|
«استاد محمدرضا شجریان» دار فانی را وداع گفت؛
دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد...
محمدرضا شجریان خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت.
استاد آواز و خواننده پیشکسوت ایرانی در سن 80 سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت. او سالها از بیماری ریه رنج میبرد و طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت های ویژه بستری شده بود.
بناست پیکر این خواننده آواز ایرانی در مشهد به خاک سپرده شود.
محمدرضا شجریان که متولد مشهد بود، با استعداد خدادادی و تمرینهای بسیاری که داشت، توانست به یکی از قاریان خوانندگان موسیقی ایرانی بدل شود. او شرکت «دلآواز» را بنیانگذاری کرد و پس از آن طی دهههای ۶۰، ۷۰ و ۸۰ با هنرمندان شاخصی همچون پرویز مشکاتیان، داریوش پیرنیاکان، محمدرضا لطفی، جمشید عندلیبی، حسین علیزاده و کیهان کلهر همکاری کرد که نتیجه آن برپایی دهها کنسرت و انتشار بیش از ۵۰ آلبوم موسیقی است.
وی جوایز متعددی نیز در طول حیات حرفهای خود کسب کرد که اکثراً به یک دهه اخیر متعلق دارد، جوایزی همچون: «خداوندگار موسیقی» (جایزه ویژه بنیاد آقاخان در سال ۹۸)، نشان شوالیه (نشان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه، سال ۱۳۹۳)، جایزه بیتا (بزرگداشت ادب و هنر پارسی در دانشگاه استنفورد آمریکا، سال ۱۳۸۹)، نشان عالی هنر برای صلح در سال ۱۳۹۶، جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در سال ۱۳۷۸.
همچنین در فروردین سال گذشته، اعضای شورای شهر تهران با تغیرِ نام بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه ۲ تهران به نام «محمدرضا شجریان» موافقت کردند.
شجریان پس از زلزله وحشتناک سال ۱۳۸۲ در بم که موجب ویرانشدن این شهر شد، کنسرتها و نمایشگاهی تحت عنوان «همنوا با بم» برگزار کرد تا «باغ هنر بم» را در این شهر بسازد. این پروژه در سال ۸۳ کلنگزنی شد و پس از وقفهای طولانی و واگذاری آن به خودروسازان کرمان، فاز نخستش دیماه سال گذشته با حضور خانواده محمدرضا شجریان و هنرمندانی همچون حسین علیزاده، افتتاح شد.
این خواننده موسیقی ایرانی از حدود دو سال و نیم پیش به کشور بازگشت. همایون شجریان فرزندش در این باره گفته بود: پزشکان آمریکا از بهبودی پدر قطع امید کرده بودند.
نماز بر پیکر محمدرضا شجریان در بهشت زهرا
آیین تطهیر و اقامه نماز بر پیکر مرحوم محمدرضا شجریان بامداد امروز جمعه هجدهم مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان در بهشت زهرا تهران برگزار شد.
از حوالی ساعت ۵:۳۰ امداد روز جمعه ۱۸ مهرماه، سالن تطهیر بهشت زهرای تهران میزبان مدعوین مراسم تطهیر و اقامه نماز میت بر پیکر محمدرضا شجریان هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی بود.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون هنری، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی، علی مرادخانی مدیرعامل موزه موسیقی، فردین خلعتبری، تهمورس پورناظری، محمد حسین توتونچیان، کتایون خوانساری، شهرام صارمی، علی سرابی، زیدالله طلوعی، حمیدرضا نوربخش، وحید تاج، داوود گنجهای، حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، حمید قبادی و… از مدیران و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
همایون و رایان فرزندان شجریان و احمدعلی شجریان برادر زندهیاد شجریان و جمعی دیگر از بستگان این هنرمند نیز در این آیین حضور داشتند. سالن تطهیر و قرائت نماز در بهشت زهرا به طور کامل در اختیار این برنامه قرار داشت.
این مراسم با اجرای عباس سجادی حوالی ساعت ۶ صبح و با انتقال پیکر محمدرضا شجریان به سالن قرائت نماز میت، برگزار شد.
وزیر ارشاد: شجریان نماد ادبیات و موسیقی ایران بود
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: استاد شجریان در تاریخ هنر و موسیقی ایران جایگاه خاصی داشته و دارند. یکی از ویژگیهای مهم ایشان تلفیق حلاوت موسیقی و حلاوت ادبیات بود. بخش قابل توجهی از ادبیات ایران اعم از ادبیات کلاسیک و معاصر، با موسیقی استاد شجریان در جان مردم جای گرفته است.
وی افزود: مردم ایران از دو گوش صدای شجریان را شنیدهاند؛ هم از طریق آوای موسیقی او و هم از طریق حلاوت شعر و ادبیات فارسی. انتخابهای او و فرصتهایی که برای ارتباط مردم با حکمت ادبی ایران بهوجود میآورد، از طریق آواز و صدای ایشان به دل مردم راه پیدا کرد. شجریان از این منظر نماد ادبیات و موسیقی ایران است.
آرامیدن استاد شجریان در جوار فردوسی
حکیم ابوالقاسم فردوسی تولد ۹۴۰ میلادی / وفات ۱۰۲۰
استاد محمدرضا شجریان تولد ۱۹۴۰ میلادی / وفات ۲۰۲۰
هردو با هزار سال اختلاف زمان هشتاد سال عمر کردند و فخر ایران شدند.
علیرضا تابش دبیر جشنواره:
ارائه برخی آثار جشنواره سی و سوم برای ناشنوایان و نابینایان
علیرضا تابش گفت: امسال بخش ویژهای در سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان داریم که در نوع خود منحصر به فرد است و طی آن، چند اثر منتخب را برای ناشنوایان و نابینایان را توضیحدار کردهایم.
به گزارش امتیاز، دبیر سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در گفتوگوی زنده با برنامه «خط آزاد» رادیو جوان گفت: جشنواره سی و سوم امسال تحت تاثیر شرایط کرونا به صورت مجازی و آنلاین برگزار میشود و این نخستین جشنواره آنلاین در میان فستیوالهای هنری کشور است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان و المپیاد فیلمسازی نوجوانان هردو به صورت مجازی برگزار میشوند.
او افزود: شامگاه ۲۷ مهر افتتاحیه جشنواره را به صورت لایو و از طریق شهر زیبا و تاریخی اصفهان که موطن اصلی این جشنواره است، خواهیم داشت. سه پلتفرم میزبان این جشنواره هستند. متولدین ۸۴ تا ۹۴ میتوانند در پرتال جشنواره فیلم کودک و نوجوان ثبتنام کنند و فیلمها برای این گروه سنی رایگان خواهد بود. بچهها میتوانند آثار را داوری کنند و ما در اختتامیه به فیلم برگزیده بچههای ایران جوایزی اهدا میکنیم. درواقع داوران کودک و نوجوان به صورت برخط و مجازی در جشنواره شرکت و رأی میدهند که این خود دستاورد بزرگی برای ما محسوب میشود. همزمان با جشنواره داوران حرفهای نیز قضاوتهای خود را انجام میدهند.
تابش اظهار داشت: مقررات جشنواره فیلم کودک و نوجوان شفاف و روشن است و هم فیلمهای داخلی و هم خارجی باید طبق مقررات ارسال شوند. برخی از فیلمهایی که ارسال میشوند از چهارچوب مقررات جشنواره خارج هستند. مثلاً فیلمهایی به دست ما میرسند که موضوع آنها کودک و نوجوان نیست و از همان اول انتخاب نمیشوند.
او ادامه داد: ما امسال رشد ۲۰ درصدی در آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در همه رشتهها داشتیم. همچنین امسال شاهد تنوع ژانر بودیم. در جشنواره سی و سوم ۴۰۳ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این میان ۳۲۵ اثر پذیرفته شدند. ۱۰۲ اثر هم به بخش مسابقه کودک و نوجوان راه یافتند که شامل؛ ۱۴ فیلم کوتاه داستانی، ۱۸ فیلم پویانمایی داستانی، ۱۰ فیلم بلند داستانی هستند. امسال بخشی ویژه کرونا داریم که شامل ۱۵ فیلم کورونایی است که متناسب با شرایط کرونا در ایران و جهان ساخته شدهاند. بخش وبسری که سال گذشته به عنوان بخش جدید اضافه شد، امسال هم پابرجا است. درمجموع ۸۹ اثر به صورت آنلاین پخش میشود.
او در خصوص چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان عنوان کرد: ما امسال با همکاری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوان را هم برگزار میکنیم. مربیان و اساتیدی داریم که کارگردانان برجسته کشور هستند و به صورت زنده با برگزیدگان این المپیاد در ارتباط خواهند بود. سه نشست تجربه داریم که در آن هنرمندان سینمای کودک و نوجوان تجارب خود را به نوجوانان علاقهمند ارائه میدهند.
دبیر جشنواره سی و سوم در پایان خبر داد: بخش ویژهای امسال داریم که در نوع خود منحصر به فرد است؛ چند اثر منتخب را برای ناشنوایان و نابینایان را توضیحدار کردهایم.
تابش در پایان گفت: جشنواره از ۲۷ مهر تا اول آبان برگزار میشود و دوم آبان اختتامیه خواهد بود. افتتاحیه را به صورت لایو از اصفهان خواهیم داشت. هر شب هم اصفهانیهای عزیز برنامههای هنری را برای ما به صورت لایو اجرا میکنند که حال و هوای اصفهان هم در جشنواره کودک و نوجوان وجود داشته باشد.
سهیل موفق: تولید فیلم برای کودکان و نوجوانان سخت و هزینهبر است
کارگردان فیلم «شکلاتی» با اشاره به این که تولید فیلم سرگرمکننده برای کودک و نوجوان سخت و هزینهبر است و نیاز به حوصله بسیاری دارد، گفت: پیشنهاد میدهم همانطور که سالیان سال است در جشنواره، داوران کودک و نوجوان حضور دارند، در نهادهای تأمینکننده بودجه برای فیلمهای کودک و نوجوان هم شورایی با حضور این گروه سنی وجود داشته باشد که فیلمنامهها را بخوانند.
به گزارش امتیاز، سهیل موفق در گفتوگوی زنده با محمدصادق لواسانی در صفحه رسمی جشنواره، با اشاره به وضعیت اکران فیلمهای کودکان و نوجوانان گفت: به نظر من زمان اکران فیلمهایی از این دست قبل از آذر ماه است. بعد از آن تا اسفند نباید فیلم کودک و نوجوان اکران شود. فیلم «شکلاتی» در فستیوالهای متعدد بینالمللی و جشنوارههای تخصصی کودک حضور داشت و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز با استقبال مخاطبان روبرو شد اما در اکران بدشانسی آوردیم؛ زلزله کرمانشاه و تهران هم در آن سال اتفاق افتاد.
او افزود: دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان آن سال اعتقاد داشت که فیلم اکران خوبی خواهد داشت اما سال ۹۶ مدارس روزهای بسیاری به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند. عدهای میگفتند که نباید از روی استقبال صورت گرفته در جشنواره راجع به اکران قضاوت کرد اما من در زمان پخش «شکلاتی» در جشنواره همراه مخاطب فیلم را میدیدم و به مخاطبان توجه و احساس آنها را درک میکردم. فیلم «پاستاریونی» دو جایزه مهم جشنواره فیلم کودک و نوجوان را کسب کرد و میتوانست بیشتر بفروشد اما… به نظر من فیلمهایی که از شهریور ماه تا آبان اکران میشوند، موفق خواهند بود.
موفق اظهار داشت: بعد از ساخت فیلم «شکلاتی» احساس کردم که فضای فیلمهایم باید خانوادگیتر باشد؛ به همین جهت تمام مولفههایی را که در نظر گرفته بودم تا کودک با تماشای فیلم لذت ببرد، تقسیم کردم تا خانواده از تماشای فیلم لذت ببرد. در واقع تلاش کردم تا همه از تماشای فیلم لذت ببرند و مفهوم فیلم نیز در خلال آن منتقل شود. فیلم «پاستاریونی» این مولفهها را داشت و میتوانست بیشتر از این بفروشد اما در زمان بدی اکران شد. آماری که در پلتفرمها برای تماشای فیلم وجود دارد، اثبات کننده این موضوع است.
او ادامه داد: نگاه من به ذائقه مخاطب است؛ مخاطبی که دسترسی به فیلمهای روز دنیا دارد. ما در سینمایی کودک قهرمان و ابر قهرمان نداریم. بعد از «پاستاریونی» ما اتاق فکری برای تولید فیلم کودکی که قهرمان و ابر قهرمان دارد، تشکیل دادیم. یک سال زمان برای نوشتن فیلمنامه صرف شد و نویسنده هم پول خود را گرفت. به ارگانی به که میخواستم با آنها کار کنم در ابتدای کار گفتم که این کار بسیار هزینهبر است اما پس از اینکه فیلمنامه به پایان رسید، آنها گفتند که هزینه این فیلم را نمیتوانند تامین کنند. من برای ژانر کودک دلسوزی میکنم نه برای خودم!
کارگردان «شکلاتی» بیان کرد: بخش خصوصی مثلاً برای فیلمی مثل «پاستاریونی» که که کف هزینه آن پنج میلیارد است، هزینه نمیکند چون سینمای کودک و نوجوان ما در دهههای اخیر شکست خورده است. ما در ژانر اجتماعی که این سالها کمی ضعیف شده هم فیلمی داشتیم که ۲۰ میلیارد بفروشد اما فیلم کودک نتوانسته به این میزان برسد. فیلم خوب مشتری خودش را هم دارد اما سازمانها باید حمایت کنند. بعد از این که آن فیلم شکست خورد، تصمیم گرفتم فیلمی با قصههای فولکلور که با مسائل امروز تلفیق شدهاند بسازم که هزینه کمتری داشته باشد. در عین حال قدم رو به جلویی نسبت به «پاستاریونی» بوده و قطعا مخاطب داشته باشد که بخش خصوصی پا پیش نگذاشت و ارگانهای دولتی هم همکاری نکردند. جالب است که بدانید من برای فیلم «شکلاتی» ۴۰۰ میلیون وام از فارابی گرفتم و در فیلم «پاستاریونی» تماما با هزینه شخصی تهیه کنند کار کردیم.
او در خصوص اینکه چرا بخش خصوصی وارد این حوزه نمیشود، توضیح داد: بخش خصوصی باید چیزی ببیند که سراغ آن برود. اینکه بیشتر سراغ ژانر اجتماعی و کمدی میرود به این دلیل است که موفقیت آنها را در گیشه دیده است. حتی برای اسپانسر هم، دیده شدن اهمیت دارد. مشکل اینجاست که ارزشگذاری و اولویتها شامل مخاطب نمیشود. ارگانها و سازمانها باید به جای تولید ۴۰ فیلمی که گیشه نداشته باشد، ۱۰ فیلم تولید کنند که دیده شود.
موفق در پاسخ به این سوال که چرا در این سالها از تلویزیون دور بوده است، توضیح داد: من بزرگ شده تلویزیون هستم. یکبار به یکی از مدیران گروه کودک تلویزیون گفتم که حداقل اجازه بدهید ما در مورد کارها به شما مشورت بدهیم. من گاردی نسبت به تلویزیون ندارم اما از یک جایی به بعد مدیران و تلویزیون علاقهای به حضور ما نشان ندادند. من همیشه آماده همکاری با تلویزیون بودم. ما در دهه شصت و هفتاد که سینمای خوبی داشتیم به موازات آن گروه کودک خوبی هم در تلویزیون داشتیم. جدا شدن تلویزیون و سینما از هم سیستم را بهم ریخت. ما در سینما و تلویزیون از گوی رقابت عقب ماندهایم. ما هم میتوانیم با بومیسازی فرهنگ خودمان در کارها، فیلمها و سریالهای خوب بسازیم. درواقع کمکاری کردهایم.
او بیان کرد: من حوزه کودک و نوجوان را به سه قسمت تقسیم کردم. یک قسمت فیلمهایی که درباره کودک و نوجوان هستند که در این حوزه برخی به اشتباه وارد این ژانر شدهاند که نباید اصلاً در سبد فیلمهای کودک و نوجوان باشند. من کارگاههایی برای کودک و نوجوان برگزار میکنم و به این واسط ذائقه آنها را میشناسم. کودکان فیلم تلخ را نمیبینند. آنها دوست دارند، فیلمی را تماشا کنند که آنها را سرگرم و شاد کند. بنابراین برخی فیلمها که در این ژانر ساخته میشوند مناسب کودک نیستند. گروه بعدی فیلمهای مخصوص کودک است که بزرگسالان از آن لذت نمیبرند. در این شرایط این فیلمها نباید اکران شوند و فقط مخصوص پلتفرمها هستند چون والدین تمایل ندارند به همراه کودک برای تماشای این فیلمها به سینما بروند. نتفیلیکس هم امروز همین کار میکند و برخی فیلمهای مخصوص کودک را اکران نمیکنند چون ممکن است روی پرده سینما با شکست مواجه شود. گروه بعدی که اگر ما بخواهیم سینمای کودک را متحول کنیم باید از آن استفاده کنیم؛ فیلمهای مخصوص کودک و خانواده است. این که برخی سینماهای خاص را فقط به کودک اختصاص دهیم، کار اشتباهی است چرا باید مانند بیماران کرونایی با سینمای کودک برخورد کنیم و آن را قرنطینه کنیم. روزی پرفروشترین فیلمهای سینمای ما کودک و نوجوان بودند، امروز هم این اتفاق میتواند بیفتد. شاید اگر امکان امروز وجود داشت من «شکلاتی» را اکران آنلاین میکردم.
موفق ادامه داد: نکته مهم این است که هزینه تولید فیلمهای کودک و خانواده در دنیا و ایران زیاد است. باید حمایتها به فیلمی تعلق بگیرد که سرگرم کننده باشد. همه فیلمها محتوا دارند اما اجازه دهید اولویتها را خود فیلمسازان تعیین کنند. همچنین باید به فیلمسازان اعتماد کرد چون آنها در دل جامعه هستند. من به عنوان فیلمساز فقط تا جایی میتوانم در حوزه کودک فیلم بسازم، چون سخت و هزینهبر است و نیاز به حوصله بسیاری دارد.
این کارگردان در پایان تأکید کرد: پیشنهاد میدهم همانطور که سالیان سال است در جشنواره فیلم کودک و نوجوان داوران کودک و نوجوان حضور دارند؛ در نهادهای تامین کننده بودجه برای فیلمهای کودک و نوجوان هم شورایی با حضور این گروه سنی وجود داشته باشد که فیلمنامهها را بخوانند و انتخاب کنند. اجازه بدهیم اولویتها را مخاطب مشخص کند. فیلمسازان این حوزه به خودی خود وارد خط قرمزها نمی شوند ما در این حوزه کار کردیم و بلدیم که فیلم تمیز بسازیم. بنابراین چیزی را میسازیم که به صلاح نسل جدید باشد چون خودمان خانواده داریم و آن را میشناسیم. باز هم میگویم که رسالت اولیه سینما در ژانر کودک و نوجوان، سرگرمسازی است.
اخبار
معرفی منتورها و مربیان چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان
منتورها و مربیان چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران معرفی شدند.
به گزارش امتیاز، با اعلام دبیرخانه المپیاد چهارم، وحید گلستان، بیژن میرباقری، سیروس حسنپور، مهین جواهریان، سیدجواد هاشمی، غلامرضا رمضانی، ابوالفضل جلیلی و حامد جعفری به عنوان منتورهای چهارمین المپیاد فیلمسازی معرفی شدند.
همچنین عادل تبریزی، فریبرز آهنین، نواب محمودی، حافظ آهی، مهدی رضایی، شهلا پورآرین، تییام یابنده و میرعباس خسروینژاد مربیان این دوره خواهند بود. این هنرمندان و کارشناسان، کار آموزش ۶۴ نوجوان صاحب ایده و اثر را که ایدههایشان در چهارمین المپیاد فیلمسازی پذیرفته شده، بر عهده خواهند داشت و در این دوره، به شکل برخط به آنها آموزش خواهند داد.«چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» توسط بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهرداری اصفهان و شبکه امید، همزمان با سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به صورت مجازی، از ۲۷ مهر تا ۱ آبان ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.
حسینیههایی بر پشتبامها
«آه ماه» راوی حسرت جاماندگان اربعین شد
مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) در آستانه فرا رسیدن ایام اربعین حسینی نماهنگ «آه ماه» را با شعار «امسال از پشتبام خانهها زیارت اربعین میخوانیم» منتشر کرد.
علی شمس تهیه کننده نماهنگ «آهِ ماه» ضمن اشاره به نحوه انتشار این اثر موسیقایی – تصویری بیان کرد: نماهنگ «آه ماه» از جمله آثار تهیه شده در مرکز موسیقی مأوا است که به مناسبت اربعین حسینی متناسب با حال و هوای روزهای کرونایی تولید شده است. شرایطی که همراه با سایر عوامل اثر تلاش کردیم با به میان آوردن شعار «امسال از پشت بام خانهها زیارت اربعین میخوانیم» فضایی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم که در این شرایط میتواند التیامی برای قلبهای عاشق سیدالشهدا (ع) در روزهای منتهی به اربعین با اتکا به یکی از روایتهای امام صادق (ع) باشد. وی افزود: روایتی از امام صادق (ع) آمده که ایشان از فردی سئوال میکنند: «آیا زیاد به زیارت قبر جد ما حسین (ع) میروی؟» و آن فرد میگوید: «راهم دور است». ایشان در پاسخ فرمودند: «در منزلت غسل کن، به پشت بام برو و با سلام به سوی قبر حسین (ع) اشاره کن، برای تو آن زیارت نوشته میشود.» همین روایت مبنایی شد که بخواهیم این بار در قالبی متفاوت نماهنگی را تولید کنیم که بتواند در فضای اربعین امسال قرار گیرد. زیرا حالا که راه کربلا به دلیل شرایط کرونایی بسته است فرصت مناسبی در اختیار ما قرار گرفت که راجع به عزاداری اربعین در روزهای کرونایی اثری را تولید کنیم. این تهیهکننده گفت: متاسفانه شرایط شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ شرایط بحرانی است که تمام اتفاقات و رویدادهای کشور را تحت تاثیر قرار داده است و عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) را با فضای متفاوتی مواجه کرد که میبایست با رعایت شیوهنامههای بهداشتی به شکل محدودی عرض ارادت میکردند. حتی در بسیاری از مواقع شاهد این بودیم که مراسم عزاداری در موارد متعدد تعطیل شدند و شاید هم تا سال بعد این تعطیلی ادامه داشته باشد. شمس افزود: من به تعطیلی کامل مراسم عزاداری شخصاً معتقد نیستم و بر این باورم میتوان بر اساس رعایت یکسری موارد و البته ایدهها و طرحهای مبتنی بر روزهای کرونایی مدل عزاداریها را تغییر دهیم. یکی از این ایدهها رفتن به سمت برگزاری روضههای خانگی است که ما در نماهنگ «آه ماه» تلاش کردیم به این الگو نزدیک شویم. شمس در پایان صحبتهای خود گفت: وقتی با امیرحسین مدرس موضوع را در میان گذاشتیم او با تمام مهربانیها و محبتی که به اهل بیت داشت تمام قد در کنار این پروژه حضور داشت و به من نظر من با توجه به محتوای شعر و موسیقی که برای کار آماده شده، گل کاشت. به هر حال ما تمام تلاشمان را انجام دادیم که این نماهنگ اثری قابل توجه متناسب با احوالات این روزهای ما و اربعین حسینی باشد که امیدواریم با استقبال مخاطبان نیز مواجه شود.
اخبار
«دوربین فرانسوی» آماده نمایش شد
تولید مستند کوتاه «دوربین فرانسوی» به کارگردانی اردوان زینیسوق و تهیهکنندگی مشترک کیوان کثیریان و اردوان زینی سوق به پایان رسید.
به گزارش امتیاز، این مستند که چهارمین مستند زینیسوق است سال گذشته در استانهای فارس و تهران تصویربرداری شده است و موضوعی اجتماعی دارد.
مستند 30 دقیقهای «دوربین فرانسوی» درباره یک خانواده فرانسوی است که با دوچرخه به کشورهای مختلف سفر میکنند و در مسیر سفر به ایران، اتفاقاتی برای آنها میافتد. فیلم به دنبال آن اتفاقات، به بررسی موضوع از منظر مردمشناسی و جامعهشناسی میپردازد.
چهرههای فرهنگی، هنری و اجتماعی مطرح کشور همچون محمدرضا اصلانی، دکتر صادق زیباکلام، دکتر نعمتالله فاضلی و... در این مستند حضور دارند.
پیشبینی میشود رونمایی و اولین اکران مستند کوتاه «دوربین فرانسوی» در چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت اتفاق بیفتد.
عوامل مستند «دوربین فرانسوی» عبارتند از: طراح و کارگردان: اردوان زینی سوق، تهیهکنندگان: کیوان کثیریان و اردوان زینی سوق، مجری طرح: گلاره عباسی، تدوین: احسان شادمانی، فیلمبردار: وکیل زعفرانی، صدابردار علیرضا نویننژاد و محمدحسن شریعتی، صداگذار: احسان افشاریان، اصلاح رنگ: حسام رحمانی، عکاس: احسان آقایی، طراح پوستر: افشین ضیائیان، مشاور رسانهای: زهرا نجفی، محصول موسسه فرهنگی هنری هفت رخ معاصر.
با فیلمهای کوتاه جشنواره ۳۳
«امروز هم نه»؛ روایتی درباره فرزندان کادر درمان
«مرجان اسماعیلی» گفت: فیلم کوتاه «امروز هم نه» به موقعیت فرزندان کادر درمان در جامعه میپردازد.
به گزارش امتیاز، «مرجان اسماعیلی» کارگردان فیلم کوتاه «امروز هم نه» درباره این فیلم که در بخش فیلم کوتاه زنده جشنواره امسال پذیرفته شده، عنوان کرد: فیلم «امروز هم نه» یک فیلم اجتماعی است که به خانواده کادر درمان و موقعیت فرزندان کادر درمان میپردازد. کارهایی که در این مدت دیدم بیشتر درمورد کادر درمان و فشاری که روی آنها وجود دارد، بود اما در آشنایان ما پرستاری وجود داشت که من شاهد سختیهایی بودم که در این مدت خانواده او متحمل شدند. ایده تولید این فیلم از اینجا شکل گرفت و ساخته شد.
او ادامه داد: با «امروز هم نه» میخواستم به موضوع خانواده و به خصوص، به بچههایی بپردازم که والدین آنها به واسطه شغلشان درگیری مستقیمی با این مسئله دارند. زمانی که با مادر بزرگ بچهای که مادرش پرستار بود صحبت میکردم از بیقراریها و دلتنگیهای کودک میگفت. به همین واسطه من شروع به نوشتن فیلمنامه کردم و نتیجه، فیلم «امروز هم نه» بود. مضمون فیلم در مورد بچههایی است که فشار دوری و اضطراب ناشی از دور شدن از خانواده را تحمل میکنند.
اسماعیلی عنوان کرد: طبیعتاً برگزاری آنلاین جشنواره شور و هیجانی را که هر سال دارد، نخواهد داشت اما آنچه اهمیت دارد سلامتی است و امیدوارم فیلم من در فضای پلتفرمها مورد توجه قرار گیرد.
از جمله عوامل و بازیگران فیلم کوتاه «امروز هم نه» میتوان به: نویسنده و کارگردان: مرجان اسماعیلی، تصویربردار: آرش خلاق دوست، دستیار تصویربردار: حمید قطب، جلوههای ویژه بصری: محمد لطفعلی، تدوین: امید توتونچی، بازیگران: فرزان جلالی، فاطمه شکری، محمد حسین بلوکات و سارا والیانی، دستیار کارگردان و مدیر تولید: رضا کشاورز، طراح صحنه و لباس: جواد ذکاوت، صدابردار: حمید یارندپور، صداگذار : حسین ابراهیمی، مدیر تدارکات: انسیه نقاشان و تهیه کننده: محمدرضا خرمندان اشاره کرد.
رائد فریدزاده:
نقل قول صورت گرفته درباره «شانس نداشتن فیلم «درخت گردو» برای معرفی به اسکار» ساختگی و کذب محض است
معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی نقل قول منتسب به خود درباره فیلم «درخت گردو» برای معرفی به آکادمی اسکار 2021 را تکذیب کرد.
به گزارش امتیاز، «رائد فریدزاده» با کذب محض خواندن تیتر «درخت گردو هیچ شانسی برای معرفی به اسکار ندارد» از سوی سایت و صفحه اینستاگرامی «صبح سینما» اظهار داشت: ظاهرا این تیتر استنباط گرداننده صفحه مذکور از گفتوگوی اینجانب با خبرآنلاین بوده که به شدت تکذیب میشود.
او افزود: اینجانب در دو گفتوگو با خبرگزاری مهر و خبرگزاری خبرآنلاین، صرفا درباره فرآیند انتخاب فیلم توسط هیأت انتخاب نماینده ایران برای ارائه به آکادمی اسکار، صحبت کردم در حالی که اساسا این هیأت هنوز تشکیل جلسه نداده است.
دبیر شورای عالی بینالملل سازمان سینمایی همچنین گفت: محوریت صحبتهای من، چگونگی انتخاب گزینهها از بین فیلمهایی بود که حداقل اکران یک هفتهای در فاصله زمانی بین اکتبر ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۰ در کشور مبدا را داشتهاند. در آن گفتوگو صریحا به این نکته اشاره شده که «اینها نکاتی است که قاعدتا هیات انتخاب دربارهاش بحث میکند و نظر میدهد.» و درباره فیلمها هم به این نکته اشاره شده است که «هر یک از فیلمهایی که متقاضی حضور در اسکار هستند اگر اکرانشان تا تاریخ مورد نظر اسکار (قبل از ۱۱دی ۹۹) مورد تایید معاونت نظارت و ارزشیابی قرار بگیرد، میتوانند جزو گزینهها باشند.»
فریدزاده با انتقاد از رفتارهای مغرضانه و کاملا غیرحرفهای برخی خبرنگاران و پایگاههای خبری اظهار داشت: من یک بار دیگر تیتری که به طور حیرتانگیزی از جانب من نقل شده، تکذیب و اعلام میکنم که معاونت بینالملل بنیاد سینمایی فارابی حق شکایت در زمینه بدرفتاریها و بدفهمیهای موجود رسانهای را برای خود محفوظ میداند.
او تأکید کرد: بار دیگر تأکید میکنم از آنجا که امسال مهلت انتخاب نماینده کشورها دوماه به تاخیر افتاده است، تا اول دسامبر (یازدهم آذر) برای معرفی نماینده کشورها فرصت هست. تا آن زمان انشالله اعضای هیات انتخاب معرفی شده و قبل از موعد مقرر جلسات برگزار و نماینده ایران به اسکار معرفی خواهد شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4374/20377/81302
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4374/20377/81303
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4374/20377/81304
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4374/20377/81305
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4374/20377/81306
|
عناوین این صفحه
- دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد...
- ارائه برخی آثار جشنواره سی و سوم برای ناشنوایان و نابینایان
- سهیل موفق: تولید فیلم برای کودکان و نوجوانان سخت و هزینهبر است
- اخبار
- اخبار