث میتوان یکی از کارکردهای این جشنواره را کمک به رشد سینمای مستند دانست، خاصه اینکه آثار برگزیده از طریق تلویزیون به عنوان مهمترین رسانه مستند نیز پخش میشود که این مهم نیز به دلیل اثرگذاری بالای جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» است.
وی در ادامه با ضروری دانستن برگزاری جشنوارههای فیلم در زمان شیوع کرونا، تصریح کرد: برگزاری شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» به صورت آنلاین نشان داد سینما میتواند با هر وضعیتی به زندگی خود ادامه میدهد و همچنان در همه حوزهها از جمله مستند، کوتاه و داستانی پویایی خود را حفظ کند.
درخواست از شهرداری؛ برای تئاتر شهر حریم تعیین کنید
شهردار منطقه ۱۱ تهران در دیدار با مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز دور تازه همکاری ها برای رفع مشکلات پیرامونی مجموعه تئاتر شهر در آینده ای نزدیک خبر داد.
نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران همراه با علی اصغر طاهری شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ بعدازظهر یکشنبه سیزدهم مهرماه ضمن حضور در مجموعه تئاتر شهر با قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم گله دار زاده رئیس تئاتر شهر دیدار و از نزدیک در جریان تازه ترین مشکلات و آسیب های محیط پیرامونی این مجموعه قرار گرفته و درباره تازه ترین اقدامات شهرداری منطقه ۱۱ برای بهبود شرایط فعلی سخن گفت.
نصرالله آبادیان در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از زحمات سعید اسدی در دوره قبلی مدیریت تئاتر شهر از آمادگی شهرداری منطقه ۱۱ تهران برای هرگونه همکاری با ابراهیم گله دارزاده رئیس جدید مجموعه خبر داد و گفت: شهرداری منطقه ۱۱ تهران طی مدیریت آقای اسدی در تئاتر شهر نهایت تلاش خود را انجام داده تا در حد توانایی و مقدورات خدمتگزار هنرمندان و تماشاگران تئاتر باشد. این در حالی است که طی دوره مدیریتی آقای گله دار زاده در تئاتر شهر ماجرا به شکلی خواهد بود که این همکاری استمرار داشته باشد. در این راستا ما امیدواریم تمامی آنچه درباره آن مذاکره کرده و می کنیم بتواند شکل عملیاتی به خود پیدا کند.
وی با اشاره به اجرای فاز اول پروژه پهنه فرهنگی هنری رودکی ادامه داد: خوشبختانه با تأکیداتی که شهردار تهران در این زمینه داشت، ما موفق به بهره برداری از فاز اول پهنه فرهنگ و هنر رودکی شدیم و حالا که این شرایط توانست شأنیت محیط پیرامونی تالار وحدت را دو چندان کند این امیدواری وجود دارد که بتوانیم از اواخر مهرماه امسال فاز دوم پروژه را آغاز کنیم تا شرایط ویژه ای برای متصل کردن پهنه به بوستان دانشجو فراهم شود. در این چارچوب ضمن بهره مندی از مشاوره کارشناسان حوزه های مختلف با شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز فعالیت های مشترکی خواهیم داشت که در آینه ای نزدیک جزئیات آن اعلام می شود.
شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی بوستان دانشجو تأکید کرد: بوستان دانشجو یکی از مهمترین بوستان های شهر تهران در موضوعات فرهنگی بوده که لازم است هرچه زودتر نسبت به بازپیرایی آن اقدامات لازم صورت پذیرفته و مشکلات ناشی از آسیب های اجتماعی محیط آن مرتفع شود. در این راه هنرمندان و مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی و تئاتر شهر به عنوان ذی نفعان اصلی این منطقه باید حتماً ما را از مشورت های خود بهره مند و در جلسات مربوط به این پروژه شرکت کنند. چرا که همه ما خواهان این هستیم تا از این پس به جای شنیدن خبرهای ناگواری که ناشی از نزاع های خیابانی و بزهکاری در این منطقه است، شاهد اتفاقات خوب و فرهنگی باشیم که می توانم بوستان دانشجو را به عنوان بوستان موضوعی مرتبط با هنر نمایشی معرفی کنم.
آبادیان در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: ما تمام توان خود را به کار گرفته ایم تا با کمک همکارانم مشکلات محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر را حل کنیم. در این راه اگرچه آهسته قدم برداشتیم اما کوشش ما پیوسته راه رفتن تا رسیدن به نقطه مطلوب است. ما بر این باوریم پیشخوان تئاتر شهر باید عاری از هر گونه اغتشاش و آسیبی باشد تا هنرمندان و تماشاگران فهیم تئاتر با خاطری آسوده در این حوزه فعالیت کنند. در این راه یکی از کارهای مهم توجه به اجرای آثار نمایشی در محیط تئاتر شهر است که قطعاً می تواند مقدمه ای برای تماشای آثار حرفه ای تئاتر باشد. من هم در شهرداری منطقه ۱۱ تهران نهایت تلاشم را انجام می دهم که این موضوعات را با آقای حناچی در میان بگذارم و می دانم با توجه به علاقه مندی های فرهنگی که از ایشان سراغ دارم می توانیم به مذاکرات و اقدامات موثر در این زمینه امیدوار باشیم.
قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با قدردانی از همکاری های شهرداری منطقه ۱۱ تهران گفت: مجموعه تئاتر شهر یک بنای مهم تاریخی و به اعتقاد بسیاری از اهالی تئاتر جهانی است که ما گاهی قدرش را نمی دانیم و با آن نامهربانی می کنیم. همین نامهربانی هم باعث می شود که ما در وجوه جهانی نیز در این زمینه با اتفاقات خوبی همراه نباشیم. پس اگر به فریاد تئاتر شهر نرسیم این مجموعه ارزشمند تبدیل به محلی می شود که اصلاً در شأن هنر و تئاتر ایران نیست.
اخبار
«گِلک» بهترین فیلم مستند جشنواره سانفرانسیسکو شد
مستند «گِلک» (Gelak) به کارگردانی سیروس کفاش برای حضور در سیزدهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو که در ۱۹ و ۲۰ سپتامبر برگزار شد، انتخاب و در اختتامیه این جشنواره به عنوان بهترین فیلم مستند، جایزه سپنتا را کسب کرد.
این مستند پیشتر به فینال جشنواره pune هندوستان نیز راه پیدا کرده بود و در مسیر جشنواره ای خود جایزه بهترین فیلمبرداری را از جشنواره پونا هندوستان به دست آورد.
«گلک» قصه ای سرشار از امید است و فریاد فرو برده دخترکان هرمزی است که حاضر نیستند برای هنرشان خاک سرزمینشان را بفروشند و طعنه ای است به دست اندازان بیت المال و آب و خاک میهن که با وعده های سرخرمن به میدان کار می آیند و در قامت سارقان آن با جیب های آویزان بیرون می روند.
این مستند پیش از این به بخش مسابقه چندین جشنواره بین المللی دیگر راه پیدا کرده بود و در جشنواره بین المللی پارس موفق به گرفتن تندیس خلیج فارس و دیپلم افتخار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین شده بود.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: سیروس کفاش، مدیر فیلمبرداری: سیروس کفاش، مدیر صدابرداری: محمد مختاری، تصویربردار: ایمان وطن پور، گوینده متن: فرخ نعمتی، طراح صحنه و لباس: بهار رحیمی، نویسنده متن: مریم اسدزاده، تدوین و اصلاح رنگ: مجید رستگار، آهنگساز: مرتضی کریمی، صداگذاری و میکس: علی ابوالقاسمی، منشی صحنه: سمیرم کفاش، بازیگر: خدیجه درویشی، مشاور رسانه: مریم رودبارانی، دستیاران تصویربرداری: نوید آقایی، عباس قاسمی، شهرام رنجبر، دستیار صدا: نیما مختاری، دستیار لباس: المیرا رضایی(با تشکر از ایرج عاشوری سعید بشیری، حسن لفافیان، علی لدنی، علی مربی) پخش کننده فیلم: سولماز اعتماد، دستیاران فیلمبرداری: نوید آقای، عباس قاسمی، شهرام رنجبر، دستیار صدا: نیما مختاری، نوید آقایی و مدیر تولید: مهدی شیردل.
بررسی زندگی کودکان کار در «شکلات تلخ»
برنامه «شکلات تلخ» به تهیهکنندگی و کارگردانی مجتبی احمدی سه شنبه ۱۵ مهر به تحلیل و واکاوی موضوع ساماندهی کودکان کار می پردازد.
مجتبی احمدی تهیه کننده «شکلات تلخ» در توضیح موضوع این برنامه گفت: «شکلات تلخ» این هفته با موضوع ساماندهی کودکان کار و پرداختن به مشکلات این گروه آسیب پذیر کلید خورد اما در ادامه عوامل موثر بر کشیده شدن کودکان به خیابان را بررسی کردیم، همچنین بعد ماندگاری بر عادت اشتباه و فاصله گرفتن از هویت کودکان نیز تحلیل می شود.
وی ادامه داد: رویکرد ما در این برنامه مستند گونه با بررسی زندگی کودکان کار، دختران فراری، خانواده های آسیب دیده، مهاجرت، طلاق، اعتیاد و ... کلید خورد و با توجه به محدودیت در اشاره مستقیم به قصه زندگی افراد، گروه نگارش داستان آن ها را باز نویسی کرده است.
این قسمت از برنامه با حضور محمود علی گو مدیر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور، کیاسری روان شناس و فروتن مهر کارآفرین، موضوع ساماندهی کودکان کار را بررسی می کند.
تهیه کننده این برنامه گفت: در برنامه روز سه شنبه داستان پسری به نام نوید و خانواده اش را بازسازی می کنیم که مسیر تلخ زندگی اش حاوی نکات بسیاری است.
برنامه «شکلات تلخ» کاری از گروه اجتماعی که شنبه و سه شنبه هر هفته ساعت ۱۳:۳۰ و روزهای یکشنبه و چهارشنبه بعد از اخبار بامدادی روی آنتن شبکه پنج سیما میرود.
اخبار
وضعیت وخیم جسمانی
شجریان، همچنان در کماست
تیم پزشکی آقای محمدرضا شجریان از شرایط وخیم بیماری این استاد آواز کشور خبر داد و تاکید کرد هنوز تغییری در وضعیت وی رخ نداده است. به گفته دکتر بهلولی، آقای شجریان در بخش مراقبت ها ویژه بیمارستان جم تحت مراقبت تیم پزشکی قرار دارد. این عضو تیم پزشکی تاکید کرد: کیسه صفرای استاد شجریان عفونت کرده و شاخص پلاکت خون وی بسیار پایین است.از صبح دیروز خبرهای ضدو نقیض در خصوص وضعیت سلامتی آقای شجریان منتشر شده است.محمدرضا شجریان یک مهر ۱۳۱۹ در شهر مشهد به دنیا آمده بود و در سن ۱۲ سالگی، نخستین بار صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش شد.
افتتاح استودیو تلویزیونی «امید» در کانون پرورش فکری
استودیو تلویزیونی «امید» با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.
به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با دومین روز هفته ملی کودک استودیو تولید برنامههای تلویزیونی «امید» با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرک قدس تهران افتتاح شد. فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این آیین گفت: راهاندازی این استودیو برای تولید برنامههای ویژه نوجوانان از ضرورتهای کانون بود که امیدواریم از این پس بتوانیم با تولید برنامههای محتوایی مناسب برای این گروه سنی، بخشی از نیازهای آنها را تامین کنیم. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که این امکان بتواند زمینه هدایت و رشد و پرورش استعدادهای نوجوانان را به همراه داشته باشد و نوجوانان بیشترین بهره و تاثیر را از برنامههای آن بگیرند.
استودیو تلویزیونی «امید» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شبکه تلویزیونی امید در فضای ساختمان کانون در شهرک قدس تهران راهاندازی شده است. مهدی سالم امید مدیر شبکه تلویزیونی امید نیز در آیین گشایش این استودیو گفت: استودیو «امید» در فضایی بیش از ۷۵۰ مترمربع در دو طبقه دارای بخشهایی از قبیل چهار اتاق تولید، فضای ویژه مهمانان، اتاق فرمان، تجهیزات کامل نورپردازی، شبکه اینترنتی و... برای ضبط و تولید برنامههای تلویزیونی است. وی بیان کرد: در این استودیو تمام زیرساختهای لازم برای ضبط و تولید برنامههای تلویزیونی فراهم شده است و هم زمان قابلیت تولید چهار برنامه با تجهیزات حرفهای در استودیو امید وجود دارد. محمدرضا کریمیصارمی معاون تولید کانون نیز در سخنان کوتاهی راهاندازی این استودیو را افتخاری برای کانون دانست که میتواند از این پس برای نوجوانان که تاثیرپذیرترین قشر جامعهاند برنامههای جذاب و مفیدی را تولید کند. وی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با گروههای تولید برنامه اظهار امیدواری کرد با شروع بهکار استودیو امید در کانون شاهد تولید برنامههایی با نگاه تازه به نیازهای کودکان و نوجوانان باشیم.آیین گشایش استودیو «امید» روز یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ با حضور جمعی از مسئولان کانون و شبکه تلویزیونی امید با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی در ساختمان کانون واقع شهرک قدس تهران، خیابان شهیدحسن سیف برگزار شد.
فیلمبرداری در کوهستانهای نروژ ادامه دارد
کرونا تام کروز را متوقف نکرد
کریستوفر مککوری کارگردان فیلم «ماموریت غیرممکن» با انتشار پستی در اینستاگرام، از ادامه فیلمبرداری قسمت هفتم این فیلم در نروژ خبر داد. در این تصویر تام کروز روی یک قطار در حال حرکت ایستاده است. وی در این پست زیباییهای نروژ را تحسین کرده و نوشته این طبیعت هر چیز را در فیلم ممکن میسازد. وی همچنین از مقامات سینمایی نروژ و موزه راهآهن این کشور تشکر کرده است و همچنین از کوهستانهای این کشور یاد کرده و از مردم مهماننواز و گرمی آنها در حمایت از این فیلم قدردانی کردهاست. این کارگردان در هفته اخیر تصاویری از مناظر زیبای طبیعی نروژ در پست خود منتشر کرده بود.فیلمبرداری «ماموریت غیرممکن ۷» به دلیل شیوع کرونا در ماه فوریه متوقف شد اما با توجه به دستورالعملهای ویژه برای فاصلهگیری اجتماعی سرانجام در سپتامبر از سر گرفته شد. با این حال این مقررات مانع از ادامه کارهای خطرناک و شیرینکایهای فیلم توسط کروز نشدهاست. ماه پیش طرفداران وی تصویری را منتشر کردند که این بازیگر را در حالی که یک موتورسیکلت را روی یک رمپ بزرگ میراند تا در نهایت از بالای صخره با چترنجات پرواز کند نشان میداد.اینها از جمله کارهای خطرناکی است که کروز در مجموعه فیلمهای «ماموریت غیرممکن» بدون استفاده از بدل انجام داده است. قرار بود «ماموریت غیرممکن ۷» ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ اکران شود و تاکنون تغییری در زمان اکران آن ایجاد نشده است.
فروش «تنت» نولان ۳۰۰ میلیون دلاری شد
با وجود فروش بسیار پایین فیلم «تنت» در بازار داخلی آمریکا فیلم «شعبدهبازی» (هاکوس پاکوس) دیزنی که یک فیلم کمدی به کارگردانی کنی اورتگا با بازی بت میدلر است و سال ۱۹۹۳ که اکران شد فروش چشمگیری داشت، در سیستم اکران آنلاین حسابی درخشید و تقریباً فروشی برابر با «تنت» در آمریکا را ثبت کرد. این فیلم موفق شد فیلم «جهشیافتگان جدید» را هم پشت سر بگذارد.
در هفتهای که گذشت «هاکوس پاکوس» که برای هالووین دوباره اکران شده فروشی ۱.۹ میلیون دلاری را از نمایش در ۲۵۷۰ سالن سینما کسب کرد و «تنت» ۲.۷ میلیون دلار از نمایش در ۲۷۲۲ سالن سینما کسب کرد و مجموع فروش این فیلم در داخل آمریکا را به ۴۵.۱ میلیون دلار رساند. «جهش یافتگان جدید» نیز یک میلیون دلار از اکران در ۲۱۵۴ سالن سینما فروخت و مجموع فروشش در آمریکا را به ۲۰.۹ میلیون دلار رساند. با همه اقبالی که انتظار میرفت از «تنت» صورت بگیرد به نظر میرسد تماشاگران آمریکا در حالی که میزان شیوع کرونا در داخل کشور بسیار بالاست، برای بازگشت به سینماها مردد هستند. در عین حال بسته بودن سینماهای بازارهای بزرگ فیلم یعنی نیویورک و لس آنجلس نیز همچنان مزید بر علت هستند.«تنت» در دیگر کشورهای جهان بسیار بهتر ظاهر شده و این آخر هفته با اکران در ۵۹ بازار منطقهای در مجموع ۱۴.۲ میلیون دلار فروش کرد. این فروش مجموع فروش بینالمللی فیلم را به ۲۶۲ میلیون دلار رساند تا در مجموع فروشش در سطح جهان به ۳۰۷ میلیون دلار برسد.در شرایط عادی این رقم فروش برای فیلمی که با هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده یک فاجعه محسوب میشود اما در دوران پاندمی باید با اغماض بیشتری به این آمار نگاه کرد.استودیو برادران وارنر هنوز امید خود را از دست نداده و معتقد است فروش فیلم بالاتر میرود. هر چند فروش به شیوههای دیگر از جمله نمایش دیجیتال و فروش اجازه نمایش تلویزیونی میتواند این رقم را بالاتر ببرد اما برای نولان که مدافع سرسخت تماشای فیلم در سینماهاست، این یک تجربه خیلی ناخوشایند است.در صورت اکران نشدن فیلمهای محبوب دیگر و تعطیل کردن سینماها- همان طور که روز گذشته زنجیره سینمایی سینهورلد این کار را کرد- میتواند به نابود شدن صنعت نمایش فیلم منجر شود و شغلهای زیادی از بین برود. در این میان سینماهای مستقل با مالکان خصوصی و سینماهای کوچکتر قطعاً ورشکست خواهند شد.
پیام معاون اول رئیسجمهور؛
«هنروتجربه» الگویی موفق از اعتماد
به شایستگان حوزه هنر است
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در پیامی سالروز تاسیس موسسه «هنر و تجربه» در ۱۳ مهرماه را تبریک گفت.
وی در متن خود آورده است: «سینمای هنروتجربه الگویی موفق و پیشرو از اعتماد به شایستگان حوزه هنر و مستند در ایران و منطقه است. به شورای سیاستگذاری و ستاد اجرایی گروه سینمایی و اصحاب سینما در ایران تبریک میگویم امیدوارم سینمای مستند و هنر و تجربه ایران بیش از پیش بدرخشد و جامعه از خدمات آن بهرهمند باشد.»
موسسه «هنروتجربه سینمای ایرانیان» ششمین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشته و در همه این سالها تنها متولی اکران فیلمهای مستند، کوتاه و فیلمهای بلند داستانی با رویکرد هنری و تجربی بوده است. این موسسه همچنین در کنار اکران این آثار، فرصت نقد و تحلیل آنها را نیز با حضور صاحبنظران و منتقدان فراهم آورده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4372/20360/81203
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4372/20360/81204
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4372/20360/81205
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4372/20360/81206
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4372/20360/81207
|
عناوین این صفحه
- برنامه مذهبی را برای مخاطب غیرمذهبی تلویزیون میسازم
- کرونا نباید جشنوارههای سینمایی را تعطیل کند
- درخواست از شهرداری؛ برای تئاتر شهر حریم تعیین کنید
- اخبار
- اخبار