|
گلاهی های یک کارگردان عروسکی:
بچهها را دو دهه از دست دادهایم
یک کارگردان عروسکی گفت: نوع رفتار و مدیریت صداوسیما در بخش کودک و نوجوان خوب نیست و باید کار کارشناسانهای انجام شود.
ایسکانیوز - فرهنگی - مجید فاضلی: عرصه کودک و نوجوان جز آن بسترهای مهمی است که در نزدیک به سه دهه اخیر، با بیتوجهیهای زیادی در عرصه رسانه و به خصوص صداوسیما مواجه شده است. این بی توجهی شاید برای امروز ما هزینهای نداشته باشد اما در بلند مدت کشور را با مشکلاتی در عرصه فرهنگ مواجه خواهد کرد که برای جلوگیری از چنین مسئلهای باید فکر و چارهای اندیشید. از این رو برای درک و فهم مشکلات موجود در سینمای کودک و نوجوان با عادل بزدوده (نویسنده و کارگردان عروسکی) گفتوگو داشتیم. مشروح گفتوگو با عادل بزدوده را در ادامه میخوانید.
چرا در سینمای کودک و نوجوان دچار کم کاری شدهایم؟
ابراز تاسف میکنم از اینکه حداقل دو دهه، کاری برای کودک و نوجوان چه در سینما یا تلویزیون انجام نشده و باعث و بانی آن مدیران ارشد صداوسیما بودهاند نه عوامل اجرایی چون خودم، زیرا عوامل اجرایی کننده کار هستند. در دهه ۶۰ کمترین زمانی که میتوانستیم در خانه حضور داشته باشیم آن زمانی بود که کار نداشتیم. اما در طول سال در استودیو و فضاهای مختلف حضور داشتیم تا برنامهای برای کودک و نوجوان تهیه شود. حالا این خسران را چه کسی بایدجواب دهد؟ افرادی مثل عادل بزدوده که نباید جواب دهد. پاسخ این مسئله به عهده کسانی است که در صداوسیما نشستند و شبکهها را زیاد میکنند. سخت افزار میآورند و پول از بیتالمال میرود و در ساخت برنامهها به شدت زیر صفر قرار میگیریم. داد خودمان را چگونه به گوش دیگران برسانیم؟!
شدیدا در سینمای کودک و نوجوان کاستی داریم و دو دهه است که بچه ها را از دست دادیم و از این بابت در آینده متضرر خواهیم شد. زیرا وقتی در یک ترازوی دوکفهای در یکی از کفههای آن ماهواره غوغا میکند معلوم است برای این مسئله باید کار کنیم که صداوسیما به بخش کودک و نوجوان توجهی ندارد و اگر توجه دارد بسیار ناچیز است. این غصه من در این سن و سال است که عمری را برای کودک و نوجوان در صداوسیما و سینما گذارندهام. ابزار تاسف میکنم که مدیران چه زمانی قرار است بیدار شوند آیا به عمد خود را به خواب زدهاند و از قصد نمیخواهند صدای ما را بشنوند؟
فارابی یا جشنواره فیلم کودک و نوجوان میتوانند چه کمکی به این عرصه کند؟
بنیاد سینمای فارابی را باید دید چه شاکلهای دارد و قدرت اجرایی آن تا چه میزان است. آیا قدرت میلیاردی صداوسیما را دارد؟ اصلا اینگونه نیست. فارابی را نباید با صداوسیما مقایسه کرد. اما راهکاری که بنیاد فارابی پیگیری میکند این است که فیلمهایی را که در اختیارش قرار میگیرد به صورت بر خط اکران میکند. تنها کاری است که میتواند انجام دهد. در فضای موجود که کرونا حضور دارد افرادی که قصد دارند فیلم بسازند باید آثار خود را کجا بسازند؟ با چه امکاناتی باید بسازند؟ آیا با آمدن کرونا همه میتوانند کنار هم قرار بگیرند مثل بازیگر و کارگردان، یا اینکه همه آلوده خواهند شد؟
یعنی همه باید درگیر این ویروس منحوس شوند؟ نمیشود این کار را انجام داد. بنیاد فارابی در حال ارائه بیشترین طرح است. یعنی اینکه فیلم ها را به صورت بر خط برگزار کند. آن هم در این مقطعی که کرونا وجود دارد. راهکار برای برون رفت از این وضعیت چیز دیگری است، آن برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که متاسفانه تلویزیون برای افرادی که عمری را در صداوسیما گذراندهاند هیچ برنامهای را تدوین نکرده است.
از ما نخواسته که مثلا به فکر نوشتن فیلم نامه وسریال باشیم یا کارهایی را بسازیم که در عرصه کودک و نوجوان باشد. این نیز باید اتفاق بیفتد. یعنی کارهای کودک و نوجوان به تمام استانها باید برسد. در این امر نه فقط تهران یا کلان شهرها بلکه کل کشور را باید در نظر داشته باشیم. ما با کل ایران سر و کار داریم. آیا برای آنها خوراک فرهنگی تهیه شده است؟ به نظرم خیر. حتی آن چیزهایی هم که در دهه ۶۰ ساختیم نه اینکه به درد نخورد؛ به در میخورد اما دیگر امروزی نیست. مثلا کاری که ما ۳۰ سال پیش انجام دادیم کمی با اوضاع امروز جور است اما با بچههای امروز هماهنگی ندارد. خوراک فرهنگی بچه های این نسل نیست. نوع رفتار و مدیریت صداوسیما در بخش کودک و نوجوان خوب نیست و باید کار کارشناسانهای انجام شود.
محتوای مورد نظر کودک و نوجوان امروزی چیست؟
تمام دنیا میدانند و حتی اساتیدی که در دانشگاه با ما تدریس میکردند، میدانند ۳۶ موضوع است که کل ارتباط بشر و اتفاقات اطراف آن را جلو میبرد. این ۳۶ مورد از قدیم بوده و اکنون نیز وجود دارد. رویکرد ما با نگاه امروزی باید اینطور باشد. مثلا وقتی امروز در مورد رفاقت صحبت میکنم نوع کار با ۳۰ سال پیش تفاوت دارد زیرا نوع زندگی و حرکت رو به جلوی آن و تکنولوژی موجود در اوضاع کنونی بسیار تاثیرگذار بوده است. پس باید با زبان امروزی مفاهیمی چون دوست داشتن، ایثار، فداکاری کردن را گفت.
فرض می کنیم ۲۰۰ سال پیش کسی که اعتبار در محل داشت چه کارهایی انجام میداد اما کار او را امروز نمیتوان انجام داد. آن موقع مثلا تمام محله طلاها، زندگی و خانواده خود را به فرد مورد اعتماد محل میدادند و میرفتند و برمیگشتند. آن آدم میتوانست وجدان و انسانیت را تعریف کند. الان نمیتوان چنین کاری انجام داد. باید راه کارش پیدا شود. باید دید چه چیزی را در زندگی کودکانمان کم داریم. اولین مورد آن به ادبیات کهن کشورمان مربوط میشود. ادبیات کهن ایران زمین به قدری غنی است که پایانی ندارد. از شاهنامه گرفته تا هفت پیکر نظامی گنجوی، گنجینهای از ادبیات داستانی را داریم. داستانهای زیادی داریم که میتواند با اوضاع امروز مطابقت پیدا کند و فرزندانمان بفهمند چه ادبیات غنی دارند. فرزندانمان اکنون به صورت شفاهی و دست و پا شکسته از طریق پدر و مادرها میفهمند که شاهنامهای هم وجود دارد. آیا پدر و مادر برای فرزندش شاهنامه فردوسی میخواند؟ خیر. آیا نظامی گنجوی را برای او میخواند؟ خیر.
در ایران زمینمان افسانهها و ادبیات غنی داریم که بیان آنها با ابزارهای امروزی میتواند باعث انتقال فرهنگ به کودکان و نوجوانانمان شود تا بدانند چه پشتوانه غنی و محکمی دارند و به کشورشان افتخار کنند. باید اسطوره هایمان را زنده کنیم و بگوییم که بیان آنها چه تاثیری می تواند در زندگی داشته باشد. این موضوع همان چیزی است که دوستانمان در صداوسیمای به کلی فراموش کردهاند.
آیا این مسئله در سینمای کشور نیز حس نمیشود؟
دقیقا اعتقاد دارم که دغدغه زنده کردن فرهنگ نیز بین سینماگران ما وجود ندارد. باید گفت مگر نویسنده چه قدر مطالعه دارد و چه قدر دوست دارد که تحقیق کند؟ نتیجه تحقیق و مطالعه نکردن همین چیزی میشود که امروز در سینما میبینیم. وقتی دانش ، تحقیق و پرسوجو اندک باشد خروجی میشود همین آثاری که میبینیم. برای فرهنگ کشورمان متاسفم. این فرهنگ در سینما تلویزیون با عارضه کم سوادی و کم تحقیقی مواجه است. نشان میدهد که بیسوادی فرهنگ ما را به شدت خالی میکند و با وجود پشتوانه قوی ادبیاتی چه قدر در تولید اثر ضعیف هستیم.
اولین حرکت برای سینمای کودک و نوجوان چه میتواند باشد؟
اولین حرکت این است که باید سوادمان را بالا ببریم یعنی سواد مطالعاتی را باید بالا ببریم. هنرمندان عزیز که دغدغه کار فرهنگ و کودک و نوجوان دارند دوسال کار نکنند اما این دوسال را به مطالعه و تحقیق بپردازند. کارهای میدانی کنند. ببینند چه گنجینه قوی داریم که بعد با مطالعه به جا، فرهنگ را نشان دهند. نمیخواهیم رستم و سهراب را نشان دهیم اما در این داستان اتفاقی میافتد و آن مواجهه پدر و پسر است. این دو به خاطر علاقه شخصی به کشور دست به کاری می زنند و بعد هم ناخواسته این دو به جان هم میافتند. چنین داستانی پایه قوی است که فکر نمیکنم تاریخ مصرف داشته باشد. همیشه جنگ خوب و بد، نفرت، خیانت و فداکاری وجود دارد. فداکاریها را باید با مطالعه دقیق کار کرد که در این زمینه نیز ضعیف کار میکنیم.
درخواست مصطفی رحماندوست ؛
خانوادهها فرهنگ قصهخوانی را برای کودکان احیا کنند
مصطفی رحماندوست شاعر، داستان نویس و مترجم کتابهای کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت قصهخوانی برای کودکان و نوجوانان، گفت: پایینآمدن سطح مطالعه نزد والدین یکی از عوامل مهم در کاهش علاقه به مطالعه در گروه سنی کودک و نوجوان است. تا زمانی که پدر و مادرها مطالعه نکنند و برای فرزندان خود کتاب شعر و قصه نخوانند؛ نمیتوان نسل علاقهمند به کتاب تربیت کرد.
وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی کودک افزود: مناسبتهای تقویمی چون روز جهانی کودک، هفته کتاب کودک، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان فرصت خوبی است که والدین به فرهنگ مطالعه برای گسترش کتابخوانی توجه و اهمیت بیشتری قائل شوند. امیدوارم فرهنگ قصه خوانی که ریشه در تاریخ و ادبیات ایران دارد بار دیگر در بین خانوادهها رواج پیدا کند تا بتوان نسل کتاب خوان تربیت کرد.
رحماندوست همچنین درباره روز جهانی کودک گفت: در روزی که به نام روز جهانی کودک نام گذاری شده است، به این موضوع فکر می کنم که کودکان کشورم با کودکان سراسر جهان چه تفاوتهایی دارند و از چه امکاناتی برای رشد و بالندگی برخوردار هستند؟ پاسخ این سئوال یک جواب روشن دارد که باید سرانه مطالعه را میان کودکان و نوجوانان افزایش داد. به همین دلیل لازم است نهادهای فرهنگی تدابیری اتخاذ کنند تا بتوان از روشهای مختلف سرانه مطالعه را اول در والدین و بعد در بین کودک و نوجوان افزایش داد.
شاعر کتاب «بچهها را دوست دارم» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیجیتال سازی منابع مربوط به کودکان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: دیجیتال سازی منابع در حوزههای مختلف از جمله کودک و نوجوان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از گذشته تا امروز در حال انجام بود اما با شیوع ویروس کرونا این روند سیر صعودی پیدا کرد و تا کنون تعداد قابل توجهی از عناوین کتاب کودک و نوجوان در این سازمان دیجیتال سازی شده است.
وی ادامه داد: البته ناگفته نماند به عنوان کسی که با سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حوزه دیجیتال سازی منابع برای کودکان همکاری داشتهام، میدانم که این سازمان به عنوان تنها مرجع در حوزه دیجیتال سازی کتابهای کودکان و نوجوانان فعالیت کرده و آنها را در اختیار عموم مردم قرار داده است.
رحماندوست گفت: در حال حاضر حدود ۲۴۰ هزار عنوان کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سراسر کشور وجود دارد و در تلاش هستیم این تعداد کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز دیجیتال سازی شود. باید بگویم که تاکنون فقط یک دهم از کتابهای این حوزه دیجیتال سازی و در اختیار کودکان قرار گرفته است و امید است که بتوان روند دیجیتال سازی منابع را کامل تر کرد.
حافظ موسوی و یک خواسته جذاب؛
آرزو داشتم جایزه شاملو مثل جایزه الیوت شود
حافظ موسوی، شاعر و دبیر دو دوره اول جایزه شعر شاملو درباره اهمیت برگزاری این جایزه مستقل ادبی گفت: اولین اهمیت جایزه شاملو به اهمیت خود شعر باز میگردد. با توجه به اینکه شعر از دیرباز هنر ملی ما بوده و در فرهنگ ما از اهمیت والایی برخوردار است، هرگونه حمایت از شعر یا هرگونه تأثیرگذاری مثبت در این حوزه و تزریق انرژی به پیکر آن اتفاق خوبی قلمداد میشود.
وی افزود: در سالهای اخیر توجه جامعه به شعر کم شده و مخاطبان آن کاهش پیدا کرده، در نتیجه ناشران از چاپ شعر استقبال نمیکنند، برگزاری جایزه شعر میتواند تاثیر مثبتی در بهبود این روند داشته باشد. این جایزه به نام یکی از بزرگترین شاعران معاصر ما یعنی احمد شاملوست و خود نام شاملو به این جایزه حیثیت و اعتبار میبخشد و انعکاس و بازتاب آن فراتر از یک جایزه شعر معمولی است.
موسوی در پاسخ به این سوال که تجربه شما از حضور در این جایزه به عنوان دبیر دو دوره و داور مرحله اول دوره دوم چیست، بیان کرد: خوب شد فرصتی پیش آمد تا من یکی، دو شبههای را که در این مورد وجود دارد برطرف کنم. وقتی موسسه الف.بامداد جایزه را راهاندازی کرد، چون پیش از این چند دوره دبیر جایزه شعر کارنامه بودم، با من تماس گرفتند و از من خواستند دبیری جایزه را بر عهده بگیرم. من پیش از این تصمیمی نداشتم دوباره خودم را درگیر چنین کار دشواری کنم، چون از یک طرف آدم از کار روزمره خودش بازمیماند و از طرف دیگر احساس میکردم انرژی سابق را ندارم، از سویی هم به خاطر تبعات آن و آزردگیهایی که به بار میآورد، قصد چنین کاری را نداشتم. اما در برابر پیشنهاد خانم آیدا و موسسه الف.بامداد و شخص آقای کیائیان، نتوانستم مخالفت کنم لذا برای یک دوره پذیرفتم تا جایزه را سر و سامان دهیم و چهارچوبهایش را مشخص کنیم و اما خب در دوره دوم هم باز به خاطر اصرار دوستان کار را ادامه دادم.
دبیر سابق جایزه شعر شاملو درباره معیارهای داوری این جایزه نیز اشاره کرد: چیزی که مد نظر من بود این بود که ما اگر شعر شاملو را معیار قرار دهیم، شعر او از دو ویژگی برخوردار است. یکی اینکه شعر او شعری پیشرو است. یعنی شعر عامهپسند نیست و منتقدان جدی ادبیات ما شعر او را جزو برترینهای شعر فارسی میدانند. از طرفی شعر شاملو نفوذ اجتماعی گستردهای دارد. ویژگی که شعر کمتر شاعری از آن برخوردار است. پس بر اساس این دو معیار باید دنبال شعرهایی باشیم که از طرفی به لحاظ ادبی پیشرو باشند و ارزش ادبی و هنری بالایی داشته باشند و از طرفی اجتماعی باشند. برای تحقق این امر پیشنهاد من این بود که داوری در دو سطح و مرحله انجام شود. در سطح اول، از نگاه منتقدان ادبی و شاعران باشد. در سطح دوم برای سنجش بازتاب اجتماعی آن از طیف گستردهتری از روشنفکران و کسانی که خارج از حوزه شعر فعالیت می کنند کمک بگیریم.
وی ادامه داد: استدلال من این بود شعر شاملو روی روزنامهنگاران ما، اهالی هنر و فلسفه هم موثر بوده است و جامعه فرهنگی ما را تحت تاثیر قرار داده، پس یک رویکرد جایزه شعر میتواند این باشد که هر دوی این ویژگیها را معیار قرار دهد. ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که در هر دورهای چنین کتابهایی انتخاب شوند. من در همان دو دوره اول و دوم دبیر و داور بودم اما پس از آن دبیرخانه جایزه، کار را پیش برد و اکنون من هیچ مسئولیتی ندارم. البته هر زمان مشورتی از من خواسته شود با کمال میل همکاری میکنم.
موسوی درباره داوری شعرهای منتشرنشده نیز بیان کرد: از ابتدا قرار بر این بود تا یکی دوتا از بهترین کتابهای منتشرشده در سال قبل انتخاب و به علاقمندان شعر معرفی شود. چون فرض بر این بود که سالانه شاید چیزی حدود هزار عنوان مجموعه شعر منتشر شود و اگر در بین اینها چند مجموعه وجود دارد که دیده نشده، جایزه با نگاه منتقدانه این آثار را بیرون بکشد و به جامعه معرفی کند که به نظر من بخش بجایی است. اما مساله دیگر این است که آیا این جایزه میخواهد از شاعران نوقلم و نوآمده حمایت کند یا خیر که این هم در جای خود بحثی است که میتواند در دورههای آتی بررسی شود. ما در کارنامه یک بخش روزنه داشتیم که به شاعران نسل جوان اختصاص داده بودیم، اینها کارهایی است که میشود انجام داد.
وی افزود: بعضی از کتابها چون با محدودیت انتشار و مشکل مجوز مواجهاند، به صورت اینترنتی منتشر میشود. به نظر من ایرادی هم ندارد که بخشی به اینها اختصاص داده شود. کتابهایی هم که در خارج از ایران و یا در کشورهای فارسیزبان مثل افغانستان و تاجیکستان منتشر میشود هم باید مورد توجه قرار گیرد. اما این را هم در نظر بگیریم که انجام نشدن هیچ کدام از این ایدهها نباید بهانهای شود تا کار اصلی که در جایزه صورت میگیرد زیر سوال برود.
موسوی در پایان گفت: در چهار سال گذشته که خود در این جایزه درگیری نداشتم به نظرم دبیرخانه خیلی خوب کار را پیش برده است. گزینش داورها، اطلاعرسانی، جدیت در کار و استفاده از فضای مجازی به نظر من بهتر شده است اما همچنان معتقدم جایزهای که به اسم شاملوست باید خیلی بیشتر از اینها مطرح شود. در دورههای اول ما ایدهای داشتیم برای بازتاب برونمرزی شعر فارسی؛ مثل شرکت در جشنوارههای ادبی جهان که با استفاده از نام شاملو میشود کارهایی در آنها کرد. همه اینها احتیاج به حمایتهای فرهنگی از سوی سایر نهادهای مستقل فرهنگی دارد. آرزویی که داشتم این بود که یک روز جایزه شاملو جایگاهی مثل جایزه الیوت پیدا کند البته ما هنوز به آنجا نرسیده ایم. روزگار ما هم روزگار دشوار و عجیب و غریبی است و مشکلات کار را میشود فهمید اما همیشه میتوانیم به یک آرمان خوب فکر کنیم و امیدوارم نسل جوان تلاش کند به این آرمان نزدیک شود.
اخبار
با زیبا بروفه بهبهانه پخش سریال «ریحانه» در آیفیلم:
دوست دارم بازیگری را زندگی کنم
زیبا بروفه حرفه بازیگری را با فیلم «شب روباه» به کارگردانی همایون اسعدیان آغاز کرد. او از بازیگرانی است که نتوانست در سینما به محبوبیتی همپای تلویزیون دست پیدا کند. کارش را در تلویزیون از سال ۱۳۷۳ و با سریال «خانه شلوغ» شروع کرد و در سال ۱۳۷۷ با مجموعه «مجید دلبندم» به چهرهای شاخص تبدیل شد. او در سال ۱۳۸۴ در سریال «ریحانه» به کارگردانی سیروس مقدم جلوی دوربین رفت. بروفه و همسرش زنده یاد پیام صابری در این سریال با هم همبازی بودند. او در نقش ریحانه در پی یافتن هویت گمشدهاش بود و به طور مشترک با حسن پورشیرازی، رویا تیموریان، افسر اسدی، مرجان محتشم، نیکو خردمند، عنایت بخشی، نگار فروزنده و... شخصیت های سریال «ریحانه» را آفریدند که این شب ها روی آنتن آی فیلم است و خبرنگار آی فیلم به این بهانه با او گفت و گو کرده است.
بروفه «ریحانه» را بهسبب شخصیت قوی و مستقلش جذاب دانست و گفت: وی وقتی با حقیقت روبهرو شد حقیقت را پس نزد بلکه تلاش کرد راز گذشته را کشف کند و با آن کنار بیاید. زندگی واقعی هر کدام از ما هم شبیه زندگی ریحانه است. هر کسی در طول زندگیاش با حقایقی روبهرو میشود که باید آن را درک کند و با آن کنار بیاید.
بازیگر نقش ریحانه در این سریال با اشاره به اینکه «ریحانه» فیلمنامه بسیار خوبی دارد و به خوبی توانسته بین گذشته و حال ارتباط برقرار کند، دیگر عوامل موفقیت این سریال را وجود تیم پشت صحنه تیم بسیار قوی و توانمندی سیروس مقدم در کارگردانی برشمرد.
وی افزود: انتخاب درست بازیگران، دیگر عامل موفقیت این سریال است. هر نقشی به بهترین بازیگر سپرده شد و این باعث شد که همه چیز به بهترین شکل در سریال اتفاق بیفتد.
بروفه درباره علت کمکاریاش در این روزها توضیح داد: پیشنهادهای خوب بسیار کم شده است. دوست ندارم دیگر نقشهایی بازی کنم که مرا درگیر نکند. زیرا وقتی نقشی را ایفا میکنم، درگیر آن شخصیت میشوم و با نقشم زندگی میکنم و این تجربهکردن زندگیهای مختلف از همه چیز برایم مهمتر است. شگفتی و شیرینی دنیای بازیگری هم همین است که انسان بازیگر با یک زندگی واحد، انواع زندگیها را میتواند تجربه کند. من اگر در بازیگری دنبال پول، شهرت یا هر چیز دیگری بودم خیلی راحت به دست میآوردم اما دنبال اینها نیستم بلکه دوست دارم بازیگری را زندگی کنم.
شبکه سحر با «انرژی برتر» در آلبانی دیده می شود
مستند «انرژی برتر» از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این مستند با هدف تبیین فعالیت های هسته ای ایران در حوزه های پزشکی، صنعتی، سوخت و کشاورزی تهیه شده است. مصاحبه و گفت و گو با اندیشمندان و دانشمندان حوزه هسته ای و بیان گوشه هایی از موفقیت های آنان در این رشته از بخش های اصلی این مجموعه مستند است.
این مجموعه را که تولید شبکه سحر است،احسان میرزا ابوالحسنی تهیه کرده و نویسندگی و کارگردانی آن توسط عزیزالله اسماعیلی انجام شده است.
سارا یووانویچ نیز زبانگردانی و ترجمه این مستند به زبان آلبانیایی را در دو قسمت 25 دقیقه ای به عهده داشته است.
مستند «انرژی برتر» پنج شنبه و جمعه، هفدهم و هجدهم مهر از ساعت 16:30 به وقت تهران بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است.
در شبکه العالم؛
هشتگ داغ اعدام های دسته جمعی در مصر
واکنش ها به اعدام های دسته جمعی در مصر در شبکه های اجتماعی جهان عرب در این برنامه از «هاشتاغ» شبکه العالم بررسی می شود.
به گزارش امتیاز، خشم کاربران شبکه های اجتماعی مصر در واکنش به اعدام 15 زندانی سیاسی در زندان رژیم عبدالفتاح السیسی در برنامه امشب «هاشتاغ» تشریح خواهد شد.
در این برنامه بدا توجه داده خواهد شد که کاربران شبکه های اجتماعی مصر پس از صدور حکم شماری از معترضان، در پویشهای مجازی خود به این موضوع واکنش نشان دادند و ضمن محکوم کردن این جنایت، سرنگونی السیسی را خواستار شدند.
همچنین بیان خواهد شد که آنان هدف از این اعدامها را بستن دهان فعالانی عنوان کرده اند که حقوق مشروع مردم مصر را می خواهند اما السیسی مانند یک دیکتاتور بر تمام مقدرات کشور سایه افکنده است. نقش آفرینی صهیونیست ها در بحران قره باغ هشتگ پر بازدید دیگری است که به آن نیز پرداخته خواهد شد. در این خصوص بیان خواهد شد که آذربایجان و ارمنستان از دو دهه یا بیشتر روی آرامش ندیده اند و مسئله مهم اینست که رژیم صهیونیستی در مناقشه قره باغ نقش آفرینی می کند و منطقه را به سوی درگیری های همیشگی سوق می دهد.همچنین به افشا گری انستیتوی بین المللی تحقیقات صلح استکهلم اشاره خواهد شد که فاش کرده است؛ رژیم صهیونیستی در 3 سال بین 2017 تا 2019 بزرگترین صادرکنندۀ تسلیحات به جمهوری آذربایجان بوده و روابط سیاسی رژیم اشغالگر و باکو به دهۀ نود قرن گذشته بر می گردد.«هاشتاغ» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد معین مقامی و اجرای علا قاسمی امشب 15 مهر ماه ساعت 22:15 به وقت تهران، از آنتن شبکه العالم پخش خواهد شد.
اخبار
«مسافر ری» به آیفیلم میآید
آیفیلم پنجشنبه ۱۷ مهر فیلم سینمایی «مسافر ری» را با بازی درخشان داریوش ارجمند در نقش حضرت عبدالعظیم حسنی به نمایش میگذارد.
بهگزارش امتیاز، فیلم سینمایی «مسافر ری» این هفته برای پخش از آیفیلم فارسی در جدول پخش قرار گرفته است. داود میرباقری کارگردان مطرح سینما و تلویزیون، در سال ۱۳۷۹ «مسافر ری» را با محوریت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ساخت که پس از نمایش آن در سینماها، نسخهای دیگر از آن بهصورت سریال از تلویزیون پخش شد.این فیلم پس از فیلمهای «آدم برفی» و «ساحره»، سومین فیلم بلند داود میرباقری بود که فیلمبرداری آن در سال ۱۳۷۹ انجام شد و فیلم در همان سال و در مدت زمان نسبتاً طولانی دو ساعت که ویژگی اغلب فیلمهای تاریخی است، آماده نمایش شد. فیلمنامه «مسافر ری» را خود میرباقری در ژانر تاریخی و مذهبی به نگارش درآورده است؛ داستان فیلم قرن سوم هجری را به تصویر میکشد. مقارن با خلافت عباسی و امامت دهمین پیشوای شیعه امامهادی(ع)، عبدالعظیم حسنی یکی از شاگردان و مریدان امامهادی(ع) مغضوب دستگاه خلیفه است. پس از تخریب بارگاه امامحسین(ع) در کربلا بهدستور عمال خلیفه، عبدالعظیم به توصیه امامهادی(ع)، به مهاجرتی طولانی به سمت ایران و شهرری میرود. در کنار داریوش ارجمند و ویشکا آسایش هنرپیشگانی چون جمشید هاشمپور، محمدرضا شریفینیا، عنایت بخشی، عنایتالله شفیعی، سیاوش طهمورث، زهره حمیدی و ستاره اسکندری نیز در «مسافر ری» بازی کردهاند. این فیلم سینمایی پنجشنبه شب ساعت ۲۲:۰۰ راهی آنتن میشود. بازپخش آن نیز در ساعت ۰۶:۰۰ و ۱۴:۰۰ روز جمعه خواهد بود.
در شبکه سحر؛
کارشناسان در سومین سالگرد درگذشت جلال طالبانی سخن می گویند
به مناسبت سومین سالگرد درگذشت جلال طالبانی، «طنین» کانال کردی، تاثیرات و ابعاد فقدان وی بر ساختار قدرت سیاسی اتحادیه را بررسی می کند.
به گزارش امتیاز، فقدان جلال طالبانی به عنوان خسارت بزرگ تاریخ کرد به تعبیر رهبران اقلیم و تبعات آن در روابط سیاسی اقلیم در این برنامه از «طنین» با حضور کارشناسان سیاسی ارزیابی خواهد شد.تأثیر فقدان طالبانی در روابط اتحادیه با سایر جریانات اقلیم بویژه پارتی، بر جریانات عراقی، بر قدرت سیاسی اقلیم، بر ساختار قدرت سیاسی عراق و همچنین بر روابط اقلیم با کشورهای همسایه و حتی منطقه ای از موضوعاتی است که دراین برنامه واکاوی خواهد شد.نگرش اتحادیه میهنی و رهبران آن در ادامه راه سیاسی طالبانی و دلایل صدور پیام در سومین سالگرد درگذشت جلال طالبانی به پسرانش از سوالات و ابهاماتی است که کارشناسان به آن نیز پاسخ خواهند داد. «طنین» به تهیه کنندگی جواد رشیدی و دستیاری علی اکبر اسماعیل زاده و اجرای عبدالله عابدی امشب 14 مهر ساعت 21:30 به مدت 45 دقیقه به طور زنده به روی آنتن کانال کردی شبکه سحر خواهد رفت.
شبکه سحر واکاوی می کند؛
مراسم اربعین امسال و تمهیدات امنیتی در عراق
عملکرد نیروهای تامین کننده امنیت مراسم اربعین و اقدامات انجام شده توسط ارتش و حشد الشعبی در مبارزه با خطر نفوذ داعش و ایجاد اخلال گروه های تروریستی در برگزاری مراسم اربعین امسال، در این برنامه از «انداز جهان» کانال اردوی شبکه سحر بررسی خواهد شد.
به گزارش امتیاز، با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی، عملکرد نیروهای تامین کننده امنیت مراسم به خصوص نیروی مردمی حشد الشعبی و بررسی اقدامات انجام شده در مبارزه با خطر نفوذ اخلالگران احتمالی، با حضور کارشناسان سیاسی از جمله قاری عبدالرحمان نورزی از علمای اهل سنت شهر کویته پاکستان تبیین می شود.اقدامات اخیر آمریکا جهت تضعیف نیروهای مردمی، بررسی دلایل به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط تروریست های آمریکایی و امنیت برقرار شده در راهپیمایی اربعین سال های گذشته توسط نیروهای امنیتی و داوطلب و نیز ناکام ماندن فتنه تروریست ها قبل از هر گونه اقدامی از موضوعات مطروحه در این برنامه است.«انداز جهان» به تهیه کنندگی سیدحسام مهاجری و اجرای علی عباس رضوی 14 مهر ساعت 19:30 دقیقه به وقت تهران از کانال اردوی شبکه سحر به طور زنده پخش خواهد شد.
مستند «روز چهلم» از قاب هیسپان تی وی:
روایتی از زائران حسینی اربعین
مستند روز چهلم (Día Cuarenta) که به موضوع گرامیداشت روز اربعین می پردازد،سه شنبه 15 مهر ماه روی آنتن هیسپان تی وی می رود.
به گزارش امتیاز، در این مستند نگاهی خواهد شد به مراسم مذهبی که اوج یک دوره عزاداری چهل روزه پس از سالروز شهادت امام حسین (ع) است. میلیون ها فداکار از مناطق مختلف جهان ، پیاده روی زیارتی را به شهر کربلا در عراق انجام می دهند تا به آنجا برسند. از لنز دوربین این مستند ما سه فعال فرهنگی آمریکای لاتین را در راهپیمایی اربعین همراهی می کنیم. شهر کربلای معلی هر ساله بار این مراسم را به دوش می کشید، این شهر مرکزی بود که تمام راهپیماییهای میلیونی زائران پیاده به آن سرازیر میشد و مراسم اربعین هم با مشارکت بیش از ۱۵ میلیون زائر در روز بیستم ماه صفر(اربعین) در این شهر انجام می شد تا بزرگ ترین تجمع انسانی در سطح جهانی در یک مناسبت واحد و در یک مکان و در روز روز شکل بگیرد.مستند « روز چهلم»سه شنبه 15 مهر ساعت 14:30 و 23 از شبکه هیسپانتیوی پخش می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4373/20363/81239
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4373/20363/81240
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4373/20363/81241
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4373/20363/81242
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4373/20363/81243
|
عناوین این صفحه
- بچهها را دو دهه از دست دادهایم
- خانوادهها فرهنگ قصهخوانی را برای کودکان احیا کنند
- آرزو داشتم جایزه شاملو مثل جایزه الیوت شود
- اخبار
- اخبار